ساخت یک سوپراسپرت موفق فقط به اعداد و ارقام نیست و حتی جذابترین سوپراسپرتها هم ممکن است به دلایل مختلفی در بازار شکست بخورند. در ادامه با ۱۰ نمونه از این خودروها آشنا خواهیم شد.
نوبل M600
نوبل که به خاطر ساخت خودروهای سبکوزن شهرت دارد، با مدل M600 به اوج رسید. بدنهٔ این خودرو ترکیبی از فولاد ضدزنگ سبکوزن و فیبر کربن بود و از پیشرانهٔ V8 توربوشارژ ساخت یاماها استفاده میکرد که از ولوو XC90 گرفته شده بود. بااینحال، درحالیکه ولوو از امکانات ایمنی فراوانی بهره میبرد، نوبل حتی ترمز ABS هم نداشت. تصور کنید قفل کردن چرخها در سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت چقدر میتواند وحشتناک باشد. البته نوبل عمداً سیستمهای الکترونیکی ایمنی را در M600 ارائه نکرده بود تا رانندگی خالص و درگیر کنندهای داشته باشد اما رانندگی با این سوپرکار بریتانیایی برای رانندههای غیرحرفهای خیلی سخت بود و به همین دلیل، طیف خریداران آن بسیار محدود شدند. نوبل پس از فروش حدود ۳۰ دستگاه، این سوپرکار ۶۵۰ اسب بخاری را کنار گذاشت.
بامو M1
گاهی اوقات، ایدهٔ خوبی در زمان اشتباه اجرا میشود و نتیجه خودرویی مثل بامو M1 خواهد بود. این خودرو بدون نیروی کمکی فرمان و با سیستم انژکتوری مکانیکی، کمکفنرهای بلیشتین و امکانات رفاهی مثل سیستم تهویه، چشمانداز منحصربهفرد بامو از یک سوپراسپرت در سال ۱۹۷۸ را نشان میدهد. این همچنین اولین سوپراسپرت با قابلیت استفادهٔ روزمره بود. بامو برای تولید M1 سراغ لامبورگینی رفت اما این شرکت ایتالیایی به دلیل مشکلات مالی خیلی زود از انجام این کار ناتوان شد و پس از ساخت هفت پروتوتایپ، بامو خود فرایند تولید را در دست گرفت. بااینحال، تولید M1 بسیار پرهزینه بود. همچنین این خودرو اساساً برای شرکت در مسابقات در نظر گرفته شده بود اما به دلیل تأخیر در تولید و تغییر قوانین، نتوانست در مسابقات موردنظر شرکت کند. ازاینرو، پس از ساخت ۴۳۰ دستگاه بامو به تولید M1 پایان داد. البته پس از شکست این خودرو، بامو نسخهٔ بروز شدهٔ پیشرانهٔ شش سیلندر خطی M88 آن را زیر کاپوت نسل دوم سری ۵ قرار داد و اولین M5 و همینطور بخش M متولد شد.
جگوار XJ220
XJ220 در قالب کانسپتی با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V12 متولد شد اما نهایتاً در اوایل دههٔ ۹۰ با یک پیشرانهٔ V6 توئین توربو که از امجی مترو قرض گرفته بود راهی خط تولید شد. هرچند ۲۸۲ دستگاه عدد قابلاحترامی برای یک سوپراسپرت گرانقیمت است اما XJ220 ابتدا ۱,۵۰۰ سفارش دریافت کرده بود که این یعنی بیش از هزار نفر سفارش خود را لغو کردند؛ اما چرا این اتفاق افتاد؟ به دو دلیل. اول تغییر XJ220 از یک سوپرکار V12 چهارچرخ محرک در نسخهٔ کانسپت به V6 محرک عقب در نسخهٔ تولیدی بود. دلیل دوم هم وقوع رکود اقتصادی جهانی درست زمانی بود که سوپرکار جگوار به بازار آمد. البته پیشرانهٔ V6 توئین توربو قویتر از V12 اولیه بود اما عامل دیگری که باعث شکست XJ220 شد قیمتی بود که در پایان تولید به ۵۶۵ هزار دلار رسید. این رقم که معادل حدود یک میلیون دلار امروز است، دو برابر قیمت یک فراری تستاروسا در آن زمان بود.
بوگاتی EB110
مایکل شوماخر، رانندهٔ افسانهای فرمول یک، در سال ۱۹۹۴ یک EB110 خرید اما بعداً تصادف کرد و ترمزهای ضعیف خودرو را دلیل این تصادف دانست. این موضوع لطمهٔ بزرگی به تصویر EB110 زد اما آنچه باعث شکست این خودرو شد، ورشکستگی بوگاتی بود پسازآنکه توسط «رومانو آرتیولی» مالک وقت لوتوس خریده و احیا شده بود. بوگاتی همچنین هزینهٔ زیادی برای مراسم رونمایی جهانی گستردهٔ EB110 کرد درحالیکه مکلارن خیلی ساده F1 را معرفی کرد و فروخت. البته اگر همان رکود جهانی که برای جگوار گفتیم نبود، بوگاتی با وجود تصمیمات تجاری ضعیف شاید میتوانست سرپا بماند.
لکسوس LFA
هرچند لکسوس در بدو تولد خود با سدان LS400 به موفقیت فوقالعادهای دست پیدا کرد اما در کارنامهٔ خود شکستهایی مثل LFA را هم دارد. این خودرو بیش از یک دهه در دست توسعه بود و طبق شایعات، فقط هزینههای تحقیق و توسعهٔ آن حدود ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که از LFA فقط ۵۰۰ دستگاه با قیمت پایه ۳۵۰ هزار دلار ساخته شد. این یعنی از فروش کل نمونههای LFA فقط حدود ۱۷۵ میلیون دلار عاید لکسوس شد که حتی معادل یکسوم هزینههای توسعه هم نیست. البته به گفتهٔ لکسوس، LFA اساس همهٔ خودروهای پرفورمنس این شرکت را تشکیل داد و ضررهای ناشی از هزینههای سنگین نوآوری بعداً جبران شدند. LFA در زمان تولید چندان مورد استقبال قرار نگرفت و بهسختی فروش میرفت اما طی سالهای اخیر مردم فهمیدهاند که این خودرو چقدر خوب است و به همین دلیل هماکنون ارزش آن از یک میلیون دلار فراتر رفته است.
فراری F50
F50 جوجه اردک زشت در خانوادهٔ پرچمداران فراری محسوب میشود. این خودرو در ۴۰۰ متر حدود نیم ثانیه از F40 کندتر بود و طرفداران فراری در آن زمان طراحی آن را نامطلوب میدانستند. به همین دلیل، از F50 بهعنوان گامی رو به عقب یاد میشد. به همین دلیل، درحالیکه از F40 تعداد ۱,۳۱۵ دستگاه ساخته شد، فراری از F50 بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ تنها ۳۴۹ دستگاه تولید کرد. البته بعداً خیلیها تحت تأثیر رانندگی F50 قرار گرفتند و درحالیکه این خودرو در زمان تولید با قیمت ۴۷۵ دلار عرضه میشد، امروزه در حراجیها با قیمتهایی بین ۲ تا ۴ میلیون دلار خریدوفروش میشود.
سیزتا V16T
این سوپراسپرت در اواخر دههٔ ۸۰ توسط گروهی از کارکنان سابق لامبورگینی توسعه پیدا کرد و توسط مارچلو گاندینی طراحی شد. این یکی از معدود خودروهای جهان با پیشرانهٔ V16 بود. این پیشرانه که از دو موتور V8 لامبورگینی تشکیل شده بود، با ۶ لیتر حجم، ۵۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. بااینحال، سیزتا نتوانست V16T را با قوانین ایمنی و آلایندگی ایالاتمتحده تطبیق دهد که این باعث شد V16T یکی از بزرگترین بازارهای سوپراسپرت در جهان را از دست بدهد. به این موضوع فرایند تولید پیچیده و خودروساز کوچکی که برای پرداخت دو میلیون دلار هزینهٔ تحقیق و توسعه تلاش میکند را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که چرا تولید سیزتا V16T پس از ساخت تنها ۱۰ دستگاه خاتمه پیدا کرد.
گامپرت آپولو
هدف از توسعهٔ آپولو، ساخت نسل جدیدی از سوپراسپرتها بود که آمادهٔ پیستهای مسابقه و درعینحال جادهای و قانونی باشد. پس چرا آپولو نتوانست مفهوم سوپراسپرت مسابقهای جادهای را بازتعریف کند؟ چون ساخت یک خودروی مسابقهای واقعی برای جاده امکانپذیر نیست. آپولو کابین بسیار خشنی داشت، هندلینگ آن روی جاده وحشتناک بود و هیچ سیستم الکترونیکی وجود نداشت که مراقب راننده باشد. گامپرت نهایتاً در سال ۲۰۱۳ پس از ساخت ۱۵۰ دستگاه آپولو، اعلام ورشکستگی کرد.
لامبورگینی جالپا
جالپا با ظاهر عجیب، پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 با تنها ۲۵۰ اسب بخار قدرت، پرفورمنس ضعیف و طراحی کلی که بیشتر برای پیمودن مسافتهای طولانی مناسب به نظر میرسد تا دور زدن در پیست، اصلاً خودرویی در حد و اندازهٔ نام لامبورگینی نبود. در اواسط دههٔ ۸۰، لامبورگینی به ساخت خودروهایی چشمگیر و پرزرقوبرق برای کسانی که میخواستند ثروت خود را به نمایش بگذارند شهرت داشت و به همین دلیل، در آن سالها افراد کمی حاضر شدند برای کوپهٔ ساده و ضعیفی مثل جالپا ۹۰ هزار دلار معادل ۲۵۰ هزار دلار امروز پرداخت کنند. ازاینرو، بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ تنها ۴۲۰ دستگاه از این خودرو ساخته شد.
TVR ساگاریس
هرچند جرمی کلارکسون در تاپ گیر ساگاریس را بهترین TVR تاریخ توصیف کرد اما این برای بهبود مشکلات مالی رو به افزایش شرکت کافی نبود زیرا ساگاریس هم از مشکلات کیفی مشابه دیگر خودروهای TVR رنج میبرد. همچنین درحالیکه رقبای اصلی این خودرو همگی به موارد ایمنی اولیه مثل ترمز ABS و ایربگ مجهز بودند، TVR بودجهٔ کافی برای تجهیز کوپهٔ اسپرت خود به این امکانات را نداشت. درنتیجه، رانندگی با ساگاریس مشکل بود و نمیتوانست در برابر رقبای اصلی خود یعنی لوتوس اگزیج، بامو M3 و پورشه کیمن حرفی برای گفتن داشته باشد. البته هیچکدام از این خودروها هیجان ساگاریس را نداشتند اما در عوض قصد جان راننده را هم نمیکردند. از این خودرو در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تنها ۲۱۱ دستگاه ساخته شد.
𝐀𝐥𝐢
۱۷ خرداد ۱۴۰۳انتظارشو نداشتم
زیزیگولو
۱۷ خرداد ۱۴۰۳شاید این مدلها نتونستن عملکرد خوبی رو تو بازار فروش خودرو داشته باشن ولی نباید یادمون بره که داریم درباره برندهای بزرگی مثل فراری و لکسوس و جگوار و بوگاتی و لامبورگینی و بی ام و حرف میزنیم …….. کمپانیایی که بارها با مدلای مختلفشون انتظارات نردم دنیا رو از یه سوپر اسپرت برآورده کردن و این چیزی هستش که خیلی دیگه از کمپانیای دنیا آرزوشو دارن و نتونستن انجامش بدن
SMS
۱۷ خرداد ۱۴۰۳خیلیهاشون خیلی معروفند اما بد شانسی آوردن
SMS
۱۷ خرداد ۱۴۰۳خیلی هاشون خیلی معروفند اما بد شانسی آوردن
NAVID۰۰۹۸
۱۷ خرداد ۱۴۰۳بیسوادیه بیسوادان فقط اونجا که در مورد LFA نظر میدهند و برای خودشان نظریه پردازی هم میکنند!!!
همین بس که دو خط آخر در مورد LFA در این مقاله را بخوانید ، به زبان فارسی و شیوا نوشته شده و البته کاملاً روشن!!!
زیزیگولو
۱۷ خرداد ۱۴۰۳آفرین 👏👏👏👏
پیام
۱۷ خرداد ۱۴۰۳علی من بارها شکست LFA رو اعلام کردم! بالاخره صدای من رو شنیدن!!! فقط برید حال کنید. بشکنه این دستی که نمک نداره! این همه اطلاعات در اختیارتون میذارم بعد شما شاگردای تنبل ….
فقط هزینه کردن برای یه ماشین خاص زدن ملاک نیست آینده نگری چی میشه؟!!!
ناخدا
۱۷ خرداد ۱۴۰۳هیجان زده نشو چون اسم های بزرگ دیگری هم مثل فراری و لامبورگینی و جگوار هم در کنار لکسوس هست و این دال بر شکست کل این کمپانیها نیست ای دانشمند بزرگ
پیام
۱۷ خرداد ۱۴۰۳امیر (ناخدا) میدونی فرق لکسوس با اونا چیه؟! فرق طلاییش اینه که اونا کلی ماشین سوپر اسپرت ساختن و بسیار موفق بودن و حالا یکی دو تاش چندان موفق نبوده و این طبیعیه. ولی لکسوس یه ماشین سوپر اسپرت زده و تو همونم موفق نبوده! فرق دید من و تو اینه که تو و امثال تو مثل حسین اسطوره سازی می کنید ولی من چنین نگرشی دارم! زاویه دیدتون مشکل داره.
ناخدا
۱۷ خرداد ۱۴۰۳جناب پیام !!!!! سرزمین خورشید تابان تا دلت بخواد سوپراسپرت داره ، میخوای اسم ببرم ؟ پس بشمار ۱- نیسان جی تی-آر ۲- آکورا (NSX ) ۳- سوبارو ( BRZ) ۴- سوبارو ( WRX STI ) ۵- نیسان ( Z370 ) ۶- تویوتا سوپرا ۷- مزدا ( MX 5) ۸- لکسوس ( RC F) ۹- هوندا سویک تایپ ( R ) ۱۰- اینفینیتی( Q60 red SpORT 400 )
حالا کمه یا باز هم بگم ؟؟
پیام
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ناخدا امیر اولا من گفتم لکسوس! نگفتم ژاپن! مال اینه میگم متوجه نیستید طرف چی میگه!!! این دیگه زبان مادری هست! گفتم لکسوس یکی زده نه ژاپن!!! دوما، تعدادی از ماشینایی که گفتی اصلا در حد و اندازه LFA نیستن. مثل سوپرا و …! بعدشم سوپر اسپرت داریم تا سوپر اسپرت! اصلا تعدادی از ماشینایی که گفتی سوپراسپرت نیستن و اصلا در حدی نیستن که کنار فراری و … بیان!!! آخه ماشین سی چهل هزار دلاری که سوپر اسپرته! هنوز اینم نمیدونی!!! خوب بود نگفتی هایپر کار! 😂😂😂😂😂😂😂 واقعا سزح اطلاعاتت کمه.
ناخدا
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ای خدا !!!!! پیام به عنوان یک کره ای فن یک خودروی کره ای که در حد و اندازه های سومر اسپرت باشه اسم ببر یا یک تودروی آفرودی کره ای اسم ببر تا حرفهات رو قبول کنم 😁
ناخدا
۱۷ خرداد ۱۴۰۳همون سوپرا که میگی در حد و اندازه های بی ام و z4 هستش وحتی شتاب بالاتر از z4 داره
Blue
۱۷ خرداد ۱۴۰۳آینده نگری یعنی اینکه الان بالای یک میلیون دلار رفته 😉
پیام
۱۷ خرداد ۱۴۰۳Blue بذار با زبان ساده واست توضیح بدم که متوجه بشی. میتسوبیشی، لکسوس و … سوپراسپرت ساز نیستن چون اگه بودن باید تداوم داشت و واقعا با هم رده های خودشون مثل SLR مک لارن و … قابل قیاس باشن!!! یکی از دلایلی که سوپراسپرت ساز نیستن اینه که کارشون این نیست! اصلا نمیدونن انتظار اون مشتری چی هست و نمیدونن چطور مدیریت هزینه کنن و نمیدونن با چالش های این رده باید چیکار کنن! از هندلینگ تا …… . یه دلیل یک میلیون دلاری بودنش مربوط به قدینی بودنش هست. دلیل دوم، تعداد محدود زدنش. دلیل سوم اینه که LFA مشخصاتش از تموم ماشینای ژاپنی بهتر بوده ولی قیمت لزوما به معنی خارق العاده بودن نیست!!! خیلی از چیزای قدیمی به خاطر اینکه تولید نمیشن و تعداد کمی ازش زدن قیمت بالایی دارن!
ناخدا
۱۷ خرداد ۱۴۰۳آقا پیام از سوپر اسپرتهای کره ای بگو 🤭
HamiD
۱۷ خرداد ۱۴۰۳نام شکست خورده ای مثل لکسس LFA در کنار نام فراری اومده ( البته بنظرم اف ۵۰ اصلا شکست نخورده بود ؛ همینطور لکسس )
ولی شکست خورده های هیوندای چی؟
بجز زباله دان تاریخ در کجا هستند؟ تهش کنار آشغال های دیگه بیان نه برند های بزرگی چون فراری و لامبورگینی و بوگاتی …
JaMsHiD-R1988
۱۷ خرداد ۱۴۰۳پیام یه سوال دارم ازت
هفتصد میلیون توسعه
بدنه تمام فیبر کربن
موتور ده سیلندر تنفس طبیعی
خیلی از مجله ها لقب خوش صدا ترین ماشین جهان بهش دادن
تاپ اسپید 380 کیلومتری
بعدا با زباله دان تاریخ مقایسه میکنی؟
خیلی گستره تفکراتت کوچیکه . خوش به حالت اصلا فکر نمیکنی
𝐀𝐥𝐢
۱۷ خرداد ۱۴۰۳پیام کی حرف از لکسوس این وسط بعد هم هیوندای هر وقت تونست یه سوپر کار در حد پیچ کوچیکه lfa بزنه اون وقت بیا ارد بده
Godziila
۱۷ خرداد ۱۴۰۳سوپر اسپورت شما چه رنگیه؟
اصلا کره تا حالا سوپر اسپرت ساخته؟
یا موتور 10 سیلندر؟
داریوش فدایتشوم
۱۷ خرداد ۱۴۰۳“اما طی سالهای اخیر مردم فهمیدهاند که این خودرو چقدر خوب است و به همین دلیل هماکنون ارزش آن از یک میلیون دلار فراتر رفته است.”
می دونی با یک میلیون دلار چند تا جنسیس میشه خرید؟ این قیمت رو تقاضای امروز ایجاد کرده نه قیمت گذاری کارخونه
johnmarston
۱۷ خرداد ۱۴۰۳اما طی سالهای اخیر مردم فهمیدهاند که این خودرو چقدر خوب است و به همین دلیل هماکنون ارزش آن از یک میلیون دلار فراتر رفته
همین یعنی که حرفت غلطه
Kurosh33
۱۷ خرداد ۱۴۰۳داداش گفت ماشن خوبیه فقط فروش بدی داشت الان مشکل تو فروش پایینه یا بد بودن ماشین؟
JaMsHiD-R1988
۱۷ خرداد ۱۴۰۳پیام LFA سی و نهمین خودروی سریع نوربرگ رینگ هست .
تایمش از آونتادور SV و M5 CS و انواع و اقسام کوروت ها و بوگاتی ویرون بهتره !
بدنه تمام فیبر کربن داره
بعدا میگی قدیمی؟
خب هیوندا النترا نسل دو هم با موتور میتسوبیشی قدیمیه اما گرونه؟
استدلال خنده داری بود
ناخدا
۱۸ خرداد ۱۴۰۳آقای پیام در مورد لکسوس نوشته : ” LFA در زمان تولید چندان مورد استقبال قرار نگرفت و بهسختی فروش میرفت اما طی سالهای اخیر مردم فهمیدهاند که این خودرو چقدر خوب است و به همین دلیل هماکنون ارزش آن از یک میلیون دلار فراتر رفته است” ، دقت کنم عزیزم
NAVID@@98
۱۷ خرداد ۱۴۰۳قطعاً چه انتظاری باید داشت هرکدوام از این به اصطلاح شکست خورده ها خودشون یه شاهکار عیار بالا ۲۲ ۱۱ ۱۰ هستن چی فکر کردن با خودشون 👑🥇
به من که یه مزدا میادا هم بدن کلامو میندازن هوا چه برسه به اینها که نتنها درحقیقت شکست که نخوردن بلکه عالی و عیار بالا هم هستن
حتی نمیگم پورشه باکستر یا شورلت کوروت که تازه شروع عیار بالا ها هستن🤩
همون مزدا میاتا هم بدن من عشق میکنم !!!!!!!!!!
حتی اینم چی همون خودروی کارتینگ سه چرخ هم بدن من من دوست دارمش
کارتینگ سه چرخ !!!!!!!!!!!
همونطور که میدونید کارتینگ ها چهار چرخ دارن
ولی مال من با سه چرخ هم عالیه👌😍
JaMsHiD-R1988
۱۷ خرداد ۱۴۰۳نوید باهات موافقم👍
کارتینگ سه چرخ سوار میشم سوپر اسپرت کره ای سوار نمیشم
چون اصلا سوپر اسپرت نداره😂😂😂
Car love
۱۷ خرداد ۱۴۰۳LFA 😂😂😂😂😂😂
واقعا واس خنده ساختنش
ناخدا
۱۷ خرداد ۱۴۰۳اون که واسه جوک و خنده ساختنش جنسیس کوپه هست که شوت شد تو زباله دانی
جرمی کلارکسون
۱۷ خرداد ۱۴۰۳چقدر مردم رو جنسیس غیرتی شدن
تنوع ماشین تو ایران کمه جنسیس شاخ شده
نشناسی بهتره
۱۷ خرداد ۱۴۰۳این ماشینا مثل ابرقهرمانیایی میمونن که هنوز ناشناخته موندن
البته الان همه تازه فهمیدن که چه چیزایی دیگه نیست…
amirboss
۱۷ خرداد ۱۴۰۳با اینکه از همه محصولات تی وی آر ، ساگاریس رو میپرستم ولی لایق واژه سوپراسپرت نیست.
یه کوپه مهیج بدون سوسول بازی های دنیای خودروبود.
انگار انتقال قدرتش از موتور به راننده و بعدش به چرخ ها انتقال پیدا میکرد.
جرمی کلارکسون
۱۷ خرداد ۱۴۰۳سه تا از بهترین موتور های جهان از نظر من :
V10 تنفس طبیعی لکسوس LFA
V6 آلفا رومئو
و V8 4.2 لیتری تنفس طبیعی آئودی RS4
یکی از مشکلات خودرو های TVR اینه که سنگ ها توسط چرخ از دریچه هوای آبشش مانند روی گلگیر پرتاب میشن به سمت شیشه و شیشه ترک میخوره
amirboss
۱۷ خرداد ۱۴۰۳لقب بمب زمینی رو به ساگاریس دادن.
یه خودرو پر دردسر با مشکلات فنی و ایمنی متعدد. یه جورایی نا امن ترین خودرو بریتانیا.
خروجیش هم فقط آدرنالین هست
جرمی کلارکسون
۱۷ خرداد ۱۴۰۳مثل وسایل شهر بازی های رو باز ایرانه
Killer
۱۷ خرداد ۱۴۰۳یاد اون مطلب پدال افتادم که صحبت های یه نمایشگاه دار تو آلمان رو گذاشته بود که طرف میزد تو سر خودش که ده ساله LFA تو نمایشگاهش فروش نرفته :))
Taha Ayoobi
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ولی الان؟
Blue
۱۷ خرداد ۱۴۰۳بجاش الان از یک میلیون دلار فراتر رفته 😁👍
بهنام
۱۷ خرداد ۱۴۰۳Killer
اعتماد بنفس یعنی اینکه طرفدار کره باشی و در مورد یکی از بهترین سوپر اسپرت های تاریخ درافشانی کنی . نگران اون نمایشگاه دار هم نباش اون ده تا جواهر الان هر کدوم یه میلیون دلار فیمتشونه.
ناخدا
۱۷ خرداد ۱۴۰۳یادم به عمو مایک افتاد 🤭
ab0lf4zl
۱۷ خرداد ۱۴۰۳به نظرم دلیل شکست خوردن اکثر این خودروها زمان نامناسب بود.
اگه مثل الان ک اینهمه جوان میلیونر ک از راه بلاگری و ارز دیجیتال و طراحی سایت و لباس و مد …
این خودروها خیلی بیشتر دیده و شناخته میشدن و مشتری های زیادی پیدا میکردن
Taha Ayoobi
۱۷ خرداد ۱۴۰۳LFA شکست حساب نمیشه.
اگه توضیحات بقیه رو بخونین میبینین که همشون یه ایرادی داشتن که موفق نبودن.
اون ABS نداشته و…
LFA تو زمان بدی عرضه شد، به خاطر همین کسی نفهمید چیه.
وقتی الان بالای 1 میلیون دلار خرید و فروش میشه یعنی شکست نبوده.
JaMsHiD-R1988
۱۷ خرداد ۱۴۰۳زمان بدی هم عرضه نشد
فروشش هم بد نبود
همه مدل ها فروش رفتن و هرکدوم با قیمت بالای یک میلیون دلار به فروش میرسن
…
وگرنه هم من میدونم هم شما که نه F50 بد هست نه LFA نه EB110
فقط میدونی مشکل اونا چیه؟
موقعی بهشون میگی سوپر اسپرت کره کجاست که نظر کارشناسی میدی محو میشن😆
بهنام
۱۷ خرداد ۱۴۰۳اصلاً عکس اون LFA رو که دیدم روحم تازه شد . چقدر تو خوبی آخه ؟
کلارکسون حق داشت تورو بهترین خودرویی که تا اون زمان رونده بود انتخاب کرد . اصلا صدای اگزوزت ، زیبایی و دلنشین بودن طراحیت به کنار ، تو چرا کهنه نمیشی لامصب ؟
HamiD
۱۷ خرداد ۱۴۰۳«LFA در زمان تولید چندان مورد استقبال قرار نگرفت و بهسختی فروش میرفت اما طی سالهای اخیر مردم فهمیدهاند که این خودرو چقدر خوب است و به همین دلیل هماکنون ارزش آن از یک میلیون دلار فراتر رفته است»
گویا اون دسته افراد نامحترمی که لکسس رو مسخره میکنند نیازمند عینک بهتری هستند تا متن نوشته شده رو بهتر بخونن :) نه صرفا بعد دیدن عکس ها اسکرول کنند پایین و کامنت بزارن.
کره مربا حتی توانایی ساخت رپلیکای این ماشین با موتور جنسیس کوپه رو نداره ؛ چه برسه توسعه انجین اون و ساخت ی سوپر اسپورت بنزینی کامل که خریداران بابتش یه میلیون دلار پول پرداخت کنن.
عمو مایک سلام میرسونه :)
Scuderia Ferrari
۱۷ خرداد ۱۴۰۳قابل احترام ترین و دوست داشتنی ترین ماشین این لیست “لکسوس LFA” هست
هزینه تحقیق و توسعه LFA طی ۱۰ سال ۸۰۰ میلیون دلار بوده و در مقام مقایسه فراری در سال ۲۰۲۳ فقط ۹۵۴ میلیون دلار هزینه کرده
۱۷ خرداد ۱۴۰۳سایت پدال چه گیری داده به سوپر اسپرت ها…
pouyan-h808
۱۷ خرداد ۱۴۰۳LFA خوش صدا ترین ماشین تاریخ
همینه که الان ارزشش انقدر بالا رفته
کلارکسون هر وقت پیشت این ماشین نشسته فقط تعریف کرده
sinasvj
۱۷ خرداد ۱۴۰۳شاید فروش خوبی نداشتن ولی ما نمیتونیم چشم از قدرت و زیبایی و عملکردشون برداریم
khashayartehrani
۱۷ خرداد ۱۴۰۳راستش از ماشین های دهه ۸۰ و ۹۰ اصلا خوشم نمیاد چون به خاطر بحران انرژی بشدت انجین ها رو تغییر داد و واقعا ماشین های زشتی از آب در اومدن شما F40 ,F50 با 250 GTO مقایسه کنید یا بوگاتی تایپ 63 و 57 رو با همین EB110 اصلا انگار طراحی های اون دو دهه روح نداشتند دقیقا مثل طراحی های همین الان که در مقایسه با دهه ی 2000 و 2010 افت بدی داشته
امیرحسین
۱۷ خرداد ۱۴۰۳سلق متفاوتند…از دید من، فراری اف ۵۰ یکی از زیباترین ماشین های تمامی دوران است
mf1
۱۷ خرداد ۱۴۰۳Ascari KZ۱ حقش بود جز خوبان شکست خورده باشه
! i M α η δ υ α R
۱۷ خرداد ۱۴۰۳تویوتا ابتدا 9 سال و سپس 3 سال ، مجموعا 12 سال بی وقفه در مسیر میز طراحی تا سالن تولید و مونتاژ ، روز و شب با عشق ، زمان و نفر صرف کرد تا شاهکاری خلق کنه که تا دنیا دنیاست ، یادگاری از تعهد ژاپنی به کمال باشه …
فرزند خلف لکسس جواهری خالص ، ناب و بی همتاست که برق درخشش اون چشم نامحرمان رو کور کرد …
بچه سالان که دیگه بماند …
کره جنوبی تا قیام قیامت ، اگزوز LFA رو هم نمی تونه بسازه …
مهدیار ، مایک نکونام نمیرد هرگز …
مرده آنست که رنگ ماشینش پوسته شود …
mehran
۱۷ خرداد ۱۴۰۳LFA رو نمیشه شکست حساب کرد واقعا یکی از بهترین خودروهای دنیا که همه هم دوستش دارن الان هم خیلی معروفه
amirmohammadja79
۱۷ خرداد ۱۴۰۳سیزتا V16T چقد زیباست
BMW
۱۷ خرداد ۱۴۰۳لکسوس این حقش نبود
snoopsagg
۱۸ خرداد ۱۴۰۳چرا m600 رو اینجا اینطوری زدین بعد تو مقاله “سوپراسپرتهای جذاب و ناشناختهای که شایسته توجه بیشتری بودند” هم هست
علی جردن
۱۸ خرداد ۱۴۰۳کاش مشخصات فنی هم تو جدول میزاشتین برای هر خودرو
بی وطن
۲۰ خرداد ۱۴۰۳به نظرم f 50 زشت نبود ولی چون از اون بیس اصلی طراحی فراری فاصله گرفته بود زیاد طرفدار نداشت…
خودم شخصا دوستش دارم طراحی جالبی داره…