خودروهای پیشرفتهٔ امروزی تجهیزات ایمنی و رفاهی را ارائه میکنند که اجداد ما حتی تصورش را هم نمیکردند. در تصورات رانندگان خودروهای ۳۰ سال پیش نمیگنجید که بتوانند خودروی خود را با یک کامپیوتر جیبی احضار کنند یا ساعتها بدون دست زدن به غربیلک فرمان رانندگی کنند ولی بااینحال، بسیاری از ویژگیهایی که ما فکر میکنیم جدید و مدرن هستند، سالها قبل آزمایش شده بودند. البته اغلب آن آزمایشها با شکست مواجه میشدند زیرا این تکنولوژیها آنقدر پیشرفته نبودند که بتوانند بهدرستی یا بهصورت قابلاعتماد کار کنند؛ اما در دنیای مدرن و با پیشرفت تکنولوژی، به این ایدهها فرصتی دوباره داده شد. در ادامه با فناوریهای خودروهای مدرن آشنا میشویم که از مرگ بازگشتهاند.
توربوشارژر
در حال حاضر خودروهای کمی را در بازار میتوان پیدا کرد که از سیستمهای پرخوران استفاده نکند اما سالها پیش از آنکه خودروسازی به فکر استفاده از این تکنولوژی بیفتد، جنرال موتورز در اوایل دههٔ ۶۰ الدزمبیل کاتلاس جتفایر را بهعنوان اولین خودروی تولیدی با پیشرانهٔ توربو به بازار فرستاد. البته این خودرو به دلیل هزینهٔ تولید بالا و مشکلات قابلیت اطمینان پیشرانههای توربو، عمر بسیار کوتاهی داشت و تنها ۳,۷۶۵ دستگاه از آن ساخته شد.
زمانی که تکنولوژی توربو دوباره بازگشت، در ابتدا در خودروهای پرفورمنسی مثل بامو ۲۰۰۲ توربو ۱۹۷۴ و پورشه ۹۱۱ توربو ۱۹۷۵ استفاده شد و سپس به مدلهای دیزلی مثل مرسدس بنز 300SD سال ۱۹۷۸ راه پیدا کرد. بااینحال، القای اجباری در خودروهای بنزینی معمولی جهان متداول نشد تا اینکه گروه فولکسواگن در اواسط دههٔ ۹۰ پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری توربوشارژ خود را عرضه کرد و همهچیز را تغییر داد. این باعث شد از دههٔ ۲۰۱۰ به بعد، خودروهای بدون توربو به مدلهایی غیرمعمول تبدیل شوند.
چراغهای جلوی اتوماتیک
تا پیش از قرن بیست و یکم، هنگام رانندگی در جادههای دوطرفه باید مدام نوربالا را به نورپایین تغییر میدادید تا از اذیت شدن چشمان رانندگان طرف مقابل جلوگیری کنید. این روزها اکثر خودروها این کار را بهصورت خودکار انجام میدهند اما کادیلاک در سال ۱۹۵۲ نسخهٔ اولیهای از این سیستم را با نام Autronic Eye را ارائه کرد. این سیستم در دههٔ ۶۰ به Guide Matic تغییر نام داد و تا اوایل دههٔ ۸۰ همچنان در برخی از محصولات کادیلاک استفاده میشد.
همچنین امروزه اکثر خودروها به سنسور نور مجهز هستند که وقتی هوا تاریک میشود بهطور خودکار چراغها را روشن میکند اما بازهم جنرال موتورز در دههٔ ۶۰ چنین سیستمی را با نام Twilight Sentinel در محصولات کادیلاک ارائه کرد. یکی دیگر از تکنولوژیهای مربوط به چراغهای خودروهای امروزی هم چراغهای چرخان هستند که برای روشن کردن مسیر در پیچها طراحی شدهاند و برای اولین بار شاهد ارائهٔ آن در تاکر ۴۸ و سیتروئن DS بودیم.
غیرفعالسازی سیلندرها
در پیمایشهای معمولی، خودروها تنها به بخشی از حداکثر توان پیشرانهٔ خود نیاز دارند و به همین دلیل، برای صرفهجویی در مصرف سوخت، خاموش کردن نیمی از پیشرانه زمانی که به حداکثر توان نیازی نیست ایدهٔ خوبی به نظر میرسد. اگر با یک آئودی کوچک مدرن یا یک فورد فییستا ST مجهز به این سیستم رانندگی کرده باشید میدانید که کارکرد موتور بسیار نرم و روان خواهد بود اما زمانی که در سال ۱۹۸۱ جنرال موتورز برای غلبه بر دومین بحران سوخت، این ایدهٔ هوشمندانه را در محصولات کادیلاک ارائه کرد، سیستمهای الکترونیکی برای کارکرد درست آن بهاندازهٔ کافی پیشرفته نبودند. جنرال موتورز برای پیشرانهٔ هشت سیلندر L62 مجهز به سیستم غیرفعالسازی سیلندرها نام ۴-۶-۸ را در نظر گرفت اما این سیستم آنقدر پیشرفته بود که حتی خود جنرال موتورز هم نمیدانست چطور باید آن را روی موتور اعمال کند. به همین دلیل، این تکنولوژی بهسرعت کنار گذاشته شد اما دو دهه بعد دوباره بازگشت و سرانجام بهدرستی به وظیفهٔ خود عمل کرد.
سپرهای یکپارچه و همرنگ بدنه
خودروهای مدرن بهجز آنهایی که برای آفرودهای خشن طراحی میشوند، همگی سپرهای یکپارچه و همرنگ بدنه دارند تا جایی که نمیتوان بهراحتی مرز بین سپر و بدنه را تشخیص داد. از اواسط دههٔ ۹۰ بهطور عمدهای از این رویه طراحی استفاده و فوراً باعث شد خودروهایی که سپرهای معمولی داشتند قدیمی به نظر برسند؛ اما پونتیاک GTO در سال ۱۹۶۷ همین ایده را به نمایش گذاشته بود و بعداً کوروت در سال ۱۹۷۳ و پورشه ۹۲۸ در سال ۱۹۷۸ نیز از آن استفاده کردند.
فرمان گیری چرخهای عقب
سیستم فرمان گیری چرخهای عقب در دههٔ ۸۰ در بین خودروسازان ژاپنی محبوب شد و خودروهایی مثل هوندا پرلود و مزدا ۶۲۶ از آن استفاده کردند. نیسان اسکایلاین GT-R نیز در سال ۱۹۸۹ از این تکنولوژی بهره برد و در طول دههٔ ۹۰ همچنان از آن دفاع میکرد حتی زمانی که دیگر خودروسازان سیستم فرمان گیری چرخهای عقب را کنار گذاشتند؛ اما با پایان تولید اسکایلاین R34، نیسان هم از این سیستم دست کشید و زمانی که GT-R R35 در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، تنها چرخهای جلوی آن فرمان میگرفتند ولی در همان سالها، دیگر خودروسازان به مزیتهای سیستم فرمان گیری چرخهای عقب پی بردند.
پیشرانههای الکتریکی
هرچه به دههٔ ۲۰۳۰ نزدیک میشویم، پیشرانههای درونسوز بیشتر و بیشتر جای خود را به موتورهای الکتریکی میدهند اما همین نبرد در اواخر دههٔ ۱۸۹۰ و اوایل دههٔ ۱۹۰۰ هم در جریان بود و در آن زمان برق تسلیم بنزین شد. خودروهای بنزینی اولیه پرسروصدا، بدبو و خطرناک بودند، راهاندازی و رانندگی با آنها پیچیدهتر بود و نیاز به توجه و رسیدگی مکرر داشتند اما از سوی دیگر، این خودروها سبکتر و ارزانتر بودند و باطریهای سرب اسیدی آن روزها نیز در خودروهای الکتریکی نمیتوانستند انرژی زیادی را ذخیره کنند. همچنین معرفی استارت برقی هم کفهٔ ترازو را بسیار به سمت خودروهای بنزینی سنگینتر کرد اما «ادوین بلک» در کتاب خود بنام «درونسوز» نوشته است که بهرهبرداران نفتی به کنار رفتن خودروهای الکتریکی کمک کردند. بااینحال، در حال حاضر، با بهبود تکنولوژی باطریها و نگرانیهای آب و هوایی، خودروهای الکتریکی صد سال دیرتر به مسیر خود بازگشتهاند.
صفحه آمپر دیجیتالی
نمایشگرهای اطلاعاتی-سرگرمی بزرگ طی یک دههٔ گذشته ظاهر کنسول مرکزی و داشبورد خودروها را تغییر دادهاند و اکنون اکثر خودروهای جدید به نمایشگر دومی بجای صفحه آمپر آنالوگ سنتی هم مجهز شدهاند. حتی برخی خودروها مثل مرسدس بنز EQS کل داشبورد خود را با نمایشگرهای دیجیتالی پوشاندهاند. بااینحال، صفحه آمپرهای دیجیتالی برای اولین بار در دههٔ ۸۰ در خودروها ظاهر شدند و تقریباً تا پایان همان دهه کنار رفتند؛ اما به لطف مزیتهای زیاد نسبت به صفحه آمپرهای آنالوگ مثل قابلیت نمایش نقشههای ناوبری، صفحه آمپرهای دیجیتالی دوباره بازگشتهاند و این بار دیگر بازگشتی به دوران آنالوگ نخواهیم داشت.
صندوق بار جلو
دوران الکتریکی انقلابی در فضای بار خودروها ایجاد کرده است و حالا میتوان بجای صندوقعقب، کاپوت جلو را باز کرد و چمدانها را در آن قرار داد زیرا بیرون انداختن پیشرانهٔ درونسوز معمولاً فضای بار مفیدی را آزاد میکند مثل چیزی که در فورد F150 لایتنینگ دیده میشود. بااینحال، این ویژگی برای میلیونها رانندهٔ اروپایی قدیمی چیز عجیبی نخواهد بود زیرا سالها پیش، در بسیاری از مدلهای بامو، فیات، رنو، اشکودا و فولکسواگن پیشرانه در عقب نصب میشد. البته خوشبختانه در دهه ۲۰۲۰، سیستم تعلیق ترسناک محور آونگی و هندلینگ وحشتناک در هوای بارانی که معمولاً از ویژگیهای خودروهای موتور عقب قدیمی بودند همراه با صندوق بار جلو بازنگشتند.
پیشرانهٔ وانکل
از سیتروئن گرفته تا مرسدس، اکثر خودروسازان در اواخر دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ به پیشرانههای فوقالعاده نرم و روان وانکل علاقهمند شدند. هرچند مرسدس هرگز خودرویی با پیشرانهٔ وانکل به بازار عرضه نکرد اما NSU و سیتروئن این کار را انجام دادند. البته فرانسویها خیلی زود به این نتیجه رسیدند که کاش این کار را انجام نمیدادند زیرا سیتروئن مجبور شد تمام مدلهای GS مجهز به پیشرانهٔ وانکل که فروخته بود را بازخرید کرده و نابود کند. فقط مزدا در این راه استقامت کرد و تا زمانی که به تولید RX-8 در سال ۲۰۱۰ پایان داد، همچنان از موتورهای وانکل استفاده میکرد. به دلیل ناتوانی در مطابقت با استانداردهای آلایندگی یورو ۵، بازگشت پیشرانههای وانکل بعید به نظر میرسید اما دقیقاً همان زمانی که RX-8 آخرین نفسهای خود را میکشید، آئودی یک A1 کانسپت را معرفی کرد که از موتور وانکل بهعنوان افزایشدهندهٔ برد استفاده میکرد. سپس چند سال بعد، مزدا تصمیم گرفت برای افزایش برد کراساوور MX-30 همین کار را انجام دهد.
ali(chevynova)
۱۸ آبان ۱۴۰۱کل متن رو بیخیال
فقط طراحی الدورادو 1953 رو نگاه کنید
جنرال موتورز چراغهای اتوماتیک رو اوائل دهه 50 روی کادیلاک و اولدزموبیل استفاده کرد
پشت امپر دیجیتال هم اوائل دهه 80 بیوک بروی ریوریا نصب کرد
سیستم 4.6.8 هم اختراع کادیلاک بود که روی فلییت وود استفاده کرد
{جالبه نصف بیشتر اختراعات این متن برای جنرال موتورزه}
ali(chevynova)
۱۸ آبان ۱۴۰۱بخشی از اختراعات کادیلاک شامل
اختراع اولین انجین 8 سیلندر جهان در دهه 20
اختراع اولین انجین 12 سیلندر جهان اواخر دهه 20
اختراع اولین انجین 16 سیلندر جهان اوائل دهه 30
اختراع استارتر برقی بجای هندل
اختراع اولین گیربکس اتومات در 1940
تولید اولین سقف فلزی جهان بجای سقف چوبی
تولید اولین ماشینی که قطعات فنیش تعویض میشد
اختراع سیستم 4.6.8 توسط کادیلاک
تولید اولین شیشه نشکن جلو برای امنیت
راننده و……….
لازم بذکره برای حصول اطمینان بیشتر میتونید با یه سرچ ساده اختراعات بیشمار کادیلاک رو بخونید
D:
۱۸ آبان ۱۴۰۱پس علی جان اینجارو ببین:
اولین کروز کنترل با دنده اتوماتیک
اولین موتور هیدروژنی
اولین کیسه هوا
اولین سقف تاشو
اولین ترمز ضد قفل
اولین خودرو چهار سیلندر
اولین سیستم تهویه کامل مطبوع
اولین خودرو تجاری
اولین پیشرانه الکتریکی
اولین خودرو اسپرت
اولین سیستم تعلیق جلو و عقب مجزا از چرخ
اولین ماشین با پیشرانه دیزل
اولین پیشرانه ۴ زمانه با سامانه تزریق مستقیم سوخت
اولین خودرو تولید انبوه با بدنه ایمن جهت کاهش صدمات حاصل از تصادفات
اولین آزمایش تصادف برای بررسی تخمین ایمنی خودروها
اولین پیشرانه توربو دیزل
اولین چهارچرخ متحرک دائم(4matic)
حقیقتش این بخشی از مقاله ایه که از روش نوشتم و حوصله ترجمه کردن نبود ولی خودتون میتونید چندبرابر اینهایی که نوشتم رو درمورد افتخارات بنز پیدا کنید.
ali(chevynova)
۱۸ آبان ۱۴۰۱مگه من الان به بنز چیزی گفتم؟؟ تازه تهویه مطبوع اگه منظورت کولره سال 1940 شرکت پاکارد اختراع کردش و روی محصولاتش نصب کرد
در ضمن اختراع چیزی مثل سیستم تعلیق مجزا بنز رو با اختراع موتور 16 سیلندر کادیلاک مقایسه بکنی متوجه
میشی کدوم اختراع سرامد بوده
در ضمن کیسه هوا اختراع بنز نبود و برای اولین بار سال 1974 روی اولدزموبیل تورونادو استفاده شد
ali(chevynova)
۱۸ آبان ۱۴۰۱متن جالبیه بخونید
درمورد جنرال موتورز و استفاده از کیسه هوا روی محصولاتشه
اولین ماشینی که ازش استفاده کرد در آمریکا اولدز تورونادو بود
In the early 1970s, General Motors began offering cars equipped with airbags, initially in government fleet-purchased, 1973 Chevrolet Impala sedans. These cars came with a 1974-style Oldsmobile instrument panel and a special steering wheel that contained the driver-side air bag. Two of these cars were crash tested after 20 years and the airbags deployed perfectly.[29] An early example of the air-bag cars survives as of 2009.[30] GM’s Oldsmobile Toronado was the first domestic U.S. vehicle to include a passenger airbag
D:
۱۸ آبان ۱۴۰۱و اولین کیسه هوای سرنشین جلو هم برای s بود
و اولین تحویه کامل مطبوع برای بنز بوده
ولی قصد ناراحت کردنتون رو نداشتم یکم بحث افتخارات میاد رگ غیرت فن بنز بودنم میزنه بیرون😂
هیچکس
۱۸ آبان ۱۴۰۱دی جان اختراعات بنز بسیار زیاد هستن
محمد
۱۸ آبان ۱۴۰۱سلام. اختراع ایربگ توسط جان هتریک آمریکایی در سال 1952 ثبت و نخستین کاربرد آن پس از منقضی شدن تاریخ پتنت جان هتریک در خودروی آمریکایی الدزموبیل تورنادو (دوستمون اشاره کردند) بوده است. به بنز چه ربطی داشته است؟ بسیاری از چیزهایی که نوشتید اصلا” ربطی به بنز ندارد. نمونه دیگر ترمز ضد قفل است که نخستین بار در دهه 1920 میلادی برای سامانه ترمز هواپیماها در فرانسه توسعه یافت که آنهم ربطی به بنز ندارد
ali(chevynova)
۱۸ آبان ۱۴۰۱ایربگ اصلا ربطی به بنز نداره
تاریخچه اونم مشخصه
D:
۱۸ آبان ۱۴۰۱نمیدونم والا منم از جایی خوندم شاید منظورش کیسه هوای سرنشین جلو بوده یعنی سمت شاگرد
❤BMW❤
۱۸ آبان ۱۴۰۱و چیزی هم که ممکنه بنز فن ها بهش خیلی بنازن ، راحتی سواریه که سیتروئن با سیستم هیدروپنوماتیکش بنز ها رو میخورده و چون اونقدر نرم بوده ، واسه خیلی از فیلم برداری ها ، از سیتروئن دی اس استفاده میشده
❤BMW❤
۱۸ آبان ۱۴۰۱و اولین خودروی موتوری هم توسط یه فرانسوی به نام ژوزف کنیو ساخته توی سال ۱۷۷۰ ساخته
اولین خودروی احتراق داخلی هم فرانسوا آیزاک دو ریواز ساخته
جورج شبلر هم فناوری غیر فعال شدن سیلندر ها رو اختراع کرد
جان هتریک هم اولین کیسه ی هوا رو اختراع کرد که روی الدزمبیل تورنادو ۱۹۷۳ نصب شد
اولین خودرویی که کروز کنترل داشت هم کرایسلر ایمریال مدل ۱۹۵۸ بود
حالا هی بگید بنز خوبه :)
هیچکس
۱۸ آبان ۱۴۰۱آقا
محمد بخشی از تاریخچه ایربگ
Origins
The airbag “for the covering of airplane and other vehicle parts” traces its origins to a United States patent, submitted in 1919 by two dentists from Birmingham, Arthur Parrott & Harold Round[10] and approved in 1920.[11] Air-filled bladders were in use as early as 1951.[12][13] The airbag specifically for automobile use is credited independently to the American John W. Hetrick, who filed for an airbag patent on August 5, 1952, that was granted #2,649,311 by the United States Patent Office on August 18, 1953.[14][15] [16] German engineer Walter Linderer, who filed German patent #896,312 on October 6, 1951, was issued on November 12, 1953, approximately three months after American John Hetrick. Hetrick and Linderer’s airbags were both based on a compressed air system, either released by spring, bumper contact, or by the driver. Later research during the 1960s showed that compressed air could not inflate the mechanical airbags fast enough to ensure maximum safety, leading to the current chemical and electrical airbags.[17][18] In patent applications, manufacturers sometimes use the term “inflatable occupant restraint systems”.
Hetrick was an industrial engineer and member of the United States Navy. His airbag design, however, only came about when he combined his experiences working with navy torpedoes with his desire to protect his family on the road. Despite working with the major automobile manufacturers of his time, no company invested in Hetrick’s idea.[19][20] Although airbags are now required in every automobile sold in the United States, Hetrick’s 1951 patent filing serves as an example of a “valuable” invention with little economic value to its inventor. Its first commercial use was not implemented until after the patent expired in 1971, at which point the airbag was installed in a few experimental Ford cars
مهندس آلمانی والتر لیندرر هم قبل از همین آمریکایی اختراعش رو ثبت کرده و چند ماه بعد صادر شد
این ایربگ هایی که این دو شخص اختراع کرده بودن هر دو بر یک سیستم بوده
هیچکس
۱۸ آبان ۱۴۰۱آقا علی پیشرانه وی هست را کادیلاک ابداع نکرده
وی هشت توسط یک فرانسوی اختراع شده
The first known V8 engine was the Antoinette engine, designed by Léon Levavasseur, which was first built in 1904.
فقط اولین ماشین آمریکایی بوده که از وی هشت استفاده می کرده
پیشرانه وی 12 هم توسط کادیلاک اختراع نشده
One of the earliest recorded uses of V12 engines in automobiles was in October 1913, when a custom-built racing car competed at the Brooklands circuit in the United Kingdom. The car was entered by Louis Coatalen, who was chief engineer of the Sunbeam Motor Car Company. It was named ‘Toodles V’ (after Coatalen’s pet name for his wife) and achieved several speed records in 1913 and 1914.[5] The V12 engine had a displacement of 9.0 L (549 cu in), an aluminum crankcase, iron cylinders with L-shaped combustion chambers, a cam-in-block valvetrain and a V-angle of 60 degrees. Each bank of the engine consisted of two-cylinder blocks with three cylinders each. Valve clearance was set by grinding the relevant parts, the engine lacking any easy means of adjustment. This reflected the intention for the engine to be later used in aircraft since any adjustment method that could go wrong in flight was to be avoided. As initially built, the V12 was rated at 150 kW (200 bhp) at 2,400 rpm and weighed approximately 340 kg (750 lb).
Amongst the first production cars to use a V12 engine were the 1915 Packard Twin Six,[10][11] the 1915 National V12 engine[citation needed] and the 1917 Weidely Pathfinder;[12] all of which were built in the United States.
ali(chevynova)
۱۸ آبان ۱۴۰۱هیچکس
گفتم که تاریخچه کادیلاک رو سرچ کنید هستش همش
انجین خورجینی و خطی هم بحث من نبود
هیچکس
۱۸ آبان ۱۴۰۱علی جان ویکی پدیا یک چیز دیگه می گه
ali(chevynova)
۱۸ آبان ۱۴۰۱ویکی پدیا؟؟؟
تاریخچه کادیلاک رو در منابع معتبری میشه خوند نظیر مجلات بین المللی خودرویی و مستنداتی نظیر برنامه امریکن ماسل کارز که بین سالهای 2003 تا 2007 پخش میشد در آمریکا
هیچکس
۱۸ آبان ۱۴۰۱الان شما می گید ویکی پدیا دروغ می گه؟
ali(chevynova)
۱۸ آبان ۱۴۰۱میگم منابع معتبر تری هست که از همونجا من گفتم
بی خیال اسم
۱۸ آبان ۱۴۰۱اقا حالا کاری به صحبت های این آقای هیچکس ندارم
ولی اولین باره می شنوم که کسی می گه ویکی پدیا معتبر نیست
Porsche 911
۲۰ آبان ۱۴۰۱خنده داره که به ویکی پدیا میگه نامعتبر
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۸ آبان ۱۴۰۱اختراع اولین انجین ۸ سیلندر جهان در دهه ۲۰
اختراع اولین انجین ۱۲ سیلندر جهان اواخر دهه ۲۰
اختراع اولین انجین ۱۶ سیلندر جهان اوائل دهه ۳۰
علی به اینا نمی گن اختراع به اینا می گن نوآوری،
چون انجین از اول تولید شده بوده اینا ارتقاء دادن
هرکسی میدونه 😉
ali(chevynova)
۱۸ آبان ۱۴۰۱حالا فرافکنی نکن
اصل مطلب مهمه که من گفتم و البته جاهای دیگه هم گفتم و خیلی ها خوندنش
Alan.r
۱۸ آبان ۱۴۰۱اختراعات مرسدس:
اولین موتور بنزینی دنیا
اولین موتور دیزلی
توربو دیزل
کیسه هوا
صندلی های ماساژور دار
ABS
سوپر شارژر
و…….
اینم منبع:
https://www.pedal.ir/mercedes-benz/%D9%86%D9%88%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3-%D8%A8%D9%86%D8%B2/
Alan.r
۱۸ آبان ۱۴۰۱https://tuningforum.ir/mercedes%20benz/3019-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C%20%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA%20%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3%E2%80%8F%20%D8%A8%D9%86%D8%B2%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%B3%D8%A7%D9%84%201886%20%D8%AA%D8%A7%20%D8%A8%D9%87%20%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2.html
اینم یه منبع دیگه 👆
AMIN (M.A.S)
۱۸ آبان ۱۴۰۱هیچکس نمیتونه اختراعات بنز و نقشش توی پیشرفت صنعت خودرو رو نادیده بگیره
ولی انصافا دست از این افسانه سازیا بردارید
اولین موتور درونسوز دنیا توسط اتیئن لنوار فرانسوی ساخته شد که یه موتور دوزمانه بود
اولین موتور چهارزمانه دنیا هم توسط نیکلاس اتو به صورت عملی ساخته شد و اصلا واسه همین به سیکل چهارزمانه میگن سیکل اتو
موتور درونسوز دیزلی هم همونطور که از اسمش مشخصه توسط رادولف دیزل ابدا و ساخته شد
حتی سوپرچارجر هم اختراع بنز نبود و یه مهندس اگه اشتباه نکنم اسکاتلندی ابداعش کرد
کارل بنز اولین فردی بود که یه خودرو کامل رو تولید کرد و فروخت و این ابداعات رو استفاده کرد ولی مثلا موتور اختراع بنز نبود
و البته بازم بگم که شرکت مرسدس بنز کلی ابداعات هم تو صنعت خودرو داشت و داره (اگرم شرکت دایملر رو حساب کنیم که بیشترم میشه)
ali(chevynova)
۱۸ آبان ۱۴۰۱آفرین
Alan.r
۱۸ آبان ۱۴۰۱شاید مهندسان مرسدس اختراعشون نکرده باشن ولی اولین شرکتی که از این فناوری ها استفاده کرده مرسدس بوده
هیچکس
۱۸ آبان ۱۴۰۱امین جان ببخشید
اگه بخوایم به تاریخچه کلی اولین موتور درون سوز دنیا نگاه کنیم باید به خیلی عقب تر بریم
همین اتیئن لنوار فرانسوی با همکاری گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ موتور سیکل چهار زمانه شارژ فشرده رو درست کردن
ولی همین کارل بنز هم در سال 1879 یک موتور گازی قابل اعتماد دو زمانه رو درست کرد
ولی امین جان مخترع توربو هم یک سوییسی بوده ولی اولین ماشینی که از توربو استفاده کرده الدزمبیل کاتلاس جت فایر بوده
و سوپرشارژر هم به اسم بنز ثبت شده
و آقا امین همین رادلوف دیزل آلمانی بوده
AMIN (M.A.S)
۱۸ آبان ۱۴۰۱جناب هیچکس و جناب Alan.r
فک نمکنم خیلی مهم باشه که رادولف دیزل کجایی بود
بله درست میفرمایید و حتی نیکلاس اتو هم المانی بود ولی برای من مهم پیشرفت صنعت خودرو هست و خودم خودرو رو یه اختراع میدونم که چند کشور دنیا باهم انجامش دادن و به سرانجامش رسوندن
منظورم این بود که بنز مخترع اینا نبوده چون جناب Alan.r توی کامنتشون اوردن ((اختراعات بنز))
خودم هم قبلا زیاد شنیدم اینکه اولین موتور و ماشین و … اختراع بنزه یا دایملره یا بعضیا میگن اختراع فورده خواستم بگم اینا اختراعات نیستن به قول یکی از کاربرا نواوری هستن
بله حتی همون سیستم توربو هم اختراع جنرال موتورز نیست بلکه نواوری جنرال موتورز هست
ولی مثلا آرایش هات وی ابداع و اختراع بی ام و یا سیستم غیرفعال سازی سیلندر ابداع یه شرکت خاص (که حالا دقیق مطمئن نیستم ولی فک کنم کادیلاک)هست
و فک کنم مثلا سیستم کلاچ بود که اختراع خود بنز بود
یه نکته هم هست که بیشتر ابداعات جدید دنیای خودرو مخصوصا تو بخش فنی زیر سایه ابداعات قدیمین و واسه همین خیلی دیده نمیشن (بیشتر به خاطر این که اون موقع شرکتای خودروسازی وجود نداشتن و دانشمندا خودشون ابداعات میکردن)
مثلا یه شرکت بیاد یه سیستم توربو جدید اختراع کنه همه میگن توربو مال فلان شخص از صد سال پیشه و نمیبینن این چه تغییر بزرگ یا کوچیکی توش ایجاد کرده
❤BMW❤
۱۸ آبان ۱۴۰۱صندلی های ماساژور دار با حافظه ، روی کادیلاک بروگهام نصب شده
❤BMW❤
۱۸ آبان ۱۴۰۱و مدلی لینکلن هم ، نوعی بالشتک نرم رو برای حفاظت از سرنشین روی داشبورد های فلزی قدیمی گذاشت
blackwing
۱۸ آبان ۱۴۰۱علی آقا
کاش میشد اینجا عکس آپلود کرد تا من عکسای بیوک الکترای خودمو براتون میذاشتم میدیدین و لذت میبردین
این ماشین به سفارش یکی از افراد خیلی خاص سال ۱۳۵۴ وارد ایران شد ، مدل پارک اونیو هم هست که سال ۱۹۷۵ فقط ۳۷ دستگاه ازش تولید شد
محمد حسین
۱۸ آبان ۱۴۰۱ولی فرانسوایا هم کم اختراع نداشتند
D:
۱۸ آبان ۱۴۰۱غیر فعال کردن سیلندر رو من روی تاهو دیدم اونم تازه خیلی قدیمی بود و مدلش 2015 بود جالب بود که موتور 8 سیلندر رو میتونست 4 سیلندرش رو فعال کنه و دوبار برگرده روی 8 سیلندر
ali(chevynova)
۱۸ آبان ۱۴۰۱بله
حتی تاهو های 2008هم داشتن این سیستم رو
بسته به دور موتور هست کارکردش
تا دور پایین نصف سیلندرها کار میکنه و دور موتور که بالاتر میره هر 8 سیلندر کار میکنه
MILADZM
۱۸ آبان ۱۴۰۱از بچه های اینجا اگه کسی مرند یا آذربایجان زندگی کنه میدونه
همین تیر امسال یدونه تاهو سیاه رنگ تیون شده وارد کردن
حالا دقیق اطلاع ندارم ولی کنار پلاک گذرش یدونه پلاک کوچولو هم داشت که عربی بود و به احتمال صد در صد از عراق وارد کرده بودن
و جالب اینجاس که همه میگفتن سپاه وارد کرده
ولی عجب هیبتی داشت
کلا سیستم تعلیق و ارتفاع ماشین رو دستکاری کرده بودن
نمیدونم چه کمک فنر هایی روش انداخته بودن که وقتی توی سواری مینشستی انقد بلند بود که میخواست از روت رد بشه
جالب اینجاس که توی جاده مرند_ تبریز یه تالار هست به اسم ماریانا
من رو حالا تابستون شام دعوت کرده بودن اونجا
اومدم که بیرون دیدم همین تاهو تخت گاز با یه 206 تیون شده کورس گذاشته
باورتون نمیشه انجینش یه صدایی داشت
یه شلاقی میزد که نگووو
اصلا یه لحظه شلوارم رو خیس کردم 😂😂
واقعا هیچی 8 سیلندر امریکن اونم از نوع دستکاری و تیون شده نمیشه
ازش عکس و فیلم هم گرفتم منتها نمیدونم چجوری لینک و آدرس عکس رو شیر کنم توی قسمت کامنت ها .
blackwing
۱۸ آبان ۱۴۰۱تکنولوژی غیرفعال کردن سیلندرها یا همون Cylinder Deactivation رو کادیلاک سال ۲۰۰۳ روی کانسپت کادیلاک Sixteen هم نشون داده بود
MILADZM
۱۸ آبان ۱۴۰۱و باز هم صدر نشینی بی چون و چرای امریکن ها
blackwing
۱۸ آبان ۱۴۰۱چه میکنه امریکا ، چه میکنه جنرال موتورز !
خدایی رو دستشون نبود ، هنوزم تکنولوژی هایی ارائه میکنن که هر کمپانی نداره 🤘🏼👏🏼
electriclovecar
۱۸ آبان ۱۴۰۱کادیلاک از قدیم تا اینده بهترینه
امریکا هم از قدیم تا اینده بهترینه
Just toyota
۱۸ آبان ۱۴۰۱یه حس بهم میگه با اینکه در حال حاضر صنعت خودرو با سرعت زیادی داره به سمت الکتریکی شدن پیش میره ، ولی در آینه مثلا ۱۰ سال دیگه خودرو هاب درونسوز برمیگردن ولی به صورت هیدروژنی
مازیار
۱۸ آبان ۱۴۰۱حالا محض احتیاط یه خداحافظی جانانه با درونسوزها ضرر نداره😁
یوسف
۱۸ آبان ۱۴۰۱خدایی طراحی های گذشته کجا…. و این اجق وجق های امروزی کجا….
وقتی ماشین های زیر دهه 80 رو میبینم روحم پرواز میکنه…. حالا میخواد ژاپنی آمریکایی اروپایی یا هر کجا باشه…. لعنت به تمام ماشین های جدید….
احمدرضا
۱۸ آبان ۱۴۰۱فقط عکس اون کادیلاک
مهردادکمال
۱۸ آبان ۱۴۰۱ممنون مقاله جالبی بود.
❤BMW❤
۱۸ آبان ۱۴۰۱اون بیامو و سیتروئن رو میخوام
❤BMW❤
۱۸ آبان ۱۴۰۱و فناوری هایی مثل چراق های پیشرفته لیزری
تکنولوژی Emergency Stop Assistant
تکنولوژی Side View Assist رو هم بیامو توشون پیشگام بوده
بی خیال اسم
۱۹ آبان ۱۴۰۱نواوری های بی ام و هم کم نبودن
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۹ آبان ۱۴۰۱چراق؟!!!!