اکثر خودروسازان با به اشتراکگذاری معماریهای یکسان بین مدلهای بسیار، هزینههای مهندسی و ساخت خود را کم میکنند و این یک راز نیست. درحالیکه مهندسیهای برندها در گذشته به آسانی قابل تشخیص بود اما تکنولوژیهای جدید به خودروسازان اجازه میدهد تا هزینههای خود را روی مدلهای زیادی صرف کنند بدون آنکه سروصدای زیادی بلند شود. در این نوشتار خودروهایی را معرفی میکنیم که بر خلاف ظاهرشان، واقعاً هاچبکهای کاربردی هستند.
سوبارو Crosstrek
هرچند این خودرو در کلاس کراس اوورهای کامپکت به رقابت میپردازد اما سوبارو Crosstrek بر پایهی هاچبک ایمپرزا ساخته شده و سیستم تعلیق آن بلندتر شده است. در حقیقت ابعاد داخلی و خارجی این خودرو شبیه خودروی هاچبک است. البته این کراس اوور ارتفاع ۸.۷ اینچی از زمین دارد. این مقدار فاصله برای آنهایی که نمیخواهند در روزهای برفی با راههای آسفالت نشده سروکله بزنند کافی است.
جگوار اف-پیس
با معرفی اف-پیس، خودروساز افسانهای بریتانیایی برای اولین بار وارد کلاس شاسی بلندها شده است. علیرغم موقعیت صندلیهای بالا و ارتفاع زیاد از سطح زمین، اف-پیس بر پایهی معماری اصلاحشدهی سدان کامپکت XE و سدان میان سایز XF ساخته شده است. البته اف-پیس چیزی بیش از یک واگن ارتفاع دار است. اولین شاسیبلند جگوار میتواند به راحتی در راههای ناهموار و برفی پیش برود.
مرسدس بنز GLA
همانند برادر سدان خود یعنی CLA، کراس اوور جدید GLA آمده تا خریداران بیشتری را برای خود دستوپا کند. همانند CLA، این خودرو نیز بر پایهی هاچبک کلاس A بازار اروپا بنا شده است. با محبوبیت روزافزون کراس اوورها و ارتفاع مناسب از سطح زمین،GLA از سیستم تعلیق بلندقدتری استفاده میکند. این کراس اوور برای ایجاد نمایی اسپورت تر از شیشههای عقبی کوپه مانند بهره میبرد.
تسلا مدل S
اگرچه که تسلا مدل S از سایز و قیمتی مشابه با سدان های لوکس اروپایی و ژاپنی برخوردار است اما سدان الکتریکی پرچمدار این خودروساز یک هاچبک با لباس مبدل سدان فستبک است. در حقیقت، مدل S فضای بار کافی برای قرار دادن یک جفت صندلی در بخش عقبی و زیر شیشهی هاچبک دارد. بدون صندلیهای ۳ ردیفه ی آپشنال، مدل S از فضای بار ۷۴۱ لیتری در پشت صندلیهای عقب برخوردار است و با تا شدن صندلیها این فضا به ۱۶۴۵ لیتر میرسد. فضای ۱۴۷ لیتری در جلو را نیز به اعداد فوق اضافه کنید تا تسلا مدل S فضای ذخیرهای بیشتری از اکثر واگن ها و کراس اوورها داشته باشد.
آئودی تی تی
اگر چه آئودی تی تی یک کوپهی اسپورت با پروفیل فست بک صیقلی است اما این کامپکت دو در از مکانیسم باز شدن درب عقبی شبیه هاچبک ها برخوردار است. تعجبی ندارد که این خودرو از معماری MQB گروه فولکس استفاده میکند، معماریای که در هاچبک گلف و مدلهای سدان و کراس اوور دیگر این خودروساز بکار رفته است. تی تی پایه پیشرانهی ۴ سیلندر و ۲ لیتری توربو با ۲۳۷ اسب بخار قدرت دارد درحالیکه نسخهی قدرتمند TTS قدرت ۳۰۶ اسب بخاری را از دل همان پیشرانه بیرون میکشد. کسانی خواهان قدرت بیشتری هستند،TT RS در راه خواهد بود که پیشرانهی ۵ سیلندری ۲.۵ لیتری و توربو با ۳۹۴ اسب بخار قدرت خواهد داشت.
جگوار اف تایپ
انزو فراری گفته که ای-تایپ کوپه زیباترین خودرویی است که تابهحال طراحی شده است. همانند جد خود، موفقیت ۴۰ سالهی ای تایپ به این مدل نیز منتقل شده و خودرو کاپوت بلند کلاسیک و دم کوتاه زیبای خود را نشان میدهد. این بخش کوتاه عقبی در واقع بخشی از لولای درب عقب هاچبک بزرگ بالای شیشهی عقب است. اف تایپ هاچبک فضای کافی برای حمل چمدانهای بزرگ دارد.
آئودی A7/RS 7
درحالیکه آئودی A7 به عنوان یک کوپهی ۴ درب مطرح است اما خط سقف شیبدار عقب خودرو در واقع دریچهی غار مانند عقبی را نشان میدهد. آئودی ۱۰ هزار دلار بیشتر را نسبت به سدان A6 طلب میکند و این مبلغ به خاطر فضای بار اضافی و کاربردی بودن بیشتر A7 دریافت میشود.
شورولت کوروت استینگری/Z06
کوروت در چندین نسل خود بهصورت هاچبک بوده و این چیزی نیست که پنهان بوده باشد. هماکنون طراحان شورلت تلاش کردهاند تا نمای خودروهای اسپورت کلاسیک را به این خودرو ببخشند. با درب عقب بازشوی بزرگ و فضای بار زیاد، کوروت کاربردی بودن را با استایلی زیبا در هم آمیخته و خودرویی مناسب برای تفریحهای آخر هفته و حتی مسافرتهای طولانی به شمار میرود.
بامو سری ۴ گرن کوپه
بامو سری ۴ گرن کوپه یک هاچبک چهار درب صاف و صیقلی است که بر پایهی سری ۴ کوپه و کانورتیبل ساخته شده و اینها نیز به نوبهی خود بر ساختار سری ۳ سدان و واگن بنا شدهاند. گرفتید؟ در طی دگردیسی این خودرو به فرم هاچبک، گرن کوپه تنها ۶۳ کیلوگرم سنگینتر شده است. فضای صندوق ۱۳۰۰ لیتری این خودرو نیز با تا شدن صندلیها به دست میآید.
پورشه کیمن
سقف ثابت این خودرو در مقابل ۷۱۸ باکستر با سقف بازشو قرار میگیرد و این خط سقف شیبدار پورشه ۷۱۸ کیمن با برشی کوتاه به پایان میرسد. کیمن فضای بار زیادی را زیر شیشهی عقبی (و بالای پیشرانهی واقع شده در وسط) به همراه فضای اضافی در بخش جلویی پیشنهاد میکند.
منبع: motortrend
فقط انگلستان
۶ خرداد ۱۳۹۵ماشین انگلیسی تکه چون یه حس ویژه داره حسی که تو ماشین های هیچ کشوری پیدا نمی شه این حس رو طرفداران ماشین انگلیسی بهتر حس می کنن یه حس سنگینی و پرستیژ بالا
ShoMpeT
۷ خرداد ۱۳۹۵میشه بیشتر توضیح بدید؟ مثل حسی سنگینی که بعد از خوردن آبگوشت به آدم دست میده؟ یعنی جاذبه توی اون ماشین بیشتر هست و آدم فکر میکنه سنگین تر شده وزنش؟
این آپشن سنگینی توی کدوم مدل از ماشین های انگلیسی هست؟ دقیقا اسمی که کمپانی برای این آپشن در نظر گرفته چی هست؟ اینجوری بهتر میتونیم قبل از خرید از وجود این آپشن مطلع بشیم.
ممنون
فقط انگلستان
۱۰ خرداد ۱۳۹۵واقعا از این حرفت دهنم پاره شد اینقدر خندیدم بابا منظورم از سنگینی که وزن به کیلوگرم نیست منظورم یه بعد دیگس نشنیدی میگن فلانی زیاد شوخی نمی کنه انسان سنگین و با حرمتیه
amin
۶ خرداد ۱۳۹۵اگه دوستامون در ایران خودرو این مقاله رو بخونن سریع دست بکار میشن و برپایه ی پلت فروم جدید، مدرن و موفق 405 به زودی یه کراس اوور فوق العاده طراحی میکنن
Archi KHAN
۶ خرداد ۱۳۹۵عاغا همین توانایی طراحی و ساخت را هم داشته باشن ، ما قبول داریم !
نرن ماشین چینی بیارن و روش آرم پارس خودرو را بکوبن !!!
بهنام طیبی
۶ خرداد ۱۳۹۵همشون عالیه هستن در تخصص خودشون
باتشکر از شاهین عزیز
شاهین
۶ خرداد ۱۳۹۵ارادتمندم بهنام جان
بهنام طیبی
۶ خرداد ۱۳۹۵فدایی داری
great britain
۶ خرداد ۱۳۹۵من هنوز تو کفه این جمله ام:
(انزو فراری گفته که اف تایپ کوپه زیباترین خودرویی است که تابهحال طراحی شده است.)
انزو. فدات شم کجایی که ببینی جگوار طراحیاش از زمانه تو هم بهتر شده.
الان بودی چی میگفتی؟؟؟؟؟؟؟؟
علي رضا
۶ خرداد ۱۳۹۵البته انزو فراری گفته بود جگوار ای تایپ(E type) زیباترین خودرو است و به نظر من هنوز ماشینی به زیبایی او نیامده و نخواهد آمد..
great britain
۷ خرداد ۱۳۹۵درسته میگی شما علیرضا جان.
از بس جوگیر شدم نفهمیدم کپی کردم اینجا!!!!
بله درستش( E type )هستش.
GT
۶ خرداد ۱۳۹۵ببخشید تو این جمله که گفته “انزو فراری گفته که اف تایپ کوپه زیباترین خودرویی است که تا به حال طراحی شده است ” باید به جای اف تایپ ،ای تایپ باشه البته.
احمد باقری
۶ خرداد ۱۳۹۵جگوار، مرسدس، شورلت و بی ام دبلیو
mohsen
۶ خرداد ۱۳۹۵این TT جدید چه خونی به پا کرده!
Das Beste Oder Nichts
۷ خرداد ۱۳۹۵از استایل ائودی جدا خوشم میاد. زیباترین نیست. ولی یک سادگی و وقار و جدیت خاصی تو چهرش هست. طراحیش هیچ وقت قدیمی نمیشه. اصالت از سر و روش میباره.
کیانوش38
۷ خرداد ۱۳۹۵نمیشه خیلی پذیرفت که کیمن یه لباس مبدله. حالا درسته اسمش با باکستر فرق داره ولی از همون اول هم پورشه ادعای این رو نداشت که داره ماشین متفاوتی نسبت به باکستر ارائه میده و هارد تاپ بودنش فقط به خاطر بهتر شدن وضعیت ائرودینامیکی ماشین بوده که بهش خصوصیات اسپرت تری میده.