هرچند شاسیبلندهای دوازده سیلندر خودروهای کمیابی هستند اما در طول تاریخ چندین نمونه از این خودروها ساخته شده که در این مطلب همهٔ آنها را معرفی خواهیم کرد.
پیشرانههای دوازده سیلندر به دلیل نرمی کارکرد و قدرت بالایی که تولید میکنند، معمولاً در سدانهای مجلل، کوپههای لوکس و سوپراسپرتها دیده میشوند اما در طول تاریخ از این موتورها در شاسیبلندها هم استفاده شده است. البته تعداد شاسیبلندهای دوازده سیلندر بسیار کم است اما اگر مروری بر تاریخ خودروسازی داشته باشیم میتوانیم چندین نمونه از این خودروها پیدا کنیم. حتی در حال حاضر هم چند شاسیبلند دوازده سیلندر در حال تولید و عرضه هستند؛ بنابراین، در ادامه قصد داریم با تمام شاسیبلندهای دوازده سیلندر تاریخ آشنا شویم. البته این لیست فقط شامل نمونههای تولیدی میشود و مدلهای کانسپت یا تیونینگ را دربر نمیگیرد.
لامبورگینی LM002 سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳
هرچند لامبورگینی اوروس امروزی از موتور ۴ لیتری V8 استفاده میکند اما زیر کاپوت اولین شاسیبلند لامبورگینی موتور ۵.۲ لیتری V12 کانتاش قرار گرفته بود که ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت. این خودرو LM002 نام داشت اما به رمبو لامبو شهرت یافت. این ماشین ظرف ۷.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند این اعداد در مقایسه با شاسیبلندهای دوازده سیلندر امروزی چندان چشمگیر به نظر نمیرسند اما LM002 بسیار سریعتر از رنجروورها و جیپهای زمان خود بود. بین سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تنها ۳۲۸ دستگاه از این خودرو ساخته شد.
فولکسواگن توآرگ W12 سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰
شاید فکر کنید بنتلی بنتایگا اولین شاسیبلندی بود که از پیشرانهٔ W12 گروه فولکسواگن استفاده کرد اما سالها پیش از تولد بنتایگا این موتور در سینهٔ فولکسواگن توآرگ قرار گرفته بود. این خودرو که در سال ۲۰۰۵ معرفی شد، به نسخهٔ تنفس طبیعی موتور ۶ لیتری W12 مجهز شده بود که ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت. این اعداد به میزان قابلتوجهی از بنتایگای امروزی کمتر هستند و به همین دلیل ۵.۹ ثانیه طول میکشید تا توآرگ W12 از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. در ابتدا قرار بود این خودرو مدلی تولید محدود باشد و فقط ۵۰۰ دستگاه از آن ساخته شود اما به دلیل تقاضای بالا خصوصاً در خاورمیانه، فولکسواگن تعداد بیشتری از این توآرگ دوازده سیلندر تولید کرد هرچند که هیچگاه در ایالاتمتحده عرضه نشد.
آئودی Q7 6.0 TDI سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲
آئودی Q7 پلتفرم مشترکی با فولکسواگن توآرگ داشت اما در استفاده از موتور دوازده سیلندر رویکرد کاملاً متفاوتی را نسبت به پسرعموی خود در پیش گرفت. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 توئین توربو قرار گرفته بود که برخلاف تمام خودروهای این لیست، بجای بنزین از گازوئیل استفاده میکرد! این موتور ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و شاسیبلند سنگینوزن آئودی را ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. این پیشرانهٔ دیزلی آنقدر قوی بود که آئودی حتی به فکر استفاده از آن در سوپراسپرت R8 افتاد اما پس از معرفی چند کانسپت، این پروژه نهایتاً لغو شد و پس از خاتمهٔ تولید Q7 6.0 TDI در سال ۲۰۱۲ موتور V12 دیزلی هم کنار گذاشته شد.
مرسدس G65 AMG سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸
در حال حاضر در محصولات مرسدس بنز پیشرانهٔ V12 را فقط میتوان زیر کاپوت سدان مایباخ S680 دید اما سالها پیش این شرکت از این موتور در بسیاری از محصولات خود استفاده میکرد. پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 توئین توربوی مرسدس در سال ۲۰۱۲ حتی در سینهٔ G کلاس هم قرار گرفت و G65 AMG متولد شد. این موتور ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت و حتی با وجود وزن ۲۸۳۵ کیلوگرمی G65، این شاسیبلند جعبهای شکل را ظرف تنها ۵.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. این خودرو در سال ۲۰۱۵ با قیمت ۲۰۰ هزار دلار در ایالاتمتحده هم عرضه شد اما در نسل کنونی G کلاس دیگر خبری از موتور V12 نیست.
بنتلی بنتایگا سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴
بنتایگا بهعنوان اولین شاسیبلند بنتلی در سال ۲۰۱۵ ابتدا صرفاً با پیشرانهٔ ۶ لیتری W12 توئین توربوی مشهور بنتلی معرفی شد. این موتور که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت، بنتایگا را ظرف تنها ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند که برای شاسیبلندی با وزنی بیش از ۲.۵ تن رقم بسیار چشمگیری بود. البته بنتلی بعداً موتورهای ۴ لیتری V8 توئین توربو، ۳ لیتری V6 هیبریدی و حتی ۴ لیتری V8 دیزلی را هم برای بنتایگا ارائه کرد و سپس در سال ۲۰۱۹ نوبت به معرفی نسخهٔ اسپید رسید که قدرت موتور W12 آن به ۶۳۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده بود. در حال حاضر، موتور W12 فقط در نسخهٔ اسپید ارائه میشود و پس از پایان تولید این موتور در ابتدای سال ۲۰۲۴، بنتایگا فقط با پیشرانههای V6 و V8 قابل خریداری خواهد بود.
رولزرویس کولینان سالهای ۲۰۱۸ تاکنون
محصولات رولزرویس از گذشته تا امروز فقط با موتورهای V12 شناخته میشوند و شاسیبلند این شرکت که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد هم از این قاعده مستثنی نبود. کولینان به همان پیشرانهٔ ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربوی جدید رولزرویس مجهز شده که ابتدا در سال ۲۰۱۸ در نسل هشتم فانتوم ارائه شد. این موتور در کولینان ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما چند وقت بعد رولزرویس مدل کولینان بلک بج را معرفی کرد که خروجی موتور آن به ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. این نسخه ظرف ۵.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و نزدیک به ۴۰۰ هزار دلار قیمت دارد.
فراری پوروسانگوئه سال ۲۰۲۲ تاکنون
جدیدترین شاسیبلند دوازده سیلندر دنیا فراری پوروسانگوئه است که در اواسط سال ۲۰۲۲ معرفی شد. البته فراری این خودرو را یک شاسیبلند نمیداند و از پوروسانگوئه بهعنوان یک خودروی اسپرت چهاردر بلندقامت یاد میکند ولی بااینحال، بهطورکلی این ماشین در دستهٔ شاسیبلندها قرار میگیرد. ویژگی منحصربهفرد پوروسانگوئه تجهیز به موتور ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی F140 فراری است که پیشینهٔ آن به موتور هایپرکار انزو بازمیگردد و نسخههای مختلف آن طی سالها در محصولات گوناگون فراری مثل FF و ۸۱۲ استفاده شده است. این موتور در پوروسانگوئه ۷۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند تا آن را به قویترین شاسیبلند بنزینی حال حاضر بازار تبدیل کند. همچنین برخلاف همهٔ شاسیبلندهای این لیست، در پوروسانگوئه موتور تا حد امکان به وسط خودرو کشیده شده و گیربکس در عقب نصب شده تا توزیع وزن بهینهای فراهم کردد.
jaghori
۴ فروردین ۱۴۰۲عشق و حال رو با این ماشینای پر مصرف و به شدت آلوده کننده پولدارا می کنند اونوقت دود و بیماری اش نصیب ما میشه. بدبختی هی…
NAVID۰۰۹۸
۴ فروردین ۱۴۰۲اون آئودی فکر میکنم Q8 باشه !!!
عجب اتاقی داشته ، هنوزم کمنظیره ، یادم میاد یکی از ورژنهای تریم داخلیش سفید بود که با نور پس زمینهی قرمز یه چیزی بود تو مایههای سفینه فضایی بورکینافاسو 😍 !
M48
۴ فروردین ۱۴۰۲نه عزیز جان. یه سرچ کوچیک توی گوگل داشته باشی متوجه تاریخ حضور q8 توی بازار جهانی میشی…….. در ضمن q8 و اوروس از یک پلت فرم و انجین استفاده میکنند…. که نسخه 4L TT v8 هستش….
وی
۸ فروردین ۱۴۰۲بازم ریپ زدن رو کامنت اول؟
علی
۴ فروردین ۱۴۰۲متاسفانه در مطلب قبلی آقای اشتری ، پدال تمام کامنت های من را حذف کرد ! بهرحال این آخرین کامنتم هست دیگر با پدال کاری ندارم ، انشاء… که پدال با آلمان فن ها باهم عاقبت به خیر شوند!! بگین و بخندین و هندونه زیر بغل هم بگذارین! بقول معروف گل بگین و گل بشنوین!!!
RENAULT MEGANN
۵ فروردین ۱۴۰۲۱۲سیلندر!! بنزین رو میخورن اینا
رامین
۵ فروردین ۱۴۰۲تعداد دوازده سیلندر و هشت سیلندرها در عرصه جهانی خیلی کمتر از تیراژ شش و چهار و سه سیلندرهاست متاسفانه دوازده و هشت و شاید هم شش سیلندرها دارن محو میشن تا یکی دو دهه دیگه😔😔
Alan.r
۴ فروردین ۱۴۰۲فقط G65 واقعا یه هیولاست
فقط فکرشو بکنید آفرود با یه V12 🤤🤤
حیف که نسل جدیدش تولید نشد
ehsan fa
۴ فروردین ۱۴۰۲فقط پورسانگوئه ، لیست خرید ۳ ساله ش پر شده فعلا هم سفارش نمیگیره فراری کبیر
حسین دهمرد
۴ فروردین ۱۴۰۲از روزی که پورسانگ معرفی شد منتظر نسخه ی دو در و کانورتیبلش بودم. با ذات فراری همخوانی داره و بخاطر کاپوت کشیده بسیار هم زیبا میشه
امیر
۴ فروردین ۱۴۰۲فراری عشقه 😍
مهردادکمال
۴ فروردین ۱۴۰۲یادمه زمان معرفی توارگ عاشقش شدم هنوزم عکساشو میبینم برام جذابیت داره… چه محصول خوش چهره و فوتوژنیکی هست
حتی کاین اون زمان هم که بر مبنای شاسی این موجود با ابهت ساخته شده این قدر جذاب نیست…
عارف
۴ فروردین ۱۴۰۲بی ام و x6 شده ۱۰ میلیارد فقط بخاطر اینکه ۱۲ سیلندره.
هر جور فکرش میکنم نمی ارزه
Alan.r
۴ فروردین ۱۴۰۲X6 هشت سیلندره مهندس
M48
۴ فروردین ۱۴۰۲هر جوری دارم حساب کتاب میکنم میبینم bmw توی شاسی بلنداش v12 نداشته……. چجوری محاسبه کردی؟؟؟؟ فول ترین نسخه x6 تو ایران x6 5.0 هستش…..
aMiRsHaYaN
۴ فروردین ۱۴۰۲X6 فقط ۶ سیلندر خطی و v8 داره
Arshia m3csl
۴ فروردین ۱۴۰۲انتخابم جی کلاسه بهترین شاسی بلند تاریخ و همه چی تموم ترینه جی کلاس جزو بهترین بنزا هست و یک جورایی مجزا با مرسدس بنزه حتی پیج مخصوص رسمی جی کلاس رو زده مرسدس بنز که نشونه تمایز این ماشین با بنز های دیگست👌🏽
Yasin
۴ فروردین ۱۴۰۲آخر نفهمیدم پوروسانگوئه شاسیبلند هست یا نه!
عارف رضاییان
۱۴ فروردین ۱۴۰۲در واقع اونطور که خود شرکت فراری اعلام کرده یک کلاس خودرویی جدید هست اس یو وی نیست بلکه fuv هست یه جورایی ترکیب سوپر اسپورت و شاسی بلنده در حال حاضر سریعترین شاسی بلند تنفس طبیعی دنیا به حساب میاد
mamali.benz
۴ فروردین ۱۴۰۲یک یکشون خوبن
نمیدونم چرا مرسدس و بنتلی دیگه ۱۲ سیلندر نمیخوان بزنن واقعا حیفه
محمد صادق مستغیث
۶ فروردین ۱۴۰۲حیف خودتی که تا آخر عمر محکوم به تیبا و کوئیک هستی خیلی شانس بیاری یه پارس خسته