فورد ماستنگ احتمالاً سمبلیک ترین خودروی تاریخ آمریکا است. خودرویی آغشته به خون قرمز، سفید و آبی که نشانگر آزادی و غرور این کشور است. ماستنگ باوجود موتور قدرتمند ۸ سیلندر و چهرهای جذاب از زمان آغاز تولید تابهحال دوران موفقی را طی کرده و هوادارانی وفادارتر از یاران چارلز منسون، تبهکار معروف آمریکایی برای خود دستوپا کرده است.
کشورهایی که خودروی ماستنگ در خیابانهای آن پا گذاشته محدودند اما بیشتر مردم در سراسر دنیا ماستنگ را میشناسند و آرزوی داشتن این خودرو را در سر میپرورانند. بهعنوان مثال قوانین و جادههای متفاوت کشور انگلیس سبب شد که امسال، اولین سالی باشد که ماستنگ بهصورت رسمی وارد بازار خودرویی این کشور شود.یکی از دلایل اصلی سیر افسانهای این خودرو تولید مدلها و نسخههای ویژهی مختلف فورد در طول این سالها بوده است. خودروهایی که در تعداد محدود برای خیابان، مسابقات درگ و یا مسابقات جادهای طراحیشده بودند که با عملکردی بالا روح مردم را به آتش کشیدند.
در ادامه ۱۰ ماستنگ برتر تولیدشده تابهحال را معرفی میکنیم.
۱۰. فورد ماستنگ II کینگ کبرا
ماستنگ II تقریباً از دیدگاه همه بدترین نسل تولیدی این خودرو بوده است؛ اما این قضیه از مشکلات خودرو نشأت نمیگیرد چراکه این خودرو یک محصول جانبی نسل خود محسوب میشود و زمان تولید آن به زمان رشد سرسامآور قیمت بنزین و کاهش علاقه به خودروهای پرمصرف برمیگردد.
۹. فورد ماستنگ کالیفرنیا اسپشیال
در سال ۱۹۶۸ نمایندگان فروش خودروی کالیفرنیا، فورد را متقاعد کردند که یک مدل ویژه از ماستنگ را تنها برای ایالت کالیفرنیا بسازند. این خودرو GT/CS (California Special) نامیده میشد. استایل و قطعات شلبی ماستنگ در ساخت این خودرو دیده میشد و به نظر میرسید که دلیل آن چهرهی اسپرت و تهاجمی این خودرو بود. عملکرد و پیشرانه این خودرو هم تغییری نداشت. خودروی نهایی چهرهای منحصربهفرد داشت و بین ماستنگ معمولی و شلبی قرار میگرفت.
موتورهای چهار سیلندر توربوشارژ تجربه جدیدی برای ماستنگ نبودند. رونمایی از ماستنگ SVO با سالها تجربه بهدستآمده بود. هرچند ماستنگ های چهار سیلندر توربو کمی ضعیف به نظر میرسیدند اما قدرت ۱۷۵ اسب بخاری این خودرو در سال ۱۹۸۴ قدرت کمی محسوب نمیشد. SVO در سالهای پایانی قدرتی ۲۰۰ اسب بخاری داشت که در بعضی مدلها به ۲۰۵ اسب بخار هم میرسید. ماستنگ SVO تنها در موتور خلاصه نمیشد. ترمزها، فرمان پذیری، گیربکس و سیستم تعلیق این خودرو هم ارتقا پیداکرده بود. این خودرو که محور عقب بود بدنهی آئرودینامیکی متمایزی هم داشت.
۷. فورد ماستنگ بولیت
اولین ماستنگ بولیت در حقیقت بولیت خطاب نمیشد و این نام مستعار با نقش نمادین این خودرو در فیلم بولیت و با هنرنمایی استیو مک کویین انتخاب شد. یک ماستنگ یشمی ۱۹۶۸ با موتور ۳۹۰ و کلاس فست بک، خودرویی معصوم به نظر میرسید که قدرتی باورنکردنی داشت.
این مدل خودرویی رسمی نبود اما فورد ماستنگ اصلی این راه را آغاز کرد. این امر مخصوصاً وقتی به چشم و تصورات مردم راه پیدا کرد که به موتور ۲۸۹ هشت سیلندر تجهیز شد.
این خودرو با موتوری هشت سیلندر و بدنهی نسبتاً کوچک سریع، چابک و البته جذاب به نظر میرسید. این خودرو که آغازکننده اصطلاح Pony craze (اسب دیوانه) بود هنوز زنده است و در خیابانها حرکت میکند. ۵. فورد ماستنگ ماخ ۱
البته که این خودرو به سرعت ۱ ماخ نمیرسد اما درست مثل نام بلندپروازانه اش در لیست سریعترین ماستنگ ها قرار گرفته است. ماخ ۱ که در سال ۱۹۶۹ به تولید رسید مدل ارتقا یافتهی ماستنگ بود. این خودرو با سه موتور ۸ سیلندر حجیم به تولید میرسید که کبرا جت ۴۲۸ اینچ مکعبی هم یکی از این موتورها بود. نسل دوم ماخ ۱ در سال ۱۹۷۱ معرفی شد. نسل دوم هم مانند نسل اول با سه موتور به تولید میرسید. تریم ماخ ۱ با تولید سری ماستنگ II ادامه پیدا کرد اما متأسفانه موتور شش سیلندر جایگزین هشت سیلندرهای قبلی شد. البته همین تغییر سبب شد تا این خودرو تبدیل به پرفروشترین سری ماستنگ شود.
بعد از یک وقفهی طولانی، فورد در سال ۲۰۰۳ یک بار دیگر تریم ماخ ۱ را عرضه کرد. خودرویی هشت سیلندر که ۳۰۵ اسب بخار نیرو تولید میکرد. طراحی بیرونی ماخ ۱ جدید که اصالت این خودرو را تداعی میکرد بسیار شبیه به ماخ های دههی ۶۰ میلادی بود. ۴. فورد ماستنگ باس ۳۰۲/۳۵۱/۴۲۹
در سال ۱۹۶۹ دو مدل بسیار ویژه از ماستنگ به تولید رسیدند که لقب باس (به فارسی رئیس) را یدک میکشیدند. خودرویی که حجم موتور کمتری داشت باس ۳۰۲ بود که مناسب برای مسابقات خیابانی بود و بهنوعی رقیبی برای ترنس ای ام ۱۹۶۹ در SCCA محسوب میشد. برای عملکردی بهتر طراحی بیرونی این خودرو با تغییراتی همراه شده بود قطعات پوششی اضافی حذف و اسپویلر جلو اضافه شده بود. سیستم تعلیق و ترمزها ارتقا پیداکرده بود. گفته میشد که موتور ۳۰۲ اینچ مکعبی این خودرو ۲۹۰ اسب بخار نیرو تولید میکند اما به نظر میرسید که توان این خودرو واقعاً بیشتر از چنین عددی است. اما باس ۴۲۹ مدل دیگر معرفیشده در سال ۱۹۶۹ بود. همانطور که از اسم این خودرو پیداست موتور این ماستنگ حجمی ۴۲۹ اینچ مکعبی دارد. این موتور هشت سیلندر قادر به تولید ۳۷۵ اسب بخار نیرو و دریایی از گشتاور بود.
در سال ۲۰۱۲ فورد نام باس ۳۰۲ را احیا کرد. فورد برای این خودروی مخصوص جاده موتوری هشت سیلندر و ۵.۰ لیتری در نظر گرفته بود که عملکرد هیجانانگیزی داشت. کمپانی فورد حتی تریم بالاتر این سری را به تولید رساند. تریم بالاتر که لاگونا سکا نامیده میشد قدرت بیشتری داشت و برای طرفداران تشنهی قدرت ساخته شده بود. اما باس ۳۵۱ خاصترین مدل این سری بود. خاصترین ویژگی ماستنگ باس ۳۵۱ نایابی آن بود. این خودرو در سال ۱۹۷۱ و در تعداد محدود به تولید رسید.
۳. فورد شلبی ماستنگ GT500
در سال ۱۹۶۷ شلبی تصمیم گرفت تا مدلی دیگر از ماستنگ را در کنار GT350 ترنس ای ام به تولید برساند. این خودرو که GT500 نامیده میشد موتور هشت سیلندر ۴۲۸ اینچ مکعبی داشت. شلبی علاوه بر بهبودهای مکانیکی طراحی بیرونی این خودرو را هم ارتقا داد. مدل قویتر این خودرو هم با موتور قویتر هشت سیلندر ۴۲۸ کبرا جت، شلبی ماستنگ GT500KR (سلطان جاده) نامیده میشد.
اما کار فورد با این خودرو تمام نشده بود. در سال ۲۰۱۳ شلبی ماستنگ های GT500 جدید معرفی شدند. این بار این خودروها با موتور سوپرشارژ هشت سیلندر ۵.۸ لیتری قادر به تولید قدرت خیرهکنندهی ۶۶۲ اسب بخار بودند. درست مثل تمام سریهای شلبی GT500 مدرن، برای کنترل این میزان قدرت مدل ۲۰۱۳ هم با ارتقای لاستیکها، سیستم تعلیق و ترمزها همراه شد.
۲. فورد ماستنگ SVT کبرا R
از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۴ قویترین سری ماستنگ مدل SVT کبرا بود. کبراها با قدرت بیشتر، هندلینگ بالاتر و تجربه رانندگی بهتر یک پله بالاتر از دیگر ماستنگ های هشت سیلندر بود. مدل کبرا R تریم قویتر این مدل بود که آماده رقابت در جادهها بود، این تریم هم در تعداد محدود به تولید رسید.
آخرین نسل از کبرا R در سال ۲۰۰۰ معرفی شد. مراحل ساخت این نسل هم مانند دو نسل قبل بود; ارتقا در بخش مکانیکی و حذف قطعات اضافی برای کاهش وزن. موتور هشت سیلندر ۵.۴ لیتری این نسل قادر به تولید ۳۸۵ اسب بخار نیرو بود. بدنهی این خودرو هم با کیت آئرودینامیکی مسابقهای پوشیده شده بود که بال عقب بزرگ هم یکی از این قسمتها بود.
۱. فورد شلبی ماستنگ GT350
تنها یک سال نیاز بود تا با همکاری شلبی و فورد، ماستنگ تازهوارد تبدیل به یک خودروی مسابقهای شود. مهندسان این دو شرکت با بهبود و ارتقای موتور هشت سیلندر ۲۸۹ اینچ مکعبی ماستنگ توانستند توان آن را به ۳۰۶ اسب بخار برسانند. در سال ۱۹۶۵ شلبی ماستنگ ها تنها با رنگ سفید و بدون صندلیهای عقب به تولید میرسیدند. هدف از تولید این سری، رقابت در مسابقات ترنس ای ام بود که حتی بهطور خاص مدل GT350R به تولید رسید تا دیگر شرکتکنندگان را تهدید کند. GT350 تا سال ۱۹۷۰ به تولید رسید اما هیچکدام از مدلهای تولیدی بهخوبی مدل اصلی مخصوص مسابقه ۱۹۶۵ نبودند.
امیر مرادی
۱۹ شهریور ۱۳۹۴چقد موستانگ خفنه..دوره به دوره خفن تر میشه…اون موستانگ باس چقد خفنه..اون جی تی 2016 که دیگه خیلی خفنه
آرمااااان
۱۹ شهریور ۱۳۹۴Ford Shelby Mustang GT500
اسیرشم،همیشه در مسیرشم…
،فوق العادست
امید
۱۹ شهریور ۱۳۹۴فقط ماستنگ باس 1969
asa
۱۹ شهریور ۱۳۹۴این اوج هنر که ماشینی بسازی که تا ۵۰ سال هم در لیست بهترین ها باشه.
HELL CAT
۱۹ شهریور ۱۳۹۴دو تا ماشین هیچ وقت قدیمی نمیشه
ماشین های ماسل کار آمریکایی و فراری…
Erfan
۱۹ شهریور ۱۳۹۴فراری رو میشه با فرش دست باف مقایسه کرد.
فرش دست باف هر چی بیشتر پا بخوره قیمتش بالاتر میره. فراری هم همینطوره. اصلا فراری عجیبه خدایی
mohsen
۱۹ شهریور ۱۳۹۴E30 2002 C-class کلاسیکو گذاشتی کنار دیگه؟ من هنوز که هنوز تو کف شتاب 2002 با قیافشم
Erfan
۱۹ شهریور ۱۳۹۴اوه پسر ماستنگ Boss 429 عجب چیزی بوده.
سامان از تبریز
۱۹ شهریور ۱۳۹۴هیسس !!!!!!
یکم یواشتر.
بینید بچه ها
چه خوشگل خوابیده
http://s5.picofile.com/file/8106199876/zemestan92_1_.jpg
mohsen
۱۹ شهریور ۱۳۹۴خدا واسه ننش نگه داره
shahab
۲۳ شهریور ۱۳۹۴یارو چجوری دلش اومده این شاهکارو کنار خیابون بخابونه؟؟
shahab
۲۳ شهریور ۱۳۹۴دمت گرم داش سامان با این عکسات
آرش آمریکایی
۲۰ شهریور ۱۳۹۴چیرمیشد تو خیابونای خودمونم میشد با اینا جولان بدی
آخی
عاشقتم ماستنگ
فرزاد
۲۰ شهریور ۱۳۹۴امروز داشتم رانندگی میکردم.یه خانمه با یه موستانگ کروک قرمز رنگ از من سبقت گرفت.البته من تو اهواز زندگی میکنم.و تا به حال ندیدم خانمها این ماشین رو برای رانندگی انتخاب کنند
من یه پرندم .....
۲۰ شهریور ۱۳۹۴شما هم بعد از دیدن این عکس به همون چیزی فکر کردین که من فکر کردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/09/Ford-Mustang-Bullitt.jpg
چقدر اشناست
امیر
۲۸ شهریور ۱۳۹۴من رو یاد سمند lx انداخت شما رو نمی دونم!
AHMADREZA
۲۱ شهریور ۱۳۹۴عاشقشم هر نسلش رو احساس میشه کرد همه ی نسل ها عالین هر روز صبح وقتی در سکوت خیابون های اهواز یکی از کنار ماشینم رد میشه روحم تازه میشه
رضا
۲۷ شهریور ۱۳۹۴بچه ها دقت کنید مدل Ford Mustang Mach 1 2003شبیه سمند ایرانیه
عاطفه
۳۰ آبان ۱۳۹۵سمند شبیه اونه عزیزم … یه در صد فک کن فورد بیاد از ما تقلید کنه :))
محمد
۱ مهر ۱۳۹۴فقط فورد موستانگی که تو فیلم سرقت در 60 ثانیه است!!!!!
شلبی جی تی 500 مدل 1967 (النویر)
یاسین
۵ مهر ۱۳۹۴فورد شبیه سمند نیست . سمند که شبیه فورد . به تاریخ تولید بنگرید دوستان.
مهرداد
۱۷ آذر ۱۳۹۴حیف اسم زیبا و باوقار موستانگ نیست و اون اصالت و قدرتش و… که با اسم سمند قاطی میکنید !!!!
mohammadreza
۱ بهمن ۱۳۹۴اونا چی میزنن ماچی میزنیم پرایدو میگرن چراغ هاشو عوض میکنن میگن مدل جدیده
محمد
۹ بهمن ۱۳۹۴من عاشق ماستنگ فوردباس۴۲۹ اگه عاشق این مدل هستید حتما فیلم جان ویک ببینید کلا فیلم درباره این ماشینه جداز ماشین فیلم خیلی قشنگیم هست
Xman
۱۷ شهریور ۱۳۹۵اون موستانگای دهه 60عالین!
Behnam
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶خدایاچنان کن سرانجام کار
توخوشنودگردی وما موستانگ سوار
Behnam
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶مزدا وانت هم شبیه فورده.چراغ هاش و…
آخه مزدا وانت هم قبلا فورد تولیدمیکرده
اردلان
۱۰ مرداد ۱۳۹۶الان ی موستانگ ۱۹۷۰ هس ب نظر شما قیمتش چنده بخرم ظرر میکنم قطعاتش پیدا میشه مثلا بازسازی کنم؟
King Mustang
۲۴ شهریور ۱۴۰۰آنان که موستانگ باس 429 را خدای خود می پندارد
کفرش به کنار عجب خدایی دارند😉🤤