این روزها هر از گاهی پیش میآید که افرادی که قصد خرید خودرو دارند به من مراجعه میکنند و نظر من را در این زمینه میپرسند. معمولاً جواب من به این پرسش که چه خودرویی بخریم این است که اگر مشکلی ندارید، یکی دو سال صبر کنید و سپس مجدداً گزینهها را بررسی کنید. در این مطلب میخواهم توضیح بدهم که چرا معتقدم بهتر است افرادی که خودرو را برای استفاده شخصی میخواهند اندکی صبر کنند و حداقل یک سال بعد (یعنی نیمه سال ۱۳۹۶) شرایط را مجدداً ارزیابی کنند.
همگان بهخوبی آگاهیم که در سالهای اخیر صنعت خودروسازی ما فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده است و با شرایط سختی چون تحریمهای همهجانبه بینالمللی، رکود بازار و از دست دادن اعتماد عمومی مواجه شده است؛ اما هماکنون تحریمهای بینالمللی درزمینهٔ خودروسازی تقریباً رفع شده است و بنا به گفته فعالان بازار و صنعت، رکود بازار نیز رو به اتمام است. در این شرایط صنعت خودروسازی ما روزنههایی برای پیشرفت را در پیش روی خود میبیند و به نظر میرسد که برخلاف تمام آنچه در سالهای اخیر شاهد آن بودهایم، یک تغییر واقعی در صنعت خودروسازی ما در حال رخ دادن است. در این میان فرآیندهایی در جریان است تا شرایط بازار و صنعت خودروسازی ما برای همیشه با آنچه تاکنون انتظار آن را داشتهایم متفاوت شود. یکی از مهمترین این فرآیندها، حضور مجدد خودروسازان بزرگ بینالمللی است که حضور آنها در دور اخیر متفاوت با دورههای قبلی خواهد بود. در قراردادهای جدید بر روی داخلی سازی بالا، انتقال تکنولوژی و دانش فنی و صادرات محصولات تولید شده خودروسازان داخلی به بازارهای بینالمللی خودروسازان تأکید ویژهای شده است. همچنین بسیاری از خودروهایی که قرار است در آینده وارد بازارمان شوند، بر اساس شرایط خاص کشور ما طراحی یا منطبق خواهد شد. در نتیجه حضور خودروسازان جهانی در ایران حضوری دائمی خواهد بود و شرایط همکاریها بهکل با قبل تفاوت خواهد داشت.
یکی از خودروسازانی که بهشدت عزم خود را برای بازگشت به ایران جزم کرده است، گروه صنعتی پژو-سیتروئن PSA است که مالک برندهای پژو، سیتروئن و برند لوکس DS میباشد. این گروه صنعتی که در گذشته نیز محصولاتش استخوانبندی اصلی بازار خودروی ما را تشکیل میداد، بعد از این نیز قصد دارد که با تمام قدرت به بازار ایران بازگشته و فعالیتی بسیار جدیتر از قبل را آغاز کند. در همین راستا یک شرکت سرمایهگذاری مشترک به نام ایکاپ با همکاری پژو و ایرانخودرو تشکیل شده است که اولین محصولات آن سه محصول جدید از پژو با نامهای ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ هستند که احتمالاً مینی کراس اور پژو ۲۰۰۸ اولین محصولی خواهد بود که از خطوط تولید این شرکت خارج شده و طبق گفتهها، در اسفند امسال وارد بازار خواهد شد. مدلهای ۲۰۸ و ۳۰۱ نیز بهتدریج تا یک سال آینده وارد بازار خواهند شد. طبق شنیدهها محصولات جدید پژو در ایرانخودرو بین حدوداً ۶۰ میلیون الی ۸۰ میلیون تومان قیمت خواهند داشت. به غیر از این سه محصول، پژو i207 که در واقع فیسلیفتی از پژو ۲۰۶ است نیز در نسخههای اتوماتیک و صندوقدار بهزودی وارد بازار خواهد شد. البته قرارداد ۲۰۷ جدا از قرارداد ایکاپ است و به توافقات قبلی ایرانخودرو با پژو مربوط میشود. ضمن اینکه احتمالاً مدلهای پژو ۳۰۸ و ۵۰۸ بهصورت وارداتی توسط ایرانخودرو عرضه خواهند شد.
از طرف دیگر سایپا که در ابتدای ظهورش کار خود را با نام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران آغاز کرده بود و در آن سالها به تولید ژیان و صادرات آن به کشورهای همسایه میپرداخت، یک بار دیگر سیتروئن را بهعنوان شریک استراتژیک خود برگزیده است. طبق قرارداد سیتروئن با سایپا، ایران یک بار دیگر به قطب تولیدات سیتروئن در منطقه تبدیل خواهد شد و همکاریهای فنی عمیقی بین سایپا و این خودروساز فرانسوی انجام خواهد شد. در همین راستا کارخانه سایپا در کاشان بهعنوان محل تولید محصولات جدید سیتروئن برگزیده شده است و از سال ۲۰۱۸ اولین محصولات سیتروئن در این کارخانه تولید خواهند شد. به نظر میآید که شانس تولید محصولاتی مانند سیتروئن C3 XR و سی الیزه در ایران زیاد باشد. همچنین اعلام شده است که سیتروئن در حال طراحی یک کراس اور کاملا جدید است که همزمان با سایر مناطق جهان در ایران نیز به تولید خواهد رسید. ضمن اینکه مدلهای C4 AirCross، C4L و C6 نیز بهصورت وارداتی به کشورمان خواهد آمد.
در کنار اینها، برند لوکس فرانسوی DS نیز محصولاتش را با نمایندگی رسمی که تحت نظر کمپانی فرانسوی مادر اداره میشود، به ایران آورده است که در این میان محصولات DS5 و DS6 اولین محصولاتی هستند که توسط این کمپانی وارد ایران شدهاند و با توجه به نبود رقبایی چون آئودی A3 و Q3، مرسدس بنز GLA و GLC و BMW سری ۱ و قیمت بسیار بالای خودروهایی چون BMW سری ۳ و X1 و مرسدس بنز کلاس C، به نظر میآید که DS بتواند در این بخش از بازار جای پای مناسبی برای خود باز کند. خصوصاً با توجه به اینکه نمایندگی DS به طور مستقیم توسط کمپانی مادر حمایت میشود، احتمالاً تأمین قطعات و کیفیت خدمات آن نیز از استانداردهای کمپانی مادر پیروی خواهد کرد.
اما گروه پژو-سیتروئن تنها خودروساز بزرگی نیست که این روزها چشم به بازار ایران دوخته است. اتحادیه رنو-نیسان نیز با تمام قوا عزم خود را برای حضور در بازار ایران جزم کرده است. رنو اولین خودرویی است که در دوران مظفرالدین شاه به کشورمان وارد شد و در چند مقطع تلاش کرد که سهم خود را در بازار ایران افزایش دهد. در مقاطعی رنو ۵ تنها گزینه نسبتاً ارزان قیمت و مناسب برای خانوادههای کمجمعیت بود و در مقطعی دیگر رنو ۲۱ نتوانست در برابر قدرتنمایی پژو ۴۰۵ قد علم کند؛ اما این روزها تندر ۹۰ و ساندرو با تکیه بر کیفیت نسبتاً مناسب خود خودروهای روی بورس بازار به حساب میآیند و مشتریانی بسیار دارند.
رنو برای سالهای آینده در بازار ایران حضور همهجانبهای را تدارک دیده است و قصد دارد با قدرت به تمامی بخشهای بازار هجوم ببرد. در همین راستا، رنو در نظر دارد که از ارزانترین و ضعیفترین خودروی خود یعنی کوئید تا بزرگترین و لوکسترین خودروی خود یعنی تالیزمان را به بازار ایران بفرستد تا برای تمامی رقبا خط و نشان بکشد. همانطور که گفته شد، کوئید بهعنوان ارزانترین خودروی رنو و یکی از ارزانترین خودروهای آینده بازار قرار است که توسط ایرانخودرو با قیمتی در حدود ۲۵ میلیون تومان وارد بازار ایران شود. همچنین ایرانخودرو در آیندهای نزدیک از فیسلیفت تندر ۹۰ رونمایی خواهد کرد. ضمن اینکه فروش پرفروشترین شاسیبلند رنو یعنی کپچر نیز حدوداً یک سالی است که در کشورمان آغاز شده و هاچبک جذاب رنو کلیو نیز دیگر گزینه ایرانخودرو برای عرضه به بازار است. از سوی دیگر، پارسخودرو که این روزها بازار رنو ساندرو را حسابی گرم میبیند، تصمیم به مونتاژ مدلهای نسل قبل ساندرو استپ وی (نسخه کراس اور ساندرو)، سیمبل (نسل جدید لوگان) و داستر را گرفته است و به نظر میرسد که تا سال آینده بتوانیم شاهد رنوهای مونتاژی جدید پارسخودرو باشیم. رنو نیز همانند هموطنانش تصمیم گرفته است که محصولات لوکستر خود را بهصورت وارداتی به ایران بفرستد و در نتیجه با ایجاد شرکت نگین خودرو، بستر را برای عرضه محصولاتش تحت استانداردهای خود فراهم کرده است. نگین خودرو که این روزها به فروش محصولاتی چون فلوئنس، سفران، داستر، سیمبل، کولئوس و … مشغول است، احتمالاً در آینده نهچندان دور نسل جدید مگان سدان را جایگزین فلوئنس، تالیزمان را جایگزین سافران، کجار را جایگزین داستر و نسل جدید کولئوس را جایگزین نسل فعلی خواهد کرد. با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه در سبک طراحی جدید محصولات رنو و افزایش پشتیبانی از نگین خودرو توسط کمپانی مادر، به نظر میرسد که رنو شمشیر خود را برای رقبای کرهای و ژاپنی از رو بسته است. چرا که رنو مگان جدید رو در روی محصولات محبوبی چون هیوندای النترا، کیا سراتو و تویوتا کرولا قرار میگیرد، رنو کولئوس جدید به مصاف شاسیبلندهای محبوب توسان و اسپورتیج میرود و تالیزمان نبرد سختی با سدانهای محبوب کرهای و ژاپنی یعنی هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و تویوتا کمری آغاز خواهد کرد.
شریک تجاری رنو یعنی نیسان ژاپن نیز بیکار ننشسته است. نیسان که از گذشته همکاریهای زیادی با ایران داشت و اولین محصولی که از این خودروساز ژاپنی وارد کشورمان شد (یعنی وانت نیسان) هنوز هم بر روی خطوط تولید قرار دارد، این بار قصد دارد که با حضوری جدی خاطره خوب روزهایی را زنده کند که پاترول، رونیز، پیکاپ، ماکسیما، قشقایی، تیانا و… را در کشورمان عرضه میکرد. نیسان هم همانند شریک فرانسویاش تصمیم گرفته است که بسیاری از محصولات لوکس خود را بهصورت وارداتی به ایران بفرستد و در این میان نام سه شاسیبلند محبوب جوک، قشقایی و X-trail و هاچبک کوچک میکرا برای واردات مستقیم به ایران آورده شده است. بدین ترتیب نیسان نیز قصد دارد تا برای رقبای هموطنش و کرهایهای پرمدعایی که این بخش از بازار را در اختیار خود گرفتهاند شاخوشانه بکشد.
در کنار اینها، نیسان تصمیم دارد که ارزانترین محصول خود را که تحت برند داتسون و برای کشورهای درحالتوسعه طراحی شده است را نیز با همکاری ایرانخودرو به بازار ایران بفرستد. طبق خبرها به نظر میرسد که داتسون GO با قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان وارد بازار کشومان شود و به این ترتیب گزینهای جدید برای بازار کشورمان در این بازه قیمتی ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه مذاکرات برای بازگشت نیسان به خطوط تولید پارسخودرو نیز همچنان ادامه دارد. بهخوبی مشخص است که گروه رنو-نیسان که اکثر محصولاتشان پلتفرمهای مشترک استفاده میکنند و اغلب تنها از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند، خوابهای زیادی برای بازار ایران دیدهاند! اما نیسان تنها برند ژاپنی نیست که قصد بازگشت به بازار کشومان را دارد. دیگر برند ژاپنی که با خودروسازان کشورمان همکاری میکند، سوزوکی است که قرار است بار دیگر با تمام قدرت به بازار ایران بازگردد. پس از مذاکرات طولانی سوزوکی با ایرانخودرو، در نهایت به نظر میرسد که برای مونتاژ چند محصول جدید سوزوکی در ایران توافقاتی حاصل شده است. از جمله مدلهایی که قطعاً به کشورمان وارد خواهد شد، نسل جدید ویتارا است که برخلاف نسل قبلی که یک شاسیبلند با قابلیتهای آفرود بالا بود، در نسل جدید به یک کراس اور با تأکید بر شتاب بیشتر، مصرف سوخت کمتر و زیبایی بصری بیشتر تبدیل شده است. در کنار ویتارا، سوزوکی دو هاچبک با نامهای سوئیفت و بالنو را نیز برای بازار ایران در نظر گرفته است که البته هر دوی این خودروها در بعضی از بازارها دارای نسخه سدان نیز میباشند و ممکن است که نسخه سدان آنها نیز برای عرضه در بازار ایران در نظر گرفته شود. دو نام دیگر از سوزوکی نیز در مدتهای اخیر در رسانههای داخلی مطرح شده است که شامل کراس اور SX4 و سدان جمع و جور سیاز میباشد و ممکن است که این گزینهها هم در آینده وارد کشورمان شوند. به غیر از سوزوکی و نیسان، یک برند ژاپنی دیگر نیز در سالهای اخیر به تولید محصولاتش در ایران میپرداخت و این برند مزدا بود. مزدا که در گذشته مدلهای موفق ۳۲۳، مزدا ۲ و مزدا ۳ را به کشورمان وارد کرده بود، مدتی است که مذاکرات را برای تولید محصولات بهروز این کمپانی با طرف ژاپنی آغاز کرده است؛ اما شنیدهها حاکی از این است که به دلیل نگرانیهای ژاپنیها از کیفیت مونتاژ و ضعف تکنولوژی طرف ایرانی و برطرف نشدن تمامی ابهامات درزمینهٔ لغو تحریمهای بانکی، این مذاکرات فعلاً بینتیجه مانده است و در نتیجه نباید در آینده نزدیک منتظر حضور محصولات جدید مزدا از حمله نسل جدید مزدا ۳ و مزدا ۶ در کشورمان باشیم. اما برندهای ژاپنی دیگری هم در بازار ما حضور دارند که محصولاتشان را بهصورت وارداتی در کشورمان عرضه میکنند. تویوتا یکی از این برندهاست که سابقه زیادی هم در کشور ما دارد و فروش نسبتاً مناسبی هم در کشور دارد. تویوتا که اخیراً نسل جدید شاسیبلند راو ۴ را وارد بازار ایران کرده است، هماکنون برای واردات تویوتا کمری هیبریدی ساخت ژاپن (که تفاوتهایی با کمری هیبریدی ساخت کانادا که تاکنون در کشورمان عرضه میشد، دارد) برنامهریزی کرده است. همچنین تویوتا پریوس هیبریدی و یک نسخه جدید از کرولا نیز در برنامههای واردکننده تویوتا قرار دارند. از دیگر برند ژاپنی یعنی میتسوبیشی که چند سالی است با راهاندازی نمایندگی رسمی در ایران به جنگ رقبای هموطن و کرهای خود آمده است نیز خبر میرسد که یک نسخه از شاسیبلند ASX با گیربکس دستی و تجهیزات کمتر نسبت به نسخههای موجود با قیمت زیر ۱۰۰ میلیون تومان برای ورود به بازار ایران در نظر گرفته شده است. همچنین شنیدهها حاکی از این هستند که احتمال ورود نسخه سدان میراژ توسط نمایندگی این برند با سابقه که اخیراً به علت رسواییهایی درزمینهٔ مصرف سوخت خودروها، سهام آن توسط نیسان خریداری شده است نیز وجود دارد. اما دو برند ژاپنی دیگر نیز در سالهای اخیر کم سروصدا و بیهیاهو مشغول فروش خودروهایشان در ایران هستند. هوندا که اخیراً نمایندگی آن توسط شرکت گلرنگ در اختیار گرفته شده است، در حال تبلیغ برای فروش نسل جدید سدان محبوب آکورد و شاسیبلند پرفروش CR-V میباشد. همچنین به نظر میرسد که سدانهای هوندا City و سیویک نسل جدید نیز در برنامههای واردات این نمایندگی قرار داشته باشند. از طرف دیگر برند سوبارو نیز فعلاً شاسیبلند شایسته فارستر، سدان بزرگ لگاسی و کراس اور جمع و جور XV Crosstrek را به ایران فرستاده است. ضمن این که نمایندگی سوبارو برای واردات مدلهای ایمپرزا، اوت بک، BRZ و WRX نیز برنامهریزی کرده است. اگر از ژاپنیها بگذریم و دوباره نگاهی به خودروسازان قاره سبز بیندازیم، به یاد خواهیم آورد که مدتهاست ایرانخودرو مشغول مذاکره با یک خودروساز کهنهکار و قدیمی دیگر است. محصولات فیات اولین خودروهایی بودهاند که در طول تاریخ در کشور ما مونتاژ شدهاند؛ اما در هیچ بازهای از زمان، خودروهای فیات نتوانستهاند آنطور که بایدوشاید در بازار ما جای مناسبی برای خود باز کنند؛ اما پس از برجام مذاکرات جدی ایرانخودرو با فیات آغاز شده است و تاکنون دو طرف به تفاهماتی نیز رسیدهاند. در صورت نهایی شدن این توافقات، چند محصول از فیات که مخصوص بازار کشورهای درحالتوسعه طراحی شدهاند، در اولویتهای ایرانخودرو برای مونتاژ خواهند بود. در بین این مدلها، شانس حضور فیات Tipo که در سه نسخه سدان، هاچبک و کراس اور تولید میشود، بیشتر از سایرین است. ضمن اینکه نسل جدید فیات سیهنا و فیات Palio نیز گزینههایی هستند که امکان حضور آنها در کشورمان وجود دارد. به غیر از این خودروها، خودروی شهری فیات پاندا که در بازار اروپا فروش قابل توجهی دارد نیز در بین گزینههای احتمالی برای حضور در ایران قرار دارد. نکته قابل توجه در مورد محصولات فیات این است که بسیاری از این محصولات با موتورهای پایه گازسوز تولید میشوند. در نتیجه در کشور ما که خودروهای گازسوز در میان بسیاری از افراد محبوبیت زیادی دارند، حضور این خودروها میتواند بسیار قابل توجه باشد. لازم به ذکر است که فیات نیز همانند رقبای اروپایی خود، مدتی است که محصولات سطح بالاتر خود را بهصورت مونتاژ شده به ایران میفرستد. در این میان سوپرمینی جذاب فیات با نام فیات ۵۰۰ و ون بزرگ دوکاتو مدتی است که در کشور ما عرضه شدهاند و برای واردات مدلهای فیورینو، دوبلو و 500L به کشورمان برنامهریزی شده است. چند سالی است که بی سروصدا واردات محصولات یک برند دیگر نیز به کشورمان آغاز گردیده است. این برند با ریشه و خوشنام اوپل است که در گذشته نیز مردم ما سابقه بسیار خوبی از محصولات این برند داشتند. در دوره جدید نیز ابتدا با فروش اوپل کورسا و آسترا محصولات نسل جدید این برند به کشورمان آمد و در ادامه نیز سدان بزرگ اوپل اینزیگنیا و مینی کراس اور اوپل موکا نیز به جمع محصولات جدید این برند در ایران اضافه شدند. این دو خودرو که در آلمان طراحی و مهندسی میشوند، در بازارهای آمریکای شمالی و چین تحت برند بیوک و با نامهای بیوک رگال و بیوک انکور به فروش میرسند. ضمن اینکه نسل جدید اوپل کورسا نیز بهزودی به کشورمان وارد خواهد شد. حال که صحبت از برندهای آلمانی شد باید اعلام کنیم که مذاکرات بین مرسدس بنز و ایرانخودرو برای تولید خودروهای سنگین به نتیجه رسیده است و حتی ممکن است که سواریهای بنز یک بار دیگر بر روی خطوط تولید ایرانخودرو بازگردند. همچنین شرکت ستاره ایران که نماینده رسمی مرسدس بنز در کشورمان است نیز در آینده با قدرت بسیار بیشتری به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
این در حالی است که پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن نیز در لیست خودروهای مجاز برای واردات به کشورمان قرار گرفته اند و پس از یک وقفه چند ساله، بالاخره دوباره شاهد حضور پورشههای صفر کیلومتر در کشورمان خواهیم بود.
اما بگذارید به سراغ کمپانی مادر پورشه، یعنی فولکسواگن برویم. فولکس که در گذشته همکاریهایی را با گروه صنعتی کرمان خودرو داشت، هماکنون نیز مذاکراتی طولانی را با این شرکت و ایرانخودرو برای محصولاتش آغاز کرده است. در همین راستا، با توجه به شروط فولکس برای همکاریهای جدید و مشغول بودن ایرانخودرو با شرکای جدیدش، شایعه هایی مبنی بر احتمال همکاری مجدد صنایع خودروسازی کرمان با فولکس واگن به گوش رسید. اما اکنون خبرهای درگوشی از مذاکرات شرکت مادر گروه بهمن با فولکس واگن به گوش می رسد که خبری کاملا جدید و غیرمنتظره است. با توجه به روند سریع و جدی این مذاکرات، چندان بعید نیست که در سالهای آینده شاهد حضور مدلهای محبوب تیگوآن، پاسات و جتا در کشورمان باشیم. صحبت از صنایع خودروسازی کرمان شد، پس بگذارید نگاهی هم به این گروه خودروسازی بیندازیم. بزرگترین زیرمجموعه این گروه صنعتی، شرکت کرمان موتور است که در حال حاضر به مونتاژ محصولات جک و لیفان مشغول است. این شرکت پس از عرضه نسبتاً موفقیتآمیز جک S5 اتوماتیک، اکنون مشغول تست جک S3 و S2 برای ارزیابی آنها جهت حضور در بازار مینی کراساوورهای زیر ۵۰ میلیون تومان است. همچنین این شرکت عرضه پیکاپ جک T6 را نیز یه یک وانت دیفرانسیل عقب است در برنامه دارد. ضمن اینکه نسخه اتوماتیک لیفان X60 با سیستم انتقال قدرت CVT چندی است که توسط کرمان موتور آغاز گردیده است. خبر هیجان انگیز در مورد کرمان موتور این است که این شرکت بعد از عدم توافق با فولکس واگن، اکنون با چرخشی ۱۸۰ درجه ای به سمت کره جنوبی متمایل شده است و با کمپانی هیوندای به توافقاتی رسیده است. هیوندای که در گذشته آوانته و ورنا را بر روی خطوط تولید کرمان موتور فرستاده بود، اکنون پس از وقفه ای چند ساله، مجدداً با کرمان موتور به توافق رسیده است تا دو محصول جدید خود یعنی سوپرمینی های i10 و i20 را در ایران مونتاژ کند. به این ترتیب، هیوندای i10 می تواند رقیبی برای رنو کوئید و داتسون Go باشد و هیوندای i20 نیز که احتمالا در نسخه مونتاژی نسبت به نسخه وارداتی کاهش قیمت به خود خواهد دید، به عنوان رقیبی برای رنو ساندرو و پژو ۲۰۷ مطرح خواهد شد.
اما مدیران خودرو، دیگر زیرمجموعه گروه صنعتی کرمان، نیز بیکار ننشسته است و پس از رونمایی از فیسلیفت ام ویام X33 با نام X33s، که کابین و طراحی خارجی آن کاملاً بهروز شده است، و آغاز عرضه سدان آریزو ۵، قصد دارد تا مینی کراس اور امویام X22 را برای مقابله با جک S3، ساندرو استپ وی، لیفان X50 و سایر مینی کراساوورهای چینی این بازه قیمتی به بازار ایران بفرستد. همچنین شایعاتی مبنی بر حضور نسخه بزرگتر تیگو ۷ در ایران نیز به رسانه ها درز کرده است.
دیگر زیرمجموعه گروه صنعتی کرمان خودرو، خودروسازان بم نیز که در گذشته مونتاژ فولکسواگن گلف را در ایران انجام میداد، اکنون با بهرهگیری از اختلافات کمپانی چینی جیلی با واردکننده قبلی این برند، با مالک برند سوئدی ولوو به تفاهم رسیده است تا محصولات جدید جیلی را در ایران تولید کند. در همین راستا، سدان ارزان قیمت GC6 برای رقابت با تندر ۹۰ در نظر گرفته شده است که بهزودی وارد بازار میشود. همچنین این شرکت از شاسیبلند زیبای جیلی NL3 رونمایی کرده است که به نظر میرسد تا یک سال آینده و با قیمت حدود ۱۰۰ میلیون تومان وارد بازار خواهد شد.
جدیدترین زیرمجموعه گروه صنعتی کرمان خودرو، کارمانیا نام دارد که محصولات BYD چین را مونتاژ میکند. این شرکت این روزها مدل شاسیبلند BYD S6 را با سرو صدا و تبلیغات فراوان به بازار ایران فرستاده است و قصد دارد در آینده مدل هیبریدی تحسین شده Qin و مدل برقی E6 را وارد بازار کند. این خودروساز همچنین برنامههای برای تولید اتوبوسهای تمام برقی در کشورمان دارد. دیگر زیرمجموعه این گروه خودروساز کرمانی نیز خودروسازان راین است که پس از عرضه ولکس C30 دندهای و اتومات، اکنون با کمپانی فاو به توافق رسیده است تا سدان فاو ویتا V5 و مینی کراس اور فاو junpai D60 را با برند خود این شرکت وارد بازار ایران کند. حال که صحبت از خودروسازی فاو شد، حتماً میدانید که محصولات گرانقیمتتر این خودروساز تحت برند بسترن ساخته میشوند و گروه بهمن نیز که محصولات این برند را در کشورمان عرضه میکند. گروه بهمن که مونتاژکار محصولات مزدا در ایران است، همانطور که در بالا توضیح دادیم، هنوز نتوانسته است نظر این خودروساز ژاپنی را برای ادامه همکاری جلب کند. در نتیجه به نظر میآید که قصد دارد وقت و سرمایه خود را بر روی محصولات برند بسترن قرار دهد که از پلتفرمهای قدیمی مزدا استفاده میکنند. در همین راستا پس از عرضه موفق بسترن B50f، اکنون قصد تولید مدلهای جدید B70 و شاسیبلند X80 در ایران را دارد. همچنین خودرو Faw Oley نیز بهعنوان محصول آینده این خودروساز در ایران مطرح شده است. خبرها در مورد برندهای چینی به اینجا ختم نمی شود. بلکه از گوشه و کنار خبر می رسد که خودروسازان چینی جدیدی که تا پیش از این در بازار کشورمان حضور نداشته اند نیز برای ورود به بازار ایران خیز برداشته اند. از جمله این خودروسازان می توان به Yema اشاره کرد که به نظر می آید به زودی با عرضه مدل شاسی بلند T70 وارد کشور ما شود. همچنین صحبت هایی هم مبنی بر خودروسازی GAC در ایران شنیده شده است. در ادامه خودروسازی بزرگ گریت وال و برند زیرمجموعه اش هاوال را داریم که یکی دو بار تلاش های نه چندان موفقی را برای ورود به بازار ایران صورت داد و به نظر نمی آید که به راحتی بخواهد که از بازار ایران که تشنه محصولات شاسی بلند جدید است چشم پوشی کند. طوفان چینیها به اینجا ختم نمی شود؛ بلکه دو خودروساز بزرگ کشورمان یعنی ایرانخودرو و سایپا نیز محصولات چینی جدیدی را در بازار عرضه کردهاند. سایپا چندی است که محصولات برلیانس، چانگان و زوتی را وارد بازار کرده است و در آینده قصد دارد که محصولات جدیدی از سرکای چینی خود را وارد بازار کند. از جمله این محصولات جدید چانگان CS75 است که یک شاسی بلند در کلاسی بزرگتر از CS35 می باشد. همچنین نسخه هاچبک چانگان Eado با نام Eado XT نیز در حال انجام تست برای ورود به ایران است. نسخه الکتریکی Eado نیز این روزها در حال تست فنی در ایران مشاهده شده است. احتمال حضور مدل های جدیدتری از زوتی و برلیانس هم در کشورمان وجود دارد. ایرانخودرو نیز مینی کراس اور دانگ فنگ H30 Cross و کراس اور هایما S7 را وارد بازار کرده. جالب اینجاست که استقبال از مینی کراس اور دانگ فنگ به حدی بوده است که در طی تنها چند روز، بیش از ۲۰ هزار دستگاه یا به عبارتی ظرفیت تولید یک سال این خودرو از قبل پیشفروش شد! با این اوصاف چندان تعجببرانگیز نخواهد بود اگر ایرانخودرو با مشاهده این حجم از استقبال از خودروهای چینی، باز هم محصولات چینی را در بازار ایران رو کند! البته بد نیست اشاره کنیم که برای عرضه نسخه سدان H30 Cross که دانگ فنگ S30 نام دارد نیز برنامهریزیهایی صورت گرفته است. همچنین نسخه توربوشارژ هایما S7 برای سال آینده در دسترس خواهد بود، ضمن اینکه مدل هایما S5 که برادر کوچکتر هایما S7 است برای تست فنی به ایران آمده است و احتمالا در سالهای آینده برای رقابت با شاسی بلندهای کوچک این بخش از بازار، عرضه خواهد شد. البته ایرانخودرو قصد عرضه محصولاتی جدید تحت برند خود را نیز دارد. گذشته از فیسلیفت دنا که در ماههای آینده راهی بازار خواهد شد، احتمالاً ایرانخودرو در حال کار بر روی پلتفرمی جدید است تا محصولاتی کاملاً جدید را نیز به تولید برساند. مشابه همین برنامه را سایپا نیز دنبال میکند و طبق خبرها این خودروساز نیز در ماههای آینده از پلتفرم جدید خود رونمایی خواهد کرد. هرچند که فعلاً در مورد این پلتفرمهای جدید خبرهای چندانی در دست نیست، اما احتمالاً محصولات جدیدی در کلاسهای مختلف سدان، هاچبک و کراس اور بر روی این پلتفرمها ساخته خواهد شد و با توجه به داخلی سازی این محصولات که نظر میرسد که برچسب قیمتی این خودروها چندان دور از دسترس عامه مردم نخواهد بود. همه اینها در حالی است که صحبتهایی با تاتاموتورز هندوستان برای تولید خودروهای اقتصادی در ایران انجام شده است که در مورد این مدلها نیز فعلاً اطلاعات دقیقتری در دست نیست؛ اما تاتاموتورز هند یادآور یک چیز دیگر نیز برای ماست: این کمپانی مالک دو برند اصیل و با سابقه بریتانیایی جگوار و لندروور است و خبر میرسد که برای واردات محصولات این برندها به ایران برنامهریزی شده است. در نتیجه احتمال آن میرود که جگوار XE، XF، XJ و رنجروور دیسکاوری اسپرت، اووک و اووک کوپه جز خودروهایی هستند که بهاحتمالزیاد با توجه به حجم موتور دو لیتری به بازار ایران راه پیدا کنند. از برند امجی نیز خبر می رسد که این برند قصد دارد سدان جدید خود که MG GT نام دارد را به زودی وارد بازار ایران کند. اما این خودروها تنها برندهای انگلیسی نیستند که در صف ورود به بازار ایران هستند. بلکه از لوتوس نیز خبر میرسد که نمایندگی این برند اسپرت و گرانقیمت قصد دارد مدلهای الیزه S و الیزه ۲۲۰ Cup را به بازار ایران بفرستد و رقیبی برای آلفا رومئو 4C باشد که مدتی است مجوز واردات به کشورمان را اخذ کرده است. همه چیز در مورد برندهای لوکس به اینجا ختم نمیشود، چرا که نمایندگی آئودی نیز مدتی است در ایران افتتاح شده است و تعدادی از محصولات این برند لوکس و اصیل اروپایی برای ورود به بازار کشورمان انتخاب شدهاند. از طرف دیگر با توجه به مطالب قبلی، احتمال تولید محصولات سواری جدید مرسدس بنز یا واردات بیشتر محصولات این برند نیز بسیار بالاست و نمایندگی BMW نیز که اخیراً پس از معرفی سری ۲ در ایران، نسل جدید شاسیبلند X1 را نیز به کشور ما آورده است، اکنون با دست بازتری به واردات خودروهای این برند لوکس پرطرفدار خواهد پرداخت. در نهایت همه اینها را اضافه کنید به برند ولوو که نماد ایمنی و کیفیت در جهان است و این روزها تحت نظارت مالکان چینی خود به سرعت در حال پیشرفت و فتح بازارهای جدید است و در همین راستا این روزها محصولات جدید آن به کشور ما آمده است تا رقیبی جدید برای برندهای آلمانی باسابقه و قدرتمند در کشورمان باشد. سخن پایانی: همانطور که در بالا هم ذکر شد، قطعاً در یکی دو سال آینده، چندین برند و چندین و چند مدل خودروی جدید وارد بازار کشورمان خواهد شد. بدین ترتیب بازار ما خودروی ما پر از مدلهای جدیدی خواهد شد که قطعاً میتواند گزینههای بسیار بیشتری را برای خریداران فراهم کند. ضمن اینکه در اینجا برخی از گزینههای جدید مانند برند اشکودا که از برندهای خوب و باکیفیت زیرمجموعه فولکسواگن است و هر از گاهی صحبتهایی مبنی بر واردات یا تولید آن در ایران شنیده میشود، نام برده نشده است. البته کاملاً مشخص است که اگر قیمت ۵۰ میلیون تومان را بهعنوان قیمتی که اکثریت مردم توانایی پرداخت مبالغ بالاتر از آن برای خودرو ندارند در نظر بگیریم، باید اعلام کنیم که در این بازه قیمتی احتمالاً تنها تغییرات مربوط به اضافه شدن سوپرمینیهایی مثل رنو کوئید، هیوندای i10، داتسون Go، سوزوکی سوئیفت، پژو ۲۰۷ و احتمالاً چند سوپرمینی و مینی کراس اور چینی جدید به همراه فیسلیفت دنا خواهد بود. اما تغییرات اصلی در بازه حدوداً ۵۰ میلیون تومان تا ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود. جایی که محصولات جدید رنو، پژو، سیتروئن، فیات و سوزوکی به همراه چینیهای موجود و چند چینی جدید حضور خواهند داشت و در نتیجه شاهد رقابت سخت و سنگینی در این بخش از بازار خواهیم بود که میتواند گزینههای متفاوتی را برای مشتریانی که در این بازه قیمتی قصد خرید خودرو را دارند ایجاد کند. حضور تعداد زیادی از خودروهای برندهای اروپایی، ژاپنی و چینی در کلاس های مختلف در این بازه قیمتی، گزینه های مشتریان متوسط به بالا را افزایش خواهد داد. ضمن اینکه با افزایش رقابت در این بازه، احتمالا طرح های فروش اقساطی و چند مرحله ای جدیدی از سوی شرکت ها برای خودروها ارائه خواهد شد که می تواند عملا امکان دسترسی افراد بیشتری را به این خودروها فراهم سازد. از سوی دیگر، بازه ۱۲۰ میلیون تومان الی ۲۵۰ میلیون تومان که در حال حاضر در انحصار برندهای کرهای و چند مدل ژاپنی است، بهزودی دستخوش تغییرات فراوانی خواهد شد. اگر نسل جدید کیا اسپورتیج و هیوندای توسان را که بهتازگی وارد بازار شدهاند را در نظر نگیریم، احتمالاً تنها خودروی کرهای که در آینده نزدیک وارد این بخش از بازار میشود، سانگ یانگ تیوولی دو دیفرانسیل خواهد بود. در مقابل، در این بخش از بازار خودروهای وارداتی برندهای رنو، پژو، سیتروئن، نیسان، هوندا، میتسوبیشی و سوبارو حضور بسیار فعالتری خواهند داشت و این امر میتواند به کاهش سهم کرهایها از بازار و افزایش سهم برندهای اروپایی و ژاپنی منجر شود. کما اینکه این روند در سه ماهه اول سال جاری با کاهش واردات هیوندای و افزایش قابل توجه واردات رنو بهخوبی قابل مشاهده بوده است. ضمن اینکه خودروهای برند لوکس DS با توجه به برخورداری از نمایندگی رسمی، بهگونهای قیمتگذاری شدهاند که به طور مستقیم در برابر کرهایهایی قرار گرفتهاند که اساساً برای لوکس بودن طراحی نشدهاند. در نتیجه کرهایها که تاکنون حاکمان بلامنازع این بخش از بازار بودهاند، بهزودی با رقبای سرسختی روبرو خواهند شد و این کار را برای آنها دشوارتر خواهد کرد. به نظر میرسد برندهای کرهای باید تلاش کنند که یا همانند رقبای اروپایی خود، هر چه سریعتر راه سرمایهگذاری در ایران و همکاری با شرکتهای داخلی را در پیش بگیرند، یا اینکه با انجام واردات مستقیم به ایران قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهند. در غیر این صورت با توجه به هجوم خودروسازان اروپایی، ژاپنی و چینی، حفظ سهم فعلی بازار برای کرهایها بسیار دشوار خواهد بود. البته تا کنون رفت و آمدهایی بین سایپا و کیاموتورز برای عقد یک قرارداد جدید انجام شده است. اما این مذاکرات تا این لحظه به نتیجه خاصی نرسیده اند و به نظر می آید که هنوز دو طرف برای ایجاد دور جدید همکاری ها کاملا آماده شده باشند.
در بازار بالای ۲۵۰ میلیون تومان نیز با توجه به ورود آئودی، توافقات انجام شده با مرسدس بنز و ورود تأثیرگذار جگوار-لندررور، بازگشت پورشه و معرفی مدلهای جدید BMW به نظر میرسد که گزینههای خرید بسیار بیشتری در یکی دو سال آینده برای خریداران خودروهای لوکس موجود خواهد بود. البته این صحبتها به این معنی نیست که حتماً در یکی دو سال آینده همه این خودروهایی که از آنها نام بردیم وارد بازار کشورمان خواهند شد، چرا که مسائل سیاسی، اقتصادی و روند پیشرفت مذاکرات با خودروسازان خارجی نقش زیادی در عملی شدن ورود این خودروها به کشورمان خواهد داشت.
همچنین احتمال ورود مدلها یا برندهایی که در این مطلب از آنها نام برده نشد نیز وجود دارد، زیرا هم اکنون مذاکرات بسیاری در پشت پرده و دور از چشم خبرنگاران در جریان است. اما اگر قصد خرید خودرو دارید و احساس میکنید که خودروهایی که از آنها نام بردیم ارزش انتظار را دارند، کمی صبر کنید تا خبرهای قطعیتری از این خودروها برسد. مدلهایی که فعلاً در بازار موجود هستند قطعاً تا یکی دو سال دیگر هم در بازار حضور خواهند داشت، اما حضور مدلهای جدید باعث افزایش رقابت شده و حتی میتواند در ایجاد شرایط فروش بهتر برای خودروهای موجود تأثیرگذار باشد.
بازار خودرو ما مثل گدا و گشنه ای میمونه که هر چی خودرو با کیفیت و بی کیفیت وارد بشه مورد توجه قرار میگیره و با توجه به عطش مردم به خودروهای با برند معروف و قیمت کم اگه وارد بازار بشه هجوم میبرن بدون اینکه از ایمنی و استاندارد اون خودرو اگاه باشن.به امید روزی که ارزش ملت ما اونقدر زیاد بشه خودروهای استاندارد وارد و تولید بشه وهیچ شرکتی نتونه از ملت ما به عنوان موش ازمایشگاهی برا محصولاتش استفاده کنه.
i10 رقیب رنو کویید؟؟ فکر نمیکنم اینطور بشه احتمالا ای 10 در حدود قیمتی 35 تا 45 عرضه بشه و ای 20 هم 60 تا 70 به هر حال کرمان خودرو حالا ماشین های چینی هم مونتاژ میکنه و نمیخواد بازار اون ها رو خراب کنه
تو وب سایت automiddleeast قیمت جک j5 2015 اتوماتو 34900 درهم زده که اگه با درهم آزاد حساب بشه و بعلاوه ارزش افزوده و سود نهایت نهایتش کرمان موتور باید 45 میلیون بفروشه حالا معلوم نیست با چه فرمولی و چه حسابی 62 میلیون قیمت میخوره !؟ پس زیاد نباید به مناسب و منصفانه بودن قیمت i10 وi20 خوشبین باشیم نهایتش 10 تا 15 درصد از قیمت وارداتیش ارزونتر باشه تازه اگه مدلهای روزشو مونتاژ کنن خود i10 سه مدل داره i10 معمولی و Grand که تو هند مونتاژ میشه و تو امارات هم هست و مدل بدرد بخورش new generation با آپشنهای بیشتر و طراحی زیباترکه مخصوص بازار اروپاس و بعیده تو ایران اجازه مونتاژ بگیره در کل من فکر میکنم قشر متوسط به پائین حالا حالاها باید پراید و 405 سوار بشن
این که اینهمه برند و محصولات جدید میخواد بیاد خیلی خوبه.ولی همونطور که خودتون گفتید برای بازار زیر 30 که چه عرض کنم زیر 50 میلیون اتفاق خاصی نمیوفته و باز هم اکثر مردم باید لگن های حال حاضر رو بخرن.وقتی تو بازه 20 تا 50 به این اندازه ماشین با کیفیت با تنوع زیاد باشه اون موقع میشه گفت اوضاع خوبه
حیف که مزدا 6و 3رو مونتاژ یا تولید یا وارد نمیکنن.اون موقع که مزدا 3 نیوفیس رو شروع به تولیدش کردن ماشین به روزی بود.ولی الان دیگه قدیمی شده و دارن به صورت عمودی به مردم **** **** میکنن. دوستان ماشین شاسی تو رنج قیمتی حدودا از 150 تا 220 از بین وراکروز .موهاوی.سانتافه 2016 .سورنتو 2016.اوتلندر 2016. (حدود قیمت هوندا crvرو نمیدونم) به نظر شما کدوم بهتره ؟ ماشین رو میخوایم یه 4 .5 سال نگه داریم.این که ماشین با کیفیت باشه و سر موقع ماشین رو تحویل بدن و قطعات پیدا بشه و موقع فروش هم بد فروش نباشه هم مهمه.
دوست عزیز اگر میخواید ماشین رو برای 4 تا 5 سال نگه دارید مطمئناً کره ای ها گزینه خوبی نیستن.من با توجه به قیمت اوتلندر رو پیشنهاد میکنم چون دوام و به اصطلاح خرکاری میتسوبیشی مشهور هست.ضمن اینکه اوتلندر جدید به نسبت قابلیت های خارج جاده ای بیشتری نسبت به رقبا داره و با گیربکس cvt واقعاً تو ترافیک آرامش رو به راننده تقدیم میکنه
اگر صفر بخوای که به ترتیب اوتلندر و سی آر وی و راو4 و سورنتو(فکر سانتافه رو هم نکن) اگر دسته دوم بخوای پرادو های قبل از 2010 و پرادو قبل از 2008 و موهاوی.
هیچی فرق نمیکنه. ماشین ارزون نمیشه. فقط کسی که پول داره انتخابش زیاد تَر میشه. ولی سال ۸۹ از این بهتر بود. ماشینای صفر عالی تو ایران به قیمت خیلی خوب وجود داشت مثل بنز اس با بی ام دبلیو سری ۷ یا پانامرا. لند کروز. پرادو. و ……
با توجه به سطح درآمد مردم و تضعیف قشر متوسط جامعه، اکثر قریب به اتفاق خودروهای مذکور در ابتدابه صورت محدود و با تیراژ اندک تولید و سپس از بازار محو خواهند شد،چند سال دیگر شاهد تصرف خیابانها توسط خودروهای چینی خواهیم بود.
مطمئن هستم قیمت ماشینهای وارداتی خیلی بالاست و تعرفه گمرکی بالا قیمت بالای محصول رو موجب میشه بنابراین توان خرید برای آن برای بیشتر اقشار جامعه منتفی هست.ماشینها اگه در داخل مونتاژ بشن واگه درست مونتاژ بشه و از امکانات اون چیزی حذف نشه سرنوشت سراتو سایپا رو پیدا نکنه باز قیمت اون بالاست ،از طرفی مسئولین تمایلی برای بستن درب کارخانجات خودرو سازی داخلی رو بخاطر خیلی از دلایل از جمله مشکل بیکاری ، وجود بخشی از گردش مالی اقتصاد ایران و …ندارند و در واقع این کارخانجات منبع درآمد دولت در صنایع هستن پس همچنان به تولیدات بی کیفیت ادامه میدن چون میدونن بیشتر خریداران از قشر متوسط و پایین تر هستن بنابراین تغییر چندانی ایجاد نمیشه و صرفا تعداد کمی از خودرو های اروپایی یا انواع ارزون قیمت و از رده خارج اونها به بازار عرضه میشه البته با امکانات حذف شده و مونتاژ ضعیف در داخل.!
همه چیز در مورد برندهای لوکس به اینجا ختم نمیشود، چرا که نمایندگی آئودی نیز مدتی است در ایران افتتاح شده است اسم نمایندگی آئودی چیه؟ لطفا زودتر جواب بدین ممنون
king 918
۳۰ شهریور ۱۳۹۵پورشه 718 در ایران فوق العادس ……………
ارش
۳۰ شهریور ۱۳۹۵بازار خودرو ما مثل گدا و گشنه ای میمونه که هر چی خودرو با کیفیت و بی کیفیت وارد بشه مورد توجه قرار میگیره و با توجه به عطش مردم به خودروهای با برند معروف و قیمت کم اگه وارد بازار بشه هجوم میبرن بدون اینکه از ایمنی و استاندارد اون خودرو اگاه باشن.به امید روزی که ارزش ملت ما اونقدر زیاد بشه خودروهای استاندارد وارد و تولید بشه وهیچ شرکتی نتونه از ملت ما به عنوان موش ازمایشگاهی برا محصولاتش استفاده کنه.
امير علي
۳۰ شهریور ۱۳۹۵کسی میدونه چرا سری هفت دو لیتری وارد نمیکنن؟
tv
۳۰ شهریور ۱۳۹۵برای اینکه سود وخریدار نداره
SS
۳۰ شهریور ۱۳۹۵i10 رقیب رنو کویید؟؟
فکر نمیکنم اینطور بشه
احتمالا ای 10 در حدود قیمتی 35 تا 45 عرضه بشه
و ای 20 هم 60 تا 70
به هر حال کرمان خودرو حالا ماشین های چینی هم مونتاژ میکنه و نمیخواد بازار اون ها رو خراب کنه
رضا پ
۳۰ شهریور ۱۳۹۵تو وب سایت automiddleeast قیمت جک j5 2015 اتوماتو 34900 درهم زده که اگه با درهم آزاد حساب بشه و بعلاوه ارزش افزوده و سود نهایت نهایتش کرمان موتور باید 45 میلیون بفروشه حالا معلوم نیست با چه فرمولی و چه حسابی 62 میلیون قیمت میخوره !؟
پس زیاد نباید به مناسب و منصفانه بودن قیمت i10 وi20 خوشبین باشیم نهایتش 10 تا 15 درصد از قیمت وارداتیش ارزونتر باشه تازه اگه مدلهای روزشو مونتاژ کنن
خود i10 سه مدل داره i10 معمولی و Grand که تو هند مونتاژ میشه و تو امارات هم هست و مدل بدرد بخورش new generation با آپشنهای بیشتر و طراحی زیباترکه مخصوص بازار اروپاس و بعیده تو ایران اجازه مونتاژ بگیره
در کل من فکر میکنم قشر متوسط به پائین حالا حالاها باید پراید و 405 سوار بشن
uss zumwalt DDG-1000
۳۰ شهریور ۱۳۹۵رضا عزیز هیچ فرمولی ندارن
عشقی گرون میکنن
مجید
۳۰ شهریور ۱۳۹۵حیف که با این همه برناه برای برند های مطرح دست چینی ها از باار کوتاه نمیشه
سامی
۳۰ شهریور ۱۳۹۵این که اینهمه برند و محصولات جدید میخواد بیاد خیلی خوبه.ولی همونطور که خودتون گفتید برای بازار زیر 30 که چه عرض کنم زیر 50 میلیون اتفاق خاصی نمیوفته و باز هم اکثر مردم باید لگن های حال حاضر رو بخرن.وقتی تو بازه 20 تا 50 به این اندازه ماشین با کیفیت با تنوع زیاد باشه اون موقع میشه گفت اوضاع خوبه
uss zumwalt DDG-1000
۳۰ شهریور ۱۳۹۵تعرفه های گمرکی اصلاح بشه گزینه برای خرید زیاد
ولی با این روال ن هیچی نمیشه خرید
امیر
۳۰ شهریور ۱۳۹۵فک کردی مسئولان میذارن مردم سوار خودروهای خوب شن وقتی به هیوندا میگن لوکس فکرشو نو بخون جالبه ازطرفی میگن اشرافی گری بده ازطرفی نمایندگی اصلی وواردات وشرکتای هلدینگ وبازرگانی همه دست سران خودمونونورچشمیاس واسه ملت خارداره فقط اینو بهش میگن رانت خوری ریا دورویی
reza
۳۰ شهریور ۱۳۹۵حیف که مزدا 6و 3رو مونتاژ یا تولید یا وارد نمیکنن.اون موقع که مزدا 3 نیوفیس رو شروع به تولیدش کردن ماشین به روزی بود.ولی الان دیگه قدیمی شده و دارن به صورت عمودی به مردم **** **** میکنن.
دوستان ماشین شاسی تو رنج قیمتی حدودا از 150 تا 220 از بین وراکروز .موهاوی.سانتافه 2016 .سورنتو 2016.اوتلندر 2016. (حدود قیمت هوندا crvرو نمیدونم) به نظر شما کدوم بهتره ؟
ماشین رو میخوایم یه 4 .5 سال نگه داریم.این که ماشین با کیفیت باشه و سر موقع ماشین رو تحویل بدن و قطعات پیدا بشه و موقع فروش هم بد فروش نباشه هم مهمه.
shahin
۳۰ شهریور ۱۳۹۵شک نکن اوتلندر
Hamid
۳۰ شهریور ۱۳۹۵ماشین شاسی؟؟؟
علیرضا
۳۰ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز اگر میخواید ماشین رو برای 4 تا 5 سال نگه دارید مطمئناً کره ای ها گزینه خوبی نیستن.من با توجه به قیمت اوتلندر رو پیشنهاد میکنم چون دوام و به اصطلاح خرکاری میتسوبیشی مشهور هست.ضمن اینکه اوتلندر جدید به نسبت قابلیت های خارج جاده ای بیشتری نسبت به رقبا داره و با گیربکس cvt واقعاً تو ترافیک آرامش رو به راننده تقدیم میکنه
American and japan
۳۱ شهریور ۱۳۹۵اگر صفر بخوای که به ترتیب اوتلندر و سی آر وی و راو4 و سورنتو(فکر سانتافه رو هم نکن)
اگر دسته دوم بخوای پرادو های قبل از 2010 و پرادو قبل از 2008 و موهاوی.
احمد باقری
۳۰ شهریور ۱۳۹۵تا بود، همین بود.
Saied
۳۰ شهریور ۱۳۹۵هیچی فرق نمیکنه. ماشین ارزون نمیشه. فقط کسی که پول داره انتخابش زیاد تَر میشه. ولی سال ۸۹ از این بهتر بود. ماشینای صفر عالی تو ایران به قیمت خیلی خوب وجود داشت مثل بنز اس با بی ام دبلیو سری ۷ یا پانامرا. لند کروز. پرادو. و ……
Joker
۳۰ شهریور ۱۳۹۵اکثریت مردم قدرت خرید ماشین بالای 25 تومن رو ندارند، باید فکری به حال این بازه قیمتی بکنن که نمیکنن!
آرش
۳۰ شهریور ۱۳۹۵با توجه به سطح درآمد مردم و تضعیف قشر متوسط جامعه، اکثر قریب به اتفاق خودروهای مذکور در ابتدابه صورت محدود و با تیراژ اندک تولید و سپس از بازار محو خواهند شد،چند سال دیگر شاهد تصرف خیابانها توسط خودروهای چینی خواهیم بود.
حميد
۳۰ شهریور ۱۳۹۵هر کی میخواد ماشین بخره همین الان بخره شاید فردا ادم زنده نباشه از کجا معلوم تازه چیزی عوض نمیشه همه خیلی گرون هستند پس برید راحت بخرید سوار بشیند
American and japan
۳۰ شهریور ۱۳۹۵آقا این واردات بالای 2500 سی سی آزاد میشه یا نه؟
رامین
۳۰ شهریور ۱۳۹۵مطمئن هستم قیمت ماشینهای وارداتی خیلی بالاست و تعرفه گمرکی بالا قیمت بالای محصول رو موجب میشه بنابراین توان خرید برای آن برای بیشتر اقشار جامعه منتفی هست.ماشینها اگه در داخل مونتاژ بشن واگه درست مونتاژ بشه و از امکانات اون چیزی حذف نشه سرنوشت سراتو سایپا رو پیدا نکنه باز قیمت اون بالاست ،از طرفی مسئولین تمایلی برای بستن درب کارخانجات خودرو سازی داخلی رو بخاطر خیلی از دلایل از جمله مشکل بیکاری ، وجود بخشی از گردش مالی اقتصاد ایران و …ندارند و در واقع این کارخانجات منبع درآمد دولت در صنایع هستن پس همچنان به تولیدات بی کیفیت ادامه میدن چون میدونن بیشتر خریداران از قشر متوسط و پایین تر هستن بنابراین تغییر چندانی ایجاد نمیشه و صرفا تعداد کمی از خودرو های اروپایی یا انواع ارزون قیمت و از رده خارج اونها به بازار عرضه میشه البته با امکانات حذف شده و مونتاژ ضعیف در داخل.!
h112
۳۱ شهریور ۱۳۹۵هی میگن قرار بیاد….ولی هنوز چیز زیادی ندیدیم…نه تبلیغ اتی….نه معرفی رسمی…هیچی…فقط هی دارن الکی میگن میاد…
ALI
۳۱ شهریور ۱۳۹۵همه چیز در مورد برندهای لوکس به اینجا ختم نمیشود، چرا که نمایندگی آئودی نیز مدتی است در ایران افتتاح شده است
اسم نمایندگی آئودی چیه؟
لطفا زودتر جواب بدین
ممنون
امیرحسین
۳۱ شهریور ۱۳۹۵به همین خیال باشید شتر در خواب بیند پنبه دانه …تولید پراید و405 هم چون سود فراوانی برای آقایون !!داره با قدرت ادامه داره
پرسپولیس
۳۱ شهریور ۱۳۹۵سطح کیفی ورقابتی بازاربدترهم شده صنعت خودرو راهش گم کرده خودروواردمیشوداماقیمت نجومی گران