خودروهای معاصر گرانقیمتی مانند مکلارن P1 و لافراری با قیمتهای ۱/۱ و ۱/۴ میلیون دلاری میتوان نظر هر کسی را به خود جلب کنند. از طرف دیگر، دستهٔ دیگری از مولتیمیلیاردرها وجود دارند که برای جلب توجه و رقابت با همنوعان خود، خودروهای کلاسیک را انتخاب میکنند. پس از اینکه فراری ۲۵۰ GTO مدل ۱۹۶۲ اخیراً در زمینه بیشترین قیمت مزایده خودرو، رکورد ۳۸۱۱۵۰۰۰ دلار را ثبت کرد، نظرها به سمت گرانترین خودروها در مزایدههای مختلف جلب شد که در ادامه این خودروها مرور میشوند.
فراری ۲۵۰ GTO از مدل خودروهایی است که طالبان زیادی دارد. در همین حال، وقتی این خودرو در اوایل تابستان امسال در کوئیل لاج در مونتری کالیفرنیای امریکا، به فروش رسید، یک رکورد جهانی به نام خود ثبت کرد. البته این مبلغ بسیار کمتر از تخمین اولیه مزایده به میزان ۵۰ میلیون دلار بود. دلیل این قیمت گزاف شاید این است که فراری تنها ۳۹ دستگاه از مدل ۲۵۰ GTO تولید کرده است؛ یک خودروی مسابقهای خاص که کمتر در مزایدههای عمومی دستبهدست میشود.
حدود یک سال قبل از اینکه فراری ۲۵۰ GTO با قیمت ۳۸ میلیون دلاری خود رکوردشکن شود، عنوان گرانترین خودروی فروخته شده در یک مزایده در اختیار خودروی مسابقه مرسدسبنز بود. این مدل در لیست جشنواره بونهامز گودوود در جولای ۲۰۱۳ قرار گرفته بود. از ویژگیهای خاص این خودروی فرمول یک و تکسرنشینه، برنده شدن چند مسابقه با راننده سرشناس فرمول یک، خوآن مانوئل فانجیو بود. W196 موتوری ۲/۵ لیتری هشت سیلندر با انژکتور سوخت داشت و در واقع، سه رکورد از خود به جای گذاشت: گرانترین خودروی فرمول یک، گرانترین خودروی تولیدی مرسدسبنز و گرانترین خودرویی که در یک مزایده تا آن زمان به فروش رسیده بود.
۱۹۶۷ Ferrari 275GTS/4 N.A.R.T. Spider تخمینهای اولیه برای فروش این خودرو در مزایده بین ۱۴ تا ۱۷ میلیون دلار بود و وقتی این مدل به میزان ۲۷ میلیون دلار به فروش رسید، مزایده را تبدیل به یکی از بهیادماندنیترین مزایدههای تاریخ، البته برای صاحبان این فراری کرد. عنوان N.A.R.T در این مدل به معنای «تیم مسابقات سرعت امریکای شمالی» بود. همچنین این خودرو بر اساس 275GTB/4 کوپه ساخته شده و یکی از ۱۰ دستگاه خودروی سقفباز ساخته شده محسوب میشد. استفاده از رنگ قرمز طبیعی نیز باعث میشد تا این نمونه بیش از پیش خاص و ویژه شود و در نتیجه، هیچوقت به سختی از دست صاحب اولیهاش خارج شود. شخصی به نام ادی اسمیت از کارولینای شمالی صاحب اولیه این خودرو بود و خانوادهاش پس از ۶ سال از مرگ «ادی» تصمیم گرفتند که خودرویش را بفروشند و تمام پول آن را نیز برای انجام امور خیریه صرف کنند.
این فراری کاملاً تحت تأثیر رکوردشکنی مدل ۲۵۰ GTO در مزایده مونتری امسال قرار گرفت. با این حال، فراری ۲۷۵ GTB/C اسپشیاله مدل ۱۹۶۴ یک خودروی منحصربهفرد است. این خودرو، به عنوان نسخه جادهای از مدل مسابقهای ۲۷۵ (مدلی که در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۶۵ جایگاه سوم را از آنِ خود کرد)، نشانههای یک خودروی اسپرت را در خود داشت و یکی از تنها سه GTB/C اسپشیالههای برلینتا کمپتیتونز (Competitonze) بود که به منظور برآوردهکردن مقررات ساخته شده بود. پیشرانه این خودرو، یک موتور ۳/۳ لیتری V-12 بود که ۳۲۰ اسببخار قدرت داشت و با یک گیربکس ۵ دنده دستی همراه بود. قیمت بالای پرداخت شده برای این خودرو چندان جای تعجب ندارد؛ چرا که یک خودروی دستنخورده و منحصربهفرد است.
این خودروی مسابقهای ساخت فراری در بسیاری از رقابتها در ایتالیا با یک موتور ۴/۹ لیتری V-8 شرکت کرده است. این خودرو متعاقباً به یک راننده مسابقه آمریکایی فروخته شد که سالها قبل از اینکه فراریاش نیاز به تعمیر پیدا کند، در یک باشگاه مسابقه SCCA عضویت داشت. ولی این خودرو در ایتالیا احیا شد و بدنه دوباره در کنار موتور اصلی قرار گرفت. قبل از این موضوع، ۳۷۵-Plus در مسابقات اروپایی بسیار موفق بود و فرانسویها به آن “Le Monstre” به معنای هیولا میگفتند. این در حالی است که لقب انگلیسیها به آن چیزی به معنای «چهل و نهِ ترسناک» بود. قیمت بالای فروش این خودرو در مزایده نیز گویای گذشته آن در مسابقات بود. البته این فروش شامل لیست بلند بالایی از قطعات یدکی بود و حتی یک موتور یدکی نیز به همراه خودرو ارائه میشد.
۱۹۵۷ Ferrari 250 Testa Rossa برای کسانی که در اسکاجلیتی، فراری ۲۵۰ تستا روسا را طراحی و تولید کردند، مبلغ ۱۶/۳۹ میلیون دلار میتواند یک معاملهٔ بسیار خوب باشد؛ به خصوص وقتی که بدانند این مبلغ برای اولین نمونه از این خودرو پرداخت شده است. این خودرو قبل از این که به «تیم مسابقه امریکای شمالی» تحویل داده شود، به عنوان یک مدل ویژه از فراری در مسابقات لمانز شرکت میکرد. در واقع، این گذشته فراری ۲۵۰ است که آن را یک خودروی دوستداشتنی میکند. پیشرانه این خودرو یک موتور ۳ لیتر V-12 با قدرت ۳۰۰ اسببخار بود که با شش کاربراتور «وبر» و گیربکس ۴ دنده اتوماتیک همراه بود. پبل بیچ ۲۰۱۱ جایی بود که این فراری با این مبلغ به فروش رسید.
فراری ۲۵۰ LM مدل ۱۹۶۴ – ۱۴۳۰۰۰۰۰ دلار (RM، ۲۰۱۳)
مدل ۲۵۰ LM مسابقهای از فراری، اولین خودرو از فراری بود که با موتور میانی عرضه شد و یک نمونه با شرایط نگهداری مناسب از این خودرو در مزایده «هنر اتومبیل» از RM سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۱۴ میلیون دلار به فروش رسید. بدنه این مدل توسط اسکاجلیتی ساخته شده و از یک موتور فراری V-12 با قدرت ۳۲۰ اسببخار برای پیشرانه استفاده میکند. صاحب اولیه این خودرو، استیون ارل اهل سانتا باربارا، برخلاف هدف اولیه ساخت آن (مسابقات سرعت) در جادههای کالیفرنیا از آن استفاده میکرد. وی در سال ۱۹۶۴ این خودرو را سفارش داد و تا چند سال که با آن چند هزار مایل مسافت طی کرد و بعد آن را فروخت، در هیچ مسابقهای شرکت نکرد. امّا بعد از آن ۲۵۰ LM شروع به شرکت در مسابقات مختلفی مانند سبرینگ و دیتونا کرد و در مسابقات ۲۴ ساعته دیتونا در سال ۱۹۶۸ در کلاس خود در جای اول ایستاد. فروش آن در سال ۲۰۱۳، اولین حضور عمومی این مدل در بیش از ۳ دهه از عمرش بود که نگاههای بسیاری را به خود جلب کرد.
فراری ۳۴۰/۳۷۵ MM برلینتا مدل ۱۹۵۳ یکی از سه خودروی ۳۷۵ MM بود که برای مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۵۳ تولید شده بود. البته در موتور ۴/۱ لیتری V-12 و بدنه طراحی شده توسط «پینین فارینا» برای بهبود عملکرد، برخی اصلاحات انجام شد. موتور اولیه از خودرو جدا شد و یک موتور ۴/۵ لیتری V12 مطابق مدل فراری ۳۷۵ فرمول یک به جای آن قرار گرفت. در همین حال، با تغییرات صورت گرفته در جلو و عقب، نیروی رو به پایین و ظاهر خودرو ارتقای زیادی یافت. فراری ۳۴۰/۳۷۵ MM تا قبل از این که در سال ۱۹۵۴ به امریکا منتقل شود، در سه مسابقه به قهرمانی جهان رسیده بود. این خودرو پس از سالها ترمیم و بازسازی خود، نمونهای کامل از افسانه فراری است و شایستگی مبلغی در حدود ۱۳ میلیون دلار را دارد.
فراری ۲۵۰ تستا روسا مدل ۱۹۵۷ یکی از ۲۲ دستگاه خودرویی بود که با طرح سپر پنتون (Pontoon) ساخته شد. این مدلهای با طرح ویژه بدنه از فراری ۲۵۰ تنها در فاصله بین سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۵۸ تولید شدند و خودروی فروخته شده در مزایده، چهارمین خودرو از این سری بود. فراری ۲۵۰ تستا روسا گذشته پرافتخاری در مسابقات داشته و در رقابتهای SCCA زیادی در امریکا حضور داشته است. این خودرو پس از فروخته شدن به «آلن کانل» از «فور ورث»، دیگر در مسابقات شرکت نکرده بود؛ ولی در عین حال، در فستیوالهای مختلفی حضور پیدا کرده بود و سرانجام در مزایده «لجنده پسیونه» فراری در ماه سال ۲۰۰۹ به مبلغی بیش از ۱۲ میلیون دلار به فروش رسید؛ یک خودروی مسابقه واقعی از فراری با موتور ۳ لیتری V-12 و قدرت ۳۰۰ اسببخار.
۱۹۳۶ Mercedes-Benz 540K Special Roadster این مرسدسبنز 540K اسپیشال رودستر مدل ۱۹۳۶ متعلق به بارون «گیسلا فان کریگر» از آلمان بوده که به ایالات متحده انتقال داده شده است. پس از مهاجرت شخص بارون از اروپا، این خودرو سالها از نظرها دور افتاده بود؛ تا اینکه در یک انبار در کاناتیکت در سال ۱۹۹۲ دوباره پیدا شده و به شکلی ماهرانه احیا شد. موتور ۵/۴ لیتری با ۸ سیلندر در یک ردیف و سوپرشارژر در این خودرو استفد شده که ۱۸۰ اسببخار قدرت داشت. گیربکس این مدل نیز از نوع ۴ دنده دستی بود. ظاهر زیبا و داستانهای گذشته پر فراز و نشیبش باعث شد تا یکی از خریداران را به پرداخت ۱۱/۷۷ میلیون دلار در مزایده پبل بیچ سال ۲۰۱۲ متقاعد کند.
البته منظور مدل های خاص کمپانی ها هستن نه برای مثال c class و غیره برای مثال از این مدل 540kمرسدس 419 دستگاه تولید شده یا مثلا فراری انزو400دستگاه خوب مسلم هستش که اینا در آینده ارزش کلاسیکی بالایی خواهند داشت☺
همشون لگن هستن.باید خر باشی و مثل خر خرپول که به همچین آت آشغالهایی چندین میلیون دلار پول بدی.حال که با پول یکی از اینا میتونی صاحب همه سوپر خودروهای لوکس زنده جهان با امکانات پیشرفته شی تا اینکه بیای و این مومیایی های کفن پوسیده رو بگیری.
هی وای بر من یعنی واقعا هی وای بر من، دیوانه وار از فراری 250 تستا روسا مدل ۱۹۵۷ خوشم میاد، واقعا فراری معرکه ای ایکاش می تونستم یکی بخرم. ولی نمی تونم.
آقا من شنیدم یه ماشین فرمول یک قدیمی مرسدس بنز به اسم Silver Arrow رکورد GTO رو زده … فروختنش 45 میلیون دلار ( شاید یه ذره کمتر یا بیشتر )… منبعشم معتبره …
فرید
۱۲ شهریور ۱۳۹۳فراری و مرسدس همیشه تو کلاسیک ها قیمت بالایی داشتن دلیلش هم همانا تولید در تیراژ محدود و پرستیژ خاص اون هاست☺
فرید
۱۲ شهریور ۱۳۹۳البته منظور مدل های خاص کمپانی ها هستن نه برای مثال c class و غیره برای مثال از این مدل 540kمرسدس 419 دستگاه تولید شده یا مثلا فراری انزو400دستگاه خوب مسلم هستش که اینا در آینده ارزش کلاسیکی بالایی خواهند داشت☺
میثم "سوبارو"
۱۲ شهریور ۱۳۹۳من از اون بنز K540 اسپیشال خیلی خوشم اومد.
کاظم قاقی
۱۲ شهریور ۱۳۹۳انصافا خیلی ظلمه این همه پول پای این ماشینهای اجق وجق و کج وکوله دادن حالا چون تولید محدودن باید الکی اینهمه پول پای این قراضه های عصر حجری داد
کاظم قاقی
۱۲ شهریور ۱۳۹۳انصافا خیلی ظلمه این همه پول پای این ماشینهای اجق وجق و کج وکوله دادن حالا چون تولید محدودن باید الکی اینهمه پول پای این قراضه های عصر حجری داد
احمدرضا
۱۲ شهریور ۱۳۹۳همش فراری و مرسدس که ههه
احسان آرسنالی
۱۳ شهریور ۱۳۹۳پس میخواستی کیا و هیوندای باشه؟
I love Germany and Porsche
۱۲ شهریور ۱۳۹۳فقط مرسدس ها رو عشقه ( علاقه شدید قلبی ) فراری ها رو بی خیال.
محمد
۱۲ شهریور ۱۳۹۳با تشکر، این مطلب خیلی حرف داره، خیلی چیزها روشن میشه این جور مواقع…
ROLLS R R ROYCE
۱۲ شهریور ۱۳۹۳کی دلش میاد اینا را ب بره تو خیابون!!!!!!!!
یا تو خونه بخابوندش؟؟؟؟؟
اینا به نظر من ارزش ش را ندارند که آدم پولشون را بده!!!!!!!!
امید
۱۲ شهریور ۱۳۹۳واقعا باور نکردنیه اصلا باورم نمیشه 38 میلیون دلار 29 یعنی پول باید براشون مثل کاغذ باشه که به راحتی 38 میلیون خرج میکنن
مرتضی
۱۲ شهریور ۱۳۹۳این بنزه چیزه تودل برویی هستش. 1936
توفیقی
۱۲ شهریور ۱۳۹۳همشون لگن هستن.باید خر باشی و مثل خر خرپول که به همچین آت آشغالهایی چندین میلیون دلار پول بدی.حال که با پول یکی از اینا میتونی صاحب همه سوپر خودروهای لوکس زنده جهان با امکانات پیشرفته شی تا اینکه بیای و این مومیایی های کفن پوسیده رو بگیری.
زنده ها رو ول کردن چسبیدن به مرده ها.
datsun
۱۲ شهریور ۱۳۹۳دم مرسدس گرم سال 1954 موتورش انژکتور سوخت داشته داشته !
Ferrari
۱۲ شهریور ۱۳۹۳هی وای بر من یعنی واقعا هی وای بر من، دیوانه وار از فراری 250 تستا روسا مدل ۱۹۵۷ خوشم میاد، واقعا فراری معرکه ای ایکاش می تونستم یکی بخرم. ولی نمی تونم.
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۱۲ شهریور ۱۳۹۳به شخصه از Ferrari 275GTS/4 N.A.R.T. Spider 1967 خوشم اومد.
جون میده آدم تو کلکسیونش یکی از اینا رو داشته باشه.البته اگه پولمون برسه!!!
reza
۱۲ شهریور ۱۳۹۳فـــــــراری
امیدبرتر
۱۲ شهریور ۱۳۹۳این که همش شد فراری!
فرید
۱۳ شهریور ۱۳۹۳اینا مث همون تابلو های نقاشین که میلیونی میفروشن الان یه تابلو ب چ دردی میخوره اینا هم اهن قراضه بیش نیستن دقیقا مث همون تابلو هان
Ahmad..F12
۱۳ شهریور ۱۳۹۳آخ بنازم مرسدس و فراریو فقط
ترکوندن ینی تو همه چی!!
رضا ... فقط بنز
۱۳ شهریور ۱۳۹۳آقا من شنیدم یه ماشین فرمول یک قدیمی مرسدس بنز به اسم Silver Arrow رکورد GTO رو زده …
فروختنش 45 میلیون دلار ( شاید یه ذره کمتر یا بیشتر )…
منبعشم معتبره …
Ahmad..F12
۱۳ شهریور ۱۳۹۳قیمتشو نمیدونم ولی میدونم چی میگی
میتونم لینکشو برات بزارم
رضا ... فقط بنز
۱۶ شهریور ۱۳۹۳اگه اشتباه نکنم ماشین متعلق به راننده افسانه ای ، خوان مانوئل فانجیو آرژانتینی بوده قهرمان 5 دوره فرمول یک !
Ahmad..F12
۱۳ شهریور ۱۳۹۳مرسدس تو سال 1936 ببین چیکار کرده، ای خدا
“موتور ۵/۴ لیتری با ۸ سیلندر در یک ردیف و سوپرشارژر در این خودرو استفاده شده که ۱۸۰ اسببخار قدرت داشت. ”
تو سال 2014 کیا اپتیما 180 اسب نداره (این بیشتر جنبه شوخی داشت) :D
ولی خدایی ببینید و عظمت مرسدس بنز رو درک کنید…
ای شماهایی که از خواب غفلت بیدار نمیشویییید که البته خودتون نمیخواید بیدار بشید…..
(تیکه به وایبریها که هرروز سر SLS بحث داریم) :)
masoud v12
۱۳ شهریور ۱۳۹۳من شخصا یک لافراری و بنز اس65 مدل 2015 رو به این لیست مزخرف ترجیح میدم
لاکی استریک
۱۳ شهریور ۱۳۹۳ایران هم پروژه پراید کلاسیک رو در برنامه هاش قرار داده احتمالن ساله دیگه پوزه این ماشینا رو میزنبم
Ahmad..F12
۱۳ شهریور ۱۳۹۳خبری از طرفدارای برندهای دیگه نیییست :D
کجایند مردان بی ادعا
کجایند مردان BMW، لکسوس، تویوتا… :D
مصطفی
۱۳ شهریور ۱۳۹۳اه!
اینا که همشون فرارین!!!!!
ahmad
۱۵ شهریور ۱۳۹۳پس میخواستی چی باشن.فراری بهترینه
حسن
۱۶ شهریور ۱۳۹۳این که فقط دوتاش فراری نبود!