گردهمایی سالانه کلاسیک ها و خودروهای خاص «الگانس» امسال نیز در تاریخ ۲۵ می ۲۰۱۳ مطابق چهارم خردادماه ۹۲ در شهر Cernobbio ایتالیا برگزار شد؛ آنچه در گردهمایی امسال نسبت به سال گذشته بیش از هرچیز دیگری خودنمایی می کرد حضور کمرنگ مدل های مفهومی بود . . .

اما قبل از معرفی خودروهای امسال، اجازه دهید مختصری در مورد تاریخچه این گردهمایی توضیح دهیم. اول از همه باید گفت که نام کامل این گردهمایی Concorso d’Eleganza Villa d’Este است اما معمولا از آن به نام های مختصر دیگری مثل «گردهمایی الگانس» یا «گردهمایی ویلادسته» نیز یاد می شود.

سابقه گردهمایی الگانس به سال ۱۹۲۹ میلادی بازمی گردد که تقریبا همه ساله و در هفته آخر ماه آوریل در گرند هتل Villa d’Este در ایتالیا برگزار می شد اما از سال ۲۰۱۱ به بعد زمان برگزاری آن به نیمه دوم ماه می تغییر کرد.

اگر از اسپانسر این گردهمایی نیز ازما بپرسید باید بگوییم که بی ام و در ده سال اخیر و با همکاری گرند هتل Villa d’Este که به خاطر ساختمان تاریخی اش و طبیعت زیبایی که در آن قرار گرفته به یکی از جاذبه های گردشگری ایتالیا مبدل شده؛ مسئول تامین هزینه های آن است.
**** برترین مدل های گردهمایی الگانس ۲۰۱۳ ****

سمت راست تصویر سیلور گوست مدل ۱۹۱۳ قرار گرفته و سمت چپ نیز مدل ۲۰۱۳ آن که ۱۰۰ سال با یکدیگر اختلاف سن دارند! این پکیج تولید محدود که در آن بار برای نخستین :.۷.ار رینگ ها و جلوپنجره گوست به رنگ مشکی درآمده، به یاد حضور چهار دستگاه سیلور گوستی که سال ۱۹۱۳ در رالی ۱۸۲۰ مایلی Alpine Trial استرالیا شرکت کرده بودند، ساخته شده

کیت بدنه پکیج CTR3 با الهام از مدل های مسابقه ای موتور- وسط دهه ۵۰ میلادی ساخته شده البته با انضمام انبوهی از قطعات کربنی! این ۹۱۱ که حدود ۴۲۰ هزار دلار قیمت خورده، مجهز به پیشرانه ۳.۸ لیتری توربوی ۷۴۰ اسبی است

۲۱۲ اکسپرت یک مدل مسابقه ای بود که فراری از آن تنها ۲۸ دستگاه در سال ۱۹۵۱ ساخت. پیشرانه ۲۱۲ یک موتور ۲.۶ لیتری دوازده سیلندر ۱۷۵ اسبی بود که قدرتش به گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ های عقبی منتقل می شد.

مدل های XK120 را باید بعد از SS100، دومین اسپرت جگوار دانست که تولید آن از ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۴ میلادی به حدود ۱۲۰۰۰ دستگاه رسید. عمده شهرت XK120 بخاطر پیروزی آن درسال ۱۹۴۹ و در پیست سیلورستون بود که اولین پیروزی جگوار در مسابقات لقب گرفت

وقتی زاگاتو در فاصله سالهای ۱۹۶۰ تا ۶۳ میلادی تصمیم به عرضه مدل های DB4 آستون مارتین با نام جی تی کرد، انتظارش این بود که تمامی ۲۵ دستگاهی که از آن می سازد براحتی بفروش میرود ولی بعد از گذشت ۳ سال تنها ۲۰ دستگاه تحویل مشتریان شد.

جالب است بدانید که برتونه بیستمین و آخرین دستگاه جی تی را از زاگوتو خریداری کرد که به لطف دستان هنرمند جیو جیوارو، مدل معروف Bertone Jet را با آن ساخت؛ مدلی که همین امسال با قیمت ۴.۹ میلیون دلار در حراجی بانهاماس فروخته شد

تقریبا هیچ امیدی به تولید شدن این کراس اور هیبریدی/دیزلی که برای نخستین بار در ژنو ۲۰۱۳ رونمایی شد، نیست اما به احتمال فراوان فرم ذوزنقه ای شکل جلوپنجره و چراغ های باریک و کشیده اش به محصولات آتی سوبارو نیز سرایت می کند

XKSS را باید در یک جمله معرفی کرد: نسخه خیابانی جگوار D-type که سال ۱۹۵۷ بصورت محدود تولید شد؛ گفته می شود که از این خودرو حدود ۱۶ دستگاه ساخته شده که اکثر خریداران آن هم آمریکایی ها بوده اند

تولید مرسدس 540K از سال ۱۹۳۶ شروع شد که در طول ۴ سال ۴۱۹ دستگاه آن تحویل مشتریان شد. از آنجایی که 540K جانشین 500K شده بود، همان پیشرانه هشت سیلندر تخت آن را زیر کاپوت داشت با این تفاوت که حجم آن به ۵.۴ لیتر افزایش یافت تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت داشته باشد

اگر به تاریخچه فراری در سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۶ برگردیم، می بینیم که فراری برای نامگذاری مدل هایی که پیشرانه ای غیر از دوازده سیلندر داشتنه اند از نام دینو استفاده کرده؛ مدل های دینو غالبا ارزان ترین مدل های فراری نیز بوده اند

اولین همکاری بی ام و با پنین فارینا به سال ۱۹۴۹ میلادی برمی گردد؛ همان زمانیکه بی ام و برای ساخت مدل ۵۰۱ به سراغ پنین فارینا رفت اما طرح آنها آنقدر فضایی بود که بی ام و تصمیم گرفت از طرحان خودش (پیتر شیمونوفسکی) استفاده کند

حال بعد از شش دهه، این دو دوست قدیمی با ساخت مفهومی گرن لوسو دومین همکاری خود را تجربه کرده اند که البته بهتر از این ها هم می توانست باشد

مرسدس بعد از پشت سر گذاشتن اولین محصولاتش مانند ۴۰۰ و ۶۳۰ به سراغ تولید سری ۶۸۰ تایپ اس رفت که موتورهای حجیم ۶.۸ لیتری شش سیلندر خطی M06 که بدست فردیناند پورشه طراحی شده بود، داشتند. قدرت این موتور با کمک سوپرشارژر به حدود ۱۲۰ تا ۱۸۰ اسب بخار محدود می شد.

اما ۶۸۰ مدلی نبود که مرسدس به این زودی ها با آن خداحافظی کند. یکسال بعد، یعنی در ۱۹۲۸ میلادی، مرسدس نسخه هفت لیتری آنرا با نام 700SS روانه بازار کرد؛ بعد از آن موتور ۷.۱ لیتری برای مدل 710SS معرفی شد و نهایتا مدل 720SSK با فاصله محوری کوتاه تر ساخته شد که هم اکنون مدل های موجود و سالم باقیمانده از آن در جهان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد.

6C نامی مدلی است که آلفارومئو تولید آنرا از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۵۴ میلادی ادامه داد اما مدلی که در این تصویر مشاهده می کنید نسخه Villa d’Este آن است که برای گرامیداشت همین گردهمایی در سال ۱۹۴۹ ساخته شد؛ از این مدل تنها ۳۶ دستگاه موجود است.

اگر موتور ارتقا یافته فانتوم نسل اول را درون یک شاسی جدید قرار دهید حاصل کار چیزی نیست جز نسل دوم فانتوم که در فاصله ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۶ میلادی حدود ۱۴۰۰ دستگاه آن روانه بازار شد

اگر تصور می کنید رولزرویس نام ریث را همین امسال برای کوپه جدیدش استفاده کرده، باید بگوییم که اینطور نیست! سال ۱۹۳۸ هم رولزرویس به مدت دوسال خودرویی ۴.۳ لیتری شش سیلندر تولید کرد و کمتر از ۵۰۰ دستگاه تولید کرد که ریث نام داشت.

بی ام و ۳۲۸ رودستری بود که گفته می شود از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۰ تنها به تعداد ۴۶۴ دستگاه از آن ساخته شد؛ این خودرو فقط با موتور ۲.۰ لیتری ۸۰ اسبی تحویل مشتریان شد

سال ۱۹۵۴ وقتی تالبوت از پیشرانه ۲.۵ لیتری استفاده کرد حاصل کار به تولید T14 ختم شد؛ کوپه ای که به تعداد تقریبی ۵۴ دستگاه ساخته شد.

سی بی لو (!) خودرویی مفهومی بود که برتونه سال ۱۹۷۸ برپایه لانچیا استراتوس آنرا ساخت؛ سی بی لو نسبت به استراتوس حدود ۱۱ سانتیمتر بدنه کشیده تری داشت

این خودرو که سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶ وارد مسابقات شد، توسط کمپانی ایتالیایی باندینی ساخته شده

همیشه دیدن یا شنیدن نام M1 داغ هواداران بی ام و را تازه می کند؛ این خودرو که از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ تولید می شد را باید تنها سوپراسپرت واقعی کمپانی دانست

سوپر فست نام آخرین سری ۵۰۰ بود که از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۶ به تعداد محدود ۳۷ دستگاه و با پیشرانه ۵.۰ لیتری V12 به تولید رسید؛ سوپر فست فقط بصورت کوپه ساخته شد

SV نام مشهورترین مدل ساخته شده از میوراست که با حدود ۱۵ اسب بخار بیشتر از نسخه های استاندارد، قدرتش به ۳۸۰ اسب می رسید.

فلایینگ استار نام مدلی مفهومی است که کمپانی Carrozzeria سال ۱۹۶۶ میلادی بر پلتفرم موتور جلوی لامبورگینی ساخت.

برای جشن ۱۰۰ سالگی آستون چه هدیه ای بهتر از این؟؟؟ خودرویی میلیون دلاری که برپایه V12 ونتیج ساخته شده اما بدون سقف!

آتلانتیک کوپه ای آلومینیومی بود که تنها چهار دستگاه از آن ساخته شده اما گفته می شود هم اکنون دو دستگاه آن باقیمانده اند که قیمتشان هرچه باشد کمتر از ۲۰ میلیون دلار نیست! ناگفته نماند که این خودرو متعلق به رالف لائوران آمریکایی (طراح معروف مد) است

جی تی وی را باید اولین پرتوتایپ لامبورگینی دانست که سال ۱۹۶۳ معرفی شد و یکسال بعد هم به تولید اولین خودروی تولیدی لامبورگینی که اینبار 350GT نام داشت، منجر شد

اولین هیبریدی و گرانترین خودروی تولیدی مک لارن چیزی نیست به جز P1 که به جانشینی F1 آمده

این خودروی روباز، به پاس حدود نیم قرن زحمات سرجیو پنین فارینا مدیر فقید استودیوی طراحی پنین فارینا ساخته شده؛ پلتفرم آن همان پلتفرم ۴۵۸ اسپایدر است.

دیسکو خودرویی بود که سال ۱۹۵۲ با همکاری کمپانی تورینگ و در مدل های کوپه و اسپایدر معرفی شد؛ حال بعد از گذشت نیم قرن دو کمپانی بار دیگر یک همکاری جدید برای تولید خودرویی با همان نام سابق داشته اند. این دیسکو برپایه آلفارومئو 8C ساخته شده و ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد

این خودرو که سال گذشته در ژنو ۲۰۱۲ رونمایی شد، بر پلتفرم لوتوس اوورا ساخته شده اما پیشرانه ای هیبریدی داشته که با دو موتور الکتریکی (یکی برای چرخهای عقب) مجموعا قدرتی معادل ۴۰۰ اسب بخار دارد

اولین خودروی پورشه هم که دیگر نیازی به تعریف ندارد؛ خودرویی که از سال ۱۹۴۸ و در مدل کوپه و کانورتیبل تولید شد و موتورهای چهار سیلندرش قدرتی از ۴۰ تا حداکثر ۱۳۰ اسب بخار داشتند

DBS همان خودرویی است که سال ۱۹۶۹ در سینمایی جیمز باند “در خدمت سرویس مخفی” به روی صحنه رفت؛ DBS کوپه ای تولید محدود بود که تولیدش از ۱۹۶۷ و با پیشرانه ۴.۰ لیتری ۲۸۳ اسبی شروع شد

گفته می شود که از 250LM که خودرویی مسابقه ای بود، در فاصله سالهای ۶۴-۶۵ میلادی حدود ۳۲ دستگاه آن هم با پیشرانه ۳.۳ لیتری ۳۲۰ اسبی تولید شده
HASSANBMW
۳۰ خرداد ۱۳۹۲P1 بهتر از همه!!!
کاشکی بودیم سوار میشدیم!!!
feri 007
۳۰ خرداد ۱۳۹۲اینجا گفته لامبورگینی میورا سال 1972 یعنی حدود 40سال پیش 380اسب بخار داشته… حاضرم شرط ببندم که هیچ شرکت خودروسازی داخلی نمیتونه یه موتور بالای 200اسب بخار بسازه… جون فری حتی نمیتونه چنین موتوری رو مونتاژ کنه!!!
گالاردو
۳۰ خرداد ۱۳۹۲50 سال پیش!
واسه اینه که میگم لامبو ینی عشق!
tomcat
۳۰ خرداد ۱۳۹۲انصافا بهترین ندارن!
همشون اسطورن…خدایی ۶۰/۷۰ !! سال پیشم رقابت داغ بوده
saber
۳۰ خرداد ۱۳۹۲ببینید ماشینای دهه 60اونا کمترینش 120اسب بخار و ماشینای روز ما حداکثرش 90اسب
جایی بسی تاسف
x-master
۳۰ خرداد ۱۳۹۲وای اینا همرو میکشن که
دوست داشتم همشونو داشتم
ولی طراحی مرسدسا از همشون بهتره
moein
۳۰ خرداد ۱۳۹۲فقط آلفا دیسکو ولانته
ولی جدای از ماشینهای معرکه ای که اینجا بوده,محل برگذاری رو داشته باشید
مثل بهشت میمونه :(
عرفان
۳۰ خرداد ۱۳۹۲1937 Mercedes-Benz 540K Cabriolet A
موتور 8 سیلندر 5.4 لیتر {115} اسب.
BMW 328 Wendler Sport Cabriolet1937
موتور 2 لیتر قدرت 80 اسب
مقایسه کنید مهندسی موتور بی ام و حرف نداشت.
ایول به بی ام و از اون اولم از بنز سرتر بود.
امید
۳۱ خرداد ۱۳۹۲به نظره سلیقه ام (!) جگوار xk120 واقعاً دوست داشتنیه … چندین بار به عنوان زیبا ترین خودروی قرن انتخاب شده نه صرفاً با نظر سنجی مردمی بلکه با نظر سنجی بین معروف ترین طراحان خودرو از جمله مارچلو گاندینی (طراح لامبورگینی کانتاش و دیابلو و میورا ) – گوردن موری (خالق مک لارن f1) – کن اوکایاما (طراح فراری انزو) – پال براک ( طراح 230 sl و w108 بنز) و …
به این طراحی زیبا اضافه کنید این ویژگی ها رو : سریع ترین ماشین خیابونی تو اواخر دهه40 و اوایل دهه 50 … یه جورایی مک لارن و بوگاتی اون زمان بوده … حجم پیشرانه 3.4 لیتر … 213 اسب … حداکثر سرعت هم 213.393 km/h کیلومتر برساعت (رکورد سال 1949 برای یه ماشین خیابونی و نه مسابقه ای) …
این جگوار واقعاً زیبا و دوست داشتنی هست … البته تمام کلاسیک های بالا دوست داشتنی هستند …
mohsen
۳۱ خرداد ۱۳۹۲miura اولین ماشین موتور وسط دنیاست که فقط برای کسایی که عاشق سرعت هستن ساخته شد . 280 kph سرعت تو اون سال ……….
جلال
۳۱ خرداد ۱۳۹۲به نظر من رولزرویس ریث و مرسدس680اس از همشون قشنگترن. الان اگه یکیشونو ببینی شوکه میشی حالا فکرشو بکن اون زمان چقدر جلب توجه میکرده! کسایی که اونهارو سوار میشدن خدای ثروت بودن!!!!!!!
نيما
۴ تیر ۱۳۹۲واقعاً ماشین های کلاسیک حرف ندارن همشون معرکه هستند .
shahrokh
۳۱ تیر ۱۳۹۲مرسدس540k یه سوپرکلاسیک.
یاسر
۳۱ تیر ۱۳۹۲یادش بخیر هر کدوم برای خودشون دنیایی داشتن
arash1354
۸ بهمن ۱۳۹۲چیزی فراتر از یک رویاست