روز ۲۴ دی خیابان انقلاب ، پژوهشکده فرهنگ ، هنر ومعماری پذیرای کانسپتی بود ، که زایده ی تفکر و خلاقیت جوانان ایرانی می باشد . در این مراسم که بزرگان عرصه ی طراحی صنعتی و سایرهنرمندان حضور داشتند در ابتدا و پیش از شروع مراسم رونمایی حامیان اصلی پروژه به سخنرانی پرداختند . که توجه شما را به بخشهایی از صحبت های این افراد جلب میکنم که خالی از لطف نیست.
یکی از حامیان اصلی پیتون هفته نامه ی دنیای خودروست به همین جهت جناب آقای حسین نظریان رئیس شورای سیاستگذاری این هفته نامه به روی صحنه رفتند تا صحبتهایی در مورد پروژه داشته باشند . ایشان ضمن اشاره به دو محور اساسی صنعت خودروسازی کشور، یعنی نهضت قطعه سازی در آغاز دهه ۷۰ و رشد در تولید خودرو با ظرفیت های موجود در ایران ، این عوامل را دلیل بر اثبات توانمندی صنعتگران داخلی معرفی کردند . آقای نظریان در ادامه به یک نکته اساسی اشاره کردند و آن ضعف در توسعه و یا دسترسی به توسعه در صنعت خودروسازی کشور می باشد . ایشان با ذکر این موضوع به بررسی شرایط سخت کنونی پرداختند و اذعان داشتند که اگر به توسعه رسیده بودیم نگرانی در رکود فعلی معنایی نداشت . در ادامه آقای نظریان با ورود به حوزه ی طراحی به ضعف خودروسازان داخلی در این زمینه پرداخت . و سپس به توضیحاتی در مورد پروژه پیتون پرداختند : پروژه پیتون که در ابتدا X8 نام داشت کانسپتی است که در آن ردپای شرکت های طراحی خارجی را نمی بینیم و زایده فکر جوانان ایرانی با رهبری ایمان مقصودی می باشد این پروژه با زیرپا گذاشتن معیارهای موجود تنها در عرض ۸ ماه به سرانجام رسیده است . که نشان دهنده ی توانایی جوانان ایرانی است .
پس از آقای نظریان ، دیگر حامی این پروژه احمدعالی فر رئیس شرکت دنتوس فعال در زمینه تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی به سخنرانی پرداخت . همانطور که می بینید حوزه ی فعالیت این شرکت ارتباط کمی با صنعت خودرو دارد اما اعتماد یک سرمایه گذار به جوانان قابل تحسین است . ایشان حمایت از استعدادها را وظیفه ی خود دانسته و اذعان داشتند که این استعدادها هیچ وقت شکوفا نمی شوند مگراینکه به آنها بها داده شود .
و سرانجام نوبت به ایمان مقصودی رسید . سرگروه پروژه پیتون پس از تشکر از تیم طراحی و همسرش صحبت هایی را به زبان آورد که در دل جامعه ی فعال در زمینه طراحی خودروست . در ابتدا و با ابتکاری که از آقای مقصودی انتظار می رفت ایشان در چند اسلاید به اهمیت موضوع طراحی پرداخته شد . در اسلاید اول تصویری از ماشین دست ساز ساخت لیبی برای رهبر سابق این کشور ، قذافی نشان داده شد . در اسلاید بعدی اشاره به این موضوع شد که شرکت هایی همچون کیا که با دیزاین برخورد جدی داشتند توانسته اند به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش فروش داشته اند در حالیکه بسیاری از شرکت ها با کا هش فروش روبرو بودند . سپس وی به این موضوع اشاره کرد : سرمایه گذاری درست در دیزاین فروش را تضمین می کند و سلاحی قوی در بازاریابی است . در ادامه آقای مقصودی با انتقاد از جو سنگین صنعت خودروسازی که مانع رشد استعدادها می شود موضوع را به سمت توانایی طراحان ایرانی کشاند و با اشاره به موفقیت های اخیر طراحان ایرانی در مسابقات معتبر جهانی این پیشنهاد رو مطرح کرد : اگر صنعت داخلی نمی تواند از این استعداد بهره ببرد ، جامعه ی طراحان خود نیز می توانند دیزاین و فکر خود را صادر کنند .
پس از پایان مراسم سخنرانی به استقبال رونمایی از کانسپت پیتون رفتیم . اما موضوعی که توجه رو به خودش جلب می کرد حضور نمایندگان کشورهای خارجی از جمله کشور چین بود .
و اما پیتون . کانسپتی که می بینید در کلاس C است . کلاسی که در حال حاضر بیشترین بیشترین آمار فروش را در سطح جهان در اختیار دارد . و بنا بر مصاحبه آقای مقصودی با خبرگزاری ایسنا کانسپت پیتون در عمل یک پیشنهاد طراحی برای یک ماشین خانوادگی در کلاس C است؛ کلاسی که برای مردم استفاده روزمره دارد و پرفروش نیز هست. و اما در مصاحبه با ایسنا این طراح صنعتی درباره نامگذاری این کانسپت گفت: کانسپت «پیتون» ظاهر منحصر به فردی دارد و مانند مار پیتون قدرتمند و هیجانانگیز است؛ طرحی که در خودروهای فعلی ایران دیده نمی شود. در ادامه مصاحبه ایسنا ذکر شده که طراحی این کانسپت اسپانسرهایی از بخش خصوصی نیز داشته است که به گفته آقای مقصودی با هدف ایجاد تنوع و به دلیل علاقمندی به حوزه طراحی خودرو، هزینههای طرح را تقبل کردهاند.
طراحی کانسپت خودرو «پیتون» توسط یک گروه ۲۰ نفره طی هشتماه انجام شده است که ایمان مقصودی را در بخشهای مدلسازی، تست آیرودینامیکی نرمافزاری، مدلسازی رایانهیی، گرافیک، اجرا و فینیشینگ، یاری کردهاند. که نام بعضی از افراد گروه به شرح زیر می باشد :
ایمان مقصودی ، مینا عشقی پور ، فرشاد عالی فر ، افشین عالی فر ، امیر منصوریان ، امین شاه کرم ، وحید منتظری ، سعید فرگاه ، مهدی زارع ، مجان اخباری ، گل کو حریری ، حسن پورمهابادیان ، مرجان انتظار ، سیروس باقری ، مینا کثیری فر و سیاوش جعفری .
نکته ای که باید به آن اشاره بشود این است که تا به این لحظه هیچ اقدامی مبنی بر تولید پیتون توسط شرکتهای دولتی صورت نگرفته است که این موضوع ضعف مدیریت را در صنعت خودروسازی می رساند . مدیریتی که تنها به فروش بیشتر طرح های کسل کننده خود فکر می کند و برای کیفیت و از همه مهمتر طراحی ارزشی قائل نیست که این نشانه ی فاصله ی بسیار خودروسازی داخل با دیگر کشورهاست .
در پایان ضمن عرض پوزش از کیفیت بد تصاویر اختصاصی پدال و با تشکر از صفحه ی HOT ROAD (جادّه داغ) برای عکس های خوبشان شما را به دیدن آلبوم تصاویر از مراسم رونمایی دعوت می کنم .
mahdi
۱۳ بهمن ۱۳۹۱خودرو سازای ایران عمرا همچین ماشینی نمی سازن همون پشت پراید رو میکنن می کننش وانت
hesan
۱۸ بهمن ۱۳۹۱حیف که خودرو سازای ایرانی بخاطر نداشتن سود این محصول رو حمایت نمی کنن و مردم ایران مجبورن ماشینای نسل قدیم رو با قیمتای هوایشون سوارشن.
H
۱۰ اسفند ۱۳۹۱چرا سود نداره؟
سس
۵ مرداد ۱۳۹۲خیلی زشته ایییییییییییییییییییششششششششششششششش
amir
۱۸ مرداد ۱۳۹۲کجاش زشته چون کار جوانان ایرانه زشته اگه کار خارجی بود که قربون صدقش میرفتی
علیرضا
۱۴ بهمن ۱۳۹۱با سلام باید عرض کنم که ما به این غرور و شایستگی عزیزان در ساخت ماشین پیتون باید افتخار کنیم و مردم ما لایق بهترینها هستن و اگر ما خودمان به فکر ساخت چنین خودروهای زیبایی باشیم دیگر هیچ احتیاجی به ماشینهای چینی و وارداتی نداریم اما باید این مطلب را در نظرگرفت که قبل از طراحی زیبا کیفیت حرف اول را میزند که امیدوارم به نحو احسن لحاظ شود
سام
۱ تیر ۱۳۹۲کیفیت در مرحله ساخت باید لحاظ شود.در مرحله طراحی 1-امکان پذیر بودن ساخت قطعات 2-مطالعه رفتار سازه در تونل باد3-عکس العمل مناسب پلت فرم در زمان حرکت خودرو وو باید لحاظ شود.ضمنا این جمله ما لایق بهترینها هستیم بیشتر به یک شوخی میماند تا واقعیت.
نقل قول
۱۶ بهمن ۱۳۹۱عزیزان حرف های من از روی تجربه است که شما بعد از گرفتن مدرک و 30 سال کار در صنعت به این نتیجه میرسید!(البته من دارم نقل قول می کنم)امید وارم نظر منرا در همه جای سایت بنویسید:
شما زمانی که یک خودرو و یا رباط را یک عدد ازش ساختید و تست کردید و به این نتیجه رسیدید که کاملا موفق امیز بوده و می توان به صورت انبوه تولیدش کرد و وقتش رسیده؛تازه 5 درصد راه را رفتید و 95 درصد راه باقی مانده!!!
سام
۱ تیر ۱۳۹۲با فرض صحیح بودن صحبت شما به چه نتیجه ای باید رسید؟یعنی کار مهمی انجام نشده؟ منظور تون را لطفا روشن بیان کنید.
حُسین
۱۶ بهمن ۱۳۹۱اقا بابک با استناد به سخنان یک نفر و عکس گفتند که این ماشین با فوم ساخته شده و توپر است یعنی موتور و طراحی داخلی نداره و 100 میلیون اب خورده که در صفحه قبل مکتوب حرفش هست اما به نظر من همین طراحی خارجی هم که انجام شده و بعد روی فوم در امده بسیار عالی است وسخت!
توصیه میکنم اگر از سختی طراخی خبر ندارید نظر ندهید و فقط بگویید در حد طراحی خارجی(از نظر ظاهری) خوب یا بد است!و شما میپسندید یا نه!!…
نقل قول
۱۶ بهمن ۱۳۹۱نکته ای که باید به آن اشاره بشود این است که تا به این لحظه هیچ اقدامی مبنی بر تولید پیتون توسط شرکتهای دولتی صورت نگرفته است که این موضوع ضعف مدیریت را در صنعت خودروسازی می رساند . مدیریتی که تنها به فروش بیشتر طرح های کسل کننده خود فکر می کند و برای کیفیت و از همه مهمتر طراحی ارزشی قائل نیست که این نشانه ی فاصله ی بسیار خودروسازی داخل با دیگر کشورهاست .
ادمی که این متن رو نوشته یعنی نمیدونسته این طرح چه فاصله ی طولانی با تولید داشته؟؟طرحی که حتی یک نمونه یک به یک اش هم معلوم نیست تولید شده یا نه؟(چون دوستان گفتند فقط طراحی خارجی انجام گرفته)
من
۱۶ بهمن ۱۳۹۱امیدوارم پیتون کار روسیه نباشه!!ههههه هههههه
یاسر
۱۸ بهمن ۱۳۹۱این خودرو هیچ سنخیتی با روح اسلامی ایرانی ندارد و مسئولان باید جلوی این هجمه فرهنگی را بگیرند . افرادی هم که تولید کننده این طرح بوده اند تفکر و ایده غربی در آنها وجود داشته است. باید از به هدر رفتن سرمایه های این مرز و بوم برای طرح های غرب زده برخورد جدی کرد.
سید حمید
۲۱ بهمن ۱۳۹۱ببخشید این هجمه فرهنگی که گفتی در سمند و پراید نیست نه؟ مثلا 405 و 206 با طراحی اسلامی صورت گرفته ؟
خودت به حرفی که زدی فکر کردی برادر ؟ مثلا باید خودرو شبیه چی باشه که اسلامی بشه ؟ حرف سنجیده بزن تا فکر نکنن مسلمانها فکر شون ارتجاعیه اخوی. بهانه به دست سکولارها نده
جواد
۱۴ خرداد ۱۳۹۷باید چادر سرش کنه!!!
سام
۲۶ بهمن ۱۳۹۱یعنی گنبد و مناره باید داشته باشه یا طرحی مثل پراید؟
منظور از طرح اسلامی دقیقا مثل چی؟
سيد جواد
۳۰ اسفند ۱۳۹۱نابغه اون معماری اسلامیه!!!!
تازه استفاده از طراحی ایرانی اسلامی یعنی استفاده از عناصر هنری موجود در تاریخ ایران و تازه یک طراح باید نوآوری داشته باشه تا بتونه از این عناصر در جای مناسب استفاده کنه
سام
۱ تیر ۱۳۹۲ماشاالاه همه هم سید هستند.خواستم بنویسم جناب گفتم نکنه بدتون بیاد.شیخ سید جواد میشه لطف کنید یکی دو تا از این عناصر را بفرمائید.
پدرام
۸ مرداد ۱۳۹۲متاسفم برا ایرانیی که هنوز که هنوزه فقط و فقط دنبال پریدن به هموطنشه گنبد و مناره انقد فکرت کار میکنه واقعن انقد دنبال مسخره کردن هم نباشیم … شمایی که از همه چی ایراد میگیری از مدریت و اینا خودت که اینجوریی مدیر شی بیچاره میکنی همه رو …
سید حامد
۲ اسفند ۱۳۹۱میشه یک تعریفی از روح ایرانی و اسلامی بکنید تا ببینیم اون ایران و اسلامی که شما توی ذهنتون هست چیه؟
کجای اسلام یا فرهنگ ایران نوشته که برید ماشین 50 سال پیش اروپا رو سوارشید با هزار تا عیب ایمنی و … اسلامیه و ایرانیه اما خودتون بهترین و زیباترینها رو بسازید ضد اسلام و ایرانیه؟
به نظر من همون قدری که ساخت جنگنده قاهر313 توسط جوانان ایرانی شایسته تحسین و تقدیره ، طراحی این خودرو هم شایسته است)شایدهم بیشتر)انشالله که خود جوونامون طراحی داخلی و موتور و … رو هم انجام میدن و میکنند تو چشم سایپا و ایران خودرو.
امیر
۲۰ تیر ۱۳۹۲فقط می تونم بگم متاسفم امیدوارم دیگه از این طور مسائل متحجرانه پیش نیاد
فریدون میر سعیدی
۱۹ بهمن ۱۳۹۱با سلام من یکی از علاقمندان طراحی ماشین هستم. از این موفقیت طراحان جوان بسیار خوشحال شدم. این کار تا همین جا هم کار بزرگیه ولی سطر اول خبر مربوط به کانسپت پیتون یعنی زاییدۀ فکر ایرانی برام جالب بود. لطفا عکس های Exagon Motors نگاه کنیدشباهت های بین این دو وجود داره. من جسارت دوستان رو در ساختن یک طرح می ستایم ولی فکر می کنم طرح یک لحاف چهل تیکه از طرح های معروفه مثلا کاپوت پیتون از روی jaguar-xj، پنجره رادیاتور رو از تلفیق Exagon Motors و aston-martin-virage.درسته که امروزه چون فکر و خلاقیت ایرانی مهمه ولی ممکنه این تقلید ها غیر عمدی بوده باشد قابل اغماضه.ضمنا اسم ماشین،هویت یک طرحه، پیتون یک مار غول پیکر جنگل های پر بارانه و با این جثه کوچیک طرح نمی خوره!!!
forouzandeh
۲۰ بهمن ۱۳۹۱اقای فریدون نظرتون جالب بود
محمد
۱۹ بهمن ۱۳۹۱با سلام
طراحی جالبی دارد ولی هنوز مشکلات یسیاری و راه درازی در پیش است مثلا درب کاپوت جلو کوچک است و درب صندوق عقب اصلا معلوم نیست از کجا باز میشودشامل زیر چراغ هست یا نیست اگر هست خیلی بزرگه و اگر نیست که کوچیکه و مشکل داره. بهر حال طرح خامی بیش نیست که کلی کار داره
hamid
۲۱ بهمن ۱۳۹۱دوستان فراموش کردن که توی ایران زندگی میکنن!!!!
اینجا نوع آوری ممنوعه!!!
اینجا…(همه خودتون میدونید)
فقط اومدم بگم که اگه به ما جوون های ایرانی اهمیت میدادن که پا نمیشدیم خونواده ها مون رو ول کنیم بریم…
بی خیال دلم خونه ولی چه فاییده شما ها بازم میرید پراید حلبی روغن رو 20میلیون میخرید و سوار میشید
به خدا اگه 1ماه با هم همزبون بشین از این فلاکت در میایین
بهتره بهتون یادآوری کنم که چند تن از طراح های BMW ایرانی هستن یا رییس ناسا یا پروفسور های آمریکایی و…
اینها همه گفتن ما میاییم توی مملکتمون ولی برای سرزدن به آشناهامون!!!!
آخه چرا باید اینجوری باشه که من نخبه ی مملکت اینقدر دنبال یه لقمه نون بدوم آخرش هم بهم میگن کارگری بلدی!!!!!!
شما ها هم اگه برید ببینید اینی که میگن (همه جا داغونه ایرانه که میمونه) اصلا اینطوری نیست و ما چقدر سانسور داریم (همه کشورها برای آرامش مردمشون سانسور خبری دارن)
اگه ی چند سالی خبر های این گروه رو دنبال کنید میبینید که 100درصد از ایران میرن(چونکه دراصل ما حمایتی از جوون هامون نداریم!)
ما همش میگیم قدیم قدیم!
رضوان 20
۲۱ بهمن ۱۳۹۱حداقل از توشم عکس میگرفتی.در ضمن رینگش مال سانتافه 2012 نیست؟
امیر
۲۰ تیر ۱۳۹۲این رو نمایی از طراحی خارجی بود چه جوری از توش عکس میگرفت
عرفان
۲۱ بهمن ۱۳۹۱به به…
به عنوان اولین کار ایرانی میتووم بگم محشره…
پس ببین ما میتونیم این شرکتان که حمایت نمیکنن
تو پروژه خودرو ..حرف اولو (طـــــراحـــــــیش)میزنه
بعد میرن سراغ موتورو امکانات…..
Arash
۲۲ بهمن ۱۳۹۱رینگش ماله سانتافه 2012 هستش !!
omid
۲۵ بهمن ۱۳۹۱خدایش طراحی اینطوری هنر محسوب میشه . امیدوارم به اینجور کارا بهاء داده بشه و از این نخبگان حمایت و کاراشون به تولید برسه و بعضیا دست از سودجویی بردارن . والا دیگه مردم خسته شدن از پراید سوار شدن و ….. یه سری ماشین های با قیمت نجومی.
حسين
۲۵ بهمن ۱۳۹۱بازم میگه یه عکس از توش میگرفتی!!
ادم باید به چه زبونی بگه که این توپر است !یعنی همش از فوم ساخته شده!!!!!!!!!
البته من نمیگم ها دوستان با ادرس در صفحه قبل گفتند!!!!!!!!!
محمد
۹ اسفند ۱۳۹۱البته هنره ولی دلنشین نیست.مخصوصا جلو پنجره زشت وشیشه هاش که تناسبی نداره و شیشه بغلاش کوچیکه و هزاران ایراده دیگه
سینا
۱۰ اسفند ۱۳۹۱واقعا آفرین به سازنده ی این ماشین. یک نمونه ی فوق العاده از تولید ملی
ناصر
۱۳ اسفند ۱۳۹۱خطراش جالب نیست .
حمید ذوالفقاری
۲۲ اسفند ۱۳۹۱با عرض سلام خدمت دوستان و مسئولین محترم پدال
با توجه به علاقه وافر و استعدادی که در زمینه طراحی خودرو دارم، از مسئولین عزیز خواهشمندم در صورت امکان شرایطی فراهم آورند تا به جمع دوستان طراح خودرو دعوت گردم.
با مقایسه آثار خود و سایر طراحی های انجام شده نسبت به روش کاری خود امیدوارم که بتوانم عضوی خدوم در عرصه تولید و فناوری ملی باشم
با تشکر
حمید ذوالفقاری
09158137522
erfan
۱۸ فروردین ۱۳۹۲اصلا بهش نمیخوره ایرانی باشه من که شیفتش شدم
واقعا اگر شرکت های ایرانی این طرح رو حمایت و تولید نکنند بی عقلی خودشون رو نشون میدن
Arash
۲۰ فروردین ۱۳۹۲ماشین جالبیه …
محمد
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ظاهر تهاجمی با موتور ساخت داخل همخونی نداره
میلاد
۲۱ خرداد ۱۳۹۲اون افرادی که به دنبال کوبیدن این کار بودن ، همون قدر […] ک مدیران خودروسازی ما هستن ، درود بر این طراحی و تیم محشرشون که بالاخره ب همه نشون دادن ما چقد مثل اونا با استعداد ، علم و توانا تو ایران داریم ، امیدوارم ب اجرا برسه ، به بزرگی ایران قسم خسته شدیم از دیدن پراید و پژو و پارس و امثال این آت و آشغالا .
arash
۳۱ خرداد ۱۳۹۲vazaghe ghashangi dorost kardan afariiiiin
سام
۱ تیر ۱۳۹۲مشکل اساسی کار ما اینه که در خلائ کار میکنیم.در دنیای پیشرفته صنعتی تا سفارش و مشتری نباشه هیچ کاری را همینجوری انجام نمیدهند.کاش این تیم برای اثبات توانائی خود بر روی یکی از خودروهای تولید انبوه کشور کار فیس لیفت را انجام میدادند که احیانا برای پیاده سازی هزینه کمتری لازم داشت و بعد از شناخته شدن و دریافت سفارش وارد مرحله طراحی میشدند.
رضا
۲۹ تیر ۱۳۹۲اگر یک خودروساز باتجربه روی این طرح کار بکنه چیز بسیار خوبی درمیاد. بعضی قسمت های اتومبیل تو ذوق میزنه و باید اصلاح بشه. البته در داخل کشور متاسفانه هیچ خودروسازی خریدار این طرحها نیست چون تا وقتی که میتونه پراید آشغالی رو با قیمت خداتومن بفروشه نیازی به خرج کردن برای طرحهای جدید نداره. در هر حال حرکت خیلی خوبیه
امیر
۱۰ مرداد ۱۳۹۲طراحی این مدل ماشین ها مشتری زیادی داره. مخصوصا من که عاشقش شدم!
ولی حیف که پشتیبان نداره…
ali
۱۴ مرداد ۱۳۹۲همش چرتو پرته.این باید بره تو تست باد تو تسته سرعت اونوقت ملوم میشه چه خبره.هر کاری هم کنن. از اروپاییا 50 سال شایدم بیشتر به جرات میشه گفت عقبن.اینا همش نقاشیه
آیدین
۳۰ مرداد ۱۳۹۲خیلی عالیه اما دقیقا شرکت مزدا دقیقا یک خودرو با شباهت بسیار زیاد با این خودرو را تولید کرده یک ریز شک بوجود میاد که پیتون برادر دو قلو خودرو مزدا باشد .
sorena330
۱۲ شهریور ۱۳۹۲امیدوارم زودتر کار اقامتشون جور بشه بورسیه هم بگیرن تلاش تو صنعت خودرو تو ایران هیچ فایده ای نداره