چشم اندازهفته نامه

کدام خودروهای سال 2022 بهترین هندلینگ را داشتند؟

با وجود قدرت‌های بالایی که این روزها در خودروها می‌بینیم، ساختن مدل‌هایی که در خط مستقیم سریع باشند آسان است اما آیا صِرف وجود قدرت بالا باعث افزایش سرعت خودرو در پیچ‌ها هم می‌شود؟ قطعاً پاسخ منفی خواهد بود و دقیقاً اینجا است که خودروهای پرفورمنس واقعی از مدل‌هایی که فقط قدرت زیادی دارند متمایز می‌شوند. به همین دلیل، موتورترند از بین ۱۸۵ خودرویی که در سال ۲۰۲۲ آزمایش کرده، لیستی از مدل‌هایی که بهترین هندلینگ را داشته‌اند گردآوری کرده است. این لیست بر اساس شتاب جانبی تنظیم شده که نشان‌دهندهٔ حداکثر چسبندگی خودروها در پیچ‌ها و همینطور پیست Figure-8 است.

این پیست به شکل عدد ۸ لاتین، پیچ‌هایی به چپ و راست را با شتاب گیری و ترمز گیری پیوند می‌دهد و منجر به انتقال‌های دینامیکی می‌شود که چیزهای زیادی را در مورد فرمان پذیری، کنترل بدنه و تعادل خودروها نشان می‌دهد. البته هندلینگ فقط در اعداد خلاصه نمی‌شود و شامل فاکتورهایی مثل دقت فرمان، تعادل شاسی و میزان اعتمادبنفسی که خودرو به راننده می‌دهد هم خواهد بود. به همین دلیل، اظهارات رانندهٔ تست جاده‌ای موتورترند، «کریس والتون» را هم در توضیحات خواهید دید. همانطور که گفته‌های والتون نشان می‌دهد، همهٔ خودروهای این لیست عملکرد بی‌عیب و نقصی ندارند.

۸-پورشه پانامرا توربو S

شتاب جانبی: ۱.۰۹ جی

تایم پیست: ۲۲.۹ ثانیه

چطور یک سدان ۲۱۳۰ کیلوگرمی در این لیست جای گرفته است؟ با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ که با چسبندگی فوق‌العاده در پیچ‌ها باعث می‌شوند این سدان ۶۳۰ اسب بخاری بتواند حتی برخی از سوپراسپرت‌ها را هم در گرد و غبار خود جا بگذارد. تویوتا GR سوپرا، کیمن GT4 از خود پورشه، آکورا NSX تایپ S و فراری F8 تریبوتو فقط چند نمونه از این خودروها هستند. به گفتهٔ والتون، هیچ سدانی، حتی ب‌ام‌و M5 CS هم این احساس را ندارد. پانامرا در هر کاری که انجام می‌دهد بسیار پایدار و دقیق است.

۷-پورشه ۹۱۱ کاررا GTS 4

شتاب جانبی: ۱.۰۹ جی

تایم پیست: ۲۲.۷ ثانیه

نسخه‌های GTS معمولاً نقطه مطلوبی در خانواده هرکدام از سری مدل‌های پورشه محسوب می‌شوند و ۹۱۱ GTS با ۴۸۰ اسب بخار قدرت هم از این قاعده مستثنی نیست. این ماشین چه در پیچ‌ها و چه در خط مستقیم عملکرد بی‌نقصی دارد آن‌هم در عین حالی که هنوز آن سطح از راحتی که بیشتر مردم از محصولات مرسدس بنز انتظار دارند را ارائه می‌کند. برای مقایسه، در مورد فورد GT که در سال ۲۰۱۷ پیست Figure-8 را در همان ۲۲.۷ ثانیه طی کرد نمی‌توان چنین چیزی گفت. همچنین به گفتهٔ والتون، تایم‌های GTS در این پیست تا حد زیادی ثابت بوده و همگی در حد یک‌دهم ثانیه باهم اختلاف داشتند.

۶-پورشه ۹۱۱ توربو S با پکیج سبک‌وزن

شتاب جانبی: ۱.۰۹ جی

تایم پیست: ۲۲.۶ ثانیه

این یکی از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد اعداد کاملاً با تجربهٔ رانندگی مطابقت ندارند زیرا توربو S با پکیج سبک‌وزن علیرغم ۳۵ کیلوگرم وزن کمتر نسبت به توربو S معمولی که در سال ۲۰۲۰ آزمایش کردیم، ۰.۰۱ جی در شتاب جانبی و ۰.۱ ثانیه در پیست عقب افتاده است. این هرگز به خاطر خطای داده‌ها نیست زیرا به گفتهٔ والتون، قسمت عقب خودرو واقعاً ناپایدار است و باید برای کنترل بیش‌فرمانی در پیچ‌ها بسیار تلاش کرد. البته مقصر این موضوع لاستیک‌های گودیر ایگل F1 سوپراسپرت در نسخهٔ سبک‌وزن هستند زیرا لاستیک‌های پیرلی P Zero در توربو S معمولی بسیار قابل کنترل‌تر بودند.

۵-لامبورگینی اوراکان تکنیکا

شتاب جانبی: ۱.۰۹ جی

تایم پیست: ۲۲.۶ ثانیه

سوپرکار V10 لامبورگینی با افزایش سن بهتر می‌شود. تکنیکای محرک عقب با سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب نسبت به اوراکان اولیه که در سال ۲۰۱۴ به بازار آمد خودروی کاملاً متفاوتی احساس می‌شود. تکنیکا بعنوان نسخه‌ای جاده‌ای‌تر STO، بخشی از تمرکز آن نسخهٔ پیست محور ۶۴۰ اسب بخاری را برای ارائهٔ راحتی بیشتر کنار گذاشته است. درنتیجه، تکنیکا در پیست ۰.۳ ثانیه کندتر از STO است و چسبندگی کمتری دارد اما همچنان حس اعتماد را به راننده القا می‌کند.

۴-پورشه کیمن GT4 RS

شتاب جانبی: ۱.۱۵ جی

تایم پیست: ۲۲.۳ ثانیه

سرانجام پورشه اقدام به ساخت کیمنی کرد که می‌تواند از زیر سایهٔ بهترین نسخه‌های ۹۱۱ خارج شود. GT4 RS با ۵۰۰ بخار قدرت از پیشرانه‌ای که پشت سر شما فریاد میزند، آنقدر طبیعی و متصل به پیست است که حتی می‌توانید آن را صرفاً با افکاری که در ذهن دارید با سرعت فوق‌العاده‌ای هدایت کنید! خودروی آزمایشی ما که مجهز به پکیج ۱۳,۲۵۰ دلاری وایساخ و رینگ‌های منیزیومی ۱۵,۶۴۰ دلاری بود، جزء شش پورشه برتر در آزمون‌های هندلینگ ما قرار گرفت. در این لیست اسطوره‌هایی مثل ۹۱۱ GT2 RS سال ۲۰۱۸ و ۹۱۸ اسپایدر سال ۲۰۱۵ حضور دارند.

۳-پورشه ۹۱۱ GT3 تورینگ

شتاب جانبی: ۱.۱۹ جی

تایم پیست: ۲۲.۵ ثانیه

تورینگ نسخه‌ای اهلی‌تر از ۹۱۱ GT3 است که مقداری از قابلیت‌های آئرودینامیکی را برای ارائهٔ ظاهری ساده‌تر قربانی کرده است اما غیرازاین، تمرکز یکسانی با GT3 روی پیست دارد. این ماشین با گیربکس دستی و ۵۱۰ اسب بخار قدرت، درحالی‌که تایم حیرت‌انگیزی در پیست Figure-8 به جای گذاشت، بالاترین شتاب جانبی را در بین تمام خودروهای تولیدی که تاکنون آزمایش کرده‌ایم به ثبت رساند. البته این رکورد بطور مشترک در اختیار دو خودروی دیگر یعنی ۹۱۱ GT3 و نسل قبلی ۹۱۱ GT3 RS هم هست که آن‌ها نیز ساخت پورشه هستند. به گفتهٔ والتون، GT3 تورینگ در آزمایش‌های چسبندگی کمترین کم‌فرمانی را دارد و کاملاً متعادل است.

۲-شورلت کوروت Z06 Z07

شتاب جانبی: ۱.۱۶ جی

تایم پیست: ۲۱.۹ ثانیه

تبلیغات شورلت را باور کنید زیرا مورد انتظارترین خودروی سال به همهٔ آن‌ها عمل کرده است. چرا؟ چون Z06 با پکیج ۹ هزار دلاری Z07 تایمی را در پیست Figure-8 ثبت کرد که با مرسدس AMG GT بلک سریز، مک‌لارن سنا و پورشه ۹۱۱ GT2 RS برابر است. در Z06 جدید پیشرانهٔ تنفس طبیعی ۶۷۰ اسب بخاری بسیار جذاب به نظر می‌رسد اما دینامیک شاسی آن مسلماً برای تحسین سزاوارتر است. البته برای بیرون کشیدن اعدادی مثل این از Z06 به تجربه نیاز خواهید داشت زیرا به گفتهٔ والتون، ایجاد اعتمادبه‌نفس و یافتن محدودیت‌های خودرو کمی زمان می‌برد اما وقتی به آن نقطه برسید، حفظ آن آسان خواهد بود.

۱-مک‌لارن 765LT اسپایدر

شتاب جانبی: ۱.۱۷ جی

تایم پیست: ۲۱.۸ ثانیه

وقتی یک پیشرانهٔ V8 توئین توربوی ۷۶۵ اسب بخاری و لاستیک‌های پیرلی P Zero تروفئو R را در یک پکیج فیبر کربنی ۱۴۶۲ کیلوگرمی ترکیب کنید چه چیزی به دست خواهید آورد؟ پاسخ پادشاه جدید پیست Figure-8 است. مدل‌های LT مک‌لارن برای کالبدشکافی پیست‌ها ساخته می‌شوند و این اسپایدر هم توجه چندانی به رانندگی‌های روزمره ندارد. حتی قبل از اینکه پیشرانه را روشن کنید، فقط نگاه کردن به صندلی‌های فیبر کربنی که فقط با کمی ابر پوشیده شده‌اند نشان می‌دهد چه خشونتی در انتظار شما است. بازهٔ حرکتی کوتاه پدال ترمز، عایق سروصدای اندک و واکنش فوری فرمان نیز این احساس را می‌دهد که 765LT یک خودروی مسابقه‌ای جاده‌ای است. همچنین به گفتهٔ والتون، به سختی می‌توان روی این مک‌لارن تسلط پیدا کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸۱ دیدگاه‌ها

  1. ققنوس

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    رتبه اول مال پراید هست مدیر ننوشته که ریا نشه

    موافقم 41
    مخالفم 8
  2. رامین

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (257 ديدگاه)

    حدود سی و چند سال پیش که مجله ماشین میخریدم جلدی ۵۰ تومان آرزو داشتم یه زمانی شورولت کوروت در هندلینگ از پورشه ها پیشی بگیرند چون خودمون یه کاپریس و یه بلیزر در خونه پدری داشتیم و میدونستم ماشینای فوق العاده ای هستن

    موافقم 30
    مخالفم 3
  3. Moro

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (72 ديدگاه)

    میگم تبلیغات پورشه نباشه یوخخ
    عیبی نداره..

    موافقم 10
    مخالفم 3
  4. پوریا چالش

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    هنوز هم بهترین هوراکان ک اومده پرفومانته هستش رو دستش نیس

  5. فری

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عجیبیه بی ام وه تو این لیست نیس

    موافقم 9
    مخالفم 2
  6. IT4HA

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    اینکه از هشت ماشین لیست پنج تاش پورشه هست قابل تحسینه دم پورشه گرم.

    موافقم 16
    مخالفم 1
  7. mu

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    فراری ها کجای کارند!!؟!؟!

    موافقم 3
    مخالفم 4
  8. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصلا واسه پرشه تبعیض قاعل نشدید

    یه نگا به بی ام وه هام مینداختی بد نبود

    موافقم 3
    مخالفم 1
  9. ساسان

    ۱۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    پورشه gt3 rs ورژن 2023 ورق بازی رو امسال عوض میکنه مطمئنم؛ ماشینی که فقط با 518hp رکورد 6:49 رو توو نورنبرگ رینگ ثبت کرده قطعا حرف های زیادی واسه گفتن داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا