ابعاد رسوایی اخیر فولکسواگن برای آلودگی موتورهای دیزلیاش، به نظر در تاریخ خودروسازی بیسابقه است. البته این کمپانی عذرخواهی کرده و به روند معمول توسعه خود ادامه میدهد، ولی این تخلّف گسترده و سیستماتیک از قوانین، خبر بدی برای بزرگترین خودروساز جهان است. علیرغم همه جریمهها، مجازاتها و دستورالعملهای قانونی، این شاید اولین و یا حتی مرگبارترین رسوایی تاریخ اتومبیل نباشد. در واقع، یک سری رسوایی دیگر که چندان با دوره کنونی فاصله ندارند، میتوانند از نظر وسعت و مشکلات سازمانی، «دیزلگیت» را به چالش بکشند.
البته در اینجا قصد نداریم وارد جزئیات زمینخوردن GM که برخی آن را مخفف “Government Motors” میدانند و یا بستههای قبل از رکود شویم. در ادامه، نگاهی خواهیم داشت به ۸ نمونه از رسواییهای «مکانیکی» که تاکنون دامان صنعت اتومبیل را گرفتهاند.خطرناک در هر سرعتی؛ مرگ شورولت کوروِر
مدل بدنام «کوروِر» از شورولت، یکی از ناهنجاریهای دنیای اتومبیل زمان خودش بوده است. این خودرو با قرار دادن یک موتور شش سیلندر تخت در عقب، در واقع یک نسخه امریکایی از «پورشه» را تداعی میکرد. ولی کمتر کسی از شورولت کورور به عنوان یک سدان اسپورت و چابک یاد میکند؛ چرا که در سال ۱۹۶۵، فعال دفاع از حقوق مصرفکنندگان، رالف نِیدر (Ralph Nader)، کتاب خود را با عنوان «خطرناک در هر سرعتی» منتشر کرد که یک هجمه واقعی به کاستیهای ایمنی در صنعت خودروسازی امریکا بود و «کورور» نیز در سیبل این ماجرا قرار داشت.
اگر در دهه ۱۹۷۰ و ۸۰ میلادی در جادههای امریکا رانندگی میکردید، قانون «فاصلهگرفتن از پینتو» تنها چیزی بود که همه آن را رعایت میکردند. مدل محبوب و اقتصادی فورد در اوایل دهه ۷۰ میلادی و پس از بحران سوخت، فروش بسیار خوبی را تجربه کرد و این به لطف فاکتورهایی چون طراحی فضای بهینه، مصرف سوخت پایینتر از حدّ متوسط و قیمت مناسب بود. امّا در این میان، فورد یک موضوع حیاتی را از دیگران مخفی کرده بود؛ رازی که باعث میشد که اقدامی مانند «تقلب در تست آلودگی» چیزی مثل یک «اشتباه صادقانه» به نظر برسد. سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای امریکا (NHTSA) مدل پینتو را از سال ۱۹۷۴ مورد بررسی قرار داد و پس از اینکه متوجه شد که مخزن سوخت پینتو میتواند در اثر یک تصادف از هم گسیخته شده و موجب یک آتشسوزی مرگبار در اثر نشت سوخت شود، در سال ۱۹۷۷ برای برخورد با کمپانی وارد عمل شد. در فورد پینتو، مخزن بنزین در بین محور عقب و سپر قرار میگرفت و احتمال شکستگی بخش بالای باک در اثر ضربه تصادف از عقب وجود داشت. NHTSA همچنین دریافت که فورد نهتنها از وجود این مشکل خبر داشته، بلکه این کمپانی پس از بررسی اقتصادی پرداخت جریمههای قانونی احتمالی در برابر هزینه حل این مشکل در خط تولید، از طراحی دوباره این قسمت از خودرو صرفنظر کرده است؛ چیزی که مطمئناً بدتر از تقلب در آزمایش تست آلودگی است.
گزارش ناقص تلویزیونی و شتاب ناخواسته آئودی
با پخش یک گزارش ناقص از برنامه «۶۰ دقیقه» در شبکه تلویزیونی CBS در امریکا، این احتمال میرفت که آئودی نتواند قرن بیست و یکم را در بازار امریکا آغاز کند. در طول سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ میلادی، آئودی برای ۵ هزار مدل از خودروهایش فراخوان اعلام کرد. گزارشها حاکی از این بود که این خودروها به صورت ناگهانی، شتابی ناخواسته پیدا میکنند؛ چیزی که باعث شده بود ۶ نفر جان خود را از دست بدهند و ۷۰۰ تصادف نیز به وقوع بپیوندد. در همین حال، NHTSA در حال بررسی ۵۰ مدل دیگر از ۲۰ خودروساز مختلف، برای همین مشکل بود، ولی دستاندرکاران «۶۰ دقیقه» به فکر بررسیهای بیشتر نبودند و یا اینکه نمیخواستند چنین کاری انجام دهند.
جدایی تایرهای «فایر استون» از «فورد اکسپلورر»
در این سال، فایر استون فراخوان گستردهای برای تایرهای خود ارائه کرد؛ تایرهایی که بیشتر در مدلهای کاربردی و اسپورت استفاده شده بودند.
اعتبار فایر استون به خاطر رسوایی دهه ۱۹۷۰ میلادی که شامل ۵۰۰ تایر رادیال و احتمال جداشدن آجها از آنها، خدشهدار شده بود. بر این اساس، NHTSA به هر دو کمپانی فورد و فایر استون در مورد نرخ بالای خرابی تایرها در اکسپلورر، مرکوری مانتینیر و مزدا ناواجو هشدار داد. در این زمان، آینده بسیار تاریک به نظر میرسید. فورد این مشکل را بررسی کرد و دریافت که تایرهای ۱۵ اینچی و مخصوصاً آنهایی که در «دِکِیتر» ایالت ایلینویز ساخته شدهاند، دارای نرخ بالایی از فرسودگی و جدا شدن آجها هستند. این تایرها میتوانستند در سرعتهای بالا از هم گسیخته شوند و در واقع، موجب مرگ حدود ۲۵۰ نفر و هزاران آسیب جسمانی دیگر شدند. در این میان، فورد امکان این را داشت که تمام تقصیرها را به گردن «فایر استون» بیندازد، ولی این مدل «اکسپلورر» بود که با طراحی سنگین بخشهای بالایی بدنهاش، استعداد وارونهشدن در تصادفات را داشت. این زوج کمپانیها، دادگاههای زیادی را پشتسر گذاشتند و فایر استون برای ۲/۸ میلیون تایر فراخوان انجام داد. در حال حاضر، فورد برای بسیاری از مدلهای جدیدش از تایرهای «بریجستون» استفاده میکند.
خبر ترمز فوری: فرار تویوتا و لکسس از مشکل خودروهایشان
این نمایندگی آماده بود تا پس از اعلام فراخوان جهانی تویوتا برای مشکل ترمزهای پریوس ۲۰۱۰ و دیگر مدلهای هیبریدی، در این زمینه به خریداران کمک کند.
چندی بعد، در آگوست سال ۲۰۰۹، مارک سیلور (Mark Saylor)، افسر پلیس جادهای کالیفرنیا در حالی که با خانوادهاش در یک نمونه کرایهای از لکسس ES350 در «سن دیگو» رانندگی میکرد، متوجه شد که ترمز کاراییاش را از دست داده و همینطور، این خودرو، شتابی غیرقابلکنترل پیدا کرده است. «سیلور» در بزرگراه به یک کامیون برخورد کرد و همه سرنشینان در این لکسس کشته شدند. این تصادف، در ابعادی گسترده و ملی در امریکا موردتوجه قرار گرفت. متعاقباً تویوتا تعداد ۷ فراخوان جداگانه برای محصولاتش ارائه داد که تقریباً ۱۰ میلیون وسیله نقلیه را در بر میگرفتند. تویوتا در این خودروها، کفپوشها و کارپتهایی را که موجب «تداخل در پدال» شده بودند، تعویض کرد.
ولی این مشکل هنوز تا «حل شدن» فاصله زیادی داشت و در سال ۲۰۱۳، یکی از کارمندان سابق تویوتا در یک اظهارنظر شخصی، تویوتا را به پوشاندن حقایق و فریب مقامات دولتی متهم کرد. وزارت دادگستری امریکا از سال ۲۰۱۰ تحقیقاتش را در این مورد آغاز کرد و به دنبال آن، کمپانی تویوتا به خاطر ارائه اطلاعات گمراهکننده به NHTSA مبلغ ۱/۲ میلیارد دلار جریمه شد. همچنین تویوتا مجبور شد ۱/۲ میلیارد دلار دیگر نیز به رانندگان تویوتا که گفته میشد کسری از ارزش خودروهایشان را به خاطر این رسوایی از دست دادهاند، پرداخت کند. احتمالاً تویوتا در شرایطی بوده که برای خلاصشدن از آن، همهچیز را قبول میکرده است و بقیه هم از «داغبودن تنور» استفاده کردهاند.
شرایط احتراق؛ افتضاح سوئیچ استارت جنرالموتورز
اگر در طول یک سال و نیم گذشته خبرهای مربوط به دنیای اتومبیل را دنبال کرده باشید، احتمالاً با این رسوایی خاص، آشنایی زیادی داشته باشید. در فوریه ۲۰۱۴ میلادی، جنرالموتورز حدود ۸۰۰ هزار دستگاه شورولت کبالت و پونتیاک G5 را برای مشکلی در سوئیچ استارت که میتوانست موتور را در هنگام رانندگی خاموش کند، فراخوان کرد. در نتیجه، این امکان وجود داشت که از باز شدن کیسههای هوا در هنگام تصادف جلوگیری شود و همینطور، تمام سیستمهای دستیار راننده از کار بیفتند.
ترکیدن کیسه هوا؛ رکورد فراخوان هوندا و تاکاتا
فراخوان کیسههوای تاکاتا، از نظر ابعاد، بزرگترین وسعت را در طول تاریخ داشته و نزدیک به ۳۴ میلیون دستگاه وسیله نقلیه را در سراسر جهان در بر گرفته است. البته مرکز این رسوایی، در واقع «هوندا» بوده است؛ کمپانیای که تا همین چند وقت اخیر سهام عمده تاکاتا را در اختیار داشته است. رسانهها در پوششی که از این رسوایی ارائه میدادند، بیشتر از همه، نام «هوندا» را بر زبان میآوردند.
رسوایی روزافزون موتورهای دیزلی فولکسواگن
در حالی که جزئیات «بزرگترین رسوایی تاریخ دنیای اتومبیل» انتشار مییابند، شرایط برای فولکسواگن بد و بدتر میشود. در هنگام تنظیم این نوشته، مارتین وینترکورن (Martin Winterkorn) از سِمَت مدیرعاملی خود در کمپانی استعفا داده است. ولی مشکلات فولکسواگن، فراتر از اینها هستند. در گزارشی دیگر میخوانیم که این «ابزار شکست» در ECU خودروهای دیزلی به گونهای برنامهریزی شده که شرایط حضور در انجام آزمایش آلودگی را تشخیص دهد و سطح آلودگی را مطابق با آن تنظیم کند.
منبع: nydailynews
(*مهرداد*)
۲۵ دی ۱۳۹۴جاداشت از رسوایی ایراد اتصال لوله بنزین پژو 405 در سال 83و 84 که باعث آتش سوزی بسیارو خسارت به جان و مال ملت شد هم یادی میشد .
MjM
۲۵ دی ۱۳۹۴ایران خودرو و محصولاش نه جز تاریخ حساب میشن نه جز خودرو!!
البته مسئولینشم هم ***
حامد
۲۷ دی ۱۳۹۴حکایت 405 و بی خیالی فورد پینتو دقیقاً به مشابه حکایت پینتو و فلوکس واگن باشه و چیزی مثل یک «اشتباه عمدی صادقانه» به نظر برسه
خون مردم بیگناه دامن همشونو میگیره. چه اون هموطن هایی که زنده زنده سوختن و چه اونهایی که تمام سرمایه و دارایی شون توی آتش به خاکستر تبدیل شد
ASTON MARTIN
۲۹ دی ۱۳۹۴از مطالعه این متن فهمیدم که شرکت ها همیشه فقط به فکر سود خودشونن مگر اینکه یک مرجع دولتی یا بین المللی روشون نظارت کنه
پس مقصر بی کیفیتی های داخلی بی لیاقتی های دو…تی هست
سامان اذری
۲۵ دی ۱۳۹۴کاش یه ازمایشی ترتیب میدادن که پراید با شورلت کورور شاخ به شاخ بزنه
اونوقت میفهمیدن که کدوم کشنده تره
4x
۲۵ دی ۱۳۹۴بچه ها یه نفر میتونه تفاوت بین پژو RD و RD I و پژو ROA ممنون میشم بشتر هم تفاوت پژو RD I و پژو ROA رو بگه ؟؟؟؟؟؟؟؟
tv
۲۵ دی ۱۳۹۴نوع گیربکسشون و فاصله ی دنده ها فرق داره . پلوس های عقب فرق داره.بعضیام تو انژکتور متفاوت هستن. در کلم ماشین غیر استانداردی هستن با لاستیک خوری فجیح عقب . تو زمستونم اگه برف بیاد بدون زنجیر چرخ هیچ جا نمی ره . اگه هم بارون بیاد زمین لغزنده بشه یکم سرعت بری تهش در میره .مشکلات فولی سر میلنگشم زیاده . همچنین دسته موتورم سریع میشکنه .
جعفر
۳۰ دی ۱۳۹۴خدایی هر چی نوشتی راسته
امیر.عارف
۲۵ دی ۱۳۹۴دوست من خیلی راحت و خودمونی RD موتور پیکار آوینجر هست ROA موتور جوانان گیربکس و دف هم هرچیز گیرشون بیاد میبندند
محمد
۴ بهمن ۱۳۹۴rd ها همه کابراتور بودند که علامت i برای انژکتورهاش اومد تو اسمش roa هم به نسبت Rdi از سرسیلندر سبکتر استفاده شده البته تو این رنج rdi از همه شون بهتر بود
(*مهرداد*)
۲۵ دی ۱۳۹۴Roa در واقع همون rd هست با این تفاوت که سرسیلندرش آلومینیومی هست ،،،ولی در کل همشون پیکان هستن. Roa همون موتور پیکان جوانان قدیم هست و rd پیکان معمولی …rd هم وجه تسمیش یعنی مخفف rear drive …یعنی دیفرانسیل عقب …چون اومدن موتور پیکان رو گزاشتن تو اتاق پژو ۴۰۵…و پژو ۴۰۵ هم دیفرانسیل جلو هست …پس اسمش رو گزاشتن RD-
4x
۲۵ دی ۱۳۹۴حالا فرق RD I و ROA چیه؟؟؟
احسان
۲۵ دی ۱۳۹۴فرق Rd باrdi : آردی فول نیست یعنی بعضی مدل هاش هیدرولیک و کولر ندارن سرسیلندر چدنی و کاربراتوربودن از دیگر تفاوت هاشه rdi انژکتور سرسیلندر المینیومی داره و فول هستن.
فرق rdi با roa
روا سبک تر شده رنگ متالیک هم دارن همین سبک تر شدن باعث راه رفتن بهترش شده
فرق roa با roa سال
تغیر در سرسیلندر(به اصطلاح فیلراتوماتیک شد ونیز به فیلر گیری نداره) و افزایش حجم موتور به 1700 ودر نهایت اسب بخار به 88 اسب و دوتیکه شدن میل گردان
arman
۲۵ دی ۱۳۹۴مهرداد
موتور پیکان رو نذاشتن رو اتاق پژو
اتاق پژو رو گذاشتن رو پلت فرم پیکان
moein
۲۶ دی ۱۳۹۴طی دوسال متور پژو رو گذاشتن رو پیکان که خیلی استقبال شد و واقعا با حال شده بود و برووو دیدن مردم پسند کردن ماشین رو گرون کردن و بعدم دیگه توقیف کردن. به دلیل این که براشون نمی صرفید
علي
۲۵ دی ۱۳۹۴فکر کنم شرکت فولکس خودروهای موتور دیزلش بیاره تو تهران بفروشه از فرداش هوای تهران پاکترین هوا بشه. آمریکا پراید مارو ندیده که گیر میده به اینو و اون
4x
۲۵ دی ۱۳۹۴رسوایی اینا بهکنا رسوایی زامیاد یه رسوایی به بار آورده
http://digiato.com/article/2016/01/15/%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B2%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D8%9B-%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%8F%D8%B1%DA%A9%D8%A7/
سعید
۲۵ دی ۱۳۹۴وای این دیگه چی بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
صنعت خودرو ما داره کجا میره ای خدا زودی برجام رو برسون که چینی های بی دین هر بلا و غلطی دوس دارن قشنگ و راحت دارن سر مردم ایران میارن
حداقل از دست این چینی ها راحت بشیم
کثافتا انگار کرکس و کفتاری که به جون لاشه نیمه جون حیوون می افته دارن با ایران رفتار می کنن
به لجن کشیدن ایران رو همه جوون ها رو بی کار کردن اقتصاد ایران رو نابود کردن تو همه زمینه ها…
hamed ferrari
۲۵ دی ۱۳۹۴همیشه توی فراخوان ها اسم تویوتا به چشم خورده البته به عنوان بی کیفیت ترین برند خودرو سازی طبیعیم هست
Mohammadreza
۲۵ دی ۱۳۹۴خبر ترمز فوری: فرار تویوتا و لکسس از مشکل خودروهایشان
ترکیدن کیسه هوا؛ رکورد فراخوان هوندا و تاکاتا
متعصبین محترم منتظر دفاعیتون هستیم
به هر حال ژاپنی بازا از همه متعصب ترن و بیشترین ادعای کیفیت و درستی در انجام کار در کمپانی ها ژاپنی دارن
که دیدیم
حالا یخورده به کره ای ها گیر بدید
Mohammadreza
۲۵ دی ۱۳۹۴آمریکایی ها یادم رفت بگم به اونا هم گیر بدید
اروپا هم که اصلا مشکل خاصی توی این لیست ندارن که یا شایعه بود یا منجر به مرگ افراد نمیشد
کامران
۲۵ دی ۱۳۹۴خداییش قدمت صنعت ماشین سازی کره به این رسوایی ها میرسه اصلا ، بودن اون موقع ؟؟؟/ ، 1965 ، 1978 کره ای ها بودن اصلا که برن جلوی مرسدس S و عقب سری و 7 به هم منگنه کنن املت درست کنن .
رسوایی بدتر از ماشین کوپه دیفرانیسل جلو مگه داریم؟؟
رسوایی بدتر از SUV بخری داخل دفترچه بنویسه شن رو داریم مگه ..
Mohammadreza
۲۵ دی ۱۳۹۴منظور من تعصب بیجا بوده و طرفداری کورکورانه
و ماشاالله دوستان متعصب هم مانند رسانه ی ملی هستن که به طور مثال اگه نرخ بیکاری اینجا ۲۰٪ درست باشه بجای اینکه اینو بررسی کنن یه گزارش تهیه میکنن که اروپا و آمریکا هم ۵۰٪ بیکار دارن با چندتا فیلم از تجمعات ۵-۶ نفری معترضان
سجاد
۲۵ دی ۱۳۹۴اگه به تاریخ های این رسوایی ها توجه کنی و اونو با سال تولیدات محصولات کره ای تطبیق بدی ، میبینی که این مشکلات که برای خودروهای آمریکایی به وجود اومده بود در همون زمان شرکت های کره ای همون خودروها رو مونتاژ میکردن و تولیدی به نام خودشون نداشتن ولی اگه میخوای تویوتا رو بکوبی که هیچ ولی تویوتا هم مثل بقیه شرکت ها دیده که اگه به مشتری احترام نگزاره و دروغ بگه و کیفیت نداشته باشه ، مردم بهش اعتماد نمیکنن و فروشش نابود میشه و مثل هر شرکت دیگه ای از اشتباهاتش درس گرفته تا اینکه الان به عنوان با ارزش ترین برند خودروسازی مطرح شده.
Mohammadreza
۲۵ دی ۱۳۹۴دیدید گفتم دوستان عشق ژاپن باز میان حالا به هرصورتی به یه کمپانی یا کشور دیگه ترور میکنن
انصافا طرفداران خودرو های آمریکایی تو این سایت کمتر متعصبانه نظر میدند
این هم ذکر کنم من خودم طرفدار هیچگونه برند خاصی نیستم تنها آرزوم داشتن یه vw californi ocean هستش اونم نه به خاطر برند به خاطر کاراییش این انتخاب و کردم
امیر.عارف
۲۵ دی ۱۳۹۴بی انصافی نکنید لطفا
احسان(احسان)
۲۵ دی ۱۳۹۴بزرگترین رسوایی تاریخ خودروسازی وارد شدن ایران به عرصه خودروسازی بوده.اما به قول MJM خودروسازی ایران رو نمیشه در این صنعت جا داد که حرفش حسابه.پس میتونیم از این مورد فاکتور بگیریم
احمد باقری
۲۵ دی ۱۳۹۴چه رسوایی هایی به وقوع پیوسته، به هر حال، در مجموع، همیشه رو به پیشرفت بودن.
amin
۲۶ دی ۱۳۹۴این همه ادم تو جاده های ما به خاطر نقص فنی کشته میشن هیچ کسی نه اعتراضی میکنه نه کسی رسیدی میکنه.
توجه کردین اسمی از بنز .پورشه و بی ام و نبود
سید محمد مهدی فاطمی
۲۷ دی ۱۳۹۴چون شرکت های خودرو سازی دولتی هستند و تموم مجموعه های خودرو سازی باهم یکی هستند یعنی دولتی (اعم از استاندارد و…..) و چون رقابتی نیست عذر خواهی نمی کنند که هیچ بلکه برای حوادث عذر و بهونه هم میارند و چون قدرت زیادی دارند بنابرین اگر کسی بهشون چیزی بگه متهم به اخلال در تولید داخله و تمام مجموعه های خودرو طوری برنامه ریزی میکنند که اخلالی در تیراژ به وجود نیاد و عملا منتقدان رو یه جوری لالشون میکنند و دلیل اینکه ما خودروی بی کیفیت داریم این هست که وقتی این شرکت ها دولتی هستن سود زیادی نصیب دولت میکنند و دولت ما از سال 2000 به خودرو ساز ها فشار آورد تا تیراژ رو بالا ببرند (بر عکس کره جنوبی،کره جنوبی کیفیت را ملاک قرار داد!)و چون قطعه سازی ها توان تولید بالا را نداشتند کیفیت پایین آمد همچنین پس از تولید خودرو در کارخانه هیچ آزمایشی روی خودرو انجام نمیگیرفت و تست نمیشد برای همین مشتری پس از خرید باید اونو به تعمیر گاه میبرد.
نیما
۲۶ دی ۱۳۹۴چرا تو این مقاله به این گستردگی خبری از آتش گرفتن و جان باختن صدا تن از مردم ایران تو خودروهای تولید داخل ذکر نشده است
امیرعلی
۲۹ دی ۱۳۹۴به نظر من بزرگترین فاجعه تاریخ همین الان داره تو ایران با تولیدات پژو 405 و پراید رخ میده و سالانه هزاران نفر از همشهریان عزیزمون دارن بخاطر ایمنی خیلی پایین و کیفیت بد این ماشین ها فوت میکنن و هیچ کس هم پاسخگو نیس ولی از اون طرف تو کشورهای اروپایی بخاطر آلودگی یه خودرو، میان میلیارد ها دلار جریمه خودرو ساز میکنن که اگه بیام همون خودرو هارو با خودرو های ساخت وطن مقایسه کنیم خودرو های وطنی شاید 10 برابر بیشتر آلودگی تولید بکنن
بهنام
۱ بهمن ۱۳۹۴سلام
مقاله جالبی بود.
توجه کنید در خصوص هوندا و تاکاتا آمده است: با این حال، مدیرعامل هوندا هزینه این «رسوایی» را پرداخت کرد و استعفا داد.
دقت کردین؟
استعفا داد. یعنی رسماً عذرخواهی کرد.
حالا در مملکت عزیز ما، …. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!