در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر لایبزیک آلمان، در Altenburg ، کمپانی خودروسازی مشغول به فعالیت است که به دور از جنجالهای سایر سوپراسپرتها، روزگار خود را میگذراند؛ روزگاری که البته با چاشنی دیوانگی همراه است!
سال ۲۰۰۰ میلادی آقای رولاند گامپرت (Roland Gumpert) به فکر ساخت خودرویی نیمهمسابقهای افتاده بود که هم مشخصه یک سوپراسپرت را داشته باشد و هم بتواند بدون محدودیتی در خیابانها حاضر شود. «رولاند» برای محقق کردن این ایده، اواخر سال ۲۰۰۱ و بعد از آنکه بیش از ۳سال در چین اقامت داشت، به آلمان بازگشت.
وی درحالیکه مسئولیت توسعه فروش و بازاریابی آئودی/فولکسواگن را برعهده داشت، با یک پیشنهاد وسوسهانگیز از طرف طراح معروفی همچون رولاند مایر (Roland Mayer) مواجه شد؛ مایر به گامپرت گفته بود که اگر تمایل دارد به او در پروژه ساخت یک خودروی اسپرت کمک کند.
اما گامپرت بدون اجازه مدیران آئودی قادر به انجام این کار نبود، او یا باید استعفا میداد و یا اینکه رضایت آئودی را جلب میکرد. اندکی بعد سرانجام آئودی این پیشنهاد (حضور گاپرت در پروژه ساخت یک خودروی اسپرت با حمایت آئودی) را تنها با یک شرط پذیرفت؛ اینکه اگر پروژه آنها نتیجه داد، الزاما بایستی آن خودرو را تولید کنند چرا که آئودی علاقهای به سرمایهگذاری روی پروتوتایپهای سایر کمپانیها ندارد.
زمان گذشت تا آنکه در سال ۲۰۰۴ همه مقدمات برای شروع کار مهیا شده بود؛ رولاند گامپرت در آن سال توانست کارخانه بسیار کوچک خود را با نام کامل Gumpert Sportwagenmanufaktur GmbH در شهر Altenburg آلمان تاسیس کند. کارخانه کوچک او تنها ۴۵ نفر را به استخدام درآورده بود.
گامپرت کار خود را با نمونهای با مقیاس یکچهارم آغاز کرد که نخستینبار توسط مارکو وانتا (Marco Vanetta) در سال ۲۰۰۱ میلادی پیشنهاد شده بود. گامپرت در کنار تیم طراحی این خودرو، نیازمند گروهی از مهندسین خبره بود اما دیگر فرصت جمعکردن این گروه را نداشت. از اینرو به سراغ دانشکده فنی مونیخ و همچنین دانشکده علوم کاربردی Ingolstadt رفت تا نهایتا به کمک دانش آنها، شبیهسازیهای کامیوتری و تستهای تونل باد سرانجام مقیاسی یکچهارم (۱/۴) مارکو وانتا با برخی اصلاحات صورت گرفته، به مقیاس یکیکم (۱/۱) مبدل شد. بعد از آن دو پروتوتایپ اولیه گامپرت برای تستهای جادهای ساخته شد و در آخر نیز خط تولید آن در اکتبر ۲۰۰۵ رسما افتتاح گشت؛ گامپرت نام این خودروی جدید را آپولو گذاشت.
گامپرت بدون هیچگونه نگرانی، در آوریل همان سال (۲۰۰۵) نسخه مسابقهای آپولو را به مسابقات Divinol Cup فرستاد که با رانندگی Ruben Maes هلندی توانست به جایگاه سومی دست یابد. سه سال بعد نیز گامپرت نسخه هیبریدی آپولو را برای شرکت در مسابقات ۲۴ساعته لمانز سال ۲۰۰۸ آماده کرد که Dirk Müller (قهرمان سال ۲۰۰۴) و Heinz Harald Frentzen (راننده فرمولا) پشت فرمان آن نشستند.
نسخه هیبریدی آپولو بگونهای ساخت شده بود که علاوه بر قدرت ۵۱۲ اسبی پیشرانه ۳.۳ لیتری دو توربویی آن، از قدرت یک موتور الکتریکی ۱۳۴ اسبی نیز کمک میگرفت که در زمان ترمزگیری باطریهای آن شارژ میشد.
حال با این مقدمه کوتاه به سراغ جزییات فنی بازگردیم؛ گامپرت آپولو کوپهای دو نفره است که متناسب با آپشنهایش وزن خالص ۱,۱۰۰ تا ۱,۲۰۰ کیلوگرمی دارد. وزن ناخالص آن تا ۱,۵۰۰ کیلوگرم نیز افزایش مییابد.
طول، عرض و ارتفاع خودرو به ترتیب معادل ۴,۴۶۰ میلیمتر، ۱,۹۹۸ میلیمتر و ۱,۱۱۴ میلیمتر و فاصله محوری آن ۲,۷۰۰ میلیمتر است. شاسی آن از اتصال رولبارهای کرومی ساخته شده و بدنهای از جنس فایبرگلاس بر روی آن سوار شده که البته میتوان قطعات فیبرکربنی را نیز برای بدنه سفارش داد. جالب است بدانید که گامپرت آپولو اگر با سرعتی بیش از ۱۹۰ مایل برساعت (۳۰۵ کیلومتر برساعت) حرکت کند، به لطف طراحی فوقالعادهاش، نیروی رو با پایینی که به آن وارد میشود از وزن خودرو بیشتر است؛ یعنی اگر آپولو را روی سقف یک تونل برانید، نمیافتد!
پیشرانه نسخههای خیابانی آپولو که توسط مهندسین آئودی شکل گرفته، یک موتور V8 با زاویه مرکزی ۹۰ درجه است که حجمی برابر ۴,۱۶۳ سیسی دارد. قطر هر سیلندر آن ۹۳ میلیمتر و کورس پیستونها نیز ۸۴.۵ میلیمتر است. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این پیشرانه وجود پنج سوپاپ برای هر سیلندر آن بوده که از این حیث میتوان آنرا یکی از ابداعات بسیار جالب آپولو در برابر سایر سوپراسپرتها دانست.
با نست تراکم ۹.۳:۱ و در کنار دو توربوشارژر نصب شده که هوای ورودیشان توسط اینترکولر خنک میشود، قدرت خروجی این پیشرانه به حدود ۶۴۰ اسببخار در دور موتور ۶,۰۰۰ میرسد؛ یعنی ۱۵۳.۷ اسببخار برای هر لیتر از حجم پیشرانه یا ۵۸۱.۸ اسببخار به ازای هر ۱۰۰۰ کیلوگرم از وزن خودرو، قدرت تولید میکند.
گشتاور تولیدی آن نیز ۸۵۰ نیوتنمتر است که در فاصله دورهای ۴,۵۰۰ تا ۷,۵۰۰ در دسترس خواهد بود. اما ۶۴۰ اسببخار تنها برای نمونههای استاندارد آپولوست چرا که نسخههای Sport آن ۶۹۰ اسببخار و نسخههای Race آن نیز تا ۷۹۰ اسببخار قدرت دارند.
قدرت تولیدی موتور آپولو توسط گیربکس شش سرعته ترتیبی دوکلاچه و همچنین دیفرانسیل ضدلغزش، به چرخهای عقب منتقل میشود. تعلیق آن، هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب از نوع دوجناغی با کمکهای پویا بوده که البته در جلو آنتیرولبار نیز نصب شده است.
رینگهای ۱۹ اینچی استاندارد آن در جلو با تایرهای ۲۵۵ میلیمتری و در عقب با تایرهای ۳۴۵ میلیمتری همراه شده؛ سایز دیسکهای ترمز آپولو نیز ۳۲×۳۷۸ میلیمتر بوده که هم در جلو و هم در عقب به کالیبرهای ۶ پیستونی مجهزه شدهاند.
گامپرت آپولو در مدت زمان ۳.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ و در ۹.۱ ثانیه نیز به سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت میرسد. حداکثر سرعتش بالغبر ۳۶۰ کیلومتر برساعت خواهد بود. اگرچه میزان مصرف سوخت آن بصورت رسمی اعلام نشده اما احتمالا باک ۱۲۰ لیتری آن برای چندین دقیقه کافی است!
گامپرت آپولو سال ۲۰۰۶ میلادی ۲۸۸,۰۰۰ دلار، سال ۲۰۰۷ نسخه اسپرت آن ۴۳۵,۶۰۰ دلار و سال ۲۰۰۸ نیز ۴۳۸,۸۰۰ دلار قیمت داشت. سال ۲۰۱۰ میلادی نیز قیمت پایهای آن در ایالات متحده ۵۵۰,۰۰۰ دلار بوده است.
Hesam
۱ خرداد ۱۳۹۱Wow فوق العاده است.واقعا بی نطیره.می تونیم تفاوت رو به خوبی حس کنیم.اونا چه ماشین هایی طراحی می کنند ما چه ماشین هایی.البته ما طراحی نمی کنیم فقط چراغ های ماشین رو عوض می کنیم و اون رو یه مدل جدید به حساب میاریم.پراید در انواع مدل …………. با چراغ گرد….. با چراغ کشیده و ………………
salman
۱ خرداد ۱۳۹۱چرا این نیش و کنایه های بیهوده رو تمومش نمی کنید!؟
اگه خودت می تونی برو یه چیزی بساز، دوست من!؛ هی نمیشه تقصیر رو گردن هم بندازیم!!
ما خودمون می تونیم تاثیر گذار باشیم، وقتی ایرانخودرو و سایپا کاری از دستشون بر نمیاد!!!؟
کیان
۱ خرداد ۱۳۹۱دوست من، منی که ساخت خودرو مربوط به رشته تحصیلیم نمیشه چطور میتونم در ساخت خودرو تاثیر گذار بشم ؟؟
به علاوه وقتی این دو خودرو ساز در مقابل خودرو ساز های جدید و کوچیکتر تمام تلاششون رو برای کنار زدن اونا میکنن چیکار میشه کرد؟؟؟
تمام مشکلات از ضعف مدیریت هست!!!که البته یه جا و دو جا از دولت نیست تمام دولت و زیرمجموعه هاشو فرا گرفته!!!!!!
البته نظر منه اما فکر میکنم اگه مردم یه مدت به جای حرف زدن سعی کنن خودرو های تولید این دو خودرو ساز رو نخرن وضع بهتر بشه یا وقتی گرانی ناگهانی بوجود میاد تا وقتی ارزان نشده خرید نکنن
البته عده ای از مردم نیاز به این خودرو ها دارن اما خیلی از مردم دوست ندارن یه سختی کوچولو رو برای پیشرفت کشور تحمل کنن
amir
۱ خرداد ۱۳۹۱مثلا اون ایرانی که لاستیکی ساخت که هیچ وقت پنچر نمیشد حالا بعد از سه سال چی شد که ماهم بریم واین کارو با این هزینه بالا انجام بدیم وقتی حمایت نمیشه چی بسازیم
محمد سیار
۱۷ خرداد ۱۳۹۱تا وقتی حمایت نباشه هیچ کاری نمیشه کرد.چرا باید کورش منصوری یکی از بزرگ ترین تیونینگ کارای جهان برای شرکت های پورشه و بوگاتی طرح بزنه
Hesam
۲ خرداد ۱۳۹۱آقا سلمان شما که لالایی بلدی چرا خودت خوابت نمی بره.شما خودت شخصا چی کار میتونی بکنی.وقتی امکاناتی نداری و حتی بعضی مواقع کارایی رو هم که می کنی ازش حمایت نمیشه.نباید از این واقعیت ها فرار کرد.همه میدونیم.درسته باید تلاش کنیم ولی هرکس در زمینه کاری خودش.من ارتباطی با صنعت تولید خودرو ندارم.این نیش و کنایه ها هم به اون کسایی برمیگرده کی میتونن یه کاری انجام بدن ولی به هر دلیلی فعلا کاری نمیکنن.وقتی به قول شما 2 صنعت بزرگ خودرو کشور نمیتونن کاری کنن شما میخوای چه کار کنی؟
رامتین
۲ خرداد ۱۳۹۱چندان هم ماشین خوبی نیست. فاصله ای بسیار زیاد با اتومبیلهایی مثه آوانتادور، بوگاتی و ssc داره.
salman
۲ خرداد ۱۳۹۱سلام!
نیش و کنایه دیگه کارساز نیست!!!
اینا کارشون از نیش زدن و توهین بهشون خیلی وقته گذشته!؟!
من فقط پیشرفت و سربلندی ایران و ایرانی ها رو می خوام!!؟
وفقط خواستم بگم که هیچکسی هیچ کاری نمی کنه و فقط مسؤلیت ها رو گردن هم میندازن، و مطمئناً تغییراتی ریشه ای لازمه؛ اینو درک کنید و بدونین عمل مهمّه.
البته ببخشید که معنی حرف هامو درست متوجه نشدید!!!
با آرزوی سربلندی و موفّقیّت هر چه بیشتر نژاد آریایی
ارش
۵ خرداد ۱۳۹۱سرافراز باد ایرانی.سرافرازبادقوم اجدادم آریا
فربود
۴ خرداد ۱۳۹۱فوق الاده است مگر میشه آلمانی جماعت چیزی تولید کنه و بد باشه
amir
۵ خرداد ۱۳۹۱ما هم یه دفعه با پراید با سرعت 175 تا تو اتوبان قم داشتیم پرواز میکردیم که سرعت و کم کردیم گفتیم بزار رکورد برای این بمونه
مسعود
۵ خرداد ۱۳۹۱ظاهرش به دل نمیشینه ولی فنی حرف نداره
lpln
۷ خرداد ۱۳۹۱همین ماشینی که بعضی از دوستان میفرمایند قابل قیاس با سوپراسپورتهای مشهور نیست در پیست مسابقه هر ماشینی رو به چالش میکشه
حتی بوگاتی ویرون و پاگانی زوندا هم در پیست ازش کم میارن
ارش
۹ خرداد ۱۳۹۱اطلاعاتی که من دارم این ماشین درسته که سرعت آخرش به بوگاتی نمیرسه اماقدرت مانوربهتری داره شتاب اولیه هردو هم در یک سطح هستش.
پس داخل پیست ازبوگاتی برتری داره
7
۲۰ خرداد ۱۳۹۱باعرض احترام به دوستان
این خودرو اصلا در حد پراید خودمون نیست.
وقتی میشه باپراید به همین راحتی اتو زد. چه کاریه بیخودی خودمون و تو شهر تابلو کنیم؟
MATIN
۲۳ خرداد ۱۳۹۱ماشین خوبیه …ولی سرعت بالای 350 تا رو با شتاب کم پر میکنه …
سید علیرضا
۴ تیر ۱۳۹۱این ماشین را به من که کلکسیون دار هستم نمی دهند چه برسد به آدم های ساده
biganeh
۳ بهمن ۱۳۹۱ماشین محشریه بهتره بیشتر روش تحقیق کنید دوستان
نه اینکه برتر از ماشین های دیگه باشه نه ولی به خودی خود محشره
مثلا حرکت روی سقف تونل خودش یه مزیت که هیچ خودرویی نمیتونه این کار رو بکنه باور ندارین کلیپاشو گیر بیارین
160
۱۰ اسفند ۱۳۹۲خوبه موقع ترافیک تو تونل ها از رو سقف میریم دیگه نمیخواد تو ترافیک وایسیم.فقط آخر که تونل تموم شد پرواز میکنیم میریم به رحمت خدا
مکانیک سیالات
۲۴ مرداد ۱۳۹۳سلام میخواستم به همه اونایی که میگن این ماشین به پای خیلی از سوپر اسپرت نمیرسه یاد اوری کنم که این ماشین دارنده یه رکورد. پنجم کلی نورنبرگ رینگ و رکورد سومی خودروهای قابل تردد شهری بعد از 918 اسپایدر و نیسمو .حالا بهتر میشه راجعبه اون نظر داد فقط طراحیش نسبت به بعضی سوپر اسپرتها تو رده پایینتری قرار میگیره که اگه اون مشگل هم حل شه قیمت دو برابری نسبت به قیمت فعلیش میشه واسش متصور شد.
امید
۶ خرداد ۱۳۹۶سلام شب بخیر
واقعا چه ماشینایی میسازن اونا
آدم کف میکنه با این همه
این همه تکنولژی
به نظرتون ایران در صنعت خودرو سازی مقام چندم رو داره
لطفا جواب بدید