پیش از این گفته بودم و حالا هم با آوای بلند میگویم که جماعت چینی دستبردار نیست، این قوم مخوف به هر شاخهای از صنعت که چنگ بیاویزد تا نهایتش پیش خواهد رفت و هیچ وقعی هم به غریو «زندهباد» و یا «مرده باد» ما مردمان نمینهد. چند صباحی است که این طایفه غریب، خودروسازی را پیشه خود ساخته و در ره رسیدن به مقصود از هیچ فعلی هم رویگردان نیست.
اما در اینسوی، متصدیان گرانمایه خودرو در کشورمان به سبک و سیاق همیشگی خود، هیچ اعتباری برای این قبیله قائل نیستند و کماکان در رؤیاهای جوانی خویش غرقاند. انحصارهای رنگارنگ و دیوار سر به فلک کشیده تعرفهها هم این خواب خوش را بسی سنگینتر نموده است. تا هنگامی که این پندارها و تصورات از بین نروند و این دسته واقعیت را آنچنان که هست نبینند این صنعت سامان نخواهد گرفت و خواهناخواه در آتیهای که چندان هم دور نیست لگدمال ستوران زردفام خواهیم شد!پیش از این، نامهایی همچون چری و جک، جیلی، لیفان و…. را شنیده بودیم ولی شکی ندارم که کمتر از کسی از بین ما اسامی غریبی همچون گونو و فودای به گوشش خورده باشد. گرچه پیش از این مدلی از گک گونو به نام GX5 توسط شرکت «مرتب خودرو» معرفی شد، ولی با این وجود، هنوز هم این برند در بازار ایران ناشناخته است. اخیراً این برندهای گمنام، محصولاتی را روانه بازار نمودند که کاملاً مشابه و یا حتی کپیای آشنا از مدلهای مشهور اروپایی و یا ژاپنی هستند. ممکن است ظاهراً این عمل بسیار ساده و یا حتی پیشپاافتاده به نظر آید، ولی پیش از این هم گفته بودیم که یک کپی خوب عملی است که از هر مجموعهای ساخته نیست. برای انجام صحیح این کار به نقشههای دقیق، طراحان نسبتاً ماهر، ابزارهای مدرن برش، قالبهای جدید بدنه و….. نیاز است که فراهم نمودن هر یک از آنها منوط به تخصص، مدیریت صحیح و هماهنگ و نیز صبر و تلاش وافر مدیران و کارکنان یک مجموعه است. بگذریم!
مدلهایی که در این مطلب آنها را بررسی میکنیم در حال حاضر جزو ارزانترین SUV های موجود در بازار چین هستند. بی هیچ شک و تردیدی این محصولات قابل قیاس با همتایان ژاپنی و کرهای خود نیستند و حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال به لحاظ کیفیت و عملکرد از آنها عقبترند، اما درعینحال عرضه آنها گواهی بر رشد سریع برندهای چینی و اعتمادبهنفس عجیب آنها در دنیای امروز است. این مسئله خود بهتنهایی گویای این امر است که لااقل در سطوح ظاهری فاصله بین این خودروها با رقبایشان در حال کم شدن است. چینیها به سرعت دارند از ما دور میشوند، پس لحظات را دریابیم!
Foday Lan Fu
فروش مدل جدید Foday LANFU در بازار چین آغاز شده است. طرح جلوپنجره که در اطراف چراغهای جلوی قرار گرفته بسیار تأثیرگذار است.LANFU بزرگترین SUV ای است که تاکنون توسط برند Foday تولید شده است. احتمالاً هم در بین تولیدات این شرکت از بهترین طرح ظاهری برخوردار است. بهای فروش آن نیز از ۱۰۹,۸۰۰ یوآن (۱۷,۹۰۰ دلار) شروع شده و به ۱۴۹,۸۰۰ یوآن (۲۴,۴۰۰ دلار) ختم میشود.
در حال حاضر، این مدل یکی از ارزانترین SUV های فول سایزی میباشد که در بازار چین در دسترس مشتریان است. داشبورد آن نیز ظاهر خوبی نسبت به بهای پرداختی دارد. پلاستیکهای مورد استفاده در آن همراه با تریم های چوبی هستند و گران هم به نظر میرسند. اجزای آلومینیمی و صفحه نمایشگر بخش وسط کنسول و همچنین صندلیهای دو رنگ از دیگر ویژگیهای کابین این خودروست. در حال حاضر این مدل گل سرسبد برند FODAY است. این خودرو در جایگاهی بالاتر از مدل EXPLORER 6 قرار دارد.LANFU خودرویی بزرگ است با ابعادی برابر با ۴۷۷۱/۱۸۷۰/۱۸۲۸ میلیمتر و فاصله دو محور 2790MM. هماکنون این خودرو با دو نوع پیشرانه عرضه میشود: اولی موتوری است با حجمی معادل ۲.۴ لیتر که منبع آن میتسوبیشی بوده و توانی معادل ۱۳۶ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۰۰ نیوتن متر را داراست. دیگری هم یک موتور ۱.۹ لیتری توربو دیزل است که ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را ارائه میدهد. هر دوی این پیشرانهها به همراه یک گیربکس ۵ دنده دستی عرضه میشوند. نیروی پیشرانه در حالت استاندارد به محور عقب خودرو منتقل میشود و گزینه چهار چرخ متحرک هم به صورت سفارشی است.GONOW GX6
فروش SUV جدید GONOW GX6 در بازار چین شروع شده است. اکثر بخشهای این خودرو از رنجروور ایووک کپی شدهاند. قیمت آن هم از ۱۰۹,۸۰۰ یوآن (۱۷,۹۰۰ دلار) شروع شده و به ۱۴۶,۸۰۰ (۲۳,۹۵۰ دلار) یوآن ختم میشود (نکته جالب اینجاست که هماکنون خودروی رنجروور ایووک با قیمتی بیش از ۸۵ هزار دلار در بازار چین فروخته میشود). در حال حاضر خودروی GX6 یکی از ارزانترین SUV های سایز متوسط در بازار چین است. این مدل نسخه تولیدی از کانسپت GONOW GA6470 میباشد که برای نخستین بار در آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی در نمایشگاه خودروی پکن به نمایش درآمد.
طراحی داخل کابین این خودرو منطقی و مطابق مد روز است و به همراه صندلیهایی به رنگ قرمز- مشکی، اجزای قرمز رنگ دربها، دکمه استارت و صفحه بزرگ نمایشگر لمسی (که سیستم اطلاعات در آن تعبیه شده است) عرضه میگردد. داشبورد این خودرو همچون بدنه آن از رنجروور ایووک الهام گرفته است. در بدنه بخشهایی همچون جلوپنجره، سپر عقب، چراغهای عقب و منحنیهای روی چرخها کاملاً از روی طرح بدنه ایووک نسخهبرداری شدهاند. پیش از این هم کمپانی LANDWIND از نسخه اصلی رنجروور ایووک به طور کامل و مو به مو کپی کرده بود، گویا این سریال در چین تمامی ندارد! دو نوع پیشرانه برای این خودرو در نظر گرفته شده است: نخستین آنها یک موتور ۲.۴ لیتری بنزینی میباشد، که به همراه یک گیربکس ۵ دنده دستی عرضه میشود و دیگری هم موتوری است با حجم ۲ لیتر (۴ سیلندر توربو دیزل) که به همراه یک گیربکس ۶ دنده دستی عرضه میگردد. این را هم اضافه کنم که پیشرانه ۲.۴ لیتری این خودرو توسط میتسوبیشی طراحی شده است. ابعاد این خودرو معادل ۴۶۴۰/۱۸۱۵/۱۸۰۰ MM و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن برابر با 2745MM است.
shahin
۱۰ آذر ۱۳۹۳عجب کپی بردارا خوبی هستن اینا دیگه!
MAFIA
۱۰ آذر ۱۳۹۳یورش نه جنگ جهانی!!!!!!!
امیر
۱۰ آذر ۱۳۹۳من کاری با چینی بودنش ندارم
اما انصافا این foday طراحی خارجی خخوبی داره !
matin
۱۰ آذر ۱۳۹۳آخه اسماشون هم ضایع ست
لیف جک جری گونی و…
shahin
۱۰ آذر ۱۳۹۳حالا کاش ما کپی کردن هم بلد بودیم بلدیما ولی کپیه ماشین های 15 ، 20 سال پیش میزنیم.
NASSY
۱۰ آذر ۱۳۹۳کپی کردن هم بلد نیستـــــــــــــــــــــــیم داداش!!!
فقط بلدیم پز قدمت و تاریخ و … بدیم ب این و اون, یـــــا بریم دلال بشیم و پول
مفت کاسب بشیم!!!!
محمد حسین
۱۰ آذر ۱۳۹۳اون Gonow GX6 خوده 4runner هست
Hooman
۱۰ آذر ۱۳۹۳Gx6 کپی لندرور اووک و دیسکاوری جدیده نه فور رانر حتماً تا حالا تویوتا فوررانر رو ندیدی که اینو گفتی
محمد حسین
۱۰ آذر ۱۳۹۳شما پشتشو ببین بعد حرف بزن
Hooman
۱۰ آذر ۱۳۹۳بیا عزیز خودت پشت و جلو بالا و پایین و بغل جفتشونو ببین خودت قضاوت کن
http://www.toyota.com/4runner/
http://www.landrover.com/vehicles/new-discovery-sport/gallery.html
محمد حسین
۱۱ آذر ۱۳۹۳من دارم قدیمیاشو میگم اونایی که تو ایرانه.
حامد
۱۱ آذر ۱۳۹۳من نمیخوام از صنعت ایران دفاع کنم ولی به یه نکته توجه نکردید اگه مدیریت سیاسی رو صنعتمون نبود/منافع خواص درگیر صنعت خودرو نبود/تحریم نبودیم و اجازه فعالیت به متخصصین خودمون داده میشد همین الان 10 سال از این چینی های کپی کار جلوتر بودیم.
زمان کپی کاری ما باید 10 سال پیش تموم میشد ولی با لطف آقای خاص وبا مدیران لایقی که در راس این صنعت گذاشتند، این صنعت رو 10 سال به خواب زمستونی بردند و الانم خیلی از این خواب اسیب دیده و بلند شدنش کار یه سال دو سال نیست.ولی
به امید مدیریت تدبیر و امید
چرخ صنعت ایران راه خواهد افتاد.
mustang
۱۲ آذر ۱۳۹۳اره داداش چه امیدی داری تو.راه میفته ولی عمر نوح و صبر ایوبم اگه بود جوابگو نبود.همیشه یک کپی خوب بهتر از ساخت اشتباه هست.فکر میکنی اگه سی سال پیش پراید نمیومد تو ایران .ایران میتونست پراید تولید کنه.باور کن اگه نمیومد تا الان چراغای پیکانو واست عوض میکردن و با اسم های مختلف به ملت میدادن.مثلا پیکان ال ایکس یا پیکان تی ال.
من
۱۰ آذر ۱۳۹۳قضیه میتسوبیشی چیه هرچی ماشین میسازن این چینیا میگن موتور میتسو روش هست؟
احسان آرسنالی
۱۰ آذر ۱۳۹۳میتسو تکنولوژی ساخت موتورهای 10 15 سال پیشش رو میده به اینا پول درمیاره به همین راحتی. برخی قطعاتی که نمیتونن بسازند رو هم بهشون میفروشه دوباره پول درمیاره
Just germany...
۱۰ آذر ۱۳۹۳اسماشونو نیگا….
بلند نیستن اسم بزارن رفتن ماشین ساختن…!!!
NASSY
۱۰ آذر ۱۳۹۳داداش تو برو شیک تر و بهتر و …. بزن
اسم ماشینی که خودت ساختی رو لاتین بذار چون کلاس داره!!!
داداش, چند هفته پیش ایران بودم, با دوستام و اشناییام حرف میزدم میگفتن ملت زدن تو کار دلالی و بالا کشیدن و …(بلا نسبت ادم های خوب و باوجدان)
گفتم پس تولید چی ؟؟؟ میگفت برو بابا کی حوصله تولید داره!!!!(شاخ دراومد 1 متر)
بحث ماشین و اینا شد, میگفت بیخیال تولید و اینا , سرمایه تو بده(میخاستم مجوز کارخونه بگیرم و …)واست زمین میگیرم و میسازم و میفروشم واست!!!(شاخم دراز تر شد)!!!
.
کلا بیخیال شدم و افسرده!!!
Just germany...
۱۰ آذر ۱۳۹۳خیلی قبل تر باید شاختون در میومد
دلالی و بالا کشیدن ( بلا نسبت آدم های خوب و با وجدان ) دیگه یه شغل خیلی راحته تو ایران الان فقط همین راه جواب میده
پولی که آدم بخواد بده برای کارخونه رو نصفشو بده دلالی سالی نزدیک به 1/5 برابر کارخونه درآمد داره
اگه هم قصدتون سرمایه گذاری تو ایران هست بهترین راه همون دلالی و …بساز و بفروش هست
البته یکی از دوستان رفت تو کار واردات خودرو دو سال پیش یه سوتانا داشت الان یدونه پورشه کاین 2012….!!!
saeed
۱۰ آذر ۱۳۹۳دستشون به هر صنعتی ک رسیده گند زدن توش!
NASSY
۱۰ آذر ۱۳۹۳تو میتونه بهتر درست کنی , بسم الله داداش
ahmad
۱۰ آذر ۱۳۹۳البته در نظر داشته باشید که خودرو ساز های داخلی ما دست چینی ها رو در تولید آشغال و ضایعات تحت عنوان “تولید خودروی ملی” از پشت بسن!
Just germany...
۱۰ آذر ۱۳۹۳این ماشین دومی داخلش کپی برابر اصل رنجرور ایوکه…!!
سینا
۱۰ آذر ۱۳۹۳قضیه دارو شده که میگه مشابهش رو دارم
حالا میریم لندروور یا پرادو بخریم (توخواب البته ) میگه اصلش رو ندارم مشابهش هست بدم خدمتتون ؟!!!
نوید
۱۰ آذر ۱۳۹۳یعنی ما از اینها کمتریم
وااااااااااااااااااااااااای بر ما
NASSY
۱۰ آذر ۱۳۹۳از ماســـــــــــــت که بر ماســــــــــــــــــت!!!
.
لعنت ب انحصار و انحصار طلبی!
e36
۱۰ آذر ۱۳۹۳مقصر خودمونیم ، نباید بخریم این آشغالارو
NASSY
۱۰ آذر ۱۳۹۳درسته مقصر خودمونیم!!!
چون زدیم تو کار دلالی و مفت خوری
چون به تولید و رقابت اهمییت نمیدیم
چون خودرو سازامون هرکار کردن, فقط نکاه کردیم
چون بشتکار و اهل زحمت کشیدن نیستیم
چون به چیز(امکانات,رفاه,…) کم قانع هستیم
چون …
از ماست که برماست
نوید (6*6)
۱۰ آذر ۱۳۹۳اتفاقا انحصار و انحصار طلبی بسیار عالی هست
ولی دزدی خیلی بده
واااااااااااااااااااای بر کم فروشان
منظورم به همه ی کسانی هست که در کار خودشون کم کاری و تقلب میکنن
parseh net30
۱۰ آذر ۱۳۹۳اولیه چه خوشگله از نمای جلو. قبول کنید قشنگه
matin
۱۰ آذر ۱۳۹۳من از ماشین هایی که دریچه جلوی فنشون (اسم دقیقشو یادم رفته!!!) انقدر بزرگه مثل ماشینای هیوندا خوشم نمی یاد
فرید458
۱۰ آذر ۱۳۹۳با تشکر از سام عزیز به خاطر مطلب خوبش
سام عزیز بی صبرانه منتظر قسمت دوم سیستم مدیریتی تویوتا هستم ☺
NASSY
۱۰ آذر ۱۳۹۳بزنم ب تخته(تق تق تق), داداش ســـــــــــام بدجور فعال شده. ;)
(مرســــــــــــــــــــی داری سام)
امیدوارم با این مطالب جوون های ایران هم به خودشون بیان و شروع کنن ب تولید, با پشتکار و زحمت میشه به همه جا رسید.
سام
۱۱ آذر ۱۳۹۳با سلام
لطف داری ناصر جان، من خیلی کوچکتر از این حرف ها هستم.امیدوارم هر جا هستی موفق باشی.
سام
۱۰ آذر ۱۳۹۳با سلام
لطف داری فرید جان.در صورت آماده شدن این مطلب، در اسرع وقت آن را به پدال پست می کنم.فعلا دارم منابعش را بررسی می کنم.
نیما
۱۰ آذر ۱۳۹۳به چهارمین عکس نگاه کنید متوجه میشید یعنی آشغال بودنشونو از پشت مانیتور میشه حس کرد
رسول
۱۰ آذر ۱۳۹۳اقا خر مارو بیارید ما بریم
سعید
۱۰ آذر ۱۳۹۳چینی = آشغال
sirus
۱۰ آذر ۱۳۹۳بنطر من خریداران خودرو های چینی اخرش از دست خرابیهای پی در پی قطعات مثل اون مرد بی ام دبلیو داره اتیشش میزنن.ولی ای کاش ماهم لااقل از این چینی ها یه کم یاد میگرفتیم و کمی هم پشتکار داشتیم
ahmad
۱۰ آذر ۱۳۹۳باور کنید یکی از آرزو های من اینه که حداقل این چینی ها آت و اشغالاشونو به بازار ما تحمیل کنن و بازار ما رو بدست بگیرن بلکه شاید اونها انحصار و فساد ایجاد شده در صنعت خودرو ما رو با این کار از بین ببرن!
محمدرضا
۱۰ آذر ۱۳۹۳آقا یه سوال:ام جی که تو چین تولید میشه و تحت لیسانس انگلستان مثل بقیه چینیا آشغاله یا خوبه.
iman
۱۱ آذر ۱۳۹۳ام جی انگلیسی و هلدینگش چینی هست کلیه تجهیزات کارخونه و مواد و… همه انگلیسی ولی با پرسنل آموزش دیده چینی
ولو هم سویدی و هلدینگش چینی، کلیه تجهیزات کارخونه و مواد و… همه سویدی ولی با پرسنل آموزش دیده چینی
البته مثلا سایک سهامهای دیگه رو هم داره مثل آمریکا جنرال موتورز که ماشینهای اونارو هم میسازه
نيما
۱۰ آذر ۱۳۹۳اولی شبیه پرادو و دومی شبیه فورد فلکسه
چین استاد کپی کاریه
مصطفی
۱۰ آذر ۱۳۹۳حالا خوبه این چینیا کپی میکنن ولی ما هنوز ماشینای 20-30سال پیشو می سازیم!
امیرمسعود
۱۰ آذر ۱۳۹۳چین دنیا رو کپی میکنه. نوآوری که نداره.پس تولیدهاشون ارزش نداره
ودر اوج بی کیفیتیه
راهکار برای پشیرفت خودمون بدید
مک میسل
۱۰ آذر ۱۳۹۳دوست عزیز اینطور نیست.
این جنساکه میبینی تو بازار هست(بجز ماشین و چند تا چیز دیگه)
تمام جنس های درجه3 چینی هستد،تاجر و یا بهتره بگوییم دلال های(انصافا با انصااااااااااااااااااف)بازار ما میرن از بین جنس های درجه1-2 و3 چینی،درجه 3 اون محصول رو بر میدارن میارن ایران،الان خالم تو المانه،اونجا هم جنس چینی هست،ولی جالبه اونجایی ها از مرغوب به صرفه بودن و با کیفیت بودن محصولات چین صحبت میکنند!
(ایران&المان)
نیما
۱۱ آذر ۱۳۹۳حرفت درسته ولی هیچ وقت کشوری مثل آلمان نمیاد صنایع سنگین و صنایع نیمه سنگینشو در اختییار کسی قرارا بده تا ازش کپی کنن مثل صنعت اتومبیل و یا برق و یا شیمی در کل صنعت مادر و مهم من تویه عسلویه کار میکنم و کارمم برق و ابزار دقیقه باورت میشه بارچینی وجود نداره در واقع چین نمیتونه متریال و تجهیزات چینی به این جور جاها قالب کنه اکثرا شرکت های آلمانی و بعضی هلندی و فرانسوین و ایتالیایی هستن نمونش شرکت زیمنس که تویه ابزار دقیق تولید و طراحی PLC میکنه که مغز همه کاراست چین تا یه جایی میتونه اگر پاشو از گیلیمش درازتر کنه(که البته نمیتونه) نابودش میکنن
حمید
۱۱ آذر ۱۳۹۳سلام نیما جان من تازه مهندسی الکترونیک ام رو گرفتم و plc /s7 وdcs رو خیلی مطالعه کردم . میتونی یه مشاوره ای به من بدی؟این میلمه
hanhejin5@gmail.com
نیما
۱۱ آذر ۱۳۹۳اتفاقا منم یکی از آشناهام آلمانه و میگه اینا هرچی خوبه ماله خودشونه یه خورده پائینترارو صادر میکنن گفتم واویلا صادراتشونو اینه دیگه نگه داشته هاشون دیگه چی میتونه باشه دقیقا برعکس اینجا هرچی آشغاله ماله ملته خوب که چه عرض کنم شیک و پیکش واسه خارجی ها یه نمونش پسته و فرش
یه پسر
۱۰ آذر ۱۳۹۳اینکه چین کالای بی کیفیت می سازه دلیل داره
الان گریت وال داره خودشو واسه بازار اروپا آماده می کنه
تا پای دروازه اش هم اومده
ولی وقتی واسه ایران یا مصر و از بدتر کشورای جنوب شرقی آسیا و هند آفریقا ماشین تولید می کنه
اگه خود تویوتا یا بی ام وی هم بخوان واسه همچین بازار هایی ماشین بسازن که حداقلی ترین قیمت بالاترین قیمته
خود خودروسازای بزرگ هم توش می مونن
الان الانترا که یه ماشین متوسط رو به پایین بازار جهانی
تو ایران 120 میلیون فی می خوره
در صورتی که الانترا 18 هزار دلار بیشتر نیس
خوب
حالا لیفان 620 که مانیتور داره هم سانروف هم موتور انگلیسی و کلی زینگیل بینگیل و چراغای مکوش مرگ من داره
باید چقد ارزون سازی بشه و مدیر کارخونه باید چقد خودشو به اب آتیش بزنه که این ماشین با یک سوم قیمت الانترا وارد بازار ایران بشه تا بلکه با پژو پارس در بازار بسته و با خریداران ترسوی ایران رقابت کنه
بعله که بی کیفیته
اگه قرار بود حداقل کیفیت رو داشته باشه قیمتشم حداقل 100 میلیون بود
بعد کی می خرید ؟
کی ؟
کیه ؟
adel
۱۰ آذر ۱۳۹۳مدل GX6 که کاملا شبیه لاندرور دیسکاوری هستش….
sunmartin
۱۰ آذر ۱۳۹۳کیفیت و نوآوری حرف اول میزنه که در محصولات چین وجود ندارد اجناس چینی تنها با هدف ارزان تمام شدن قیمت تمام شده ساخته میشوند کیفیت در آنها مثل رویاست اینکه فلان شرکت ایتال دیزاین یا پینین فارینا و یا موندئو سونار برای طراحی خودروهای چینی کپی میزنند هم چندان دور از ذهن نیست در مثبت ترین حالت اینشرکت های اروپایی با خرید یک پلت فرم قدیمی مثل سئات ،پولو و با فیات سیه نا و شورولت اسپارک و یا فورد موندئو و تغییرات غیر چشم نواز و خرید یک انجبن لایینس و ثد درصد از شرکت میتسوبیشی و نهایتا خودروی خروجی یک حودروی کاملا کپی با پیشرانه و گیرلکس ناهماهنگ و قیمت تمام شده ارزان و برای بازار های هدف آفریقایی و آسیایی مانند ایران و افغانستان ..
یه پسر
۱۰ آذر ۱۳۹۳ما تازه جیلی رو داشتیم قبول می کردیم
ولی گونو دیگه خیلی ستم خیلی بخدا
آدم روش نمیشه زن بچشو با همچین ماشینی این ور اون ور ببره
فرض کن ازت بپرسن ماشینت چیه
بعد دعوا میشه که حالا چرا فحش می دی نمی خوای بگی ماشینت چیه نگو
دوستان من که ماشین کره ای دارم ( دوو ) سر سیلندر سوزوندم
خدا رحم کنه به حال اونی که اس 300 سایپا رو می خره
چی بود اسمش ؟
آریو
مجتبی(ساروی)
۱۱ آذر ۱۳۹۳هردم از این باغ بری میرسد
تازه تر از تازه تری میرسد
میترسم یه روز کارخونه های ماشین سازی ما (خخخخخخخخخ)ماشینایی رو وارد کنن که کارگرای چینی هم سوارشون نشن
یه روزی یکی بهم گفت
هرچیزی از نازکی زیاد پاره میشه فقط یه چیزه که از کلفتی زیاد پاره میشه و اون هم ظلمه .به امید اون روز
مهدی
۱۱ آذر ۱۳۹۳خدایی کپی هاشون عالیه.یه زمان همه دنیا میگفتن کره ازژاپن کپی میزنه همه مسخره میکردن میگفتن کره کجا ژاپن کجا الانم چین مثل برق دارن جلو میرن ببخشید دوستای عزیز ما ایرانیها داریم ماشیناشونو مسخره میکنیم.فقط 5 سال دیگه صبر کنیم میبینیم اونا کجائن
MjM
۱۱ آذر ۱۳۹۳کپی کنید نوش جونتون..دردو بلاتون بخوره توسر ایران خودرو و سایپا…ما مردمم که همیشه ضرر کردیم… چه ماشین تولید کنیم چ نکنیم..پس فرقی به حال ما نمیکنه!
aria
۱۱ آذر ۱۳۹۳فقط چند سال مونده (شاید 5 سال) تا چین بهترین خودرو ساز جهان بشه. تا اینجا شده بزرگترین خودروساز. پس مسئله کمیت را حل کرده و حالا مونده کیفیت . فقط تصور کنید تولید 30 یا 40 ملیون خودرو چین اونم با کیفیت . بقیه دنیا باید برن غاز بچرونن. حالا هی چین و تولیداتش رو مسخره
کنین
نیما
۱۱ آذر ۱۳۹۳ولی خوبه کشورشون سرمایه دار میشه اینجوری بعدا کم کم رو میارن به تولید با کیفیت الان از لحاظ اقتصادی چین تا 2020 آمریکارو هم میگیره چه بسا زودتر از این بگیره پس باید یه ابر قدرت دیگه رو قبول کرد کنار آمریکا آلمان انگلیس فرانسه ایتالیا ژاپن و … البته نمیشه تا قبل از اون هدف چین و جز ابر قدرت ها دونست چون نه شخصیتشو دارن و نه کیفیتش کره ابر قدرت نیست چون کشورش شخصیت بزرگیو نداره ولی اجناسش از لحاظ کیفی خوبه سیاست هم یکی از دلایل ابر قدرت بودن میتونه باشه که کره کلا نداره ولی چین داره کم کم بدست میاره
حسین
۱۱ آذر ۱۳۹۳دوست عزیز نه تنها کشور چین بلکه هیچ کشور دیگه ای تو دنیا از 30 سال پیش تا 100 سال دیگه هم یارای رقابت با کشور ایران را نداره . فقط ایران می تونه با در انحصار گرفتن صنعت به اصطلاح خودرو سازی انحصار تولید یه مشت فرغون را در دست بگیره و بی هیچ عذر و بهانه ای با قیمتهای کذائی به خلق اله بفروشه . البته شاید می بایست به این ملت از همه جا بی خبر احسنت گفت که اینقدر به این صنعت بی رقیب کشورشون دست یاعلی دادن . دمشون گرم
Archi KHAN
۱۱ آذر ۱۳۹۳عاغا این تیکه را خیلی قشنگ اومدی :
“و کماکان در رؤیاهای جوانی خویش غرقاند…”
دمت گرم خیلی ادبی بود و زیبا
مهران
۱۲ آذر ۱۳۹۳متاسفانه ما چون درهای کشورمون به روی دنیا بستس و مراوده ای با سایر کشور ها نداریم از بسیاری مسایل بین المللی غافل موندیم و خودمون هم توسعه یافته نیستیم پس طبیعیه که خیلی چیزارو ندونیم .اما جالبه تو اظهار نظر همطراز اساتید دانشگاههای بین المللی نظر میدیم. توی تولید در حد قورمه سبزی هستیم اما توقعاتمون کمتر از مرسدس نیست. هنوز نمی دونیم پلت فرم یعنی چی اونوقت در موردش داستانسرایی می کنییم. پامونو از ایران بیرون نزاشتیم اونوقت در مورد کشور گشایی صحبت می کنیم.حاضر نیستیم فرهنگ ترافیکی مونو ارتقا بدیم و این طرز رانندگی مونه اونوقت می خوایم پورشه سوار شیم .
بابا چین دنیا رو گرفته . خودرو سازیش تا 5 سال دیگه همطراز کره و ژاپن خواهد شد . همونطور که تو پل سازی و صنعت ساختمان و صنایع الکترونیک و …الان رسیدن به کلاس اول دنیا.
عزیزان بیشتر از پراید سوار نشده اند و متخصص نقد خودرو میدونن خودشونو و شرکتهایی مثل پینین فارینا و ایتال دیزاین رو کپی کار معرفی میکنن.
شرکت جیلی به اروپا صادرات داشته…شرکت JAC اولین خودروساز چینی که به آمریکای شمالی صادرات خودرو های الکتریکی داشته ..شرکت کوروس الان در سطح جهانی مطرح شده … و … و…. برین یه کم سایتهای خودرویی خارجی رو مطالعه کنید. با آشغال خوندن و انکار نه تنها از خواب بیدار نمیشیم بلکه بیشتر خواب میمونیم. باید از خودمون شروع کنیم باید از صنعت داغون خودمون حمایت کنیم. باید از دانشگاه شروع کنیم باید از دبستان فرهنگ سازی کنیم باید به فکر توسعه همه جانبه کشورمون باشیم . حتا با یک سهم کوچیک. با روشنگری و مطالعه صحیح. با نقد کارشناسانه با ….
اونا دارن با سرعت نور دنیا رو میگیرن ….ما باید بدونیم چه کاری از دستمون برمیاد .