در نیمه اول سال جاری میلادی میزان فروش خودرو در بازار ژاپن ۵ درصد کاهش یافته است. تویوتا به عنوان پرفروشترین برند و پریوس نیز به عنوان پرفروشترین خودروی بازار ژاپن در نیمه اول سال معرفی شدهاند.
در شش ماه اول سال فروش وسایل نقلیه موتوری در ژاپن ۴.۸ درصد کاهش یافته و به ۲،۵۴۷،۳۴ دستگاه رسیده است. در سه ماهه دوم سال بازار ژاپن نشانههایی از بازیابی خود را نشان داده است چرا که پیشروی بازار یعنی تویوتا با رشد فروش ۲.۲ درصدی در نیمه اول سال مواجه بوده است. هرچند دیگر خودروسازان ژاپنی با چالشهای موجود دستوپنجه نرم میکنند. تویوتا پریوس بار دیگر محبوبترین خودروی بازار ژاپن لقب گرفته است.
- بازار خودروهای جدید ژاپن در شش ماهه اول سال
همانطوری که اشاره شد بازار وسایل نقلیه موتوری در ژاپن با انقباض ۴.۸ درصدی روبرو بوده است. این آمار دربرگیرندهی خودروهای مسافری، تراک ها، خودروهای سنگین تجاری و اتوبوسها است.
در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ بازار خودروهای تجاری کاهش فروش ۷ درصدی داشته که در کل آماری مثبت برای بازار محسوب شده و این امید را ایجاد میکند که بازار خودروهای مسافری نیز رو به بهبود باشد.
میزان فروش خودروهای مسافری (دربردارندهی خودروهای Kei) طبق دادههای JADA در جدول زیر نشان داده شدهاند:
نیمه اول سال ۲۰۱۶ | نیمه اول سال ۲۰۱۵ | % تغییر | |
ژانویه | ۳۲۸,۹۹۴ | ۳۴۴,۰۴۰ | -۴.۴ |
فوریه | ۳۸۲,۱۱۴ | ۴۱۳,۱۹۲ | -۷.۵ |
مارس | ۵۳۲,۴۶۸ | ۵۸۶,۷۹۷ | -۹.۳ |
آوریل | ۲۶۹,۲۵۰ | ۲۶۳,۳۷۴ | ۲.۲ |
می | ۲۷۵,۵۰۵ | ۲۷۹,۴۱۹ | -۱.۴ |
ژوئن | ۳۴۴,۳۲۴ | ۳۶۴,۹۳۰ | -۵.۴ |
۲۰۱۶ (ژانویه تا ژوئن) | ۲,۱۳۲,۶۵۵ | ۲,۲۵۱,۷۵۲ | -۵.۳ |
- پرفروشترین برندهای خودرویی بازار ژاپن در نیمه اول سال
در جدول زیر نیز پرفروشترین برندهای بازار ژاپن در نیمه اول سال لیست شدهاند:
۲۰۱۶ | برند | نیمه اول سال ۲۰۱۶ | نیمه اول سال ۲۰۱۵ | تغییر |
مجموع | ۲,۵۴۷,۳۴۵ | ۲,۶۷۶,۶۳۴ | -۴.۸ | |
۱ | تویوتا | ۷۵۷,۱۶۴ | ۷۴۱,۰۶۹ | ۲.۲ |
۲ | هوندا | ۳۷۰,۴۸۱ | ۳۹۴,۴۴۳ | -۶.۱ |
۳ | سوزوکی | ۳۳۰,۱۲۲ | ۳۴۰,۹۴۲ | -۳.۲ |
۴ | دایهاتسو | ۳۰۶,۳۵۸ | ۳۳۱,۹۱۷ | -۷.۷ |
۵ | نیسان | ۲۷۹,۸۵۴ | ۳۲۶,۹۱۰ | -۱۴.۴ |
۶ | مزدا | ۱۰۸,۰۶۱ | ۱۳۹,۱۲۴ | -۲۲.۳ |
۷ | سوبارو | ۷۹,۳۷۱ | ۸۷,۸۵۰ | -۹.۷ |
۸ | میتسوبیشی | ۴۵,۷۳۹ | ۵۳,۴۴۰ | -۱۴.۴ |
۹ | ایسوزو | ۳۷,۳۱۳ | ۳۶,۱۶۸ | ۳.۲ |
۱۰ | مرسدس بنز | ۳۲,۲۴۱ | ۳۲,۶۸۰ | -۱.۳ |
۱۱ | هینو | ۳۱,۱۸۲ | ۲۹,۸۷۱ | ۴.۴ |
۱۲ | لکسس | ۲۸,۴۲۱ | ۲۲,۵۰۸ | ۲۶.۳ |
۱۳ | فولکس واگن | ۲۵,۰۷۹ | ۲۹,۶۶۶ | -۱۵.۵ |
۱۴ | BMW | ۲۴,۶۳۹ | ۲۲,۶۷۴ | ۸.۷ |
۱۵ | Mitsubishi Fuso | ۲۲,۶۸۱ | ۲۱,۹۴۸ | ۳.۳ |
۱۶ | آئودی | ۱۴,۱۳۷ | ۱۵,۷۴۷ | -۱۰.۲ |
۱۷ | مینی | ۱۱,۸۱۰ | ۱۰,۳۳۸ | ۱۴.۲ |
۱۸ | ولوو | ۷,۱۴۷ | ۶,۴۰۸ | ۱۱.۵ |
۱۹ | UD Trucks | ۵,۰۶۲ | ۵,۷۵۳ | -۱۲.۰ |
۲۰ | جیپ | ۴,۳۵۸ | ۳,۴۸۶ | ۲۵.۰ |
منبع: JADA. این آمار دربردارندهی خودروهای Kei، مسافری، تجاری و اتوبوسها میباشد.
در نیمهی اول سال تغییری در ترکیب و ردهبندی ۱۰ خودروساز محبوب بازار ژاپن به چشم نمیخورد.
تویوتا که این بازار را در قبضه دارد سهم بالایی از فروش را به خود اختصاص داده است. در این بازهی زمانی میزان فروش تویوتا ۲.۲ درصد افزایش یافته علیرغم اینکه در سه ماهه اول کاهشی ۳ درصدی را تجربه کرده بود.
ایسوزو نیز تنها خودروساز دیگر در بین ۱۰ برند اول است که رشدی مثبت را در نیمه اول سال تجربه نموده است. سوزوکی و مرسدس بنز فروش ضعیفی داشتهاند. نیسان و میتسوبیشی افت فروش حدود ۱۴ درصدی را شاهد بوده و فروش مزدا نیز افت قال توجهی داشته است.
اگرچه که مرسدس بنز افت فروش داشته اما هنوز هم به عنوان محبوبترین برند خارجی بازار ژاپن مطرح بوده است. مرسدس بنز تنها برند وارداتی در بین ۱۰ برند اول پرفروش بازار ژاپن است.
برندهای دیگر نیز عموماً خوب عمل کردهاند اما آمار فروش آنها در مقایسه با برند اول که آمار کلی را تحت تأثیر قرار دادهاند بسیار کم است.
لکسوس بهترین عملکرد را داشته و فروش آن بیش از ۲۵ درصد بهبود را نشان میدهد. با این عملکرد خوب لکسوس دو پله در جدول بالاتر آمده و فولکس و ب ام و را پشت سر گذاشته است. آمار فروش مینی نیز به همین میزان خوب بوده است. رشد فروش جیپ نیز خوب بوده اما میزان آن هنوز هم خیلی پایین است.
- پرفروشترین مدلهای خودرویی بازار ژاپن در نیمه اول سال
طبق آمار تهیه شده توسط JADA، جدول زیر نشان دهندهی پرفروشترین مدلهای خودرویی بازار ژاپن در شش ماهه اول سال است:
رتبه | برند | مدل | فروش شش ماهه نخست سال ۲۰۱۶ | % تغییر |
۱ | تویوتا | Prius | ۱۴۲,۵۶۲ | ۹۹.۷ |
۲ | تویوتا | Aqua | ۸۹,۴۰۹ | -۲۴.۳ |
۳ | تویوتا | Sienta | ۶۱,۰۵۴ | ۷۰۰.۴ |
۴ | هوندا | fit | ۵۸,۶۷۲ | -۱۳.۱ |
۵ | نیسان | Note | ۵۱,۵۷۵ | -۵.۳ |
۶ | تویوتا | Voxy | ۴۴,۳۷۷ | -۱.۱ |
۷ | تویوتا | Corolla | ۴۳,۲۷۴ | -۲۰.۱ |
۸ | هوندا | Vezel | ۳۹,۱۸۳ | ۲.۵ |
۹ | تویوتا | Vitz | ۳۶,۷۷۱ | -۷.۸ |
۱۰ | نیسان | Serena | ۳۵,۲۱۶ | ۱.۱ |
نکته: این آمار دربردارندهی خودروهای Kei است.
طبق معمول تغییرات زیادی در ۱۰ خودروی پرفروش بازار ژاپن در نیمه اول سال به چشم میخورد. خریداران ژاپنی برای خرید مدلهای جدید بسیار مشتاق هستند و خودروها معمولاً در انتهای عمر خود فروش بدی دارند.
محبوبترین خودروی بازار چهارمین نسل تویوتا پریوس است که تقریباً رشد فروش دو برابری دارد. در ردهی دوم تویوتا آکوا به چشم میخورد که تقریباً افت فروش ۲۵ درصدی داشته است.
مینی ون ساب کامپکت تویوتا یعنی مدل سینتا تازه وارد لیست ۱۰ مدل پرفروش است. برخلاف پریوس و آکوا، این خودرو بهصورت غیرهیبریدی نیز در بازار ژاپن در دسترس قرار دارد.
هوندا فیت و نیسان نوت افت فروش را تجربه کردهاند و به علت رشد فروش خیرهکنندهی سینتا در جدول ردهبندی سقوط کردهاند.
تویوتا Voxy که یک مینی باس است میزان فروش یکنواختی داشته و تنها خودرو در میان ۱۰ مدل پرفروش است که آمار فروش آن نسبت به مدت مشابه سال پیش تغییر چندانی به خود ندیده است.
تویوتا کرولا در ردهبندی دو پله سقوط داشته است. یازدهمین نسل این خودرو در سال ۲۰۱۲ در بازار ژاپن عرضه شده است.
با فروش اندکی بیشتر هوندا وزل صعود یک پلهای در جدول داشته است. نیسان سرنا نیز برای اولین بار در ۱۱ سال گذشته به جمع ۱۰ خودروی پرفروش بازار ژاپن پیوسته است.
مزدا دمیو (مزدا۲) شاهد سقوط از ردهی هفتم به دوازدهم و تویوتا Esquire از رده دهم به هجدهم بوده است.
- فروش خودروهای اسپورت و جذاب در ژاپن
طبق جدول زیر میتوانیم میزان فروش برندهای خودرویی اسپورت و جذاب در بازار ژاپن را ببینیم:
برند | نیمه اول ۲۰۱۶ | نیمه اول ۲۰۱۵ | تغییر |
پورشه | ۳,۴۳۸ | ۳,۱۸۱ | ۸.۱ |
مازراتی | ۵۷۵ | ۶۵۰ | -۱۱.۵ |
فراری | ۳۳۸ | ۴۱۸ | -۱۹.۱ |
لامبورگینی | ۱۹۸ | ۱۹۸ | ۰.۰ |
بنتلی | ۱۸۳ | ۱۸۵ | -۱.۱ |
رولز رویس | ۹۸ | ۷۶ | ۲۸.۹ |
مک لارن | ۷۲ | ۴۱ | ۷۵.۶ |
بوگاتی | ۲ | ۱ | ۲۰۰.۰ |
제네시스
۲۵ مرداد ۱۳۹۵پدال جان لطفا پرفروشترین ماشینای کره رو هم بذار چرا همش ژاپن میذاری:)
هادی
۲۵ مرداد ۱۳۹۵بوگاتی یکی فروخته ?
امیرحسین
۲۵ مرداد ۱۳۹۵خوب که چی؟؟
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ مرداد ۱۳۹۵از رتبه 1 تا 9 همه برندهای ژاپن بودن
افرین به مردم ژاپن
Sina
۲۵ مرداد ۱۳۹۵وقتی خودشون دارن بهترین هارو تولید میکنن چرا خارجی بخرن، اصلا رمز موفقیتشون تو این سال ها همین بوده
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ مرداد ۱۳۹۵درود برشما سینا عزیز
دقیقا همین افرین
parsa
۲۶ مرداد ۱۳۹۵فروش مرسدس تو سرزمین مادری لکسوس از لکسوس بیشتره
باشد که رستگار شویم :)
کاوه آهنگر
۲۶ مرداد ۱۳۹۵خوب در آمریکا فروش لکسس بیشتر از بنز است ، الان رو نمیدونم ولی در سال 2015 لکسس پرفروش ترین خودرو لوکس در آمریکا بود و در ابتدای 2016 هم اگه اشتباه نکنم باز هم لکسس فروش بیشتری داشت نسبت به رقبا.
احمد باقری
۲۵ مرداد ۱۳۹۵بسیار خوب، به ماشینهای با آلودگی کم هم خیلی اهمیت میدن.
امير علي
۲۵ مرداد ۱۳۹۵تنها دلیل فروش کم مازراتی در جهان مخصوصاً مدلای سدان طراحی نامناسب برای این برند و کمبود اپشن وگرنه از لحاظ دینامیک و هندلینگ از پورشه هم سره
mehran911
۲۵ مرداد ۱۳۹۵علی جون
کلا با نظرت مخالفم
طراحی مازراتی هیچ مشکل خاصی نداره تنها مشکل مازراتی اینه که در مدل های جدید رقابتی نیست و ضعیف عمل کرده .
.
.
در مورد هندلینگ پورشه در دنیا حرف اول رو میزنه در این مورد شک نکن
rrr
۲۵ مرداد ۱۳۹۵از لحاظ دینامیک و هندلینگ از پورشه سره؟
sami
۲۵ مرداد ۱۳۹۵لکسس چرا اینقد کم فروشه ؟؟؟
فاصله تویوتا با بقیه بیش از اندازه زیاده یعنی جوریه ک میشه از همین الان گفت تا 10 سال اینده شماره یک باقی میمونه .
بوگاتی تو 10 سال فقط ازش 400 عدد تولید و فروخته شده و توی 2 سال 3 عدد بوگاتی برای یک کشور شاید خیلی هم زیاد باشه
شاهین
۲۵ مرداد ۱۳۹۵سلام تا چند سال پیش خودروهای ساخت لکسوس تو ژاپن با برند تویوتا عرضه می شدن اما از سال 2005 لکسوس برند خودش رو عرضه می کنه تو این بازار. یکی از علل فروش کمتر لکسوس نسبت به بنز می تونه این باشه.
مخلصم
رهگذر
۲۵ مرداد ۱۳۹۵مرسدس بنز 10 لکسوس 12!!! حرفایی تو این رده بندی هست
حميد
۲۵ مرداد ۱۳۹۵تولید خودشون رو خوب میخرند ولی خوب تولید کنندگان هم واقعا به مردمشون احترام میگذارند
one:1
۲۵ مرداد ۱۳۹۵بوگاتی ۲۰۰ درصد پیشرفت داشته
Ali
۲۶ مرداد ۱۳۹۵اشتباه نوشته هرکسی تا دوم راهنمایی ام درس خونده باشه حساب کنه میبینه میشه 100 درصد. بعد تازه میگیم ما ایرانیا مخ ریاضیم هستیم.
امیر
۲۵ مرداد ۱۳۹۵بازار خودروی جالبی نیست خودروهای پرفروشش اصلا جذاب نیستن فقط اقتصادین مردم باحالی نداره سلیقشون جالب نیست
رضا پ
۲۵ مرداد ۱۳۹۵“در شش ماه اول سال فروش وسایل نقلیه موتوری در ژاپن 4.8 درصد کاهش یافته… ”
احتمالا اونام مثل ایرانیا منتظر شروع تولید خودروهای جدیدن !!! 😁😆 خخخخ
رضا پ
۲۵ مرداد ۱۳۹۵مزدا رشد منفی 22.3 درصدی داشته
مدیراش عقل ندارن دیگه
با محبوبیتی که مزدا تو ایران داره اگه تا حالا مونتاژمحصولات جدیدشونو تو ایران شروع میکردن کمتر ضرر میکردن!!
باید بیان یه دوره مدیریت فروش پیشه خودروسازهای ما ببین !!😄
سید مهران میرابوالقاسمی
۲۵ مرداد ۱۳۹۵واقعا به مزدا کم لطفی کردن مردم ژاپن.
حمیدرضا
۲۵ مرداد ۱۳۹۵خودروهای ژاپنی همه سلایقو پوشش میدن و انقدر خوب کار کردن که اجازه حضور هیچ برندی رو نمیدن مخصوصا امریکایی ها حالا دارم میفهمم چرا ژاپنی ها به ایران و کشورهای پرریسک خودرو نمیفرستن چون کشور خودشون که هست امریکا هم که هست براچی بیان خودشونو تو دردسر بندازن
سلطان ای بی اس
۲۶ مرداد ۱۳۹۵جالب ترین نکته این بود که پریوس اولین رتبه رو داره این یعنی اوج عقلانیت و هم نوع دوستی، البته فکر کنم مالیات های کم و تشویق های دولت ژاپن هم توی این امر موثره.
احسان(احسان سابق)
۲۶ مرداد ۱۳۹۵سلیقه امریکایی ها و ژاپنی ها زمین تا اسمون با هم تفاوت داره. البته بخاطر مسائل اقتصادی مثل بنزین و مسائل دیگه مثل تراکم جمعیتی بالای ژاپت طبیعیه که خودروهای کوچکتر موفقتر باشن
احسان
۲۶ مرداد ۱۳۹۵نکته جالب اینه که ژاپنیا کره ای نمیخرن!
سعید
۲۶ مرداد ۱۳۹۵توی ۶ ماه دو و نیم ملیووووون؟!!! یعنی در سال تقریبا ۵ میلیون؟؟؟ اینهمه ماشین توی اون کشور یه وجبی کجا جا میشن؟ چطوریه که همه چیز از ترافیک قفل نمیشه؟ ما با فروش یک پنجم این و در خالی که کشورمون ۵ برابر هم بزرگتره داریم توی ماشین غرق میشم که…
احسان
۲۷ مرداد ۱۳۹۵افرین به سوزوکی اصلا انتظار نداشتم سوم باشه
volvo fh
۲۷ مرداد ۱۳۹۵من باسعید موافقم.این همه ماشین را کجا جا میدن.فروش ماشین توی آلمان هم خیلی.زیاده.تازه وقتی کارکرد ماشینهای دست دوم را نگاه میکنی میبینی خیلی بالاست,معلوم نیست کجا باهاشون رانندگی میکنند
USA & JAPAN
۲ شهریور ۱۳۹۵عاشق مردم با نظمشونم که تا لیست 9 تولید خودشونه
افرین به کشور بینظیر زاپن