لیست پرفروشترین شاسی بلندهای جهان در سال ۲۰۱۷ تحت تأثیر موفقیت تویوتا راو ۴ بوده است، خودرویی که از سال ۱۹۹۴ تاکنون آغاز کننده عصری جدید برای اینگونه خودروها میباشد.
همچون همیشه این رتبهبندی نیز منعکس کننده رتبهبندی نامگذاری بوده و ما نمیتوانیم درباره تصمیم کمپانیها برای توزیع محصولات یکسان با نامهای متفاوت گلهای داشته باشیم. در بحث شاسی بلندها نیسان با نامگذاری متفاوت و گوناگون برای ایکس تریل فرصت اول شدن را از دست داده است زیرا آن را در آمریکای شمالی با نام روگ عرضه میکند. پیروی استراتژی متفاوتی که هوندا در پیش گرفت، این خودروساز در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توانست با CR-V به عنوان پرفروشترین شاسیبلند جهان دست پیدا کند.
کلاس خودرویی شاسیبلند در سال گذشته سهم ۳۷.۶ درصدی از کل فروش جهانی خودروها را به دست آورد و فروش ۳۰ میلیون دستگاهی آن رشد ۱۱.۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن را نشان داد. تمامی شاسی بلندهای تولیدی با هر ابعادی در این لیست حاضر بوده و شاسی بلندهای کلاس C (طول بین ۴.۲ تا ۴.۵ متر) سهم ۵۷.۲ درصدی از این بازار را داشتهاند. کلاس D سهم ۳۵.۲ درصدی از فروش شاسی بلندها را به خود اختصاص داده و سهم شاسی بلندهای کلاس B از ۵ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.
سه بازار اول شاسی بلندها به ترتیب چین با سهم ۳۶.۳ درصدی از کل فروش جهانی، آمریکا با سهم ۲۴.۷ درصدی و نهایتاً کانادا با سهم ۲.۸ درصدی رسیده است.
پرفروشترین شاسیبلند سال ۲۰۱۷ تویوتا راو۴ است که توانسته با فروش ۸۰۰۶۰۷ دستگاهی و رشد ۱۰.۱ درصدی از هوندا CR-V سبقت بگیرد. RAV4 که در سال ۱۹۹۴ عرضه شده اولین کراس اوور کامپکت واقعی جهان بوده است. تویوتا با فهم تقاضای بازار، خودرویی را طراحی کرد که طراحی جدیدی داشته و باب میل مشتریانی بود که میخواستند حداکثر استفاده از شاسی بلندها نظیر فضای بار بیشتر، دید بهتر و سیستم چهار چرخ محرک دائمی را ببرند. فاکتورهای دیگر همچون مانور پذیری و مصرف سوخت پایین یک خودروی کامپکت نیز از دیگر خواستههای خریداران بود. راو ۴ سالهای زیادی در کلاس خود پرفروشترین خودرو بود اما بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ این رتبه اول را به هوندا CR-V واگذار کرده بود.
در رتبه دوم این لیست هوندا CR-V با فروش ۷۵۷ هزار دستگاهی و رشد فروش ۰.۸ درصدی قرار دارد. این محصول ژاپنی در سال ۱۹۹۶ معرفی شده بود و بدواً مختص بازار ژاپن بود اما پنجمین نسل آن که در سال ۲۰۱۷ معرفی شده خودرویی جهانی بوده و از همان پلتفرم کامپکت هوندا که در دهمین نسل سیویک نیز بکار رفته سود میبرد.
رتبه سوم پرفروشترین شاسیبلند سال به فولکسواگن تیگوانی رسیده که سریعاً در حال رشد بوده و با صعود دو پلهای فروش ۷۱۸ هزار دستگاهی داشته و رشد ۳۷.۵ درصدی را ثبت کرده است. این خودرو که از سال ۲۰۰۷ تاکنون تولید میشود در سال ۲۰۱۶ وارد دومین نسل خود شد و به بازار ۱۵۰ کشور راه یافت.
یکی از بازندگان سال پیش هیوندای توسان بوده که فروش ۶۱۹ هزار دستگاهی و افت ۴ درصدی داشته و پس از آن نیز گریت وال هاوال ۶ با افت یک پلهای و فروش ۵۰۶ هزار دستگاهی (افت ۱۲.۷ درصدی) قرار دارد. رتبه بعدی به نیسان قشقایی با فروش ۴۹۸ هزار دستگاهی و رشد فروش ۱۰.۳ درصدی رسیده است.
نسخه آمریکایی نیسان ایکس تریل یعنی روگ با فروش ۴۴۹ هزار دستگاهی و رشد ۲۰.۳ درصدی در رتبه هفتم قرار گرفته است؛ اما خود ایکس تریل فروش ۴۳۰ هزار دستگاهی داشته و در رتبه هشتم قرار گرفته است. اگر فروش دو نسخه ایکس تریل و روگ را با یکدیگر ترکیب کنیم شاسیبلند نیسان با فروش ۸۷۹ هزار دستگاهی در رتبه اول قرار میگیرد.
دیگر بازنده بزرگ سال پیش کیا اسپورتیج است که با فروش ۴۲۵ هزار دستگاهی در رتبه نهم قرار گرفته و افت زیاد ۱۵.۹ درصدی را نصیب سازنده کرده است. رتبه دهم این لیست نیز به مزدا CX-5 رسیده که به خانه ۴۱۰ هزار نفر راه یافته و رشد فروش ۱۳.۱ درصدی را نشان داده است.
در ادامه توجه شما را به لیست ۱۰ شاسیبلند پرفروش جهان در سال ۲۰۱۷ جلب میکنیم:
درصد تغییر | میزان فروش در سال ۲۰۱۶ | میزان فروش در سال ۲۰۱۷ | نام خودرو | رتبه در سال ۲۰۱۶ | رتبه در سال ۲۰۱۷ |
۱۰.۱ | ۷۲۷۴۰۳ | ۸۰۰۶۷۶ | تویوتا راو ۴ | ۲ | ۱ |
۰.۸ | ۷۵۱۲۳۷ | ۷۵۷۴۱۷ | هوندا CR-V | ۱ | ۲ |
۳۷.۵ | ۵۲۲۷۸۱ | ۷۱۸۷۷۳ | فولکسواگن تیگوان | ۵ | ۳ |
۴- | ۶۴۵۷۰۰ | ۶۱۹۶۲۲ | هیوندای توسان | ۳ | ۴ |
۱۲.۷- | ۵۸۰۸۰۴ | ۵۰۶۸۵۳ | هاوال H6 | ۴ | ۵ |
۱۰.۳ | ۴۵۱۸۵۷ | ۴۹۸۲۳۵ | نیسان قشقایی | ۷ | ۶ |
۲۰.۳ | ۳۷۳۵۷۴ | ۴۴۹۲۵۹ | نیسان روگ | ۹ | ۷ |
۳.۱ | ۴۱۷۳۱۷ | ۴۳۰۳۲۵ | نیسان ایکس تریل | ۸ | ۸ |
۱۵.۹- | ۵۰۵۷۳۳ | ۴۲۵۱۷۸ | کیا اسپورتیج | ۶ | ۹ |
۱۳.۱ | ۳۶۲۸۳۲ | ۴۱۰۴۶۸ | مزدا CX-5 | ۱۱ | ۱۰ |
منبع: focus2move
حامد
۲۵ بهمن ۱۳۹۶تویوتا راو۴ با توجه به اینکه اپشن هاش نسبت به رقبا کمتره ولی خیلی فوقالعاده فروش کرده
رضا
۲۵ بهمن ۱۳۹۶عزیز نسخه وارداتیشه که اپشن های مورد نظر تورو نداره وگر نه میتونی تو بازار های جهانی بگی برات سفارش بدن .
تو بازار ایران هم نظر شخصیم اینه که ارزشش باز بیشتر از هم قیمتاشه و حداقل میدونی یه ماشینی سواری که جوابشو تو بازار های جهانی پس داده و به شدت قابل اطمینانه و نگران خرابشی بعد چند سال نیستی سواریش هم از بقیه بهتره ولش و کند نیستش و ارتفاعش هم جوری نیس که از یه شیب بخوای بری بالا بترسی وای تهش و سرش گیر میکنه.تیگوان هم ماشین بدی نیس ولی به درد ایران با وجود بنزین درپیت نمیخوره.کلا ماشین توربو به درد ایران نمیخوره
عرفان
۲۶ بهمن ۱۳۹۶لطفا وقتی تجربه درمورد خودرو های توربو ندارید و صرفا چیزهایی شنیدید،کلی نظر ندید
اینهمه توربو تو ایرانن سنشون هم زیاده سوپر میزنن مشکلی ندارن
اون کیفیتی ک مدنظرتونه بیشتر مورد نیاز سوپرکار هاس…
رضا
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ای جان
باز رافور و باز کوری چشم حسودا
یه سوال
چرا نیسان ایکس تریل رو با اسم های متفاوت عرضه کردش؟
charger
۲۵ بهمن ۱۳۹۶واقعا اول شدن راو 4 رو از ته قلب بهت تبریک میگم
F۲۲RAPTOR
۲۵ بهمن ۱۳۹۶اگه فروش کل نیسان، ایکس تریل و روگ رو در نظر بگیریم
نیسان اول میشه با استناد به متن
ژاپنیا عالین
Mohamad
۲۵ بهمن ۱۳۹۶مزدا و نیسان قشقایی چقدر زیبان
sina
۲۵ بهمن ۱۳۹۶عجب رشدی داشته فولکس !
مزدا هم خوب خودش رو داره میکشه بالا. بنظرم با انتخابش یه عنوان بهترین کراس اور کامپکت سال کارانددرایو باز هم به رشدش ادامه میده.
و باز هم افت فروش کره ای ها رو داریم می بینیم که نشون میده تو این سطح رقابت کردن خعلی سخته.
در مورد راو4: شیر شیر است گرچه پیر بود!
الف.ی
۲۵ بهمن ۱۳۹۶هاوال H6 بالاتر از مزدا و ایکس تریل؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
جای بسی تعجب داره
ممنون از پدال
F۲۲RAPTOR
۲۵ بهمن ۱۳۹۶فک کنم پرفروش ترین کراس اوور،تو بازار بزرگ چینه
الف.ی
۲۵ بهمن ۱۳۹۶شاید
NAVID۰۰۹۸
۲۵ بهمن ۱۳۹۶راو۴
تو بینظیری
قَدر زر زرگر شناسد قَدر گوهر گوهری
۵سال از طراحیش گذشته و خارج از ایران گرونتر از بعضی رقیباش همچون سانتافس (( (( در ایران)) حالا یه عده میگن اینکه رقیبش نیست ولی وقتی توش نشستن میفهمن که داخلش جادار تر از سانتافس و از نظر بدنه بین توسان و سانتافه قرار میگیره و به نظرم راو ۴ رو فقط باید با نیسان روگ و هوندا chr مقایسه کرد که لیاقت این مقایسه رو دارن نه یه شرکتهایی با ۲۰ سال سابقه حضور در خودروهای جهانی)).
توجه کردین بویی که از مصالح داخل خودرو ساخته شده توسط این شرکت اِستِشمام میشه واقعا خاص تویوتاس و اینه که میفهمی تویوتا کیفیت پایدار را با قیمت مناسب بهت ارائه میده تا اینکه یه ماشین خَز شده و پر آپشن که فقط جهت چشم و همچشمی خریداری میشه و از پلاستیک سخت بیکیفیت و بیروح در اون کار میره که هیچ لذت رانندگی هم نداره.
تویوتا ثابت شدست و نیازی دَمبَلودیمبُو هم نداره
Mohamad
۲۵ بهمن ۱۳۹۶درود بر تو نوید جان
مانی
۲۶ بهمن ۱۳۹۶ولی کاش طراحی بیرونی هوندا،مزدا و یا نیسان رو داشت
طراحی قشقائی خیلی قشنگه من پول داشته باشم
نیسان رو میخرم خیلی باهاش حال میکنم
mehran (fox)
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ژاپنیا چقدر تو این سگمنت خوبن…فروش تیگوانم عالی بوده کره ایا و چینیام که حضورشون تو این لیست گواه پیشرفت روزافزونشونه….
Mohamad
۲۵ بهمن ۱۳۹۶درسته که راو4 با فروش خیره کننده ی 800 هزار واحدی خودش در صدر ایستاده اما از طرفی فکر میکنم برنده فروش در این کلاس نیسان هم میتونه باشه چراکه هر سه محصولش(ایکس تریل، روگ، قشقایی) در این لیست حضور دارن و در مجموع بیش از 1.3 میلیون واحد شاسی بلند فروخته، اما چون این میزان فروش بین هر سه تقسیم شده در میانه های جدول قرار گرفتن و به نوعی هر سه نماینده نیسان کاملاً موفق ظاهر شدن. تکنیک فروش نیسان با سه نماینده کاملا ستودنیه
استراتژی تویوتا اینه که با یه محصول همه رو حریف باشه اما نیسان اینطور نیست، میاد که با چند محصول متفاوت جمعا فروش زیادی رو تجربه کنه.
حمیدرضا
۲۵ بهمن ۱۳۹۶فقط امار فروش رو ببینین چین و امریکا رو هم بیش تر از نصف فروش جهانی شاسی بلند ها رو داشتن بعد به مامیگن این دو کشور النو بلن و هزارتا چیز دیگه
جالبترین بخش این امار افت فروش برند هاوال و کیا و هیونداست با اینکه قیمت پایین و آپشن بالا به همراه کیفیت مناسبی دارن ولی باز جلوی برندهای قدیمی تر کم اوردن این یعنی مجموعه های کهنه کار خودرویی دارن رو نام برندهاشون بازارو به سمت خودشون میکشن
ژان وال ژان
۲۵ بهمن ۱۳۹۶نسل بعد رو فور به زودی معرفی میشه امیدوارم یک دهم اونقدری که روی افزایش فروشش تمرکز میکنن واسه طراحیش وقت بذارن
به 2 دلیل هر وقت Rav4 میبینم اشتهام کور میشه
1- چرا ماشین به این خوبی باید اینقدر گرون باشه
2- چرا ماشین یه این خوبی باید اینقدر زشت باشه
رضا
۲۵ بهمن ۱۳۹۶اخه من بهت چی بگم واقعا
چی میگی اخه؟ این همه فروش رو پس چه جوری داره اگه قیافه نداره ؟ مردم دنیا کور که نیستن. اونا هم به قیافه ماشین اهمیت میدن .
تویوتا به زور میاد میگه بیا ازم رافور بخر؟
نظرات تورو که میخونم چیزی جز بوی نفرت و *** راجع به ژاپنی ها پیدا نمیکنم.
Rezanst
۲۵ بهمن ۱۳۹۶سلام ب همگی این دوستمون راست میگه خدایی درسته راو ۴ماشین خوبیه ولی ظاهر چندان جذابی ندارع راستیتش قیافش بد نیست نمیگم زشته ولی در مقابل اکس تریل و مزدا سی ایکس۵ واقعا جذابیتی نداره تویتا سی اچ ار فوق العادس قیافش من ایکس تریل رو میپسندم
Rezanst
۲۵ بهمن ۱۳۹۶سلام ب همگی این دوستمون راست میگه خدایی درسته راو ۴ماشین خوبیه ولی ظاهر چندان جذابی ندارع راستیتش قیافش بد نیست نمیگم زشته ولی در مقابل اکس تریل و مزدا سی ایکس۵ واقعا جذابیتی نداره تویتا سی اچ ار فوق العادس قیافش من ایکس تریل رو میپسندم
ژان وال ژان
۲۵ بهمن ۱۳۹۶تو دو جمله دو بار از راو فور تعریف کردم و قبل از هر انتقاد گفتم ماشین به این خوبی … .
استهلاک و کیفیتش حرف نداره
شما نیاز نیست به من چیزی بگی
اگر مخالفید دیسلایک رو برای همین گذاشتن
1000 سال هم که بگذره تا وقتی احترام به نظر همدیگه رو یاد نگیریم لیاقت ماشین بهتر رو نخواهیم داشت
کوروش
۲۵ بهمن ۱۳۹۶قیافش مزخرفه خب معلومه حالا چون پرفروشه خوشگل می شود بنظر شما!!!
NAVID۰۰۹۸
۲۶ بهمن ۱۳۹۶بله شما درست میفرمائید
نظر شما شرکت تویوتا را در اَمر فروش متحول خواهد کرد.
با کمال احترام برای شما:
ما دو دسته افراد نظر بده داریم در کل جامعه
منظورم با شما نیست آقای ژان وان ژان بلکه کلیه.
۱- شخصی که خودروها رو سوار و حتی یک تست کوچک کرده باشه.
۲-شخصی که از روی دلبخواهی و از سر تعصب نظر میدهد.
بنظر من موفقعیت عملی و انجام شده هست که اعتبار و فروش میاره برای یک شرکت که تویوتا اینو از همه بهتر داشته ، داره و با تلاش و پشت کار مثتمر خواهد داشت.
به قول معروف چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.
ای کاش اینو یاد بگیریم که چطور به صورت منطقی ابراز نظر کنیم نه از روی نفرت و تعصب ، با اینکه میدونم این گفته ها فایده ای نداره ولی شاید کمی بیشتر تآمل و تفکر در گفته هامون شکل بگیره.
خداروشکر دنیا دنیای ارتباطاته و با یک سرچ کوچک میتوانیم به نقاط ضعف و قوت یه محصول مطلع بشیم و دلیل فروش کمتر و بیشتر یک محصول را مطلع بشیم.
شاید اگر من هم در آمریکا یا هر بازار آزاد دیگه ای باشم مزدا یا نیسان و…..را انتخاب کنم . ولی با کمی تفکر در خرید باید بدونم دلیل بیشتر فروش تویوتا نسبت به رقیباش در هر سگمنتی چی میتونه باشه که من را از انتخاب خودم سوق میده به سمت تویوتا در صورتی که شرایط فروش و خدمات و قیمت چه بسا به سمت رقیبای تویوتا میره ولی انتخاب اول تویوتا و انتخاب های بعدی رقبایی چون مزدا نیسان و ….باشه
ژان وال ژان
۲۶ بهمن ۱۳۹۶بیخیال … .
Javad
۲۵ بهمن ۱۳۹۶مگه نیسان روگ همون ایکس تریل نیست؟
پس چرا تو جدول تو چارت های جدا هستن؟
samurai
۲۵ بهمن ۱۳۹۶تو این کلاس نیسان روگ چشمو گرفتم بعدم مزدا تویوتا هم که عالی فقط یکم طراحیش قدیمی شده
کیوان
۲۶ بهمن ۱۳۹۶دوستان متعصب سنتی راوفور ظاهر بیرون و داخل کابین زشت داره مردم سنتی در جهان زیادند نمو نه در ایران تویوتا مرگ نداره شعار ایرانی در مجموع نیسان اول حساب میشه در ضمن سانتافه کامپکت نیست با راوفور مقایسه نکن
کیوان
۲۶ بهمن ۱۳۹۶گریت وال خوب میتازه در ایران تبلیغ ضعیفه واگرنه خوب میفروشه
فقط ژاپني
۲۶ بهمن ۱۳۹۶خوشم میاد اسمی از سانتافه *** در لیست نیست. شباهت عجیبی بین هیوندا با مشتری هاشون هست.
دانیال
۲۶ بهمن ۱۳۹۶آقا تو خود متن گفته:
«نسخه آمریکایی نیسان ایکس تریل یعنی روگ با فروش 449 هزار دستگاهی و رشد 20.3 درصدی در رتبه هفتم قرار گرفته است؛ اما خود ایکس تریل فروش 430 هزار دستگاهی داشته و در رتبه هشتم قرار گرفته است. اگر فروش دو نسخه ایکس تریل و روگ را با یکدیگر ترکیب کنیم شاسیبلند نیسان با فروش 879 هزار دستگاهی در رتبه اول قرار میگیرد.»
رتبه یک نیسان روگ-ایکس تریل هست. رتبه دوم راو 4
علیرضا
۱۹ آذر ۱۳۹۷با سلام…. اگه بخواهیم بحث طراحی رو مد نظر داشته باشیم… بنظر بسیاری از کارشناسان رنو کولیوس بهترینه، ولی در لیست پرفروشها جایی نداره، نتیجه اینکه کیفیت در معنای واقعی یعنی خواست مشتری و خواست مشتری یعنی فروش بیشتر…..