هرچند باور آن سخت است اما پیشرانههای درونسوز بهزودی به تاریخ خواهند پیوست و ما بیش از ۱۳۰ سال پیشرفت مهندسی این موتورها را مرور و تحسین میکنیم.
بدون شک، دههٔ ۲۰۲۰ مصیبتبارترین دوره در تاریخ پیشرانههای درونسوز خواهد بود زیرا در پایان این دهه، اکثر خودروهای درونسوز از بین خواهند رفت و تعداد بسیار اندکی هم که باقی خواهند ماند سایهای بسیار کوچک از گذشتهٔ پرشکوه این موتورها خواهند بود و در بهترین حالت با موتورهای الکتریکی همراه میشوند. پس بیایید بیخیال آینده شویم و به گذشته بازگردیم تا دههای که پیشرانههای درونسوز بیش از همیشه شکوفا شدند را پیدا کنیم. البته معیار این شکوفایی متفاوت خواهد بود. آیا باید دههای را انتخاب کنیم که پیشرانهها بیشترین پیشرفت تکنولوژیک را داشتن یا دههای که بیشترین قدرت را تولید میکردند؟ سراغ دههای برویم که موتورها بیشترین تنوع را داشتند یا دههای که به اوج بازدهی رسیدند؟ هر سؤال پاسخ متفاوتی دارد و هیچکدام اشتباه نخواهد بود.
بهعنوانمثال، یک استدلال بسیار قوی، دههٔ ۱۸۷۰ را مهمترین دهه برای پیشرانههای درونسوز میداند زیرا هرچند این موتورها پیشازاین رفتهرفته تکامل پیدا کرده بودند اما این دههای بود که همهچیز به نتیجه رسید. بااینحال، در آن دهه هنوز چیزی بنام خودرو وجود نداشت و بنابراین سراغ دههٔ ۱۸۸۰ میرویم یعنی دههای که در آن مفهوم پیشرانهٔ چهار زمان که توسط «نیکولاس اتو» تکامل پیدا کرده بود، برای اولین بار توسط «کارل بنز» در چیزی استفاده شد که بعداً خودرو نام گرفت. در دههٔ ۱۸۹۰ اتفاق مهمی رخ نداد اما دههٔ اول قرن گذشته قطعاً دههای بسیار عالی برای پیشرانههای درونسوز بود. در ابتدای قرن بیستم، اندک خودروهایی که ساخته شده بودند آنقدر کند و غیرقابلاعتماد بودند که هنوز وسیلهای کاربردی برای پیمودن مسافتهای طولانی محسوب نمیشدند.
در آن زمان، هنوز مشخص نبود در رقابت بین بنزین، نیروی بخار و برق برای نیرو دادن به نسل جدید خودروها که رفتهرفته راه خود را به شهرها باز کرده بودند، کدامیک پیروز میشود. در آن سالها، خودروهای بنزینی پرسروصدا، کثیف و بدبو بودند اما سهولت سوختگیری، کفهٔ ترازو را به سمت پیشرانههای درونسوز سنگین کرد و بسیاری معتقد بودند این تکنولوژی برای همیشه گزینهٔ اول حملونقل خواهد بود اما بعداً مشخص شد که تنها ۱۳۰ سال دوام میآورد. در پایان دههٔ ۱۹۰۰، توانایی پیشرانههای درونسوز بسیار ارتقاء یافت و دههٔ بعدی را از لحاظ توسعه، به بهترین دوران این موتورها تبدیل کرد.
در سال ۱۹۰۳، مرسدس مدل ۹.۳ لیتری سیمپلکس را تولید کرد که میتوانست به سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت برسد و در سال ۱۹۰۷، رولزرویس سیلورگوست توانست ۲۴ هزار کیلومتر را فقط با یکبار توقف طی کند. این دههای بود که به لطف توسعهٔ موتورهای درونسوز، خودروها به بلوغ رسیدند. بااینحال، هنوز خودروها وسایل بسیار گرانقیمتی بودند که فقط ثروتمندان توان خرید آنها را داشتند و این مشکل تا دههٔ بعد همچنان پابرجا بود. هرچند فورد مدل T بهعنوان اولین خودروی تولید انبوه جهان در اواخر سال ۱۹۰۸ عرضه شد اما در دههٔ ۱۹۱۰ بود تولید انبوه آن واقعاً شروع شد و دنیا را روی چهارچرخ قرار داد.
در این دوران همچنین در آمریکا تعدادی از مهمترین نوآوریهای پیشرانههای درونسوز رخ داد. بهعنوانمثال، در سال ۱۹۱۵ کادیلاک تایپ ۵۱ بهعنوان اولین خودروی جادهای با پیشرانهٔ V8 ساخته شد و یک سال بعد پاکارد یک موتور ۶.۹ لیتری V12 را در لیموزین توئین سیکس خود معرفی کرد. پسازاین، نوآوریها سریعتر ظاهر شدند. بنتلی که پیشگام استفاده از پیستونهای آلومینیومی بود، در دههٔ ۲۰ پیشرانههایی با چهار سوپاپ در هر سیلندر، دو شمع در هر سیلندر و میل بادامک روی سرسیلندر تولید کرد. مسابقات استقامتی مثل لمانز هم سطحی از قابلیت از قابلیت اطمینان را برای موتورهای بنزینی پدید آوردند که قبلاً در حد رؤیا بود.
بااینحال، پیشرانهها هنوز هم بهطور وحشتناکی بازدهی پایینی داشتند و بهعنوانمثال، موتور ۸ لیتری بنتلی در سال ۱۹۱۳ تنها حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این مشکل فقط به خاطر سطح پایین دانش مهندسی نبود زیرا متالوژی و فرایند ماشینکاری هم هنوز پیشرفت کافی را نداشت. علاوه بر این، کیفیت بنزین در قیاس با چیزی که امروز میبینیم شبیه شوخی به نظر میرسید. در دههٔ ۱۹۳۰، سوپرشارژر متداولتر شد و تیمهای مسابقهای آلمانی کارهای خارقالعادهای در پیستها انجام دادند. برای مثال، مرسدس بنز W125 سال ۱۹۳۷ از یک پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری ۶۵۵ اسب بخار قدرت بیرون کشیده بود.
سپس دنیا درگیر جنگ جهانی دوم شد و همهٔ توجهات به سمت توسعهٔ هواپیماها معطوف شد. زمانی که در دههٔ ۵۰ جهان خودرو دوباره روی پای خود ایستاد، اتفاقات بزرگی رخ داد. به برخی از بهترین و بادوامترین پیشرانههای تاریخ فکر کنید. V12 کلمبو فراری، شش سیلندر خطی دو میل بادامک جگوار، V8 بلوک کوچک شورلت و شش سیلندر تخت پورشه، همگی در سالهای بین پایان جنگ تا پایان دههٔ ۵۰ طراحی شدند. این دورهای واقعاً حماسی در تاریخ پیشرانههای درونسوز بود.
بااینحال، مهمترین موتورها در دهههای ۶۰ و ۷۰ ساخته شدند حتی با اینکه در این دوره نوآوریهای نسبتاً کمی را دیدیم. در زمانی که سوپرشارژر کنار رفته بود و توربوشارژر در اواخر دههٔ ۷۰ در مراحل اولیهٔ توسعه قرار داشت، پیشرانههای چند سیلندر حجیمی ساخته شدند که با تنفس طبیعی و کاربراتورهای چند دهنه، نعره میکشیدند. فقط به موتور V12 لامبورگینی در میورا و کانتاش، موتور V12 فراری در دیتونا و موتور V8 همی کرایسلر نگاه کنید.
سپس در دههٔ ۸۰ همهچیز تغییر کرد و توربوشارژر به راهی آسان و ارزان برای دستیابی به قدرت بیشتر تبدیل شد. چرا یک پیشرانهٔ جدید طراحی کنیم وقتی میتوان هوا را با فشار بیشتری به داخل همان موتوری که هماکنون داریم بفرستیم؟ صدای جذاب و پاسخ فوری پدال گاز از بین میرود؟ وقتی قدرت بیشتری تولید شود اینها مهم نیست. مرحلهٔ بعدی، حذف سرب از بنزین و اختراع مبدلهای کاتالیزوری بود. در این دوران همچنین ظهور انژکتورها، حکم مرگ کاربراتور را امضا کرد و کیفیت صدای پیشرانهها بسیار پایین آمد.
در دههٔ ۹۰ با استفاده از چهار و یا حتی پنج سوپاپ در هر سیلندر همراه با استفادهٔ گستردهتر از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، اوضاع دوباره بهبود پیدا کرد و تعدادی از بهترین پیشرانههای تاریخ از چهار سیلندرهای کوچک VTEC هوندا گرفته تا نیروگاه ۶.۱ لیتری V12 مکلارن F1 متولد شدند. همچنین در پایان این دهه اولین پیشرانههای هیبریدی هم از راه رسیدند اما هنوز نمیدانستیم قوانین آلایندگی سختگیرانهتر چه تأثیری بر موتورهایی که بسیار دوست میداشتیم خواهد گذاشت.
حال در قرن بیست و یکم شاهد انقراض موتورهای V8 و V12 هستیم. طی یک دههٔ اخیر، مکلارن و فراری موتورهای V8 را با V6 جایگزین کرده و زیر کاپوت مرسدس C63 یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر جای آن V8 بزرگ را گرفته است. بله با کمک برق قدرت خودروها بسیار افزایش پیدا کرده است اما به چه قیمتی؟ از بین رفتن همان صدا و احساسی که باعث شد عاشق موتورهای بنزینی شویم. آیا امیدی هست؟ تنها میتوان به سوختهای مصنوعی امیدوار بود اما انتظار میرود این سوختها هم صرفاً باعث افزایش عمر پیشرانههای قدیمی شوند نه تسهیل طراحی موتورهای جدید.
بهترین پیشرانههای هر دهه
دههٔ ۱۹۰۰: مرسدس بنز سیمپلکس
مرسدس با ساخت پیشرانهٔ چهار سیلندر ۹.۳ لیتری با قدرتی نزدیک به ۶۰ اسب بخار، موتوری را ارائه کرد که از تمام نمونههای آن دوران جلوتر بود.
دههٔ ۱۹۱۰: بنتلی ۳ لیتری
این خودروی اسپرت بنتلی، پیشرانهای داشت که ویژگیهای بسیار پیشرفتهای را با قابلیت اطمینان فوقالعاده بهگونهای ترکیب کرده بود که قبلاً انجام نشده بود.
دههٔ ۱۹۲۰: بوگاتی تایپ ۳۵
موتور هشت سیلندر خطی بوگاتی با یا بدون سوپرشارژر در همهچیز از خودروهای جادهای گرفته تا خودروهای مسابقهای استفاده میشد و صدایی شبیه صدای بهشت داشت.
دههٔ ۱۹۳۰: دوسنبرگ SJ
این ماشین مجلل آمریکایی به یک پیشرانهٔ ۶.۹ لیتری هشت سیلندر خطی با دو میل بادامک روی سرسیلندر، چهار سوپاپ در هر سیلندر، یک سوپرشارژ و ۳۲۰ اسب بخار قدرت مجهز بود.
دههٔ ۱۹۴۰: فراری ۱۶۶ اینتر
۱۶۶ اینتر اولین خودروی جادهای بود که از موتور فوقالعادهٔ V12 کلمبو استفاده کرد. این بعداً در مدلهای تستاروسا، GTO و… هم استفاده شد.
دههٔ ۱۹۵۰: شورلت کورت
کوروت خودرویی بود که جهان را با موتور V8 بلوک کوچک شورلت آشنا کرد. از این موتور بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه ساخته شد که از هر نظر یک نقطهٔ عطف مطلق است.
دههٔ ۱۹۶۰: پورشه ۹۱۱
موتور شش سیلندر تخت ۹۱۱ آنقدر ترکیب خوبی بود که پس از ۶۰ سال هنوز هم به همین شکل ساخته میشود. این یکی از بهترین و بادوامترین موتورهای جهان است.
دههٔ ۱۹۷۰: لامبورگینی کانتاش
پیشرانهٔ V12 لامبورگینی موتور فوقالعادهای بود که ابتدا در میورا استفاده شد و بعداً در سینهٔ کانتاش قرار گرفت. این موتور آنقدر خوب بود که دیابلو و مورسیهلاگو هم از آن استفاده کردند.
دههٔ ۱۹۸۰: فراری F40
این موتور هرچند توربو بود اما پاسخگویی دیوانهواری داشت و بنزین را به قدرت، صدا و شعلههای آتش تبدیل میکرد. این هنوز هم باشخصیتترین موتور توربوی تاریخ است.
دههٔ ۱۹۹۰: مکلارن F1
موتور V12 شاهکار بامو نهتنها F1 را به قویترین و سریعترین سوپرکار جهان تبدیل کرد بلکه خوشصداترین ماشین جهان را هم به ما هدیه کرد.
دههٔ ۲۰۰۰: لکسوس LFA
پیشرانهٔ V10 سوپرکار لکسوس که با طراحی یاماها در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد، نهتنها بهترین موتور این دهه بلکه حتی شاید بهترین پیشرانهٔ تاریخ باشد.
دههٔ ۲۰۲۰: پورشه ۹۱۱ GT3 RS
موتور ۴ لیتری تنفس طبیعی پورشه که با ۵۰۰ اسب بخار قدرت در دوران پایانی نسل ۹۹۷.۲ معرفی شد و هنوز هم استفاده میشود، یکی از خالصترین پیشرانههای بنزینی است.
۱۱ دی ۱۴۰۲بسیار هم عالی
لامبورگینی کانتاش عشق منه دلم میخواد یه ماکت ازش بخرم بزارم تو کمدم حیف پول ندارم وگرنه ماکت باز خوبی میشدم♥️😐
(Ali(chevynova
۱۱ دی ۱۴۰۲فقط اصالت کادیلاک رو نگاه که اولین شرکت بود که موتور ۸ سیلندر رو استفاده کرد
ماشالاه اصالت
ماشالاه پشتوانه
(Ali(chevynova
۱۱ دی ۱۴۰۲(( هرچند فورد مدل T بهعنوان اولین خودروی تولید انبوه جهان در اواخر سال ۱۹۰۸ عرضه شد))
صمعت خودرو مدیون امریکن فورده
ماشالاه فورد
18:45
۱۱ دی ۱۴۰۲مطلب خارق العاده ای بود ممنون از امیر عزیز🙏❤️❤️
هیچ جوره هم متاسفانه نمیشه دهان آمریکن فن ها رو بست…
علی شوی نوا و امثالهم، چقدر حق گویی میکنن و خسته هم نمیشن!
واقعا صنعت خودروی جهان مدیون آمریکاست و بقیه هیچ؟!!
میدونم که نباید جواب این جور ترول ها رو داد، ولی بعضی وقتا لازمه که گفته بشه:
اگه حرف نزنین، کسی نمیگه که شماها زبون ندارین!!
فقط متاسفانه آمریکن فن ها تاریخچه خودروسازی آمریکا رو خوندن و مثل کبک سرشون توی برف بوده، بدتر از همه این بوده که حتی خیلیاشون هم فقط دست و پا شکسته بلدن و مثلا هنوزم نمیدونن که حتی اولین خطوط تولید انبوه، از فورد نبود و بلکه از الدزمبیل بود!! درواقع فورد نبوغ بیشتری رو به این ایده افزوده بود…
Mercedes-Benz
۱۲ دی ۱۴۰۲ترو خدا بازم اطلاعات بده ماشاالله ماشاالله نکن
عجب
۱۱ دی ۱۴۰۲در بازار خودروی جهانسومی همچنان کنترل دستوری بازار از سوی مافیا و دلالان را شاهدیم و متاسفانه دولت هم به دلیل کسری بودجه شدیدی که دارد سکوت اختیار کرده و طرف مافیا و دلالان است
۱۱ دی ۱۴۰۲داداش بودجه رو میگیرن واسه خودشون
اسد
۱۲ دی ۱۴۰۲آقای نویسنده ! موتور ۸ سیلندر فراری ۴۵۸ را بهترین موتور تاریخ میدانند ، یادتون رفت؟!!!!! تو دهه ۲۰۱۰
Mercedes-Benz
۱۲ دی ۱۴۰۲نه هیدروژنی ها قراره برقی ها رو منقرض کنن
Mercedes-Benz
۱۲ دی ۱۴۰۲من به هیدروژن امید دارم
Mercedes-Benz
۱۲ دی ۱۴۰۲۹/۳لیتر!!!!!!!
عجب
NAVID@@98
۱۸ دی ۱۴۰۲انتخاب منم لامبورگینی
میتونستن بجای ۱ گزینه چند تا بعنوان مقام اول عنوان کنن دهه ۲۰۰۰ خودروها و موتور و پیشرانه های برتر زیادی داشت که لایق بهترین پیشرانه های تمام دوران تاریخ هستن که تا به حال ساخته شده در جایگاه شماره ۱ و اول چندین گزینه برتر مثل پورشه با پیشرانه V10 در Carrera GT که تنها پیشرانه ای بود که اون زمان با تکنولوژی فرمولا ۱ ساخته شد و مستقیم از فورمولاوان به جاده ها آمد و بهترین و بیشترین پرفورمنس و پاسخدهی مسابقه ای رو داشت و لامبورگینی با پیشرانه V10 و دوج با پیشرانه V10 که بهترین و بیشترین قابلیت تیونینگ و و قابلیت تقویت رو داشتن و مرسدس بنز با پیشرانه V10 فرمولا ۱ که بالاترین تکنولوژی و علم و مهندسی رو داشت و فورد با پیشرانه ماژولار V10 دیزلی و بنزینی سنگین که مخصوص سنگین ترین کارها بود و بهترین و بیشترین دوام بالا و قابلیت اعتماد و اطمینان و مهندسی بخصوص در کارهای سنگین و آفرود داشت و بوگاتی با پیشرانه W16 که شاهکار محض بود حتی پیشرانه V16 یک شرکت آمریکایی که ۵ هزار اسب قدرت داشت و یا مرسدس بنز با پیشرانه های V12 که هنوز هم در پاگانی بهترینِ و فورد با پیشرانه V12 که برتری اش رو در سطح بالا اثبات کرد فورد با پیشرانه V12 هم در بهترین سوپرکارها یکه تازی کرد و با پیشرانه V8 و V6 اش هم فورد در خودروی مدل GT بارها قهرمان لمانز شد و پیشرانه های V8 و V6 مرسدس بنز که برتری اش رو بین همه و هر جایی اثبات کردن یا در مرسدس بنز AMG ONE با بالاترین پرفورمنس و تکنولوژی و مهندسی در بین تمام پیشرانه هایی که تا به حال ساخته شده پیشرفته ترین هست
و پیشرانه های V8 فورد و مرسدس بنز و دوج جنرال موتورز مثل سری LS با بیشترین توانایی و قابلیت های تقویت و تیونینگ و و مقاومت و دوام و قابلیت اعتماد و اطمینان و کیفیت و مقاومت پایداری که نشون دادن بهترین برای هر کاری هستن و به چاقوی سوئیسی صنعت خودرو معروف شدن
و یا پیشرانه فراری با موتور های V8 خودش که شاهکار بود و جزو بهترین های تمام دوران تاریخ بودن که تا به حال ساخته شدن این چند سازنده از اروپا و آمریکا لیاقت شماره ۱ بهترین پیشرانه ها حتی بهترین پیشرانه های تاریخ رو دارن که تا به حال ساخته شدند در دهه ۲۰۰۰ هم هستن تعدادیشون انتخاب خود من از بین پیشرانه های مختلف
از طرفی دیگه هم موتور هایی که میگم دیگه قابل اعتماد ترین و بادوام ترین و بهترین موتور های جهان هستن و در برتری و کیفیت و استقامت و کارایی بالا و مهندسی برتر نمونه ندارن و چند میلیون کیلومتر راحت کار میکنند و موتور هایی مثل این موتور ها و شرکت های سازنده شون که بهترین موتور هارا میسازند ازجمله موتور های برتر سری ال اس جنرال موتورز آمریکا یی مثل LS1 و موتور OM617 مرسدس بنز در میون اروپایی ها و سری ۳۰۰ فورد که به موتور نامیرا و بدونمرگ مشهور بود هست واز بادوام ترین و قابل اعتماد ترین موتور های جهان هستن و رودستشون نیستو نمیاد از شرکتهایی که بهترین موتور ها را میسازند و واقعا چند میلیون کیلومتر راحت کار میدن با بهترین کارایی و کیفیت و استقامت بالا و برتر که در جهان نمونه ندارن و به سختی مثلشون پیدا میشه
new reventon
۱۱ دی ۱۴۰۲امیدوارم ایران حالا که این تکنولوژی های گران و انحصاری دارن منسوخ میشن به خودش بیاد و یک سازنده مطرح خودروهای الکتریکی در سطح جهانی بشه
نشناسی بهتره
۱۱ دی ۱۴۰۲واقعا دلم میخواد بدونم چی رو با چی ترکیب کردی که اومدی همچین کامنتی گذاشتی😐😐😐
PURIYA
۱۱ دی ۱۴۰۲زهی خیال باطل
داک هادسون
۱۱ دی ۱۴۰۲از این لیست که سلیقه عالیه امیر دهقان هست دوتاش فراری هست ۲ تاش پورشه .
ماشالاه قدرت ، ماشالاه انجین .
اصالت یعنی چین
۱۱ دی ۱۴۰۲امیدوارم با چشمان خودم اوراق شدن آخرین درون سوز تاریخ رو ببینم هرکی موافقه قلب قرمز بذاره
نشناسی بهتره
۱۱ دی ۱۴۰۲منم امیدوارم با چشمان خودم اتصالی کردن و سوختن تک تک تسلاها رو ببینم:))
حالا هر کی موافقه قلب سبز بزاره😁
PURIYA
۱۱ دی ۱۴۰۲انشاالله شاهد انقراض ماشین های الکتریکی باشیم اصلا🤣🤣
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
🌪️ Tornado 🌪️
۱۲ دی ۱۴۰۲💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
Mercedes-Benz
۱۲ دی ۱۴۰۲💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚منم امیدوارم در آینده هیدروژنی ها از رو برق ها رد شن
داک هادسون
۱۱ دی ۱۴۰۲اگه زیر ۹ سال سن داری باید بگم متاسفم نمیتونی چنین چیزی رو ببینی .
JaMsHiD
۱۲ دی ۱۴۰۲یه پارچ آب بریزیم پشت چرخ یه تسلا و بی وای دی توی انبار شرکت ، کل شرکت و انبار و خاندان تولید کننده رو آتیش میزنه😂
نشناسی بهتره
۱۲ دی ۱۴۰۲عالیی👍😂
Absurd Hero
۱۱ دی ۱۴۰۲2jz
rb26
4g63t
Dan
۱۱ دی ۱۴۰۲و S85
VIPER
۱۱ دی ۱۴۰۲چقدر دنیای لذت بخش پر جنب و جوشیه
دنیای این دست از پیشرانه های درون سوز
امیدوارم آینده ی پاک تر داشته باشیم
نشناسی بهتره
۱۱ دی ۱۴۰۲واقعا که خجالت بکش
پروفایلت عکس اون وایپر اسطورهایه بعد برمیگردی میگی دنیا داره از دست درون سوزها راحت میشه؟؟؟😐😐😐
خجالت بکش….
VIPER
۱۱ دی ۱۴۰۲داداش فازت چیه؟
دارم از درون سوزها به عنوان دوران پر جنب جوش تعریف میکنم،
دنیا داره از دست درون سوزها راحت میشه؟؟؟؟
🤔
احسان
۱۱ دی ۱۴۰۲وایپر داداش خودت رو اذیت نکن بعضی ها هنوز که هنوزه کل گرمایش زمین و تغییر اب و هوا و آلودگی رو توطئه میدونند و نمی بینند سوخت های فسیلی چه تاثیری گذاشته بر محیط زیست. اگر سوختی پاک ،فراگیر و ارزان باشه خود من ازش استقبال می کنم و کاش چنین چیزی بود تا دوران درون سوز ها تموم نمیشد اما الان آلودگی و محیط زیست مهم تر از زنده ماندن موتور درون سوزه.
نشناسی بهتره
۱۲ دی ۱۴۰۲نه بخاطر جمله آخرت فکردم منظورت یچیز دیگس
ولی باز معضرت🙏
آرش
۱۱ دی ۱۴۰۲یعینی بازدهی موتورها در 130 سال پیش از بازدهی الان ماشینهای ایرانی پیشرفته تر بوده.
نشناسی بهتره
۱۱ دی ۱۴۰۲به این میگن طنز تلخ…
yaghoub
۱۱ دی ۱۴۰۲LFA بی نظیر
R@min
۱۱ دی ۱۴۰۲واقعا از این لیست های الکی مجلات خودرویی که مثل آش نذری به همه یه چیزی می چسبونه متنفرم. خیلی از ماشین های لیست اصلا تاثیری در دهه و دورانشون نداشتن صرفا یه خوبی بین خوبا بودن.
دهه 50 و 60 هم فقط برای خودروسازی آمریکا هست که اصلا تو یه سطح دیگه بودن.
لامبورگینی کانتاش صرفا از بعد طراحی انقلابی عمل کرد وگرنه این دهه کاملا در سیطره فورد-کاسورث و پورشه بود که کلی نوآوری در مسابقات اضافه کردن و تو محصولات جاده ای هم بیشتر اختراعات در حوزه ایمنی خودرو بود تا بحث موتورسازی.
فراری F40 هم واقعا ماشین اورریتی هست که مطمئنن بخاطر اینکه آخرین ماشینی بود که انزو دید معروف شد وگرنه F50 ده برابر محصول بهتری و نوآورانه تری بود. دهه 80 هم دوران گذر و آزمون و خطا توربو بود.
دهه 90 کاملا برای خودروسازی ژاپن بخصوص هوندا هست که فرمول 1 قبضه کرد و همچنین کلی نوآوری تو محصولات جاده ای معرفی کرد. مک لارن F1 خیلی خفن و بزرگه ولی چیزی به این صنعت اضافه نکرد و اگر یه ماشین باشه از مک لارن که تو تاریخ تاثیرگذاره قطعا P1 هست که شاسی سازی و آیرودینامیک محصولات جاده ای بازتعریف کرد و سنگ بنای سوپراسپرت های دهه بعدش شد.
دهه 2000 فقط برای فراری بود که برای اولین بار موتور میل لنگ تخت رو جاده اورد و کل سوپراسپرت های بعدش و مسابقات موتوراسپرت هم تحت تاثیر قرار داد.
نسل 997.2 هم برای دهه 2010 هست که این دهه هم بیشتر تقسیم قدرت بین فراری، مک لارن و پورشه بود که بنظرم فراری با موتور F154 همه رو اوت کرد.
محمد
۱۱ دی ۱۴۰۲خیلی ها اعتقاد دارن از اول داشتیم راه رو درست میرفتیم و اگه توسعه خودرو های برقی متوقف نمیشد خودرو های احتراقی نمیتونستن به شیوه مرسوم حمل و نقل تبدیل بشن ، به هرحال بیشتر از یک قرن پادشاهی موتور های احتراقی چه در زمین ، دریا و آسمان فرصت طلایی برای کشور های دارند نفت مثل ایران بود که از نفت و مشتقاتش بیشترین بهره رو برای ساختن کشور هاشون ببرن ای کاش سرنوشت کشور ما دست یه مشت نادان نمی افتاد که این فرصت تاریخی رو درک نمیکردن
new reventon
۱۱ دی ۱۴۰۲دقیقا
همه ام خابن
هیشکی نه بفکر دوران پسا نفت در دنیاس(وقتی خودروهای الکتریکی در دنیا فراگیر بشن بالای 80 درصد نیاز نفتی دنیا از بین میره و نفت بی ارزش میشه. چون تولید زیاده تقاضا کم)
نه بفکر کمبود آبه
نه بفکر فرونشست. ایران 90 برابر دنیا فرونشست زمین داره، برید بخونید
کلا همه خوشو شاداب دور هم دارن نفت میفروشن، میخورن
هیچ توسعه ایی ام در کار نیست.
ARIAN
۱۱ دی ۱۴۰۲دوسنبرگ مال 94 سال پیشه و 320 اسب بخار😐😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱 کرک و پرام ریخت اصن. موقع خوندن متن موهای تنم سیخ شده بود و به f1 و f40 که رسید داشتم غش میکردم. حیف که باید با این دوران افسانه ای و تکرار ناپذیر خداحافظی کنیم😞🙁
Hadi
۱۱ دی ۱۴۰۲موتور LFA و F1 شاهکارن 🔥
Saeed
۱۱ دی ۱۴۰۲کد موتور 911 gt3 rs چیه
Anti BTS
۱۱ دی ۱۴۰۲ترولای چوسانی خوب نگاه کنن به LFA . بارها و بارها اسمش تو مجلات و نشریه ها و هر جا صحبت از انجین های شاهکار هست اومده .
اینم بره قاطی بقیه فانتزیاتون .
مجتبی .
۱۱ دی ۱۴۰۲دوران باشکوهی بود وفرازونشیبهای زیادی برای کشورها وشرکتها داشت. حیف که پدرامون مسخ شدن وماازگردونه حذف شدیم نه تنها نتونستیم نقشی درآفرینش این شاهکارها داشته باشیم از استفاده ولذتش هم جاموندیم.فراری پورشه لامبورگینی لکسوس و مک لارن والبته آمریکاییهای قلدر
blackwing
۱۱ دی ۱۴۰۲فکر کن از اونجایی که هیچ قانون و معیاری تو این مملکت نیست ، دو سه سال بعد که همه برقی شدن ج.ا بیاد موتور V8 سوپرشارژ بزاره روی ۴۰۵ 😂😂😂
چقدر سمی میشه آخ آخ
خارجیا همه بیان صف بکشن ایرانخودرو 🤣
۱۱ دی ۱۴۰۲خدا نکشتت😂
samurai
۱۱ دی ۱۴۰۲متن lfa رو قشنگ بخون
بهترین موتوری که تا بحال ساخته شده استتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
Oxygen
۱۱ دی ۱۴۰۲تو پست های قبلی هم اشاره کردم : خودرو های بنزینی حداقل تا ۲۰ سال دیگه تولید میشن ! برقی کردن صنعت حمل و نقل به این راحتی ها نیست و واقعا نمیشه زمان مشخصی براش تعیین کرد و از طرفی تو کشور های ابرقدرت و پیشرفته هم با وجود تلاش های زیاد هنوز زیر ساخت خودرو های الکتریکی کافی نیست ! بله یه برند های خاصی تا ۲۰۳۰ تمام برقی میشن مثل بنتلی ، رولزرویس ، آستون مارتین ، آئودی و کلا امثال اینها که سالانه روی هم یک درصد خودرو های دنیا هم تولید نمیکنن بنابراین برای تغییرات بزرگ کار راحتی دارن اما یه شرکتی مثل تویوتا یا فولکس نمیتونه یک شبه تصمیم بگیره تا سال فلان فقط ماشین برقی بسازه چون میدونن اولا منابع کافی برای ساخت باتری ها هنوز وجود نداره و دوما خیلی از بازار های هدفشون اصلا برای پذیرایی از خودرو های تمام برقی آمادگی ندارن به خاطر همین اینکار و انجام نمیدن ( برای همین هست که تویوتا تو این چند سال گذشته عجله ای برای برقی شدن نکرده ) اما سعی میکنن با هیبریدی کردن خودرو ها هم رضایت دولت ها رو بدست بیارن و هم مشتریان رو از دست ندن چون همین چند وقت پیش خبرش اومد که محبوبیت برقی ها نسبت به سال قبل خیلی کم شده ! در کل اینو بدونید که قرار نیست پیشرانه های درونسوز به این زودی ها بازنشسته بشن و اینایی که میگن تا ۲۰۳۰ ذخایر نفتی دنیا تموم میشه همش چرته محض ( نفت بعد از آب بیشترین مایع کره زمین هست و حداقل تا ۲۰۰ سال دیگه هم بشریت بهش محتاجه کدوم دانشمندی گفته قراره تموم بشه ؟ 🤣😂😂 )
Anti BTS
۱۲ دی ۱۴۰۲کاملا درسته دوست عزیز اما چشم و گوش بعضیا رو تعصب بسته و خودشون رو به نفهمیدن زدن . نمونههاش هم زیاده .
منصور
۱۲ دی ۱۴۰۲بازار خودرو در همه دنیا بجز کشورهای صادرکنندکننده نفت، به شدت از جایگزینی خودرو های درون سوز با برقی استقبال می کند. تنها بازار متصور در آینده برای خودروهای درون سوز ، کشورهای نفت خیزی هستند که برای مدیرانشان حفظ منابع و سلامتی و جان شهروندان اولویتی ندارد. عدم حرکت شرکتهای بزرگ مانند تویوتا و فولکس به سوی برقی شدن یعنی تقدیم بازار خودرو به سازندگان فرصت طلبی مانند شرکتهای چینی. بازار منتظر تصمیم کسی نمی ماند. تاریخ تجارت پر از نام شرکتهایی است که حذف شدنشان از عرصه رقابت قابل باور نبود اما به دلیل درک نادرست از رفتار بازار ، از بین رفته اند. دلخوش بودن به نبود زیرساختها یا کمبود منابع لازم برای تولید باتری آنهم در دنیایی که هر روز تکنولوژی های جدیدی عرضه می شود پیامدهای خطرناکی برای سازندگان خودرو خواهد داشت.
morteza
۱۲ دی ۱۴۰۲ج.ا با این قوانین نمیتونه ماشین برقی درست حسابی هم وارد کنه،چون اکثر برقی ها قدرت بالایی دارن و با قانون اینجا سازگار نیستن،حتی چینی پینی هم نمیتونن بیارن.تهش موتور سه چرخ چینی یا هندی با قدرت پایین بیارن بفروشن.
LAMBORGHINI
۱۱ دی ۱۴۰۲کانتاچ ❤️ F1❤️ F40
حسین دهمرد
۱۲ دی ۱۴۰۲موتور شش سیلندر خطی تویوتا بنظرم بهترین موتور تاریخ بوده.قابلیت اطمینان و غیر تداخلی بودنش میچربه به سایر پیشرانه ها. همون 2jz معروف.
حیف که الان از بیمر موتور میخره
بی وطن
۱۲ دی ۱۴۰۲بنتلی که پیشگام استفاده از پیستونهای آلومینیومی بود، در دههٔ ۲۰ پیشرانههایی با چهار سوپاپ در هر سیلندر، دو شمع در هر سیلندر و میل بادامک روی سرسیلندر کرد.
دهه ۱۹۲۰ موتور ۴ سوپاپ…
دهه ۲۰۵۰ سایپا موتور m15 پلاس ملاس ۸ سوپاپ جدید رو میبره رو خط تولید…
۱۴۰۰ سال از دنیا عقبیم…
مجتبی .
۱۲ دی ۱۴۰۲هزاروچهارصد سال ویک روز. اگه اون یک روز روجبران کنیم باقیش هم امیدی هست تاجبران بشه درغیر اینصورت هرگز.
AMIN JAFARI
۱۲ دی ۱۴۰۲پایان درون سوزها از رگ گردن نزدیک تره
BMW
۱۲ دی ۱۴۰۲ای کاش دنیا اینقدر سریع پیشرفت نمیکرد😢
Lamberto
۱۲ دی ۱۴۰۲1884 انریکو برناردی اولین وسیله نقلیه در جهان را با موتور بنزینی، سه چرخه به نام Motrice Pia ساخت. کارل فردریش بنز یک موتور سه چرخه فلزی مشابه را در سال بعد (1885) توسعه داد.[147] موتورسیکلت وسیله نقلیه موتوری دو یا سه چرخ است. اولین موتورسیکلت های نفتی شناخته شده دایملر رایت واگن با 2 چرخ به اضافه 2 پایه (1885) و چرخه بنزینی باتلر با 3 چرخ به اضافه 2 چرخ (1887) هستند. در سال 1893 برناردی یک موتور بنزینی را بر روی یک چرخ محرکه برای یک دوچرخه معمولی نصب کرد، بنابراین، طبق آنچه انریکو فرمی برای دایره المعارف ترکانی نوشت، اولین موتور سیکلت را ایجاد کرد.[148] برناردی را باید یکی از پیشگامان خودرو نیز در نظر گرفت.[147][149] او با Miari e Giusti برای تولید خودروهای سه و چهار چرخ با موتور بنزینی که او در سال 1882 اختراع و ثبت کرده بود، همکاری کرد.[150] برناردی مد 3,5 اسب بخار (1896) دارای بسیاری از نوآوری های او است، مانند فرمان هندسی صحیح، سیلندر با سر قابل جدا شدن، سوپاپ های بالای سر و تنظیم کننده سوپاپ ورودی گریز از مرکز.[151] کیفیت وسایل نقلیه با پیمودن 60000 کیلومتر بدون خرابی موتور نشان داده شد
mf1
۱۲ دی ۱۴۰۲فورد gt40
Mthz
۱۲ دی ۱۴۰۲اقا اصلا فکر کردید که برای تولید برق که ماشین های برقی ازش استفاده کنن چیه همش از پنل خورشیدی نیست نیروگاه برق خودش خودجوش برق نمیسازه که اونم از سوخت فسیلی استفاده میکنه که برق درست شه یه درصدی هم که خیلی کمه از سد اب ها برق استخراج میشه حالا به فرض مله این روشعن فکرایی که تو اروپا هستن نمیگن برقی بهتره ما فرض ۳۰ سال اینده رو میگیریم زمانیه که همه برقی شده خو اونوقت تقاضا برای برق هم ۱۰ برابره اونوقت نیروگاها هم بیشتر سوخت میخوان درنتیجه الودگیه واقعی اونه نه الان که خیلی ار خودروهای درون سوز از اسپرت تا هایپر ها اونقدر الاینده گی ندارن بعد همه کشور ها هم نیروگاه اتمی ندارن برای تامین برق خود کشور ما انگشت شمار نیروگاه هست که اتمی باشه بعد سر داستان فلستین ما چه قدر قطعی برق داشتم تازه چند تا از نیروگاهامون از رده خارج شد در کل حرفم اینه که راحت میشه حتی همین بنزین رو که تو اروپاس بهتر هم بسازن همین الانش اروپا بهترین اب و هوا رو داره موندم این دلیل های مسخره چیه سر برقی کردن همین درونسوز ها همین الانش خیلی تمیز تر از بقی هستن تصادف های برقی ها هم که هستش فقط کافیه اتیش بگیره دیگه خاموش نمیشه تو برنامه طور بزرگ هم که با ریمیک تصادف کردن به زور تونستن اتیش رو خاموش کنن تو کشور خودمونم چرا هوا کثیفه چون ۱ سوختی که تولید میشه به معنای واقعی اشغال محضه ۲ که میشه ماشینامون که با فرقون مو نمیزنه تو اروپا و امریکا بنزین خیلی کیفیت داره تمیز تره اون دسته از دوستان که گرمایش زمین رو مقصرش رو درون سوزا میدونن اشتباه فکر میکنن درسته یه درصدیش بخاطر ماشین های درون سوزه ولی بیشترش بخاطر خود کره زمینه که تو چرخه های خیلی بلند مدت خودش رو تغییر میده خیلی از دانشمندا هم به این نتیجه رسیدن با مطالعه یخ های قطبی تو عمق خیلی زیاد در کل این یه خیانت به ماشین های درونسوزه که بزور دارن منقرضش میکنن که واقعا ظلمه و این که هنوزم انجین های درونسوز جای تکامل دارن که هم قدرت و گشتاور بیشتر و هم مصرف سوخت بهینه تر و تمیز تر
اسد
۱۲ دی ۱۴۰۲آقای نویسنده ! موتور ۸ سیلندر فراری ۴۵۸ را بهترین موتور تاریخ میدانند ، یادتون رفت؟!!!!! تو دهه ۲۰۱۰
موافقم 1مخالفم ۰
Farhad
۱۳ دی ۱۴۰۲دوره ماشینهای برقی زیاد عمر نمی کنند نگران نباشید
محسن
۱۴ دی ۱۴۰۲بچه های عزیز ، بیخیال این ماشینای خارجی که ۶۰ سال پیش تولید شدن و ما تویه خوابمون هم گیرمون نمیاد که شکارشون کنیم ، فقط فقط میتونیم سوار موشک هایی که ایران پرتاب و شلیک میکنه روش بشینیم و کیف و حال کنیم ، چون خیلی تیز میرن ، آخه چی سوار بشیم ! فقط روشون بشینیم و حال کنیم . آخه پراید قاتل هم پول نداریم که گیرمون بیاد ، چون ایرانی هستیم و از پراید بیشتر شایسته ما بیچاره ها نیست . خارجی ها که کافر هستند بهترین ماشین سوار میشن و تویه تصادف هیچیشان نمیشه چون ماشینشون قاتل نیست و خیلی محکمه .
همایون
۱۴ دی ۱۴۰۲بهترین صدا و پرفورمنس موتورهای ده سیلندر با اختلاف بعدش شش سیلندرهای خطی بی ام و یعد اون هم چهارسیلندر های خطی هوندا اینها تو موتورهای خودروهای عوان البته به استثنا ده سیلندر تو دوازده سیلندر ها بنز و فراری با اختلاف بعدش هم موتورهای وانمل مزدا که دور خور تق یبا بی نهایت و صدای معرکه،فولکس واگن هم چه با موتورهای ارایش دبلیو چه موتورهای وی آر که شش سیلندر رو با حجم خیلی بالا و سر سیلندر تک و یک تکه تو جای موتور چهار سیلندر دو لینری جا میکرد هم عالی هستند خگاستم ادای احترام به همشون بکنم با کامنتم
NAVID@@98
۱۸ دی ۱۴۰۲میتونستن بجای ۱ گزینه چند تا بعنوان مقام اول عنوان کنن دهه ۲۰۰۰ خودروها و موتور و پیشرانه های برتر زیادی داشت که لایق بهترین پیشرانه های تمام دوران تاریخ هستن که تا به حال ساخته شده در جایگاه شماره ۱ و اول چندین گزینه برتر مثل پورشه با پیشرانه V10 در Carrera GT که تنها پیشرانه ای بود که اون زمان با تکنولوژی فرمولا ۱ ساخته شد و مستقیم از فورمولاوان به جاده ها آمد و بهترین و بیشترین پرفورمنس و پاسخدهی مسابقه ای رو داشت و لامبورگینی با پیشرانه V10 و دوج با پیشرانه V10 که بهترین و بیشترین قابلیت تیونینگ و و قابلیت تقویت رو داشتن و مرسدس بنز با پیشرانه V10 فرمولا ۱ که بالاترین تکنولوژی و علم و مهندسی رو داشت و فورد با پیشرانه ماژولار V10 دیزلی و بنزینی سنگین که مخصوص سنگین ترین کارها بود و بهترین و بیشترین دوام بالا و قابلیت اعتماد و اطمینان و مهندسی بخصوص در کارهای سنگین و آفرود داشت و بوگاتی با پیشرانه W16 که شاهکار محض بود حتی پیشرانه V16 یک شرکت آمریکایی که ۵ هزار اسب قدرت داشت و یا مرسدس بنز با پیشرانه های V12 که هنوز هم در پاگانی بهترینِ و فورد با پیشرانه V12 که برتری اش رو در سطح بالا اثبات کرد فورد با پیشرانه V12 هم در بهترین سوپرکارها یکه تازی کرد و با پیشرانه V8 و V6 اش هم فورد در خودروی مدل GT بارها قهرمان لمانز شد و پیشرانه های V8 و V6 مرسدس بنز که برتری اش رو بین همه و هر جایی اثبات کردن یا در مرسدس بنز AMG ONE با بالاترین پرفورمنس و تکنولوژی و مهندسی در بین تمام پیشرانه هایی که تا به حال ساخته شده پیشرفته ترین هست
و پیشرانه های V8 فورد و مرسدس بنز و دوج جنرال موتورز مثل سری LS با بیشترین توانایی و قابلیت های تقویت و تیونینگ و و مقاومت و دوام و قابلیت اعتماد و اطمینان و کیفیت و مقاومت پایداری که نشون دادن بهترین برای هر کاری هستن و به چاقوی سوئیسی صنعت خودرو معروف شدن
و یا پیشرانه فراری با موتور های V8 خودش که شاهکار بود و جزو بهترین های تمام دوران تاریخ بودن که تا به حال ساخته شدن این چند سازنده از اروپا و آمریکا لیاقت شماره ۱ بهترین پیشرانه ها حتی بهترین پیشرانه های تاریخ رو دارن که تا به حال ساخته شدند در دهه ۲۰۰۰ هم هستن تعدادیشون انتخاب خود من از بین پیشرانه های مختلف
از طرفی دیگه هم موتور هایی که میگم دیگه قابل اعتماد ترین و بادوام ترین و بهترین موتور های جهان هستن و در برتری و کیفیت و استقامت و کارایی بالا و مهندسی برتر نمونه ندارن و چند میلیون کیلومتر راحت کار میکنند و موتور هایی مثل این موتور ها و شرکت های سازنده شون که بهترین موتور هارا میسازند ازجمله موتور های برتر سری ال اس جنرال موتورز آمریکا یی مثل LS1 و موتور OM617 مرسدس بنز در میون اروپایی ها و سری ۳۰۰ فورد که به موتور نامیرا و بدونمرگ مشهور بود هست واز بادوام ترین و قابل اعتماد ترین موتور های جهان هستن و رودستشون نیستو نمیاد از شرکتهایی که بهترین موتور ها را میسازند و واقعا چند میلیون کیلومتر راحت کار میدن با بهترین کارایی و کیفیت و استقامت بالا و برتر که در جهان نمونه ندارن و به سختی مثلشون پیدا میشه