صرفاً حضور یک خودروی فوقالعاده در بازار باعث نمیشود که نظر مشتریان به سمت آن جلب شود و آن را بخرند. در ادامه، با توجه به آمار فروش خودرو تا پایان دسامبر ۲۰۱۶، مدلهایی را مرور میکنیم که طبیعتاً میبایست عده زیادی به دنبال خرید آنها بوده باشند، امّا در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است.
فولکسواگن گلف R – تعداد ۴۴۹۳ دستگاه
نسخه پرفورمنس از مشهورترین هاچبک اروپا نتوانسته مشتریان امریکایی را بهخوبی متقاعد کند و علیرغم جلوه ظاهری، پیشرانه توربوی ۲۹۲ اسببخاری و سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک، فولکسواگن در سال ۲۰۱۶ تنها حدود ۴۵۰۰ دستگاه گلف R را به خریداران تحویل داده است. این آمار را باید با مدلهای سالخورده WRX و STi مقایسه کرد که نزدیک به ۱۰ برابر بیشتر از گلف R فروش داشتهاند.
مزدا MX-5 میاتا – تعداد ۹۴۶۵ دستگاه
شکی نیست که میاتا یک خودروی فوقالعاده است؛ ترکیبی از وزن سبک، هندلینگ بسیار خوب و لذت رانندگی سقفباز. تمام این ویژگیها باعث میشوند که خیلیها آن را به عنوان یک اتومبیل کامل و بینقص درنظر بگیرند. با این حال، موقعیت خاص این خودرو در بازار موجب میشود که آمار فروش آن نیز بسیار اندک باشد و سال ۲۰۱۶ نیز از این امر مستثنی نبوده است.
بامو سری ۳ – تعداد ۷۰۴۵۸ دستگاه
آیا از دیدن این مدل بامو در این لیست تعجب کردهاید؟ ما هم همینطور، ولی اعداد و ارقام دروغ نمیگویند. سری ۳ یک سدان اسپورت آلمانی با رانندگی فوقالعاده برای کسانی است که میخواهند از لحظهلحظه رانندگی در زندگیشان لذت ببرند. با این وجود، آمار فروش این محصول بامو در سل ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل از آن، به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است. به نظر میرسد که مشتریان برای رانندگی اسپورت روزانه، جای دیگری را پیدا کردهاند.
آلفا رومئو 4C– تعداد ۴۵۷ دستگاه
آلفا رومئو 4C در واقع، یک اسپورت فوقالعاده ایتالیایی موتور وسط است که با قیمتی در حدود یکچهارم این نوع خودروها عرضه میشود. صدای بلند موتور، گیربکس دوکلاچه و یک شاسی فیبرکربنی، مواردی هستند که با چهره این مدل مطابقت میکنند. امّا این مدل نقصهایی نیز در خود دارد و مردم هم دوست ندارند که اسپورت ایتالیایی جدیدشان مشکلی داشته باشد. احتمالاً به همین دلیل است که آلفا رومئو تنها ۴۵۷ دستگاه از این خودرو را در سال گذشته به فروش رسانده است.
فورد فیستا – تعداد ۴۸۸۰۷ دستگاه
فیستا محبوبترین خودرو در بازار خودروی امسال اروپا بوده است. امّا در امریکا، فروش آن همچنان روند نزولی داشته است. البته تعداد ۴۹ هزار دستگاه فروش فیستا در ۲۰۱۶، آمار مناسبی است، ولی اگر آن را عدد سال قبل از آن، یعنی بیش از ۶۰ هزار دستگاه مقایسه کنیم، بیش از یکچهارم از فروش این مدل کاسته شده است. به نظر میرسد که امریکاییها با خودروهای کوچک میانه خوبی ندارند.
بامو i3 – تعداد ۷۶۲۵ دستگاه
i3 معمولاً به عنوان یک خودروی با چهره نامتناسب که توسط بامو برای به نمایش گذاشتن آخرین سطح تکنولوژیاش ساخته شده، از گزینههای خرید مشتریان بازار کنار گذاشته میشود. در حالی که برخی از این توصیفات ممکن است برای i3 صدق کنند، امّا ترکیب پیشرانه الکتریکی و سیستم دیفرانسیل عقب، موجب شده تا لذت مناسبی از رانندگی در سطح شهر حاصل گردد. با این حال، این موضوع نتوانسته خریداران را متقاعد کند و تنها حدود ۷۶۰۰ دستگاه بامو i3 در سال ۲۰۱۶ روانه خیابانها شدهاند.
پورشه باکستر و کیمن – تعداد ۶۲۶۰ دستگاه
پورشه شاید برای شاهکارهای موتور عقبش مشهور باشد، امّا گزینههای موتور وسط این خودروساز در فرم «کیمن» و «باکستر» رفتهرفته در حال بهتر شدن هستند. شاید به همین دلیل است که امار فروش پایین سطح نخست خودروهای اسپورت پورشه، تعجببرانگیز است. علیرغم قیمت پایینتر و احتمالاً هیجان و لذت رانندگی بیشتر، هر دوی این مدلها در مجموع کمتر از همخانوادههای ۹۱۱ شان فروش داشتهاند.
شورولت SS – تعداد ۳۰۱۳ دستگاه
هر چه در مورد فوقالعادهبودن شورولت SS بگوییم، کم گفتهایم؛ یک سدان دیفرانسیل عقب دوستداشتنی با پیشرانه V8، گیربکس ۶ سرعت و سیستم کنترل سواری مگنتیک. امّا خریداران خودرو در امریکا نظر دیگری دارند و این خودرو، تقریباً همانند سال قبل از آن، در سال ۲۰۱۶ آمار فروش اندکی از خود به جا گذاشته است.
مینی کوپر – تعداد ۳۹۲۳۹ دستگاه
به لطف مقررات رو به رشد ایمنی تصادف در دنیای اتومبیل، مینیها دیگر به ابعاد کوچکی که باید باشند، نیستند. با این وجود، هنوز هم رانندگیِ جالبی دارند و آمار فروش پایین آنها تعجببرانگیز است. بدترین وضعیت مربوط به مدل ۲ درب هاردتاپ است که تقریباً نیمی از فروش خود را در سال گذشته از دست داده است.
نیسان GT-R – تعداد ۶۹۸ دستگاه
اینکه نیسان GT-R پا به سن گذاشته است، حقیقتی است که نمیتوان آن را کتمان کرد. این خودرو از سال ۲۰۰۷ در بازار حضور داشته و علیرغم اضافهشدن سطح قدرت پیشرانه و تغییرات در طراحی، تقریباً به همان فرم اولیه باقی مانده است. ضمن اینکه سال به سال نیز بر قیمت این مدل افزوده شده و بر این مشتریان، با احتیاج بیشتری به سراغ آن رفتهاند. نیسان در سال ۲۰۱۶ تنها ۶۹۸ دستگاه از GT-R را به دست مشتریان رسانده است.
داج وایپر – تعداد ۶۳۰ دستگاه
اگر تاکنون خبرش به گوش شما نرسیده، باید گفت که داج در حال پایان دادن به تولید وایپر در سال ۲۰۱۷ است. با وجود چهره طغیانگر و عملکرد بیعیبونقص این خودرو، تعداد اندکی از افراد به داشتن یک اسپورت امریکایی گیربکس دستی با پیشرانه V10 علاقه نشان دادهاند.
تویوتا ۸۶ / سایون FR-S / سوبارو BRZ – تعداد ۱۱۵۹۸ دستگاه
تویوتا ۸۶ یا سوبارو BRZ یک پکیج کامل برای علاقهمندانی است که به دنبال یک اسپورت جذاب و مقرونبهصرفه هستند. این خودرو به صورت دیفرانسیل عقب است، یک گیربکس دستی دارد و از چهره بسیار خوبی نیز برخوردار است. این در حالی است که میزان فروش آن در سال ۲۰۱۶ کمتر از سطح انتظار بوده است.
آلفا رومئو جولیا – تعداد ۳۶ دستگاه
آلفا رومئو جولیا آخرین تلاش این خودرو در جهت ارائه یک سدان لوکس متوسط به صورت دیفرانسیل عقب است. برای اولین بار پس از ۲۰ سال، این مدل به بازار ایالات متحده وارد شده و تنها ۳۶ دستگاه از آن به فروش رسیده است. البته برای این آمار نباید چندان به جولیا خرده گرفت؛ چرا که در اواخر سال ۲۰۱۶ به بازار ارائه شده و باید دید که سال ۲۰۱۷ چه شرایطی برای این خودرو به همراه خواهد داشت.
masoud v12
۱۸ بهمن ۱۳۹۵در واقع علت افت فروش مدلهای مذکور میزان در آمد و وضع اقتصادی یا غیره نیست واقعیت اینه که مردم اتومبیلهای جدید رو دوست دارند سوار بشند یعنی منظورم نسل جدید هستش شما اگه دقت کنین مثلا لکسوس ال اس جدید وقتی در آمریکا عرضه بشه مطمئنا فروشش در اون سال بیشتر از بنز اس و مثلا آیودی آ8 میشه که اون ربطی به قابلیت یا هندلیگ یا کیفیت یا حتی خدمات پس از فروش گسترده اون کمپانی نداره در حالی که اگه آیودی سال بعد نسل جدید آ8 رو بده بیرون اونوقت خواهید دید که فروشش از لکسوس ال اس بیشتر شد یا اگه 4 سال بعد بنز نسل جدیدش رو بده مطمئنا به خاطر چهره جدیدش فروشش از بی ام و سری هفت بیشتر میشه که اتومبیلهای مقاله بالا هم از این نظر دچار افت فروش شده اند.
کیانوش38
۱۹ بهمن ۱۳۹۵آلفا رومئو جولیا یا بی ام دبلیو i3 یا مزدا MX-5 همه مدل های نسل جدید هستن البته. تویوتا 86 و آلفا رومئو 4C هم نسبتا ماشینای جوونی به حساب میان توی بازار. خیلی جوون تر از مدل های مختلف سوبارو یا میتسوبیشی. حتی اونقدری که توی این مدت باکستر و کیمن عوض شدن 911 عوض نشده.
در کل آمریکایی ها ظاهرا خیلی با سلیقه نیستن، چه توی انتخاب ماشین و چه توی انتخاب رییس جمهور! واقعا نگاه کردن به این لیست ناراحتم میکنه
محمد
۱۸ بهمن ۱۳۹۵نیسان یه سوپر اسپورته و طبیعیه فروشش کم باشه ولی من حداقل فروش 1000دستگاهی رو پیش بینی می کردم
محمد
۱۸ بهمن ۱۳۹۵نیسان یه سوپر اسپورته و طبیعیه فروشش کم باشه ولی من حداقل فروش 1000دستگاهی رو پیش بینی می کردم .
MATADOR
۱۸ بهمن ۱۳۹۵سری 3 انقدر کم فروش بوده برام جالبه.
shah.
۱۸ بهمن ۱۳۹۵حالا میاتا چرا آخه؟
h112
۱۸ بهمن ۱۳۹۵سری سه متعجب ام کرد…چون یه ماشین لوکس و خانوادگی با قیمت مناسب از یه برند محبوب است…
حسین وی
۱۹ بهمن ۱۳۹۵این که میاتا فروشش کم بود عجیبه چون هم اسپرته هم اقتصادی
سری 3 هم جای تعجب داشت !
رسول
۱۹ بهمن ۱۳۹۵واسہ امریکای ھا چیز تعجب اوری نیست وقتی این ھمہ ماشین خوب دور و برشون این مدل ھا واسہ من و شما جالب کہ پژو و سمند وپراید ماشینامون
sadegh
۱۹ بهمن ۱۳۹۵وای…چه ماشینایی….واقعا فوق العاده❤❤
MPH
۱۹ بهمن ۱۳۹۵.
سری 3 باعث تعجبم شد،30 درصد کاهش خیلی زیادیه…….
وحید
۱۹ بهمن ۱۳۹۵از اینا بگذریم امریکا بهشت خودرو سازان دنیاست
تنوع رو ببینید
MPH
۱۹ بهمن ۱۳۹۵.
بیشتر بهشت خریداراست تا سازنده ها
MOKHTAR
۲۹ بهمن ۱۳۹۵آمریکاییها بیشتر علاقه مند ماشینهای قدرتمندو محکم و جادار و فول آپشن هستن. ظاهرو تنوع زیاد براشون مهم نیست.اکثر خانواده های آمریکایی هنوزم فورد و دوج تراک یا اسیتشن رو به ماشینهای دیگه ترجیح میدن.ضمنا تا وقتیکه شورولت کامارو و فورد موستانگ هستن کسی سراغ آشغالایی مثل مزدا و تویوتا و نیسان نمیره.