چشم انداز

10 خودروی مشهور که تابلوی زمان خود هستند

از زمان معرفی، خودرو همیشه نشان زمان‌ها بوده است.
طراحی خودرو همیشه از شرایط اقتصادی، سیاست و یا فرهنگ مردمی تأثیر پذیرفته است. این اصل به‌اندازه‌ی صدسال پیش درست است. اما فقط یک خودرو برجسته و در اذهان ماندگار می‌شود. خودروهایی که نشان‌دهنده‌ی دهه‌ی مخصوص خود هستند زیادند.
اینجا ما ۱۰ خودرویی را انتخاب کرده‌ایم که در زمان خودشان به قلب بسیاری از افراد نفوذ کرده‌اند. انتخاب تنها ۱۰ خودرو کار بسیار سختی بوده و ما مایلیم تا گزینه‌های محبوب شما را نیز بدانیم.

Volkswagen Beetle 1938
Volkswagen Beetle 1938
دهه‌ی ۱۹۱۰- فورد مدل تی
لوح تقدیر: بیوک مدل ۳۵
دهه‌ی ۱۹۱۰ زمانی بود که تولید انبوه و تحرک موجب شروع دگرگونی آمریکا شد. چه سمبلی بهتر از فورد مدل تی برای آن دهه وجود دارد؟ این خودرو امکان دسترسی توده‌ی مردم به یک وسیله‌ی قابل‌ابتیاع، قابل‌اعتماد و قابل تعویض را فراهم ساخت. مردم عادی توانستند یک خودرو را خریداری کنند و با آن مسافرت‌های سریع‌تر و طولانی‌تری داشته باشند.
Ford Model T
Ford Model T

دهه‌ی ۱۹۲۰- رولزرویس فانتوم
لوح تقدیر: کادیلاک تایپ V-63
دهه‌ی ۲۰ میلادی عموماً به لطف دوره‌ی طولانی رشد اقتصادی به دهه‌ی جوش‌وخروش معروف است. جنگ تمام‌شده و مردم شادند و پول در حال جریان است. این کامیابی درها را برای ابزار وجود خودروهایی همچون رولزرویس فانتوم باز کرد. افراط در هر راهی پدیدار بود و فانتوم دقیقاً در تضاد با فورد مدل تی قرار داشت و مردم پولدار آن را بسیار محبوب می‌دانستند.

Rolls-Royce Phantom
Rolls-Royce Phantom

دهه‌ی ۱۹۳۰- دوزنبرگ مدل SJ
لوح تقدیر: کادیلاک V-16
بازار سرمایه چند ماه پیش از سقوط عظیم مربوط به دهه‌ی ۳۰ پسرفتی عمیق را تجربه نمود و بخش اعظم این دهه به‌منظور بازیابی و فرار از رکورد عمیق سپری شد. برخلاف اکثریت آمریکایی‌ها که شرایط سختی را می‌گذراندند، دسته‌ی فوق ثروتمند هنوز هم با بهترین چیزها لذت می‌بردند. این موضوع به ایجاد دسته‌ی فوق لوکسی از خودروها منجر شد که مثالی روشن از تقسیم افراد به غنی و فقیر بود. افراطی‌ترین این خودروها دوزنبرگ مدل SJ با پیشرانه‌ای هشت سیلندر و توربوشارژدار به قدرت ۳۲۰ اسب بخار بود. همانند اکثر تجارت‌های دهه‌ی ۳۰، دوزنبرگ پیش از پایان این دهه ورشکست شد و عکس‌های آن به‌صورت دراماتیکی بر دیوار اتاق‌های بچه‌ها نقش بست.

Duesenburg Model SJ
Duesenburg Model SJ

دهه‌ی ۱۹۴۰- تاکر ۴۸
لوح تقدیر: ویلیز CJ-2A
پس از پایان جنگ جهانی دوم، دوران امیدواری تازه، نبوغ و موفقیت پدیدار شد. مؤسسان خلاق و مبتکران در هر جنبه‌ی زندگی موفق شدند و این شامل صنعت خودرو نیز می‌شد. یکی از بزرگ‌ترین افراد این دهه پرستون تاکر بود. او در ساخت تاکر ۴۸ سنگ تمام گذاشت. خلاقیت و نوآوری در این خودرو قابل وصف نبود. تاکر ۴۸ به تجهیزاتی مجهز بود که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به چراغ‌های جلوی تطبیق شونده، قفس محافظ اطراف سرنشینان، رول بار یکپارچه با سقف، داشبورد نرم و ستون فرمان قرار داده‌شده در پشت اکسل جلو اشاره نمود.
حتی اگر تنها ۵۱ دستگاه از این خودرو تولیدشده باشد، نمای جلوی سه چراغه ی تا کر ۴۸ هنوز هم نمادی از صنعت خودرو در دهه‌ی ۴۰ میلادی است.

Tucker 48
Tucker 48

دهه‌ی ۱۹۵۰- شورلت بل ایر
لوح تقدیر: فورد تاندربرد و مرسدس بنز ۳۰۰ SL
سخت است که به دهه‌ی ۵۰ میلادی بیندیشیم و تصویری از مدل‌های خاطره‌انگیز شورلت در ذهنمان نقش نبندد. شورلت بل ایر در آن زمان بسیار محبوب بود و غالباً با نام “شوی” خطاب می‌شد.
با پیشرانه‌ی در دسترس ۸ سیلندر و گزینه‌ی دو رنگ کلاسیک، بل ایر قطعاً یک نسخه‌ی جذاب بود. خودرو از طراحی و المان‌هایی بهره گرفته بود که در دهه‌ی ۵۰ به‌خوبی قابل‌مشاهده بودند.

1955 Chevrolet Bel Air Sport Coupe
۱۹۵۵ Chevrolet Bel Air Sport Coupe

دهه‌ی ۱۹۶۰- جگوار ای تایپ
لوح تقدیر: فورد موستانگ و فولکس‌واگن بیتل
این دهه در نوسانی از آزادی، بیان و خودشناسی حرکت می‌کرد. وضع کنونی در حال جایگزینی با هر چیز جدید بود و فرهنگ آمریکایی در این دهه بیش از هر زمان دیگری دست‌خوش تغییر شد. یکی از خاطره‌انگیزترین خودروهای این زمان جگوار ای تایپ بود. این خودرو به‌طور کامل بیانگر دهه‌ی ۶۰ است. شکل ظاهری خاص، صدای زیاد، مدرن و آماده‌ی انجام‌وظیفه!

Jaguar E-Type
Jaguar E-Type

دهه‌ی ۱۹۷۰- پونتیاک فایربرد
لوح تقدیر: کادیلاک الدورادو، کرایسلر کوردوبا و لینکلن مارک IV
اواخر دهه‌ی ۷۰ کلاً درباره‌ی استایل زرق‌وبرق دار بود و یک خودروی عضلانی دیترویتی وجود داشت که این موضوع را بهتر از چیز دیگری نشان می‌داد، پونتیاک فایربرد. همانند شلوارهای دمپاگشاد و موهای فرفری، پرنده‌ی بزرگ و زیبای روی کاپوت فایربرد نشان‌دهنده‌ی همه‌چیز بود.
نمادین‌ترین رنگ استفاده‌شده روی پونتیاک نسخه‌ی مشکی و طلایی است که در تصویر نیز نشان داده‌شده است.

Pontiac Firebird
Pontiac Firebird

دهه‌ی ۱۹۸۰- لامبورگینی کانتاش
لوح تقدیر: فراری تستاروسا
این دهه عموماً درباره‌ی افراط و زیاده‌روی بود و پوستر این خودرو در اتاق هر دوستدار خودرویی به چشم می‌خورد.
با پیشرانه‌ای ۱۲ سیلندر و صدایی مهیب، ظاهر گوِه مانند، درها قیچی و اسپویلر بزرگ آپشنال، کانتاش سوپرکار نمادین این دهه لقب می‌گیرد.

1985 Lamborghini Countach LP5000 S Quattrovalvole
۱۹۸۵ Lamborghini Countach LP5000 S Quattrovalvole

دهه‌ی ۱۹۹۰- مزدا RX-7، آکورا NSX، تویوتا سوپرا، نیسان 300ZX
لوح تقدیر: مزدا MX-5 میاتا و میتسوبیشی 3000GT
دهه‌ی ۹۰ زمانی بود که جهانیان جدیت خودروسازان ژاپنی در ساخت خودروهای پرفورمنس را به عینه نظاره‌گر شدند. خودروهایی نظیر آکورا NSX، مزدا RX-7، نیسان 300ZX و تویوتا سوپرا می‌توانستند با بهترین‌های بازار به‌خوبی رقابت کنند.
اگر این خودروها کافی نبودند، حتی مدل‌های دیوانه‌وار‌تری نیز وجود داشتند که به‌صورت انحصاری برای بازار ژاپن تولید می‌شدند، مدل‌هایی همچون اسکای لاینر GT-R، میتسوبیشی EVO و سوبارو WRX STI.

Japanese Sports Cars
Japanese Sports Cars

دهه‌ی ۲۰۰۰- بوگاتی ویرون
لوح تقدیر: فراری انزو، کونیخزگ CCX و پاگانی زوندا
با شروع قرن ۲۱، عصر جدیدی از تولید هایپرکارهای عجیب‌وغریب پدیدار شد. این خودروها مشخصات و قابلیت‌هایی داشتند که حتی برای ۱۰ سال پیش از آن قابل‌تصور نبود. شاخص‌ترین نمونه بین این دسته بوگاتی ویرون است. با پیشرانه‌ی ۸ لیتری و ۱۶ سیلندر که به ۴ توربوشارژر مجهز است، ویرون بیش از هزار اسب بخار نیرو تولید می‌کند. این خودرو به‌سرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت دست‌یافته و در هنگام توقف از ترمز هوایی فعال استفاده می‌کند. ویرون شاید چابک‌ترین خودروی جاده نباشد اما خروجی لذت‌بخش و شتاب آن شبیه هیچ‌چیز دیگری نیست.

Bugatti Veyron
Bugatti Veyron

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    تو این گزارش بیشتر به خودروهای لوکس اشاره شده و جای خودروهای اقتصادی خالی هست مثل بیتل مینی و رنو5 ولی در کل خیلی خوب بود

  2. امیر

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کلاً اسم دهه هفتاد رو که میبینم یاد الدورادوی ۷۳ می افتم یه قول‌بی شاخ و دمه ۸/۲ لیتری

  3. Nima

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    مرسى از اسطوره هاى آمریکایى
    دهه ۷۰ واقعا خودروسازى آمریکا
    بخصوص 70-71 بهترین زمان اون دهه بود?
    و 75 و 79 بدترین سال هاش?
    فورد مدل تى یه جورایى واقعا اولین ماشینه چون اونقدر مقدار تولید انبوهش بیشتر از بقیس که انگار اولین ماشینه.
    شورولت بل ایر هم که باباى کاپریس و ایمپالا هست و فکر کنم اولین ماشینى هم بود که از موتور V8 استفاده کرد.
    اون زمان تاکسى ها بل ایر بودن و از دهه ۶۰ ماشین پلیس و تاکسى ها با کاپریس عوض شدن تا سال 2002-3 هم هنوز توى ناوگان بودن و یه جورایى اندازه خدمتى که به آمریکا کردن همون مقدار پیکان توى ایران انجام داده.

  4. Nima

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    درصد بالایى از خودرو هایى که بالا یاد شد آمریکایى بودن:
    فورد مدل تى-بیوک مدل ۳۵-کادیلاک تایپ 63-V-دوزنبرگ SJ-کادیلاک V16-تاکر رو مطمئن نیستم-ویلیز -بل ایر-تاندربرد-ماستنگ-فایربرد-الدورادو-کرایسلر-لینکلن مارک iv
    یعنى ۱۳ تا از ۳۱ تا(بیشترین تعداد)

    1. Pagani

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      دیسلایکا برا چیه
      نظرشو گفت خب

  5. سامان اذری

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3218 ديدگاه)

    RX7
    ❤??

  6. ارمان

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    فکر کنم در دنیای خودرو سازی هر جا سخن از نوستالژی خودرویی میشه اگه سن ادم الان به 25 30 رسیده باشه هیچ وقت نمیتوننه فولوکس واگن رو فراموش کنه اونم نارنجی ?

  7. علي رضا

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (229 ديدگاه)

    فولکس واگن بیتل جاودانه است….

  8. حامد ف

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (33 ديدگاه)

    به خدا قسم طراحی این ماشینها ( که بعضی هاش مال 80 سال پیشه ) بسیار حساب شده تر ، چشم نوازتر و جذاب تر از ماشینهائی است که الان داره توی خودروسازیهای ما طراحی و تولید میشه و به مردم غالب میشه ( تیبا !!! دنا !!! تیبا 2 !!! پراید141 !!!! پیکان باردو !!!! و … )
    ای خدااا … بزرگیتو شکر ….

    1. ali

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (7389 ديدگاه)

      با اینکه امریکاییهای انتخاب شده بالا خییلی خوبن
      ولی جای خیلی از شاهکارهای دیگه امریکا خالی
      مثل پیرز اروو سیلور ارو 1938 بیوک ریوریا 1971 الدورادو 1959
      و خلاصه خیلی های دیگه

      1. Nima

        ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (1659 ديدگاه)

        همچنین لینکلن کانتیننتال از 1939 تا 2016

        1. ali

          ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (7389 ديدگاه)

          در مورد کانتینتال شکی نیست حتی دو مدلش
          یکی مدل 1939 با انجین 12سیلندریش و مدل
          1968 که بسیار زیباست و افتخار دیدن این
          مدل رو از نزدیک داشتم ولی گفتم جای خییییییییلی
          مدلها خالیه

  9. USA & JAPAN

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    Pontiac Firebird
    مزدا RX-7، آکورا NSX، تویوتا سوپرا، نیسان 300ZX
    1955 Chevrolet Bel Air Sport Coupe و…
    همشون شاهکار های صنعت خودرو هستند

  10. احمد باقری

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    فقط ویرون رو عشقه.

  11. بهنام طیبی

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    فولکس قدیمی ها زمانی برای خودش دورانی داشته.در تهران هنوز دیده میشه ولی خیلی خیلی کم

  12. علیرضا4225

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    جای نوستالژی های ایرانی خالیه مثل رنو 5 ژیان جیپ سیمرغ آریا وشاهین و…….

  13. JDM eat sleep

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (53 ديدگاه)

    داداش به لیست خوشگلت fairlady ,داتسون240 ,اینتگرا,s2000,مزدا 787,سوباروsvx,نیسان180sx,کرولاae86 …..رو هم اضافه کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا