باور کردن اینکه شورولت کوروت توانسته ۶ دهه پا به پای اسپرتهای مطرح ایتالیایی و آلمانی بیاید، شاید سخت باشد. اما این خودروی آمریکایی سخت جانتر و جسورتر از آن بود که جا بزند و عرصه را به رقیبان ریز و درشت خود واگذار کند.
اولین مدلهای کوروت در سال ۱۹۵۳ آفتابی شدند. موتورهای V8 کوروت از همان ابتدا تبدیل به یک مشخصه بارز این مدلها شدند. نسل اول تا سال ۱۹۶۲ تولید شد. اما در طول همین دوره چندین بار ارتقا، فیس لیفت و تغییر یافت. این نسل عموما بصورت کانورتیبل تولید شد.
نسل دوم با نام استینگ ری (Sting Ray) و با آن چراغهای مخفی شونده، از سال ۶۳ تا سال ۶۷ تولید شد. این مدلها توسط لری شینودا طراحی شده بودند و البته از روی یک مدل کانسپت کوروت الهام گرفته بودند. این طرح با توجه به اصول آئرودینامیک، الهام بخش تمام نسلهای آینده کوروت شد.
نسل سوم از سال ۶۸ تا سال ۸۲ یکی از ماندگارترین نسلهای کوروت بود. این خودرو در ابتدا با سقف T-top قابل جدا شدن معرفی گردید. از این نسل در کشور ما نیز تعدادی موجود می باشند.
سال ۸۴ تا سال ۹۶ نسل چهارم کوروت به میدان آمد. استفاده از شاسی آلومینیومی، کالیپرهای ترمز و تعلیق همگی از آلومینیوم برای صرفه جویی در وزن از ویژگیهای این نسل از کوروت بودند. داشبورد با نمایشگرهای دیجیتال نیز از تازه های این مدل بود. در سال ۹۳ برای یادبود ۴۰ سالگی یک مدل ویژه از ZR-1 تولید شد. زمانیکه در سال ۹۶ این نسل بازنشسته می شد، موتورهای LT4 هشت سیلندر آن ۳۳۰ اسب بخار نیرو و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کردند که با مقیاسهای امروزی خنده آور است.
از سال ۹۷ تولید کوروت C5 آغاز شد و تا سال ۲۰۰۴ ادامه یافت. در این سالها رقبای ژاپنی مثل نیسان 300ZX و مزدا RX7 و هوندا NSX و تویوتا سوپرا هم رقابت را سخت کرده بودند. با این وجود کوروت که حالا کاملا آلومینیومی شده بود، می توانست به سرعت ۲۹۱ کیلومتر دست یابد. قدرت موتور V8 در طول سالهای تولید C5 از ۳۵۰ اسب بخار به ۴۰۵ اسب بخار افزایش یافت که باعث تولید سریعترین کوروت های تاریخ تا آن زمان می شد.
نسل ششم کوروت که تا کنون تولید می شود، از سال ۲۰۰۵ و با تغییرات وسیع در طراحی از جمله تغییر شکل چراغهای جلو به نوع ثابت، تغییر در ابعاد اتاق و استفاده از موتور ۶ لیتری جدید به خط تولید شورولت راه یافت. اندازه کلی خودرو نسبت به نسل چهارم کاهش یافت اما فاصله بین دو محور زیاد شد. موتور ۴۰۰ اسبی lمدلهای اولیه می توانست در ۴.۲ ثانیه خودرو را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. توجه بیشتر روی پارامترهای مصرف سوخت و استفاده از کامپیوتر در این مدلها بیشتر به چشم می آمد.
برای یادبود ۶۰ سالگی هم نمونه های ویژه ای از کوروت در راه است. نسل آینده کوروت یعنی C7 هم در سال ۲۰۱۴ معرفی خواهد شد.
سپهر
۱۰ تیر ۱۳۹۱یعنی از پراید بیتره؟
arshia
۱۲ مرداد ۱۳۹۱نه بابا چی میگی زبونتو گاز بگیر
سعید
۶ فروردین ۱۳۹۴نسل جدیدش فوق العادس
مهران
۱۱ تیر ۱۳۹۱دمش گم ماشین خیلی خوبیه.قیمتشم نسبت به رقبای اروپاییش خیلی کمتره
galardo
۱۳ تیر ۱۳۹۱سلام خدمت دوستان گرام.
در کل هم8 مدلهاى شورولت نسبت به پولشون امکانات و راحتى و قیافه خوبى دارن.
حامد
۱۶ تیر ۱۳۹۱هر چی باشه به المان نمیرسه
سینا
۲۶ مرداد ۱۳۹۱حامد جان مشخصاتش بهت بگم فر بخوری المان المان نکنی اول امریکا
نوید
۲۱ تیر ۱۳۹۱واقعان کروت 60سال عمرشو یک ستاره بود.وهمه ی وقتشوباماشین های خوب گزروند.یادش بخیر.!!!
محمد حسین
۲۹ تیر ۱۳۹۱ماشین عضلانی بی ریخت………….
JUST EXOTIC CARS
اروپایی ها طراح هستند نه ژاپن آمریکا…
آلمان و ایتالیا و انگلیس کجا و این بی ریختها کجا؟؟؟
camaro
۱ مرداد ۱۳۹۱سلام به همه. در جواب به توهین اقای محمد حسین باید بگم برای دیدن اینکه muscle car بهتره یاexotic یه سری به اینترنت بزنیدو عبارت (نتایج درگ مهر ماه 1390) را در گوگل سرچ کنید فیلم مربوطه را دانلود کنید ببینید و بعد از دیدن فیلم لطفا نظرتون رو از روی سایت پاک کنید و راه را برای عبور قول های 8 سیلندر امریکایی در سایت خالی کنید. (بی زحمت) هر کس کمی تا قسمتی موافقه بی زحمت لایک کنه!!!!!!
ebilovers
۱۱ مرداد ۱۳۹۱واقعاً بعضی ها مثل محمد حسین هیچی از ماشین سرشون نمی شه فقط می خوان یه حرفی زده باشن . بچه جون برو در مورد استحکام و قدرت موتور ماشین های آمریکایی یکم مطالعه کن و بی خود حرف نزن . موافقاش لایک کنن .
arshia
۱۲ مرداد ۱۳۹۱ایول بابا چی بود چی شد
محمدحسین
۱۸ مرداد ۱۳۹۱برین بابا…با اون کوروت مزخرفتون…من هیچی نمیدونم یا تو بچه جون…
پدر صنعت خودروسازی جهان آلمانه نه آمریکا…
اون روزایی که آلمان داشت مرسدس بنز میزد اونم سفارشی و هر رنگی دلت بخواد هنری فورد که اولین خودروساز آمریکاست داشت با کارخونه کوچولوش یه فورد 18 اسب بخاری اونم فقط با رنگ مشکی مزد…
آمریکا رو کی آمریکا کرده؟؟؟سیاست انگلیس و صنعت آلمان
تو میدونی از ماشین فقط…ماشین دون
آره خودروسازهای آمریکایی دارن ضرر میدن ….ولی خودروهای آلمانی همیشه مشتری دارند…
الکی با 7000 سی سی و به زور سوپرشارژر به ماشین قدرت دادند…تو اگه درک می کردی…میدونستی که چرا قیمت ماشینهای آمریکایی ارزونه…
عاشق چشم و ابروی تو هستند که ارزون میدن…نه خوشگلک
چون همیشه یه جاشون تو طراحی خودرو و مسائل فنی و مصرف سوخت میلنگه…
پورشه 911 با اون چراغای گردش به کل ماشینهای آمریکایی می ارزه…چرا؟چون آلمانی ها روش کار گذاشتن…اگه آمریکایی ها کار می زاشتن می شد فورد موستانگ قوطی کبریت و دشمن علم آیرودینامیک…
تو به طراحی نمره نمیدی بچه جون…کارشناسها میدن
اونم به پورشه دادن 10 از 10 ولی به کوروت دادن 6.5 از 10 …اونم حتما آمریکایی ها رشوه دادن به داورها تا آبروشون نره…
سینا
۲۶ مرداد ۱۳۹۱ببین جوجو 45 سال پیش که بنز نمیدونست که چه جوری ماشین بزنه که دنده اتومات بره امریکا کهنش کرده بود گذاشته بودش کنار کانال پانما المان ماشیناش زیر تخمای کره هم نیست چه برسه به امریکا بهترین اختراعات فنی ماشین از امریکا بود اولین مدل توربو توسط لویس شورلت روی کوروت گذاشته شد 5 ده پیش المان توی دیسک ترمز بنز مونده بود امریکا 8 سیلندر میزد المان هرچی باشه زیر چتر امریکا
امریکا انقدر سرمایه دار ماشیناشو ارزون یا گرون بده ککشم نمی گزه اگر ماشیناش تخمی بود کریس رونالدو کوروت v12 نمیخرید مسی دوج نمرید بکهام کرایسلر نمخرید ببین بی خودی قوقولی نکن کسی هم برات تره خورد نمیکنه در زم درمورد ماستنگ هم این جوری صحبت نکن و گر نه کلاهمون توهم میره فهمیدی جوجووووووووووووووووووووووووووووو فوکوللللللللللللللللللللللللل
محمدحسین
۱۸ مرداد ۱۳۹۱آره برو با اون دوج چلنجر چراغ گرد بی ریختت…که چراغ عقبش پیوسته هست…راه رو واسه سلطان جاده ها باز کن…مرسدس بنز داره میاد…….دهن همه آمریکایی ها سرویس…
CAMARO جان چرا دروغ میگی…تو همه درگها همشون ماشینهای اروپایی شدند…فقط ژاپن رو با نیسان GTR شرکت میدن…همین
ماشینهای آمریکایی انقدر آبروریزی کردند که دیگه به درگ راشون نمیدن…
نمونش از سایت مکس اسپید درگ فورد موستانگ 1000 اسب بخاری و پورشه 911 530 اسب بخاری رو ببین…
اینجاست که پورشه با تکنولوژی برتر و آیرودینامیک فوق العاده…از غول بی ریخت شما آمریکا دوستها جلو میزنه با اینکه قدرتش دو برابر پورشه هست…
آمریکایی ها حداقل دو دهه تو خودروسازی از آلمانها عقب هستند…چه تو طراحی داخلی و خارجی چه تو مسائل فنی چه تو مصرف سوخت چه تو تکنولوژیهای به کار رفته تو ماشین
محمدحسین
۱۸ مرداد ۱۳۹۱آقا کاماروی 25 هزار دلاری تو فقط یه درگ دیدی…
من عمرم تو دیدن درگ تلف شده…یه فیلم دیدی حتما اونجا هم…یه ماشین آمریکایی با قدرت موتور وحشتناک و به کمک یار و یاور همیشگیشون یعنی توربو شارژ و سوپر شارژ دارن با پورشه نسل اول مقایسه می کنن…
شک دارم بازم این آمریکایی بتونه آلمانی رو شکست بده…یوهاهاهاهاها…
JUST GERMAN CARS
THEN ITALIAN CARS
THEN BRITISH CARS
AMERICAN CARS DESIGN IS BULLSHIT
آمریکا…راه رو واسه مرسدس بنز 500 هزار دلاری باز کن 25000 دلاری…
محمدحسین
۱۸ مرداد ۱۳۹۱درک می کنم CAMARO و EBILOVERS
کوروت دختر شما ترشیده شده و کسی نمی گیرتش…
شما هم پدرید نمی تونید بدبختی دخترتون کوروت رو ببینید…
بهتره به کوروت بگین یه کم بره کلاس لاغری مصرف غذاش رو هم کم کنه…آخه همه چی هدفمند شده…ولی کوروت هنوز هدف مند نشده…کوروت زشته که 70 هزار ذلار مهرش می کنن…
اگه مثل مرسدس دختر من که یه فرشته هست…دختر چاق و عضلانی بی ریخت تو هم خوشگل بود شاید یکی می گرفتش…
آخه مرسدس من تولید محدوده هر کسی نمینونه اونو داشته باشه…ولی دختر چاق تو تولید انبوهه…به درد کشتی کج می خوره…بفرستش کنار بیگ شو…من مرسدس رو می فرستم کنار بروسلی
camaro
۶ دی ۱۳۹۱اقای محمد حسین .اولن زورت اومد فیلمو دان کنی که الان نظر میدی .دومن لطف کن برو مجله ماشین دی 1391 رو بخر مقایسه ی 3 سوپر اسپورتو بخون بعد بیا بگو … سومن من خودم طرفدار بی ام دابلیو هستم و بنزو هم به عنوان یه برند با اصالت خیلی قبول دارم ولی اگه دقت کنی ترمز های 4 تا چرخ بنز گالونیک کاسه ایه ولی شورلت ترمز هاش بیشتر دیسکی اونم abs بوده. بعدش هم قبول کن که اون شتاب و چابکی که کامارو داره عمرن هیچ بنزی نداره.در ضمن در مورد اون کورس هم باید بگم فورد کوگار با پیشرانه ی 8 وی با یه سوپر شارژر اونم با بدنه ی سنگین شرکت کرده ولی bmw m10 10 سیلندر وی با بدنه ی فایبر گلاسه . دیگه باید بعد دیدن اون فیلم یکم درست تر حرف بزنی . تازه بیشترین راندمان در دنیا مربوط به موتور شورلت volt هست 85٪
اصغر
۲۹ مرداد ۱۳۹۱فقط ماشین ایرانی !!!!!
خدایی رو دستش نیس
ولی جدی میگم جنرال موتور و ماشین های آمریکایی قدرتشون خیلی بیشتر از آۀمانی هاست
آلمانی ها نمیگم بده ولی قدرت ندارن و آمریکایی ها یه چیز دیگن…
حسین
۱ دی ۱۳۹۱اصلا به درد نمیخوره خودم با پراید باهاش کورس دادم 2 ساعت بعد رسید
حشمت
۲۵ مهر ۱۳۹۲اقا جوک نگین
یه کم مطالعه کنید
تمام تکنولوژی و ایده های خودرو یی از امریکا به سایر نقاط رفتن
بعد امریکا از المان عقبتره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
amir.t.
۲۲ آبان ۱۳۹۲60 سال کمه باید بیشتر بشه …
یاسین
۹ آبان ۱۳۹۳کروت و امریکا عالین ولی فقط ایتالیا !
مجید
۲۹ تیر ۱۳۹۴ما که سواره اینا نشدیم ولی یه زمانی پلی استیشن 1 بازی GT که بازی میکردم
همون کوروت 67 بود عجب خر ماشینی بود :)) کند و شتابش از همه بالاتر بود
خلاصه هر کی بر میداشتش اول میشد :)) پس نتیجه میگیریم ماشینه خیلی خوبیه D: