در این مطلب پدال با ۱۰ کانسپت جذاب از دههٔ ۹۰ میلادی آشنا خواهیم شد که در آرزوی تولید آنها بودیم ولی در حد یک نمونه باقی ماندند.
دهه ۹۰ میلادی تحول بزرگی را در جهان خودروسازی رقم زد. در آن سالها، تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرد که رانندگی و راحتی خودروها را بهبود بخشید ولی نه آنقدر که تجربه رانندگی را خراب کند. ازآنجاییکه هماکنون ۳۵ سال از آغاز دهه ۹۰ گذشته، تصمیم داریم نگاهی به کانسپتهای این دهه بیندازیم و با ۱۰ مدل جذابی آشنا شویم که هنوز حسرت تولید نشدن آنها را میخوریم.
فورد GT90
مطلب را با چه خودرویی بهتر از GT90 میتوان آغاز کرد که مسلماً بهیادماندنیترین کانسپت دهه ۹۰ است؟ این خودرو در سال ۱۹۹۵ بهعنوان جانشینی برای GT40 مسابقهای افسانهای دهه ۶۰ معرفی شد. در سینه این سوپرکار یک نیروگاه ۵.۹ لیتری V12 چهار توربو قرار داشت که ۷۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. تمام این نیروی عظیم توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخهای عقب منتقل میشد. هرچند GT90 خودرویی کاملاً کاربردی بود ولی هرگز برای تولید در نظر گرفته نشده بود. بااینحال، این کانسپت میراث بزرگی از خود بجای گذاشت که زبان طراحی جدید فورد بنام New Edge بود و در بسیاری از فوردهای تولیدی مثل کا مورداستفاده قرار گرفت.
دوج کوپرهد
کانسپت کوپرهد بهعنوان یک رودستر اسپرت پایینتر از وایپر در سبد محصولات دوج در نظر گرفته شده بود. این ماشین با یک پیشرانه ۲.۷ لیتری V6 با ۲۲۰ اسب بخار قدرت در جلو، گیربکس پنج سرعته دستی و دیفرانسیل عقب، تمام ویژگیهای یک خودروی اسپرت واقعی را داشت. بااینحال، هرچند ظاهراً کوپرهد برای تولید در نظر گرفته شده بود ولی درنهایت دوج تصمیم گرفت روی بخشهایی از بازار که رشد سریعتری دارند مثل شاسیبلندها تمرکز کند و برنامه تولید این رودستر جذاب لغو شد.
جگوار XK180
در سال ۱۹۹۸ سبد محصولات جگوار شامل XJ که طی ۳۰ سال قبل در ظاهر تغییری را تجربه نکرده بود، S تایپ با طراحی ناموفق رترو و کوپه جذاب XK میشد که آخری به ساخت کانسپت XK180 کمک کرد. این کانسپت نشاندهنده بازگشت جگوار به خودروهای اسپرت جذاب از گرند توررهای بزرگ و راحت بود. بدنه خیرهکننده این کانسپت با طراحی اسپیداستر، یک پیشرانه V8 سوپرشارژ با ۴۵۰ اسب بخار قدرت را پنهان کرده بود و مثل فورد GT90، خودرویی کاملاً کاربردی بود و متأسفانه در حد یک کانسپت باقی ماند. البته چندین سال بعد جگوار با F تایپ هدف کانسپت XK180 را محقق کرد.
بامو نازکا M12
هرچند بامو در طول تاریخ خود فقط یک سوپراسپرت واقعی بنام M1 تولید کرده ولی شرکت آلمانی از آن زمان بارها ایده ساخت سوپراسپرتی جدید را امتحان کرده که جذابترین آنها کانسپت نازکا M12 سال ۱۹۹۱ است. بدنه چشمگیر و کمارتفاع این کانسپت توسط فابریزیو جوجارو از ایتالدیزاین طراحی شد. وی پسر جورجتو است یعنی کسی که در دهه ۷۰ بامو M1 را طراحی کرده بود. نازکا به پیشرانه ۵ لیتری V12 متعلق به سری ۷ آن زمان مجهز شده بود که در وسط قرار داشت و هرچند قدرت اندک ۳۰۰ اسب بخاری تولید میکرد ولی سوپراسپرت کانسپت بامو تنها حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن داشت و با ضریب درگ ۰.۲۶، بسیار آیرودینامیک بود. بامو بعداً نسخه جدیدی از این کانسپت را هم با نام نازکا C2 معرفی کرد ولی متأسفانه هرگز به خط تولید راه پیدا نکرد.
آئودی کواترو اسپایدر
آئودی مدتها قبل از معرفی R8 در سال ۲۰۰۶ با ایده یک خودروی اسپرت موتور وسط کلنجار میرفت. کانسپت کواترو اسپایدر که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد، یک کوپه اسپرت زیبا با پیشرانه ۲.۸ لیتری VR6، سامانه چهارچرخ محرک و پانل سقف قابل برداشتن بود. هرچند این موتور تنها ۱۷۵ اسب بخار قدرت داشت ولی وزن کانسپت آئودی زیر یک تن وزن بود. زمانی که کواترو اسپایدر در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال ۱۹۹۱ به نمایش درآمد، با استقبال بالایی مواجه شد ولی ظاهراً آئودی نتوانست قیمت این خودرو را به ۱۰۰ هزار مارک موردنظر (معادل ۱۰۰ هزار یوروی امروز) برساند. علاوه بر این، رئیس گروه فولکسواگن، فردیناند پچ هم نگران بود که عرضه این خودرو باعث کاهش فروش پورشه شود که در آن سالها اوضاع خوبی نداشت.
پلیموث پورنتو اسپایدر
در سال ۱۹۹۸ برند پلیموث کرایسلر در حال نابودی بود و تنها سه سال بعد تعطیل شد اما اگر این برند تصمیم به تولید کانسپت پورنتو اسپایدر میگرفت که رودستری موتور وسط برای رقابت با خودروهایی مثل پورشه باکستر بود، آیا شرایط تغییر میکرد؟ کسی پاسخ این سؤال را نمیداند ولی کانسپت موردبحث بهخودیخود خودروی جالبی بود. این ماشین به یک پیشرانه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر با ۲۲۵ اسب بخار قدرت مجهز بود که نیروی خود را از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخهای عقب تحویل میداد. بدنه پورنتو اسپایدر نیز از نوعی پلاستیک بازیافتی ساخته شده و از زمان خود جلوتر بود.
نیسان تریلرانر
چند دهه قبل از ساخت پورشه ۹۱۱ داکار و لامبورگینی هوراکان استراتو، نیسان با معرفی کانسپت تریلرانر ایده ساخت یک خودروی اسپرت آفرودی را مطرح کرده بود. این کانسپت که در نمایشگاه خودروی توکیو ۱۹۹۷ رونمایی شد، به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو با ۱۹۰ اسب بخار قدرت به همراه سامانه چهارچرخ محرکی مجهز شده بود که از اسکایلاین قرض گرفته بود. یک بال عقب عظیم هم به جذابیت ظاهری تریلرانر افزوده بود.
مزدا RX-01
هرچند مزدا RX-8 خودروی جذابی بود ولی کانسپت RX-01 که در نمایشگاه خودروی توکیو سال ۱۹۹۵ رونمایی شد میتوانست جایگزین بهتری برای RX-7 باشد. این کانسپت درواقع پاسخی به منتقدانی بود که نسل سوم RX-7 را بسیار سنگین و پیچیده میدانستند. این خودرو تلاشی برای بازگرداندن خودروهای اسپرت سری RX به ریشههای سبکوزن اولیه بود. در این کانسپت خبری از توربوشارژر نبود و از نسخه تنفس طبیعی پیشرانه وانکل RX-7 استفاده میکرد که البته هنوز هم قدرت قابلاحترام ۲۲۰ اسب بخاری داشت. چنین موتور کوچک و پرهیاهویی در خودروی اسپرت کوچک محرک عقبی که تنها حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن داشت، فرمول خیلی جذابی برای علاقهمندان به رانندگی به نظر میرسید.
آلفارومئو نوولا
آلفارومئو در دهه ۹۰ با روی آوردن به خودروهای دیفرانسیل جلو بخشی از جذابیت خود را از دست داد اما کانسپت نوولا در سال ۱۹۹۶ میتوانست این شرایط را تغییر دهد. این خودرویی چهارچرخ محرک بود که به پیشرانه V6 بوسوی دوستداشتنی آلفارومئو در نسخه ۲.۵ لیتری مجهز شده بود. در اینجا اما دو توربوشارژر به این موتور متصل شده و درنتیجه، ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. نوولا همچنین بدنهای زیبا با کابینی که به سمت عقب کشیده بود داشت. آلفارومئو میخواست با این کانسپت سنت اتاقسازی را احیا کند و بدین منظور یک شاسی فضایی را طراحی کرده بود که میشد هر بدنهای را روی آن نصب کرد.
سئات فرمولا
همانطور که در این لیست دیدیم، در دهه ۹۰ شرکتهای زیادی ایده ساخت خودروی اسپرت موتور وسط را آزمایش کردند و سئات هم یکی از آنها بود. این شرکت در نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۹۹ کانسپت جذابی بنام فرمولا را رونمایی کرد. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز شده بود که از خودروی مسابقهای WRC سئات کوردوبا گرفته شده و ۲۴۰ اسب بخار قدرت را به یک گیربکس سکوئنشال تحویل میداد. این خودرو زیر یک تن وزن داشت و در جلو و عقب به قطعات آیرودینامیکی فعال مجهز بود. هرچند فرمولا میتوانست رقیب سرسختی برای لوتوس باشد ولی متأسفانه هرگز تولید نشد.
JJ
۲۴ بهمن ۱۴۰۳تا جایی که یادمه کوپرهد تو گرن توریسمو بود
صامورایی
۲۴ بهمن ۱۴۰۳البته تلفظ صحیح اسم اون عزیز سفرکرده پچ نیست. پییِخ درسته (Piyekh) .در آلمانی ch بصورت خ یا ش خونده میشه بستگی داره بعد چه حرفی بیاد. مثلا فوتبالی باشید حتما اسم تیم مونشن گلادباخ شنیدید : (Mönchengladbach). ch اول ش خونده میشه و اخری خ. یا مثلا شهری بنام بوخوم Bochum. اما به پورشه نمیگید پورخه Porsche. درکل روحش شاد باشه. آدم خوبی بود.
Ali
۲۴ بهمن ۱۴۰۳جگوار xk 180 و فورد gt90 عالین مخصوصا فورد که تو گرند توریسمو بود عالی بود
BlackWing
۲۴ بهمن ۱۴۰۳اونایی که فیلم RoboCop قسمت اولش رو دیده باشن ممکنه با دیدن فورد GT40 یاد اون ربات آخر فیلم بیوفتن که از کنترل خارج شده بود و همه رو میترکوند !
مجتبی
۲۴ بهمن ۱۴۰۳خدایی فورد عجب چیزی زده بوده! چقدر زیبا و چقدر چشم نواز و البته چقدر پرقدرت نسبت به سال خودش و حتی همین الان ! چقدر خوشگله بدجوری ازش خوشم اومده که رفتم تو نت زدم واقعا آدم حسرت میخوره ،
سوال : چرا این مدل جی تی ۹۰ تولید نشده ؟ این که میتونسته براحتی همه رو بزنه کنار و فورد رو ببره بالا آخه
718
۲۴ بهمن ۱۴۰۳شرایط اقتصادی و هزینه تولید بالا
محمدهادی
۲۶ بهمن ۱۴۰۳واااای حیف اون نازکا سی۲
از راه نیافته ها یکی این نازکای BMW یکی هم ناردوی VW
یدونه هم اون میتسوبیشی HSR II
این دوتا بلقوه ابرخودرو بودن در زنان رونمایی شون
اینتر
۲۵ بهمن ۱۴۰۳فورد دقیقا مثل پنه لوپه ماشین کارتون اسپیرو و فانتازیوست..بسیار زیبا و چشم نواز..جالبه از شورلت یا دوژ وایپر یا بنز خبری نیست….
همایون
۲۵ بهمن ۱۴۰۳عجب مقاله جذابی مارو برد تو خاطره ها بیشتر این کانسپتها اول قرار بود تولید بشن ولی بعدش کنسل شدن شاید دلایلش این بود اونموقع مثل الان با وجود شبکه اجتماعی ثروتمندانه نوکیسه وعاشق جلب توجه نداشتیم و درمورد سوپرکارها هم مثل امروز نبود که یه سوپرکار با قدرت چهاررقمی باوجود سیستمهای ایمنی و الکترونیکی کمک راننده کاملا رام حتی در دستان راننده های معمولی باشند سوپرکارهای ۵۰۰،۶۰۰ اسبی اونموقع اسبهای وحشی بودن که به هرکسی سواری نمیدادن و حتی اگه پولشو داشتی و میخریدشون با یه گاز یا حرکت اشتباه یا جیبت یا جونت رو به خطر مینداختی.در مورد گزینه اول فوردGt90 نود این خودرو نوآوریهای زیادی داشت شقف شیشهای کمک گرفتن از تکنولوژی هوافضا و استفاده از فیبر و کابینی که برخلاف سوپرکارها و اسپرتهای اون زمان ساده و لخت نبود بلکه بسیار شیک و لوکس طراحی شده بود و حتی الان که دقت کردم چراغهای دوتکه ابرو شکل که الان ترند شده هم داشتش و قرارم بود ساخته بشه ولی فورد یا انقدر از ساختش مطمئن بود یا در مورد ارقام دروغ گفته بود که خودرویی یا موتور ضعیف و تاپ اسپید ۶۵کیلومتر داد دست رسانهها و اونها هم تامیتونستن کوبیدنش تا دیگه پروژه نتونه کمرراست کنه احتمالا در صورت تولید با ورود مکلارن افوان فورد در جوابش نمونه ۹۰۰اسبی این خودرو رو لانچ میکرد ولی نشد شایدن فورد در مورد مشخصات اغراق کرده بود که بعدا با اعلام قیمت عجیب سهمیلیونی از تولیدصرفنظر کرد داریم در مورد زمانی صحبت میکنیم که اکثرسوپرکارهابرای کاهش قیمت از قطعات داخلی و خارجی خودروهای ارزون قیمت استفاده میکردن!!در آخر هم لازمه از چندتا کانسپن شاهکار دیگه دهه نودی هم اسم ببرم.بنزc112,لامبو کالا،آلفارومئو سیگرا،فولکس واگن سینکرو،آئودی آووس،بنتلی هیوندیر و یاماهاox-99و خیلی نامهای زیاد دیگهای که اگه تولید شده بودن خیلی از معادلات خودرویی رو تغییر میدادن
V8
۲۵ بهمن ۱۴۰۳بیشتر ۷۰۰اسب بخار توی سال ۱۹۹۵خیلی باحاله
همین الانم این قدرت خیلی زیاده
اون جگوار خیلی جالبه و یکم شبیه استون مارتین شده
A.S.G 27
۲۵ بهمن ۱۴۰۳مقاله ی فوق العاده بود .
BMW is GOD
۲۵ بهمن ۱۴۰۳بی ام و هیچ وقت وارد حوزه سوپر اسپورتها نمیشه چون اگه وارد بشه دیگه بقیه باید کار و کاسبی شون رو جمع کنن و برن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ بهمن ۱۴۰۳بی ام و i8 چی بود؟
BMW is GOD
۲۵ بهمن ۱۴۰۳بی ام و i8 در واقع سوپر اسپورتی نبود که بخواد مسابقه بده یا بره درگ ریس من منظورم سوپر اسپورتی مثل خودروهای لامبورگینی بود که هم صدای فوق العادهای داشته باشه هم یه موتور حجیم داشته باشه هم شتاب و سرعت فوق العاده که متاسفانه i8 هیچ کدوم اینا رو نداشت و موتورش سه سیلندر بود و در واقع میشه گفت i8 یک سوپر اسپورت باکلاس بود که فقط بخری و باهاش پز بدی البته با همون سه سیلندر هم ۲۷۰ تا میتونست بره که واقعا برای یه موتور سه سیلندر عالیه
مزدک
۲۵ بهمن ۱۴۰۳مهمترین کانسپت های تولید نشده ی (با افسوس و حسرت فراوان) دهه ی نود، به ترتیب نام:
۱. آلفارومئو: ابتدای دهه ی نود میلادی (۱۹۹۱)، در نمایشگاه خودروی ژنو، که محل ارائه ی جدیدترین کانسپت های خودروسازان بود، آلفارومئو همه ی ما رو با کانسپت زیبای ۱۶۴ پروتئو حیرت زده کرد. کوپه ای چهار چرخ محرک، مجهز به سیستم 4WS، یا زاویه دهی محدود به چرخ های عقب، و موتور خوش آوای شش سیلندر سه لیتری ۲۴ سوپاپ، با ۲۶۰ اسب بخار قدرت. بدنه ی زیبای گوه ای شکل این مدل، به رنگ زیبای Rosso Alfa مزین بود.
در فرانکفورت موتور شوی ۱۹۹۵، تیونر آلمانی مشهور اون زمان، یعنی Zender، اسپایدری بسیار زیبا، به نام پروژه ی پنجم (Progetto Cinque) ارائه کرد، که با بدنه ی زیبای نقره ای رنگش، خاطره ی زیباترین اسپایدرهای ایتالیایی دهه های پنجاه و شصت میلادی رو زنده کرد. این مدل می تونست رقیب بسیار زیبایی برای پورشه باکستر، مرسدس SLK و بی ام و Z3 باشه.
اما مهمترین کانسپت دهه ی نود آلفا، که متأسفانه هرگز به تولید نرسید، در ژنو موتور شوی ۱۹۹۷ معرفی، و به عنوان برترین کانسپت ارائه شده در اون نمایشگاه شناخته شد. این شاهکار حیرت انگیز، که هنر دستان توانمند فابریتزیو جیوجارو بود، به نام آلفارومئو/ایتال دیزاین شیگرا (مه) شناخته شد. یک سوپراسپرت موتور وسط، با ساختار شاسی مونوکوک کربن/آلومینیومی، که همون موتور سه لیتری وی ۶ مشهور آلفا قدرت بخشش بود، منتهی این بار با توربوهای دوقلو و ۴۰۰ اسب بخار قدرت. این پدیده زیباترین ساخته ی دهه ی نود آلفارومئو بود.
آخرین کانسپت مهم تولید نشده ی دهه ی نود آلفا، باز هم در ژنو، و در سال ۱۹۹۹ میلادی، با همکاری شرکت طراحی خودروی برتونه ی ایتالیا، با نام هماهنگ Bella (خانم زیبا) تولید شد و به نمایش دراومد. مهمترین نکته در طراحی این مدل، فرم خاص خط سقف، ستون C و ارتباط اونها با شیشه های بغل ماشین بود، که بعدتر نیسان اون فرم رو، برای طراحی سقف آخرین نسخه ی گودزیلا، مورد استفاده ی مجدد و بازطراحی قرار داد.
۲. آستون مارتین: ژنو موتور شوی ۱۹۹۳، میزبان شاهکار رتروی گیا کاروزریا، یعنی آستون مارتین لاگوندای ویگناله بود، که قرار بود جایگزینی برای نسل دوم این خودرو باشه، که از ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۰ میلادی تولید شد (البته پروتوتایپ های این مدل در سال های ۷۷-۱۹۷۶ میلادی تولید شدن، اما تولید مدل اصلی و زمان آغاز فروش اون، سال ۱۹۷۸ میلادی اتفاق افتاد)، و متفاوت ترین سدان لوکس بازار اون دوران بود. از اونجا که این مدل در زمان مالکیت فورد بر آستون مارتین لاگوندا تولید شد، روی پلتفرم و شاسی قدیمی و خارج از رده ی لینکلن تاون کار اون دوران شکل گرفت، و موتور نمونه ی کانسپت هم، همون انجین وی ۸ ۴.۶لیتری اون ماشین بود، که قدرت فاجعه بار ۱۹۰ اسب بخار (البته در استاندارد آستون مارتین!)، و ۳۶۶ نیوتن متر گشتاور رو، از طریق گیربکس ۴ سرعته ی اتوماتیک، به چرخ های عقب منتقل می کرد. البته قرار بود نسخه ی تولیدی، به پلتفرم و شاسی جدید کامپوزیت آلومینیومی آستون مارتین، و موتور وی ۱۲ ۵.۹ لیتری با ۴۸ سوپاپ مجهز باشه! در طراحی بدنه و همین طور اینتریور ماشین (که توسط دیوید ویلکی طراحی شده بود)، بجای کروم، از نیکل و انعکاس خاص اون استفاده شده بود. فضای داخلی با چرم پوستی رنگ، چوب راش تیره، و میزهای براق پشت صندلی ها، از جنس نیکل تزئین شده بود، که روی یکی از اون ها یک لب تاپ، و پشت صندلی دوم، یک میز توالت کامل قرار داشت!
در هر حال مدیران محافظه کار فورد تصمیم گرفتن، که کلا لاگوندا رو از لیست محصولات آستون مارتین حذف کنن، و دلیل این کار رو، تلاش برای کاهش هزینه های کمپانی اعلام کردن. به این ترتیب، کانسپت برگزیده ی نمایشگاه ژنو ۱۹۹۳، هرگز تولید نشد!
۳. آئودی: Audi Avus Quattro Concept در سال ۱۹۹۱، در موتور شوی توکیو معرفی شد. سوپراسپرت موتور وسط آئودی، با طراحی جلوتر از زمان، و بدنه ی آلومینیومی پرداخت شده و بدون رنگش، نخستین نمایش، از اولین پروتوتایپ انجین W12 گروه فولکس واگن بود! فکر نمی کنم که توضیح بیشتری نیاز باشه! اما این خودرو قطعا مهمترین کانسپت دهه ی نود آئودی بود، که هرگز رنگ خط تولید رو ندید!
۴. بنتلی: نخستین کانسپتی که گروه فولکس واگن، به عنوان پیش درآمد ویرون به جهانیان عرضه کرد، یک بوگاتی نبود! (البته دومین ش هم به همین شکل!)، بلکه تحت برند دیگه ای از زیرمجموعه های پرشمار و ارزشمند این ابر کمپانی، یعنی بنتلی ارائه شد.Bentley Hunaudieres Concept، با این اسم سختی که داشت (که یادآور پیروزی بنتلی بلوئر بر مرسدس SSK، در بخشی از پیست مسابقات لمان فرانسه، در سال ۱۹۲۹ بود، که به همین اسم شناخته میشه)، در آخرین سال قرن گذشته (۱۹۹۹ میلادی)، با بدنه ی زیبا و عجیبی، که دقیقا شمایل یک سوپراسپرت سوپرلوکس، به رنگ مشهور سبز مسابقه ای بریتانیایی بود، در ژنو موتور شوی ۱۹۹۹ ارائه شد.
این ابرخودروی نوپدید، که نشون از یک برداشت جدید و آلمانیزه شده از سنت های بنتلی داشت، به اولین نمونه از پروتوتایپ های انجین ۸ لیتری WR16 گروه فولکس واگن، البته با تنفس طبیعی، و تغییراتی که مهندسین بنتلی روی اون اجرا کرده بودن مجهز بود، که ۶۳۲ اسب بخار قدرت، و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاورش رو، با کمک یک گیربکس پنج سرعته ی دستی، به هر چهار چرخ تحویل می داد، که می تونست این شاهکار مهندسی رو، به سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت برسونه. جالبه که همین موتور، سال بعد (۲۰۰۰ میلادی)، با افزایش قدرت به ۷۱۰ اسب بخار، و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور، قدرت بخش دومین کانسپت ارائه شده، با هدف پیش معرفی بوگاتی ویرون، یعنی آئودی روزمایر بود، که با طراحی بسیار زیباش، یادآور اتویونیون های C تایپ ۱۶ سیلندر قبل از جنگ جهانی دوم بود.
البته که تولید هیچ کدوم از این کانسپت ها، با توجه به برنامه ی گروه فولکس واگن، جهت ارزش گذاری خاص برند بوگاتی، به عنوان تولیدکننده ی ابرخودروهای رکورد شکن، منطقی نبود!
۵. بوگاتی: از اواخر دهه ی هشتاد میلادی، یعنی زمانی که قرار بود مالکین جدید بوگاتی (پیش از تملک ش به وسیله فولکس)، یک سوپراسپرت رکورد شکن تولید کنن، تنها سراغ مارچلو گاندینی نرفتن! اونها سری هم به ایتال دیزاین زدن، و نتیجه ی اون دیدار، تبدیل شد به ماشینی که طراح ش یعنی جورجتو جیوجارو، مدعی بود که ایده ی اولیه ی طراحی بدنه ی اون سوپر اسپرتی، که دقیقا بر روی همون سیستم فنی بی نظیر EB110 سوار شده بود رو، از بوگاتی تایپ ۴۱ رویال برداشت کرده، که البته بغیر از رینگ هاش، خود من دارم از همون دوره تا الان تلاش می کنم که ارتباط بین اون دو رو کشف کنم، و نتونستم! این سوپرکار زیبا، که نتونست در برابر شاهکار گاندینی مقاومت کنه، و میدون رو به اون واگذار کرد، در تورین اتو شوی ۱۹۹۰، با نام کامل Bugatti ID 90 Concept به نمایش دراومد!
درسته که زیباترین کانسپت ژنو موتور شوی ۱۹۹۳ رو، داورای اون دوره و بازدید کننده های نمایشگاه، آستون مارتین لاگوندای ویگناله در نظر گرفتن، ولی تنها کانسپت سوپرسدان فوق لوکس اون نمایشگاه، لاگوندا نبود! جورجتو جیوجارو کوتاه نیومده، و دوباره با بوگاتی همکاری کرده بود، تا در اون نمایشگاه، بازدید کننده ها رو با ارائه ی Bugatti EB112 Prototype میخکوب کنه، و البته موفق هم شد!
این سوپرسدان برای اولین بار، طعم حمایت فولکس واگن رو به بوگاتی چشوند! (با اینکه هنوز چند سالی تا خریداری کامل بوگاتی توسط گروه فولکس باقی مونده بود) موتور ۶ لیتری وی ۱۲ با زاویه ی ۶۰ درجه بین بلوک سیلندرهای این ماشین، با شصت سوپاپ (۵ سوپاپ در هر سیلندر)، که با حمایت آلمان ها تولید شده بود، ۴۵۰ اسب بخار قدرت، و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت، با کمک یک گیربکس ۶ سرعته دستی گتراگ، که قدرت رو به چهار چرخ ماشین انتقال می داد، در ۴.۳ ثانیه به سرعت صد، و در نهایت به بیشینه ی سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسید. بدنه ی زیبای تمام آلومینیومی این شاهکار، بر روی یک شاسی مونوکوک فیبر کربنی سوار بود.
البته هر سه پروتوتایپ تولید شده از این خودرو، با وجود اینکه بر خلاف بدنه ی زیبا و کامل، فضای داخلی شون با دقت و اصول ارگونومی و حتی زیبایی و هماهنگی کافی با بدنه طراحی نشده بود، به دلیل قابلیت استفاده ی روزمره، فروخته شدن!
همونطور که گفتم، بنتلی و آئودی اولین کانسپت ها رو با انجین رویایی WR16 بوگاتی ارائه کردن. اما خود بوگاتی هم، اولین کانسپت کامل ویرون رو (با طراحی هارتموث وارکوس، تحت مدیریت والتر داسیلوا)، در سال ۱۹۹۹ ارائه کرد، منتهی نه با اون انجین معروف، بلکه با یک هیولای بی شاخ و دم ترسناک تر از اون، که در همون سالها، علاوه بر اولین پروتوتایپ ویرون، روی سه کانسپت دیگه ی بوگاتی هم، که همگی توسط ایتال دیزاین جیوجارو طراحی شدند، نصب شد، اما به دلایلی تولیدش منتفی، و WR16، جایگزین اون هیولا شد. اون سه کانسپت، که هرگز تولید نشدن، اما بنیانی بودن برای طراحی تمامی تولیدات آینده ی بوگاتی تا به امروز، به ترتیب عبارت بودند از:
یک سوپرلوکس کوپه ی بسیار غول آسا، با نام EB118 (جانشین مدل های کلاسیک تایپ ۵۷ و تایپ ۶۴)، که در نمایشگاه خودروی پاریس ۱۹۹۸ میلادی، مقابل دیدگان سرشار از احترام جهان رخ نمود. هر سه ی این کانسپت ها، به انجین بهت آور WR18 گروه فولکس واگن مجهز بودن، که با هجده سیلندر، و حجم دقیق ۶۲۵۰ سی سی، با تنفس طبیعی، ۵۵۵ اسب بخار قدرت، و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. این انجین در EB118، و کانسپت بعدی که در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۹، در قالب یک سوپرسدان فوق لوکس، با نام EB218 (به عنوان جانشینی برای بوگاتی تایپ ۴۱ رویال ۳۱-۱۹۲۷ میلادی، با موتور ۸ سیلندر خطی ۱۲.۷ لیتری اش! و مهمتر و دقیق تر از اون، بوگاتی تایپ ۱۰۱، که خودش جانشین تایپ ۵۷ گالیبیر بود)، به یک گیربکس ۵ دنده ی اتوماتیک متصل بود، و قدرت ش رو به هر چهار چرخ تحویل می داد. هر دوی این کانسپت ها توسط جورجتو جیوجارو طراحی شدن.
کانسپت سوم، که یک ابرخودروی اسپورت/لوکس بسیار زیبا، با طراحی فابریتزیو جیوجارو بود، از همون موتور با همون مشخصات، منتهی با گیربکس دستی ۵ سرعته استفاده می کرد، و نام جانشین ویرون، در واقع اول متعلق به اون زیباروی بد شانس بود! این کانسپت که در فرانکفورت موتور شوی ۱۹۹۹ ارائه شد، به نام کامل Bugatti EB18/3 Chiron Concept شناخته میشه.
پایان قسمت اول…
مزدک
۲۵ بهمن ۱۴۰۳مهمترین کانسپت های تولید نشده ی (با افسوس و حسرت فراوان) دهه ی نود، به ترتیب نام:
۱. آلفارومئو: ابتدای دهه ی نود میلادی (۱۹۹۱)، در نمایشگاه خودروی ژنو، که محل ارائه ی جدیدترین کانسپت های خودروسازان بود، آلفارومئو همه ی ما رو با کانسپت زیبای ۱۶۴ پروتئو حیرت زده کرد. کوپه ای چهار چرخ محرک، مجهز به سیستم 4WS، یا زاویه دهی محدود به چرخ های عقب، و موتور خوش آوای شش سیلندر سه لیتری ۲۴ سوپاپ، با ۲۶۰ اسب بخار قدرت. بدنه ی زیبای گوه ای شکل این مدل، به رنگ زیبای Rosso Alfa مزین بود.
در فرانکفورت موتور شوی ۱۹۹۵، تیونر آلمانی مشهور اون زمان، یعنی Zender، اسپایدری بسیار زیبا، به نام پروژه ی پنجم (Progetto Cinque) ارائه کرد، که با بدنه ی زیبای نقره ای رنگش، خاطره ی زیباترین اسپایدرهای ایتالیایی دهه های پنجاه و شصت میلادی رو زنده کرد. این مدل می تونست رقیب بسیار زیبایی برای پورشه باکستر، مرسدس SLK و بی ام و Z3 باشه.
اما مهمترین کانسپت دهه ی نود آلفا، که متأسفانه هرگز به تولید نرسید، در ژنو موتور شوی ۱۹۹۷ معرفی، و به عنوان برترین کانسپت ارائه شده در اون نمایشگاه شناخته شد. این شاهکار حیرت انگیز، که هنر دستان توانمند فابریتزیو جیوجارو بود، به نام آلفارومئو/ایتال دیزاین شیگرا (مه) شناخته شد. یک سوپراسپرت موتور وسط، با ساختار شاسی مونوکوک کربن/آلومینیومی، که همون موتور سه لیتری وی ۶ مشهور آلفا قدرت بخشش بود، منتهی این بار با توربوهای دوقلو و ۴۰۰ اسب بخار قدرت. این پدیده زیباترین ساخته ی دهه ی نود آلفارومئو بود.
آخرین کانسپت مهم تولید نشده ی دهه ی نود آلفا، باز هم در ژنو، و در سال ۱۹۹۹ میلادی، با همکاری شرکت طراحی خودروی برتونه ی ایتالیا، با نام هماهنگ Bella (خانم زیبا) تولید شد و به نمایش دراومد. مهمترین نکته در طراحی این مدل، فرم خاص خط سقف، ستون C و ارتباط اونها با شیشه های بغل ماشین بود، که بعدتر نیسان اون فرم رو، برای طراحی سقف آخرین نسخه ی گودزیلا، مورد استفاده ی مجدد و بازطراحی قرار داد.
۲. آستون مارتین: ژنو موتور شوی ۱۹۹۳، میزبان شاهکار رتروی گیا کاروزریا، یعنی آستون مارتین لاگوندای ویگناله بود، که قرار بود جایگزینی برای نسل دوم این خودرو باشه، که از ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۰ میلادی تولید شد (البته پروتوتایپ های این مدل در سال های ۷۷-۱۹۷۶ میلادی تولید شدن، اما تولید مدل اصلی و زمان آغاز فروش اون، سال ۱۹۷۸ میلادی اتفاق افتاد)، و متفاوت ترین سدان لوکس بازار اون دوران بود. از اونجا که این مدل در زمان مالکیت فورد بر آستون مارتین لاگوندا تولید شد، روی پلتفرم و شاسی قدیمی و خارج از رده ی لینکلن تاون کار اون دوران شکل گرفت، و موتور نمونه ی کانسپت هم، همون انجین وی ۸ ۴.۶لیتری اون ماشین بود، که قدرت فاجعه بار ۱۹۰ اسب بخار (البته در استاندارد آستون مارتین!)، و ۳۶۶ نیوتن متر گشتاور رو، از طریق گیربکس ۴ سرعته ی اتوماتیک، به چرخ های عقب منتقل می کرد. البته قرار بود نسخه ی تولیدی، به پلتفرم و شاسی جدید کامپوزیت آلومینیومی آستون مارتین، و موتور وی ۱۲ ۵.۹ لیتری با ۴۸ سوپاپ مجهز باشه! در طراحی بدنه و همین طور اینتریور ماشین (که توسط دیوید ویلکی طراحی شده بود)، بجای کروم، از نیکل و انعکاس خاص اون استفاده شده بود. فضای داخلی با چرم پوستی رنگ، چوب راش تیره، و میزهای براق پشت صندلی ها، از جنس نیکل تزئین شده بود، که روی یکی از اون ها یک لب تاپ، و پشت صندلی دوم، یک میز توالت کامل قرار داشت!
در هر حال مدیران محافظه کار فورد تصمیم گرفتن، که کلا لاگوندا رو از لیست محصولات آستون مارتین حذف کنن، و دلیل این کار رو، تلاش برای کاهش هزینه های کمپانی اعلام کردن. به این ترتیب، کانسپت برگزیده ی نمایشگاه ژنو ۱۹۹۳، هرگز تولید نشد!
۳. آئودی: Audi Avus Quattro Concept در سال ۱۹۹۱، در موتور شوی توکیو معرفی شد. سوپراسپرت موتور وسط آئودی، با طراحی جلوتر از زمان، و بدنه ی آلومینیومی پرداخت شده و بدون رنگش، نخستین نمایش، از اولین پروتوتایپ انجین W12 گروه فولکس واگن بود! فکر نمی کنم که توضیح بیشتری نیاز باشه! اما این خودرو قطعا مهمترین کانسپت دهه ی نود آئودی بود، که هرگز رنگ خط تولید رو ندید!
۴. بنتلی: نخستین کانسپتی که گروه فولکس واگن، به عنوان پیش درآمد ویرون به جهانیان عرضه کرد، یک بوگاتی نبود! (البته دومین ش هم به همین شکل!)، بلکه تحت برند دیگه ای از زیرمجموعه های پرشمار و ارزشمند این ابر کمپانی، یعنی بنتلی ارائه شد.Bentley Hunaudieres Concept، با این اسم سختی که داشت (که یادآور پیروزی بنتلی بلوئر بر مرسدس SSK، در بخشی از پیست مسابقات لمان فرانسه، در سال ۱۹۲۹ بود، که به همین اسم شناخته میشه)، در آخرین سال قرن گذشته (۱۹۹۹ میلادی)، با بدنه ی زیبا و عجیبی، که دقیقا شمایل یک سوپراسپرت سوپرلوکس، به رنگ مشهور سبز مسابقه ای بریتانیایی بود، در ژنو موتور شوی ۱۹۹۹ ارائه شد.
این ابرخودروی نوپدید، که نشون از یک برداشت جدید و آلمانیزه شده از سنت های بنتلی داشت، به اولین نمونه از پروتوتایپ های انجین ۸ لیتری WR16 گروه فولکس واگن، البته با تنفس طبیعی، و تغییراتی که مهندسین بنتلی روی اون اجرا کرده بودن مجهز بود، که ۶۳۲ اسب بخار قدرت، و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاورش رو، با کمک یک گیربکس پنج سرعته ی دستی، به هر چهار چرخ تحویل می داد، که می تونست این شاهکار مهندسی رو، به سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت برسونه. جالبه که همین موتور، سال بعد (۲۰۰۰ میلادی)، با افزایش قدرت به ۷۱۰ اسب بخار، و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور، قدرت بخش دومین کانسپت ارائه شده، با هدف پیش معرفی بوگاتی ویرون، یعنی آئودی روزمایر بود، که با طراحی بسیار زیباش، یادآور اتویونیون های C تایپ ۱۶ سیلندر قبل از جنگ جهانی دوم بود.
البته که تولید هیچ کدوم از این کانسپت ها، با توجه به برنامه ی گروه فولکس واگن، جهت ارزش گذاری خاص برند بوگاتی، به عنوان تولیدکننده ی ابرخودروهای رکورد شکن، منطقی نبود!
۵. بوگاتی: از اواخر دهه ی هشتاد میلادی، یعنی زمانی که قرار بود مالکین جدید بوگاتی (پیش از تملک ش به وسیله فولکس)، یک سوپراسپرت رکورد شکن تولید کنن، تنها سراغ مارچلو گاندینی نرفتن! اونها سری هم به ایتال دیزاین زدن، و نتیجه ی اون دیدار، تبدیل شد به ماشینی که طراح ش یعنی جورجتو جیوجارو، مدعی بود که ایده ی اولیه ی طراحی بدنه ی اون سوپر اسپرتی، که دقیقا بر روی همون سیستم فنی بی نظیر EB110 سوار شده بود رو، از بوگاتی تایپ ۴۱ رویال برداشت کرده، که البته بغیر از رینگ هاش، خود من دارم از همون دوره تا الان تلاش می کنم که ارتباط بین اون دو رو کشف کنم، و نتونستم! این سوپرکار زیبا، که نتونست در برابر شاهکار گاندینی مقاومت کنه، و میدون رو به اون واگذار کرد، در تورین اتو شوی ۱۹۹۰، با نام کامل Bugatti ID 90 Concept به نمایش دراومد!
درسته که زیباترین کانسپت ژنو موتور شوی ۱۹۹۳ رو، داورای اون دوره و بازدید کننده های نمایشگاه، آستون مارتین لاگوندای ویگناله در نظر گرفتن، ولی تنها کانسپت سوپرسدان فوق لوکس اون نمایشگاه، لاگوندا نبود! جورجتو جیوجارو کوتاه نیومده، و دوباره با بوگاتی همکاری کرده بود، تا در اون نمایشگاه، بازدید کننده ها رو با ارائه ی Bugatti EB112 Prototype میخکوب کنه، و البته موفق هم شد!
این سوپرسدان برای اولین بار، طعم حمایت فولکس واگن رو به بوگاتی چشوند! (با اینکه هنوز چند سالی تا خریداری کامل بوگاتی توسط گروه فولکس باقی مونده بود) موتور ۶ لیتری وی ۱۲ با زاویه ی ۶۰ درجه بین بلوک سیلندرهای این ماشین، با شصت سوپاپ (۵ سوپاپ در هر سیلندر)، که با حمایت آلمان ها تولید شده بود، ۴۵۰ اسب بخار قدرت، و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت، با کمک یک گیربکس ۶ سرعته دستی گتراگ، که قدرت رو به چهار چرخ ماشین انتقال می داد، در ۴.۳ ثانیه به سرعت صد، و در نهایت به بیشینه ی سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسید. بدنه ی زیبای تمام آلومینیومی این شاهکار، بر روی یک شاسی مونوکوک فیبر کربنی سوار بود.
البته هر سه پروتوتایپ تولید شده از این خودرو، با وجود اینکه بر خلاف بدنه ی زیبا و کامل، فضای داخلی شون با دقت و اصول ارگونومی و حتی زیبایی و هماهنگی کافی با بدنه طراحی نشده بود، به دلیل قابلیت استفاده ی روزمره، فروخته شدن!
پایان قسمت اول…
.
۲۵ بهمن ۱۴۰۳نازاکا خیلی خفن بود.
از Rx-01هم خوشم اومد لامصب عجب چیزایی بودن زمان خودشون.
مزدک
۲۵ بهمن ۱۴۰۳همونطور که در کامنت قبلی اشاره شد، مدیریت فولکس واگن جهت معرفی پیشرانه ی WR16 مورد استفاده در محصولات بوگاتی، از برندهای بنتلی و آئودی استفاده کرد. اما جالبه که اولین پروتوتایپ ویرون، در سال ۱۹۹۹، با نام EB 18/4 Veyron، تحت مدیریت والتر داسیلوا، توسط مدیران فنی پروژه، یعنی هارتموث وارکوس و ولفگانگ شرایبر، با طراحی پیکره ای که ژوزف کابان، از پیش طرح های ایتال دیزاین جیوجارو برداشت کرده بود، طراحی و تولید شد، اما نه با همون انجین مشهور WR16، بلکه با یک پیشرانه ی دیوانه وار تر، که با حجم دقیق ۶۲۵۰ سی سی، از ترکیب کامل سه بلوک VR6 فولکسواگن، تبدیل به یک غول تنفس طبیعی ۱۸ سیلندر شده بود، با ۵۵۵ اسب بخار قدرت، و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور، که علاوه بر نخستین کانسپت ویرون، نیرو بخش سه کانسپت دیگه ی بوگاتی بود، که در سال قبل از اون، در نمایشگاه های مختلف خودرو عرضه شدن.
در ۱۹۹۸، در نمایشگاه خودروی پاریس، EB118، به عنوان یک کوپه ی سوپر لوکس، جانشین تایپ ۶۴ و تایپ ۱۰۱ های کوپه ی دهه های چهل و پنجاه بوگاتی بود، که طراحی اون رو جورجتو جیوجارو انجام داده بود. جیوجارو سال بعد هم، نسخه ی سوپر سدان فوق لوکس این ماشین رو، با نام EB218، در ژنو موتور شوی ۱۹۹۹، به عنوان میراث دار بوگاتی رویال ۳۱-۱۹۲۷ میلادی ارائه کرد. هر دوی این خودروها، به همون انجین WR18 مجهز بودن، که قدرت ش رو به واسطه ی یک گیربکس ۵ سرعته ی اتوماتیک، به هر چهار چرخ انتقال می داد.
اما بیشترین تأثیر بر طراحی ویرون رو، آخرین کانسپت از بین این سه گانه از خودش به جا گذاشت. در فرانکفورت موتور شوی ۱۹۹۹، آخرین شاهکار طراحی ایتال دیزاین، برای بوگاتی، یعنی مدل EB18.3 Chiron Concept، به عنوان یک ابرخودروی سوپرلوکس معرفی شد، که بدنه ی فوق پیشرفته (به نسبت تکنولوژی زمان تولیدش) ی اون رو، فابریتزیو جیوجارو طراحی کرده بود. این مدل تنها در نحوه ی انتقال قدرت (گیربکس ۵ دنده ی دستی بجای اتوماتیک)، با دو کانسپت قبلی تفاوت داشت. حاصل تمام این تلاش ها، که از طراحی این چند کانسپت نشأت گرفته بود، که مسیر پیشرفت شون از زمانی آغاز شده بود، که حتی هنوز فولکسواگن نقشی در مدیریت بوگاتی نداشت! وجهه ی استثنایی امروز برند بوگاتی بود.
۶. شورلت: در سال ۱۹۹۰، مهندسین جی ام، مسیری رو که از ۱۹۵۹ میلادی، با طراحی کانسپت CERV l شروع کرده بودن رو، با CERV lll ادامه دادن، که یک سوپراسپرت بسیار پیشرفته ی تمام کربنی، طراحی شده توسط جری پالمر بود (که دو فیس لیفت آخر کوروت C3، طراحی کامل نسل بعد اون پدیده، یعنی C4، و پونتیاک فایربرد و شورلت کاماروی ۱۹۸۲ رو در کارنامه داشت)، و با همکاری فنی و تخصصی بین جنرالموتورز و مهندسین لوتوس انگلستان، تکامل یافته بود. انجین LT5 این ماشین، که یک V8 پوشراد، با بلوک و سرسیلندر آلومینیومی بود، که 5.7 لیتر حجم داشت، و با کمک انگلیسی ها، تعداد سوپاپ هاش رو به دو برابر (۳۲ سوپاپ) افزایش دادن، و با نصب دو توربوشارژر، قدرت موتور رو به ۶۵۰ اسب بخار، و گشتاورش رو به نزدیک ۹۰۰ نیوتن متر افزایش دادن، تا با قدرتی که از طریق یک گیربکس شش سرعته ی اتوماتیک، به هر چهار چرخ ماشین منتقل می شد، در حدود ۴ ثانیه به صد کیلومتر بر ساعت برسه، و این روند رو تا رسیدن به سرعت ۳۶۲ کیلومتر بر ساعت ادامه بده.
جنرال موتورز در فاصله ی مابین سال های ۱۹۵۹ تا ۱۹۹۷ میلادی، چهار نسل و نیم! از کانسپت های CERV رو تولید کرد، که هدف از طراحی و ارائه ی اون ها، بررسی میزان امکان توسعه ی فناوری خودروهای آینده ی اون کمپانی، به ویژه مدل های اسپرتی بود، که بهترین بیلبورد های تبلیغاتی اون کمپانی، جهت افزایش فروش محصولات اقتصادی تر برندهای تحت سلطه ی جی ام هستن.
پایان بخش دوم…