اختراع اتومبیل افتخاری است که آمریکاییها از آن بینصیباند چراکه این افتخار قبل از آمریکاییها و توسط پتنت موتورواگِن مهندس آلمانی آقای کارل بنز در سال ۱۸۸۶ کسب شده است. درست است که آمریکاییها مخترع اتومبیل نبودهاند اما بیشک حق بزرگی بر گردن این صنعت دارند و خیلی زود و در سال ۱۹۰۴ توانستند صنعت خودروسازی را تحت سلطه خودشان درآورند و این سلطه تا جایی پیش رفت که در سال ۱۹۱۳ قریب به ۸۰ درصد اتومبیلهای تولیدشده در جهان محصول ایالاتمتحده بودند. اتومبیلسازان آمریکائی که تنها در سال ۱۹۰۸ تعداد فعال آنها به ۲۵۳ میرسید همواره در بحث تکنولوژی جدید پیشگام بوده و رتبه بالائی از این نظر داشتهاند.
بنابراین وقتی آمریکاییها روز ۴ جولای (استقلال آمریکا) را گرامی میدارند، چرا ۱۰ خودرو مهم و برتر آمریکایی در طول تاریخ که مایه مباهاتشان است را گرامی ندارند؟ این اتومبیلها بهطور ویژهای در مباحثی نظیر تکنولوژی، طراحی، مهندسی و از همه مهمتر اثری که بر جامعه و فرهنگ توده مردم گذاشتهاند همواره پیشرو بودهاند. در واقع اینها ماشینهایی هستند که دنیای ما را تغییر دادند.
در ادامه این ۱۰ خودرو را که از نظر نشریه موتورترِند بهعنوان بزرگترین خودروهای آمریکایی تمام دوران هستند به شما معرفی میکنیم. ممکن است بعد از مطالعه این لیست خودروهای دیگری هم به نظرتان برسند که با استدلال منطقی شایستگی حضور در این لیست را داشتهاند در این صورت اتومبیل مدنظر خود را به ما هم معرفی کنید.فورد مدل T
آقای هنری فورد که پایهگذار خط تولیدانبوه در صنعت خودروسازی بود، این خودرو را به مدت ۱۹ سال از ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ روی خط تولید نگه داشت و در این میان ۱۵ میلیون دستگاه از فورد مدل T به تولید رسید. در سال ۱۹۲۶ با بهبود روند سازوکار تولید انبوه، قیمت این خودرو از ۸۲۵ دلار به تنها ۲۶۰ دلار رسید. فورد مدل T تنها یک خودرو نبود بلکه وسیلهای بود که صنعت آمریکا را دگرگون کرد. مراکز خرید، متلها، استراحتگاهها، خانههای ارزانقیمت و تولید رونق گرفته همگی ویژگیهای آمریکای پیشرفته قرن ۲۰ بودند و ویژگی مشترک همه آنها این بود که فورد مدل T در شکلگیری آنها نقش ویژهای داشت.
این خودرو که ابتدا در سال ۱۹۳۲ عرضه شد اولین خودرو تولید انبوه V-8 در جهان بود و الگویی ایجاد کرد که هماکنون هم در خودروهای آمریکایی پیاده میشود. خودروهای V-8 فورد در دهه ۱۹۳۰ به خاطر عملکرد مطلوب خود، بسیار ارزشمند شدند و در همین ارتباط آقای جان دیلینگر که یک گانگستر بود به خاطر ساخت چنین اتومبیل سریع و محکمی نامهای برای تشکر به آقای هنری فورد نوشت. بعد از جنگ جهانی دوم هم این خودرو به دلیل ارزان و فراوان بودن و تنظیمپذیری راحت برای ارائه عملکردی بهتر، ستون فقرات تشکیل جنبش Hot Rod شد بهنحویکه فوردهای ۳۲ هنوز هم از مطلوبترین گزینههای Hot Rod ها هستند. دوسنبرگ مدل SJ
این مدل که در سال ۱۹۳۲ عرضه شد دقیقاً در نقطه مقابل فوردها و شورولتهای ارزانقیمتی که اغلب آمریکاییها با افسردگی آنها را سوار میشدند قرار گرفت. دوسنبرگ SJ یک مدل ساده، دستساز و ارزانقیمت بود که در دهه ۱۹۳۰ نقشی معادل بوگاتی ویرون در دنیای امروزی را ایفا میکرد. این خودرو به موتور ۸ سیلندر خطی با دو میلسوپاپ و ۴ سوپاپ به ازای هر سیلندر به همراه سوپرچارجر مجهز بود که اتومبیل را قادر میساخت در دنده دو به سرعت ۱۶۷ کیلومتر بر ساعت و در دنده ۳ به سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت برسد حتی در سال ۱۹۳۶ یک مدل سبکوزن رودستر از این خودرو توانست میانگین سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت را در بازه زمانی ۲۴ ساعته در صحرای نمک بونوئل از خود بر جای بگذارد تنها ۳۶ دستگاه از این خودرو در حدفاصل ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۵ به تولید رسید که تنها دو تای آنها از نوع فاصله محوری کوتاه (short-wheelbase) بودند که هماکنون در تملک گری کوپر و کلارک گابل میباشند. جیپ MB
جیپ، هواپیمای داکوتا و مهارت در نشست و برخاست با هواپیما سه ابزاری بودند که باعث پیروزی آمریکا در جنگ جهانی دوم شدند. طبق ادعای دوایت آیزنهاور فرمانده متفقین در طول جنگ جهانی دوم بیشتر از ۷۰۰,۰۰۰ دستگاه جیپ به تولید رسید که باعث شد دست برتر در نبردهای زمینی ازآن نیروهای متفقین باشد. این خودرو پس از جنگ هم نقش ویژهای در کارهای بهمراتب صلحجویانهتر از قبیل گشتوگذار و تفریح و ایجاد ارتباط میان توانایی و استایل و قابلیت برعهده داشت. جیپ با گذشت سالیان دراز و در قرن ۲۱ هم انتخاب مناسبی برای افرادی که از رانندگی با SUV ها لذت میبرند به شمار میرود. اولدزموبیل راکت ۸۸
سبک موسیقی راکاندرول در ابتدا از یک موسیقی که در مورد این خودرو سروده شده بود پایهگذاری شد. این قطعه موسیقی که در سال ۱۹۵۱ و در استودیویی در ممفیس ضبط شد، راکت ۸۸ نام داشت و در مورد سریعترین سدان آمریکایی قابلخرید در آن روزگار بود. اولدزموبیل راکت ۸۸ که از آن بهعنوان نخستین ماسلکار آمریکایی یاد میشود به موتور ۱۳۵ اسب بخاری V8 مجهز بود و اولین بار در سال ۱۹۴۹ پا به خیابانها گذاشت. قطعه ضبط شده راکت ۸۸ خیلی زود مقبولیت یافت و منجر به شروع کار سان رکوردز شد یعنی جایی که نوازندگانی مانند B.B. King، جری لی لویس، جانی کش و البته الویس پریسلی کار خود را از آنجا شروع کردند. شورولت کوروت
این خودرو ده سال قبلتر پورشه ۹۱۱ و در سال ۱۹۵۳ رونمائی شد. نسل دوم این خودرو که توسط بیل میچل طراحی شد به سیستم سوخترسانی انژکتوری ۳۲۷ و جعبهدنده ۴ سرعته دستی مجهز بود و نسبت به همدورههای اسپرت خودش نظیر جگوار E Type عملکرد بهمراتب بهتری را به نمایش میگذاشت. حتی مدل امروزی Z06 هم با موتور ۶۵۰ اسببخاری، سطحی از عملکرد و تکنولوژی را ارائه میدهد که رقبای آن اغلب با قیمتهای ۲ تا ۳ برابر گرانتر ارائه میدهند. فورد موستانگ
فورد موستانگ نه تنها بنیانگذار یک کلاس جدید خودرویی یعنی پونیکارها است، بلکه یکی از اولین خودروهایی است که بهطور ویژه برای قشر خاصی از جامعه ساخته شده است. هنگامیکه آقای لی آیاکوکا پی برد که نسل جوانی که به سن دریافت گواهینامه رسیدهاند خواهان اتومبیلی بهمراتب متفاوتتر از اتومبیلهای بزرگ والدینشان هستند، آقای هال اسپرلیش برنامهریز محصولات فورد پیشنهاد ترکیب قوای محرکه فورد فالکون با بدنهای متفاوت و اسپرتی را داد که منجر به ساخت موستانگ شد. موستانگ آنقدر مقبولیت یافت که در ۱۸ ماه نخست بعد از عرضه ۱ میلیون دستگاه فروخت. این در حالی بود که فورد موستانگ پتانسیل واقعی خود را تا سال ۱۹۶۵ و عرضه مدل GT350 نشان نداده بود و در این زمان بود که فورد به فرمولی از موفقیت رسید که اکنون بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال هنوز هم سرپاست. فورد GT
فورد GT داستان تولید جالبی دارد که از این قرار است: هنری فورد دوم در تلاش بوده تا با پرداخت ۱۰ میلیون دلار نیمی از سهام فراری را بخرد. مذاکرات دو خودروساز ۹ ماه به طول میانجامد و درنهایت بین دو طرف توافق صورت میگیرد تا در تاریخ ۴ جولای ۱۹۶۳ هنری فورد در مارانللو حضور بههم رساند. همچنین ساخت یک خودرو اسپرت مشترک هم با موتور V-12 فراری و شاسی فورد از قبل در دستور کار دو طرف قرار داشت. اما انزو فراری در لحظات آخر از توافق سر باز زد. همین امر انگیزهای برای فورد شد تا مدل اسپرت خودش را بهتنهایی و بدون کمک فراری بسازد و بتواند با این خودرو به سلطه فراری در لمانز پایان دهد. این امر به وقوع پیوست و فورد GT توانست در مسابقات ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ لمانز در چهار دوره پیاپی به پیروزی برسد. کرایسلر مینیون
پیش از معرفی کرایسلر مینی ون، کمپانیهای فولکسواگن با مدل میکروباس در دهه ۶۰ و لانچیا با مدل مگاگاما در سال ۱۹۷۸ ایدههایی از یک خودرو مینی ون را به نمایش گذاشته بودند. آقای لی آیاکوکا و هال اسپرلیش که ۲۰ سال قبل حاصل کار مشترک آنها در کمپانی فورد به تولید مدل موستانگ منجر شده بود این بار در سال ۱۹۸۳ و در قالب کمپانی کرایسلر به هم پیوسته و اتومبیلی ساختند که ترکیبی کامل از راحتی، جاداری و قابلیت رانندگی را ارائه میکرد. این اتومبیل که با نام مینی ون خطاب میشد در اصل پایهگذار تأسیس کلاسی به همین عنوان شد. کرایسلر مینی ون، اتومبیلی موتور جلو با درهای جانبی کشویی و پکیج صندلیهای فوقالعاده منعطف برای ۷ یا ۸ نفر سرنشین بود. تسلا مدل S
این یک حقیقت است که تسلا مدل S با نوآوری، کارآفرینی و کیفیت بسیار بالائی به تولید رسیده است. عواملی که رویهمرفته صنعت خودروسازی آمریکا را به بزرگترین، ثروتمندترین و قدرتمندترینهای این صنعت در دنیا تبدیل کرد. اما چه عواملی باعث شد تسلا مدل S که سابقه چندانی هم ندارد بهعنوان یکی از بزرگترین خودروهای آمریکایی تمام دوران بدل شود؟ جواب این سؤال را میتوان بر تأثیری که این خودرو روی اذهان مردم گذاشت جستجو کرد. تسلا مدل S اتومبیلی بود که با ورود خود به بازار دیدگاه اتومبیلدوستان را نسبت به خودروهای الکتریکی عوض کرد و ثابت کرد که یک اتومبیل الکتریکی هم میتواند به اندازه اتومبیلهای بنزینسوز هیجانانگیز باشد. اگر هنوز هم در مورد هیجانانگیز بودن تسلا مردد هستید باید بگوییم که این خودرو با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۳.۲ ثانیهای، بهترین عملکرد را در میان تمام سدانهای آمریکایی تولید شده تاکنون دارد. منبع: موتورترند
فردین بهادری نژاد
۱۳ تیر ۱۳۹۴دوج چلنجر هم باید تو این لیست میبود
از مدل های قدیمی تا الان جزو بهترین های آمریکا بوده
DODGE
۱۳ تیر ۱۳۹۴چلنجر یکی از رئوس مثلث ماسل کار های آمریکاییه.
احسان آرسنالی
۱۳ تیر ۱۳۹۴شکی نیست چلنجر از بزرگان هست ولی چلنجر برای رقابت با موستانگ تولید شد این موستانگ بود که پایه گذار این کلاس بود نه چلنجر یا کامارو
سجاد
۱۳ تیر ۱۳۹۴زنده باد آمریکا . . .
متین
۱۳ تیر ۱۳۹۴و البته وایپر … قبول دادرم اولین نیست ولی بزرگترین موتور جهان رو داره … ای کاش به جای ده تا بیستا رو میذاشتن …
javad z28
۱۳ تیر ۱۳۹۴واقعا خیلی مسخرس که بهترین ماشین سال 2014 {کامارو } تو این لیست نیست……
DAIMLER
۱۳ تیر ۱۳۹۴الان یه عده بچه میان اینجا کامنت میزارن و آه و حسرت میکشن که : یادش بخیر و فلان ماشین اینجوری و اونجوری و ما داریم و من تست کردم و…..
میثم
۱۳ تیر ۱۳۹۴جای کامارو هم خالیه
رضا
۱۳ تیر ۱۳۹۴صنعت خودروسازی امریکا ده ها نمونه دیگه ازین افتخارات داره که راجع به هرکدوم میشه خیلی حرف زد…
جای خیلی ماشین های دیگه خالی بود
milad
۱۳ تیر ۱۳۹۴همه ماشینهای امریکایی باید توی لیست بود…
Archi KHAN
۱۳ تیر ۱۳۹۴خودرو سازیه امریکا فوق العاده اس…
خیلی سخته که بخوای از میان اون همه ماشین توپ ، فقط 10 تا نام ببری !
هر چند امریکا غیر از خودروسازیش همه چیزش فوق العاده اس………..
رهگذر
۱۳ تیر ۱۳۹۴بخصوص برای من و تو که سه صفحه هم تحقیق و بررسی نداریم امریکا همه چیش عالیه اونایی که سر از کار دنیا در اوردن میدونند در کشتار جمعی استادند بینظیر 12 تیر یادمون نرفته هنوز. فساد و فحشا که با فاصله نجومی اوله اتومبیل هم که زیر سلطه آلمان ها بودند و هستند حالا این جملات عاشقانه رو حنیف زاده از کجا اورده بماند! اصلا تو راست میگی همه چیزش فوقالعادست!! اخه اینا رو نگیم که نمیشیم جهان سوم! داریم زور میزنیم سلطنت المان ها رو در اتومبیل منکر شیم از اون ور داریم زور میزنیم چهره امریکایی ها رو موجه کنیم در این صنعت خودشون میگن آلمان بعدش ژاپن ما اینجا بعضیامون میگیم امریکا جهان سوم آقا جهان سوم کم مقامی نیست واسه بعضیا
شلبى
۱۳ تیر ۱۳۹۴رهگذر جان اینجا یه سایت خودروییه و متاسفانه شما و دو سه نفر دیگه مثل شما جو این سایت رو خراب کردین،شما احیانا از اون دسته از ادمایى هستى که فکر میکنى جز خودت هیچکس هیچ چى نمیدونه و نمیفهمه،واقعا از امثال شما ادم حرف منطقى نمیشنوه و من پیشنهادم به سایت اینه که امکان نظر دادن شما رو ندن،
اتوموبیل هم که زیر سلطه المان ها بودند و هستند،احیانا جک و مزاح فرمودید دیگه،تو حتى متنا هم نمیخونى نه؟؟فکر کنم فقط عکساشونو نگاه میکنى و بعد تصورات خودتو بیان میکنى، تو متن گفته شده امریکا در سال 1913 هشتاد درصد اتومبیل هاى تولیدى در جهان رو تولید میکرده!!میدونى یعنى چى اصلا،میتونى تجزیه تحلیلش کنى؟؟؟ امریکا نزدیک به یک قرن قدرت بلامنازع خودروسازى بود و جنرال موتورز اون زمان که ژاپنیها هیچ چى نبودن(و خودشون هنوز به این باور نرسیده بودن از ژاپنیها عقب ترن!!!!) بدون رغیب بزرگ ترین خودروساز دنیا بود
صنعت خودرو سازیه امریکا در هیچ دوره اى تحته سلطه هیچ کشورى نبوده اون دوستمون هم کاملا درست گفت امریکا در بسیارى از زمینه فوق العاده و دست نیافتنیه(اگر نگیم در همه زمینه ها) و اگر همون دوتا مقاله نصفه و نیمه رو هم خونده بودى اینطورى نظر نمیدادى
و در ضمن شما اگه میخاى شعار مرگ بر امریکا بدى تاریخ و مکان هایى که مردم این کارو در خیابون ها انجام میدن کاملا مشخصه و در غیر اینصورت سکوت کن و جو سایت هم بهم نزن
Archi KHAN
۱۴ تیر ۱۳۹۴دوست عزیز و محترم
اولا شما (!) ( نه تو ) بهتر فراموش نکنی که نباید در مورد دیگران نظر بدی.
شما از کجا میدونید من سه صفحه تحقیق دارم یا نه ؟!
و چون اونایی که سر از کار دنیا در اوردن میدونند در کشتار جمعی استادند ، و از طرفی شما هم میدونی پس احتمالا شما (!) هم سر از کار دنیا در میاری …!
عجب…
ali
۱۴ تیر ۱۳۹۴چه ربطی به موضوع داشت؟؟
فاز بالا
Maysam..laferrari
۱۴ تیر ۱۳۹۴[…] آمریکا همه چیش عالیه ( خودروسازی،نظامی،سینما،گیم،موسیقی،تکنولوژی،اقتصاد، هوا و فضا، شهرهای پیشرفته و مدرن مثل نیویورک و …) یه سئوال، تو میدونی چرخش اقتصادی فقط شهر نیویورک آمریکا با کل اقتصاد روسیه برابری میکنه؟؟
maysam..laferrari
۱۳ تیر ۱۳۹۴اولدز موبایل راکت 88 از همه به نظرم زیباتره! ولی انتخاب من در این لیست که کار سختیه فورد مدل T … یه لحظه فکر کنید دارید با سرعت 20 کیلومتر در ساعت با این ماشین که بیشتر شبیه گاریه حرکت میکنید و مردم به شما نگاه میکنن! ولی اگه بخوام نظرم رو در مورد ماشینهای مدرن بگم corvette z06 از همه جذابتره
parsa
۱۳ تیر ۱۳۹۴پس وایپر کو؟
ALL CARS
۱۳ تیر ۱۳۹۴منم وایپرو خیلی دوس دارم اما نبخاطر بودن تو این لیست ، چون چه تو لیستی باشه و چه نباشه من عاشقشم
http://www.netcarshow.com/dodge/2016-viper_acr/1280×960/wallpaper_05.htm
و
http://www.netcarshow.com/dodge/2016-viper_acr/1024×768/wallpaper_1c.htm
و
http://www.autoevolution.com/news/2016-dodge-viper-acr-confirmed-to-start-production-in-july-photo-gallery-91980.html#agal_3
و
http://www.autoevolution.com/news/2016-dodge-viper-acr-confirmed-to-start-production-in-july-photo-gallery-91980.html#agal_2
وسپاس از فرید حنیفه زاده
Kamran.Qamgosar
۱۳ تیر ۱۳۹۴ای ول فورد.سنگ تموم گذاشته.پس جنرال موتور کوش؟والبته تسلا که به نظرم شاهکاره قرنه.
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۱۳ تیر ۱۳۹۴دوست عزیز کوروت که تحت برند شورولت تولید میشه زیرمجموعه ی جنرال موتورزه دیگه.
احسان(احسان سابق)
۱۳ تیر ۱۳۹۴فورد مدل T و تسلا مدل S به معنای واقعی بزرگترین نقاط عطف در تاریخ اتومبیل سازی هستن
فریا
۱۴ تیر ۱۳۹۴Ford QUADRICYCLE
Tucker 48
Dodge/SRT Viper
Cadillac Fleetwood 1946-1999
Cadillac Eldorado خصوصا Series62
Cadillac Escalade
Chevrolet Monte Carlo
Chevrolet Caprice Brougham
2006-2015 Jeep GrandCherokee SRT8
Jeep Cherokee 2015
Lincoln Conteinental
Lincoln MKZ
Cadillac CTS-V
Saleen S7 TT
SSC Ultimate Aero
Dodge Charger 68-70
Plymouth SuperBird
Plymouth Barracuda
Oldsmobile Cutlass
Cadillac Seville
Hennessey Venom GT
Buick Lacrosse
از قلم افتادن
——
و در آینده نزدیک
Caddy CT6
Caddy CTS-V
Camaro 6
SSC Tuatara
Caddy CT8
Caddy XT5
Jeep GrandCherokee SRT Trackhawk
Tesla Model X
——
شتاب 0-60 تسلا S P85D با آپدیت نرم افزاری به 3.1 کاهش پیدا کرده .
payam454
۱۴ تیر ۱۳۹۴ماشین امریکایی یعنی عشق
علی
۱۴ تیر ۱۳۹۴زنده باد امریکا
اوراكان(سلطان هندلينگ)
۱۴ تیر ۱۳۹۴جای hennessey venom واقعا خالیستتتتتتت ی ابر ماشین واقعی
حمید
۱۵ تیر ۱۳۹۴از نظر من اصلا نمیشه توی کشوری مثل آمریکا که برترین خودرو سازی ها تو این کشور هستن و هر سال بالغ بر ده ها مدل اتومبیل تولید می کنند بیاییم برترین ها رو معرفی کنیم واقعا خودروسازی یعنی این که توی معرفی برترین ها هنگ کنی نه مثل بعضی ها که دلشون خوشه ماشین تولید میکنن برن آفتابه، لگن تولید کنن حاشیه سودشون خیلی بالاتره.نمی دونم فهمیدین منظورم کدوم کشور و خودروسازی یا نه؟ من که اصلا منظورم ایران و سایپا و ایران خودرو نیست………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
خودتون برداشت کنین ببین کدوم کشوره منظورم
ماشین دوست
۱۶ تیر ۱۳۹۴شاید ربطی نداشته باشه.ولی سعی کنید متنها رو بدون غلط املایی بنویسید.اینقدر غلط زیاده آدم بعضی وقتها به درست نبودن کلمات شک میکنه.
سینا
۲۳ مرداد ۱۳۹۵چرا دوج چارجر تو لیست نبود. اون که ماشین خیلی خوبی بود. الان بیام برات? باید چانجرم بود. دیگه میام برات.