مقررات سختگیرانهٔ آلایندگی، خودروسازان را مجبور به هیبریدی کردن پیشرانههای درونسوز یا بازنشسته کردن کامل آنها نموده است. دراینبین، هرچند سوپراسپرتسازان به خاطر تیراژ تولید پایین و طبیعت سفارشی محصولات خود کمتر از این الکتریکیسازی متأثر شدهاند اما حتی این شرکتها هم به سمت تحرک الکتریکی در حل حرکت هستند؛ بنابراین، آیا راهی وجود خواهد داشت که بتوان پیشرانههای درونسوز را در آیندهای تمام الکتریکی زنده نگه داشت؟ خب ممکن است این کار در خودروهای جادهای غیرممکن باشد اما پیشرانههای بنزینی میتوانند در هایپرکارهای مخصوص پیست زنده بمانند.
ساخت یک خودروی چند میلیون دلاری که اجازهٔ تردد در جادهها را نداشته باشد ممکن است بیهوده به نظر برسد اما طی دهههای گذشته شاهد معرفی هایپرکارهای زیادی بودهایم که فقط برای استفاده در پیست طراحی شدهاند. ازجملهٔ تعدادی از این خودروها میتوان به فراری FXX K Evo سال ۲۰۱۷، مازراتی MC12 کورسا سال ۲۰۰۶، مکلارن P1 GTR سال ۲۰۱۵، آستونمارتین ولکان سال ۲۰۱۵، لامبورگینی اسنزا SCV12 سال ۲۰۲۰ اشاره کرد. جدیدترین نمونه از این خودروها نیز بولاید است که بوگاتی بهتازگی خبر از تولید آن داده است.
ساخت این خودروهای مخصوص پیست، خودروسازان را از مقررات متعددی مثل الزامات طراحی، صدا و آلایندگی که باید در خودروهای جادهای رعایت شود آزاد کرده و امکان ساخت یک خودروی رانندهٔ نهایی را فراهم میکند. حتی خودروهای مسابقهای هم در پرفورمنس، ابعاد بیرونی و آئرودینامیک طبق قوانین با محدودیتهایی مواجه هستند اما هایپرکارهای مخصوص پیست فارغ از همهٔ این قوانین دستوپا گیر، کاملاً بدون محدودیت میتواند در پیستها سریع و سریعتر باشند.
سوپراسپرتسازان اما برای اینکه زنده بمانند باید مدلهای جادهای الکتریکیشده تولید کنند. به همین دلیل است که فراری و مکلارن به سمت مدلهای پلاگینهیبریدی رفتهاند، در استراتژی آیندهٔ لامبورگینی همهٔ مدلها پلاگینهیبریدی خواهند بود، کوئنیگزگ مدلهای هیبریدی رگرا و جمیرا را تولید کرده و بوگاتی هم پس از اتحاد با ریماک روی هایپرکاری تمام الکتریکی کار میکند. بااینحال، این بدان معنا نیست که این شرکتها مجبور به کنار گذاشتن پیشرانههای V8، V10 و V12 خود هستند زیرا همچنان میتوانند از این موتورها در مدلهای مخصوص پیست استفاده کنند.
یکی از کسانی که این موضوع را مطرح کرده، مدیرعامل لامبورگینی «استفان وینکلمن» است که در مصاحبهٔ اخیر خود با اتوکار گفته است که هرچند پیشرانهٔ V12 لامبورگینی در خودروهای جادهای آینده هیبریدی خواهد شد اما مدلهای بنزینی خالص مخصوص پیست مثل اسنزا کنار نخواهند رفت. مثال دیگری دراینباره، آستونمارتین والکری AMR Pro مخصوص پیست است که نسخهٔ تولیدی آن اخیراً معرفی شده است. این نسخه فقط به پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی مجهز است و سیستم هیبریدی نسخهٔ جادهای بهمنظور کاهش وزن در آن حذف شده است. همچنین بوگاتی بولاید هم با نیروگاه ۶ لیتری W12 خود، یک هایپرکار مخصوص پیست بنزینی خالص محسوب میشود.
بنابراین، حتی پس از ممنوعیت فروش خودروهای درونسوز در سراسر جهان، هایپرکارهای مخصوص پیست همچنان امکان استفاده از این موتورها را فراهم خواهند کرد. درنتیجه، شاید پیستها آخرین راهحل برای زنده نگهداشتن خودروهای بنزینی باشند هرچند که شرکتهایی مثل پورشه در حال کار روی سوختهای مصنوعی هستند که امیدوارند این سوختها خودروهای درونسوز را سبزتر کرده و به جلوگیری از مرگ آنها کمک کند.
Sina10
۲۶ مرداد ۱۴۰۰امیدوارم روش هایی مثل سوخت مصنوعی اجازه حضور بیشتر درونسوز های جذاب رو در جاده ها بدن ولی خب اگه نشد سوپرماشین های درون پیست هم باعث میشه هرگز منقرض نشن
همونطور که قبلا هم خیلیا گفتن ، موتور های درونسوز در اینده مثل اسب های مسابقه میشن که باوجود اختراع خودرو به کارشون ادامه دادن
البته اگه سیاستمداران نگن که این ماشینا توی پیست هم نباید الودگی تولید کنن!!
Reza Waffen SS
۲۶ مرداد ۱۴۰۰گفته هاتون اصلا منطقی نیست، اسب مگه آلودگی ایجاد میکنه؟؟؟
درون سوز ها برای همیشه راهی موزه ها میشن نه تو جاده اجازه تردد خواهند داشت نه تو پیست.
RezaRs
۲۶ مرداد ۱۴۰۰بله گاز متان و دیگر گاز های گلخانه ای که باد معده اسب رو تشکیل میده ضمنا الودگی که گاو ها ایجاد میکنند تو این مورد از ماشین ها بیشتره مشکل اصلی نفتههه
Reza Waffen SS
۲۶ مرداد ۱۴۰۰جااااااااااااااااان
Sina10
۲۶ مرداد ۱۴۰۰من چیکار الودگی دارم ، اصلا مگه درباره الودگی اسب حرف زدم؟؟؟
من گفتم اسب سواری یه روش قدیمی و سنتی محسوب میشه مثل موتور های درونسوز نسبت به ماشین های الکتریکی
لطفا کامنت ها رو درست بخونین
Silent
۲۶ مرداد ۱۴۰۰“””مقررات سختگیرانهٔ آلایندگی، خودروسازان را مجبور به هیبریدی کردن پیشرانههای درونسوز یا بازنشسته کردن کامل آنها نموده است”””
این مقررات برا این سوپر اسپرت سازا شده بازیچه جهت توجیه افکار عمومی… مخاطب رو چی فرض کردن باس خودشون پاسخ گو باشن!
وگرنه که کل توایدات تمامی این برندها به اندازه نصف تولید سالانه فیات هم نیس!😂
توو این مدت کوتاه برا همه اثبات شد دانش الکتریکی هیولایی هست که تمامی انجین های درون سوز سوپراسپرت سازها رو می بلعه!
دنبال توجیه ای هستن برا گِل گرفتن اگزوزها و جلوپنجره هاشون و کم کاری که توو یک دهه اخیر TESLA برا همه عیان کرد.
Sina10
۲۶ مرداد ۱۴۰۰شاید نیاز به جواب دادن نباشه اما کدوم کم کاری؟؟؟
اصلا شما میدونی چرا میخوان موتور های درونسوز رو زنده نگه دارن؟؟
فقط برای سرعت میخوان اینکارو کنن؟؟
خب شما اطلاع نداری نیاز نیست که هر دفعه نام تسلا رو بیاری
دلیلش اون حسیه که موتور های درونسوز میدن ، این حسو میدن که انگار زنده هستن این برای راننده های حرفه ای و ماشینباز ها و اونایی که با ماشین علاقه دارن خیلی مهمه
وگرنه قدرت و توان برقیا که همه میدونن چقدره ، البته بیشتر در خط مستقیم
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ببخشید وولی وقتی تب الکتریکی بالا رفت همه شروع کردن هایپرکار ساختن ، هر کی حوصلش سررفته بود ، از جمله همین ریماک c1 و اسپارک اول ، این چیو نشون میده ؟ به نظرتون نشون دهنده ی این نیست که سخخت ماشین الکتریکی راحت تر از بنزینیه و تکنولوژی خاصی نداره ، یه مثال دیگه ، هیچ کدوم از خودروساز های چینی برای ساخت ماشین الکتریکی دست به دامن کسی نمیشدن و یا خودشون میساختن یا مثل بعضیا میدادن که برند لوازم خانگی براشون بسازه ( پاناسونیک ) ، نیاز به کمک یه خودروساز با تجربه نبود چون کار خاصی نداشت ، ولی همین چینیا قبل الکتریکی شدن بدون موتور میتسوبیشی نابود میشدن یا بتزم مثال بزنم ، چینیا تا قبل الکتریکی شدن به ندرت ماشین یکم سریع و پرقدرت داشتن یا بهتره بگم نداشتم و همشون شتابای ۱۰ ثانیه ای ، اما الان که برقی شده ، نیو ماشین میسازه با صفر تا صد دو ثانیه ، بی وای دی ماشین چهارثانیه ای و ……
Silent
۲۶ مرداد ۱۴۰۰طبق آمار فروش 2020 فراری کل فروشش چیزی حدود 9000 تا و لامبو چیزی حدود 7500 تا بوده(که از این تعداد تازه بلطف فروش اروس 4000 تاش تامین شده).
برا کوچیک بودن این عدد کافی هست بدونید BMW تو همون سال بیش از 2 میلیون دستگاه فروش داشته!
و خود TESLA با وجود عدم معرفی محصول جدید(تا 2020) و جهانی شدن نزدیک 500000 دستگاه تحویل مشتری داشته!
یعنی الکی آلودگی بهونه کردن وگرنه بد باخت دادن جلو دانش الکتریکی TESLA محور… ریماک های بیشتری هم در راه هست بلطف ساده سازی تکنیک ساخت و نبود انحصار زین پس.
Silent
۲۶ مرداد ۱۴۰۰این یعنی اینکه کل تولیداتشون هیچ تاثیری روی فرایند آلودگی در قیاس با تیراژ صنعتی شرکت های دیگر ندارد چرا که کمتر از 3% تولیدات خودروی جهان رو هم ندارن مشکلشون پرفورمنس از دست رفته به قیمت میلیون دلاری هست با این انجین ها :))
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۶ مرداد ۱۴۰۰واقعا برات متاسفم که معنی تولید انبوه رو نمیدونی ، فراری اگه سالی ۲ میلیون میفروخت که نه قیمتش این بود نه دیگه برند خاصی بود ، قرار نیست همه مث سایپا گتره ای تا وقتی خریدار میخره بسازن
A.....She only reminds Me of love.....A
۲۶ مرداد ۱۴۰۰تو اینقدر از ماشین هم اطلاع نداری که اومدی فروش فیات رو با فروش سوپراسپرت سازان مقایسه میکنی!
این خودش سطح سواد ات را میرساند.
porsche
۲۶ مرداد ۱۴۰۰دهنت سرویس😂😂😂😂
ایران خودرو هم ۶۰۰۰ میلییارد خودرو تولید کرده پس باس بگیم
IKCO:KING OF THE WORLD
the one
۲۷ مرداد ۱۴۰۰میدونید چرا مردم بیشتر به تسلا متمایلند تا امثال فراری و لمبورگینی؟ جواب ساده ست،پول سوپر اسپورت خریدن رو
ندارند.
M.K karimi
۲۶ شهریور ۱۴۰۰از مسخره کردن این کامنت تو کامنتای بعدش میشه به سطح علمی متن پی برد :)))
M.K karimi
۲۶ شهریور ۱۴۰۰از مسخره کردن این کامنت تو کامنتای بعدش میشه به سطح علمی متن پی برد :)))
جا داره یه حقیقت و آمار تکون بهتون بگم ….
پراید به تنهایی 3 میلیون و 615 هزار و 401 تولید داشته 😂
AMG GT R
۲۶ مرداد ۱۴۰۰باشه هر وقت تسلا تونست یه خودرویی بسازه مثل فراری یا مکلارن که بعد ده سال چندین برابر همون پول بهت برگردونن بیا از سوپر اسپرت ساز ها انتقاد کن
Silent
۲۶ مرداد ۱۴۰۰دقیقا با همین منطق لگن 20 سال پیش و به اسم پژو سال براتون فاکتور می کنن 400 میلیون دیگه 😂😂😂 خوش باش
امیر
۲۶ مرداد ۱۴۰۰هزار جور منبع آلودگی توی سرتاسر جهان وجود داره ولی همه گیر دادن به ماشین ها ،
مسئله بعدی این هست که باید با همین ماشین های آمریکایی و ژاپنی و آلمانی قدیمی
لذت برد هدف خودروساز ها قدیم ها جذب جوون ها بود به همین خاطر اون موقع
ماشین های جذاب و خالص تولید شد البته که الان هم ماشین های جذاب داریم ولی
همشون دارن از بین می رن. مثل توقف تولید کامارو الکتریکی شدن ماستانگ و برقی شدن چلنجر برای رقابت با تسلا ، پس باید با همین ماشین های گذشته حال کرد.
حتما نباید ماشین جدید باشه حتما نباید کلی آپشن داشته باشه که از لذت رانندگی کسر
کنه.
ختم کلام
محمد امین
۲۶ مرداد ۱۴۰۰در بین این هایپر کار ها ، از نظر من بهترینشون fxxk evo و p1gtr هستن ، حداقل خز نظر طراحی بقیشو در مقابل اینا مثل کث افت میمونن، واقعا اگر مکلارن یا فراری میخواست ماشینی طراحی کنه بازخ والکری یا مثلا بولاید، شاید خیلی سریع تر میشدن، اما دیگه ماشین نیودن، یه چهارچرخ بودن
اما در اصل این موضوع ها رو باید بدیم استاد رام سایتمون برسی کنه
بعضی ها میکن جمعه ها ش اخ در میاره از عظمت تسلا
بعضی ها هم میگن با انگشت شصتش میتونه پرواز کنه از مدل های افسانه ای تسلا
ما فقط میدونم اسمش سایلنت هست
و داداش فراری اگر سالی ۲ ملیون ماشین میساخت که دیگه الماس نبود، و اینکه ساخت هر ماشین برای فراری یا لامبو خیلی طولانی هست و بعضی از مراحل با دست انجام میشه و اینکه کارخانه ی اونها به این بزرگی نیست
Ninja
۲۶ مرداد ۱۴۰۰فراری اف ایکس ایکس اوو معقول ترین و از نظر من بهترینه یعنی خیلی دوسش دارم (هرچند لامبو رو به فراری ترجیح میدم در کل ولی بعضی ماشین ها را فراری داره لامبو یه نمونشم نداره مثل همین لافراری یا همون موتور جلو محور عقب های معروف فراری مثل اف 812)
لامبو وحشیترینه (از نظر رانندگی موتور و طراحی هرچند پی وان هم یکی از وحشتناک ترین و هیجان انگیز ترین رانندگی رو داره)
استون نسبت به امار ارقام (قدرت وزن و موتور …..)
مرسدس ای ام جی پر تکنولوژی ترین
بولاید قویترین
پاگانی هوایرا ار خاص ترین خوش صدا ترین و جذاب ترین
مکلارن جی تی ار هم میشه گفت جذاب ترین رانندگی رو داراست و خیلی هم زیباست
ولکان هم الاهه زیباییست زیباترینه از نظر من توی طراحی داخلی هم زیباترینه و تنها موتور جلوست
ولی اگه یدونه بخوام انتخاب کنم سستو المنتو هست شاید زیباترین سریترین خوش صدا ترین و قویترن نباشه حتی ضعیف ترینه سبک ترینم نیست و یجورایی به بقیه نمیخوره ولی یه چیزی داره هیچ ماشینی نداره اقای جذاب ماشین هاست
SF90 STRADALE
۲۶ مرداد ۱۴۰۰یک FXX K EVO به کل محصولات تسلا می ارزه
تکنولوژی یعنی همین که سریع ترین و قوی ترین محصول تسلا رو در پیست نابود میکنه
یک V12 با پیچیدگی در ساخت و تولید رو نباید با ۴تا باتری مقایسه کرد ، خیلی خنده داره
Hamid
۲۶ مرداد ۱۴۰۰بیخیال حاجی …
اصلا ارزش بحث ندارن …
وقتی ی نفر اینطوری در مورد سوپر اسپورت ساز ها صحبت میکنه در حقیقت تای شوی کمدی اجرا میکنه و دلقک بازی در میاره …
تسلا که سهله … بزرگ تر از اونم نمیتونن همچین چیزایی بسازن …
Amin
۲۶ مرداد ۱۴۰۰اقا ایمان ، من رکورد های پیست فیورانو رو که چک میکردم ، به یه نکته ی جالبت رسیدم ، فراری 360gt2 ، مبوط به سال ۲۰۰۴ ، این پیست رو در ۱ دقیقه و ۱۵ ثانیه رفته، برام خیلی جالبه موتورش ۳.۶ لیتر تنفس طبیعی هست که۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیتون متر گشتاور داره ، و با تکنولوژی های اون سال ها تونسته در این پیست ۴ ثانیه از sf90 سریع تر باشه ، یعنی شاهکار مهندسی ، آدم شاخ در میاره، و تازه نسخه ی gtc 360 که ۴۵۰ اسب قدرت و ۴۰۹ نیوتون متر گشتاور داره از همون موتور ۳.۶ لیتر , سبک تر و ایرودینامیک تر هست و ترمز های بهتری هم داره ،فکر میکنم میتونه زیر ۱ دقیقه و ۱۴ اون پیست رو رکورد بزنه ، تصور کنید که بعد از اینها 430 gt2 و gtc اومد و بعد هم 458 gt2 و gt3 و سری 488 gt3 و gt3 evo ، و الان هم 488 gt modificata, فرض کنید gt modificata چه قدر سریع باشه با اون موتور و اینهمه دانفورس !!
به نظر سریع ترین محصولات تسلا هم نمیتونن به سرعت فراری 360 gt2 باشن ، چه برسه به الان، منتها بعصی ها فقط جنون سرعت و شتاب دارن
Hamid
۲۶ مرداد ۱۴۰۰یا خدا!
عجب چیزی بوده!!!
SF90 STRADALE
۲۶ مرداد ۱۴۰۰● آقا حمید رضا
من اصلاً جواب اینجور آدما رو نمیدم ، چون برای جلب توجه کامنت میزارن
تعجب میکنم که چرا دوستان جواب میدن !!!!
● آقا محمد امین
فراری ۳۶۰ در نسخه های Race خیلی خفن بود و همینطور که شما گفتین SF90 استراداله خیلی در مقابلش کُند به نظر میاد 😅😅
نسخه ۳۶۰GTC فقط ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن داشت که برای یک ماشین پیست محور خیلی خوبه
AMG GT R
۲۶ مرداد ۱۴۰۰بهترین فراری قرن ۲۱ هست
Ferrari fxx k evo = اصالت،سرعت،زیبایی،قدرت
Philipp
۲۶ مرداد ۱۴۰۰یک راه دیگه هم هست و اونم استفاده کردن از روشیه که ولوو پولستارو میسازه
Kf
۲۶ مرداد ۱۴۰۰من ولکان رو بیشتر دوست دارم خیلی رخش خشنه
Beetle
۲۶ مرداد ۱۴۰۰من که هیچ رکوردی از اینا ندیدم
شما اطلاعاتی دربارشون دارید؟
مثلا فراری fxx k یا مکلارن p1 gtr یا استون مارتین ولکان
اسنزا و بولاید رو هم میبرن پیست یا جنبه کلکسیونی دارن؟
Ninja
۲۶ مرداد ۱۴۰۰جنبه کلکسیونی دارن و برا رکورد ساخته نشدن ولی هدفشون سریع بودن تو پیست هست
شایدم هرچند ماهی صاحبش اگه ماشین باز باشه یا واقعا ماشینش رو دوست داشته باشع که 75 درصد یا بیشتر داره
در این صورت باید بگم حتما یه پیست خصوصی داره یا میره اچاره میکنه یا از صاحابش با پارتی یه اجازه ای میگیره یا چند تا ماشین دیگه (هایپر کار یا سوپر اسپرت) داره
اخر هفته میبره باهاش یه دوری میزنه کیلومتر خیلی کم میره بالا اونقدر اروم میرونه به ماشین هم فشار نمیاد
مثلا یکی مثل بایدن که عشق ماشین داره طرفدار محیط زیست هم هست و ماشین رئیس جمهور را برقی کرده برا تبلیغ برقی ها اخر هفته ها با کوروت البالویی سی 3 یا سی 2 تولید محدودش که دو میلیون دلاره با موتور وی 8 6 7 لیتریش میره یه دوره میزنه
یا یکی مثل مستر بین اف وان رو میزنه میکوبه به دیوار جسدش رو 12 میلییون دلار میفروشه
یه بازیگر ماشین دوست و راننده تقریبا خوب هم مثل پل وارکر با کاررا جی تی میزنه به درخت و میمیره یکی هم مثل وین دیزل یه چارجر برا تولد هدیه میگیره و هر روز میرونتش
در کل کلی بازیگریا اشخاص معروف کلی ماشین دارن که دوشون دارن مثل این ماشینا کلی هم گرونن دارن بعضی ها باهاشون میرن دور دور بعضیا انگار برا تفریح خریدن
آریا ماشین
۲۷ مرداد ۱۴۰۰کمپانی های زیادی در بخش ماشین های مخصوص پیست حضور دارن مثل آستون مارتین ، پورشه ، مکلارن ، فراری ، لامبورگینی ، پاگانی و جدیدترین هم بوگاتی
ولی فراری FXX K EVO و آستون مارتین ولکان مورد علاقه های من هستن
اصالت خشونت درونشون شعله وره
( در متن موتور بولاید رو نوشتین ۶ لیتری w12 که ۸ لیتری w16 هست )
❤ASTON MARTIN VULCAN❤
❤FERRARI FXX K EVO❤
علی
۲۷ مرداد ۱۴۰۰چین تمام کمپانی های دنیا رو ورشکسته خواهد کرد تمام کمپانی ها رو خواهد بلعید اژدها وارد میشود
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ مرداد ۱۴۰۰نکشیمون!😂😂😂😂
علی
۲۷ مرداد ۱۴۰۰تو فراری fxxx منم عاشق لامبو سستو المنتو یا وننو کنیم و درحال بهبه چه چه وقتی دیدی یه چینی با یخچال الکتریکی از ما سبقت گرفت اون وقت بحالمون گریه میکنیم
علی
۲۷ مرداد ۱۴۰۰درسته کل تسلا به اندازه یه رینگ فراری یا لامبو ارزش نداره یعنی فراری و لامبورگینی انقدر حقیر شدن که بخواهیم با تسلا مقایسه کنیم مثل اینکه بپرسی قطعات بتهوون زیباترن یا آهنگایی که به تکنو معروفن.
اصلا بعضی ها رو جواب ندی بهتره
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ مرداد ۱۴۰۰حیف…