همهی رانندگان مسابقهای در زندگی شخصی خود هم به چنین خودروهایی علاقه ندارند. وترن دیمن هیل رانندهی اسبق مسابقات فرمول ۱ دربارهی خودروهای جادهای میگوید: “شما نیازی به حقه ندارید، چیزی که میخواهید خودرویی کاربردی برای رفتوآمد است.” البته همیشه اینگونه نیست. برخی از رانندگان کلکسیونهای خودرویی فوقالعادهای دارند و جنسن باتن یکی از این رانندگان است.
باتن کار خود در فرمول ۱ را به عنوان رانندهای جوان و ۱۸ ساله آغاز کرد و توانست در سال ۲۰۰۹ قهرمانی با تیم براون GP را به دست آورد. او در سال ۲۰۰۰ به ویلیامز پیوست و پس از آن راهی تیمهای بنتون و بار شد و در این تیم رتبهی سوم رانندگان را به دست آورد. در سال ۲۰۰۶ شاهد تغییر نام تیم بار به هوندا بودیم و پس از آنهم باتن به تیم براون پیوست.
باتن یکی از متمایزترین کاراکترهای فرمول ۱ مدرن بوده و علاقهی او به خودروها و رانندگی از مدتها پیش آغاز شده است. او در مصاحبه با تاپ گیر به اولین خودروی خود یعنی واکسهال کاوالیر ۲ لیتری اشاره داشته و گفته که پس از دریافت جایزهی ۲ هزار پوندی خود از مسابقات خودروهای کارت فوراً کیت رینگهای ۱۷ اینچی، سیستم تعلیق ساکس و بلندگوهای سفارشی را خریده است.
باتن میگوید: “در واقع این خودرو با تغییراتی که انجام دادم سواری بسیار خوبی داشت و یک خودروی کوچک دوستداشتنی بود.”
باهم نگاهی داریم به کلکسیون خودروهای شگفتانگیز جنسن باتن، رانندهی اسبق مسابقات فرمول ۱.
- فراری ۳۵۵ GTS
باتن تنها در سن ۱۹ سالگی وارد فرمول ۱ شد و اولین فراری خود را خرید. آرزوی او داشتن فراری F40 بود اما باتن میگوید ۳۵۵ GTS هنوز هم یکی از خودروهای موردعلاقهاش بوده و معمولاً میتوان او را با این فراری زردرنگ در موناکو دید.
- فراری F40
- بوگاتی ویرون
باتن خیلی مالک ویرون خود نبوده است. مشکلات و هزینههای این خودرو باعث شد جنسن باتن به زودی از شرش خلاص شود. او نمیخواست با هزینههای بیمه و سرویس سروکله بزند. باتن میگوید هزینهی تعویض یک لاستیک این خودرو ۵ هزار پوند بوده است. زمانی که باتن فهمید باید دائماً نگران هزینههایش باشد فوراً آن را فروخت.
- فراری انزو
باتن پس از ویرون یک دستگاه فراری انزو خرید. او تنها دو هفته مالک این خودرو بود و دلیل فروشش نیز احساس کُند و سنگین بودنش اعلام شده است. باتن به تاپ گیر گفته است: “مشکل این بود که انزو شبیه یک خودروی مسابقهای حس میشد اما اینگونه نبود، پس چگونه بود؟ اما باید آن را نگه میداشتم چراکه حالا ارزش بالایی دارد.”
- فولکسواگن کمپر ون
- فورد برانکو ۱۹۷۶
یک حرکت بسیار عجیب که توسط باتن انجام شده انتخاب فورد برانکو کلاسیک بوده است. او این خودرو را اوایل سال ۲۰۱۸ در اینستاگرام به نمایش گذاشت و واقعاً هم خودروی جذابی است.
- پورشه ۹۱۱ GT2 RS
این خودرو آخرین خودرویی است که توسط باتن خریداری و بسیار رانده شده است. او از پورشهی خود لذت برده اما تصمیم گرفته روی خودروهای دیگری تمرکز کند.
- مک لارن P1
ارتباط طولانیمدت باتن با مک لارن باعث شده P1 انتخاب واضح او باشد. این رانندهی باسابقه اظهار داشته همواره آرزو داشته بخشی از تیم توسعهی این خودروساز باشد. دلیل اصلی این موضوع علاقهی باتن به P1 و عملکرد بسیار خوب خودرو در پیست و جاده بوده است. باتن میگوید: “P1 خودرویی است که به شما کمک خواهد کرد در شرایطی سخت قرار بگیرد اما خب نیازمند چنین چیزی هستید چراکه خودرو قدرت ۹۰۰ اسب بخاری دارد. P1 تنها خودروی جادهای است که در پیست هم احساس خوبی دارد. اکثر خودروهای جادهای چنین حسی ندارند چراکه به حد کافی سریع نیستند و داون فورس و چسبندگی مناسبی تولید نمیکنند.” علیرغم علاقهی زیاد به P1، باتن بعدها آن را فروخت.
- پونتیاک GTO 1970
قطعاً در میان خودروهای عضلانی آمریکایی، پونتیاک GTO گزینهی متمایزی است. باتن علاقهی زیادی به این خودرو داشته و در زمان ازدواجش با بریتنی وارد از این خودرو استفاده کرد. متأسفانه عمر این ازدواج تنها یک سال بود.
- پورشه ۹۱۱ ۲.۷ کررا RS
یکی از تنها ۵۰۰ نمونهی ساخته شده که جزو جذابترین محصولات تاریخ پورشه میباشد. البته در ابتدا قرار بود تنها ۵۰۰ دستگاه از این خودرو ساخته شود اما علاقهی زیادی طرفداران باعث شد پورشه تعداد ۱۵۹۰ دستگاه را تولید کند. باتن در سال ۲۰۱۱ این خودرو با فروخت و سود زیادی به جیب زد.
- پونتیاک ترانس ای ام
- فراری ۲۷۵ GTS
- فورد GT
- شورولت کوروت ۱۹۵۷
کوروت باتن علاقهی او به خودروهای کلاسیک و آمریکایی را به خوبی نشان میدهد. این کوروت از پدر باتن به او به ارث رسیده و احتمالاً هرگز هم آن را نخواهد فروخت.
- رولزرویس گوست
منبع: carbuzz
محمد
۲۲ خرداد ۱۳۹۸با ۲۸ سال سن بازنشسته شده؟؟؟?
(تو سال ۲۰۰۹ ایشون ۱۸ سالش بوده)
محمد
۲۲ خرداد ۱۳۹۸تو سن 18 سالگی وارد فرمول یک شده و سال 2009 قهرمان تولدش سال 1980 است
ابوالفضل
۲۲ خرداد ۱۳۹۸مک لارن p1 اسطوره بی پایان
Khosrow
۲۲ خرداد ۱۳۹۸مستر باتن بیشتر به دلال میخوره تا کلکسیونر ..
سجادی
۲۲ خرداد ۱۳۹۸پوسترای که گفتی جالب بود :)
آرین
۲۳ خرداد ۱۳۹۸کاش ما هم فنلاندی یا بریتانیایی بودیم. خیلی آسون به آرزومون میرسیدیم…