اعداد مربوط به شتاب خودروها روی کاغذ همیشه مهمترین عامل برای خرید خودرو نیستند اما در برخی موارد مانند بخش بسیار رقابتی هاچبکهای داغ، شتاب صفرتاصد میتواند بسیار مهم باشد. هرچند در بین این ماشینها همچنان جنگ اسب بخار ادامه دارد اما در کنار این، سیستمهای پیچیدهٔ کنترل گشتاور و همینطور سیستمهای لانچ کنترل موجب شده که هاچبکهای داغ سریع و سریعتر شوند. برای روشنتر شدن این موضوع، ما در این مطلب لیستی از پرشتابترین هاچبکهای داغ را تهیه کردیم. این لیست شامل ۱۰ هاچبک اسپرت میشود که هماکنون در بازار حضور دارند.
رتبهٔ دهم پژو ۳۰۸ GTI
شتاب صفرتاصد ۶.۰ ثانیه
پژو یکی از شرکتهایی است که به ساخت هاچبکهای اسپرت شهرت دارد؛ اما بزرگترین و قویترین هاچبک حال حاضر این شرکت فرانسوی مدل ۳۰۸ GTI است. در زیر کاپوت این هاچبک اسپرت یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ قرار گرفته که ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند؛ بنابراین ۳۰۸ GTI ضعیفترین خودروی این لیست محسوب میشود و به همین دلیل برای اینکه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد به ۶ ثانیه زمان احتیاج دارد و بنابراین در جایگاه دهم قرار میگیرد.
رتبهٔ نهم رنو مگان RS
شتاب صفرتاصد ۵.۸ ثانیه
نسل جدید رنو مگان RS سال گذشته معرفی شد. این ماشین به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مجهز است که ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای انتقال این نیرو به چرخهای جلو خریداران میتوانند بین گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک EDC یا شش سرعتهٔ دستی یکی را انتخاب کنند. به لطف سیستم کنترل الکترونیکی توزیع گشتاور رنو، این هاچبک فرانسوی ظرف ۵.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد و در جایگاه نهم لیست ما قرار میگیرد. البته نسخهٔ قویتر مگان RS بنام تروفی در آیندهٔ نزدیک به بازار میآید که مطمئناً شتاب بیشتری خواهد داشت.
رتبهٔ هشتم سئات لئون کوپرا
شتاب صفرتاصد ۵.۷ ثانیه
نسخهٔ بروز شدهٔ سئات لئون کوپرا در سال ۲۰۱۷ با تغییرات ظاهری جزئی و کمی افزایش قدرت نسبت به نمونهٔ قبلی معرفی شد؛ بنابراین حالا موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ این هاچبک اسپانیایی ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ DSG به چرخهای جلو منتقل میشود. لئون کوپرا به لطف برخورداری از دیفرانسیل جلوی گروه فولکسواگن میتواند ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
رتبهٔ هفتم هوندا سیویک تایپ R
شتاب صفرتاصد ۵.۷ ثانیه
برخی افراد هوندا سیویک تایپ R را بهترین هاچبک اسپرت دیفرانسیل جلوی تاریخ میدانند درحالیکه برخی دیگر از ظاهر بیشازاندازه شلوغ و پرزرقوبرق آن انتقاد میکنند. درهرحال این ماشین با ثبت زمان ۷ دقیقه و ۴۳ ثانیه سریعترین خودروی دیفرانسیل جلو در پیست نوربرگرینگ محسوب میشود. سیویک تایپ R از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند که ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل جلوی لغزش محدود هم وظیفهٔ انتقال این نیرو را به سطح مسیر بر عهده دارند تا این ماشین ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد.
رتبهٔ ششم فورد فوکوس RS
شتاب صفرتاصد ۴.۷ ثانیه
هرچند فورد فوکوس RS که در سال ۲۰۱۵ به بازار آمده است، هماکنون سالهای آخر عمر خود را سپری میکند اما هنوز هم در بین سریعترین خودروهای بخش خود قرار دارد. پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ این هاچبک آمریکایی ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ ارسال میشود. فوکوس RS با استفاده از سیستم لانچ کنترل فعال، خود را ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرساند.
رتبهٔ پنجم آئودی S3
شتاب صفرتاصد ۴.۷ ثانیه
هرچند مدل S3 قویترین عضو خانوادهٔ آئودی A3 نیست اما هنوز هم خودروی بسیار سریعی محسوب میشود. این هاچبک آلمانی از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ استفاده میکند که ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک S-Tronic و سیستم کواترو به هر چهارچرخ منتقل میگردد. به لطف این ویژگیها، آئودی S3 ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند.
رتبهٔ چهارم فولکسواگن گلف R
شتاب صفرتاصد ۴.۶ ثانیه
فولکسواگن گلف هماکنون در نسل هفتم خود قرار دارد که سال گذشته فیسلیفتی را تجربه کرده است. قدرتمندترین عضو خانوادهٔ این هاچبک محبوب آلمانی، گلف R است که از لحاظ قوای محرکه شباهت زیادی به آئودی S3 دارد زیرا در زیر کاپوت گلف R هم یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است که نیروی آن از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک DSG و سامانهٔ 4Motion به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند. این قوای محرکه شتاب صفرتاصدی برابر با ۴.۶ ثانیه را برای گلف R فراهم میکند که آنرا به یکی از سریعترین هاچبکهای داغ بازار تبدیل کرده است.
رتبهٔ سوم بامو M140i
شتاب صفرتاصد ۴.۴ ثانیه
تنها هاچبک این لیست که از پیشرانهٔ شش سیلندر استفاده میکند، نسخهٔ بالا ردهٔ بامو سری ۱ یعنی مدل M140i است که در زیر کاپوت آن یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی با ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر قرار دارد. برای انتقال این نیرو هم یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استپترونیک در نظر گرفته شده است. در نسخهٔ پایهٔ M140i نیروی موتور به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند و بنابراین این ماشین تنها هاچبک دیفرانسیل عقب بازار هم محسوب میشود؛ اما برای این هاچبک آلمانی امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive هم وجود دارد که شتاب صفرتاصد آنرا به تنها ۴.۴ ثانیه میرساند.
رتبهٔ دوم مرسدس-آامگ A45
شتاب صفرتاصد ۴.۲ ثانیه
هرچند بهزودی نسل کاملاً جدید مرسدس-آامگ A45 معرفی خواهد شد اما نسل کنونی آن که از سال ۲۰۱۳ تاکنون در بازار حضور دارد هنوز هم دومین هاچبک داغ پرشتاب بازار محسوب میشود. به لطف پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور، گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic، این هاچبک داغ آلمانی ظرف تنها ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند. حال اما باید منتظر بمانیم تا ببینیم که آیا مهندسان مرسدس-آامگ در نسل جدید A45 میتوانند خودروی بعدی این لیست را مغلوب کنند یا نه.
رتبهٔ اول آئودی RS3
شتاب صفرتاصد ۴.۱ ثانیه
عنوان پرشتابترین هاچبک داغ حال حاضر دنیا در اختیار آئودی RS3 است که نسخهٔ بروز شدهٔ آن از سال ۲۰۱۷ به بازار آمد. این مگا هاچبک آلمانی به یک نیروگاه ۲.۵ لیتری پنج سیلندر توربوشارژ مجهز است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور داشته و قویترین پیشرانهٔ پنج سیلندر دنیا محسوب میشود. انتقال این نیرو هم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک DSG و سامانهٔ کواترو به هر چهارچرخ انجام میگیرد. به لطف این قوای محرکهٔ فوقالعاده، آئودی RS3 میتواند ظرف تنها ۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ بنابراین آئودی RS3 قدرتمندترین و سریعترین خودرو در سگمنت خود بوده و قطعاً سزاوار احترام است.
منبع: CarScoops
- A M I R -
۱۰ تیر ۱۳۹۷از یه جایی به بعد فقط آلمانو میبینی …!
علی
۱۰ تیر ۱۳۹۷?Peugeot?
در ضمن آلمانیا کاغذی هستن (رو کاغذ)
قیمتا رو دیدی????
بهراد
۱۱ تیر ۱۳۹۷ببخشید اینجا پیام میدم ولی وای که بد بخت شدیم
پژو ۲۰۷ صندوقدار
رانا چراغ جدید
سورن توربو با چراغ های عقب سفید اسباب بازی
و سمند با دیلایت و طراحی چراغ شبیه به دنا مثبت به بازار عرضه میشن ، عکس هاشم تو پیش carindutry تو اینستا هست
شاهین
۱۱ تیر ۱۳۹۷این پیجی که گفتی رو دیدم
کامنت ها هم دیدم
و هزار کیلو افسوس خوردم برای مردمی که به ظاهر انگار اشتیاق داشتن واس دیدن جزئیات بیشتر این اسباب بازی ها!!!!!
یعنی 60 درصدشون پیگیر این اسباب بازی های جدید بودن
دلسوزی واس این مردم نیومده. خدایا شکرت برای این بلاهایی که سرمون میاری. دمت گرم بیشترش کن. منه جوون هم که بیکار هستم هم ناک اوت کن بریم دنیای دیگه ببینم اونجا به پست کیا میخوریم. فقط ایرانی نباشن
بهراد
۱۲ تیر ۱۳۹۷کل صنعت خودروی ما تو سه تا خودرو خلاصه میشه
۱.پراید
۲.۴۰۵
۳.۲۰۶
هر مدلی که بخواد بیاد هم رو اینا میاد
انتظار موتور و شاسی و بدنه ی جدید نداشته باشین
نهایتش سشوار و چراغ پف کرده و قیمت های پف کرده هست ، که جوابشم مشتری های کف کرده ی جلوی نمایندگی.
چهل سال که گذشت،هشتاد سال که بگذره بازم همینا هستن و خواهند بود زیاد عرق تولید ملی نداشته باشین
Kamran
۱۰ تیر ۱۳۹۷۳ انتخاب من به ترتیب
۱- مرسدس بنز A45 ای ام جی
۲- فولکس واگن گلف R
۳-ائودی RS3
sina
۱۰ تیر ۱۳۹۷تو پیست فقط آئودی از سیویک تایم بهتری داره اونم با 90 اسب بخار بیشتر و سیستم چهارچرخ متحرک
Mohamad
۱۰ تیر ۱۳۹۷اونایی که بهت منفی میدن دوتا حالت داره :
یا نمیفهمن
یا نمیخوان که بفهمن
ولی درد و زجر اصرار به نفهمیدن خیلی بدتر از اولیه توصیه میکنم ایستادگی نکنید
هر چند روز یکبار اخبار رکورد شکنی های سیویک با راننده های متفاوت و پیست های مختلف داخل همین پدال ترجمه میشه
رفیقمون کامنت زده از یه جایی به بعد فقط آلمانو میبینی! رو کاغذ آره
sina
۱۱ تیر ۱۳۹۷اینم لینکش واسه دوستان:
https://www.pedal.ir/magazine/%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%87%D8%A7%DA%86%D8%A8%DA%A9-%D8%AF%D8%A7%D8%BA-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%B3%D8%AA/
رضا
۱۰ تیر ۱۳۹۷گلف جدید در راه است
مهدی
۱۰ تیر ۱۳۹۷انتخاب های من bmw m140وآئودیrs3و هوندا سویک تایپ r
shirko
۱۰ تیر ۱۳۹۷موافقم
Ahmad
۱۰ تیر ۱۳۹۷انصافا تو تمام این هاچ بکها اگر شتاب رو ملاک قرار ندیم ظاهر پژو و رنو و بنز یه چیز دیگست.
هادی
۱۰ تیر ۱۳۹۷می فرماید:” ارباب حلقه هاست دیگر”
Long Live PetrolHeads
۱۰ تیر ۱۳۹۷البته همه ی این اعداد فقط اعلام شده و شتاب واقعی ماشین ها خیلی بیشتره ، مثلا آئودی rs3 تو یه مجله شتاب صفر تا صد سه و نیم ثانیه ای داشت،.
#ali.m#
۱۱ تیر ۱۳۹۷?سیویک?
شاهین
۱۱ تیر ۱۳۹۷آئودی فورد بنز
Radin
۱۱ تیر ۱۳۹۷I30n کو پس؟
امین قاف
۱۵ تیر ۱۳۹۷فقط سیویک والسلام