امروزه خودروهای کلاسیک چه در ایران و چه در دیگر کشورها بسیار پرطرفدار شده و بازار داغی دارند به گونهایکه با قیمتهای بالایی خریدوفروش شده و گاهی با مبالغ بسیار گزافی در مزایدات سراسر جهان بفروش میرسند؛ بنابراین انتخاب یک ماشین مناسب به معنای واقعی کلمه میتواند یک سرمایهگذاری مطمئن و پرسود باشد. هرچند ممکن است شما قادر به خرید یک شورلت کاماروی کلاسیک Yenko نباشید و یا توانایی پرداخت مبلغی هفترقمی برای خرید یک فراری کلاسیک درجهیک را نداشته باشید اما خودروهای زیادی هماکنون در بازار وجود دارند که فعلاً قیمت و ارزش بالایی ندارند.
در این لیست خودروهایی را معرفی کردهایم که هیچکدام سنی بیشتر از ۱۰ سال ندارند اما اکثراً از نسخههای خاص و تولید محدود هستند که همین امر ارزش آنها را در سالهای آینده بالا میبرد. این خودروها قابلیت این را دارند که بهاحتمالزیاد در آیندهای نهچندان دور به خودروهای کلاسیک گرانقیمتی تبدیل شوند. خودروهایی که الآن بهراحتی قابلابتیاع هستند اما شاید چند سال دیگر به کلاسیکهایی با قیمتهای بالا مبدل گردند.
میتسوبیشی لنسر اولوشن X
بهمدت ۲۳ سال است که میتسوبیشی و سوبارو برای ساخت برترین ماشینهای رالی باهم جنگیدهاند و هماکنون در این رده دو خودرو کاملاً شناختهشدهاند: لنسر اولوشن و WRX STI؛ اما این کینه و نبرد طولانی سال گذشته به پایان رسید چراکه میتسوبیشی تولید لنسر اولوشن را متوقف نمود. نسل دهم این خودرو بهمراتب پیچیدهترین عضو خانوادهٔ اوو بود. این خودرویی بود با گیربکس دوکلاچه، سیستم چهارچرخ محرک و نسخهٔ ۳۰۳ اسب بخاری از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ افسانهای میتسوبیشی. با دقت به تعداد زیادی از فروشندههای میتسوبیشی و مزایدههای آنلاین توجه کنید زیرا هنوز هم میتوانید یک لنسر Evolution X Final Editions صفرکیلومتر که برای فروش گذاشتهشده است را پیدا کنید. انتظار میرود با پرداخت حدود ۳۵ هزار دلار بتوانید یکی از آنها را خریداری کنید.
سایون FR-S و سوبارو BRZ
در طول دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی تعداد زیادی ماشینهای اسپرت ارزانقیمت توسط خودروسازان ژاپنی تولید میشد مانند میتسوبیشی اکلیپس، هوندا پرلود، نیسان 240SX، تویوتا سلیکا و… . اما با ورود به قرن ۲۱ ناگهان تعداد این خودروها بسیار کاهشیافته و تولید اکثر آنها بدون معرفی جایگزین متوقف شد بهگونهای که در این سالها چنین خودروهایی کاملاً انگشتشمار شدهاند. این یکی از دلایلی است که از دو قلوهای اسپرت دیفرانسیل عقب سایون FR-S (همان تویوتا GT86) و سوبارو BRZ استقبال بالایی به عمل آمد. دو خودروی FR-S و BRZ که بهطور مشترک توسط تویوتا و سوبارو توسعهیافتهاند، خودروهای زیرکی بوده و به لطف شاسی متعادل و موتور چهار سیلندر تخت با ۲۰۰ اسب بخار قدرت، رانندگی بسیار سرگرمکنندهای دارند. بعلاوه هر دو برند نسخههای ویژهای را برای خریداران آیندهنگر تولید کردهاند. یک FR-S یا BRZ که در شرایط خوبی نگهداری شده باشد ۱۵ سال بعد نادر و کمیاب خواهد بود.
پورشه باکستر Black Edition
تمامی محصولات پورشه میتوانند در آینده تبدیل به خودروهای کلاسیک شوند حتی یک ماکان چهار سیلندر؛ اما تعدادی از پورشهها هستند که ارزشی همچون طلا دارند مانند ۹۱۱های هواخنک یا مدل بسیار نایاب ۹۱۱ GTS و یا مدل جدید ۹۱۱ R؛ اما اگر نمیتوانید بیش از ۲۰۰ هزار دلار برای خرید یک ۹۱۱ کلاسیک هزینه کنید میتوانید بجای آن یک باکستر را در نظر بگیرید. در سال ۲۰۱۱ پورشه یک نسخهٔ ویژه از باکستر را بانام Black Edition معرفی نمود که بهشدت بر کاهش وزن تأکید داشت. در این نمونه تهویه مطبوع و سیستم صوتی حذفشده و حتی دستگیرهٔ داخلی درها پارچهای شدهاند؛ اما در عوض قدرت افزایشیافته و ترمزها، تعلیق و فرمان نیز ارتقاءیافتهاند. هیجان رانندگی با یک باکستر بلک ادیشن در یک جادهٔ پیچدرپیچ همچون تکهای از بهشت است پس با این اوصاف باکستر یک کلاسیک آینده نیست؟ قطعاً که هست.
دوج مگنوم SRT8
دو خودروی چارجر و چلنجر هلکت با موتور سوپرشارژ ۷۰۷ اسب بخاری از برترین ساختههای دوج هستند اما بااینحال یکی دیگر از خودروهای کلکسیونی دوج هم وجود دارد که میتوان آنرا با قیمت کمتری خریداری کرد: استیشن عضلانی، مگنوم. نسخهٔ R/T این خودرو مجهز به یک موتور ۵.۷ لیتری V8 همی با ۳۴۵ اسب بخار قدرت است اما اگر بیشتر میخواهید نسخهٔ SRT8 با موتور فوقالعادهٔ ۶.۱ لیتری V8 همی با ۴۲۵ اسب بخار قدرت نیز وجود دارد. تنها ۴۱۳۰ دستگاه مگنوم SRT8 در طول سه سال تولیدش ساختهشده است که مدلهای سال آخر با فقط ۲۳۹ دستگاه بسیار کمیابتر هستند.
پونتیاک سولستیس GXP
فرصتی بسیار خوب برای خرید یک خودروی کلاسیک آینده، خرید یک پونتیاک سولستیس کوپه است. این خودرو درست قبل از تعطیلی برند پونتیاک طراحی و تولید شد. سقف تارگای سولستیس نیز به جذابیتهای آن میافزاید. نسخهٔ خاصی از این خودرو در سال ۲۰۰۷ بانام GXP به بازار آمد که مجهز به یک موتور ۴ سیلندر توربو با سیستم تزریق مستقیم سوخت و ۲۶۰ اسب بخار قدرت بود. سولستیس GXP با تکیهبر این موتور میتوانست در ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست یابد. درحالیکه پونتیاک سولستیس از یک خودروی عالی فاصله دارد اما عملکرد آن به نظر خوب میرسد.
فورد F-150 SVT Raptor
وانتهای عملکرد بالا خودروهای جالبی هستند که سازندگان بیشتر بر افزایش سرعت آنها تمرکز کردهاند؛ مانند دوج رم SRT10 مجهز به موتور وایپر یا جمس Syclone با موتور توربوشارژ؛ اما وانت عملکرد بالای دههٔ جاری بدون شک فورد F-150 رپتور است. رپتور فقط برای اینکه در تپههای شنی و جادههای صعبالعبور بدون هیچ مشکلی حرکت کند طراحیشده است. تجهیزات استاندارد این خودرو شامل محافظ زیر و لاستیکهای آفرود میشود. مدلهای اولیهٔ رپتور مجهز به یک موتور ۵.۴ لیتری V8 با ۳۰۰ اسب بخار قدرت بودند که پسازآن با یک موتور ۶.۲ لیتری خشن ۴۱۰ اسب بخاری جایگزین شد. مدلهای نسل اول این وانت اگر بهخوبی نگهداری شوند ارزش سرمایهگذاری را دارند.
آلفارومئو 4C
در سال ۲۰۱۵ آلفارومئو با مدل اسپرت 4C مجدداً به بازار ایالاتمتحده بازگشت و رؤیای علاقهمندان به حقیقت پیوست. این خودروی اسپرت کوچک همهٔ ویژگیهایی که از یک سوپراسپرت انتظار دارید مانند ظاهر جذاب، طراحی موتور وسط و استفاده از فیبر کربن را دارد. به لطف وزن فقط ۱۱۳۰ کیلوگرمی و موتور خشن ۴ سیلندر توربوشارژر، 4C میتواند ظرف فقط ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. همچنین وزن سبک موجب میشود این خودرو یک ویژگی دیگر نیز داشته باشد که این سالها در خودروها دیده نمیشود: فرمان بدون نیروی کمکی. بااینوجود آلفارومئو 4C یکی از معدود خودروهای کلاسیک آیندهای است که کاملاً در دسترس است. قیمت نمونههای صفرکیلومتر این خودرو از فقط ۳۵ هزار دلار آغاز میشود که برای نمونههای دستدوم با کارکرد پایین بهآرامی کاهش میابد. بعلاوه توجه داشته باشید که ظرفیت تولید کارخانه برای این خودرو محدود به فقط ۳۰۰۰ دستگاه در سال است که این کمیاب بودن آنرا تضمین میکند.
تسلا رودستر
مدل S تسلا را با شتابی باورنکردنی به پیشرفت رساند و حتی توانایی رانندگی نیمهمستقل را هم پیدا نمود؛ اما برای علاقهمندان خودروهای الکتریکی و اسپرت، اولین ساختهٔ تسلا یعنی رودستر میتواند مناسب باشد. این خودرو که بر اساس لوتوس ساختهشده بود ثابت کرد که خودروهای اسپرت میتوانند پاک باشند و الکتریسیته میتواند سریع و سرگرمکننده باشد. مدلهای اولیهٔ تسلا رودستر مجهز به یک موتور الکتریکی با ۲۵۰ اسب بخار قدرت بودند که بعداً به ۲۹۰ اسب بخار افزایش یافت. هردوی این مدلها در کمتر از ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا میکنند. قیمت تسلا رودستر بسته به میزان کارکرد، مدل و تجهیزات بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار دلار متغیر است.
تویوتا FJ کروزر
تویوتا مدل FJ کروزر را برای ادای احترامی به مدلهای اولیهٔ سری FJ لندکروزر تولید نمود درحالیکه ظاهر آن نیز بهصورت رترو و با توجه به FJ های اولیه طراحیشده بود. ساختار FJ کروزر بهصورت بدنه روی شاسی بوده و بر روی پلتفرم مشترکی با مدلهای 4Runner و تاکوما ساختهشده است و قابلیتهای آفرود بالایی دارد. باوجود زمان تولید نسبتاً طولانی هفتساله و فروش بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه در ایالاتمتحده، تقاضا برای خرید FJ کروزر همچنان بالاست تا جایی که به دلیل توقف تولید، قیمت نمونههای دستدوم کمکار حتی بیشتر نمونههای صفرکیلومتر شده است؛ بنابراین میتوان با پیدا کردن یک FJ کروزری که بهخوبی نگهداری شده باشد، یک کلاسیک آینده در اختیار داشت.
بامو M3 نسل چهارم
نسل چهارم بامو M3 به یک دلیل متفاوت است و آن اینکه این ماشین آخرین خودروی M بامو است که با موتور تنفس طبیعی تولید شد. هرچند این خودرو امضای بامو یعنی موتور ۶ سیلندر خطی را ندارد اما در عوض مجهز به یک موتور ۴ لیتری V8 است که ۴۱۵ اسب بخارِ باشکوه را در دور موتور فوقالعادهٔ ۸۴۰۰ rpm تولید میکند. هرچند این نسل M3 کاملاً متمدن شده بود اما یکی از کاریزماتیکترین محصولات M بامو است که در طول دههٔ گذشته ساختهشده است. این نسل در سه مدل کوپه (E90)، سدان (E92) و کانورتیبل (E93) تولید شد که در حال حاضر قیمت نسبتاً پایینی دارند اما با گذشت چند سال صعود خواهد کرد. با اینحال هماکنون یک M3 نسل چهار کمکار با قیمتی بیش از ۷۰ هزار دلار معامله میشود اما بازهم تنها زمان مشخص میکند که چقدر ارزش این نسل M3 بالا خواهد رفت.
منبع: Autoguide
hdkaka
۱۶ مرداد ۱۳۹۵فقط بامو M3
الف.ی
۱۶ مرداد ۱۳۹۵همه ی ماشین های بنزینی یه روزی عتیقه میشن.
در ضمن تویوتا اف جی از سال 2014 با خط تولید خداحافظی کرده.
همونطوری که نیکولا تسلا با کشفش ادیسون رو به فراموشی سپرد یه روزی ماشین های برقی یا حتی هوایی ( فولکس واگن یه نمونه ماشین ساخته که با استفاده از نیروی هوا جلو میره) این بنزینی ها رو به خاک می سپرند.
سامان اذری
۱۶ مرداد ۱۳۹۵??لنسر اوولوشن??
kohestan
۱۶ مرداد ۱۳۹۵باسلام..با عرض پوزش از اساتید.سوالی دارم پارس دوگانه مدل 89 سفید با چند لکه رنگ جزئی فنی سرحال بیمه تابرج 10 و تمام تخفیف و رینگ اسپرت چند می ارزد؟با تشکر از پاسخ گویی تون
Davood
۱۶ مرداد ۱۳۹۵Alfa 4c شک ندارم بقیه رو نمیدونم
حميد
۱۶ مرداد ۱۳۹۵حالا حالا باید صبر کنی تا کلاسیک بشند
علي رضا
۱۶ مرداد ۱۳۹۵واقعا؟
one:1
۱۶ مرداد ۱۳۹۵بی ام و V8 را ترک گفت.به توربو سلام گفت.
سیدعلیرضا
۱۶ مرداد ۱۳۹۵حیف پونتیاک. حیف….حیف…..
Archi KHAN
۱۷ مرداد ۱۳۹۵یعنی به این پراید ما امیدی نیست نگه اش داریم ؟!!!
رَدش کنیم بره …
amir.z
۱۷ مرداد ۱۳۹۵دادا موقعی که این ماشینا کلاسیک شدن و با قیمتای بالا خریداری میشن….ایران پراید 378 و پژوی 405 glxrst رو تولید میکنه
آرش آمریکایی
۱۷ مرداد ۱۳۹۵درود
با تشکر از آقای دهقان مقاله خیلی خوبی بود
اما جای یه ماشین خیلی خالی بود
و اون کوروت بود
وقتی این ماشین موتور وسط بشه تمام کوروتهای موتور جلو خاطره انگیز حکم خودرو کلکسوینی و کلاسیک پیدا میکنن و کوروت c4 , c5 که الان با قیمتی بین 10 تا 20 هزار دلار معامله میشن رقم های بالایی پیدا میکنن
(اگه آمریکا بودم یه سرمایه گذاری توپ میکردم)
ولی کاش کوروت موتور وسط نمیشد چون واقعا ماشین خاصیه
اگه GM دنبال یه سوپر اسپرت موتور وسطه خوب میتونه یه اسم دیگه روش بذاره
یا شاید این میتونست راهی برای ادامه حیات پونتیاک باشه
به هر حال ما که جای مدیران GM نیستیم و با کفشهای اونا راه نرفتیم…..
امیر دهقان
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ممنون از لطفتون
adel
۱۷ مرداد ۱۳۹۵لنسر اوو یک ماشین بی نظیر…
کاش بشه این ماشین وارد ایران بشه
هرچند تولیدش متوقف شده ولی بنظرم یک ماشین افسانه ای هست.
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مرداد ۱۳۹۵افرین به الفارومئو که توبیشترین لیست ها حضور داره
احمد باقری
۱۷ مرداد ۱۳۹۵آلفا رومئو و تویوتا باحال بودن.
مسعود
۲۱ مرداد ۱۳۹۵دوج مگنوم و فورد اف 150رپتپور مطمئنا انتخابهای من بودند.