ایتالیا، این دیار شور و غرور و نبوغ، در جنوب اروپا واقع گشته، مابین دریای مدیترانه و آدریاتیک و تیرنو. اقلیمی که زادگاه مشاهیر بزرگ عالم است و میعادگاه علم و هنر و صنعت. این مملکت باستانی کمی بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر مساحت و اندکی کمتر از ۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد. اگر برای پیشه خودروسازی در جهان پیشکسوتانی قائل باشیم، بیتردید برندهای تولیدی در این سرزمین در بلندای هرم جای خواهند گرفت. در این دوران، کمتر محفلی را میتوان یافت که در آن کلامی از خودرو باشد اما در جایجای آن نامی از لامبورگینی و فراری و مازراتی و… شنیده نشود، این شهسواران افسانهای سالهاست که عالمیان را به حیرت واداشتهاند.
چند سالی است که تولید خودرو در خاک اصلی این کشور بسیار کاستی یافته و از ۲ میلیون دستگاه در سالهای ۹۰ به کمتر از ۷۰۰ هزار دستگاه در پارسال رسیده است.میشود گفت که این امر در میان خود کشورهای صنعتی هم کمسابقه است، اگر تنها این نکته در نظر بگیریم که هم اکنون در خاک اصلی آلمان بیش از ۵ میلیون خودرو تولید میشود. بخشی از این مسئله به روند جهانی شدن مرتبط است که تمامی صنایع را در عالم برگرفته و قسمی دیگر هم از آنجا ناشی میشود که برندهای ایتالیایی و علیالخصوص فیات و آلفارومئو و…. چندان توانایی یا تمایلی نداشتهاند که خود را با سلایق مشتریانشان در مناطق مختلف دنیا سازگار کنند. به این دلیل و عواملی دیگری همچون دستمزدهای بالا، بی ثباتیها و نیز رکودهای پیدرپی اقتصادی، خودروسازان این کشور بازارهای داخلی و خارجیشان را یک به یک واگذار نموده و جهت جبران کسریهای خود به کشورهای در حال توسعه روی آوردهاند.
هماکنون بیشتر خودروهای ایتالیایی و در رأسشان فیات در ممالکی همچون برزیل، آرژانتین و ترکیه تولید شده و به مناطق دیگر صادر میگردد. در سالهای نه چندان دور، دولت ایتالیا تا حد زیادی با وضع مالیاتهای سنگین و نیز ایجاد سهمیههای وارداتی از خودروسازان داخلی حمایت مینمود.مثلاً تا سالها به شدت و حدت هر چه تمامتر از ورود خودروهای ژاپنی به این کشور ممانعت میشد و با ایجاد نظام خاص سهمیهبندی، واردات برندهای ژاپنی تنها به ۲ هزار دستگاه در سال محدود شده بود! عدم حضور جدی رقبای خارجی در این بازار موجب گردید که کیفیت ساخت خودروهای ایتالیایی هم به شدت پایین بیاید. این برخلاف اوضاعی بود که در آلمان وجود داشت و در آن آزادی نسبی تجارت برقرار بود.
(در سالهای دهه ۹۰ میلادی خودروهای ژاپنی اجازه داشتند تا ۱۱ درصد از کل بازار فروش را در آلمان و بریتانیا از آن خود سازند، این مقدار در فرانسه معادل ۳ درصد بود.) میشود اینطور گفت که وجود همین فاکتور رقابت نقش مهمی را در ارتقاء کیفی برندهای آلمانی ایفاء نمود. در سالهای دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی وضع کیفی فیات آنچنان بد و آشفته بود که مردم آمریکا از نام چهار حرفی فیات جمله « FIX IT AGAIN TONY» را ساخته بودند یعنی «دوباره جمع و جورش کن تونی!». خوشبختانه بعدها با ورود این کشور به اتحادیه اروپا و آزاد شدن نسبی مرزهای گمرکی، خودروسازان این کشور رفتهرفته احیاء شده و به لحاظ کیفی هم رشد سریعی را تجربه نمودند، چون هر چه باشد برندهای ایتالیایی از پشتوانه تکنولوژیکی بسیار قوی برخوردار بوده و مجموعههای فوق مدرنی را هم در اختیار داشته و دارند. به طور مثال، در سال ۱۹۹۲ میلادی در یکی از واحدهای تابعه فیات در ایتالیا بیش از ۵۰ درصد از پروسه مونتاژ خودروها به صورت کاملاً مکانیزه و با ربات صورت میگرفت! در حال حاضر فیات سهامدار اصلی شرکت کرایسلر است و کمابیش نیز به بازار آمریکا مراجعت نموده است.
امروزه ایتالیا را میتوان کشور هاچبکها نامید! قیمت بالای بنزین و نیز کمبود جای پارک در شهرها و همچنین مشوقهای مالی و معافیتهای مالیاتی، این مملکت را به بهشت مینیها و سوپر مینیهای دنیا مبدل نموده است. کماکان رتبههای بالای فروش در این بازار از آن برندهای داخلی است، ولی بنا بر آخرین آمارها سهم خودروهای خارجی در آن شایان توجه بوده و به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. ناگفته نماند که اکثر مدلهای خارجی عرضه شده در ایتالیا هم ساخت دیگر ممالک اروپایی و از جمله آلمان و فرانسهاند. در بین مدلهای غیر اروپایی عرضه شده در این بازار میتوان «تویوتا یاریس» را موفقترین خودرو برشمرد. یکی از خودروهایی که در این لیست وجود دارد و مقام ششم را هم کسب نموده رنو کلیو میباشد که ظاهراً قرار است در آینده ای نزدیک توسط ایران خودرو عرضه شود.
در کل در نیمه نخست امسال نزدیک به ۶۹۰ هزار دستگاه خودرو در بازار ایتالیا به فروخته شده که مقدار کمی نسبت به دیگر کشورهای صنعتی است. این مسأله را میتوان ناشی از رکود چند ساله ای دانست که کل اتحادیه اروپا را در برگرفته و بازار فروش خودروهای نو را کاملاً تحت تأثیر قرار داده است. در خاتمه میخواهم این نکته جالب را برایتان بگویم که ایتالیاییها چندان رانندگان منضبط و قانونمداری نیستند و شما به کرات شاهد صدای بوق خودروها ونیز پارکهای دوبله و… در شهر رم هستید! این امر درست برخلاف دیگر کشورهای اروپایی از جمله آلمان و سوئیس و فرانسه است که قوانین رانندگی تا حد زیادی توسط خود مالکین وسایل نقلیه و به صورت خود جوش اجرا میشود.
رتبه اول: فیات پاندا با فروش ۵۵,۸۹۰ دستگاه
![2014 fiat panda](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2014-fiat-panda-500x375.jpg)
![2014 Fiat 500L Lounge and 2014 Fiat 500L Trekking](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2014-fiat-500l-front-view-parked-500x332.jpg)
![Fiat PUNTO 2014](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/Fiat-Punto-2014-500x333.jpg)
![2014 fiat 500c gq edition](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2014_fiat_500c_gq_edition-500x331.jpg)
![Lancia Ypsilon ELLE](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/Lancia-Ypsilon-ELLE-500x375.jpg)
![Renault Clio 2013](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/Renault_Clio_2013-500x305.jpg)
![2014 volkswagen golf](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2014-volkswagen-golf1-500x281.jpg)
![FORD FIESTA 2014](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/FORD-FIESTA-2014-500x278.jpg)
![2014 Citroen C3](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2014-Citroen-C3-Front-Angle-500x375.jpg)
![2014 vw polo](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2014-vw-polo-500x331.jpg)
رتبه یازدهم تویوتا یاریس: با فروش ۱۶,۲۲۷ دستگاه
![2014 Toyota yaris](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/new-2014-toyota-yaris-4-500x375.jpg)
![Dacia Duster](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/Dacia-Duster1-500x281.jpg)
![Hyundai ix35 Tucson 2014](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/Hyundai-ix35_2014_01-500x375.jpg)
![KIA SPORTAGE 2014](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/KIA-SPORTAGE-2014-500x309.jpg)
"Amir"
۵ آذر ۱۳۹۳ماشاالله ب فیات،البته رنو و کیا هم ب نسبت بد کار نکردن
ASADI
۵ آذر ۱۳۹۳چرا کیا؟
سجاد
۵ آذر ۱۳۹۳چون تو مرکز طراحی اتومبیل دنیا و یکی از متنوع ترین بازارهای خودروی اروپا هم طرفدار داره و موفقه . . .
MAFIA
۵ آذر ۱۳۹۳این ایتالیایی ها خیلی بدسلیقن.
رضا.2272
۷ آذر ۱۳۹۳از اون حرفا بودا
saeed.shariati
۵ آذر ۱۳۹۳افرین به کره ای ها سر از کجا که در نیاوردن!!!
ماشینای فیات جز 500 ابارث بنظرم خوب نیستن
ایتالیا فقط سرزمین سوپر اسپرته
نظر سنجی:
فراری+++++++
لامبورگینی——–
درضمن اقای کاویانی گل کاشتی
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ آذر ۱۳۹۳درود .
اقا سعید من در پست مرسدس بنز CLA شوتینگ بریک ، با لحن بدی
ننوشتم . شما با لحن بد خوندی . البته این طبیعیه و خودم دچارش
شدم .
در ضمن من فقط زبان طراحی رو برای شما توضیح دادم . حرفی هم
از سابقه و کامنت نذاشتن شما نگفتم . الکی جو به پا نکنید .
تا حتی به شما نگفتم که کج سلیقه ایی . اما شما حرف منو
پیچوندید و از زاویه خودتان برداشت نکنید .
سام
۶ آذر ۱۳۹۳با سلام
لطف داری سعید جان، انجام وظیفه بود.
saeed.shariati
۶ آذر ۱۳۹۳سلام افا میلاد
من از شمارو بد برداشت کردم. شماهم از منو
منم از سابقه شما نگفتم گفتم شما اطلاعاتت از من بیشتره و من به درجه شما نرسیدم
اصن بیخیال عاغا اگه همینجوری پیش بریم هی بد برداشت میکنیم خخخخخ
اگه من اشتباهی کردم معذرت میخوام
شما ببخش!
رضا.2272
۷ آذر ۱۳۹۳به به آقا میلاد گل
ASADI
۵ آذر ۱۳۹۳غیر از سه تا آخری همش هاتچبکه که
لانچیا که خیلی زشته از طراحی محصولات رنو هم خوشم نمیاد فولکس واگن هم طراحی هاش قدیمی شده
همون تویوتا یاریس خوشگله
ASADI
۵ آذر ۱۳۹۳البته نظر شخصی منه.
دیدم یکی دیسلایک داده . . .
حجت
۵ آذر ۱۳۹۳آخه چشم هاتو خوب باز کن کلیو خوشکل یا تویوتا ببین با کیا شدیم 70 میلیون
ASADI
۶ آذر ۱۳۹۳تو به کلیو میگی خوشگل!!! طراحیش مثله همین آدمایی که دماغ و گونه(پوز) شونو انداختن پایین بعد ابرو هاشو گرفته بالا چشماشم مثل همین معتادا نعشه ها
خدایا اگه قراره شفا بدی اینو بزار تو نوبت.
اگه یکی مثل تو رو نشماریم میشیم 70 میلیون وگرنه جمعیت ایران 75 ،6 میلیونه
ASADI
۶ آذر ۱۳۹۳یعنی چراغاش مثل چشمای معتادا …
یه پسر
۵ آذر ۱۳۹۳ایتالیا مهد هنر جهان
بهشتی به نام فلورانس و خیلی از اتفاق ها و اماکن و ساختمان ها و مجسمه هایی که نماد زیبایی و ارتباط هنر و صنعت هستند
اما میشه گفت در زمینه ساخت خودرو شاید کمپانی های خاص زیادی در ایتالیا فعالیت داشته باشن
و شاید پنین فارینای بی نظیر که بهترین اتلیه طراحی خودرو در ایتالیا باشه
اما امروز متحدین سابق ایتالیا در جنگ جهانی دوم که همون آلمانی ها باشن خیلی جلوتر قرار گرفتن حداقل توی اروپا اول
البته گفتن همه ی اینا اونقدر ها هم لازم نبود :) فقط خواستم شناختم رو از ایتالیا به اشتراک بذارم
در ضمن تو این پست بهترین فورد فیستا س البته از لحاظ طراحی
یه پسر
۵ آذر ۱۳۹۳نکته جالب اینه که پرفروش ترین خودرو ها نه فقط تو ایتالیا میشه گفت تو اکثر کشور های اروپایی هاچبک های کوچیک شهری و مطمئنا با مصرف پایین حتی شاسی بلند ها هم آفرود های قول بیابونی (که هیچ موقع معمولا صاحب هاشون از امکاناتشون استفاده نمی کنن مخصوصا با توجه به قیمت بالا البته به جز عرب ها ) نیستند بلکه ماشین هایی مثل تاکسون یا اسپورتیج که مصرف پایین و سایز کوچیکی هم دارن
حیف که نوع نگاه به اتومبیل تو ایران با توجه به تعداد اعضا خانواده ها
خیابون ها و جاده های نا مناسب و نا ایمن
نگاه تجملاتی به خودرو خیلی از موارد دیگه از جمله فرهنگ رانندگی
غیر ممکنه
با این حال خود من همیشه ماشین رو وسیله ای می دونم که از کاپوت اتاق و صندوق عقب تشکیل شده باشه و حتما 4 در باشه یا به عبارتی همون سدان
یاسین
۵ آذر ۱۳۹۳بین اینا فولکس گلف و پولو رو ترجیح میدم . پیروز باشید.
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۵ آذر ۱۳۹۳طراحی ماشینای فیات خیلی به دلم نشست.
واقعا” نازن.
با تشکر از مطالب پرمحتوا و مفید جناب کاویانی.
سام
۶ آذر ۱۳۹۳با سلام
باربد عزیز، من هم به نوبه خودم از اینکه وقت گذاشتین و مطلب بالا را مرور کردید،ازتون سپاسگذارم.
me84
۵ آذر ۱۳۹۳به نظر من فیات میتونه تو بازار آمریکا خیلی بهتر از حال حاظرش فروش داشته باشه. ماشیناش در کل خیلی خوبن فقط همونطور که نویسنده محترم آقای کاویانی فرمودند، باید یه مقدار جهانی تر فکر کنه.
me84
۵ آذر ۱۳۹۳من اگه اونجا زندگی میکردم، فیات پاندا رو انتخاب میکردم. لانچیا رو هم اصلا نگاه نمیکردم. خیلی زشته.
hadi
۵ آذر ۱۳۹۳فکر کنم تمام مدیران خودرو سازی جهان آرزو دارن که جای مدیران ایران خودرو و سایپا بودن و میتونستن با این شرایط ماشین هاشون رو بفروشن و در مورد کیفیت هم به احدی جواب ندن و هیچ رقیبی هم در دنیا نداشته باشن. خودرو سازی ما مثل یه بچه ی 35 ساله میمونه که هنوز از شیر نگرفتنش مبادا به رشدش آسیب برسه.
امید
۵ آذر ۱۳۹۳اینجا اصلا فروش خودرو بی معنی باید گفت انداختروش به جای فروش انداخت + روش
m_GTR
۵ آذر ۱۳۹۳پرفروش ترین خودرو ها در ایران:
1_پراید
2_405 Glx
واقعا میتوان عکس این خودرو ها را در سایت گذاشت.
باز آفرین به ایتالیا با آن همه مشکل باز وضع خودرو های از ما بهتر است.
hero
۵ آذر ۱۳۹۳باریک بودن خیابونا و قیمت بالای پارکینگ باعث شده مردم ایتالیا به مینی ها
علاقمند بشن
mjh
۵ آذر ۱۳۹۳بخاطر خیابونای اغلب باریک و ترافیک ایتالیا طبیعی بود بیشتر پرفروش ها هاچبک باشن که ماشالا تقریبا بهتریناش هم تو لیست هست
خاوری
۵ آذر ۱۳۹۳خیلی خوبه که نویسنده هم اطلاعات دسته اولی به خواننده بده هم با بیان خوبش و استفاده بجا از کلمات خواندن رو دلنشین کنه..ممنونم سام جان..یه بخش از ایتالیا بنام ونیز در قرن 14کانون تمدن جهان بوده مث نیویورک که الان قلب جهانه…ایتالیا قربانی سوسیالیسم و فاشیسم شد وگرنه خیلی ملت بزرگیه… متمدن … بافرهنگ… خونگرم… صنعتی. البته به بی نظمی مشهورن
شاهین
۵ آذر ۱۳۹۳سلام خاوری جان
سعادت نصیب من شد تا 1000 تایی شدن دیدگاهات رو تبریک ویژه عرض کنم.
همیشه ارادتمندت بودم و هستم.
سام
۶ آذر ۱۳۹۳با سلام
خاوری عزیز، از بابت لطف و محبتی که نسبت بهم داری بسیار ممنونم.
خاوری
۶ آذر ۱۳۹۳سلام شاهین جان..قربانت برادرم..به من خیلی لطف داری..بله ماهم بالاخره وارد تالار مشاهیر شدیم..چه خبر از درسا و پایان نامه؟ دفاع کردی؟
ببین ملت درباره لامچا اپسیلون چی میگن شاهین..به این نماد طراحی میگن زشت؟!؟؟ تعجب میکنم
شاهین
۶ آذر ۱۳۹۳سلام خاوری جان
ارادتمندم،والا نه هنوز.دفاع مونده واسه سال بعد.الان در حال آماده کردن مقدمات آزمایش ها و نوشتن پروپوزال هستم.
ممنون از اینکه این همه به من لطف داری.
خیلی مخلصم.
نیما
۶ آذر ۱۳۹۳ایتالیا قربانی بی عرضگیش شد والا میتونست یکی از سه کشور برتر دنیا از همه لحاظ باشه یکم تاریخشونو بخون تا بفهمی چقدر خیانت کردن و بی عرضه بودن در ضمن اگر ایتالیایی ها با فرهنگن بقیه باید همشون بهشتی باشن تویه اروپا اینارو به جهان سومی ها تشبیه میکنن
خاوری
۶ آذر ۱۳۹۳نیماجان تاریخشونو خوندم کم و بیش…ممنونم بابت یادآوریت..نظر منم شبیه نظر توه منتهی کمی مهربانتر… ما دو نفر خارج از مرزهای ایتالیا هستیم و تنها به عنوان دو علاقه مند به خودرو داریم بحث دوستانه میکنیم..دعوا که نداریم…تازه چرا باید به یه ملت بزرگ توهین کرد… اگه معایبی دارن اما مزایایی بیشماری هم دارن که میتونه برای ما الگو باشه…چیزهایی هست که من و تو نمی دانم پس بهتره با قطعیت کمتری درباره ش صحبت کنیم
محمدMOHAMMAD
۵ آذر ۱۳۹۳توی ایران مردم فقط و فقط پول را بالای زیبایی میدهند در صورتی که در تمام دنیا مردم اول پول را بالای کیفیت میدهند برای همین است که جیلی شاسی بلند را که چینی است بیشتر از رنو داستر که فرانسوی است میخرند البته بعد از مدتی پشیمان میشوند چین ها هم با ظاهر سازی خودرو هایش ایرانی ها را فریب میدهند
محمدMOHAMMAD
۵ آذر ۱۳۹۳بعضی از دوستان خودروهایی را که تا بحال اصلا از نزدیک ندیده اند درباره کیفیت آن نظر میدهند
احسان(احسان سابق)
۶ آذر ۱۳۹۳انگار تو ایتالیا کلن مردم با ماشین خانوادگی و صندوقدار حال نمیکنن.فقط هاچ بک دارن
E 36
۷ بهمن ۱۳۹۳عالی
mojtaba
۳۰ آذر ۱۳۹۴هههههههههههههههههههههههه
ایران هم داره خودرو تولید میکنه خودرو که نیست در اصل (تابوت) تولید میکنه به قیمت خودرو میفروشه به این مردم بیچاره