اگر اندکی تمایلات وارستگی را با مکانیک افسردگی ترکیب کنید و سپس آن را در یک محلول فلاکت رانندگی هم بزنید، نتیجه یک خودروی «سبز» خواهد بود. سبز به معنای مقرونبهصرفه بودن از لحاظ اقتصادی و آلودگی کمتر برای محیط زیست و در همین حال، لذت و هیجان کمتر در رانندگی … این چیزی است که ممکن است برخی افراد از یک خودروی سبز در ذهن داشته باشند.
نسل اول و دوم خودروهای سبز لذت رانندگی را فدای بهینهسازی در مصرف سوخت کردند. ولی در حال حاضر در نسل سوم این خودروها قرار داریم و تکنولوژیهای سبز جدید باعث شدهاند تا تجربه رانندگی بهتری حاصل شود و حتی در برخی مواقع، رانندگی با یک خودروی سبز هیجانانگیز گردد. در ادامه ۱۰ نمونه از این خودروها مرور میشوند. البته، علاوه بر آنها از دو خودروی دهه ۸۰ میلادی نیز نام برده میشوند که از زمانه خود بسیار جلوتر بودهاند. در هیچکدام از خودروهای سبزی که در ادامه میآیند، مواردی مانند فلاکت رانندگی دیده نمیشود.
آئودی A3 TDI دیزل
تمام A3 ها بر اساس پلتفرم MQB تولید شدهاند؛ پلتفرم که در نسل هفتم فولکسواگن گلف به خوبی خود را نشان داده است. موتور TDI همان موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر دیزل با قدرت ۱۵۰ اسببخار است که در بسیاری از محصولات گروه فولکسواگن خود را نشان داده است. A3 سدان ظاهر زیبایی دارد؛ در همین حال، آئودی برای سال بعد، یک هاچبک ۵ در نیز برای آن درنظر گرفته است.
بامو i3
از سال ۱۹۶۲ که بامو کلاس جدید (Neue Klasse) را معرفی کرد، این کمپانی همواره تلاش داشته تا یک شخصیت ثابت را در بین خط تولید خود حفظ کند. ولی بامو i3 تمام پیشفرضهای موجود در مورد این کمپانی را به کناری گذاشته است. این خودروها دارای تایرهای نازک بر روی چرخهای بزرگ است و ساختاری از جنس فیبرکربن و آلومینیوم دارد. همچنین جلوپنجره قلوهشکل در جلوی بدنه بسیار طعنهآمیز هستند. در همین حال، این مدل، مانند تمام خودروهای بامو خلاقانه و هیجانانگیز است و در درون خود، هنوز هم حس یک بامو را دارد.
بامو i8
i8 نقش برادر بزرگتر سوپرکار i3 را بازی میکند و تمام مؤلفههای مهندسی و فلسفی یک خودروی شهری را در یک مدل دو سرنشینه به کار گرفته است. البته باید اشاره کرد که دو صندلی اضافی دیگر نیز در این خودرو در دسترس هستند که تنها برای حیوانات خانگی یا دستانداختن صاحب خودرو مناسب هستند. i8 یک پلاگین هیبرید است که از لحاظ منحصربهفرد بودن، شبیه یک کانسپت از نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت در سال آینده است؛ چرا که هیچ خودروی دیگری در جاده شبیه به آن نیست. بامو i8 در کنار مدلهایی مانند میتسوبیشی میراژ، یکی از معدود خودروهایی است که از یک موتور سه سیلندر استفاده میکند. با این حال، در مدت ۳/۸ ثانیه به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و مسافت یکچهارم مایل را در ۱۲/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۸۱/۸ کیلومتر بر ساعت طی میکند.
پورشه ۹۱۸ اسپایدر
۹۱۸ اسپایدر اگر صرفاً از الکتریسیته برای حرکت استفاده کند، مصرف سوختی معادل ۳/۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. این به آن معناست که این خودرو میتوانند از الکتریسیته به تنهایی برای انجام کارهای روزانه استفاده کند و بنزین را به طور کامل کنار بگذارد؛ همانند یک نیسان لیف. بر این اساس، میتوانید با خیال راحت ۸۴۷۹۷۵ دلار را با دانستن اینکه در حال انجام کاری مثبت برای محیط زیست هستید، خرج کنید. سپس یک آزادراه پیدا کنید و قدرت ۶۰۸ اسببخاری از موتورها ۴/۶ لیتری V8 همراه با دو موتور الکتریکی را آزاد کنید. با سریعترین خودرویی که تاکنون ساخته شده، میتوانید در مدت ۲/۲ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسید. شاید لافراری در تستهای آینده بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد، مکلارن P1 به اندازه نصف ثانیه از این زمان عقبتر است. لازم به ذکر است که هر دوی این مدلها هم هیبرید هستند.
تسلا مدل S
شهر سانتامونیکا در ایالت کالیفرنیای امریکا تنها محل مونتاژ مدلهای تمامالکتریکی S از تسلا نیست؛ بلکه این خودروها در این شهر استفاده هم میشود. شما میتوانید در همه کوچه و خیابانها، جلوی درب مدرسهها آنها را ببینید. افراد زیادی در سانتامونیکا تسلا S سوار میشوند، ولی آیا به همین اندازه مردم آن از مزیتهای آن آگاهاند؟ تسلا مدل S یک خودروی سریع است، مسافت حرکت مناسبی دارد، طراحی زیبایی در آن استفاده شده و در همین حال، یک خودروی پاک است و حس لطافت و پاکیزگی محیط در آن موج میزند.
شورولت اسپارک EV
برای یک خودروی تمامالکتریکی، اسپارک EV در بین بهترینهای کلاس خود جای میگیرد. هندلینگ و سواری این مدل شرایط بسیاری بهتری نسبت به همتایانش در کمپانیهای دیگر دارد. یکی از نکات ویژه شورولت اسپارک EV این است که ساکنان اورگن و کالیفرنیا در امریکا میتوانند با سپرده ۹۴۹ دلاری و ۱۹۹ دلار به صورت ماهانه یک دستگاه از آن را کرایه کنند. این قرارداد که از جالبتوجهترین قراردادهای پیشنهادی یک خودروساز میتواند باشد، ۳۶ ماه و ۳۶ هزار مایل مسافت را پوشش میدهد.
شورولت کوروت استینگری
C7 کوروت یک خودروی قابلاعتماد ۴۶۰ اسببخاری است که از یک موتور ۶/۲ لیتری LT1 V-8 استفاده میکند. این خودرو توانایی آن را دارد که به سرعت ۲۸۹/۷ کیلومتر بر ساعت برسد و از طرفی طبق برآورد EPA، در حالت استفاده از گیربکس ۷ دنده دستی دارای مصرف سوختی برابر ۱۳/۸ لیتر در شهر و ۸/۱ لیتر در جاده است. در همین حال، به لطف تکنولوژیهایی مانند غیرفعالشدن سیلندر، این خودرو میتواند مصرف سوخت به مراتب بهتری را نیز داشته باشد. در تستی که اوایل سال جاری میلادی توسط Popular Mechanics انجام شده، کوروت با سیستم غیرفعالشدن خودکار سیلندر مصرف سوخت ۶/۳ لیتر و همراه با سیستم کروز کنترل مصرف سوخت ۴/۲۸ لیتر را ثبت کرده است. این آمار برای خودرویی با این پتانسیل عملکرد، بیسابقه است. در نتیجه، کوروت در میان خودروهای سبز از لحاظ عملکرد در ردههای بالا قرار میگیرد.
فورد فیوژن انرژی پلاگین هیبرید
شورولت ولت یک پلاگین هیبرید مناسب است؛ امّا در زمینه سبز بودن بیش از حد جلو رفته است. در طرف مقابل، فورد فیوژن انرژی پلاگین هیبرید قرار دارد که طبق نظر بسیاری از رانندگان میتواند عملکردی تمامالکتریک مانند «ولت» داشته باشد، ولی در همین حال، نشانههای واضح ولت را به عنوان یک خودروی سبز ندارد. در همین حال، فورد در داخل کابین این مدل، فضای بزرگتر و آرامشبخشتری را نسبت به شورولت در نظر گرفته است.
فولکسواگن گلف TDI دیزل
در اینجا یک فرمول ساده داریم. شاسی باکیفیتی که در طراحی جدید گلف ۲۰۱۵ استفاده شده، به اضافه طراحی صاف و سادهٔ بدنه، درکنار موتور ۲ لیتری توربودیزل چهار سیلندر. نتیجه یک مدل پاک و سر به زیر در صنعت خودرو میشود: فولکسواگن گلف TDI دیزل. اگر گیربکس ۶ دنده دستی را انتخاب کنید، برآورد EPA از مصرف سوخت خودرو برابر ۷/۸ لیتر در شهر و ۵/۲ لیتر در جاده است. در همین حال، اگر گیربکس دوکلاچه اتوماتیک ۶ سرعته را بردارید، این آمار در شهر به ۷/۶ لیتر و در جاده به ۵/۵ لیتر میرسد.
هوندا آکورد هیبرید
هوندا آکورد یکی از بهترین مدلهای حال حاضر صنعت خودروست و نسخه هیبرید آن نیز در بین خودروهای سبز تقریباً همین جایگاه را دارد. در این مدل یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با چرخه اتکینسون و قدرت ۱۴۱ اسببخار با یک موتور الکتریکی ۱۶۶ اسببخاری همراه شده است. البته تمام در حالت مجموع، تمام این اسببخارها با هم در دسترس نخواهند بود و هوندا آکورد هیبرید در مجموع قدرتی به اندازه ۱۹۶ اسببخار خواهد داشت. همین سبک پیشرانه باعث میشود تا این خودرو مصرف سوخت بسیار خوبی داشته باشد. این سدان متوسط که قیمتش از حدود ۳۰ هزار دلار آغاز میشود و در مدت ۷/۲ ثانیه به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت میرسد، طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا در شهر ۴/۷ لیتر و در جاده ۵/۲ لیتر سوخت مصرف میکند. آکورد هیبرید شاید با توجه به شباهت ظاهری که به دیگر آکوردهای سدان دارد، توجه زیادی را به خود جلب نکند، ولی در همین حال یک از بهترین هیبریدهای بنزینی-الکتریکی در حال حاضر است.
مرسدسبنز 300TD مدل ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۵
با توجه به استاندارهای قرن بیست و یکم، واگنهای سری W123 مرسدس حس یک «سندان» مهندسی شده را داشتند. این مدل یک جعبه فولادی با چرخهای ۱۴ اینچی بود که از یک موتور ۳ لیتری توربودیزل پنج سیلندر خطی به عنوان پیشرانه استفاده میکرد و حداکثر ۱۲۰ اسببخار از آن قدرت میگرفت. 300TD تنها یک خودروی کُند نبود، بلکه این کُندی با رنج و مشقتهای زیادی همراه بود. در همین حال، یک خودروی ضدّ گلوله و مقرون به صرفه بود که هنوز هم هواداران خود را دارد.

هوندا CRX HF مدل ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱
در حالی که این مطلب را میخوانید، نمایندگیهای هوندا از دست اینسایتهای هیبرید نگونبخت در پارکینگهای خود راحت میشوند. ولی در ۲۵ سال پیش، اوضاع چنین نبود. هوندا با مدل دو سرنشینه CRX HF خود، یک خودروی سبز و مقرون به صرفه همراه با سادگی در مکانیک و هیجان در رانندگی عرضه کرد. این خودرو که وزن کمی داشت، از یک موتور ۱/۵ لیتری ۸ سوپاپ و ۴ سیلندر با ۶۲ اسببخار قدرت برای پیشرانه استفاده میکرد که با گیربکس دستی ۵ دنده همراه بود. با استفاده از روشهای سال ۲۰۱۴ سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، CRX HF مدل ۱۹۹۱ دارای مصرف سوختی برابر با ۵/۹ لیتر در شهر و ۵ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر است. هوندا باید به این اعداد افتخار کند و این مدل، از خودروهایی بوده که هوندا نباید هیچوقت تولید آن را متوقف میکرد.

huayra
۷ شهریور ۱۳۹۳فقط i8 و i3 و فیوژن و استینگری و البته 918 قربونشون برم من…
جی تی ار
۷ شهریور ۱۳۹۳عجب چیزیه این این i8…..
huayra
۷ شهریور ۱۳۹۳تیون منصوری رو می طلبه تا این قلچماق قلچماق تر شه…
huayra
۷ شهریور ۱۳۹۳واقعا ک اونا سریعتریناشون کم مصرف ترین و پاک ترینن و ما هم…
توفیقی
۷ شهریور ۱۳۹۳فقط سبزی 918 رو می تونم تحمل کنم.سلطان فعلی خودروهای جهان….
بقیشون پشیزی نمی ارزن
توفیقی
۷ شهریور ۱۳۹۳پدال یه مطلی برات در مورد 2015CTS-V فرستادم این یکی دیگه قدیمی نیست.
برد 3-0 تراکتورسازی برابر نفت سلیمان رو به تمام ایرانیان به خصوص ترک زبانان تهران تبریک میگم.
ان شاا… پریسپولیس و استقلال رو هم زیر چرخهای تراکتورمون له می کنیم.
پدال تایید کن.PLEASE
مرتضی
۸ شهریور ۱۳۹۳از نژاد پرستی داخلی بیزارم چون که احمقانه ترین نوع نژاد پرستی هست که مثلا یه لر خودشو برتر از آذری بدونه یا اذری خودشو از یه بلوچ بهتر بدونه و …… مگه این پیروزی و استقلال توشون آذری نداره؟؟
سام
۷ شهریور ۱۳۹۳با سلام مجدد
همه این ماشین ها فوق العاده خوب هستن ولی بین این ها ب.ام.و I8 و ب.ام.و I3 شاهکارن! به نظر من این دو ماشین از لحاظ طراحی بدنه 20 سال جلوتر از زمان حاضر هستن.
مک میسل
۸ شهریور ۱۳۹۳بی ام و ای 8 عجب چیزیه لامصب…..
Ahmad..F12
۱۲ شهریور ۱۳۹۳عملکرد و کاراییه خارق العادهای داره ولی میبینیش حس میکنی سوسوله!
just 323
۷ شهریور ۱۳۹۳پدال هم که فقط بلده فقط رو دلمون بذاره … ممنون جالب بود
محمد حسین
۷ شهریور ۱۳۹۳پدال یه گروه هم واسه خودروهای اروپایی درست کن من همه اروپا رو دوست دارم هم ایتالیا هم بریتانیا هم آلمان.
احمدرضا
۷ شهریور ۱۳۹۳فقط i3 i8
محمدرضا
۷ شهریور ۱۳۹۳همیشه BMW برتره…فقطططططططططططططط BMW
مهدی 911
۷ شهریور ۱۳۹۳918 نتنها تواین جمع بی رقیبه بلکه یکهتاز تمامی خودروهاست ورقیب اصلیش p1و لا فراری هستش ازنظر من این دو فقط ذرشتاب ثانویه وسرعت نهایی برترند ولی در بقیه فاکتورها مثل شتاب اولیه استفاده ازتکنولوزی روز مصرف سوخت وقیمت 918 برتر هستش
احسان آرسنالی
۷ شهریور ۱۳۹۳فقط بی ام و
MoahmmadTSR
۷ شهریور ۱۳۹۳فقط I8
آترون- فقط ایتالیا فقط پاگانی و آلفا
۷ شهریور ۱۳۹۳just & only 918 spider
MohammadGTR
۷ شهریور ۱۳۹۳فقط هوندا آکورد هیبرید
چون هم سدان هست هم 30 هزار دلار قیمت داره
و چون برادرش تو ایران هست امکان وارد کردنش به کشور دور از ذهن نیست.
datsun
۷ شهریور ۱۳۹۳918 و مرسدس 300 قدیمی
reza
۷ شهریور ۱۳۹۳بی ام و ها از هر نظر بهترن
خاوری
۷ شهریور ۱۳۹۳من عاشق تسلام…تخصصی تو کار سبزیه… خیلیم خوشگله
reza
۷ شهریور ۱۳۹۳سلام به همگی
به نظر شما هایلوکس دو کابین یا راو فور یا کمری . کدام برای خرید گزینه ای بهتری هستن
ببخشید که حرفم ربطی به این موضوع نداشت
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۷ شهریور ۱۳۹۳درود .
بستگی به استفاده ی شما داره . اما من هایلوکس را انتخاب میکنم که همه جا
باهاش برم و همه کار باهاش بکنم .
محمد 7
۷ شهریور ۱۳۹۳راو فور
چون همه جا میتونی باهاش بری و شخصیت خوبی داره.
اما اگه دنبال سواری خوبی هستی , بی شک کمری
وحید
۸ شهریور ۱۳۹۳هایلوکس هرچی باشه وانته تو جاده هایی که کمی پستی بلندی و دست انداز داره پرتابت میکنه تا جایی که سرت میخوره به سقف!!! اما راو4 عالیه سگش میارزه به سانتافه حلبی تو خریدنش شک نکن
ReZa
۷ شهریور ۱۳۹۳از بین اینها من بی ام دابلیو I8وپورشه918وبی ام دابلیو I3وتسلا مدلSو شورلت کوروت استینگری وآئودی A3دیزل و فورد فیوژن رو می پسندم مخصوصا ولکس واگن گلف TDIدیزل رو میپسندم
رضا
۷ شهریور ۱۳۹۳با سلام خدمت همه دوستان اینکه کدوم ماشین خوبه یا بده واسه اینکه اطلاعاتتون زیاد بشه خوبه ولی تا وقتی که نشه سوارش بشی چه فایده…. من راه اینکه بتونی ماشین مورد علاقتو بدست بیاری و مال خودت بشه رو بلدم.. تماس بگیر شک نکن. پشیمون نمیشی.. 09382209420
پیش به سوی متفاوت بودن
P.G
۸ شهریور ۱۳۹۳دوست عزیز،من الان دو میلیون نقد دارم،میخام یه کوروت استینگرى داشته باشم،شما که راشو بلدى بهم بگو چى کار کنم؟بهتم ایمان دارم،شک نکن!!!!:)
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۷ شهریور ۱۳۹۳درود .
همه این ماشین ها عالی و خاص هستند . اما من عاشق اون بنز هستم . مخصوصا
اینکه استیشن هست .
مرتضی
۸ شهریور ۱۳۹۳صندلی عقبش جالبه!!
Ahmad
۷ شهریور ۱۳۹۳همه ی اینا در رده های خودشون حرفی برای گفتن دارن.
رامین
۷ شهریور ۱۳۹۳یکی توضیح بده که کجای i3 مثل قلوست :|
شاید من قلوه نمیبینم
Hadi
۷ شهریور ۱۳۹۳از بین ده تا ماشین همه شون آلمانی آمریکایی و ژاپنی بودن. اینجاس که اختلاف صنعت این کشورها با کره چین ایتالیا و… معلوم میشه
احمد فقط سوپر اسپرت اونم ایتالیایی
۷ شهریور ۱۳۹۳هادی یعنی چون ایتالیا خودرو الکتریکی نداره باید با چین و کره مقایسه بشه وهمینطور اانگلیس.
بابا تو دیگه کی هستی
احمد فقط سوپر اسپرت اونم ایتالیایی
۷ شهریور ۱۳۹۳918 رو عشقه
یاسین
۷ شهریور ۱۳۹۳ایودی خوشگله
مجتبی(ساروی)
۸ شهریور ۱۳۹۳ای 8خیلی سرتر از همست
محمدرضا
۸ شهریور ۱۳۹۳شورلت خیلی خوشگلو پسرونس i8 هم پسرونه و جذابه…
حامد
۸ شهریور ۱۳۹۳همه عالی کار کردند اما انصافا i8 و i3 ابر فوق العاده اند البته 918 بحثش و کلاسش جداست و با اینکه عالیه اما دست همه بهش نمی رسه. اما i3 و i8 خیلی در دسترس تر هستند. کاش ایران هم i3 رو وارد کنند البته نه با قیمت نجومی.
مرتضی
۸ شهریور ۱۳۹۳المانی ها فوق العاده هستند اما!! انقدر داشبورد ای 8 زیباست و با کیفیت که برادر کوچکترش داشبوردش کاملا معمولی به نظر میرسه!!!
مهدی اسد زاده
۸ شهریور ۱۳۹۳نمی دونم چرا از i3
بدم میاد
ولی دیوونه ی i8هستم