چشم انداز

12 کانسپت برگزیده سال 2013

خودروهای کانسپت همواره مخاطبانشان را شیفته‌ی خود کرده‌اند، زیرا آن‌ها نشان دهنده‌ی خودروهای نسل آینده می‌باشند. پیشرفت سریع تکنولوژی در دنیای امروز ما به گونه‌ای است که بسیاری از کانسپت ها در حال وارد شدن به خطوط تولید شرکت‌های خودروسازی می‌باشند. در این بین، کانسپت هایی با تخیلی‌ترین طراحی‌ها، برای مخاطبان جذاب‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند، آن‌هایی که با طراحی‌های هنرمندانه و وعده‌هایی در مورد این که در نهایت چگونه اتومبیلی خواهند شد ما را اغوا می‌کنند. در این مقاله ما کانسپت های محبوب خود در سال ۲۰۱۳ را معرفی می‌کنیم، بعضی از آن‌ها به دلیل امکاناتی که ارائه می‌کنند، و برخی دیگر به دلیل داشتن ظاهری فوق العاده در این لیست قرار گرفته‌اند.

Best Concept Cars of 2013
Best Concept Cars of 2013

آستون مارتین CC100 Speedster

خودروی کانسپت آستون مارتین CC100 Speedster برای جشن صدمین سالگرد تاسیس این شرکت ساخته شد. این خودرو فاقد شیشه‌ی جلو است، دارای کابین دوگانه می‌باشد، و حفره‌هایی در جایی که درب‌ها باید وجود داشته باشند روی بدنه‌ی آن قرار دارند، طراحی داخلی فیبر کربنی همراه با چرم‌های با کیفیت بالا زیبایی خاصی به آن داده‌اند. این‌ها دقیقاً جزئیاتی هستند که نشان می‌دهند این خودرو وارد چرخه‌ی تولید نخواهد شد، ولی آن‌ها همچنین CC100 Speedster را به یکی از بهترین خودروهای نمایشی سال تبدیل می‌نمایند. همچنین انتظار می‌رود جلو پنجره‌ی عریضی که در این خودرو کانسپت طراحی شده است در مدل‌های آینده‌ی آستون مارتین به کار گرفته شوند.

آئودی Sport کواترو

این خودرو بسیار شبیه کانسپت Quattro آئودی می‌باشد که سه سال پیش معرفی شد، البته با به روز رسانی‌هایی در طراحی آن که با شیوه‌ی طراحی فعلی شرکت همخوانی دارد همراه شده است. ولی چه کسی به آن اهمیت می‌دهد؟ وجود گلگیرهای عضلانی تر، هواکش‌های آلومینیومی بزرگ‌تر و بدنه‌ی فیبر کربنی نشان می دهنده‌ی پیشرفت جدی آن نسبت به مدل قبلی می‌باشد، این طراحی و ظاهر زیبا توسط یک موتور هشت سیلندر توربو دوقلو ۴ لیتری پشتیبانی می‌شود. این موتور ۵۶۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند، و با جفت شدن با یک موتور الکتریکی میزان نیروی کلی موتور به ۷۰۰ اسب بخار افزایش پیدا می‌کند. انتظار می‌رود آئودی در آینده‌ی نزدیک خودرویی مشابه به این کانسپت را تولید نماید.

بیوک ریویِرا

همانند آئودی، بیوک خودروی کانسپتی ریویِرا را در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش گذاشت. و اکنون پس از گذشت چند سال نسخه‌ی به روزرسانی شده‌ی آن را دوباره در نمایشگاه خودروی شانگهای امسال در معرض نمایش عموم گذاشت. هر دوی آن‌ها دارای درب‌های بال پرنده ای می‌باشند و موتورهای آن‌ها از نوع هیبریدی می‌باشند. با این حال تیم تکنولوژی آن‌ها در جنرال موتورز شانگهای در طول شش سال اخیر سخت در تلاش بوده‌اند: ریویِرا جدید دارای سیستم فرمان چهار چرخ، کمک فنرهای مغناطیسی و ستون‌های نامرئی می‌باشد. ریویِرا کانسپتی فوق العاده است که علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است، بیوک قطعاً باید آن را وارد چرخه‌ی تولید کند.

کادیلاک اِلمیراژ

کادیلاک در حال کار کردن بر روی یک خودروی شاخص در میان محصولات خود بوده است، و زمانی که کانسپت المیراژ خود را تابستان امسال در جشنواره‌ی Pebble Beach معرفی کرد، بسیاری فکر کردند که این کانسپت می‌تواند همان خودروی شاخص آن‌ها باشد. کادیلاک اعلام کرده است که هنوز در مورد این که این خودرو تولید خواهد شد یا نه تصمیم گیری نکرده است، ولی بسیاری از طراحی‌ها و جزئیات این خودرو پایه‌های رویکرد طراحی جدید آن‌ها را تشکیل می‌دهند. طراحی بدنه‌ی ۵ متری آن از پلتفرم آلفا الهام می‌گیرد که زیربنای کادیلاک‌های ATS و CTS بوده است. المیراژ همچنین دارای یک موتور ۴.۵ لیتری هشت سیلندر با نیرویی معادل ۵۰۰ اسب بخار می‌باشد.

ایتال دیزاین جیوجیارو پارکور

مرکز طراحی ایتالیایی ایتال دیزاین جیوجیارو، که اکنون جزو شرکت‌های تابعه‌ی گروه فولکس واگن می‌باشد، طی یک مراسم خصوصی در نمایشگاه خودروی ژنو کانسپت پارکور خود را معرفی کرد، با طراحی مبتنی بر لامبورگینی، پارکور یک خودروی SUV با شکل، عملکرد و مواضع خودروهای اسپورت می‌باشد. قلب تپنده‌ی ۵.۲ لیتری ۱۰ سیلندر این خودرو از لامبورگینی گایاردو قرض گرفته شده است، در حالی که گیربکس ۷ دنده‌ی اتوماتیک کلاچ دو گانه ی آن متعلق به آئودی R8 می‌باشد. بقیه‌ی قسمت‌های پارکور از جمله مجموعه‌ی سیستم تعلیق دوگانه‌ی آن سفارشی می‌باشند. ما مدتی پس از معرفی این خودرو فرصت رانندگی با آن را به‌دست آوردیم، و عملکرد آن هم در جاده‌های معمولی و هم در آفرود فوق العاده بود. (شش ماه پس از معرفی آن، آئودی نسخه‌ای با طراحی متفاوت از آن با نام نانوک را در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به نمایش گذاشت).

جگوار Project 7

سری F-Type جگوار فوق العاده است، بنابراین قرارگیری کانسپت Project 7 مبتنی بر F-Type جگوار در این لیست نباید تعجب آور باشد. آماده شده برای جشنواره‌ی سرعت گوود وود، Project 7 جای صندلی‌های عقب F-Type را با نگهدارنده ی کلاه ایمنی عوض کرده است، جگوار همچنین بدنه‌ی خودرو را نیز تقویت نموده، شیشه‌ی جلوی آن را قطع کرده و تغییراتی آیرودینامیکی در آن ایجاد نموده است. رنگ خودرو نیز به آبی مسابقه ای فرانسوی تغییر کرده است که یادآور خودروهای مسابقه‌ای D-Type دهه‌ی ۱۹۵۰ آن‌ها می‌باشد. همچنین با تقویت موتور ۵ لیتری ۸ سیلندر سوپرشارژردار آن، مقدار نیروی تولیدی موتور با افزایشی معادل ۵۵ اسب بخار به ۴۵۰ اسب بخار رسیده است.

کیا Kia Niro / Provo / CUB

پیشرفت کیا به عنوان یک پیشرو در صنعت طراحی خودرو را می توان به طور کامل به طراح اصلی آن‌ها پیتر شرایر و تیم وی نسبت داد. از زمانی که این طراحان باواریایی را از فولکس واگن در سال ۲۰۰۶ وارد تیم طراحی کیا شدند، آن‌ها نه تنها جوایز طراحی متعددی را برای این برند به‌دست آوردند، بلکه میزان فروش سالانه‌ی کیا نیز افزایش زیادی یافت. این برند امسال سه نوع خودروی کانسپت زیبا را معرفی کرد، و چون ما نمی‌توانستیم فقط یکی از آن‌ها را در این لیست قرار دهیم، بنابراین همه‌ی آن‌ها را به لیست اضافه کردیم. ما عاشق درب‌های قیچی وار و حالت تهاجمی Niro، چراغ‌ها و مسیج بورد LED زیبای Provo، و ابعاد منظم و ظاهر دوست داشتنی CUB هستیم.

مرسدس بنز AMG گرن توریزمو ویژن

بنا به گفته‌ی Tobias Moers رئیس مرسدس AMG، کانسپت Vision Gran Turismo خیلی کم یا تقریباً هیچ پایه و اساسی در واقعیت ندارد؛ و نتیجه‌ی رویاهایی است که به ذهن مهندسان و طراحان می‌رسد. بر خلاف آن، پلتفرم Vision GT و موتور آن نسبتاً واقعی هستند- یک موتور بهینه سازی شده‌ی SLS و با خروجی مشابه S-model (577 اسب بخار) ۵.۵ لیتری توربو دوقلو هشت سیلندر – ولی بدنه‌ی آن نیم نگاهی به طراحی خودروهای آینده می‌باشد. برخی از عناصر طراحی، البته به غیر از جلو پنجره‌ی با نور LED، درب‌های بال پرنده‌ای، یا عدم وجود شیشه‌ی عقب، در GT AMG آینده به کار گرفته خواهند شد. اگر دوست داشته باشید همین الان می‌توانید در بازی Gran Turismo 6 این خودروی کانسپت را برانید.

نیسان بلید گلایدر

طراحی نوآورانه و باریک قسمت جلوی خودروی مسابقه ای Delta Wing دیگر مانند قبل تعجب آور نیست، ولی این خبر چیزی بود که واقعاً ما را شوکه کرد: نیسان در نمایشگاه خودروی توکیو و همزمان با معرفی این خودرو اعلام کرد که این یک نمونه‌ی اکتشافی از یک خودروی تولیدی آینده می‌باشد. طراحی داخلی این خودرو بسیار منحصر به فرد می‌باشد، به گونه‌ای که فضای داخلی سه نفره‌ی آن شامل یک صندلی راننده در وسط و یک جفت صندلی دیگر در پشت راننده و یک فرمان شبیه فرمان هواپیما می‌باشد.

سوبارو WRX

سوبارو بهار امسال در نمایشگاه خودروی نیویورک از خودروی کانسپت خود با نام WRX رونمایی کرد و آن مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، این خودرو فوق العاده بود. طراحی آن به طور واضحی مانند سایر خودروهای سوبارو می‌باشد و از هر نظر همان خودروی WRX 2015 است که ما امیدوار بودیم باشد. البته، خودروهای کانسپت به سختی وارد چرخه‌ی تولید می‌شوند، و آخرین کانسپت سوبارو نیز از این قضیه مستثنی نبود. خودروی تولیدی این مدل هنوز ظاهر بسیار خوبی دارد و رانندگی با آن لذت بخش است، ولی ما هنوز نگرانی‌هایی در مورد این نسخه‌ی مفهومی داریم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. hoseyn

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3003 ديدگاه)

    استون مارتین ، کادیلاک ، سوبارو ، جکوار و بعضی از مدل های کیا بیشتر شبیه ماشین های حالا هستن تااینده!!نمونش ماشین کادیلاک!!

    1. carbonado aventador

      ۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      اکثرشون خوبن ولی مرسدس و کادیلاک یه چیز دیگه است!!!!!!!!

      1. محمد

        ۸ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (37 ديدگاه)

        کادیلاک و ایتال دیزاین خوب بودن جلو پنجره بزرگ مرسدس خراب کرده ولی پشتش خوبه

    2. SALAR

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (377 ديدگاه)

      کادیلاک عشق است

  2. یارو

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (290 ديدگاه)

    bmwاز همه زودتر کانسپت شو داد از همه زود تر هم به خط تولید رسوندش

    توی این زمینه پرچمش بالاست

  3. km

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (679 ديدگاه)

    کادیلاک المیراژ و مرسدس از همه بهتر بودند

  4. زیگما

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    اول بنز بعد کادیلاک المیراژ(اسمش که امریکایی نیست.ای بااابااا)

  5. saied

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    ایول به طراح بنز و کادیلاک

    1. carbonado aventador

      ۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      عکس اون بنز رو به هر کسی که نشون دادم کف کرده . حیف که تولید نمی شه!!!!!!!!!!

  6. cts

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    کادیلاکو عشقه…..

  7. محمد

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (149 ديدگاه)

    بیوک ریویِرا،جگوار Project 7،مرسدس بنز AMG گرن توریزمو ویژن،سوبارو WRX
    برای من جالب تر از بقیه بودن

  8. آرش

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (193 ديدگاه)

    بیوک ریوریرا خوشگلترین این مجموعه است.

  9. farzad

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    جگوار Project 7

  10. javid

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (93 ديدگاه)

    واقعا که باید به کیا افتخار کرد با این همه پیشرفتش

    1. مرتضی

      ۹ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (849 ديدگاه)

      ما یا کره ای ها؟؟

  11. محسن

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    مرسدس عالیه….

  12. جهانگير

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (147 ديدگاه)

    انصافأ سوبارو با کادیلاک از همه خوشگل تر
    و کیا از همه زشت تر

  13. محسن.د

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    من اصلا از مدل های مفهومی خوشم نمیاد.یکی از دلیلهایی که عاشق پورشه ام همینه که اهل این کارا نیست. آخه یه طرح فضایی با یه مشخصات موهومی که همه ام میدونن هیچوقت قرارنیست به خط تولید برسه! که چی بشه مثلا؟!؟! هیچ ربطی ام به تکنولوژی و … نداره نمونش شرکت پژو که میشه بهش گفت سلطان کانسپت!!!

    1. زیگما

      ۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      آینده طراحی رو نشون میده.مثلا کادیلاک elr چند ماه از قبل رونماییش یه کانسپتشو آوردن تو نمایشگاه.این حرف از آدم آگاهی مثل شما بعید بود

      1. محسن.د

        ۸ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (1447 ديدگاه)

        کدوم آینده زیگماجون؟!؟! خودمونیم مگه هرسال طراحی ماشینها چنددرصد فرق میکنه(طراحی ظاهرو میگما!) ؟!؟! مثلا ظاهر سری3و5و7 از زمان رونمایی تا العان چقد عوض شده یا بهتربگم تاچه اندازه به سمت این طراحیهای فضایی رفته؟؟!! تو خودت با فورد آشنایی داری،مدلGT90 رو دیدی؟؟؟!!! اون کانسپت مال سال1995 هست!!! العان2014هستیم،آیا مثلا موستانگ ذره ای شبیه اون شده؟! یا هر مدل دیگه ای از فورد؟! پس از کدوم آینده صحبت میکنی؟! اگه منظورت سال3000هست و جنگ ستارگان! اصلا کی گفته اون موقع چیزی به اسم خودرو وجود خواهد داشت؟!؟! باورکن همه این کانسپت بازی ها جنبه تبلیغاتی دارن، شرکتهای خوب خیلی به این کارا دل نمیبندن،درعوض شما محصولات پژو رو که مرور کنی میبینی یکی در میون کانسپت عجیب غریبه!

        1. زیگما

          ۹ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          یه سری از کانسپت ها هست که واقعا هیچ وقت به تولید نیزدیک هم نمیشن.ولی مثلا همین المیراژ رو دارن روش کار میکنن برای تولیدش.با طراحی شبیه به همین(نه کاملا)درسته که خیلی از کانسپت ها فقط برای دل خوشی ساخته میشن ولی بعضی هاشون خودرو های بعدی رو به نمایش میذارن.در این رابطه کادیلاک XTS کانسپتش که معرفی شد چند سال بعدش خودش تولید شد.یا مثلا همین بیوکه رو میبینی؟ این یه طرح پیش فرضه که جنرال موتورز میخواد برای رقابت با پانامرا بسازه! من کاری ندارم میتونه با پانامرا رقابت کنه یا نه.میخوام بگم کانسپت نشان از آیندس.حالا اینکه بعضی از کمپانی از موضوع کانسپت سو استفاده میکنن بماند.مثلا همین لادا ی روسیه.یه کانسپت تو یه نمایشگاه به نمایش گذاشت. همه هم میدونن قرار نیست تا 200 سال آینده لادا همچین چیزی بسازه….

    2. احمد

      ۱۱ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      918 هم اول کانسپت بود. الان تولید انبوه شده. بلاخره شرکت ها باید یه جوری خط مشی آینده شونو مشخص کنند که این کار رو با کانسپت هاشون نشون میدن.

      1. محسن.د

        ۱۱ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (1447 ديدگاه)

        918 فقط”2سال” بعد از معرفی کانسپت دقیقا به همون شکل ساخته شد!!!

  14. ab12

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    فقط کادیلاکه با منطق جور در میاد بقیشونو فک کنم طراحاش موقع طراحی خیلی بالا بودن !!!(x,y,z,…مصرف کردن !)

  15. masoud v12

    ۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (144 ديدگاه)

    طراحی کادیلاک و جاگوار و سوبارو آیودی به مدلهای تولید انبوهشون نزدیک هستند تا بقیه پس احتمال تولید زود هنگامشون بیشتره.

  16. jalal

    ۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (246 ديدگاه)

    جگوار از همشون با حال تر بود .

  17. جلال

    ۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (585 ديدگاه)

    سلام
    اون سه کانسپت کیا چیز خاصی ندارن که داشته که بیان تواین لیست
    ولی انصافا اون بنز AMG گرن توریزمو ویژن خیلی معرکس
    با این حال ممن خودم به شخصه از کانسپت هایی خوشم میاد که طرح منطقی و نزدیک به مدل تولیدی رو دارن
    کانسپت باید واقع را باشه و زیاد تخیلی و فضایی نباشه
    مثل کانسپت ft86 تویوتا

  18. zondar

    ۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    F.A
    طراحی ها روز به روز زیباتر میشه کیا niro پیتر شرایر عالی از اب در اومده واقعا باید درود فرستاد به این همه پیشرفت

  19. arash1354

    ۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (121 ديدگاه)

    طراحی کانسپت کادیلاک فوق العاده زیبا و نزدیک به واقعیت است . بخصوص طراحی داخلی آن خیلی چشمگیر است . فکر کنم با توجه به تلاش کادیلاک برای جذب بازار خیلی زود به تولید برسد .

  20. esi

    ۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (387 ديدگاه)

    زشت ترین کانسپت این کیا Kia Niro / Provo / CUB و خوشگل ترین کانسپت کادیلاک اِلمیراژ

  21. محمد

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (732 ديدگاه)

    تو رو خدا آستون مارتین c100 هم شد ماشین؟؟

  22. محمد ایرونی

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من آئودی اصلا کانسپت یا همون مدل مفهومی نبود بیشتر شبیه یه سدان بود !ومثل همیشه بازم بنز و کادیلاک کولاک کردن.

  23. bijol

    ۱ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنزو نیگاه عکسش رو که نیگاه میکونی ایصالت و حس میکونی
    من یکی که میگم بنز باید بیاد از رو سمند ماشین بزنه خخخخخخخخخ

  24. 160

    ۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    چقدر تخیلی
    خدا نکنه ماشین های آینده این جوری بشن البته بعضیاش مثل مرسدس کادیلاک سوبار خوبه

  25. سعید بنزه

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آدم پول داشته باشه بره یک کادیلاکه رو بخره بیاد قابش کنه تو خونش . هر روز روزی 10 بار بشورشدش بعد عکس بندازه بزاره تو فیس بوک

  26. نوید

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    آستون مارتین CC100 Speedster عالیه

  27. payam_fg

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    کادیلاک و سوبارو حرف ندارن طراحی ساده و شیکی دارن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا