از زمان معرفی، خودرو همیشه نشان زمانها بوده است.
طراحی خودرو همیشه از شرایط اقتصادی، سیاست و یا فرهنگ مردمی تأثیر پذیرفته است. این اصل بهاندازهی صدسال پیش درست است. اما فقط یک خودرو برجسته و در اذهان ماندگار میشود. خودروهایی که نشاندهندهی دههی مخصوص خود هستند زیادند.
اینجا ما ۱۰ خودرویی را انتخاب کردهایم که در زمان خودشان به قلب بسیاری از افراد نفوذ کردهاند. انتخاب تنها ۱۰ خودرو کار بسیار سختی بوده و ما مایلیم تا گزینههای محبوب شما را نیز بدانیم.
لوح تقدیر: بیوک مدل ۳۵
دههی ۱۹۱۰ زمانی بود که تولید انبوه و تحرک موجب شروع دگرگونی آمریکا شد. چه سمبلی بهتر از فورد مدل تی برای آن دهه وجود دارد؟ این خودرو امکان دسترسی تودهی مردم به یک وسیلهی قابلابتیاع، قابلاعتماد و قابل تعویض را فراهم ساخت. مردم عادی توانستند یک خودرو را خریداری کنند و با آن مسافرتهای سریعتر و طولانیتری داشته باشند.
دههی ۱۹۲۰- رولزرویس فانتوم
لوح تقدیر: کادیلاک تایپ V-63
دههی ۲۰ میلادی عموماً به لطف دورهی طولانی رشد اقتصادی به دههی جوشوخروش معروف است. جنگ تمامشده و مردم شادند و پول در حال جریان است. این کامیابی درها را برای ابزار وجود خودروهایی همچون رولزرویس فانتوم باز کرد. افراط در هر راهی پدیدار بود و فانتوم دقیقاً در تضاد با فورد مدل تی قرار داشت و مردم پولدار آن را بسیار محبوب میدانستند.
دههی ۱۹۳۰- دوزنبرگ مدل SJ
لوح تقدیر: کادیلاک V-16
بازار سرمایه چند ماه پیش از سقوط عظیم مربوط به دههی ۳۰ پسرفتی عمیق را تجربه نمود و بخش اعظم این دهه بهمنظور بازیابی و فرار از رکورد عمیق سپری شد. برخلاف اکثریت آمریکاییها که شرایط سختی را میگذراندند، دستهی فوق ثروتمند هنوز هم با بهترین چیزها لذت میبردند. این موضوع به ایجاد دستهی فوق لوکسی از خودروها منجر شد که مثالی روشن از تقسیم افراد به غنی و فقیر بود. افراطیترین این خودروها دوزنبرگ مدل SJ با پیشرانهای هشت سیلندر و توربوشارژدار به قدرت ۳۲۰ اسب بخار بود. همانند اکثر تجارتهای دههی ۳۰، دوزنبرگ پیش از پایان این دهه ورشکست شد و عکسهای آن بهصورت دراماتیکی بر دیوار اتاقهای بچهها نقش بست.
دههی ۱۹۴۰- تاکر ۴۸
لوح تقدیر: ویلیز CJ-2A
پس از پایان جنگ جهانی دوم، دوران امیدواری تازه، نبوغ و موفقیت پدیدار شد. مؤسسان خلاق و مبتکران در هر جنبهی زندگی موفق شدند و این شامل صنعت خودرو نیز میشد. یکی از بزرگترین افراد این دهه پرستون تاکر بود. او در ساخت تاکر ۴۸ سنگ تمام گذاشت. خلاقیت و نوآوری در این خودرو قابل وصف نبود. تاکر ۴۸ به تجهیزاتی مجهز بود که ازجملهی آنها میتوان به چراغهای جلوی تطبیق شونده، قفس محافظ اطراف سرنشینان، رول بار یکپارچه با سقف، داشبورد نرم و ستون فرمان قرار دادهشده در پشت اکسل جلو اشاره نمود.
حتی اگر تنها ۵۱ دستگاه از این خودرو تولیدشده باشد، نمای جلوی سه چراغه ی تا کر ۴۸ هنوز هم نمادی از صنعت خودرو در دههی ۴۰ میلادی است.
دههی ۱۹۵۰- شورلت بل ایر
لوح تقدیر: فورد تاندربرد و مرسدس بنز ۳۰۰ SL
سخت است که به دههی ۵۰ میلادی بیندیشیم و تصویری از مدلهای خاطرهانگیز شورلت در ذهنمان نقش نبندد. شورلت بل ایر در آن زمان بسیار محبوب بود و غالباً با نام “شوی” خطاب میشد.
با پیشرانهی در دسترس ۸ سیلندر و گزینهی دو رنگ کلاسیک، بل ایر قطعاً یک نسخهی جذاب بود. خودرو از طراحی و المانهایی بهره گرفته بود که در دههی ۵۰ بهخوبی قابلمشاهده بودند.
دههی ۱۹۶۰- جگوار ای تایپ
لوح تقدیر: فورد موستانگ و فولکسواگن بیتل
این دهه در نوسانی از آزادی، بیان و خودشناسی حرکت میکرد. وضع کنونی در حال جایگزینی با هر چیز جدید بود و فرهنگ آمریکایی در این دهه بیش از هر زمان دیگری دستخوش تغییر شد. یکی از خاطرهانگیزترین خودروهای این زمان جگوار ای تایپ بود. این خودرو بهطور کامل بیانگر دههی ۶۰ است. شکل ظاهری خاص، صدای زیاد، مدرن و آمادهی انجاموظیفه!
دههی ۱۹۷۰- پونتیاک فایربرد
لوح تقدیر: کادیلاک الدورادو، کرایسلر کوردوبا و لینکلن مارک IV
اواخر دههی ۷۰ کلاً دربارهی استایل زرقوبرق دار بود و یک خودروی عضلانی دیترویتی وجود داشت که این موضوع را بهتر از چیز دیگری نشان میداد، پونتیاک فایربرد. همانند شلوارهای دمپاگشاد و موهای فرفری، پرندهی بزرگ و زیبای روی کاپوت فایربرد نشاندهندهی همهچیز بود.
نمادینترین رنگ استفادهشده روی پونتیاک نسخهی مشکی و طلایی است که در تصویر نیز نشان دادهشده است.
دههی ۱۹۸۰- لامبورگینی کانتاش
لوح تقدیر: فراری تستاروسا
این دهه عموماً دربارهی افراط و زیادهروی بود و پوستر این خودرو در اتاق هر دوستدار خودرویی به چشم میخورد.
با پیشرانهای ۱۲ سیلندر و صدایی مهیب، ظاهر گوِه مانند، درها قیچی و اسپویلر بزرگ آپشنال، کانتاش سوپرکار نمادین این دهه لقب میگیرد.
دههی ۱۹۹۰- مزدا RX-7، آکورا NSX، تویوتا سوپرا، نیسان 300ZX
لوح تقدیر: مزدا MX-5 میاتا و میتسوبیشی 3000GT
دههی ۹۰ زمانی بود که جهانیان جدیت خودروسازان ژاپنی در ساخت خودروهای پرفورمنس را به عینه نظارهگر شدند. خودروهایی نظیر آکورا NSX، مزدا RX-7، نیسان 300ZX و تویوتا سوپرا میتوانستند با بهترینهای بازار بهخوبی رقابت کنند.
اگر این خودروها کافی نبودند، حتی مدلهای دیوانهوارتری نیز وجود داشتند که بهصورت انحصاری برای بازار ژاپن تولید میشدند، مدلهایی همچون اسکای لاینر GT-R، میتسوبیشی EVO و سوبارو WRX STI.
دههی ۲۰۰۰- بوگاتی ویرون
لوح تقدیر: فراری انزو، کونیخزگ CCX و پاگانی زوندا
با شروع قرن ۲۱، عصر جدیدی از تولید هایپرکارهای عجیبوغریب پدیدار شد. این خودروها مشخصات و قابلیتهایی داشتند که حتی برای ۱۰ سال پیش از آن قابلتصور نبود. شاخصترین نمونه بین این دسته بوگاتی ویرون است. با پیشرانهی ۸ لیتری و ۱۶ سیلندر که به ۴ توربوشارژر مجهز است، ویرون بیش از هزار اسب بخار نیرو تولید میکند. این خودرو بهسرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت دستیافته و در هنگام توقف از ترمز هوایی فعال استفاده میکند. ویرون شاید چابکترین خودروی جاده نباشد اما خروجی لذتبخش و شتاب آن شبیه هیچچیز دیگری نیست.
منبع: autoguide
حمیدرضا
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵تو این گزارش بیشتر به خودروهای لوکس اشاره شده و جای خودروهای اقتصادی خالی هست مثل بیتل مینی و رنو5 ولی در کل خیلی خوب بود
امیر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵کلاً اسم دهه هفتاد رو که میبینم یاد الدورادوی ۷۳ می افتم یه قولبی شاخ و دمه ۸/۲ لیتری
Nima
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵مرسى از اسطوره هاى آمریکایى
دهه ۷۰ واقعا خودروسازى آمریکا
بخصوص 70-71 بهترین زمان اون دهه بود?
و 75 و 79 بدترین سال هاش?
فورد مدل تى یه جورایى واقعا اولین ماشینه چون اونقدر مقدار تولید انبوهش بیشتر از بقیس که انگار اولین ماشینه.
شورولت بل ایر هم که باباى کاپریس و ایمپالا هست و فکر کنم اولین ماشینى هم بود که از موتور V8 استفاده کرد.
اون زمان تاکسى ها بل ایر بودن و از دهه ۶۰ ماشین پلیس و تاکسى ها با کاپریس عوض شدن تا سال 2002-3 هم هنوز توى ناوگان بودن و یه جورایى اندازه خدمتى که به آمریکا کردن همون مقدار پیکان توى ایران انجام داده.
Nima
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵درصد بالایى از خودرو هایى که بالا یاد شد آمریکایى بودن:
فورد مدل تى-بیوک مدل ۳۵-کادیلاک تایپ 63-V-دوزنبرگ SJ-کادیلاک V16-تاکر رو مطمئن نیستم-ویلیز -بل ایر-تاندربرد-ماستنگ-فایربرد-الدورادو-کرایسلر-لینکلن مارک iv
یعنى ۱۳ تا از ۳۱ تا(بیشترین تعداد)
Pagani
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵دیسلایکا برا چیه
نظرشو گفت خب
سامان اذری
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵RX7
❤??
ارمان
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵فکر کنم در دنیای خودرو سازی هر جا سخن از نوستالژی خودرویی میشه اگه سن ادم الان به 25 30 رسیده باشه هیچ وقت نمیتوننه فولوکس واگن رو فراموش کنه اونم نارنجی ?
علي رضا
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵فولکس واگن بیتل جاودانه است….
حامد ف
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵به خدا قسم طراحی این ماشینها ( که بعضی هاش مال 80 سال پیشه ) بسیار حساب شده تر ، چشم نوازتر و جذاب تر از ماشینهائی است که الان داره توی خودروسازیهای ما طراحی و تولید میشه و به مردم غالب میشه ( تیبا !!! دنا !!! تیبا 2 !!! پراید141 !!!! پیکان باردو !!!! و … )
ای خدااا … بزرگیتو شکر ….
ali
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵با اینکه امریکاییهای انتخاب شده بالا خییلی خوبن
ولی جای خیلی از شاهکارهای دیگه امریکا خالی
مثل پیرز اروو سیلور ارو 1938 بیوک ریوریا 1971 الدورادو 1959
و خلاصه خیلی های دیگه
Nima
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵همچنین لینکلن کانتیننتال از 1939 تا 2016
ali
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵در مورد کانتینتال شکی نیست حتی دو مدلش
یکی مدل 1939 با انجین 12سیلندریش و مدل
1968 که بسیار زیباست و افتخار دیدن این
مدل رو از نزدیک داشتم ولی گفتم جای خییییییییلی
مدلها خالیه
USA & JAPAN
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵Pontiac Firebird
مزدا RX-7، آکورا NSX، تویوتا سوپرا، نیسان 300ZX
1955 Chevrolet Bel Air Sport Coupe و…
همشون شاهکار های صنعت خودرو هستند
احمد باقری
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵فقط ویرون رو عشقه.
بهنام طیبی
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵فولکس قدیمی ها زمانی برای خودش دورانی داشته.در تهران هنوز دیده میشه ولی خیلی خیلی کم
علیرضا4225
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵جای نوستالژی های ایرانی خالیه مثل رنو 5 ژیان جیپ سیمرغ آریا وشاهین و…….
JDM eat sleep
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵داداش به لیست خوشگلت fairlady ,داتسون240 ,اینتگرا,s2000,مزدا 787,سوباروsvx,نیسان180sx,کرولاae86 …..رو هم اضافه کن