بدونشک همه علاقهمندان دنیای خودرو، زمانی رؤیای داشتن یک «فراری» را در سر پروراندهاند. هر کسی که اخبار مرتبط با قیمت این خودروهای مناسب برای مجموعهداران را دنبال کرده، حتماً این موضوع را قبول دارد که این رؤیا در حال حاضر بسیار دستنیافتنی است. در واقع، قیمت نادرترین و بهترین فراریها در حراجیها، سر به فلک میکشد؛ به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۴ در حراجی Bonham، یک فراری 250GTO مدل ۱۹۶۲ با قیمت ۳۴/۶۵ میلیون دلار به فروش رسید. و در همین اواخر نیز، RM Sotheby’s یک ۲۹۰ MM اسکاگلیتی اسپایدر مدل ۱۹۵۶ را با قیمتی بیش از ۲۸ میلیون دلار فروخت.
با همه این حرفها، نباید برای فراموشکردن رؤیای «فراری» عجله کنید. در واقع، هنوز تعداد زیادی از محصولات فراری باقی میمانند که قیمت آنها نصف چیزی است که باید برای مدل مقرونبهصرفه ۲۰۱۶ فراری، یعنی کالیفرنیا T بپردازید. در حالی که قیمت کالیفرنیا T برابر ۲۰۲ هزار و ۷۲۳ دلار است، برای کسی که میتواند یک کوروت جدید تهیه کند، امکان انتخاب یک فراری باتجربه نیز وجود خواهد داشت.
تا این اواخر، افزایش قیمتها بیشتر بر روی خودروهای دوره «انزو» و آنهایی که قبل از فوت مؤسس کمپانی در سال ۱۹۸۸ تولید شدهاند، متمرکز بودهاند. در اینجا ۱۰ نمونه از فراریهای خاص را مرور خواهیم کرد که با وجود اینکه ۴ نمونه از آنها در دوره «انزو» قرار دارند، ولی به دلایلی ارزش آنها چندان بالا نرفته است. لازم به ذکر است که قیمت این خودروها با استفاده از ابزار ارزشیابی Hagerty Insurance بهدست آمدهاند و در همین حال، یک سری بررسیهای ثانویه با استفاده از نتایج حراجیهای اخیر و «راهنمای قیمتگذاری خودروهای اسپورت بازار» انجام شده است.
فراری دینو 308GT4
برخی این مدل را یک «فراری» نمیدانند و تا حدودی حق هم دارند؛ چرا که مدلهای اولیه دینو، خودروهای سطح پایینتری محسوب میشدند و نشان اسب برخاسته را دریافت نکرده بودند. ولی در مدلهای بعدی ۳۰۸، فراری ایده داشتن یک برند زیرمجموعه کمپانی را کنار گذاشت و این خودرو را در کنار مدلهای GTB و GTS با نشان «فراری» عرضه کرد. البته به صورت رسمی، فروش GT4 در بازار ایالات متحده تا قبل از مدل سال ۱۹۷۵ آغاز نشد.
«هاگرتی» قیمت یک GT4 را با کیفیت حضور در یک همایش، برابر ۸۸۷۰۰ دلار برآورد میکند و این در حالی است که یک نمونه متوسط از آن را احتمالاً میتواند با قیمتی زیر ۵۰ هزار دلار پیدا کرد. در ۱۸ ماه گذشته شیب زیادی متوجه قیمت این مدل شده که این شیب از دیگر شاخصهای بازار نیز بیشتر است. بنابراین، به نظر میرسد پولهای بزرگی در راه خرید 308GT4 باشند.
فراری 400i
به دو دلیل باید فراری 400i را گاو پیشانی سفید فراریها دانست؛ اول اینکه این اولین مدل فراری با آپشن گیربکس اتوماتیک بوده است. اولین نمونههای این خودرو با گیربکس «بورگ-وارنر» همراه بودهاند و بعداً از گیربکس توربو-هیدراماتیک ۴۰۰ جنرالموتورز استفاده کرده اند. همچنین این مدل هیچگاه به صورت رسمی به بازار امریکا وارد نشد. فراری 400i جایگزینی برای مدل ۳۶۵ GT/4 بود.
به گفته «هاگرتی»، مدل ۱۹۸۲ از فراری 400i در یک شرایط معمولی میتواند حدود ۲۵ هزار و ۲۰۰ دلار مبادله شود. این در حالی است که یک نمونه بینقص از آن میتواند قیمتی نزدیک به ۴۰ هزار دلار داشته باشد. چنین مبلغی واقعاً برای یک «فراری» فوقالعاده است؛ مخصوصاً اینکه میتوانید سوار چیزی شوید که اتومبیل «تام کروز» در فیلم «مرد بارانی» بوده است.
فراری 308GTSi
308 در فرمهای برلینا (GTB) و اسپایدر (GTS) در طول سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۹ در خط تولید باقی ماند و در ۴ سال پایانی این بازه زمانی، به مدل مشابه ۳۲۸ ارتقا پیدا کرد. این خودرو عده زیادی را به یاد سریال تلویزیونی «مگنوم، کارآگاه خصوصی» میاندازد و نسلی که در آن دوره بزرگ شدهاند، اینک در زمینه کلکسیونهای خودرو بسیار فعال هستند. بنابراین میتوان انتظار داشت که قیمتها برای این مدل بهسرعت افزوده شود. البته خوشبختانه تعداد نمونههای تولیدی 308GTSi بالا بوده و همچنین، شروع قیمت آنها از مبلغ پایینتری بوده است. در نتیجه، از مبالغ دیوانهوار برای این مدل خبری نیست. این در واقع، اولین مدل تولید انبوه فراری به شمار میرود.
یک مدل ۱۹۸۲ از ۳۸۰ GTS در «کوئِیل گدرینگ» سال ۲۰۱۵ با قیمتی بیش از ۷۲ هزار دلار به فروش رسید؛ یعنی دقیقاً مبلغی که برای یک مدل جدید 328GTB در سال ۱۹۸۸ باید پرداخت میشد. این در حالی است که یک مدل معمولی و خوب ۳۰۸ میتواند قیمتی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار داشته باشد. این موضوع را نیز باید درنظر داشته باشید که مدلهای کوپه کمیابتر از مدلهای سقفباز هستند.
در مورد نگهداری نیز باید گفت که باید منتظر نیاز مداوم به تعویض تسمه تایم گرانقیمت این خودرو باشید. فرسودگی خودرو مطابق با کیلومتراژی است که طی کرده است و اگر بتوانید کارهای پیشگیرانه مناسب را انجام دهید، با هزینههای زیادی برای تعمیر روبرو نخواهید شد.
فراری تستا روسا
تستا روسای «مو قرمز» در سال ۱۹۸۵ جایگزین 512BB (باکسر برلینتا) شد و در پوسترهای عجیب و غریب اتومبیل در دیوار اتاقهای اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی جای گرفت. طرفداران سریال «فساد میامی» به خوبی این مدل موتور وسط و خودنما را میشناسند؛ خودرویی که فراری به تهیهکنندگان تلویزیون داد تا از ساخت ماکتهای تقلبی آن دست بردارند.
یک نمونه متوسط از این مدل میتواند با قیمتی بین ۱۱۲ تا ۱۲۰ هزار دلار مبادله شود. این در حالی است که برای یک نمونه بسیار خوب از آن احتمالاً باید ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار دیگر به این مبلغ اضافه کرد. ارزش این خودرو روز به روز در حال افزایش است، ولی با روندی بسیار آهستهتر از شرایطی که 512TR و M در سال گذشته داشتهاند.
فراری 348ts
مشتریهای فراری گونهای «تستا روسا» را در کلاس قیمتی V-8 طلب میکردند و پاسخ مارانلو به این مطالبه، مدل ۳۴۸ بود. این خودرو که فاصله سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵ در خط تولید فراری قرار داشت، از یک موتور ۳/۴ لیتری V-8 با قدرت ۳۰۰ اسببخار برای پیشرانه استفاده میکرد.
فراری 456GT
این مدل که اولین بار در سال ۱۹۹۵ در امریکا به فروش رسید، با ظرفیت ۴ نفر سرنشین و یک موتور جلوی V-12 فراری همراه بود. موتور ۵/۲ لیتری V-12 با قدرت ۴۳۶ اسببخار با صدای دلنشین خود تا حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت پیش میرفت. مسلماً استفاده از گیربکس ۶ سرعته دستی در این خودرو ترجیح داده میشود، ولی یک آپشن گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته (GTA) نیز برای راحتی بیشتر درنظر گرفته شده است.
فراری F355
این مدل در سال ۱۹۹۵ جایگزین ۳۴۸ شد و از هر دو جنبه عملکرد و بهینهسازی، یک گام به جلو به شمار میرفت. در واقع، این خودرو، در زمان معرفی خود، «بهترین هشت سیلندرِ فراری» لقب گرفت.
فراری ۵۵۰ مارانلو
این کوپه V-12 در نمایشگاهها در کنار F355 حضور داشته و علیرغم استفاده از یک طرح موتور جلو و ترانساکسل عقب، جایگزین مدل «موتور وسط» تستا روسا در خط تولید فراری شده است. ۵۵۰ مارانلو از شرایط اسپورتی بیشتری نسبت به یک 456GT برخوردار بود و قدرت ۴۸۵ اسببخاری آن از طریق یک گیربکس ۶ دنده دستی انتقال پیدا میکرد. هیچ آپشن دیگری برای انتقال قدرت درنظر گرفته نشده بود. نمونههای متوسط این خودرو در حدود ۶۰ هزار دلار قیمتگذاری میشوند و این در حالی است که قیمت نمونههای مناسب از آن، میتوانند تا ۲ برابر یا بیشتر قیمت داشته باشند. با این حال، هنوز هم در سطحی بسیار پایینتر از قیمت امروز کالیفرنیا T قرار میگیرند.
اول از همه باید گفت که این دقیقاً همان خودرویی نیست که در بالا به آن اشاره شده است. 575M که در سال ۲۰۰۲ از راه رسید، با اینکه شباهت زیادی به ۵۵۰ دارد، ولی چهرهای افروختهتر دارد و با آپگرید طراحی داخلی و افزایش حجم موتور به ۵/۷۵ لیتر همراه شده است. در نتیجه، قدرتی برابر ۵۱۵ اسببخار برای این خودرو فراهم شده است. کاراکتر این مدل کاملاً به یک خودروی اسپورت قرن بیستویکمی تبدیل شده و در آن از تجهیزاتی چون یک سیستم تعلیق انطباقی و آخرین ورژن گیربکس پدلشیفت F1 با شرایطی بهینهتر در حالت اتوماتیک استفاده شده است. این گیربکس شیفت دندهها را بسیار سریعتر از یک راننده ماهر با استفاده از یک کلاچ انجام میدهد. این خودرویی است که در سال ۲۰۰۷ جای خود را به 599GTB فیورانو واگذار کرد. یک مدل ۲۰۰۵ متوسط از 575M میتواند با قیمتی معادل ۱۰۰ هزار دلار مبادله شود و این در حالی است که با یک شرایط نگهداری مناسب، این مبلغ به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد قابلافزایش است. حتی قیمتهای بالای وبسایت eBay Motors، قیمتی زیر ۲۰۰ هزار دلار برای این مدل درخواست میکنند.
فراری ۳۶۰ مدنا
ساختار آلومینیومی و یک موتور قدرتمند ۳/۶ لیتری V-8 با قدرت ۴۰۰ اسببخار، باعث میشدند تا وقتی ۳۶۰ مدنا در سال ۱۹۹۹ معرفی میشد، باز هم یک گام بلند دیگر نسبت به F355 توسط فراری برداشته شود. فراری ۳۶۰ مدنا ظاهر زیباتری نیز داشت و در زیر ۴ ثانیه، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را ثبت میکرد.
Archi KHAN
۹ دی ۱۳۹۴عشقِ کالیفرنیا T
یکی از بهترین مدل های خیابانی فراری
آخرش یه روز یه سفیدش را میخرم ….
BMW ///M
۹ دی ۱۳۹۴به ذهنمم خطور نمی کرد یک فراری تستا روسا این چنین قیمت کم و قابل قبولی داشته باشه. ماشینی که در زمان خودش یکی از رقیبان لامبورگینی کانتاج بود.
Carbonado Aventador
۹ دی ۱۳۹۴ولی هیچ وقت توان رقابت با کانتاش رو نداشت…
تو خیلی از مقاله های معروف . ایراد و خرده های زیادی به تستاروسا گرفتن!!!
mohsen
۹ دی ۱۳۹۴مهم اینه یه فراری هست
Ashkan
۹ دی ۱۳۹۴بچه بودم تو یه فیلم تستاروسای قرمز و دسته یه زنه دیدم خیلی خوشم اومد
ولی تو این لیست تنها فراری که تو دوران بچگی من (راهنمای )باهاش حال میکردم F360 (البته مدل اسپایدرش)بود واقعآ قشنگ بود
ولی واقعآ من اگه این حدودا پول داشتم حالا یه ذره بیشتر میرفتم فراری F430 SPIDER میخریدم هنوز که هنوزه شاهکاره
پیام
۱۰ دی ۱۳۹۴F 430 واقعا شاهکاره از دیدنش سیر نمیشم…
naseaferari
۹ دی ۱۳۹۴اقای اونتادور شک نکن فراری ماشینهای بهتری رو نسبت به لامبورگینی ساخته وخواهدساخت
Carbonado Aventador
۹ دی ۱۳۹۴ههههههه
اقاجان از سال 1970 با تولد میورا تا سال 2011 و متولد شدن اونتادور فراری هیچ حرفی واسه زدن جلو لامبورگینی نداشته!!!!
حالا الان میخوای بگی فراری انزو داشت فراری فلان داشت و…
خیر عزیزم من مدل های خاص رو کار ندارم….
اول که میورا رکورد سرعت زمان خودشو شکوند و بعد این رکورد تا سال 1998 دست کانتاش بود که مکلارن f1 شکوندش!
اون موقعی هم که تستاروسا قدرتش 400 و خورده ای بود کانتاش 550 اسب قدرت داشت!
سال 2000 تا 2009 هم که مورسیه لاگو سروری میکرد(انزو چون یه ماشین مدل محدوده برای همین قضیش جداست)
سال 2009 هم که مورسیه لاگو sv قدرتش 670 اسب بود .599 قدرتش 610 اسب بود!
2011 هم که آونتادور قدرتش 700 اسب بود . 599gtb قدرتش 650 اسب بود!!!
از سال 2012 با اومدن f12 یکم فراری خودشو قویتر نشون داد!!!!
الان هم لافراری هم که از 918 شکست خورد!!!
کلا فراری از اولش شرکت پر ادعایی بوده که کم ضایع نشده!!!
shahab
۱۰ دی ۱۳۹۴داداش من اومدی تو پیج فراری از لامبورگینی تعریف میکنی منفی میدن بهت دیگه
نیما
۹ دی ۱۳۹۴اون فراری 400i جالب بود
گیربکس 400 جنرال موتورز!!!!!! یعنی فراری نمیتونه گیربکس اتومات بسازه؟
هنوزم بعترین گیربکس های اتومات مال آمریکایی هاست.
از سال 1916 تا 2016 یعنی 100 ساله.
حتی بنز هم تا اواخر دهه 90 از اتومات استفاده نمیکرد ولی جنرال موتوز از دهه 60 انبوه روی تمام ماشیناش استفاده میکرد.
Carbonado Aventador
۹ دی ۱۳۹۴عزیزم اون دورانی گزشت که ماشین سازها تمامی قطعاتشونو خودشون تولید میکردن!!!
چندروز دیگه وارد 2016 میشیم و اقتصاد روز به روز بدتر…
الان اگه بخواییم قطعات یک ماشین سوپر اسپرت رو تجزیه تحلیل کنیم:
تایر های میشلین=آلمان
ترمز های برمبو=ژاپن
قطعات داخل موتور که امریکایی یا المانی هست!!!
الان فرض کن ابر کمپانی فراری بخواد تک تک قطعاتشو خودش بسازه:
به تریتیب باید : معدن اهن . کارخونه ذوب آهن . کارخونه ریخته گری . کارخونه ساخت قطعات فلزی . کارخونه لاستیک سازی . کارخونه دیسک ترمز سازی . کارخونه ساخت رینگ و…
رو تملک داشته باشه!!!!!!
الان شرایط اقتصادی جوریه که نمیشه یه شرکت خودرو ساز 7 تا کارخونه دیگه هم داشته باشه!!!!
امریکا یکی از تکنولوژیک ترین کشور های جهانه و بزرگترین کارخونه های دنیا رو داره!!!
چه اشکالی داره فراری گیریبکسش رو از آمریکا بخره؟؟؟
چه اشکالی داره تایر های فراری میشلین المان باشه؟؟؟؟
به نظر من یه امر خیلی عادی و عاقلانه هست…
تخصص فراری ماشین ساختنه نه ساخت تایر یا ریخته گری قطعات!
Nima
۱۰ دی ۱۳۹۴از نظر شما گیربکس با لاستیک یکیه؟!
(شما توى ۱۰ سال چندبار لاستیک عوض میکنى و چند بار گیربکس؟)منظورم اهمیت قطعه هست.
گیربکس چیزى هست که خود کارخونه خودرو سازى باید بسازه عین موتور و شاسى.
مثل اینه موتور یه ماشین رو یه شرکت دیگه بسازه
مثل تویوتا fj40 که موتور شورولت روشون بوده(مدرک دارم هاااا از همین سایت پدال)
Hami
۱۰ دی ۱۳۹۴البته میشلن=فرانسه و برمبو=ایتالیا
در حال حاضر هم از تامین کنندگان بزرگ گیرباکس در جهان میشه به ZF=آلمان و ریکاردو=انگلستان اشاره کرد.
سجاد
۱۰ دی ۱۳۹۴و ایسین ژاپن که گیربکس های تویوتا و . . . رو تولید میکنه.
Carbonado Aventador
۱۰ دی ۱۳۹۴برمبو ایتالیا؟؟؟؟
خدایی؟
اطلاعات غلط به خوردم دادن یعنی!!!!!
عجب…
Carbonado Aventador
۱۰ دی ۱۳۹۴من خیلی وقته اون شور و شوق ماشین بازی از دلم رفته!!!!!
ادم وقتی سنش بیشتر میشه علاقه مندی هاش به خیلی چیزارو از دست میده!!!!!
یه موقعی من ابعاد سیلندرهای آونتادور هوراکان . اف 12 و 455 رو حفظ بودم!!!
ولی الان واقعا خیلی چیزارو فراموش کردم!
:(
اگه اطلاعاتم غلط بود از همگی دوستان عذر میخوام!!!!!
Mahdi Mercedes
۹ دی ۱۳۹۴انصافاً خیلی ماشین های خوبی هستن ولی از کمپانی فراری چنین ماشین های ارزونی بسازه
سجاد
۱۰ دی ۱۳۹۴البته زمان خودشون خیلی گرون بودن.
این لینک ارزان ترین فراری ها در ebay
http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=ferrari&_pgn=1&_sacat=6211&cnm=Ferrari&_back=1&_sop=15
انتخاب خودم یه ۴۳۰ قرمزه ، البته به نسبت گرونتر از بقیست!
Carbonado Aventador
۱۰ دی ۱۳۹۴من خودم وقتی اف 12 رونمایی شد میدونستم از آونتادور بهتره!!!
تو دنیای سوپر اسپرت 5 یا 10 اسب بیشتر میتونه ورق رو نفع یه ماشین برگردونه!!!!
حالا اف 12 30 اسب از اونتادور بیشتر داره!!!!
یه امر طبیعی که بهتر باشه!!!
صادق
۱۰ دی ۱۳۹۴بلاخره همشون فراری ان و هرکدوم ارزش خاص خودشو داره
ولی من از بین اینا دوتا انتخاب اولم مودنا و 575مارانللو هستن
Rouzbeh
۱۰ دی ۱۳۹۴اقای کربونادو حالا شما ببخش و خودتو انقدر اذیت نکن . همین اونتادور هم که انقدر ازش مایه میزاری در مقابل اف دوازده کم میاره . اینو گفتم تا بدونی فراری خودش یه قطب سوا سوپر اسپورت سازیه.
Carbonado Aventador
۱۰ دی ۱۳۹۴من خودم وقتی اف 12 رونمایی شد میدونستم از آونتادور بهتره!!!
تو دنیای سوپر اسپرت 5 یا 10 اسب بیشتر میتونه ورق رو نفع یه ماشین برگردونه!!!!
حالا اف 12 30 اسب از اونتادور بیشتر داره!!!!
یه امر طبیعی که بهتر باشه!!!
naseaferari
۱۰ دی ۱۳۹۴شما به جز لامبوگینی ماشینه دیگع رو نمپسندی واین باعث خودخواهی ادمیشع وازواقعییت دور لامبورگینی چه جایزه ای تاحالا گرفته. فرا ی ازسال1962 و1963با250gto فراری چه کولاک کرد اینارومیفهمی یانمیحای بفهمی f40 .f50یافرا نزو نسخه خیابونیش بماندنسخه پبستش جایی برای رقابت باکسی نمیداره بمان الان که f12’458 .،488،لافری وسلطانقلبها وسلطان پیست سلطان هندلینگ سلطان چسپندگی سلطان سواری وسرعت ووووفراریfxxk خودت قضاوت کن لامبورگینی خوبه امانه ئرمقابل فراری.اونتادو رجان
احمد باقری
۱۰ دی ۱۳۹۴یکی از یکی بهتر، اصلا سکون و یکنواختی در مدلهای فراری وجود نداره، یکی از یکی متفاوت تر و زیباتر. اینو میگن پایبندی و داشتن اصالت در جهت مشتری مداری و ارائه طرحهای زیبا به همراه تکنولوژِی بالا، نه مثل بعضی از شرکتهای خودروسازی اصالت نما و به ظاهر، دارای اصالت.
نوید جهرمی
۱۳ دی ۱۳۹۴روح خودروسازی . تعریفی بالاتراز این برای فراری ب نظرم نمیاد.