درفاصله ۱۳ تا ۱۵ آگوست سال جاری میلادی در مونتری کالیفرنیا و بهویژه در حراجیهای مختلف اطراف «پنینسولا»، پولهای زیادی جابجا شد و خریداران برای داشتن خودروهای خاص، میلیونها دلار خرج میکردند. در ادامه میخواهیم ۲۵ نمونه از بیشترین قیمتها را بررسی کنیم.
بر اساس آمار «بیمه هاگرتی» که نمایندههایی در میان جمعیت در هر کدام از مزایدهها داشته، حداقل ۸۰۵ دستگاه خودرو با هزینهای بیش از ۴۰۰ میلیون دلار داد و ستد شده است. در این میان، بیشترین آمار مربوط به آر ام ساتهبیز (RM Sotheby’s) بوده که در آن ۱۷۲/۵ میلیون دلار برای ۱۲۶ دستگاه خودرو هزینه شده است. امّا در زمینه متوسط قیمتها، گودینگ (Gooding) تنها اندکی با RM فاصله داشته و هر خودرو در این حراجی به طور متوسط ۴۴۰ هزار دلار قیمت داشته است. این در حالی است که این میزان برای RM برابر ۴۲۰ هزار و ۷۵۰ دلار بوده است. حراجی مکیوم (Mecum) بیشترین حجم معاملات خودرو را داشته و ۳۳۱ دستگاه در آن مبادله شده که البته این میزان، تنها ۵۱ درصد پیشنهادها بوده است. از طرف دیگر، Bonhams با ۸۸ درصد، بیشترین نرخ فروش را داشته است. روسو اند استیل (Russo and Steele) و همینطور، حراجی تازهتأسیس جی آر اوکشنز (JR-Auctions)، از جمله حراجیهایی بودهاند که خودروهای مقرونبهصرفه را ترجیح دادهاند و متوسط قیمت آنها، بهترتیب برابر ۳۸۵۰۰ و ۲۶۹۵۰ دلار بوده است. ضمن اینکه حراجی ریک کول اوکشنز (Rick Cole Auctions) که مدلهایی مانند کوروت L88 مدل ۱۹۶۹ را در مونتری عرضه کرده، پیشنهادهای خود را به صورت آنلاین دریافت کرده و هنوز گزارش خود را به «هاگرتی» ارائه نکرده است.
![The 25 Most Expensive Cars at the 2015 Monterey Auctions](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/08/Top25Lead-526x321.jpg)
بدون فوتوقت بیشتر، به سراغ ۲۵ نمونه از بالاترین قیمتها در حراجی امسال مونتری میرویم.
۲۴- جایگاه مشترک) پلیموث همی کودا کانورتیبل مدل ۱۹۷۰، فروش به ارزش ۲,۴۷۵,۰۰۰ دلار (Mecum)
این مدل به عنوان یک نمونه اولیه برای جان هارلیتز (John Herlitz) بوده است؛ مردی که خطوط کلاسیک موجود در «ای-بادی باراکودا» را طراحی کرده است. این خودرو، کاملاً مجهز است. یک موتور ۴۲۶ همی، یک گیربکس اتوماتیک تورکفلیت، یک دریچه هوای «شِیکر» و یک غربیلک فرمان «ریم بلو»، تنها بخشی از امکانات به کار رفته در این مدل هستند.
این مدل لامبورگینی به خصوص در سطح بالای SV از یک طرح رنگآمیزی جالب استفاده میکند که معمولاً در محصولات فراری دیده میشود.
این یک میورای دیگر است که در روز اول با قیمتی مشابه به فروش رسید. این خودروی زیبا، در طول عمر خود کمتر به سراغ تعمیرکار رفته است و همچنان از رنگ اولیه خیرهکننده خود استفاده میکند. در همین حال، حدود ۳۰ هزار مایل بر روی کیلومترشمار آن ثبت شده است.
این خودرو در کنار یک مدل دیگر کارخانهای دیتونا اسپایدر که در روز اول حراج به فروش رسید، باعث شد تا ارزش این فراری کمیاب و زیبا، بیش از پیش دانسته شود. اهمیت این مدل تا به اینجاست که برخی آن را «آخرین سوپرماشین برجسته موتور جلو» خطاب کردهاند.
با اینکه احتمال تعداد بیشتری با همکاری «ساوزال» میرود، ولی فراری رسماً تنها ۱۲۱ نمونه از دیتونا اسپایدر تولید کرده که این خودرو، یکی از آنهاست. این خودروی ظریف و زیبا دارای سیستم خنککننده است و یک موتور ۴/۴ لیتری V-12 در خود دارد.
این فراریِ موتور حجیم، برای پیشرانه از یک موتور ۵ لیتری V-12 اسفتاده میکند که گفته میشود میتواند سرعت خودرو را تا ۲۷۳/۶ کیلومتر بر ساعت برساند. مالک اولیه این خودرو، «شاهزاده صدرالدین آقاخان» بوده که گودینگ از آن به عنوان «یک شخصیت بزرگوار، ثروتمند و تأثیرگذار» یاد کرده است.
F40 خودش خودروی سریعی بوده، ولی نسخه قدرتمند LM آن را خاصتر از قبل کرده است. این خودرو، یکی از تنها ۱۹ نمونهای است که از این مدل ساخته شده و از یک موتور ۲/۹ لیتری دو توربوشارژر V-8 با قدرت ۷۲۰ اسببخار بهره میبرد.
خودرویی از فراری که «قرمز» نیست و در عین حال، همین امر موجب زیبایی بیشتر آن شده است. این مدل که با ظرافت خاصی احیا شده، دارای یک موتور ۳/۳ لیتری V-12 است که هیچگاه نمیتوان از صدای آن خسته شد.
گودینگ در توصیف این پاکارد با طراحی عجیب بدنهاش، به جرأت، آن را «یکی از جذابترین خودروهای مسقف دوره پیش از جنگ» و همینطور «زیباترین محصول دوره کلاسیک پاکارد» دانسته است؛ موضوعی که ممکن است بخواهید اندکی بر روی آن تأمل کنید. در هر حال، اگر در طول دوره رکود، هنوز هم پولی برایتان باقی مانده باشد و بخواهید آن را به رخ بکشید، این سدان با بدنه «دیتریک»، به عنوان یکی از روشهای کلاسیک به این منظور در قرن بیستویکم، یکی از گزینههایی است که میتواند مدّنظر شما قرار گیرد.
لوئیجی چینتی (Luigi Chinetti)، دلال مشهور فراری برای رسیدن به این خودرو از دست مالک اولیهاش، یک لامبورگینی میورا و یک مازراتی گیبلی ارائه کرده است. این کوپه که هنوز شرایط اولیه خود را حفظ کرده، توانسته در کلاس «حفاظت بعد از جنگ» در «پبل بیچ» جایگاه دوم را بهدست آورد.
این فراری پُر شور و شوق از ویژگیهای جذاب زیادی بهره میبرد؛ از جمله یک بدنه آلومینیومی «دماغ بلند»، یک تونل گشتاور (torque tube) و ۶ کاربوراتور «وبر» که برای تغذیه موتور ۳/۳ لیتری V-12 مورد استفاده قرار میگیرند.
تنها ۵۰ نمونه از این «بنتلیهای وزنده» ساخته شده و خودرویی که در اینجا میبینید، شاسی، موتور، سوپرشارژر و گیربکس خود را هنوز هم حفظ کرده است. البته موتور این خودرو در سال ۲۰۱۲ با هزینهای برابر ۱۵۰ هزار دلار تعمیر شده است.
به نظر میرسد محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران از اشتهای خوبی در زمینه اتومبیلها برخوردار بوده باشد؛ چرا که اولین مالک این کوپه قرمز رنگ زیبا به طراحی گریجیو متالیزاتو (Grigio Metallizzato) بوده است. وی و همسرش، «ثریا» پس از شکست کودتای اولیه ۲۵ مرداد در سال ۱۹۵۴ میلادی (۱۳۳۲ شمسی)، ایران را به مقصد ایتالیا ترک کردند و در آنجا اشتیاق عجیبی نسبت به محصولات فراری نشان دادند. اندکی بعد، آنها این خودرو را به طور مستقیم از شخص «انزو فراری» تهیه کردند. ثریا در هنگام طلاقش این خودرو را نگه داشت و حدود یک دهه از آن مواظبت کرد.
این خودرو در بخش حراج به فروش نرسید؛ چرا که گودینگ قبلاً مشتری خوششانس آن را پیدا کرده بود. این مدل اسپایدر، قبلاً به عنوان یک خودروی مسابقه فعالیت میکرده و در دست رانندگانی چون یو بونیِر (Jo Bonnier)، دن گارنی (Dan Gurney)، هانس هرمان (Hans Herrmann)، گراهام هیل (Graham Hill)، باب هولبرت (Bob Holbert) و استرلینگ موس (Stirling Moss) بوده و در پیستهایی چون لمانز، سبرینگ، نوربرگرینگ، ناسائو و موسپورت رقابت داشته است. در مسابقات سال ۱۹۶۱ تارگا فلوریو، در حالی که «موس» در پشت فرمان این پورشه «موتور وسط» قرار داشت و پیشتازی میکرد، در دور آخر مسابقه، دیفرانسیل آن با یک مشکل ناگهانی مواجه شد و نتوانست پیروزی خود را تکمیل کند. با این حال، این خودرو همچنان یکی از مدلهای مهم تاریخ است و در آن شکی نیست.
خودروی حاضر در اینجا، به عنوان آخرین انزوی تولیدی به پاپ ژان پل دوم اهدا شده است. ولی وی با کمال احترام، این هدیه را بازگرداند و درخواست کرد که آن را به منظور خیریه به فروش برسانند. پاپ چند ماه بعد فوت کرد، ولی عواید آن به جانشین وی، یعنی پاپ بندیکت شانزدهم واگذار شد.
آلبرتو آسکاری (Alberto Ascari) راننده این خودروی زیبا در مسابقات «میله میلیا» بوده است؛ جایی که به خاطر مشکل در آکسل، از دور مسابقات خارج شده است. در ادامه حیات این خودرو، در یک انبار در ورمونت پیدا شده و به قیمت ۵۰۰ دلار خریداری شده است. مالک جدید این خودرو در طول چهار دهه، با این خودرو با همان پیشرانه اولیه ۴/۲ لیتری «لامپردی» V-12 در مسافتی بیش از ۱۰۰ هزار مایل رانندگی کرده است.
یک شاهزاده بولونیایی این خودرو را اولین بار خرید. ولی خیلی زود آن را به ولفگانگ سیدل (Wolfgang Seidel) یک راننده مسابقه اهل آلمان فروخت. «سیدل» در کارنامه خود، چندین مسابقه فرمول یک را به عنوان نفر اول آغاز کرده است. در طول دههها، این فراری در خانههایی در کالیفرنیا، آریزونا، ایلینویز، نیویورک و سوئد زندگی کرده است. سپس در حوالی سال ۲۰۰۱ در ایتالیا بازسازی شده که در آن اکثر قطعات مهم آن و از جمله طراحیهای عجیب و غریب سبک «سوپر امریکا» در دریچههای گلگیرها و ورودی هوای مکش موتور، حفظ شدهاند.
مدلهای 250GT از فراری از خواستنیترین خودروهای تاریخ هستند و نمونه حاضر در اینجا نیز، در روزهای نخست عمرش، موفقیتهای بسیاری در مسابقات خاص کسب کرده است؛ از جمله در «مونتلهری»، «لایم راک» و «واتکینز گلن». بهعلاوه اینکه، واقعاً ظاهر خشونتباری دارد.
این پورشه شگفتانگیز توانسته موفقیتهای زیادی در «لمانز» ، «اسپا»، «فوجی»، «برندز هچ» و «کیالامی» با رانندگانی چون ژکی ایکس (Jacky Ickx)، جوکن مس (Jochen Mass)، درک بل (Derek Bell)، ال هولبرت (Al Holbert)، هرلی هیوود (Hurley Haywood) و ورن شوپان (Vern Schuppan) بهدست آورده است.
اولین مالک این خودرو، مارکوس آلفونسو د پورتگو (Marquis Alfonso de Portago) بوده که با آن در مسابقات خستهکننده «تور دو فرانس اتو» در سال ۱۹۵۶ قهرمانی کسب کرده است. این اولین نمونه از سری مشهور TdF فراری محسوب میشود که در گردهماییهای مختلف، توانسته در کلاس خود بهترین شود. البته دلیل این موضوع، کاملاً بدیهی است.
وقتی در محل حراجی از این خودرو به عنوان «یکی از مهمترین جگوارهای تاریخ» نام برده میشد، هیچ نشانهای از اغراق در آن دیده نمیشد. این خودرو در واقع، یکی از آخرین و معدود جگوارهای سی-تایپ مسابقهای بوده که ساخته شده و همینطور، یکی از تنها سه نسخه سبک یا «لایتویت» کمپانی برای مسابقات لمانز در سال ۱۹۵۳ بوده است. جگوار سی-تایپ در این مسابقات توانست در نهایت، جایگاه چهارم از آنِ خود کند و این مقدمهای برای پیروزی در ۸ مسابقه از رقابتهای «اکیوری اکوس» در سال ۱۹۵۴ شد.
این خودرو، زندگی خود را به عنوان یک F1 «استاندارد» آغاز کرده، ولی بعدها از طرف کارخانه به نسخه LM ارتقا یافته است. بر این اساس، این F1 برای پیشرانه از یک موتور ۶/۱ لیتری V-12 با قدرت ۶۸۰ اسببخار استفاده میکند و در عین حال، همچنان قابلیتهای خود را برای سازگاری با محیط جاده حفظ کرده است.
نوچو برتونه (Nuccio Bertone)، رئیس «کاروزریا برتونه»، اولین مالک این خودرو بوده و طراحی آن را با همراهی جوانی به نام جورجتو جوجارو (Giorgetto Giugiaro) انجام داده است. این نمونه منحصر به فرد، اولین بار در «ژنو» و «تورین» به نمایش گذاشته شده و در گردهماییهای «پبل بیچ» در سالهای ۱۹۸۲، ۱۹۹۷ و ۲۰۰۳ حضور داشته است.
واقعیت این است که این خودرو در ابتدا به صورت آبی متالیک رنگآمیزی شده و دارای یک طراحی چرمی قرمز در داخل کابین بوده است. البته تغییراتی نیز که صورت گرفته، چندان از ارزش آن نکاسته است. با این حال، توصیف گودینگ از این خودرو، مالک جدید را بیشتر به برگرداندن آن به رنگهای اصلیاش تشویق کرده است. در هر صورت، کالیفرنیاهای اسپایدر یکی از دلنشینترین خودروهای دنیا هستند و این نمونه نیز با چراغهای جلوی بسته و فاصله محوری کوتاهش، یکی از جذابترینهای آنهاست.
یکی از ۳۲ نمونهی تولید شده از یکی از دوستداشتنیترین فراریهای تاریخ. این خودرو کارنامهای طولانی در تاریخ مسابقات دارد و از لحاظ مکانیکی، شرایط اولیه خود را به صورت کامل حفظ کرده است؛ از جمله موتور ۳/۳ لیتری V-12 با قدرت ۳۲۰ اسببخار و گیربکس ۵ دنده دستی.
![1964 Ferrari 250LM](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/08/1964-Ferrari-250LM-01-526x321.jpg)
منبع: caranddriver
Carbonado Aventador
۳ شهریور ۱۳۹۴فقط میتونم بگم واااااای خداااای من….
تمدن تاریخ خودروسازی اینا هستن…!!!!
فورد
۳ شهریور ۱۳۹۴فراری با اختلاف بسیار بسیار زیاد لامبورگینیو پشت سر گذاشته فرراری یعنی اثر هنری
amir.z
۴ شهریور ۱۳۹۴خب این به خاطر قدمت بیشتر فراری هست
فراری خیلی قدیمیتر از لامبورگینی هست
لامبورگینی تازه پنجاه سالگیشو رد کرده
amir.z
۴ شهریور ۱۳۹۴بچه ها یه چیز خنده دار بگم؟
لامبورگینی و هیوندای پنجاه سالشونه
ایران خودرو هم پنجاه سالشه
بعد الان لامبورگینی اونتادور تولید میکنه…..ایران خودرو دنا
Xman
۸ شهریور ۱۳۹۴مایه تاسفه!
M3 RS 4D
۳ شهریور ۱۳۹۴فراری ترکونده ….
آرمااااان
۳ شهریور ۱۳۹۴فراری پای ثابت تمامی کلکسیون هاست و تو تموم حراجی های خاص حظور داره
Mostafa&S
۴ شهریور ۱۳۹۴میورا یه طرف بقیشونم یه طرف دیگه…
moein
۳ شهریور ۱۳۹۴جانم فراری
جانم ایتالیا . . . ♥
RAYAN
۳ شهریور ۱۳۹۴ما که نفهمیدیم چجوری باید قیمت این ماشینارو بخونیم!! از چپ به راسته یا راست به چپ؟؟!!
سردبیر
۳ شهریور ۱۳۹۴با عرض پوزش. مشکل از فارسی نویسی اعداد بود که برطرف گردید.
با سپاس
علي
۳ شهریور ۱۳۹۴فراری 410 سوپر آمریکا به عنوان ی ماشین شیک و زیبا آن هم در سال ۱۹۵۷ به نوبه خودش ی شاهکاره که منو به شخصه دگرگون کرد و حالا حالاها ذهن منو به خودش درگیر خواهد کرد. البته پورشه هم با اون طراحی اسپرت و خاصش و با توجه به سال ۱۹۶۰ واقعا قابل تحسینه.
amir
۳ شهریور ۱۳۹۴ایران خودرو سایت تحقیقات و بازار ایجاد کرده و از مردم نظر سنجی میکنه درباره خودرو ها تحریم داره جواب میده خواهشا تحریم رو ادامه بدید الان داره درباره هایما نظر سنجی میکنه و من نوشتم بعد 50 سال خودرو سازی شرم آور است این خودرو مونتاژ شود
Amin.
۳ شهریور ۱۳۹۴آیا ایمان نمیآورید؟؟ برترین کلاسهای دنیا متعلق به فِراری هستن :)
” ای قبلهی من خاکِ درِ خانهی تو “
Archi KHAN
۴ شهریور ۱۳۹۴ایول امین جان با کامنتت.
فراری حجت را تمام کرد و هیچ جایی برای شُبهات بعضی دوستان نذاشت …
وحید
۳ شهریور ۱۳۹۴داشبورد این لامبورگینی فیورا با این رنگ به کل خوررو سازی ما می چربه
صادق
۳ شهریور ۱۳۹۴بسیار بسیار عالی
لامصب این که همش فراری بود!!! :)
واقعا سخته بخوای بین بچه هات یکی رو انتخاب کنی ;)
احسان آرسنالی
۳ شهریور ۱۳۹۴همش فراری فراری ایول فراری
MPH
۳ شهریور ۱۳۹۴همشون عالین مخصوصا مکلارن با موتور ساختM POWER
Enzo
۳ شهریور ۱۳۹۴فراری مفهوم کامل عشقه……….
سامان از تبریز
۳ شهریور ۱۳۹۴پس میباخ 8 میلیون دلاری کو ????
وینسنت پرایس
۳ شهریور ۱۳۹۴p400 sv خیلی خوشگله واقعا عاشقشم . همی کودا هم رکورد جدیدی در حراجیها زده . ماهی باراکودا نام بسیار بامسمایی برای این خودرو هست .
mclaren
۳ شهریور ۱۳۹۴فقط اسطوره تمام نشدنی مکلارن اف 1
سیاوش
۳ شهریور ۱۳۹۴پورشه 956 بهترین
lmbx
۴ شهریور ۱۳۹۴درود
حقیقتا فراری ماشین خاصی هست
اما میخوام یه چیزی بگم شاید بعضی ها خوششون نیادمن خودم عاشق ماشین هستم کسایی که منو میشناسن میگن تو دیوانه ماشین هستی این ماشین ها هم همشون اثر هنری هستند
ولی به نظرم خرید ماشین چند میلیون دلاری فقط میتونه اسراف باشه و وای به حال اسراف کاران!این پول ها میتونه صرف خیلی کارهای بهتری بشه که مثالش هم زیاده
بنده اعتقاد دارم ماشین روح داره ولی روح هیچ ماشینی و کلا هیچ چیزی مثل روح انسان ارزش نداره
AHMADREZA
۴ شهریور ۱۳۹۴خیلی باحالن
بابک
۴ شهریور ۱۳۹۴کجاند اون عزیزای دل که ذوق اگزوز لامبورگینی رو میکنن.اصالت زیبایی واقعی,چیزیه که بعد از ۴۰_۵۰ سال,فقط داره گرون تر میشه نه ارزونتر.
زنده باد فراری و البته در اصل زنده باد پنین فارینا که دیدن ماشینهاش میتونه کلاس طراحی باشه
رضا
۴ شهریور ۱۳۹۴وای خدا دارم دیوونه میشم…
عاشق همشونم
شنتیا فراریه
۴ شهریور ۱۳۹۴من این ماشین اولیه رو قبلا توی tuning 3d اسپرت کردم
Archi KHAN
۴ شهریور ۱۳۹۴هر جا سخن از کلکسیون است ، نام فِراری می درخشد …
ارمان
۴ شهریور ۱۳۹۴خیلی ممنون از پدال
همین یکی دو روز پیش بود که یه یکی ار دوست داران هیوندای گقیتم واقعا فکر میکنی 50 سال دیگه جنسیس کوپه رو تو کانسپت کلاسیک میبینی؟
جوابمو نداد اما فکر کنم جوابشو گرفت