تعریف شما از خودروی عضلانی چیست؟ این اولین پرسش در هنگام تألیف این مطلب بود و پاسخ آن طوری که فکر میکنید سرراست و راحت نیست.
بسیاری از طرفداران صنعت خودرو به دههی ۶۰ و اوایل دههی ۷۰ میلادی اشاره خواهند کرد. زمانی که سه کمپانی بزرگ فورد، جنرال موتورز و کرایسلر خودروهایی پرقدرت با هیولاهایی ۸ سیلندر تولید میکردند و این رقابت در اوج خود بود. نتیجهی این رقابت خلق شماری از خودروهای تاریخی و محبوب بود که حداقل در خط مستقیم پرفورمنس عالیای را ارائه میدادند و قیمت این خودروها بهگونهای بود که هر رانندهی متوسطی از عهدهی خرید آنها برمیآمد.
نامهایی همچون موستانگ و ترنس Am آشنا هستند. خودروهای دیگری نظیر پونتیاک GTO، پلیموث سوپربیرد و Hemi Cuda نیز از جمله نامهای خاطرهانگیز آن دوران هستند.
اما مفهوم خودروی عضلانی در طی مدتزمان کوتاهی آغاز و تمام نشده است. این روند از سال ۱۹۴۹ و توسط الدزمبیل آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه دارد. آنچه که این خودروها را منحصربهفرد ساخته، این است که بسیاری از خودروها کدهای مخصوص و خودمانیای داشتهاند که باعث نوعی هم ذات پنداری میشده است؛ مثلاً کامارو Z/28 نام خود را از پکیج پرفورمنس Z/28 گرفته که برای خودروی آمادهی مسابقات سری ترنس Am آمریکا ساخته شده بود.
قدرت پیشرانهها معمولاً بالای ۵۰۰ اسب بخار بوده و چه کسی میداند، اگر قیمت سوخت افزایش نمییافت این خودروها امروزه چگونه بودند. بحث هوای پاک نیز دیگر مسئلهای بود که کارایی این خودروها را تحت تأثیر قرارداد و تا حدی دوران طلایی خودروهای عضلانی آمریکایی به پایان رسید.
در ادامه ۱۰ نمونه از برترین خودروهای عضلانی تاریخ را به روایت اتو اکسپرس را از نظر میگذرانیم.
۱- پونتیاک GTO 1964
این خودرو واقعاً خودروهای عضلانی دههی ۶۰ را تحت تأثیر قرار داده بود. در ابتدا GTO به عنوان یک پکیج آپشنال برای پونتیاک Tempest عرضه میشد و در واقع اولین مدل با پرفورمنس بالا بود که از پیشرانهی ۸ سیلندر ۶.۴ لیتری سود میبرد.
GTO سطح بالا از پیشرانهای ۳۴۸ اسب بخار با ۳ کاربراتور، گیربکس ۴ سرعته ی دستی، رینگهای پهنتر و سیستم تعلیق ارتقا یافته استفاده میکرد.
در آن زمان این خودرو ۴۵۰۰ دلار قیمت داشت و در ۵.۷ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید.
اولین تهاجم شورولت به کلاس عضلانیها با Chevelle SS و در سال ۱۹۶۴ صورت گرفت. هرچند که این خودرو در ادامه با عرضهی پونتیاک GTO تحت تأثیر گرفت.
در سال ۱۹۷۰ Chevelle به حد اعلای خود رسید و از پیشرانهی حجیم ۷.۵ لیتری ۸ سیلندری استفاده نمود که ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۵ ثانیهای، این خودرو یکی از سریعترین خودروهای جادهای آن زمان بود و امروزه نیز از ارزش بالایی برخوردار است. ۳- پلیموث رودرانر سوپربیرد ۱۹۷۰
این خودرو در ابتدا با بال عقب چشمگیر خود معروف گشت اما سوپربیرد چیزی بیش از این برای ارائه داشت. درحالیکه اکثر خودروهای عضلانی برای مسابقات درگ طراحی شده بودند، نمونههای قابلتوجه دیگری بودند که در پیست میدرخشیدند. بال عقب پلیموث رودرانر برای شکافتن هوا و کمک به خودرو در مسابقات نسکار طراحی شده بود.
سوپربیرد و برادرش چارجر دیتونا اساساً برای مسابقات طراحی شده بودند اما طبق قوانین نسکار شرط شرکت در این مسابقات تولید حداقل ۱۹۲۰ دستگاهی بود و به همین دلیل این خودروها به عموم نیز فروخته شدند.
3 انتخاب برای قوای محرکه وجود داشت که دو نسخهی معروف ۷.۲ لیتری ۳۷۵ اسب بخاری و ۷ لیتری Hemi 425 اسب بخاری از آن جمله بودند. درحالیکه قدرتمندترین نسخهی سوپربیرد شتاب ۵.۵ ثانیهای داشت، اما رودرانر معمولی در خط مستقیم سریعتر بود چون بال عقب بزرگ وزن زیادی را به خودرو تحمیل میکرد. در سال ۷۱ قوانین نسکار تغییر و حجم پیشرانه را محدود کرد که این مورد مزیت آئرودینامیکی سوپربیرد را خنثی نمود و پلیموث به همین دلیل تولید آن را متوقف کرد. ۴- شورولت کامارو Z/28 1967
کامارو پاسخ محکم شورولت به فورد موستانگ بود و هست.
3 سال پس از عرضهی موستانگ، کامارو برای رقابت پا به میدان نهاد و بر پایهی پلتفرم شورولت نووا ساخته شد و از برخی پیشرانهها از جمله نسخهی ۸ سیلندر با ۳۷۵ اسب بخار قدرت استفاده میکرد.
اسپورت ترین نسخهی کامارو به پکیج Z/28 مربوط میشد که بهینهسازیهای زیادی را در شاسی تجربه کرده بود. این نسخه از ترمزهای دیسکی در جلو، گیربکس ۴ سرعته ی دستی، سیستم تعلیق بهبودیافته و… استفاده میکرد.Z/28 بهصورت استاندارد از پیشرانهی ۸ سیلندر ۵ لیتری با ۲۹۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. ۵- اولدزمبیل راکت ۸۸
این خودرو در سال ۱۹۴۹ پدیدار شد و ساختار آن به پیشرانهی قدرتمند ۸ سیلندری طراحی شده برای سدان های بزرگتر سازگاری چندانی نداشت.
بهکارگیری این پیشرانه باعث شد تا بسیاری از مردم راکت ۸۸ را اولین خودروی عضلانی بدانند. پیشرانهی ۸ سیلندر ۵ لیتری راکت ۸۸ حدود ۱۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این خودرو در اولین سال رقابت،۶ پیروزی را در ۹ مسابقه به دست آورد. ۶- شلبی موستانگ جی تی ۱۹۶۵
فورد موستانگ در سال ۱۹۶۴ باعث طوفانی در آمریکا شد و در دو سال اول تولید به فروش ۲ میلیون دستگاهی دستیافت.
موستانگ از پیشرانهی ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری با ۲۷۱ اسب بخار قدرت سود میبرد اما نسخههای شلبی جی تی ۳۵۰ چیز دیگری بودند. نسخههای شلبی به رنگ سفید ویمبلدون با نوارهای آبی مزین بودند و قدرت نیز به ۳۰۶ اسب بخار افزایش یافته بود.
تنها ۵۶۲ نمونه از موستانگ شلبی اولیه در سال ۱۹۶۵ ساخته شد و یکی از خاطرهانگیزترین خودروهای عضلانی بشمار میرود. ۷- شورولت کوروت L88 1968
شورولت کوروت که به عنوان رقیبی برای خودروهای اروپایی ساخته شد ممکن است که از نظر علاقهمندان این صنعت به عنوان خودرویی عضلانی تلقی نشود؛ اما پیشرانههای بلوک بزرگ ۸ سیلندر و قیمت ارزان و قابلابتیاع این خودرو، باعث شد تا در این دسته قرار بگیرد.
کوروت C3 استینگری در سال ۱۹۶۸ و اوج دوران عضلانیها پا به میدان نهاد. پیشرانهی ۸ سیلندر ۷ لیتری با ۴۳۰ اسب بخار گزینهی اصلی بود. از بهروزرسانیهای دیگر L88 میتوان به گیربکس ۴ سرعته ی دستی، سیستم تعلیق و ترمز بهبودیافته و وجود سیستمهای گرمایش و تهویه مطبوع و رادیو اشاره کرد. ۸- فورد Fairlane تاندربولت ۱۹۶۴
دیگر خودروی عضلانی که برای مسابقات آماده شده بود، تاندربولت بود که وزن نسبتاً کم را با بدنهی جمعوجور Fairlane ترکیب کرده بود و پیشرانهی ۸ سیلندر ۷ لیتری آن برای خودروی مسابقهای گلکسی توسعه یافته بود.
گلکسی برای رقابت در مسابقات درگ ناتوان بود و این به وزن زیادش مربوط میشد اما تاندربولت این مشکل را حل کرد. طبق اسناد رسمی فورد این خودرو در نسخههای مخصوص مسابقه ۴۲۵ اسب بخار قدرت داشت اما تخمینهای غیررسمی این عدد را نزدیک ۶۰۰ اسب بخار میدانستند. کارایی خودرو با پنجرههای پلاستیکی و در و کاپوت فیبری افزایشیافته بود. ۹- دوج چلنجر هلکت ۲۰۱۵
دنیای خودروهای عضلانی پیشرانههای ۸ سیلندر عظیمی را به خود دیده است اما هیچکدام به پای چلنجر هلکت معرفی شده در سال ۲۰۱۵ نمیرسد.
اگر پیشازاین فکر میکردیم که کامارو ZL1 با ۵۸۰ اسب بخار و موستانگ جی تی ۵۰۰ با ۶۵۰ اسب بخار قدرت در صدر قرار داشتند، دوج با معرفی چلنجر هلکت با پیشرانهی ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری ۷۰۷ اسب بخاری همه را شوکه کرد. هلکت با گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک در ۳.۶ ثانیه به تندی ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
در مرام عضلانیها نیست که گرانقیمت باشند و چلنجر هلکت نیز از این قاعده مستثنی نیست و تنها ۶۴ هزار دلار قیمت دارد. ۱۰- پلیموث Hemi Cuda 1971
پلیموث باراکودا تنها چند هفته پیش از معرفی موستانگ در سال ۶۴ پردهبرداری شد اما درحالیکه باراکودا نیز همانند موستانگ از استایل اسپورت و قیمتی مناسب بهره میبرد اما اکثر عمر خود را در سایهی موستانگ محبوب به سر برد. جدای از این، مدل Hemi Cuda یکی از خاطرهانگیزترین خودروهای عضلانی عصر خود بود.
این نسخه که در سال ۱۹۷۰ معرفی گردید از پیشرانهی ۸ سیلندر ۷ لیتری با قدرت ۴۲۵ اسب بخار استفاده میکرد که توانایی دستیابی به شتاب ۵.۶ ثانیهای را میسر مینمود.
امروزه Hemi Cuda ارزش کلکسیونی قابلتوجهی دارد و نسخههای کمیاب کانورتیبل این خودرو معاملههای چند میلیون دلاری را شاهد هستند.
منبع: autoexpress
ناسا
۱۱ خرداد ۱۳۹۵خودروهای عضلانی بیشتر در تخصص خودروسازی امریکاست
ولی اینجا نامی از فورد موستانگ نبود؟؟؟؟
Sina
۱۱ خرداد ۱۳۹۵سلام این ویدئو رو ببینید من خودم خیلی لذت بردم
بوگاتی رویال 2016
واقعا زیبا و اشرافیه وجب به وجبش همش ظرافت و ابهته
http://www.shahrekhabar.com/picnews/146466750075545
POORIA
۴ آذر ۱۳۹۹چرا دیگه فورد موستانگ gt350 رو گفت
Nima
۱۱ خرداد ۱۳۹۵وااااااى تمامشون فوق العاده هستن?
اینا عشقاى منن.
آقا شاهین دست شما هم درد نکنه.
راستى دوتا ایراد توى متن بود.
۱. اون بالا نوشتین pontiac hemi cuda ، GTO که اشتباه هست و درستش پونتیاک GTO و hemi cuda هست
۲. مربوط به قسمت کامارو Z/28 هست که نوشتین کامارو پاسخ محکم فورد به فورد ماستنگ بود.
که درستش پاسخ محکم شورولت به فورد ماستنگ هست.
با سپاس فراوان
amir.z
۱۲ خرداد ۱۳۹۵جای خیلی از ماشینا خالیه مثل نسخه های قدیمی چلنجر و چارجر…..یا مثلا پلیموث رودرانر نسخه معمولیش….ولی بازهم ممنون بابت ترجمتون
heseh
۱۱ خرداد ۱۳۹۵چلنجر *_*
ali
۱۲ خرداد ۱۳۹۵challenger *_*
reza
۱۱ خرداد ۱۳۹۵من طرفدار ماستنگم…در کمال احترامی که برای دوج قایلم باید بگم که یه موتور قدرتمند وقتی خودشو نشون می ده که روی یه بدنه سبک سوار شه نه یه تانک 2 تنی!!!…به هرحال بعد از اومدن gt500 جدید صد درصد ورق بر می گرده…حتی برای فراری و مکلارن..
sajjad
۱۹ خرداد ۱۳۹۵داداش همون سنگینیش عشقه! یه تانک قوی. حرف شما هم اگه عملی می شد واقعا جالب بود.
ASTON
۱۱ خرداد ۱۳۹۵آقا شاهین دستت درد نکنه جیگرم حال اومد
من عاشق چلنجر هستم اما موستانگ هم خیلی دوست دارم
اما چلنجر های دهه هفتاد یه چیز دیگه ای بودن
احمد باقری
۱۱ خرداد ۱۳۹۵داج چلنجر هم واسه خودش غولی بود.
محمدرضا
۱۱ خرداد ۱۳۹۵و هست و خواهد بود :)
امیرحسین
۱۱ خرداد ۱۳۹۵من که عاشق چلنجر هلکت هستم چون زیباترین صدای موتور رو تو هم قیمت های خودش داره و واقعاً گوش نواز هست.ضمن اینکه هنوز فرم کلاسیک اش رو حفظ کرده حتی تو بخش نشانگر ها
نوید جهرمی
۱۱ خرداد ۱۳۹۵کسی از دوستان اطلاع داره موستانگ قدیمی تروتمیز چقدر گیر میاد؟
بدجور رفته تو دلم.
ali
۱۱ خرداد ۱۳۹۵والا اقا نوید موستانگ قیمت معینی مثل کامارو و بقیه امریکاییها نداره
صاحاباش عشقی قیمت میزارن ولی واسه سالمش از 50 -60 بگیر به بالا
قیمتش رو البته مدلش هم ملاکه ها
نوید جهرمی
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ممنون علی عزیز. اگه سری هیا اولی گیر بیاد که چ بهتر. اما نمیدونم چرا سخت تر از کامارو گیر میاد.
ali
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ای وای خدای من
من نمیدونم امریکا چطور ماشین میسازه که اینطور بعد از گذشت چند دهه با
دیدن محصولات قدیمیش دل ادم میلرزه
این ماشینهای بالا نفس و ججججججججوووون خیلی از دوستان امریکایی باز به خصوص خوده من
خدایا تو را به خاطر خلق امریکا همیشه شاکرم
زنده باد فورد زنده باد جی ام زنده باد کرایسلر این هیولا سازان پیش گام
ali
۱۱ خرداد ۱۳۹۵یه چیز در مورد شول1970 بگم واسه علاقه مندان
در اون زمان یه قانون نانوشته در جی ام بود که هیچ ماشینی در گروه عظیم و مقتدر جی ام نباید از کوروت قوی تر می بود و قدرتشون باید کمتر می بود اما بنا به دلایلی شولss1970 قدرتش بیش از 450 اسب بود واز کوروت که در همون سال 430 اسب
قدرت داشت قوی تر بوده
و یه چیز دیگه هم اینکه پلیموت رود رانر که عکسشهم بالا است در اون سال
تونست رکورد سرعت بیش از 30 3 کیلومتر رو با موتور بی همتای همی با 425 اسب
به دست بیاره
احسان(احسان سابق)
۱۱ خرداد ۱۳۹۵پارسال که داج هلکت رو با این قیمت وارد بازار کرده بود بخاطر قیمت خیلی کمتر اون نسبت به سوپراسپرت ها و اسپرت های لوکس جذاب بود و خیلی از خریدارهای این ماشین کسایی بودن که در نهایت ماشین های 300 اسب بخاری رونده بودن و تجربه رانندگی با ماشین های چند صد اسب بخاری رو نداشتن واسه همین اوایل ورود این ماشین به بازار تصادفات زیادی داشت و خیلی از نمونه های اولیه این ماشین نابود شد
godfather
۱۱ خرداد ۱۳۹۵چلنجر فقط برای پسرای بد ساخته شده
برای کسایی که اعتقاد دارند قوانین ساخته شده برای شکستن
یاسین
۱۲ خرداد ۱۳۹۵سلام به همه.بامداد همه بخیر.و همچنین سپاس از جناب احمد زاده بابت وقت گرانبهایی که صرف گذاشتن مطلب نمودن.نه خوشم اومد آخر این پونتیاکم اومد وسط!ولی امیدوارم امروزتون مثه ما سر نشده باشه!خداگواهه مثه بارون از آسمون خاک بارید و کماکان میباره!زندگیمون شده رنگ خاک!پناه بر خدا!ببخشید جگوار،خودرو عضلانی نداشته!؟فردایی زیبا برای یکایکتان آرزومندم!
آرش آمریکایی
۱۲ خرداد ۱۳۹۵خدایا که چقدر این ماسل کارها تووووووپن
دوج چارجر دهه 70 جاش تو این لیست خالی بود
و البته فورد گرن تورینو
Mehdi TuRbO
۱۲ خرداد ۱۳۹۵خودروهای پونتیاک و پلیموثو خیلی دوست دارم طراحی شون از همه عضلانی تر واقعن حیف شدن اگ بودند شاید بهترینا و عضلانی ترینا تو کلاس خودشون بودند.
Mehdi TuRbO
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ی سوال داشتم اگ کسی میدونه پونتیاک هنوز خودرو میزنه؟این ترنس ام مال قبل باز سازی کردن؟
احمد
۱۲ خرداد ۱۳۹۵سال 2010 بطور کلی تعطیل شد . الان پونتیاک هیچ ماشینی تولید نمیکنه .اما نامش تا ابد ماندگار است
ali
۱۲ خرداد ۱۳۹۵درسته احمد جان البته در سال 2017 ترانس ام برمیگرده و مدلهای کلاسیک پونتیاک همچنان با قدرت ساپورت قطعات میشن
از طرف جی ام و سایت پونتیاک الان هم به روزه
ali
۱۲ خرداد ۱۳۹۵موستانگ ۱۹۶۹ پس چی شد ؟
ماندگار ترین مدل موستانگه
moein
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ماسل یعنی دف عقب دف عقب یعنی دنده دستی دنده دستی یعنی لذت رانندگی
ali
۱۲ خرداد ۱۳۹۵دقیقا درست میگی معین جان
راستی جای شوی نوا ینکو 1969 با موتور 500 اسبیشم خالی هست خیلی لاته
http://www.hotrodschoppers.com/images/69yenkonova/69yenkonova_10.jpg
http://www.wallpaperup.com/uploads/wallpapers/2015/04/03/653902/e0b79ec66223016b50a2343bec3a819d.jpg
حامد
۱۳ خرداد ۱۳۹۵جای پونتیاک های ترنس ام و فایربرد خیلی خالیه!
امیر
۱۸ خرداد ۱۳۹۵سلام اطلاعات مفیدی بود.ولی جای شرکت کادیلاک مخصوصا سویل(5.7 لیتر)اینجا خالی بود.