سال ۹۵ با تمامی فراز و فرودهای خود به واپسین روزها رسیده و ما هم به رسم همهساله گزارشی کلی از عملکرد بازار خودرویی کشورمان را تقدیم شما عزیزان میکنیم. البته باید به این نکته اشاره کرد منابع خبری داخلی اندک و انگشتشماری برای اطلاعرسانی وجود داشته و حتی میتوان گفت منبع جامع و کاملی برای این کار وجود ندارد. به ناچار با بررسی منابع خارجی توانستیم به عملکرد بازار خودرویی کشورمان در سال ۲۰۱۶ دست پیدا کنیم. شایان ذکر است احتمال وجود اختلاف در میزان فروش منابع داخلی و خارجی وجود دارد زیرا همانگونه که اشاره کردیم سال میلادی و تقویم شمسی متفاوت هستند. البته باید به این نکته هم باید اشاره کرد در سه ماههی پایانی سال ۹۵ این آمارها افزایش پیدا کردهاند اما به احتمال زیاد تغییری در رتبهبندی خودروها و برندها به وجود نیامده است.
بازار خودروی ایران نشانههایی واضح از بهبود را در سال ۲۰۱۶ نشان داده و تولید محلی با افزایش قابلتوجه ۲۸ درصدی به یک ۱۲۳۰۶۳۲ دستگاه رسیده است. البته میزان واردات با افتی ۱۲ درصدی به ۵۴۶۲۲ دستگاه رسیده است. حاصل کلی وجود ۱۲۸۵۲۵۴ دستگاه خودرو در بازار است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۵ رشد ۲۵ درصدی را نشان میدهد.
برند پژو همچنان محبوبترین خودروساز ایران بوده و سهم آن از ۲۱ به ۳۲.۴ درصد در بازار رسیده است. پس از پژو برند داخلی سایپا قرار دارد که سهم آن از بازار خودروی کشور ۲۸.۴ درصد بوده است. ایرانخودرو در جایگاه سوم باقی مانده اما سهم آن از بازار کاهش یافته و از ۱۴.۹ درصد سال پیش به ۱۲.۴ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است. رنو نیز با رشد فروش مواجه بوده و بیش از ۱۱۰ هزار خودرو را فروخته و سهم ۸.۷ درصدی از بازار خودروی کشور را از آنِ خود کرده است. سهم رنو در سال ۲۰۱۶ برابر با ۴ درصد بوده است.
چری (مثبت ۶۲ درصد) جایگزین جک (منفی ۳۴ درصد) شده و عنوان محبوبترین خودروساز چینی را در ایران به دست آورده و در ردهی پنجم از نظر فروش قرار گرفته است؛ اما برند برلیانس رشدی فوقالعاده داشته و توانسته با رشدی ۴۲۸ درصدی در جایگاه ششم قرار بگیرد.
جک با افتی چشمگیر به ردهی نهم پرفروشترین برندهای خودروسازی ایران دست یافته است. این سه برند چینی بهترین عملکرد را در بازار خودروی داخلی داشتهاند. ایران یکی از کشورهایی است که خودروهای چینی حضوری پررنگ در آن دارند؛ اما جدای از ۱۰ خودروساز برتر، در ردههای بعدی خودروسازهای چینی لیفان (رده دوازدهم)، دانگ فنگ (رده چهاردهم)، چانگان (رده شانزدهم)، هایما (رده نوزدهم)، FAW (رده بیست و یکم)، ام جی (رده بیست و پنجم)، گریت وال (رده بیست و ششم)، فوتون (رده بیست و نهم)، هاوال (رده سی و پنجم)، بایک (رده چهلم)، جینبی (رده چهل و یکم) و جیلی (رده چهل و دوم) را میبینیم. بله از مجموع ۴۵ برند حاضر در بازار خودروی کشورمان، ۱۵ برند چینی هستند.
سایپا پراید علیرغم سن ۳۰ سالهی خودرو همچنان پرفروشترین خودروی بازار ایران بوده و در یک سال تنها کمی کمتر از یک چهارم یک میلیون دستگاه از آن تولید شده است. این خودرو با ۱۰۰ هزار فروش بیشتر، بالاتر از پژو ۴۰۵ (رشد بیست و نه درصدی) و ۲۰۶ (رشد ۳۸ درصدی) قرار گرفته است. این دو خودرو از نظر فروش از پژو پارس سبقت گرفتهاند.
ایرانخودرو سمند با رشد ۲۰ درصدی فروش توانسته در رتبهی پنجم جای بگیرد. در رتبههای بعدی پرفروشترینهای بازار ایران خودروهای سایپا تیبا، رنو تندر ۹۰ و رنو ساندرو قرار گرفتهاند. لوکسترین محصول ایرانخودرو یعنی دنا با رشد ۵۱ درصدی فروش در رتبهی نهم پرفروشترینها جای گرفته و در نهایت برلیانس H330 با رشد فروش ۲۸۸ درصدی رتبهی دهم را به دست آورده است. چری تیگو ۵ با قرار گرفتن در ردهی پانزدهم پرفروشها، محبوبترین خودروی جدید بازار بوده و پس از آن برلیانس H320 (ردهی بیست و دوم)، لیفان ۸۲۰ (ردهی بیست و ششم)، چری آریزو ۵ (ردهی بیست و نهم) و چانگان CS35 (ردهی سیام) قرار دارند.
اما سری هم بزنیم به خودروهای وارداتی و عملکردی که این خودروها از خود بر جای گذاشتهاند. بار دیگر هیوندای سانتافه حرف اول را در این بخش میزند و سهم ۱۶ درصدی از بازار خودروهای وارداتی را در اختیار دارد. هرچند، فروش آن با ۱۵ درصد افت مواجه بوده است.
در رتبهی بعدی پرفروشترین خودروهای وارداتی کیا اسپورتیج قرار دارد که آن هم با افت فروش ۲۸ درصدی دست و پنجه نرم کرده است.
سانگ یانگ تیوولی سال ۲۰۱۶ را با فروش زیر ۲۹۰۰ دستگاهی به پایان رسانده و اما در رتبهی سوم قرار گرفته و باعث شده جدول پرفروشترینهای کاملاً کرهای را شاهد باشیم. از شاخصترین خودروهای وارداتی که در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند میتوان به لکسس NX (ردهی چهارم)، هیوندای توسان (ردهی هفتم)، رنو فلوئنس (ردهی هشتم)، کیا سراتو (ردهی نهم) و سورنتو (ردهی دهم) اشاره کرد؛
KING 918 (سلطان اشتوتگارت)
۴ فروردین ۱۳۹۶بازار خودروی ایران در سالی که گذشت………
خبری نی بگذریم ………..
چرا البته بزرگترین خوبی امسال این بود که وزیر صنعت ما رو از اشتباه در اورد و ما فهمیدیم که خودرو های داخلی فقط خوشگلی خودرو های خارجی رو ندارن ………. :-(
جا داره یه خدا قوت هم به وزیر محترم بگیم خسته نباشی دلاور …………… درود بر تو پهلوان
نوید جهرمی
۴ فروردین ۱۳۹۶وقتی *** محترم بیشتر از 30 تا شرکت داره و بیشتر از 1000 میلیارد تومن سرمایشه، و حتی مجلس هم نتونست از پسش بربیاد، وقتی مردم کمپین خودرو رو ضدانقلاب و خائن وطن خوند، وقتی جوانان حق طلب رو بازیچه استعمار میخونه، دیگه چه انتظاری از این بابابزرگ صنعت میشه داشت؟
ما خودمون باید دلمون برا خودمون بسوزه و برای خودمون چاره ای بیندیشیم.مسئولین با جیب پر غصه ای ندارن.
عطا
۴ فروردین ۱۳۹۶بعد هم مخ ها فرار میکنه میگن فرار مغز ها…
امید به زندگی که نمیدونم الان دور بره 70 هست که الکی میگن60 هم نیس…
سرطان در همه جا هس .. تجاوز ، دزدی معتاد … بی سوادی
یه عالمه جوان بیکار ( حتی کمی پزشک عمومی) داریم …
بگذریم به ماشین ربطی نداشت :)
ahmad
۵ فروردین ۱۳۹۶این آقای ***خودش یکی از گردن کلفت های بازاره که با تمام مافیای های اقتصادی کشور ارتباط داره
نمیدونم در جریان هستید یا نه که سر تاسیس نمایندگی مونتاژ برند لوازم خانگی کره ای معروف (!) که توسط شخص ***و با عنوان کار آفرینی و اشتغال داخلی افتتاح شد
به اسم قطعه جزئی و مواد خام، لوازم خانگی کاملا آماده و CBU از کره قاچاق میکردن و در تیراژ بالا میریختن توی بازار!
دیگه خودتون تا ته قضیه رو بخونید که علت حمایت این آقا از صنعت فاسد خودروسازی واسه چیه؟
***
علیرضا میرزایی
۵ فروردین ۱۳۹۶با تمام مخالفت هایی که نسبت به وضع کنونی کشور دارم
اما میتونم بپرسم شما از کجا میزان سرمایه ی وزیر رو میدونین؟؟؟
لطفا خودتون رو در قبال همه ی انسان ها مسئول بدونین و تا مطمئن 100 درصد نشدین اطلاعات غلط ندین.
اگر از حرفتون مطمئنید منبع اطلاعاتتون رو میشه بگید؟
عطا
۵ فروردین ۱۳۹۶چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.
لازم نیست که مطمعن باشیم جلو چشممونه دیگه حق الناس رو دارن میخورن :)
نوید جهرمی
۵ فروردین ۱۳۹۶http://www.fardanews.com/fa/news/406976/%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-1000-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%88-33-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C
یکم اخبار مجلس رو دنبال کرده باشین راجبش شنیدین. بارها و بارها در برنامه های اقتصادی مطرح شده.
پرسپولیس
۴ فروردین ۱۳۹۶مبارکه چه میشه کردهمین هست امیدوارم کیااسپورتیج وفلوئنس هم برچسب لوکس نخورنداینم قابل ستایش هست
Abbaskk
۴ فروردین ۱۳۹۶ایران دیگه شده محل تست خودرهای چینی وزیر محترم مثله اینکه سهامش تو ایران خودرو داره ضرر میده سال بعد خودرهای پایین 1500وبالای1800ممنوع اعلام می کنن
نوید جهرمی
۴ فروردین ۱۳۹۶دوره تستشون 5 سال پیش تموم شد. الان دوره سهم خواهی بیشترشون از بازار و تثبیت موقعیتشونه.
ایران بزرگترین بازار خارجی خودروهای چینیه.
یه زمانی اگر مونتاژ کار بودیم در عوض بهترین و به روزترین خودروهای دنیا هم در اختیارمون بود. اما الان خیلی از همین ماشین های چینی هم برای جوانان و قشر متوسط آرزویی دست نیافتنی شده.
reza
۴ فروردین ۱۳۹۶نکته جالب تمامی برند های چینی بدون استثنا اینه که هر برند چینی که میاد فقط و فقط میتونه یه سال اون هم به خاطر تازه بودنش واسه مردم خوب فروش کنه.
همون طور که ام وی ام یه سال خوب فروخت بعدش اوت شد
بعدش نوبت لیفان و جیلی
بعدش نوبت جک
بعدش هم مطمئن باشید چری و بر لیانس
خصوصیات همشون هم یکیه
آشغال های پر زرق و برق
Pejman
۴ فروردین ۱۳۹۶بازار لگن سازی ایران در سالی که گذشت
افتضاح بود
امیر
۴ فروردین ۱۳۹۶خب اینکه کارگرا بیکار نشدن ورشد داشت تولید جای خوشبختیه ولی جز این مایه ننگه سوار این خودروها شدن در افریقا هم پنج خودروی پرفروش انقد داغون نیستن بابا حاکمیت مجلس دولت صداوسیما بخدا قسم پورشه پنجاه هزار دلاری با دلار ازاد وگمرک میشه زیرسیصد میلیون سانتافه میشه صد میلیون چرا همه چی انقد گرونه نتونن مردم بخرن خجالت بکشید بابا هی تبلیغ میشه نخرید اسرافه تولیدملی بابا چینشم بالای یک ونیم تریلیون دلار درسال وارداتشه کلی خودروی خارجی وشرکت خارجی اونجاس وفروش میره محصولاتشون
Cvm
۴ فروردین ۱۳۹۶فروش تیوولی رو درست نوشتین؟2900 تا برا رتبه سوم کم نیس؟
احسان(احسان سابق)
۴ فروردین ۱۳۹۶انقدر شعارهای تکراری مثل تولید ملی و جنس ایرانی و اقتصاد مقاومتی شنیدم که… هیچی اصلا ولش کن!
آریوبرزن
۴ فروردین ۱۳۹۶اقتصاد رانتی و ریاضتی نتیجش همینه
یاسین
۴ فروردین ۱۳۹۶یعنی من فقط میخوام بفهمم که مدیر عامل سایپا واقعا چیزی نزده بود قبل از اینکه بگه هیچ خودرویی در جهان وجود نداره که به ارزونی پراید باشه ولی در مقابل از نظر بحث امکانات رفاهی و ایمنی در سطح استاندارد های جهانی باشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فقط میشه سکوت کرد باور کن اینا خدارو هم استغفرالله شرمنده کردن خدا میگه اینا خلقت منن ولی اخه مگه چقدر میتونن پست و ظالم باشن
رامین
۴ فروردین ۱۳۹۶یه زمانی ایران پیکان رو مونتاژ میکرد ولی کشور پر بود از جدیدترین ماشینای وارداتی شورلت،کادیلاک ، بیوک ،انواع مدلهای تویوتا ،داتسون،گالانت میتسوبیشی،بی ام و، بنزو…و مردم توان خرید یه خودروی صفر رو داشتند از هر طبقه و قشری با توجه به درآمدشون .اما حالا خرید یه خودروی چینی مونتاژی هم سخته چه برسه به یه برند لوکس وارداتی .افسوس …
TTRS
۴ فروردین ۱۳۹۶لااقل شما افراد آگاه خودرو داخلی و چینی نخرید ، حتی اگر با دوچرخه و تاکسی سر کار میروید.
امره Emrah
۵ فروردین ۱۳۹۶دوستان یه چیزی در باره دنا بگم که داره اینجوری میفروشه بسیار بسیار تنگ تر و کم جا تره کابینش نسبت به سمند سرنشین عقب شماره کفشش 43 و 44 باشه پاش اصن جا نمیشه این دیگه چه فیس لیفتی از سمنده همون یقلوی که بهتر بود
سمندم یه خوبی بزرگ داره بعداز چهل تا دیگه لازم نیست ضبط روشن کنید خود کابین واستون بندری میزنه با وولوم 30 از هر جاییش یه صدا میاد بیرون
فقط فرانسه فقط بوگاتی
۵ فروردین ۱۳۹۶سلام و درود
آخه ما که هم پراید داریم هم سانتافه سانتافه هه که بدی نیست اما اگه موتور کوئیک رو روی پراید بزارنوتوی بدنه و شاسیش از ورق سمند استفاده کنن ماشین خوبیه با توربو و دنده دستی پشت فرمون و توربوبدن توبازار عالی میشه
Milad.H
۵ فروردین ۱۳۹۶با این ارقام فقط میتونم بگم : التماس تفکر دوستان