چشم اندازهفته نامه

10 خودرو که پیشرانه درون‌سوز را به اوج رساندند

خودروهایی که پس از سال‌های ۲۰۱۰ معرفی شدند و با روند کنونی بازار برای برقی‌شدن، برای همیشه بی‌رقیب می‌مانند.

آغاز دهه دوم قرن بیست‌و‌یکم میلادی، زمانی بود که صنعت خودرو رسما حرکت خود را به سوی مدل‌های هیبریدی آغاز کرد. در این سال‌ها، شرکت‌های خودروسازی هنوز به مدل‌های درون‌سوز و خاص خود امید داشتند و در میان محصولات دیجیتالی‌شان، مدل‌های افسانه‌ای را معرفی کردند که رویای بسیاری از کودکان را شکل دادند برخی از آن‌ها به‌عنوان خودرویی بی‌مانند در تاریخ صنعت خودرو ثبت شدند. در ادامه به ۱۰ سوپراسپرت و ابرخودرو نگاه می‌اندازیم که در این دهه خاطره‌انگیز ساخته شدند و میان پیشرانه‌های برقی و بنزینی جابه‌جا می‌شدند؛ خودروهایی که بر سر رسیدن به بهترین عملگرد در خط مستقیم با یکدیگر رقابت می‌کردند.

پورشه ۹۱۸

با گذر از ۲۰۱۰، خودروسازان به استفاده از قدرت برق در پیشرانه ابرخودروهای خود روی آوردند تا در هر زمینه عملکردی، به اوج برسند. یکی از پیشگامان این مسیر، پورشه ۹۱۸ به شمار می‌رفت که نخستین خودروی برقی-بنزینی پورشه به شمار می‌رفت. این خودرو که هم‌اکنون با قیمت بیش‌از ۱.۹۵ میلیون دلار به فروش می‌رسد، بهترین امکانات زمان خود را برای مشتریان متمولش فراهم می‌کرد و به یک موتور ۸ سیلندر v شکل برپایه موتور کلاس LMP2 مجهز شده بود که ۸۸۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. ۹۱۸ برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۵ ثانیه زمان نیاز داشت.

جگوار C-X75

یکی از زیباترین کانپست‌های جگوار در ابتدا به یک میکروتوربین مجهز شده بود که باتری‌های الکتروموتورهای درون چرخ‌های آن را شارژ می‌کرد. سرانجام نسخه‌ای منطقی‌تر آن با یک موتور ۴ سیلندر رونمایی شد که به یک موتور برقی روی هر محور، یک توربوشارژر و یک سوپرشارژر به‌صورت همزمان مجهز شده بود. جگوار برای توسعه این خودرو با تیم مسابقه «ویلیام ریسینگ» همکاری کرده بود. این خودرو در یکی فیلم‌های «جیمز باند» نیز هنرنمایی کرد. در پی تصمیم جگوار، تنها راننده فیلم سینمایی یادشده و راننده تست شرکت سازنده طعم سرعت این سوپراسپرت ۸۹۰ اسب بخاری را چشیدند.

لامبورگینی وننو

برخلاف سایر خودروسازانی چون پورشه که روی موتورهای برقی‌شده تمرکز کردند، لامبورگینی تنها به موتورهای ۱۰ و ۱۲ سیلندر تنفس‌طبیعی خود علاقه نشان می‌داد. در نتیجه انتخاب چنین مسیری، وننو برپایه پلتفرم آونتادور تولید شد که هنوز هم دهان بینندگان را باز نگه می‌دارد. وننو گران‌ترین و کمیاب‌ترین خودروی این شرکت در زمان خود به شمار می‌رفت. موتور V12 آن ۷۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. وننو با وجود بدنه خاص و طراحی برای پیست، مجوز تردد در خیابان‌ها را نیز داشت. ارزش کنونی این خودرو برابر ۸ تا ۹ میلیون دلار تخمین زده می‌شود؛ البته اگر کسی فروشنده آن باشد!

فورد GT

نسل دوم سوپرخودروی خیابانی و مشهور فورد بار دیگر نام این برند آمریکایی را بر سر زبان‌ها انداخت. این خودرو که توسط مجموعه کانادایی، «مولتی‌ماتیک»، تولید شد، به طراحی منحصربه‌فرد و بدنه‌ای حفره‌دار مجهز بود که به بهبود آیرودینامیک آن کمک شایان می‌کرد. موتور V6 تویین توربوی این خودرو توان تولید ۶۴۷ اسب بخار قدرت را داشت و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به کمتر از ۳ ثانیه زمان نیاز داشت. قیمت کنونی این خودرو ۱.۱۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

آستون مارتین وان-۷۷

یکی دیگر از محصولات مولتی‌ماتیک در دهه دوم قرن ۲۱ میلادی، وان-۷۷ به شمار می‌رود که در نتیجه همکاری بین این برند و آستون‌مارتین انگلیسی متولد شد. رساندن این سوپراسپرت کمیاب از مدل مفهومی به خط تولید چهار سال زمان برد. این خودرو به شاسی کربنی مونوکوک مجهز بود که میزبان موتور ۷.۳ لیتری V12 آستون‌مارتین می‌شد. پیشرانه یادشده توان تولید ۷۵۰ اسب بخار قدرت و رسیدن به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را داشت و در میان سریع‌ترین خودروهای زمان خود شناخته می‌شد. همان‌گونه که از نامش پیدا است، تنها ۷۷ نمونه از این سوپراسپرت تولید شد که امروزه با قیمتی حدود ۳ تا ۴ میلیون دلار به فروش می‌رسند.

لکسوس LFA

سوپراسپرت خوش‌صدای ژاپنی با گذشت یک دهه از زمان تولد خود، در حال دریافت توجهی است که لیاقتش را دارد. موتور V10 این خودرو از فناوری برنامه فرمول ۱ تویوتا استفاده کرده و ۵۵۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. بهره‌‌مندی از جعبه‌دنده دستی، بدنه تمام فیبرکربنی، حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعتی، ظاهر بی‌مانند و صدای خشمگین موتور ۱۰ سیلندر از ویژگی‌های شاخص این خودرو به شمار می‌رفتند. تنها ۵۰۰ دستگاه از آن تولید شدند که هم‌اکنون با قیمتی نزدیک به ۱ میلیون دلار معامله می‌شوند.

مک لارن P1 و فراری لافراری

P1، لافراری و ۹۱۸ سه ابرخودرو بودند که با لقب سه‌گانه مقدس صنعت خودرو شناخته می‌شدند. هر سه آن‌ها نخستین حرکت سازندگانشان در راستای برقی‌کردن ابرخودروهایشان به شمار می‌رفتند و در زمینه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شدند. ابرخودروی مک‌لارن به یک پیشرانه V8 مجهز شده بود که ۹۰۰ اسب بخار قدرت ترکیبی را به محور عقب می‌‌فرستاد و مانند پورشه رقیب می‌توانست در حالت تمام برقی حرکت کند. در سوی دیگر، لافراری به موتور ۶.۳ لیتری ۱۲ سیلندر اسب‌های سرکش ایتالیایی مجهز شده بود و روی‌هم‌رفته ۹۴۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. P1 و لافراری امروزه به‌ترتیب با قیمت حدودی ۲.۳۵ و ۱.۴ میلیون دلار به فروش می‌رسند.

آئودی نانوک

در زمانی که شاسی‌بلندها هنوز بازار خودرو را قبضه نکرده بودند، آئودی در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ مدل مفهومی نانوک کواترو را رونمایی کرد؛ خودرویی که به‌طور همزمان نمای سوپراسپرت R8 و دوج چلنجر را با هم ادغام می‌کرد. نانوک با بهره‌مندی از موتور V10 لامبورگینی ۵۴۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و با وجود ماهیت بلندقامت خود می‌توانست به سرعت ۳۰۴ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. سیستم چهارچرخ محرک آئودی هم چاشنی این خودرو به شمار می‌رفت. هدف از رونمایی آن، به تصویرکشیدن قابلیت‌هایی بود که بعدا در تولید اوروس و اوراکان استارتو معرفی شدند.

دوج وایپر ACR اکستریم آئرو

این خودرو یکی از خاص‌ترین محصولات برند دوج و زیربرند وایپر به شمار می‌رفت که سازندگان آن برای زنده نگه داشتنش هزینه زیادی کردند. دوج وایپر ACR اکستریم آئرو پا را از فرمول متداول مسابقات کلاب ریسینگ آمریکایی فراتر گذاشت و با بهره‌مندی از بال تطبیق‌پذیر عقب، تیغه‌های سپر جلو، اسپلیتر مسابقه‌ای و چند قطعه دیگر ۶۸۰ کیلوگرم نیروی عمودی تولید می‌کرد. این وایپر موفق شد رکورد سرعت ۱۳ پیست آمریکایی مانند «لاگونا سکا» و «رود آتلانتا» را بشکند. البته عملکرد خط مستقیم آن به‌خاطر تمرکز روی ضریب پسار (درگ) بالا کاهش پیدا کرده بود. موتور V10 وایپر ۲۳۶ هزار دلاری، ۶۴۵ اسب بخار تولید می‌کرد.

بوگاتی شیرون

نمی‌توان از سال‌های پس از ۲۰۱۰ یاد کرد و از بوگاتی نام نبرد. هرچند شیرون به اندازه ویرون انقلابی نبود اما از اجزای مشترکی چون موتور چهارتوربو W16، سیستم چهارچرخ محرک و شاسی فیبرکربنی استفاده می‌کرد. پیشرانه قدرتمند بوگاتی توان تولید ۱,۴۷۶ اسب بخار قدرت را داشت و می‌توانست این خودرو را به سرعت محدودشده ۴۱۷.۶ کیلومتر بر ساعت برساند که بعدا در مدل‌هایی چون شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ پلاس برداشته شد. قیمت مدل‌های گوناگون این ابرخودرو که هنوز هم درحال تولید است از ۳ تا ۱۲.۵ میلیون دلار متغیر است. به نظر شما کدام مدل‌های دیگر شایستگی حضور در این فهرست را داشتند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۵۶ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3676 ديدگاه)

    عجب پستی لعنتیا همشون فوق خوشگلن مگه میشه عاشقشون نشد

    موافقم 65
    مخالفم 2
  2. VIPER

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2625 ديدگاه)

    سیستم عنوان گذاری عوض شده
    پیشتر عنوان یا نام ماشین بود بعد عکسش

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. نوید صفی خانی

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (15 ديدگاه)

      اره بد شده

      موافقم 9
      مخالفم 2
  3. amir

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3676 ديدگاه)

    بوگاتی رو فاکتور بگیرم وننو فورد جیتی و استون مارتین وان و ۹۱۸ رو انتحاب میکنم

    موافقم 21
    مخالفم 4
  4. amir

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3676 ديدگاه)

    در آخرم توجه ابوحمزه(پیام) رو به لکسوس ال اف ای جلب میگنم که ازش به عنوان شکست یاد میکنه
    کدوم شکستی یک ملیون دلار فروخته میشه؟

    موافقم 54
    مخالفم 7
    1. پیام

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2156 ديدگاه)

      خیلی از ماشینایی که نسلش نثل دایناسور منقرض میشه رو این قیمت می فروشن! اگه نگاهی به تعداد زیادی از ماشینای قدیمی حتی اون در پیتاش بندازی متوجه میشی! من توجهت رو به تمام تست شتاب‌ها دعوت می کنم که LFA توشون با فاصله کیلومتری بازنده بود! همیشه آخر بود!! خوبه کلیپاش هستن! همه میدونن که ژاپن جایگاهی تو ماشینای کلسیونی نداره! اگه دنبال چنین جایگاهی هستی میتونی بری سراغ بنز و بی ام و و لامبورگینی و … .

      موافقم 5
      مخالفم 55
      1. amir

        ۱۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (3676 ديدگاه)

        توی تست شتابم خودروسازی بی تی اس به لطف آرمیچر ها که گشتاور رو به صورت آنی در اختیار قرار میدن به این عددا که عددای خفنی نیست و سایر برندها خاطره دارن باهاش رسیدن حتی همون جاپونی که عقب موندس و مسخرش میکنی که برقی بلد نیست بسازه شش سلیندرشو تیون کنی تا ۲هزار ۳ هزار اسب و صفر تا صد زیر ۳ میده بنز و بی ام و خاطره دارن با زیر سه سوپراسپرت و هایپرکارم که هیچی حتی تسلاهم جلوتره از شتاب برقی ها

        موافقم 24
        مخالفم 6
      2. Jdm& muscle

        ۱۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (42 ديدگاه)

        تویوتاlfa رو برا قدرت نمایی ساخت میدونست ضرر میده
        دوما موتور 10 سیلندر آلومینیومی تیتانیوم اون رو کل دنیای معترفن بهترین تقریبا!!!
        حالا تو بیا موتور تتا رو باهاش مقایسه کن چیوندا فن

        موافقم 25
        مخالفم 9
        1. B

          ۱۹ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (917 ديدگاه)

          دقیقا اصلا lfa برای این ساخت که برای برند لکسوس نامی دست و پا کنه و به عنوان یه برند پیشرفته و لوکس بشناسنش و یکی از بهترین خوش صدا ترین خودروهای تاریخ بود موتورشم با همکاری یاماها ساخته شد

          موافقم 8
          مخالفم 3
    2. مجتبی .

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1218 ديدگاه)

      امیرآقا نرود میخ آهنین درسنگ. تمام دنیای خودرو این ماشین رو قبول دارن جز عده ای که هیچکس حتی بیمه ها هم گردن نمیگیرنشون.

      موافقم 26
      مخالفم 1
    3. همایون

      ۱۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (810 ديدگاه)

      خدایی بعید میدونم مردم خود کره‌ و ژاپن مثل ما ایرانیا سر صنعت خودروشون باهم دعوا داشته باشن
      یکی دیگه میسازه یکی دیگه سوار میشه بعد دعوا و مرافعه میرسه به ما ایرانیا

      موافقم 13
      مخالفم 1
  5. parhamiof

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (752 ديدگاه)

    جای موتور های تتا لامبادا خالی😔

    موافقم 23
    مخالفم 3
  6. Mamad

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    فقط وایپر

    موافقم 33
    مخالفم 4
    1. محمدهادی

      ۱۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2476 ديدگاه)

      وایپر نسخه نهایی و آستون ۷۷ تو این لیست ذهن منو بدجور درگیر کرد
      وننو چه ارزش سرسام آوری داره!
      چرا؟!

      موافقم 11
      مخالفم 1
  7. Scuderia Ferrari

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4064 ديدگاه)

    شاید دیگه هیچ هایپرکاری به زیبایی LaFerrari تولید نشه

    موافقم 38
    مخالفم 14
    1. الف.ی

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1781 ديدگاه)

      پاگانی:
      آیا من یک لطیفه هستم برای تو؟

      موافقم 29
      مخالفم 11
    2. B

      ۱۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (917 ديدگاه)

      لا فراری خیلی زیباست اما برای من زیباییش کنار فورد gt و p1 و گنیگزگ آگرا و پاگای زوندا قرار میگیره البته اگه بتونیم فورد gt رو هایپر کار قلمداد کنیم :) چون قیمتی در حد هایپرکار ها داره میگم
      نمای پشتش فوق العادست

  8. ARIAN

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    دوستان عزیز لطفا خورده نگیرید از نظر من موتور وننو چون اساساً هیییچ فرقی با اونتادور sv نمیکرد نمیشه گفت خیلی انقلابی بود یا این آئودی نانوک هم همینطور انجین خیلی شاخصی نداشت که بشه گفت درونسوز هارو به اوج رسونده. البته بقیه اعضای لیست رو هستم اونم زیاد. موتور lfa با کمک یاماها تولید شد و تولیدش سال های تولید طول کشید یا انجین one-77 که ساخت کاسورث هست و از نظر من بی نهااااایت جذاب و خفن و البته خوش صداس. بوگاتی هم نیاز به تعریف نداره چون دیگه بر کور و کر و چرنده و پرنده و انسانیان و جنیان هم عیانه که شاهکار محض و حد نهایی تمام درون سوز های قرن 21 هست اونم با انجینی که همه میشناسیم. وایپر عالی بود و هروقت نگاهش میکنم افسوس میخورم که چرا نسل جدیدش توسعه پیدا نمیکنه و یهو یادم میفته که دوج دوتا اسطوره به نام چارجر و چلنجر رو کشت معلومه یه 10 سیلندری مثل وایپر رو توسعه نمیدن البته ما ماشین باز ها به 8 سیلندرش هم راضی هستیم. مکلارن p1 که موتورش رو وام دار مدل قبلی مکلارن به نام mp4_12c هم فوقالعاده هست و لافراری با اون انجین باور نکردنیش که با سیستم کِرز f1 و بهترین طراحی ظاهری بین تمام خودروهای جهان عجین شده هم جای هیچ حرفی باقی نمیزاره. زیاد حرف زدم ببخشید خودمم خسته شدم. مخلص دوستان😅

    موافقم 25
    مخالفم 4
    1. B

      ۱۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (917 ديدگاه)

      بجای شیرون بهتر بود ویرون در لیست قرار بگیره چون اساسا شیرون همون موتور رو با ارتقا و بهبود داره ویرون بیشتر هم سروصدا کرده بود :)

  9. Drifter

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    هر کدوم از اینا رو به من بدید تا آخر عمرم راضی‌ام و دیگه هیچی هم نمیخوام 🥲
    فرقی هم نداره کدوم ، فقط یکی از این ماشینای توی لیست بالا باشه لطفا 🙏

    موافقم 22
    مخالفم 2
  10. سالار فصل

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    تا ابد LFA

    موافقم 33
    مخالفم 53
  11. فرشاد

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (928 ديدگاه)

    اوففف
    مثلث مقدس دنیای خودروسازی که هیچی جز تعریف نمیشه بهشون گفت
    مابقی هم عالی بودن بخصوص فورد جی تی وایپر و سامورایی شبای توکیو

    موافقم 28
    مخالفم 1
  12. مهدی

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (123 ديدگاه)

    یاده اون مطلب افتادم چند سال پیش اگه اشتباه نکنم ۳سال پیش حتی نمونه های صفر کیلومتر لکسوس ال اف تو نمایندگی مونده بود کسی نمیخریدش
    الان بعداز چند سال متوجه شدن چی ساخته لکسوس و چقدر جولوتر از همه چقدر تکنولوژی ریخته تو این ماشین
    نمونه های کم کارکرده شده ۱ملیون دلار
    😶😶😶

    موافقم 22
    مخالفم 45
  13. sinasvj

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (426 ديدگاه)

    مگه کسی عقلشو از دست بده بخواد وننو رو بفروشه حتی با قیمت 20 میلیون دلار

    موافقم 15
    مخالفم 11
    1. Amir

      ۲۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (74 ديدگاه)

      شاید به پول نیاز داره

  14. Arya

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (62 ديدگاه)

    واقعا ادم شگفت زده‌‌ میشه از این همه حجم زیبایی
    لافراری و p1 و 918 که الحق لایق لقب سه گانه مقدس دنیای خودرو هستن و هیچ حرفی واسه گفتن نمیزارن
    بوگاتی هم مه همه دیگه میدونن چه هیولاییه
    آستون مارتین و لامبو و لکسوس هم که چیزی به ذهنم نمیرسه برای توصیفشون
    و اما و اما اگه بخوام از این لیست سخت یک ماشینو انتخاب کنم قطعا دوج وایپر انتخابم خواهد بود
    موتور v10 و 8.4 لیتری تنفس طبیعی با صدای گیرا و گوش نواز و گیربکس دستی و با ظرفیت تیونینگ فوق العاده بالا که یک وایپر تا 3500 اسب تیون شده داریم میتونید یوتیوب ببینید واقعا محشره این ماشین همه جوره و حیف و واقعا حیف که خیلی زود خداحافظی کرد این افسانه

    موافقم 25
    مخالفم 2
  15. حسن

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2127 ديدگاه)

    ساخت هر کدوم از اینها نیاز به نوابغی داره که تو کار خودشون به شکوفایی رسیده باشن
    اینها معجزه ان معجزه های علم و دانش و مهارت و استادی در کاری که هر فرد در انجامش تخصص داره

    موافقم 25
  16. الف.ی

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1781 ديدگاه)

    4 سیلندر مرسدس A45 با بیش از 400 اسب بخار قدرت جا داشت توی لیست باشه
    همچنین مرسدس اس ال اس بلک سریز V8 6.2 لیتری با 662 اسب بخار تنفس طبیعی
    V8 های کونیگزگ
    این لیست تمومی نداره

    در مورد وایپر اونجا که نوشتید:
    «البته عملکرد خط مستقیم آن به‌خاطر تمرکز روی ضریب پسار (درگ) بالا کاهش پیدا کرده بود»
    بهتر نبود از داون فورس به جای ضریب پسا استفاده کنید؟
    چون فرق هست بین داون فورس و درگ، هر چند هر دو باعث کاهش بیشینه سرعت میشن
    هیچ خودروسازی روی بالا بردن درگ ماشینش کار نمیکنه

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. علی صفرپور

      ۱۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (172 ديدگاه)

      در این مورد… نیروی عمودی بیشتر حاصل ضریب پسا بالاست و از هم جدا نیستن. چون با استفاده از قطعانی آیرودینامیک مثل بال و… به این نتیجه رسیدن. بنابراین عملکرد خط مستقیم تحت تاثیر تمرکز سازنده روی ضریب پسا قرار گرفته تا عملکرد خودرو رو سر پیچها بهتر کنه و مشخصا هدفشون رسیدن به سرعت‌های خاص نبوده.

      1. الف.ی

        ۱۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1781 ديدگاه)

        ممنون از شما آقای صفرپور

  17. blackwing

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1318 ديدگاه)

    تو نمایشگاه First Motors دوبی یک دستگاه وننو هست به قیمت ۱۳ میلیون دلار !

    من بین اینا لافراری ، فورد GT و بوگاتی شیرون رو خیلی هستم !!!
    البته وایپر هم واقعاً مردونه‌ست 😎

    موافقم 21
  18. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1597 ديدگاه)

    قیافش یه جوری انگار میخواد بخورتت
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/008-audi-nanuk-quattro-concept-front.jpg

    موافقم 9
    مخالفم 1
  19. R@min

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2095 ديدگاه)

    متاسفانه مقالات فنی موتورترند هم از آموزش نصب ادوات موتور به این لیست های مسخره و دم دستی رسیده، آخرین سنگر درست حسابیشم داره خراب می کنه.

    به جز ویرون و مثلث هایپرکارها که اون هم در مورد آیرودینامیک و تکنولوژی هیبرید بود در بحث موتور پیشرفتی به وجود نیاوردن و بقیه لیست اصلا کاره ای نیستن.

    با چه رویی ۴۸۸ پیستا، amg black series، والکری و C8 Z06 یا حتی ۶ سیلندر پورشه نیاورده واقعا عجیبه !!! اینا موتورهای بنزینی جلو بردن تو این دهه و حتی تو این قرن نه یه پوشراد ۸ لیتری که نسبت حجم ب قدرتش به ۱۰۰ اسب هم نمیرسه، محصولات لیست خیلی خوبن ولی مهندسی برتر نیستن تفاوتی ایجاد نکردن.

    موافقم 19
    مخالفم 5
    1. M@M@DRZ911

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (366 ديدگاه)

      رامین جان یادمه یه جایی تو یه پستی گفتی که توی فرصت مناسب درباره انجین ۹۱۸ و سیستم هیبریدیش و کلا درباره این ماشین توضیح میدی .
      اینم پست مناسب دمت گرم 😉
      در ضمن شیرون تو لیست بود نه ویرون هرچند که اصل کار همون ویرون بود.

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۱۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2095 ديدگاه)

        آره فکر کنم پارسال بود !

        918 یه موتور 4.6 لیتری میل لنگ تخت اتمسفریک و 599 اسب با کد M18.00 داشت و از نمونه مسابقه ای R S spider تو اوایل قرن در کلاس LMP2 با افزایش حجم 1.1 لیتری استفاده شد. از اونجایی که موتور مسابقه ای داشت و بین دو رقیب دیگه تنها نمونه مسابقه ای بود وزن پایینی داشت (در حدود 135 کیلو) و دور موتور بالایی هم داشت که تا 8700 دور اوردنش پایین. بور سیلندر با نمونه مسابقه یکسان بود اما استروک افزایش داشت و تمام قطعات برای دوام بیشتر با منیزیم و آلومینیوم فورج کاری شده تقویت شد. این تنها موتور میل لنگ تخت تاریخ پورشه هست و بسیار گرون دراومد و بخاطر همین موتور عملا حاشیه سود پورشه رو این ماشین خیلی کمتر از رقبا بود. سیستم تزریق سوخت و ابزار کنترلی خودرو و ECU توسط بوش ساخته شد. سیستم کنترل داده های دریافتی به ECU این ماشین خیلی پیچیده طوری که حتی تو نمونه های جدید پانامرا هیبریدی هم این پیچیدگی وجود نداره. ECU پانامرا هیبرید بیست و پنج هزار data label بررسی می کنه در حالی که 918 با 55 ECU مجزا چهل هزار data label بررسی می کنه.

        گیربکس و سیستم الکترونیکی محصول با مشارکت و همکاری بوش توسعه داده شد. دو موتور الکتریکی یکی عقب پشت موتور با قدرت 154 اسب و یکی رو محور جلو با قدرت 127 اسب مجموعا با موتور بنزینی 875 اسب قدرت و 1280 نیوتن گشتاور تولید می کرد که موتور عقبی نقش ژنراتور اصلی داشت و با یه کلاچ الکترونیکی ارتباط دو تا موتور الکتریکی قطع می شد تا در مواقع لزوم بین موتور بنزینی و الکتریکی شیفت بشه. سیستم ذخیره انرژی یک باتری لیتیوم یونی 6.8 کیلووات ساعتی 312 سلولی خنک کننده مایع داشت که در پشت صندلی راننده بود و باتری‌ها هم با ترمز احیاکننده و گاز خروجی اضافی از موتور شارژ می شد.

        شاسی 918 هم یه نمونه تک و منحصر بفرد فیبرکربن و پلاستیک بود که بخش اعظم زمان توسعه این ماشین به خودش اختصاص داد و بارها خرابش کردن و از اول ساختن تا به نتیجه مطلوب برسن که اگر اشتباه نکنم تو انگلیس توسعه داده شد. با این حال وزن نزدیک 1.7 تنی نزاشت این ماشین اونطور که باید بدرخشه، تقریبا 100 و 200 کیلو سنگین تر از لافراری و P1 بود.

        همه بخش های فنی این ماشین تک و منحصر به 918 هست و تو محصولات هیبریدی بعدی نمونه های ساده شدش هست که اصلا قابل مقایسه نیستن.

        موافقم 20
        مخالفم 3
        1. M@M@DRZ911

          ۱۹ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (366 ديدگاه)

          🙏👌

    2. Amir 2*106

      ۱۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (12 ديدگاه)

      وایپر : اون که 4000hp سر چرخ میده عمه منه
      چطور فک میکنی
      اینجا فقط بحث سر قدرت نیست
      ساده تر از وایپر برای اول شدن توی این لیست کسی نیست
      چه قیمتی که همین الانش پایین تر از همس
      چه سر پیچ ها که تو این لیست بالاتر از همس
      کدومشون با شیشصد اسب تونستن هفت دیقه
      یکی از معروفترین پیست های جهان رو بزنن
      کدومشون چهارصد متر رو توی شیش و نه دهم طی کردن
      کدومشون اینقد ساده و زیبا و انقدر با مشتری راحت بوده که برای هرکدوم از خریدار هاش تریم جداگونه و بخصوصی در اختیارشون بزاره
      رامین جان ساده ترین خودرو وایپره

      موافقم 10
      مخالفم 5
      1. R@min

        ۱۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2095 ديدگاه)

        این تیتر مجله موتور ترند راجب محصولاتی هستن که موتورهای بنزینی به اوج رسوندن ! وایپر با لیست مقایسه نکن با تکنولوژی خودروسازی مقایسه کن که هر زمان محصول شاخصی بوده ولی مهندسی برتر نبوده.

        بحث تیون هم بخاطر حجم بالاش هست و سادگی موتور شق القمری صورت نگرفته !

        موافقم 6
        مخالفم 5
    3. Amir 2*106

      ۱۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (12 ديدگاه)

      رو راست ترین انجین هم همین پوشراد وایپر بود که با قیمت صد هزار دلاری وایپر، نه لیتر حجم به مشتری میداد و با زبون بی زبونی جار میزد که بوگاتی با چهار میلیون دلار و چهار توربو داره هزار و پونصد اسب میگیره ، درسته محدود شدس اما کی جرعت تیون یه خودرو چهار میلیون دلاری رو داره که حتی صاحب بوگاتی فکر به تقویتش هم نکنه
      من نمیگم پیشرفت و پیچیدگی در خودروهای روز و استفاده از اونا بده اما هزینه هنگفت و سود کلانی رو خودروسازهایی مثل پورش میگیرن تا چنین تکنولوژی رو به مشتری تحویل بدن
      که ارزشش رو داره
      اما زمانی که وایپر نباشه
      خیلی ساده تمام چیزهایی که مردم میخوان رو داشت اما ….

      موافقم 3
      مخالفم 3
  20. علی یوسفی

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (269 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت بنظرم کوروت zr1 و لامبورگینی سنتناریو و هنسی ونوم و کوئنیگزگ agera rs هم با تعدادی دیگه میتونست در این لیست باشه ولی انصافا لیست بسیار عالی تهیه کردین و امیدوارم در دهه های آینده هم خودروهایی با این جذابیت و شکوه و اصالت ببینیم.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  21. صدرا غلامی

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    کونیگزگ جا نداشت توی این مقاله؟

    موافقم 5
    مخالفم 3
  22. H2

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (378 ديدگاه)

    طراحی لامبورگینی وننو
    انجین لکسوس LFA
    کاراکتر دوج وایپر

    موافقم 19
    مخالفم 3
  23. مجتبی .

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1218 ديدگاه)

    ازاون لیستا که هیچ جوره نمیشه یکیشو انتخاب کرد.اینا هرکدوم دنیایی علم تکنولژی وسلیقه پشتشونه انتخاب یکیش غیر ممکنه مگه براطرفدار دوآتیشه یکی ازبرندها. همونم شاید نشه کدوم طرفدار فراری میتونه ازاین وننوی افسانه ای لذت نبره یاهرکدوم دیگه. آقا من همشون البته فیلم وپوستراشون..

    موافقم 6
    مخالفم 1
  24. M.Kkarimi

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (862 ديدگاه)

    با وجود اینکه تک تکشون ( البته خب بجز اون آئودی و جگوار ) یه تیکه از قلبم رو اشغال کردن و ول کنشم نیستن … ولی بنظرم یا بوگاتی ، وایپر ، وننو ، فورد GT نباید تو این لیست میبودن و خیلیای دیگه جایگزینشون میشدن یا حداقل تیتر مطلب باید عوض میشد …
    پستیه که تا آخر آدمو به وجد میاره ولی جسارتا یکم زرد و نامربوطه …

    موافقم 3
    مخالفم 11
  25. سوشیانت

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3602 ديدگاه)

    طراحی و مهندسی فورد جی تی توسط مهندسان فورد انجام شده و مولتی ماتیک فقط مونتاژ میکنه

    موافقم 9
    مخالفم 13
  26. yaghoub

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (348 ديدگاه)

    شاهکار
    اثر هنری
    یا شاید هم معجزه

  27. Zahid AMG. 2005

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (88 ديدگاه)

    من عاشق همشون هستم خیلی ماشین های عالی هستن اما فورد جی تی و وایپر یه چیز دیگس

    موافقم 10
    مخالفم 1
  28. Navid A J

    ۱۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3774 ديدگاه)

    911 GT3

  29. Soroush

    ۱۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (198 ديدگاه)

    همشون شاهکارن‌مخصوصا اون سه گانه افسانه ای(p1 لافراری و ۹۱۸)به شدت جذابن
    ولی cx۷۵ لیاقتش بیشتر از چیزی بود که بهش رسید…
    کاش تولید میشد

  30. parsa1383

    ۱۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    p1 ، لافراری ، LFA

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا