اولین گیربکس اتوماتیک تولیدی در سال ۱۹۴۰ تولید شد. این گیربکس که هیدراماتیک مبدل گشتاور بود توسط اولدزموبیل تولید شده بود. هماکنون گیربکسهای اتوماتیک محبوبیت زیادی داشته و نمونههای دوکلاچه آنها نرم و سریع است. این گیربکسها به حدی دقیق برنامه ریزی شدهاند که نیازی به گیربکسهای دستی وجود ندارد. تا چند سال پیش گیربکسهای دستی به خاطر مصرف سوخت کمتر خود در مقایسه با نسخههای اتوماتیک شناخته میشدند اما حالا چنین چیزی وجود ندارد و تنها مزیتی که برای گیربکسهای دستی ذکر میکنند ارتباط بیشتر بین راننده و خودرو یا همان لذت رانندگی است.
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هنوز هم گیربکسهای دستی را دوست دارند و میخواهید یک خودروی لوکس هم بخرید میتوانید گزینه موردعلاقه خود را از لیست زیر انتخاب کنید.
- استون مارتین ونتیج AMR
اگر خواهان خودرویی هیجانانگیز هستید و گیربکس دستی میخواهید باید قید محصولات لامبورگینی، فراری و مک لارن را بزنید؛ اما استون مارتین با ونتیج AMR خود نگاهی دوباره به تاریخی ۱۰۷ ساله داشته و از گیربکس ۷ سرعته دستی استفاده کرده است. پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری ونتیج حاصل تلاشهای مرسدس-ای ام جی بوده ولی گشتاور آن کاهش یافته است. گشتاور خودرو در دندههای اول و دوم کمی محدود شده تا از هرزگردی چرخ ها جلوگیری شود.
- ب ام و سری ۲/M2
ب ام و همچنان میخواهد برندی موردعلاقه طرفداران بماند و سری ۲ محصولی برجسته برای انجام این مأموریت است. این خودرو ابعادی در حد سری ۳ کد E46 داشته اما خب چسبندگی، قدرت و هندلینگ آن در روزگار مدرن امروزی جایگاه ویژهای دارد. شما میتوانید مدلهای 230i یا M240i کوپه و کانورتیبل را با گیربکس دستی سفارش دهید. اگر خواهان مزیت قدرت بیشتر و شاسی متوازن هستید باید M2 را انتخاب کنید که به پیشرانه ۶ سیلندر ۴۰۵ اسبی و گیربکس ۶ سرعته دستی مجهز است.
- ب ام و سری ۴/M4
اگر سری ۲ را خودروی کوچکی میدانید پس سری ۴ دیفرانسیل عقب یا گل سرسبد این خانواده یعنی M4 را انتخاب کنید و از گیربکس دستی آنها لذت ببرید. نیروبخش 430i پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۴۸ اسب بخار است که با این نوع گیربکس در دسترس میباشد. مدل 440i دو سیلندر بیشتر داشته و قدرتش به ۳۲۶ اسب بخار میرسد؛ اما M4 به عنوان یک کوپه پرفورمنس جدی قدرت ۴۲۵ اسبی داشته و گیربکس دستی نیز در دسترس میباشد.
- جنسیس G70
این خودرو در روی کاغذ رقیب جدی ب ام و سری ۳ بوده و ما پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری توئین توربوی G70 را دوست داریم. متأسفانه گیربکس دستی با این پیشرانه جفت نمیشود و اگر خواهان سه پدال باشید باید پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری مشترک با کیا استینگر را انتخاب کنید. این پیشرانه قدرت ۲۵۵ اسبی داشته و گفته میشود در سال آینده جای خود را به پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری توربوی ۲۹۰ اسب بخاری خواهد داد. خبر بد اینکه تنها گیربکس در دسترس برای این خودرو احتمالاً از نوع ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک خواهد بود.
- لوتوس اوورا GT
اوورا GT جایگزین اوورا ۴۰۰ و اوورا ۴۱۰ شده است. همراه پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری سوپرشارژردار که قدرت ۴۱۶ اسبی دارد میتوانید گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک را انتخاب کنید. این خودرو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۸ ثانیهای داشته که با انتخاب گیربکس دستی اندکی بالاتر میرود اما این گیربکس برای لذت بردن از رانندگی طراحی شده است.
- مینی هاردتاپ/کانورتیبل/کلابمن/کانتری من
مینی برای مدل سال ۲۰۲۰ محصولات خود گیربکس دستی را بازگردانده است. مدلهای هاردتاپ و کانورتیبل اول از همه پذیرای گیربکس دستی خواهند بود و در ماه جولای هم دو خودروی دیگر از آن استفاده خواهند کرد. تا آن زمان میتوانید این خودروها را با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک یا ۷ سرعته اتوماتیک جدید برای کانتری من و کلابمن سفارش دهید.
نسخههای پرفورمنس این خودروها فاقد گیربکس دستی خواهند بود. مینی در مدلهای جان کوپر ورکس کانتری من و کلابمن و همچنین کوپر GP جدید از گیربکس اتوماتیک استفاده خواهد کرد تا از ارائه بهترین پرفورمنس مطمئن شود.
- پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن
پورشه همیشه به لذت رانندگی فکر میکند و خودروهای پایه ۷۱۸ را با گیربکس دستی هم عرضه میکند. شما میتوانید باکستر یا کیمن را با این نوع گیربکس سفارش دهید. شما برای وجود تجهیزاتی که در خودروهای دیگر بهصورت استاندارد وجود دارند باید بهایی بپردازید اما قطعاً درباره فرمان دقیق و هندلینگ چابک این خودروها انتقادی نخواهید داشت. پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی ۳۰۰ اسبی نیز بسیار هیجانانگیز است.
- پورشه ۹۱۱ کررا S و 4S
پورشه با معرفی نسل جدید ۹۱۱ کررا S و 4S به دنبال جلب نظر طرفداران گیربکسهای دستی است. با گیربکس دستی میتوانید پکیج اسپورت کرونوی ۲۷۲۰ دلاری، حالت اسپورت، دستهموتورهای فعال و حالت هماهنگی دور موتور خودکار را انتخاب کنید. مدلهای دستی ۹۱۱ همچنین با دیفرانسیل لغزش محدود هم عرضه میشوند.
- فولکسواگن گلف GTI/R
تقریباً نیمی از فروش مدلهای گلف GTI و R در سال ۲۰۱۹ به مدلهای دستی اختصاص داشته است. این خبری بسیار خوب برای طرفداران گیربکس دستی بوده است. GTI یک خودروی عالی با فضای مناسب کابین و پیشرانه ۲ لیتری ۲۲۸ اسبی جذاب است.
اما گلف R خروجی ۲۸۸ اسبی داشته و تجربه رانندگی متمایزی را ارائه میکند زیرا از سیستم چهار چرخ محرک هالدکس استفاده میکند. این خودرو با وجود گیربکس دستی هم شتاب زیر ۵ ثانیه را ثبت میکند.
- فولکسواگن جتا S/GLI
ما سواری این خودرو را دوست داریم. مدل پایه جتا S با گیربکس دستی عرضه میشود اما برخلاف جتا GLI فاقد همان پیشرانه گلف GTI است. بجای آن پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری که قدرت ۱۴۷ اسب بخاری دارد در دل جتا S جای گرفته است.
ایمان
۱۰ بهمن ۱۳۹۸دوتا BMW و دوتا پورشه انتخاب های من هستن ??
MAHDI
۱۰ بهمن ۱۳۹۸انتخاب من پورشه 911 و ب ام و M4 که در پرفومنس و جذابیت و کیفیت کابین خیره کننده هستن!!!!
مودریچ
۱۰ بهمن ۱۳۹۸متأسفانه گیربکس دستی با این پیشرانه جفت نمیشود
حالا اینا میخاستن رقیب بنز و بی ام و بشن
مهردادكمال
۱۰ بهمن ۱۳۹۸جتا کجاش لوکسه؟؟؟
سارا
۱۱ بهمن ۱۳۹۸نصف این ماشین ها لوکس نبودن
Farzad
۱۰ بهمن ۱۳۹۸یاد تبلیغ عالیس افتادم ?
حسین
۱۰ بهمن ۱۳۹۸استون ، گلف و پورشه !
Enzo
۱۰ بهمن ۱۳۹۸دو سه تا از این ماشینا واقعا خواستنی هستند.ولی 911تویه کلاس دیگس واقعا راننده کاربلد میخواد این ماشین?
Renault Fluence
۱۰ بهمن ۱۳۹۸یک ماشین باز واقعی همیشه گیربکس دستی رو انتخاب میکنه…
محمد
۱۱ بهمن ۱۳۹۸یه ماشین باز واقعی رنو فلوئنس اخرین چیزیه که به ذهنش میرسه چه برسه اسم پروفایلش باشه
Renault Fluence
۱۱ بهمن ۱۳۹۸تا حالا پشت فرمونش نشستی؟ الان چه ماشینی داری؟
محمد
۱۱ بهمن ۱۳۹۸داداش ما از پشت کوه اومدیم به بزرگی خودت ببخش
Renault Fluence
۱۱ بهمن ۱۳۹۸منظورم این نیست از کجا اومدی. ممکنم هست ماشینهای بهتری از فلوئنس الان سوار بشی ولی مهم اینه که اگه در مورد چیزی که تجربه و اطلاع کافی نداری اظهار نظر نکنی. یکبار با این ماشین رانندگی کن بعد بیا با هم صحبت کنیم. ما تو کشوری هستیم که زیاد قدرت انتخاب نداریم وگرنه بجای رنو من الان M3 سوار میشدم. ضمنا اگر منظورت اسم پروفایلم هست بگو تا به بوگاتی شیرون تغییر بدم.
آرمین
۱۱ بهمن ۱۳۹۸فولکس از کی لوکس شده؟1!!!
یاس ی
۱۲ بهمن ۱۳۹۸یکی از عادتهای بدی که ما داریم همین تمسخر و کوچک شمردن دیگران هستش. وقتی رییس جمهور ما میاد اسم یک کشور دیگه را با تمسخر میبره دیگه باید تا ته خط را خوند. محمد عزیز شما ناراحت هم شدی از اینکه دوستمون به شما جواب داده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یکنفر فلوئنس داره و دوستش داره شما اینو بد میدونی ؟ چرا این عادت هی پررنگتر میشه ؟ دیگه واقعا نمیدونم چی بگم. بعد از چند روز این امروز وقت کردم سری به پدال بزنم ولی متاسفانه حالم گرفته شد.
Renault Fluence
۱۲ بهمن ۱۳۹۸یاس عزیز مشکل اینه که ما فکر میکنیم موظف به اظهار نظر و قضاوت هستیم. من با بودجه حدود 250 تومن انتخاب اولم کمری 2007 و ماکسیما بود و به این ماشین فکر هم نمیکردم. اما بنا به دلایلی بصورت اتفاقی این ماشین رو خریدم. بعد از رانندگی باهاش از نرمی و لذت رانندگی با این ماشین واقعا تعجب کردم. جهت اطلاع دوستان بگم این ماشین روی پلتفرم مشترک رنو نیسان ساخته شده و موتورش نیسان هست و با گیربکس شش سرعته بسیار هماهنگه و به هیچ عنوان تو جاده خستتون نمیکنه.
در آخر به همه توصیه میکنم در صورتی که قصد خرید دارید حتما تستش کنید.
ak_007
۱۳ بهمن ۱۳۹۸دوست عزیز من تا حدودی با شما و محمد جان موافقم، در اینکه ماشین خوبیه شکی نیست، ولی با وجود اینکه تو دنیا واسه ماشینای اکونومیک هم فن پیج داریم و خیلیا تیونشون میکنن ولی عملا خودروهای مثل سوناتا اوپتیما کمری و حتی فلوئنس شما چه جدید چه قدیم خودرو های ماشین بازیی نیستن.
جواب محمد جان هم ری اکشن به حرف شما بود که مطلقا گفتید هیچ ماشین بازی گیربکس اتوماتیک انتخاب نمیکنه درحالی که من گیربکس ماشینم اتوماته و مال شما هم حدس میزنم همینطور باشه و از اونجا که تو پدال حظور دارین احتمالا ماشین بازهم هستید.
ولی حتی تو خارج از ایران و محدودیت ها هم خیلی ها گیربکس اتومات رو ترجیح میدن.
Renault Fluence
۱۳ بهمن ۱۳۹۸منظور من بطور مطلق نبود گرچه قبول دارم کامنتم کمی متعصبانه بود.
تو همین مقاله هم اشاره شده دنده دستی باعث ارتباط بیشتر راننده با ماشین و لذت رانندگی بیشتر میشه و یکی از وجوه تمایز بین یک راننده حرفه ای و معمولی، نحوه تعویض دنده است.
اما معیار ماشین باز بودن سوار ماشین لوکس شدن نیست. اتفاقا تا حدودی برعکس حرف شما ماشین بازها همگی آدمای ثروتمندی نیستن و معمولا ماشینهای اکونومی انتخاب میکنن و تیونش میکنن یا ممکنه همونم نداشته باشن. هرکس با توجه به شرایط و نیازهاش ماشین انتخاب میکنه. ضمن اینکه تو بازه زیر سیصد چهارصد تومن شما قدرت انتخاب زیادی برای خرید یک ماشین تمیز و مطمئن و پرقدرت ندارید. خدا رو شکر چند سالیه که واردات ماشین هم نداریم و ماشینهای فعلی هم هر روز مستهلک تر و فرسوده تر میشن.
یاس ی
۱۳ بهمن ۱۳۹۸نظر شما عزیزان محترم، ولی منظور من کل جریان بود نه کامنت دوستمون رنو فلوئنس. ضمنا ماشین بازی توی ایران با جاهای دیگه دنیا فرق میکنه. متاسفانه ما حتی به خودروهای دست دوم هم دسترسی نداریم و جبر زمانه باعث شده با پول یک ماشین دست دوم با قابلیت تیون خوب سوار پرشیا و دنا و غیره بشیم. قطعا اکثر دوستان پدالی ماشین بازن ولی آیا سوار ماشین مورد علاقه خودشون هستن ؟
من مثلا دوست دارم یدونه سیویک چهار پنج سال کار ولی با یک موتور و گیربکس تقویت شده سوار شم ولی به خاطر بازار باحال مجبورم مثلا پرشیا سوار بشم؛ حالا باید به من بگن توی پرشیا سوار چه میدونی ماشین بازی چیه یا دنده دستی واتومات میفهمی. البته مثال میزنم. منظور کلی اینه که مردم را قضاوت نکنیم. مهربونتر باشیم. من هیچ کس از دوستان را اینجا نمیشناسم ولی به واسطه همین کامنتهای دوستان یکجور احساس رفاقت دارم با عزیزان؛ پس بیایم خرابش نکنیم.
همگی موفق باشید.