در سال ۲۰۲۳ شاهد تولدهای بزرگی از جهان ماشین خواهیم بود که شامل برخی از محبوبترین خودروها و برندهایی مثل لامبورگینی، کوروت و پورشه ۹۱۱ میشود.
۱-شورلت کوروت
۷۰ سالگی
امسال هفتادمین سالگرد تولد شورلت کوروت است. البته این ماشین شروع خیلی خوبی نداشت و جنرال موتورز در سالهای اولیهٔ تولید کوروت تا مرز پایان دادن به کل پروژه هم پیش رفت اما حالا در سال ۲۰۲۳، کوروت موتور وسط در بهترین وضعیت کل تاریخ خود قرار دارد. تقاضا برای مدل پایهٔ این ماشین همچنان بسیار زیاد است، Z06 به قاتل واقعی سوپرکارها تبدیل شده و نسخههای دیگری مثل هیبریدی هم در راه هستند.
۲-پورشه ۹۱۱
۶۰ سالگی
هرچند فروش پورشه ۹۱۱ رسماً در سال ۱۹۶۵ به بازار آمد اما این خودرو برای اولین بار در پاییز سال ۱۹۶۳ با نام ۹۰۱ رونمایی شد. با اینکه نام این افسانهٔ آلمانی به اصرار پژو تغییر کرد اما حتی پس از گذشت شش دهه همچنان کاملاً مشابه نمونهٔ اولیهٔ خود است. این یعنی پیشرانهٔ ۹۱۱ همچنان در عقب قرار دارد هرچند که کاررا پایهٔ امروزی با ۳۸۵ اسب بخار قدرت تقریباً سه برابر قویتر از اولین ۹۱۱ با موتور ۲ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری است.
۳-هوندا
۶۰ سالگی
هوندا در سال ۱۹۴۶ تأسیس شد اما اولین خودروی خود را در سال ۱۹۶۳ تولید کرد. این یک وانت کوچک بنام T360 بود که طبق قوانین میکروکارهای ژاپنی ساخته شده بود و هرگز به دنبال عرضهٔ جهانی نبود. بااینحال، در سال ۱۹۹۰ هوندا آکورد به پرفروشترین خودروی سواری آمریکا تبدیل شد و در سال ۲۰۲۱ نیز CR-V با فروش ۹۰۰ هزار دستگاهی سومین خودروی پرفروش جهان لقب گرفت.
۴-لامبورگینی
۶۰ سالگی
هرچند لامبورگینی با رونمایی از میورای موتور وسط در نمایشگاه ژنو ۱۹۶۶ شهرت یافت اما پیشینهٔ این شرکت به سال ۱۹۶۳ و پروتوتایپ مدل موتور جلوی ۳۵۰ GTV بازمیگردد. البته GTV به تولید نرسید اما پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V12 آن در اولین محصول تولیدی لامبورگینی بنام ۳۵۰ GT سال ۱۹۶۴ مورداستفاده قرار گرفت و از آن زمان تاکنون این برند را به خاری در چشم اهالی مارانلو تبدیل کرد.
۵-کاترهام
۵۰ سالگی
هرچند لوتوس سون در سال ۱۹۵۷ متولد شد و در سال ۲۰۱۷ شصتمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت اما کاترهام سون امسال پنجاهساله میشود زیرا پس از اینکه لوتوس در سال ۱۹۷۲ به تولید این خودرو پایان داد، کاترهام امتیاز حقوق تولید آن را خرید و سون را در سال ۱۹۷۳ روی خط تولید خود برد. طراح این ماشین، کالین چاپمن فقید اگر ببیند سون به لطف بهسازیهای کاترهام و وفاداری به طرح اصلی هنوز هم خودروی محبوب و جذابی است قطعاً شگفتزده خواهد شد.
۶-مینیونهای کرایسلر
۴۰ سالگی
در دوران محبوبیت کراساوورها بهراحتی میتوان فراموش کرد که مینیونها چه روزگار باشکوهی داشتهاند. مبدع کلاس مینیون کرایسلر بود که به رواج این خودروهای کاربردی بسیار کمک کرد. این شرکت در اواخر سال ۱۹۸۳ اولین مینیون جهان را به بازار فرستاد و یک سال بعد نیز پلیموث نسخهٔ خود از این خودرو را با نام وویاجر عرضه کرد. امروزه مینیون کرایسلر با نام پاسیفیکا شناخته میشود اما نسخهٔ پایهٔ آن که برای خریداران ناوگانی در نظر گرفته شده از نام قدیمی وویاجر استفاده میکند.
۷-آستونمارتین DB5
۶۰ سالگی
آستونمارتین DB5 پس از معرفی در سال ۱۹۶۳ تنها دو سال تولید شد و تفاوت چندانی با DB4 سری V نداشت. اصلیترین بهروزرسانی این خودرو افزایش حجم پیشرانهٔ ۳.۷ لیتری شش سیلندر خطی به ۴ لیتر بود اما DB5 به لطف حضور در سری فیلمهای جیمز باند به چنان شهرتی دست پیداکرده به یک نماد افسانهای تبدیل شد.
۸-کادیلاک اسکالید
۲۵ سالگی
ربع قرن پیش، جنرال موتورز که به رقیبی فوری برای لینکلن نویگیتور نیاز داشت، جیامسی یوکان دنالی را کمی بَزک کرد و با نام کادیلاک اسکالید به بازار فرستاد. حال ۲۵ سال بعد، اسکالید هنوز DNA بدنه روی شاسی خود که با شورلت تاهو و سابربن مشترک است را حفظ کرده و به پرفروشترین شاسیبلند کلاس خود تبدیل شده است.
۹-آئودی TT
۲۵ سالگی
آئودی TT باید از این جشن تولد نهایت استفاده را ببرد زیرا ۲۰۲۳ آخرین سال تولید آن خواهد بود. آئودی در حال جایگزینی این کوپهٔ اسپرت شیک با یک خودروی الکتریکی است اما بعید به نظر میرسد که بتواند همان جذابیت TT را برای طرفداران داشته باشد. این ماشین با وجود استفاده از پلتفرم فولکسواگن گلف، به لطف ظاهر چشمگیر و پیشرانههای جذاب مثل ۲.۵ لیتری پنج سیلندر، یکی از کوپههای شایان توجه بازار محسوب میشد.
۱۰-فورد موستانگ نسل دو
۵۰ سالگی
موستانگی که همه از آن متنفر هستند در پاییز ۱۹۷۳ یعنی تنها دو ماه قبل از بحران نفتی دههٔ ۷۰ معرفی شد؛ بنابراین، عجیب نیست که علیرغم کاهش بزرگ قدرت و پرفورمنس، فروش موستانگ II که بسیار کوچک شده بود نسبت به سالهای پایانی تولید نسل اول تقریباً سه برابر شد. در سال اول تولید موستانگ II پیشرانهٔ V8 برای آن ارائه نمیشد و حتی مدل کینگ کبرا سال ۱۹۷۸ که در تصویر میبینید، با موتور ۵ لیتری V8 تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت داشت.
مهدی
۱۹ دی ۱۴۰۱سال ۸۷ رفتیم اوراقی یه اتاق مونت کارلو ۷۳ بگیرم با اوراقی سر قیمت توافق نکردیم بیچاره پیشنهاد داد با همون قیمت خودش یه موستانگ ۲ هم اشانتیون بزاره روش 🤣 واقعا لکه ننگ خانواده موستانگه
علی
۱۹ دی ۱۴۰۱یه آلمان فن میگفت وقتی پورشه بود لامبو کجا بود!!! الان دقیقا کجایی!!! حالا جواب منو بده وقتی لامبو بود آئودی کجابود؟!!! پس وقتی میگم آئودی اعتبار محصولات اسپورتش از لامبورگینی میاد ، یه دفعه آمپر نچسبون و …. جواب نده!!!
GMA
۱۹ دی ۱۴۰۱علی چرا خود زنی میکنی؟؟
یه نگاه به سال تأسیس اینایی که گفتی بکن بعد توهم بزن که لامبورگینی قبل از پورشه و آئودی بوده😂😂
آئودی سال 1909
پورشه سال 1937
لامبورگینی سال 1963
منطقی باش.
همون لامبورگینی که واسش بالا پایین میپری، خودش زیر مجموعه آئودی هست.
یاسان
۱۹ دی ۱۴۰۱شرکت مادر لامبورگینی مگه ائودی نیست 🤣🤣🤣🤣
Sobhan
۱۹ دی ۱۴۰۱آلمانی فن ها همیشه تعصبی هستن ،ولی خودشون قبول ندارن 😂 هرچی گفتن شما به دل نگیر دست خودشون نیست
RENAULT5
۱۹ دی ۱۴۰۱من خودم آلمانی فنم
به المانی فنا توهین نکن
فورد موستانگ عجب چیزیه
Dian
۱۹ دی ۱۴۰۱داداش یکم آروم…
جنگ که نیست
نقطه!
۲۰ دی ۱۴۰۱چشم من به خاطر شما اصن میگم لامبو رو حضرت آدم تاسیس کرده آلمان هم بلد نیست ماشین بزنه پورشه هم دیروز تاسیس شده آئودی هم اصلا یه انباری وسط کمپانی لامبورگینی هست
عاشق پدال
۲۱ دی ۱۴۰۱واقعا؟
پس من برم کتابای تاریخو دوباره بنویسم
Reza Waffen SS
۱۹ دی ۱۴۰۱لامبورگینی و پورش دو اسطوره بزرگ و محبوب که از پیش قراولان صنعت خوروسازی جهان بودند هستند و خواهند بود
محمدهادی
۱۹ دی ۱۴۰۱قسمت قشنگ ماجرا اینجاست که لامبورگینی با ۶۰ سال قدمت در مقابل مرسدس و آئودی و حتی فراری برندی جدید محسوب میشه
ولی اونقدر جذذذذاب و باظرافت کار کرده که کاملا بین ذهن ها و قلب ها تاریخ دار بودنش مورد قبول کامل واقع شده و امروز همه این شرکتو بعنوان شرکتی اصیل پذیرفتن
اون آئودی تی تی نارنجی پرتغالی چه جیگریه به به❤️❤️
TESLA
۱۹ دی ۱۴۰۱یه خبر خیلی داغ و هیجان انگیز : اولین خودرو الکتریکی فراری که تو سال ۲۰۲۵ رونمایی میشه ، به چهار پیشرانه الکتریکی مجهز خواهد بود که توانایی تولید بیش از ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت رو داره و در زمینه شتاب و پرفورمنس میتونه با امثال : ریمک نورا ، تسلا رودستر ، باتیستا و … رقابت کنه ، منبع خبر : carwow.uk
TESLA
۱۹ دی ۱۴۰۱پدال جان لطفا اخبارش رو پوشش بده
Lamborghini
۱۹ دی ۱۴۰۱وای چقدر هیجان انگیز…
ماشین برقی هیجان داره؟
Reza Waffen SS
۱۹ دی ۱۴۰۱تا تون موقع خوردوسازان میرن سمت 2000 اسب
mahdi-es17
۱۹ دی ۱۴۰۱چارجر؟🙂
مخصوصا مدل 68
mmz2008
۱۹ دی ۱۴۰۱بین اینا شورلت کوروت و لامبورگینی ارزش ادیشن خاص و جشن گرفتن دارن
موستانگ هم که… 😂
Royal Driver
۱۹ دی ۱۴۰۱واقعا مقالهی عالی بود. نگاه کنید به ۹۱۱ زیبایی و اصالت ازش میباره قول میدم این ماشین تا ابد تولید میشه چون برای صنعت خودروسازی هم مهمه. واقعا ناراحت کنندست برام که آئودی قصد تموم تولید تیتی بنزینی رو داره. وقتی نسل اولش رو میبینم فقط خاطرات مجله ماشینی قدیمی توی ذهنم میاد. کوروت هم خودشو ثابت کرد که آمریکایی ها هم توان ساخت سوپرکار های تمام عیار رو دارن.
mmz2008
۱۹ دی ۱۴۰۱(موستانگی که همه از آن متنفر هستند)
یعنی آبروی هرچی ماسل کار بود رو اون زمان فورد برده بود😂
البته توی اون سال ها و دهه ی 80 میلادی آمریکایی ها وحشتناک سقوط کردن
Muscle car fan
۱۹ دی ۱۴۰۱فقط موستانگ ۲۰۰۵ و ۲۰۲۰ و ۲۰۱۵ و ۱۹۷۰ و ۱۹۶۷ و ۱۹۶۵
سه چهار تای دیگش خوب نیستن
R@min
۱۹ دی ۱۴۰۱نسل دو و سه ماستنگ مثل اون بچه ناخلف و لاابالی هستن که از خانواده طرد شدن و پدر حتی اسمشون هم نمیاره 😄😄
ساسان
۱۹ دی ۱۴۰۱پس از 60 سال ، امسال سال رونمایی از پرچمدار جدید لامبورگینیه ، تا دوباره شور و هیجان جدیدی به کالبد صنعت خودرو تزریق کنه ، این چیزیه که مردان سنتا آگاتا درش تخصص دارن.
بیصبرانه منتظر لامبورگینی Tormenta v12 هستیم
مجتبی .
۱۹ دی ۱۴۰۱هرکدوم ازعکسا یک دنیا خاطره ولذت برا طرفدارانشون داره. ازاسکالید تاهوندا واقعا هرکدوم جذابیت خودشونو دارن وبیانگر یک دنیا سلیقه وهنر هستن وواقعا روح دارن ولی ماشینای مدرن امروزی علی رغم تمام برتریهاشون روح وشخصیت مستقلی ندارن.
amirboss
۱۹ دی ۱۴۰۱من بچه بودم یه نفر یه ماستنگ نسل دو آبی رنگ داشت خیلی هم سرحال بود و تا حدودی فابریک. ازش اسم ماشینشو پرسیدم گفت تویوتاست. یه روز صبح داشتم میرفتم مدرسه دیدم زدن چراغ های عقب و آینه هاشو شکسته بودن دیگه از اون روز ندیدمش
coco waffen ss
۱۹ دی ۱۴۰۱واقعا طراحی پورشه 911 به نظر بنده جزو با اصالت ترین و ماندگار ترین طراحی های خودروسازیه.
Arshia m3csl
۱۹ دی ۱۴۰۱تولد پورشه ۹۱۱ دوست داشتنی ماشین مورد علاقم مبارک باشه امیدوارم تا همیشه ۹۱۱ باشه بینمون و امیدوارم کادیلاک اسکالید هم بین ما بمونه و لامبورگینی هم موفق باشه
نقطه!
۲۰ دی ۱۴۰۱🥳👏🏻🕺دست دست
بچه ها بیاین وسط
رقص چاقو فراموش نشه
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۹ دی ۱۴۰۱موستانگ نسل دو مهمه و با ارزش به این دلیل که اگر تولید نمیشد هیچ وقت موستانگ به اینجا نمیرسید و از بین میرفت.نسل دو تولید شد تا نام موستانگ بمونه
پوریا چالش
۱۹ دی ۱۴۰۱350gtاولیش سبز بود
sina
۱۹ دی ۱۴۰۱لامبورگینیش الانم از هشتاد درصد ماشین ها قشنگ تره
Sobhan
۲۰ دی ۱۴۰۱از لامبور گینی قشنگ تر خود لامبورگینیه 🤗
نقطه!
۲۰ دی ۱۴۰۱لامصب مث بنز خوشگله🤩
SinaSVJ
۱۹ دی ۱۴۰۱بچه ها نظر من اینه که لامبورگینی قراره برای 2026 قراره یه ریمستر از میورا برای 60 ساله شدنش بدن مثل کونتاش که توی تولد 50 سالگیش ریمستر شد خواستم بدونم نظر شما ها چیه راجع به این نظریه من؟ مثبت لایک منفی دیسلایک
نقطه!
۲۰ دی ۱۴۰۱فک کنم سن دنبال کنندگان پدال از این ماشینا هم بیشتره😂
منبع:پدال
۲۴ دی ۱۴۰۱پژو ۴۰۵ شد ۳۶ سالش😱
Jj11
۲۷ دی ۱۴۰۱ایران خودرو چند سالشه ???