چشم اندازهفته نامه

بدترین خودروهای برقی جهان، از نیسان لیف و اسمارت تا فولکس e-Golf

با پدال همراه شوید تا با بدترین خودروهای الکتریکی جهان آشنا شویم. این خودروها به دلایل مختلفی مثل قیمت بالا یا شعاع حرکتی پایین شکست خوردند.

از خودروهای الکتریکی به‌عنوان گزینهٔ اصلی حمل‌ونقل آینده یاد می‌شود و به همین دلیل اکثر خودروسازان از سال‌ها پیش ‌تولید و عرضهٔ این خودروها را آغاز کرده‌اند. بااین‌حال، برخی از خودروهای الکتریکی به دلایل مختلفی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

میتسوبیشی i-MiEV

i-MiEV که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ در آمریکا عرضه می‌شد، با مشکل بزرگ شعاع حرکتی محدود تنها ۱۰۰ کیلومتری مواجه بود. علاوه بر این، هاچ‌بک کوچک میتسوبیشی حداقل امکانات رفاهی را ارائه می‌کرد که نمی‌توانست قیمت آن را توجیه کند. بااین‌حال، اگر منصف باشیم، i-MiEV یکی از اولین خودروهای الکتریکی بزرگراهی بود که در بسیاری از بازارهای جهان عرضه شد.

اسمارت فورتو الکتریک درایو

نسخهٔ الکتریکی اسمارت فورتو که اولین بار در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و طی چهار نسل به تولید رسید، روی کاغذ ایدهٔ خوبی به نظر می‌رسید اما این خودروی کوچک به دلیل برد محدود تنها ۹۳ کیلومتری و کابین تنگ، بشدت موردانتقاد قرار گرفت. این مشکلات باعث می‌شد فورتو برای افراد بزرگ جثه و یا هر استفاده‌ای غیر از ترددهای کوتاه شهری خودرویی غیرکاربردی باشد.

فیات 500e

نسل اول فیات 500e از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ در ایالات‌متحده عرضه شد و هرچند طراحی بیرونی جالبی داشت اما از برد اندک ۱۳۵ کیلومتری و کابین کوچک مشابه همتایان بنزینی خود رنج می‌برد. این خودرو اساساً به خاطر مطابقت با قوانین آلایندگی ساخته شد تا پاسخگویی به خواسته‌های خریداران. نسل دوم 500e اما تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کرده و برد ۲۴۰ کیلومتری را ارائه می‌کند.

مرسدس بنز B کلاس الکتریک

B کلاس الکتریکی عمر کوتاهی داشت که در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و خیلی زود به پایان رسید. این کامپکت لوکس آلمانی به دلیل برد محدود ۱۴۰ کیلومتری و قیمت گران ۴۱ هزار دلاری، با استقبال سرد بازار مواجه شد و نتوانست پرفورمنس و ارزش مورد انتظار از یک برند لوکس را ارائه کند. جالب اینکه B کلاس الکتریک از پکیج باطری ۳۶ کیلووات ساعتی تسلا استفاده می‌کرد.

نیسان لیف نسل اول

نسل اول نیسان لیف که در سال ۲۰۱۰ به بازار آمد، یکی از اولین خودروهای الکتریکی تولید انبوه محسوب می‌شد و ازاین‌جهت پیشرو بود. بااین‌حال، لیف با مشکل خرابی باطری مواجه بود که منجر به کاهش برد در طول زمان و نگرانی‌های مربوط به قابلیت اطمینان می‌شد. این هاچ‌بک ژاپنی هرچند در نسل دوم به خودروی بهتری تبدیل شد اما هنوز هم با برد تنها ۲۴۰ کیلومتری در نسخهٔ پایه جزء بهترین گزینه‌ها نخواهد بود.

شورلت اسپارک EV

مشکل اصلی اسپارک EV هم مثل دیگر خودروهای این لیست، شعاع حرکتی محدود ۱۳۲ کیلومتری بود. این خودرو همچنین از صندلی‌های عقب تنگ هم رنج می‌برد. البته اسپارک EV خودرویی تولید محدود بود که به خاطر دستورالعمل دولت برای افزایش نفوذ خودروهای الکتریکی در بازار ساخته شد و صرفاً در مناطق خاصی از آمریکا عرضه شد. از این هاچ‌بک برقی مجموعاً تنها ۷,۳۷۱ دستگاه ساخته شد.

فورد فوکوس الکتریک

فوکوس الکتریک به دلیل برد تنها ۱۲۲ کیلومتری و کاهش فضای بار به خاطر نصب باطری‌ها، اصلاً خودروی برقی خوبی نبود. همچنین این ماشین که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ به بازار عرضه می‌شد، با قیمت ۴۰ هزار دلاری بسیار گران‌تر از همتای بنزینی خود بود. هرچند فورد بعداً چند بار قیمت فوکوس الکتریک را کاهش داد اما این هاچ‌بک برقی هیچ‌گاه با استقبال بالایی مواجه نشد و مجموعاً در آمریکا تنها ۹,۲۲۶ دستگاه فروخت.

هوندا فیت EV

فیت EV که فقط از طریق اجاره در آمریکا ارائه شد، عرضهٔ محدودی داشت. این هاچ‌بک ژاپنی علاوه بر شعاع حرکتی اندک ۱۳۲ کیلومتری، خودروی کسل‌کننده‌ای بود و فضای بار محدودی داشت که باعث می‌شد فیت بنزینی گزینهٔ بسیار بهتری باشد. فیت EV برای مدت محدودی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ با هزینهٔ ماهانه ۳۸۹ دلار و در تعداد تنها ۱,۰۷۰ دستگاه در ایالات‌متحده اجاره داده شد.

ب‌ام‌و i3

i3 که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ ساخته شد، دورهٔ تولید طولانی‌تری از همهٔ خودروهای این لیست داشت. این خودرو همچنین از ساختار فیبر کربنی نوآورانه‌ای بهره می‌برد اما با مشکل طراحی بحث‌برانگیز و برد محدود ۱۳۰ کیلومتری مواجه بود. این شعاع حرکتی نسبت به رقبای هم‌قیمت کمتر بود هرچند که امکان سفارش یک پیشرانهٔ دو سیلندر بنزینی به‌عنوان ژنراتور برای شارژ باطری‌ها وجود داشت که برد را به ۲۴۰ کیلومتر افزایش می‌داد.

فولکس‌واگن e-Golf

e-Golf هم یکی دیگر از هاچ‌بک‌های بنزینی است که به الکتریکی تبدیل شد و نتوانست موفق عمل کند. البته e-Golf خودروی خوب و جاداری بود و برد ۲۰۰ کیلومتری آن از تمام خودروهای این لیست بیشتر است ولی با قیمت ۳۲ هزار دلاری و تنها ۱۳۴ اسب بخار قدرت، ارزش خرید نداشت زیرا همان زمان قیمت گلف GTI با ۲۳۰ اسب بخار قدرت از ۲۸ هزار دلار آغاز می‌شد. شاید به همین دلیل بود که در نسل هشتم گلف فولکس‌واگن نسخهٔ الکتریکی را ارائه نکرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای
منبع
AutoGuide

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. نشناسی بهتره

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (501 ديدگاه)

    حداقل قیافه مرسدس بهتر از بقیه‌س

    موافقم 18
    مخالفم 4
    1. پیام

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      همشو ژاپن قبضه کرده 😂😂😂😂😂 حالا فهمیدید چی میگم؟!!! بابا پاناسونیک که بیخ گوش این برندا هست و اصالت خودرو ژاپنی هم که بالاترین هست!!! پس چرا؟؟؟!!! 😂😂😂😂😂😂 ای بابانوئل دوست ها 😂😂😂😂😂😂😂😂

      موافقم 4
      مخالفم 19
      1. ناخدا

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (365 ديدگاه)

        به عمو مایک میگم بیادااا 🤫

        موافقم 15
        مخالفم 4
        1. Car love

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (700 ديدگاه)

          جاپونیای فراخوانی ماشالله کل لیستو گرفتن 😂😂

          موافقم 4
          مخالفم 16
        2. ناخدا

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (365 ديدگاه)

          باشه کار لاوو دو تا لینک مختلف فراخوان کره ای ها رو به دلیل یاتاقان پایینتر گذاشتم بخون حالش رو ببر 🤭

          موافقم 12
          مخالفم 3
      2. Kurosh33

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (116 ديدگاه)

        ژاپن توی ماشین ها برقی قوی نیست.

        موافقم 5
        مخالفم 11
        1. ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4898 ديدگاه)

          آنقدر این لینکها فرستادید 🫄🏻 شدیم بیخیال شو
          کل سایت رو🫃🏻🫃🏻🫃🏻🫃🏻 کردید

          موافقم 5
          مخالفم 6
        2. شمال

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (129 ديدگاه)

          دهنت سرویس 🤣🤣🤣

          موافقم 8
          مخالفم 1
        3. Car love

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (700 ديدگاه)

          https://www.pedal.ir/honda/honda-2-6-million-vehicle-fuel-pump-recall/

          این لینک حجت رو تمام میکنه 😂😂

          ۱۶ فراخوان تا اینجای سال فقط برای دودوتا هم بماند،فقط این لینک 😂😂

          موافقم 5
          مخالفم 8
        4. ناخدا

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (365 ديدگاه)

          عجیبترین و زشت ترین فراخوانها رو کره‌ای ها میدن که از همه بدتر یاتاقان هست کار لاوو جان 🤭

          موافقم 10
          مخالفم 1
      3. amir

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        آمار ایونیک ۵ که خفن ترین برقی تاریخ هیوندای بود از اول سال تا الان تو بازار آمریکا تنها ۱۵ هزارتا بوده یعنی به طور میانگین ماهی ۳هزارتا
        این همه میگفتی کولاک برقی کره ای ها همش همین بود؟
        ما بریم پناه بگیریم زخمی نشیم

        موافقم 10
        مخالفم 6
        1. Car love

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (700 ديدگاه)

          همین ۱۵ هزارتا از فروش کل برقیای لکسوس و دودتا رو هم بیشتره 😂😂 اگه این کولاک نیست پس چیه؟
          حالًا یه کولاک دیگه هم بهت بگم:
          فروش آیونیک 5 در سال ۲۰۲۳ > فروش برقی های لکسوس +دودوتا ضربدر ۲ 😂😂😂 دوس داشتی؟

          موافقم 2
          مخالفم 8
        2. Kurosh33

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (116 ديدگاه)

          من نه کره ای فنم نه دشمن کره ای ها ولی میدونم که کره ای ها نسبت به قیمتشون ماشین به نسبت باکیفیتیو تولید میکننن و البته خیلی از نو اوری ها هم از طرف کره ای هاست مثل پارک خودکار که اگه یادتون باشه توی تخت گاز ماشینی بود که سلبریتی ها باهاش راننده گی میکردن بود. و البته باید در مورد یاتاقان بگم که یک چیز عادیه و هر شرکتی ازین اتفاقا براش افتاده. هیوندایی و کیا اشتباه زیاد توی عمر خودشون داشتن ولی باز هم محصولات با کیفیتی تولید میکننن اگه با امیر ۲۰۶ سوار بر نخوره البته.

          موافقم 2
          مخالفم 8
        3. Ehsan

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (627 ديدگاه)

          هر ماشین رو فروشش رو با توجه به کلاس و سوخت و فروش رقباش میسنجن،توی بازار برقی و بین رقبا در حال حاضر آیونیک 5 بعد از تسلا Y پرفروش ترین هست تو کلاس خودش،بازار برقیا هم اونقدر هنوز گسترده نیست که انتظار فروش اندازه برقی رو داشته باشین.

          طبق منطق تو فروش لکسوس LS هم خیلی فاجعه تره چون تا اینجا سال کلا ۱۰۰۰ تا فروخته یعنی ماهی ۲۰۰ تا!!!!! بعد تو به عنوان یه ژاپن فن با چ رویی فروش این ماشین رو مسخره میکنی در حالی که تو ۷ تا برند ژاپنی حتی یک خودرو برقی وجود نداره که فروشش نزدیک باشه بهش!

          موافقم 3
          مخالفم 8
        4. amir

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          میزان افزایش فروش دودوتای عقب مونده در بازار آمریکا ۱۰۰ هزارتا
          میزان افزایش فروش گروه عظیم هیوندای در بازار آمریکا ناچیز
          تازه کیا افت فروش داشته
          دوست داشتی؟

          موافقم 5
          مخالفم 2
        5. amir

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          احسان خان به عنوان یه کره فن با چه رویی با شنیدن قصه عمو مایک جنسیس رو با لکسوس مقایسه میکنی؟
          با چه رویی کیفیت کره ای ها که استاد پوسته پوسته شدن رنگ و یاتاقان و آتیش سوزی و یو اس بی رو با ژاپنی هایی که سرامد خراب نشدن و استهلاک و جان سختین مقایسه میکنی
          حتی روت نمیشه حرفی از موتوراسپرت به میان بیاری حتی رالی
          در حالی که دودوتای عقب مونده رالی و لمانز و…. رو یا قبضه کرده یا از کله گنده هاشه هیوندای پس از ده سال حضور با آتیش سوزی هیوندای i30 n خارج میشه
          تو بحث فروش هم که با اختلاف جلوتره با وجوده اینکه گروه هیوندای دوتا خودروسازی هستن

          موافقم 6
          مخالفم 2
    2. پیام

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      بعد آدم میکه طراحی تعداد زیادی از ماشینای ژاپنی چرته بعضیا بهشون زور داره! طراحی اون گلف رو با نیسان و هوندا مقایسه کنید!!! فقط یه ذهن بیمار میتونه چنین طراحی هایی انجام بده!!!

      موافقم 1
      مخالفم 17
      1. 𝐀𝐥𝐢

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1542 ديدگاه)

        آره لابد ایونیک ۶ خوبه!

        موافقم 16
        مخالفم 4
        1. Killer

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (596 ديدگاه)

          از افزایش فروش ۱۸۸ درصدیش مشخصه که خوبه :)) میدونستی جوایزی که آیونیک 6 تو یک سال کسب کرد از کل جوایز برقی جاپونیا بیشتره؟ :))

          موافقم 4
          مخالفم 11
        2. پیام

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2139 ديدگاه)

          کسی که آیونیک رو با این ماشینای آشغال نقایسه کنه نه تنها هیچی از خودرو نمی فهمه بلکه سواد خواندن نظرات کارشناس ها هم نداره! این دیگه اوج تاریک اندیشی و تعصب هست!!! به خدا اگه به خودت ۱۰۰ تا ازین آشغالان بدن، با آیونیک عوضش نمی کنی!!!

          موافقم 5
          مخالفم 8
        3. FY

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (290 ديدگاه)

          بابا چرا زوری می خواین کره ای ها رو بد نشون بدین …. خوب تو صنعت خودرو قوی هستن …. تمام😏 بعدشم همین دیروز تویوتا لات کوچه‌ خلوت چاپونیا تولید محصولاتش رو بخاطر خرابی های زیاد متوقف کرد …. نیسان و هوندا بماند که سالانه دها نفر بخاطرکیفیت پایینشون جونشون رو از دست میدن🤔

          موافقم 1
          مخالفم 8
      2. Kurosh33

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (116 ديدگاه)

        و البته قیمت رو هم توجه کن.

      3. ناخدا

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (365 ديدگاه)

        پارک جی سونگ : چیکار میکنی عزیزم ؟
        کیم جونگ او : دارم شیر یا خط میندازم !
        پارک جی سونگ : اگر شیر اومد تو فراخوانهای یاتاقان رو اعلام میکنی و اگر اگه خط اومد من میرم با عمو مایک آشتی میکنم

        🤪🤪🤪🤪

        موافقم 9
        مخالفم 4
      4. MATIN

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (415 ديدگاه)

        باشه آیونیک خیلی خوشگله

        موافقم 5
        مخالفم 2
      5. amir

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        نکنه لابد طراحی کره ای ها خیلی خوشگله؟ مثلا سانتافه مینی بوسی؟ النترا جدید؟ اسپورتیچ غورباقه ای؟ آیونیک ۶ ؟ شیب بام هوا؟

        موافقم 8
        مخالفم 3
    3. Hyonda is love

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (32 ديدگاه)

      🤣🤣🤣 کدوم یکیشون کره ای بود؟
      هیچکدوم!🤣🤣🤣🤣🤣🤣💪💪💪

      موافقم 2
      مخالفم 10
      1. ناخدا

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (365 ديدگاه)

        مشکل آتشسوزی و یاتاقان کره ای ها یکجا باهم 🤫

        https://www.pedal.ir/hyundai/hyundai-kia-cars-australia-fires-engine-failures/

        موافقم 8
        مخالفم 3
    4. 3 چرخه

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      لیست بدترین هارو که فتح کردن،۷ تا محصول بدون کسب کردن ایمنی انداختن به مشتری،۳۵ تا فراخوان هم تا اینجای سال داشتن،واقعا این أست قدرت جاپووووون 😆

      موافقم 3
      مخالفم 6
    5. Q

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      میدونی قضیه چیه ؟
      مثل این میمونه گوشی ۱۰ سال پیش رو بیاری با گوشیای الان مقایسه کنی و بگی وای چقد بد و ضعیفه !
      این ها اگه نبودن ، الان برقیا اینقد پیشرفت نمیکردن

    6. froG-driVer

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      فولکس هم بد نیست.

  2. Kurosh33

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    برقی های اشغال….
    فقط میخوام بدونم کسی که گلف برقی رو خریده کی بوده؟

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. پیام۲

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (278 ديدگاه)

      قطعا جرمی کلارکسون نبود

      1. A.m.A

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (145 ديدگاه)

        اگه ویدیوشون تو مقایسه گلف بنزینی و بی ام وi3 رو دیدی پس تو دوست خوب منی

      2. JaMsHiD-R1988

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2762 ديدگاه)

        واکنش جرمی کلارکسون به بی ام و i3 :
        Brother eeeeww what’s that

  3. پیام

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2139 ديدگاه)

    طراحی متسوبیشی رو نگفتم چون اصلا اون دیگه خیلی اوت هست و شبیه پروژه دانشجوهای ایرانی هست

    موافقم 1
    مخالفم 12
  4. پیام۲

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (278 ديدگاه)

    میتسوبیشی شبیه اون مدل پژو برقیس که تو تخت گاز با نیسان لیف تستش کردن

    1. علیرضا

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (258 ديدگاه)

      همونه اما چون برند پژو در اروپا مطرح تر بابرند پژو در اروپا فروخته شد

  5. گرگ بارون دیده

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (213 ديدگاه)

    عجب !!!!! خودروهای برقی آمریکایی و اروپایی و ژاپنی بد هستن و حتماً چینیها خیلی خوب هستن که تو این لیست نیستن !!!!

    موافقم 7
    مخالفم 2
  6. 18:45

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (654 ديدگاه)

    ب ام و i3 واقعا حقش نبود تو بلک لیست باشه…
    نوآوری های این خودرو خیلی زیاد بود، و اگرم تو برد از رقبا عقب تر بود، دلیلش پیشرفت عظیم و یکباره رقبا در قوای محرکه برقی بود.
    این ماشین موقع معرفی کلی جوایز بی نظیر از سازمان های محیط زیست کشورها دریافت کرد.
    همچنین نسل اول نیسان لیف هم اولین هاچ بک برقی تاریخ بود…

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. علیرضا

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (258 ديدگاه)

      سال ۲۰۱۶ جیمز می فیات پانداش فروخت و یک i3 خرید همون سال جرمی به گولف gti خرید یک مسابقه ای درگرنتور برای هردو خودرو برگذار شد و بیموه در طول مسابقه که موضوع رانندگی طولانی داشت ۴ بار به ایستگاه شارژ رفت اخر هم باهمون موتور دوسیلندر مسابقه تموم کرد باخت سال ۲۰۲۰ هم جیمز بیموه فروخت ساندرو خرید

  7. I love Deutschland

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    کلا جاروبرقی( خودرو برقی) قضیه اش منحله، ماشینی که صداش اگزوزش ضربان قلبتو نبره بالا باید بوسید گذاشت کنار!

    موافقم 10
    مخالفم 2
  8. MATIN

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (415 ديدگاه)

    اکثر این لیست آزمون و خطای شرکت ها بود. برای شروع نمیشه بهترین باشی

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. زیزیگولو

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    خودروهای برقی با فناوری پیشرفته مشکل‌ سازتر از خودروهای موتور احتراقی هستن

    موافقم 2
    مخالفم 2
  10. datsun

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3946 ديدگاه)

    اینا سری اول الکتریکی ها بودن که بی شک مشکلات رو هم داشتن بلاخره آزمون و خطا رو این ماشین ها انجام شد که الان الکتریکی ها به اینجا رسیدن

  11. Killer

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (596 ديدگاه)

    به قدرت گدایان باتری و پلتفرم پی بردین

    موافقم 1
    مخالفم 10
  12. faster

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    نیسان لیف سال 2011 خودروی سال جهان شد و همچنین اولین خودروی برقی بود که به این عنوان دست پیدا کرد و برای زمان خودش شاهکار بود تعجب میکنم چرا تو این لیست آوردینش اون زمان بعضی کشورها حتی نمیتونستن یه ماشین بنزینی درست و حسابی درست کنن

  13. BMW

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    طراحی ها یکی پس از دیگری داغون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا