چشم اندازخودروهای چینی

پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین در سال 2015 (قسمت اول: سدان‌ها)

کشور چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان است و بازار چین نیز بزرگ‌ترین بازار دنیاست. این مسئله به همراه اقتصاد رو به رشد این کشور، باعث شده است که خودروسازان جهانی از هیچ تلاشی جهت گرفتن سهمی در این بازار دریغ نکنند. هرچند که به دلایل مختلف اقتصادی، سال گذشته میلادی سال چندان پرفروغی برای فروشندگان خودرو در چین نبود، اما همچنان این بازار پتانسیل‌های فراوانی برای کسب سود دارد. به همین دلیل نیز رقابتی شدید و بی‌رحمانه برای فروش بیشتر خودروها در چین به وجود آمده است. پس نگاهی داریم به آمار فروش انواع مختلف خودروها در سال ۲۰۱۵ در بازار چین، با ذکر این نکته که تمامی خودروهای موجود در این فهرست‌ها، در خود چین تولید شده‌اند.

china auto market
بازار سدان‌ها (که شامل کوپه‌ها و هاچ‌بک‌ها نیز می‌شود) در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل از آن، ۵.۳۳ درصد کاهش پیدا کرده و رقم کل فروش سدان‌ها ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۲۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۵ رسیده است. همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد، این آمار مربوط به ۲۷۸ مدل خودرویی است که در دسته سدان در خود چین تولید شده‌اند. برندهای آلمانی بزرگ‌ترین سهم از بازار را با بیش از ۳ میلیون دستگاه داشته‌اند که عمده این مقدار، تولیدات فولکس‌واگن بوده است که با مشارکت با دو خودروساز بزرگ چین، یعنی سایک موتور و فاو، توانسته جای پای خود و زیرمجموعه‌هایش را به‌خوبی در این بازار محکم کند.

Volkswagen Lavida
Volkswagen Lavida
2015 Volkswagen Jetta
۲۰۱۵ Volkswagen Jetta
VW Santana
VW Santana
2015 VW Sagitar facelift
۲۰۱۵ VW Sagitar facelift
این در حالی است که برندهای چینی با فروش بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و برندهای ژاپنی هم با اختلاف کمی به جایگاه سوم راضی شده‌اند. در ادامه، برندهای آمریکایی با فروش کمتر از ۲ میلیون دستگاه، کره‌ای‌ها با فروش بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه، فرانسوی‌ها با فروش بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه، جمهوری چک (اشکودا) با فروش حدود ۲۵۰ هزار دستگاه، رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. در آخر نیز ایتالیایی‌ها با تنها یک برند یعنی فیات، فروشی در حدود ۳۱ هزار دستگاه و سوئد با برند ولوو و فروش ۲۸ هزار دستگاه در انتهای جدول دیده می‌شوند.
2015 buick excelle
۲۰۱۵ buick excelle
همان‌طور که از این آمار نیز استنباط می‌شود، بازار چین بازاری بسیار رقابتی است و برندهای مختلفی از تمامی نقاط دنیا، از ژاپن و کره گرفته تا اروپا و آمریکا در آن حضور فعالی دارند. علاوه بر این، بسیاری از برندهای عمدتاً لوکس مانند تسلا، لکسس، پورشه، لامبورگینی و … نیز به‌صورت وارداتی در چین حضور دارند. جالب اینجاست که در چنین به رقابت شدیدی، برندهای نوپای چینی توانسته‌اند سهم مهمی از بازار را به خود اختصاص دهند و با بزرگان به رقابت برخاسته‌اند.
nissan sylphy
nissan sylphy
در جدول زیر ۱۰ خودروی سدان، کوپه و هاچ‌بک پرفروش بازار چین را مشاهده می‌کنید:
نام خودرو تولیدکننده میزان فروش
فولکس‌واگن لاویدا سدان شانگهای فولکس‌واگن ۳۷۹۰۶۹
نیسان Sylphy دانگ فنگ نیسان ۳۳۴۰۸۷
بیوک اکسل GT سایک GM ۲۹۰۲۱۳
فولکس‌واگن Sagitar فاو فولکس‌واگن ۲۷۹۸۸۷
فولکس‌واگن جتا فاو فولکس‌واگن ۲۷۴۹۳۲
هیوندای الانترا لانگ دونگ بیجینگ هیوندای ۲۶۷۱۶۶
فولکس‌واگن سانتانا سایک فولکس‌واگن ۲۵۵۹۶۸
تویوتا کرولا فاو تویوتا ۲۵۴۳۰۱
شورولت کروز سایک GM ۲۴۶۰۸۸
فورد اسکورت چانگان فورد ۲۱۳۴۵۷

همان‌طور که از جدول فوق قابل مشاهده است، پرفروش‌ترین مدل‌های بازار چین، از برند فولکس‌واگن بوده‌اند؛ اما جایگاه برندهای چینی کجاست؟

geely emgrand 7
geely emgrand 7
Besturn B50 facelift
Besturn B50 facelift
Senova D50
Senova D50
Chang'an Alsvin V7
Chang’an Alsvin V7
changan eado 2015
changan eado 2015
Geely GC7
Geely GC7
chery fulwin 2015
chery fulwin 2015
Geely MK
Geely MK
BYD F3
BYD F3
BYD Surui F5
BYD Surui F5
در جدول زیر ۱۰ خودروی پرفروش چینی در بازار چین، به همراه رتبه فروش آن‌ها در بین تمامی مدل‌ها را مشاهده می‌کنید:
نام خودرو تولیدکننده تعداد فروش رتبه کلی
جیلی امگراند ۷ جیلی ۲۰۶۲۲۶ ۱۲
چانگان ایدو چانگان ۱۸۲۳۳۲ ۱۷
BYD F3 BYD ۱۴۳۴۵۳ ۲۷
جیلی GC7 جیلی ۱۲۱۹۶۹ ۳۲
چانگان Alsvin چانگان ۷۱۷۸۷ ۵۲
BYD Surui BYD ۶۲۶۸۳ ۵۸
سنوا D50 بایک ۶۰۰۷۸ ۶۱
بستورن B50 فاو ۵۹۲۷۴ ۶۲
چری فالوین چری ۵۸۴۰۷ ۶۳
جیلی MK جیلی ۵۷۳۸۷ ۶۵

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. سعید

    ۱ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (477 ديدگاه)

    دوستان نظر سنجی:
    ایا به نظر شما قیمت خودرو های خارجی در ماه های اینده کاهش میابد
    بلی+++++++
    خیر_ _ _ _ _

    1. فرزام

      ۱ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (44 ديدگاه)

      فکر نکنم پایین بیاد چون همین چند روز پیش اعلام کردن که از سال 95 تعرفه واردات خودروهای خارجی 5 درصد دیگه هم بالا تر میره . در اینصورت باید انتظار گرون شدن خارجی ها رو داشت . مگر اینکه تو مدت کوتاهی اقتصاد ایران جهش داشته باشه و قیمت ارز و دلار بیاد پایین و اون موقع شاید امیدی برای ارزون شدن باشه که البته جهش اقتصادی و پایین اومدن دلار تقریبا محاله .
      اصلا گیریم دلار اومد پایین . اون موقع دولت و وارد کننده ها کلی سر قیمت اون ماشین میزارن و به مردم با همون قیمت قبلی میدن و بقیه پول میره تو جیب خودشون .

    2. amir ali

      ۳ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (188 ديدگاه)

      دوست عزیز ذکر چند نکته ضروریست ک
      1- بازار ایران در طی این چند دهه گذشته به صورت ماکزیمم گیر عمل کرده و کاهشی در بهای هرگونه کالا مشاهده نشده است.
      2-نرخ کالاهای وارداتی به ازر بستگی دارد که با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و وابستگی شدید بودجه کل کشور به آن ، تا چند سال اینده نه تنها ارز کاهش نخواهد داشت بلکه شاهد افزایش نیز خواهیم بود که همین علت سبب افزایش قیمت محصولات خواهد شد .
      3-با توجه به اینکه صنعت خودرو داخلی بسیار عقب تر از صنعت روز دنیا هست و به دلیل اصرار مقامات دولتی بر تولید خودرو داخلی ، جهت جلوگیری از اسیب دیدن این صنعت واردات خودرو تغییر چندانی نخواهد کرد و تعرفه بالا و محدودیت در حجم موتور باعث بالا ماندن قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد .
      4- به دلیل اینکه کشور های 5+1 و ایران ذاتا به یکدیگر اعتماد ندارند پروسه سرمایه گذاری و اعتماد سازی طولانی تر از انچه ما تصور می کنیم خواهد بود و این به نوعی باعث کند شدن تاثیر توافق بر زندگی مردم خواهد بود .
      5-با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی واردات بی رویه کالا نخواهیم داشت و صرفا همکاری ها به صورت انتقال تکنولوژی خواهد بود که همین امر باعث گران تر تمام شدن تولید کالا در داخل خواهد بود .
      البته دلایل بسیار دیگری نیز وجود دارد که اثبات می شود موج تاثیر توافق انجام شده به صورت میرا در سطح زندگی و رفاه مردم تاثیرگذار خواهد بود .

    3. علی

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (20 ديدگاه)

      نه اینطوری بگو
      1_بلی
      2_زرت

      با عرض پوزش

  2. Armin

    ۱ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (419 ديدگاه)

    کورولا شده ۱۵۰ تومن راو۴ ۲۴۵ تومن یعنی چی اخه هرسال ۱۵ میکشن روش ۳ سال دیگه کورولا میشه ۲۰۰ تومن

    1. سجاد

      ۱ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (72 ديدگاه)

      تویوتا ماشینهاش رو به دلار میفروشه! این ما هستیم که به ریال میخریم . . .
      خیلی از ماشینها در مدل سال بعد ارزونتر هم میشن، اما ارزش پول ماست که افت میکنه!

  3. CORVETTE Z06

    ۱ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (225 ديدگاه)

    کلا تو ایران چیزی به اسم ارزون شدن نداریم.یا ثابت یا فزایش.

    1. mohammadboss_429

      ۱ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (87 ديدگاه)

      داداش مطمئنی که چیزی تحت عنوان ثابت داریم؟

      1. Archi KHAN

        ۱ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (2202 ديدگاه)

        محمدجان فکر کنم یه چیزی هست :
        درآمد افراد متوسط و فقر جامعه … ( خیلی وقتا ثابتِ )

  4. شاهین

    ۱ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4698 ديدگاه)

    سلام دوستان
    بعد از یک ماه، دو روزه که اومدم “وطن” برای دیدار خانواده و دوستان.
    فردا هم خدا بخواد برمیگردم پادگان.
    خواستم سلام و خسته نباشیدی عرض کنم خدمت همتون.
    مخلص تک تکتون هستم.
    راستی با یکی از بچه های پدال تو یه گروهان هستیم و از خاطرات پدال با هم میگیم :)
    فدای همتون
    شاهین

    1. Mehrbod

      ۱ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (318 ديدگاه)

      درود به سرباز میهن ، شاهین ..

    2. خسته شده

      ۲ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (623 ديدگاه)

      به به جناب سرباز شاهین! چطوری داداشم؟ سرت چطوره راستی گفتی آموزشی کجا افتادی
      امیدوارم زودتر تموم بشه بازم مثل همیشه بیای پدال پیشمون سربازی و همیشه آدما بعد از اتمامش میفهمن چه دورانیه با اینکه میدونم الان فکر مکینی که سخته(خودم که اینجوری بودم) ولی به ماه نکشیده بعد از تموم شدنش دلم آدم تنگ میشه هم سخت نگیر و هم قدر بدون

  5. sina

    ۱ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (69 ديدگاه)

    جالبی‌ قضیه اینه بسترن جز‌ ده ماشین پر فروش چینه اونوقت چند وقت پیش فرغون سازان ما به این ماشین یک ستاره دادن به پراید هم یک ستاره!!!!!!

    1. متین

      ۱ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بگو بخدا … من الان یک ساله بسترن دارم . قبلش هم همه جور لگن داخلی داشتم . خداوکیلی بدون ذره ای تعصب به این اهن پاره ها میگم فقط بسته شدن درش می ارزه به همه لگن های داخلی از 206 بگیر تا دنا و الخ …

  6. احمد باقری

    ۲ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    همین محصولات داخلی هم شاید دوباره قیمتاشون بره بالا.

  7. great britain

    ۲ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2855 ديدگاه)


    که به قول یکی از آشنایان هرچیزی که در آسمان پرواز میکنه وهرچیزی که در زمین راه میره و هرچیزی که در دریا شنا میکنه از نظر اونا قابل خوردنه.
    ما باید تا جای ممکن از محصولات چینی استفاده نکنیم.

    1. great britain

      ۲ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (2855 ديدگاه)

      پدال چرا سانسور کردی؟
      اصلش همون بود!!!!
      لعنت بر…کمونیست.(اینطوری سانسور میکردی بهتر بود!!)

  8. sunmartim

    ۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    لطفا از خرید چینی های بی کیفیت دریغ کنید این چینی ها ارزش خرید را ندارند من چینی هایی را دیدم که قیمت 100 ملیونی دارند و بیشتر مثل mg و اسنوا
    و برخی از دارندگان این مدل خودروها فقط به تعریف و با چاشنی افراطی در مورد خودروهای خود و حمایت از قیمت های بی سر و ته و نجومی آنها میپردازند جالب اینجاست که حتی زیاده روی به حدی است که بعضا این خودروها را با برند های مطرحی چون نیسان و بی ام دبلیو و کیا هیوندا قیاس میکنند و نتیجه گیری هم میکنند در یکی ازین کامنت ها در سایر مجاور دنده 6 با مقایسه این خودورها مانند اسنوای 104 ملیونی با جگوار و بی ام دبلیو طنز جالبی را به راه انداختند
    درست است که در چین ملت این کشور چینی ها را میخرند اما با قیمتی بسیار کم و تسهیلات خوب و انتخاب چینی ها در اولویت های بسیار پاین تری قرار دارد

  9. moein

    ۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    بین کارمون به کجا رسیده که باید بازار چین رو رصد کنیم

  10. mohsen

    ۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چین یه ابر قدرت اقتصاده و اکثر محصولاتش از ایران بهتره.مونده حالا حالاها ما به چین برسیم.

  11. joker

    ۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (242 ديدگاه)

    خود چینیها هم ماشین چینی نمیخرن،میفروشن به ایران ،خودشون فولکس و بنز میخرن.سال2014مرسدس بنز صدهزارتا بنز اس کلاس ساخته بود ،چینیها پنجاه هزارتاشو خریدن،بقیه دنیا هم پنجاه هزارتا.قیمت هر کدوم هم به پول ما بالای 2 میلیارد تومن بود.کامیونهای ایران همه چینی شدن،چین بزرگترین مشتری اسکانیا شده.صدها هزار کیلومتر جاده مختلف با آب و هوای مختلف در ایران شده بزرگترین پیست جهان برای تست ماشینهای چینی.الان دارن ماشیناشون را در ایران به طور رایگان تست میکنند،تا انشا الله به زودی پس رفع نواقص به طور رسمی به آمریکا ماشین صادر کنند،و مانند کره ایها ما را تحریم کنند.به نظر شما بعد از چین چه کشوری برای تست اتومبیل به ایران ماشین میده؟؟هند،پاکسان،روسیه،کره شمالی،……. .

    1. امین

      ۵ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (133 ديدگاه)

      عزیزه دل. این خودروهایی که می بینی همه مونتاژ و ساخته شده در چین هستند این یعنی اونها دارن خودروهای ساخت خودشونو می خرن منتها با یک نام بزرگ.

  12. دادا

    ۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (593 ديدگاه)

    چین داره میتازه اونوقت ما فقط داریم ازش انتقاد میکنیم.بابا بس کنید وبس تون رو بزنید.

  13. مهرداد

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام بنظر من جیلی بسیار کاخانه خوبی است که توانسته سه رتبه در این جدول رو کسب کنه در ضمن در اروپا ، روسیه و بسیاری از کشورهای عربی هم مطرح شده متاسفانه خیلی از کارکنان و مهندسین دو شرکت عقب مانده داخلی کاری جز انتقاد و تفسیرهای دروغین در مورد خودروهای چینی بلد نیستند و خریداران داخلی را به گمراهی می کشانند. مثلا همین لیفان 520 که تقریبا پائین ترین خودروی چینی است به کل هیکل پژو 405 میارزه خدایش واقع بینانه نگاه کنید دنبال وفور قطعات خودرو نباشید دنبال خودرویی باشید که دوام بیشتری داره

  14. علی ز

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام بر دوستان
    راستی آخرش ما نفهمیدیم ماشین چینی بخریم یا نخریم یکی میگه اگه بخری رو دستت می مونه کسی ازت نمیخره من میخواستم یه راین v5 بگیرم نظر شما چیه ؟

    1. مهرداد

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز یه اصطلاحی وجود دارد و آن اینست که هرکس سوار ماشین چینی شده راضی است و هر کس نشده ناراضی لطفا به ندای دل خودتون گوش کنید الان در این بازار فعلی شما اگر سانتافه را 200 میلیون بخری باید هفته دیگه بفروشی 170 میلیون پس در فروش هر خودرویی ممکن است مشکل وجود داشته باشد و شما خودروی چینی را با همه امکانات به قیمت پائین تر میخری و موقع فروش هم کمتر ضرر میکنی الان با 80 میلیون شما باید یک سوناتای 100000 کارکرد داغون 2008 بخری که چند سال بعد در فروشش شدیدا مشکل خواهی داشت پس برو با توجه به بودجه ات هر چی میتونی صفر بخر که راحت تری البته توصیه میکنم تا حد امکان خودروی چینی مونتاژ چین بخری نه ایران که قطعات نا مرغوب استفاده میکنند مثل جیلی و ام جی که در اروپا و کشوهای عربی بسیار خوشنام هستند لطفا تحقیق کنید و به تفسیر دوستان غیر فنی با ادبیات نا مانوس گوش نکنید انشالله هرچه میخرید مبارکتون باشه

  15. me84

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    همسایه ما 4 ساله که MG 550 داره. خیلی راضیه و تو این 4 سال فقط سرویسهای دوره ای رو منظم انجام داده و هیچ خرج اضافه ای رو دستش نذاشته. یکی از دوستان خودم هم لیفان 620 تلنت کارکرده خرید و حدود 2 سال دستش بود و خیلی راضی بود. قبلش رانا داشت که اصلا ازش راضی نبود. الانم 1 ماهه که الانترا خریده. اینها رو برای حمایت از خودرو چینی نگفتم. برای اون دسته از دوستانی که تجربه ماشین چینی ندارند گفتم که بدونن ماشینای 2013 به بعد چین رو با خیال راحت بخرند.

  16. هادی

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام عزیزان ، میشه یک نفر بطور واضح بفرماید که خودرو بسترن که در ایران با نام آسا عرضه میشه ، با این قیمت و سطح امکانات ارزش خرید رو داره و از نظر کیفی چطور هست؟

  17. کوروش

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من کاری ندارم که ماشین ساخت کدوم کشور ویا کدوم کارخونه هست،من قبلاهمه نوع ماشین تولید داخل سوارشدم از ال۹۰گرفته تا پیکان وپراید ،اپل ،دوو، پژو ۲۰۰۰ ،پژو ۴۰۵تا دلتون بخواد ماشینای مختلف گرفتم وضرر کردم سوار شدم،الانم ام وی ام چینی دارم،همه چیزش از ترمز گرفته تا …..از همه لحاظ از ماشینای ایرانی بهتر هست،اینو بدون اغراق ورودر بایسی گفتم،والانم اماده شدم تا انشا الله یه جک جی ۵ بگیرم تا یه اشغال ایرنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا