هر چند سال یکبار خودروسازها مدلهای محبوب خود را برای اینکه بهروز و رقابتی باشند بازطراحی میکنند اما همهی این بازطراحیها خوب نبوده و حتی به نوعی جنجالی و بحثبرانگیز هستند.
کمپانی ها اغلب در بحث بازطراحی خودروهای محبوب خود تصمیمهای جنجالی اتخاذ میکنند. آنها باید توازنی مناسب بین تمام اقشار ایجاد کنند و همچنین خلاق نیز باشند. برخی اوقات در هنگام عرضهی خودرو طراحی آن سؤالبرانگیز جلوه میکند اما با گذشت زمان مردم خودرو را دوست داشته و فروش آن افزایش مییابد. گاهی اوقات نیز این بازطراحی به مرگ دردناک خودرو منجر میشود.
در لیست ۱۰ تایی زیر جنجالیترین بازطراحیهای سالهای اخیر را ذکر کردهایم. برخی موارد نشان دهندهی تصمیمات بزرگ هستند درحالیکه برخی دیگر نیز به چند سال زمان نیاز دارند.
مزدا MX-5 میاتا
اولین و دومین نسل این خودرو زندگی جدیدی را به این رودستر ژاپنی بخشید. این خودرو علیرغم اینکه پرفورمنس دیوانهواری نداشت بین مردم بسیار محبوب شد. مزدا روی سبکوزن بودن و هیجان رانندگی تمرکز کرده است؛ اما وقتی نسل سوم این خودرو از راه رسید طرفداران این خودرو در کل دنیا سر خود را میخارانیدند! بجای طراحی خوب و صیقلی و روان مردم شاهد خودرویی حبابی بودند. به منظور بدتر شدن شرایط مدل میاتا NC سنگینتر نیز شده بود.
تویوتا کرولا
کرولا همیشه به عنوان یک سدان محافظهکار و بادوام و البته قابلابتیاع شناخته شده است. این بار تویوتا تصمیم گرفت که استایلی گیراتر را به کرولا اعطا کند اما نتیجهی کار منجر به نتایج و نظرات متفاوتی گردید؛ اما این خودرو تنها مدلی نیست که در خط تولید تویوتا تغییرات قابلتوجهی داشته است. حتی کمری نیز در سالهای اخیر گیراتر شده و به نظر میرسد که این خودروساز ژاپنی برنامهای برای تغییر دوباره ندارد.
سوبارو WRX STI
برای چندین دهه سوبارو WRX جنگی سپر به سپر با میتسوبیشی لنسر اوولوشن داشته و البته سیستم چهارچرخ محرک را به همراه پیشرانهای توربو ارائه میکند. تا چندین سال این خودرو ظاهری غیرقابل اشتباه داشته تا اینکه مدلی که در تصویر مشاهده میکنید معرفی شد. نمای جلوی برجستهی مدل قبلی با ظاهر کودکانه و محافظه کارانهی جدید جایگزین شده و بسیاری از مالکان سوبارو شگفت زده شدند که چه اتفاقی افتاده است. خوشبختانه جدیدترین WRX STI به ریشههای قدیمی خود بازگشته اگرچه که هنوز هم طرفداران ناامید از این هستند که چرا مدل تولیدی شباهت زیادی به مدل مفهومی نداشته و چرا هاچبک نیست.
تویوتا پریوس
شایعات نشان میداد که پریوس جدید با تأخیر عرضه شد چراکه مدیرعامل تویوتا طراحی این خودرو را نپسندیده بود و گفته بود که طراحی خودرو به حد کافی گیرا و شیک نیست. پسازاین پریوس جدید با ظاهری که قطعاً جالب توجه است معرفی گردید (البته اگر نگوییم ظاهر پریوس زشت یا تخت است!). با دیدن خطوط و زوایای تیز جلوی خودرو این حقیقت را درمییابید که تویوتا تلاش داشته تا تصویر جدیدی از پریوس ارائه کند. همچنین به نظر میرسد که تویوتا فهمیده که شاید در طراحی پریوس کمی زیادهروی کرده چراکه نسخه پلاگین هیبرید با نام پریوس پرایم طراحی جلوی محافظه کارانهای دارد.
جیپ چروکی
بیشک یکی از جنجالیترین بازطراحیهای ۱۰ سال اخیر به جیپ چروکی مربوط میشود که در آن ظاهر جعبهای شکل سنتی جای خود را به طراحی نرمتر و منحنیتری داده و البته باعث تردید و دودلی در طرفداران شده است. از زمانی که برند جیپ تأسیس شده مدلهای ساخت آن به خاطر تواناییهای آفرود شناخته میشود اما چروکی بیشتر شبیه شاسی بلندهای عادی خانوادگی است؛ و شاید همین نکته است که باعث شده چروکی فروش خوبی داشته باشد.
ب ام و M3/M4
البته چیزی که مدلهای M3/M4 ب ام و را جنجالی کرده خیلی به بحث زیبایی شناختی آن مربوط نمیشود. ب ام و تصمیم گرفت که پیشرانه تنفس طبیعی ۸ سیلندر خود را کنار گذاشته و از نسخه ۶ سیلندر توربو استفاده نماید. بسیاری از افراد با مدلهای M3/M4 کنار آمدند اما برخی نیز مدلهای M3 E90 و E92 را بیشتر دوست دارند چرا که آخرین نمونههای استفاده کننده از نیروگاه ۸ سیلندر تنفس طبیعی هستند.
پورشه ۹۱۱
حتماً شنیدهاید که میگویند پورشه ۹۱۱ به سختی تغییر میکند اما نسل ۹۹۶ این خودرو تغییرات زیادی داشته است. از این زمان بود که پورشه اولین ۹۱۱ آبخنک را معرفی کرد و البته در طراحی خودرو نیز تغییراتی را لحاظ نمود؛ بنابراین اگر شما مدل ۹۹۳ را نگه داشتهاید هماکنون مدلی کلکسیونی است. ۹۹۶ همچنین آغازکنندهی سنت پورشه در ساخت نسخههای گوناگون این خودرو است و ۹۹۶ ۱۶ مدل مختلف دربردارندهی توربو S،GT3،GT3 RS و GT2 داشته است. هماکنون مدلهای پورشه ۹۱۱ ترکیبی گیجکننده از اعداد و حروف هستند و تغییرات ملایمی را در طراحی خودرو نشان میدهند.
لکسوس RX
همانند تویوتا، لکسوس نیز تصمیم گرفت تا استایلی گیراتر را به اکثر مدلهای خود تزریق کند. حتی شاسیبلند خانوادهدوست و محبوب RX نیز دارای جلوپنجرهی بزرگ دوکیشکل شد و خطوط و زوایای تیزتری در طراحی آن بکار رفت. برای بسیاری از افراد لکسوس RX یک خودروی لوکس مختصر و مفید است اما حالا بیشتر شبیه سفینههای فضایی شده است. تنها زمان به لکسوس خواهد گفت که رویهی تویوتا را دنبال کند یا تغییری در طراحیها ایجاد نموده و مدلهای محافظهکارتری را عرضه نماید.
ب ام و سری ۷
بله! چه کسی میتواند Bangle Butt را فراموش کند؟ به عنوان طراح سابق ب ام و، کریس بنگل خودروهای زیادی از جمله Z3 ،Z4 و سری ۶ E63 را طراحی کرده اما اکثر افراد او را با سری ۷ معرفی شده در سال ۲۰۰۱ به یاد میآورند. انتقادات کلی به بخش عقبی این خودرو بود زیرا کارشناسان عقیده داشتند که با ماهیت کلی خودرو همخوانی چندانی ندارد؛ اما برخی افراد نیز بنگل را فردی نابغه خطاب کرده و میگفتند که این خودرو از زمان خود جلوتر است.
متأسفانه این انتقادات تا جایی پیش رفت که بنگل از صنعت خودرو خارج شد و با دیدن طراحیهای محافظهکارانهی اخیر ب ام و برخی افراد بیشازپیش از نبود او ناراحت هستند.
شورلت کروز
کروز در یکی از رقابتیترین سگمنت های بازار حضور دارد و درحالیکه بسیاری از افراد شاید آن را به عنوان یک خودروی اجارهای به یاد بیاورند، شورلت نمیخواهد که این دیدگاه در رابطه با کروز وجود داشته باشد؛ بنابراین جدیدترین مدل کروز از سپر جلو تا سپر عقب بهطورکلی تغییر کرده و به سدانی تکنولوژیک با طراحی شیک بدل گردیده است. این خودرو تا زمانی که مالیبو معرفی نشده بود منحصربهفرد جلوه میکرد. هماکنون باور این مسئله که برخی افراد طراحی خستهکنندهی نسل قبلی را به کروز فعلی ترجیح دهند کاری بسیار سخت است.
علی شاهبازی
۲۴ شهریور ۱۳۹۵این متن کاملا سلیقه ای و گاها ناعادلانه نوشته شده و در تصویر مقایسه لکسوس یک نسل نادیده گرفته شده و ترتیب نسل ها رعایت نشده.
Ali.usa
۲۴ شهریور ۱۳۹۵خودروهای زیاد دیگه ای هم هست
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ شهریور ۱۳۹۵باتشکر از شاهین عزیز.خیلی خوب بود
lmbx
۲۴ شهریور ۱۳۹۵به نظرم همه مدل ها به غیر از bmw m3 خیلی هم قشنگ تر و ایرودینامیک تر شدن
ولی واقعا طراحی هایی مثل e46 و e92 بی ام و شاید دیگه تکرار نشن!اونایی که از قدیم الایام عشق ماشین هستند اکثرا ظاهر نسل های قدیم سری 3 رو بیشتر میپسندد به خصوص e46 اوسطوره ای اصلا یه حال دیگه ای داره این مدل
محمد
۲۴ شهریور ۱۳۹۵انصافا طراحی نسل قبلی کرولا و کمری افتضاح تاریخی بود.
فکر کنم تویوتا با طراحی نسل قبلیش فقط می خواست بگه یه همچین طراحیه هم میشه کرد!!!!!!!!!!!!!!!!
طوری که وقتی کرولای ۲۰۱۳ را کنار ۲۰۱۴ می بینی فکر می کنی نسل قبلی برای ۲۰ سال قبله!!!!!
کمری که نسل فعلیش مخصوصا طراحی امریکایش ۳۰ سال جلوتر از نسل قبلیشه.
O /\/\ I D
۲۴ شهریور ۱۳۹۵میاتا انصافا قشنگه
پریوس زشت شده
ایمپرزا هم بدک نیست
لکسوس بهتر شده
چروکی افتضاحی به بار آورد که مقامات جیپ خودشون اعتراف کردن که خرابکاری کردن
911 هم مثل 405 عه :))
سری 7 نسل قبلی خیی وقار و سنگینی بهتری نسبت اتاق جدیدش داره
مرصاد
۲۴ شهریور ۱۳۹۵نه
(ali (CHEVY NOVA
۲۴ شهریور ۱۳۹۵به O /\/\ I D
البته ظاهر چروکی از نظر شما بده وگر نه با استقبال جهانی روبرو شده تو متن هم گفته شده
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ شهریور ۱۳۹۵دقیقا
Mohammadreza
۲۴ شهریور ۱۳۹۵قبلا هم گفتم بازم میگم “نمیدونم چرا کرولا جدید رو میبینم یاد ام جی مخصوصا مدل ۶ میوفتم”
مثل Pixis Joy که منو یاد مینی انداخت
مرصاد
۲۴ شهریور ۱۳۹۵جونم تویوتا و لکسوس ….
راستی کادیلاک و کرایسلر هم طراحی های عالی ای داشتند اخیرا
(ali (CHEVY NOVA
۲۴ شهریور ۱۳۹۵کادیلاک در گذشته هم طراحیش زیبا بوده و هم در حال و اینده
کرایسلر هم که ترکونده
رضا
۲۴ شهریور ۱۳۹۵سلام
دوستان میدونم اینجا جای درستی نیستش ولی یه راهنمایی سریع میخواستم از شما عزیزان
به نظرتون هوندا آکورد یا تویوتا کمری یا آزرا گرانجور بهتره ؟ ؟؟
شرمنده اگر جای اشتباه مطرح کردم
محمد
۲۴ شهریور ۱۳۹۵به نظر بنده کمری هایبرید.
PlymouthBarracuda
۲۴ شهریور ۱۳۹۵آکورد بدون شک…
Hamid
۲۴ شهریور ۱۳۹۵به نظر من قدرت، زیبایی و امکانات گرنجور بیشتر از دوام کمری و آکورد می ارزه
mehran911
۲۵ شهریور ۱۳۹۵من باشم اکورد میگیرم
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ شهریور ۱۳۹۵هوندا اکورد
mohamadreza
۲۵ شهریور ۱۳۹۵سلام داداش گلم.در مورد سوالی ک پرسیدی خواستم راهنماییت کنم.من نمیدونم مهمترین ملاکت برای انتخاب چیه.ازرا رو داشتم مدل ۲۰۰۹ بسیارررر راضی بودم.قبلشم کرولا داشتم.اینکه باب شده میگن ژاپنی ها ی سروگردن بالاترن کاملا موافقم.یعنی کیفیت قطعات و طول عم بیشتر اکورد و کمری بینظیره.ما از نظر دیزاین و شیک بودن و ب روز بودن گرنجور چیز دیگه ایه.اکورد دوستم داشت دو س بار نشستم پشتش سواریش خوبه اما از نظر قطعات یدکی و فروشش شاید ب مشکل بربخوری.اگه نظر منو بخای ب کیا کادنزا و تویوتا اریون هم فک کن.بازم سوالی بود اینستا در خدمتم.ای دیمم میذارم@mazerafan
فقط آمریکایی
۲۵ شهریور ۱۳۹۵تو خرید محصولات هوندا شک نکن
<<<<<
۲۴ شهریور ۱۳۹۵با سلام
البته بین لکسوس یک نسل جاافتاده است قابل توجه شما!!!!
XmanSHP9
۲۴ شهریور ۱۳۹۵نسل جدید پریوس خیلی رادیکال شده!!!!
عیسی
۲۴ شهریور ۱۳۹۵من که طراحیای محافظه کارانه تویوتا و لکسوس رو بیشتر میپسندیم…
Mohamad
۲۴ شهریور ۱۳۹۵طراحی های تویوتا یه خاصیتی دارن که شاید خیلیا بجز من بهش رسیده باشن
اونم اینه که از رو عکس نمیشه به زیبایی ماشین پی برد. باید از نزدیک دید، بعد متوجه میشی که چقدر زیبا و متفاوت و با اصالته…
احمد باقری
۲۴ شهریور ۱۳۹۵اکثرا بهتر شدن.
D_
۲۴ شهریور ۱۳۹۵پریوس علیرغم تکنولوژی فوق العادش اصلا ظاهر زیبایی نداره، ای کاش یه کم عادی تر طراحیش مى کردن، خیلی قیافه ی عجیبی داره
سید مهران میرابوالقاسمی
۲۴ شهریور ۱۳۹۵فقط مزدا
shahin
۲۴ شهریور ۱۳۹۵مزدا حرف نداره
mohammad fm480
۲۵ شهریور ۱۳۹۵سری 7 و پریوس مدلای قبلیشون بهتر بودن ولی اکثرا بهتر شدن
آرین
۲۵ شهریور ۱۳۹۵به نظر من طراحی قبلی چندتاشون واقعا دلنشین تر بوده
Saied
۲۵ شهریور ۱۳۹۵جای هیوندای تو لیست احساس میشه
sunmartin
۲۶ شهریور ۱۳۹۵جای کیا هیوندا با طراحی انقلابی قطعا در لیست خالیه هیچ خودروسازی قدرت و شهامت ریسک این دو شرکت کره ای را نداشتند واقعیت محض است خودروهای جدید رنو تالیسمان بصورت انقلابی طراحی شده شورولت مالیبووبصورت انقلابی باز طراحی شده و آکورا هم جزو طراحی های زیبا و انقلاب طراحی است جالبه بدونید در مقاله ای که اخیرا مطالعه کردم کره ای ها این طراحی های انقلابی باب کردند البته با هنرمندی آلمانی های خوش سلیقه اگر تویوتا مزدا میتسو و هوندا چنین طراحان زبر دستی مانند کریس بنگل و پیتر شرایر داشتند قطعا الان خودروهای اونها زیبایی بصری بهاری داشت البته مزدا با تولید مزدا 6 و هوندا با آکورد و لکسوس با سری nxنشان دادند که میتونند چشم ها را بطرف خودشون برگردونند