اتومبیلها نیز همچون تمدنها دوران ظهور و افول دارند. صنعت پویای خودروسازی، همیشه نیازمند مدلهای جدید است، طبیعتا مدلهایی نیز از چرخه تولید خارج خواهند شد. قبلاً در پدال راجع به خودروهای جدید سال ۲۰۱۸ بهتفصیل و در مقالات بسیاری بحث شده. در این مقاله بر آنیم تا به معرفی ۱۵ خودرو که در سال ۲۰۱۸ با بازار امریکا خداحافظی خواهند کرد بپردازیم. برخی از این خودروها دیگر تولید نخواهند شد و برخی فقط از بازار امریکا خداحافظی خواهند کرد.
تردیدی نیست که با توجه به اقبال زیاد مشتریان به خودروهای SUV و کراساوور، اکثر خودروسازان در حال معرفی مدلهای تازهای از بلندقامتان و گسترش تنوع بازار اینگونه خودروها هستند؛ بنابراین جای تعجب نیست که اکثر خودروهای حاضر در این لیست از کوتاهقامتان هستند، در بین این خودروها ۲ خودروی جوان الکتریکی هم دیده میشود که دست اجل بهزودی آنها را به ورطه عدم خواهد کشاند. در سمت دیگر بازار، سوپراسپرت پرسابقه آمریکایی، داج وایپر که مدتهاست بازار پررونقی ندارد و صحبت از عدم تولید آن است نیز به خارج از بازار هدایت خواهد شد. البته میکرو-خودروی اسمارت ForTwo نیز در این لیست حضور دارد.
به بررسی این ۱۵ خودرو میپردازیم:
۱-بیوک ورانو
2012-۲۰۱۷
همانگونه که انتظار میرود، فروش خودروهای کوچک رو به افول است و بیوک در حال خارج کردن سدان کوچک خود از خط تولید است. بیوک در این مدل به هویت برند خود پایبند مانده و از کپیبرداری از بامو سری ۳ روی نیاورده. بهجای این سدان، یکی از بلندقامتان در خط تولید قرار خواهد گرفت.
۲- شورولت SS
۲۰۱۴-۲۰۱۷
سدان فول سایز SS از هولدن، شاخه استرالیایی جنرال موتورز بهعنوان مدلی اسپرت تر از مدل ایمپالا به تولیدات شورلت افزوده شد. شاید بهجز وفاداران برند شورلت، بسیاری از مشتریها هنوز نمیدانند این خودرو با نام شورلت هم تولید میشود. SS تا ماه جولای تنها ۲۶۰۰ دستگاه فروش داشته. گرچه این میزان فروش، رشد ۲۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد اما با این حال، شورلت از ادامه تولید این خودرو برای ۲۰۱۸ صرفنظر کرده است.
۳-کرایسلر ۲۰۰
2011-۲۰۱۷
در پی خروج داج دارت در انتهای ۲۰۱۶، سدان میانسایز کرایسلر نیز در انتهای این سال از خط تولید خارج خواهد شد. این سدان نهچندان خشن ایتالیایی-آمریکایی، پدرخواندگی را رها خواهد کرد و جا را برای مدلهای قدرتمندتر در امر سوددهی باز خواهد گذاشت. FCA امید دارد با استفاده از ظرفیت تولید کرایسلر ۲۰۰ برای تولید تراک ها و SUV ها، سود بیشتری کسب کند.
۴-داج وایپر
۱۹۹۲-۲۰۱۷
میرسیم به بزرگترین نام این لیست ۱۵ تایی، طرفداران داج وایپر قادر نخواهند بود مدلی با سال ساخت ۲۰۱۸ خریداری کنند. وایپر ربع قرن پیش سودآوری خوبی برای “بُلستر کرایسلر” داشت اما حال بخت او برگشته و سالهاست که دیگر فروش خوبی را تجربه نمیکند. بازار خودرو نشان داد حتی به یکی از خاصترین عزیزکردههای خود هم رحم نمیکند و بدون زحمت، وایپر را کنار خواهد گذاشت. البته که ما دلتنگ این خودروی دوستداشتنی میشویم. هر چه باشد موتور ۱۰ سیلندر تنفس طبیعی خشن، آنهم حجیمتر از موتور بوگاتی ویرون اصلاً شوخی نیست!!!
۵-هیوندای آزرا
2006-۲۰۱۷
با سِیری در زمان، مدت زیادی از معرفی مدلهایی مثل آزرا و ایکُئوس به بازار نمیگذرد، اما با پیشرفت سریع هیوندای و تأسیس شاخه لوکس جنسیس، دیگر جایگاهی برای سدان نیمه لوکس آزرا وجود ندارد. البته این مورد برای بازار امریکا است و این خودرو با نام دیگر خود یعنی گرنجور در دیگر بازارها فروخته خواهد شد.
۶-اینفینیتی QX70
۲۰۰۳-۲۰۱۷
این مدل که ابتدا در سال ۲۰۰۳ تحت نام سری FX معرفی شد؛ در هنگام معرفی از طراحیای مدرن با خطوط خمیده بهره میبرد. متأسفانه چندی است فروش این مدل کاهش یافته و شاهد عرضه این مدل در سال ۲۰۱۸ نخواهیم بود. SUV مدرنتر و بازطراحی شدهٔ QX50 جایگزین این مدل خواهد شد. با فروش خوب بلندقامتان، امید به بازگشت دوباره این بلند قامت خسته یا لااقل مدلی مشابه وجود دارد.
۷-جیپ پاتریوت
2007-۲۰۱۷
پاتریوت در طول این یک دهه، فقط با تغییرات در طراحی داخلی تولید شده است. این مدل که از لحاظ مکانیکی با مدل Compass یکی است، بهعنوان مدلی با ظاهر سنتیتر تولید شد. جیپ در این مدل نشان داد که به سیستم آفرودی ۴*۴، حتی در کراساوور هایش وفادار است. پاتریوت که ظاهری شبیه مدلهای نظامی دارد، برخلاف مدل همزادش کامپَس، در جنگ سرد بازار پیروز نشده و مجبور به ترک بازار است.
۸-لکسوس CT 200h
۲۰۱۱-۲۰۱۷
این هاچبک لوکس هیبریدی در زمان گران شدن سوخت معرفی شد. حال با کاهش قیمت سوخت اقبال به این مدل هم کاهش یافته و بعد از تغییر چهره جزئی برای سال ۲۰۱۷، سال بعد را نخواهد دید.
۹-مرسدس بنز B کلاس الکتریک درایو
2014-۲۰۱۷
این الکتریکی کمفروش لوکس اروپایی، بدون جایگزین پیشبینیشده از خط تولید خارج خواهد شد. مرسدس B Class الکتریکی با برد حدود ۱۴۰ کیلومتری در برابر شورلت وُلت و تسلا مدل ۳ با برد بیش از ۳۲۰ کیلومتر، حرفی برای گفتن ندارد. قطعاً مرسدس برنامههای بهتری برای ورود به بازار رو به رشد خودروهای الکتریکی خواهد داشت.
۱۰- میتسوبیشی I-MIEV
۲۰۱۲-۲۰۱۷
دومین خودروی الکتریکی این لیست متعلق به میتسوبیشی است. I-MIEV که بهعنوان خودرویی شهری بردی حدود ۹۵ کیلومتر دارد، با کمکهزینه ۷۵۰۰ دلاری دولت امریکا، گزینه مناسبی برای خریدارانی که به دنبال خودرویی شهری هستند، تلقی میشود؛ اما عملکرد ضعیف فنی، باعث عدم اقبال مناسب به این مدل شده است.
۱۱-میتسوبیشی لنسر
۲۰۰۲-۲۰۱۷
لنسر که بیشتر ما آن را به خاطر مدل سریع و چابک Evolution به یاد داریم، با توجه به کمفروش شدن خودروهای کامپکت، جای خود را به مدلهای دیگر خواهد داد و احتمالاً بهجای این مدل در نمایشگاهها شاهد کراساوور اکلیپس باشیم.
۱۲-نیسان کوئست
1993-۲۰۰۷
مینی ون با سابقه نیسان، با کاهش اقبال مشتریان و افول بازار مینی ونها و طراحی نهچندان مشتریپسند، جا را برای تولید SUV های پرسودتر برای نیسان، باز خواهد کرد.
۱۳-اسمارت فورتو
2008-۲۰۱۷
کوچکترین و ارزانترین ساخته مرسدس بنز، در حال خداحافظی با بازار امریکا، در مدلهای بنزینی کوپه و کانورتیبل است و بهجای این مدل، شرکت به عرضه مدلهای الکتریکی خواهد پرداخت. این خودروی دو سرنشینه شهری هیچگاه راننده را برای یافتن جای پارک ناامید نخواهد کرد، اما موتور کوچک ۸۹ اسب بخاری آن، به سوخت باکیفیت نیاز دارد که برای جیب مشتریان آمریکایی خوشایند نیست.
۱۴-فولکسواگن CC
۲۰۰۹-۲۰۱۷
کوپه ۴ در فولکسواگن که در سال ۲۰۰۹ متولد شد، در ۷ ماهه اول ۲۰۱۷، کاهش فروش ۴۶ درصدی را تجربه کرده و در عوض، پاسات فروش بسیار بهتری را در امریکا تجربه میکند. فولکسواگن از این بخش بازار ناامید نشده و با عرضه آرتئون، درصدد بازگشتی قوی به این بخش از بازار و رقابت با بزرگان است.
۱۵- فولکسواگن تُوآرِگ
2004-۲۰۱۷
تُوآرِگ، در زمان معرفی کراساووری اسپرت تر لوکستر از اکثر همکلاسان خود بود؛ اما با قیمت بالای خود، دور از دسترس اکثر وفاداران برند فولکسواگِن قرار داشت. این خودرو در بازار امریکا، با مدل جدید اطلس جایگزین خواهد شد. مدل اطلس طراحی بهتری برای برطرف کردن نیازهای مشتریان آمریکایی خواهد داشت.
kamran cooper
۲۷ مرداد ۱۳۹۶شخصا کرایسلر 200 و وایپر رو خیلی دوست داشتم.
i-miev تا همینجاشم زیادی دوام آورده بود.از نظر بصری آزار دهندست:/
Carbonado Aventador
۲۸ مرداد ۱۳۹۶فیات-کرایسلر یکی از بی بخار ترین و بیلیاقت ترین اتحاد های خودرویی بودن…
نابود کردن وایپر
افت فروش دوج و رام
و و و و و…
تا الان بیشتر از 1000 بار افسوس خوردم که چرا دوج زیر مجموعه gmc یا فولوکس واگن نبود!!!!!!
وایپر اعتبار خودرو های آمریکایی هست!!!
امیدوارم یه روزی دوباره با قدرت برگرده!
(ali(chevy nova
۲۷ مرداد ۱۳۹۶شورولت ss و دوج viper واقعا حىف بودن
ویژگى هاى این 2 ماشىن براى این دوره و زمونه نبود بلکه براى دوران طلایى خودروسازى ىعنى دهه ى 60 و 70 مىلادى بود
حجم موتور بالا.دفرنسىال عقب. لاستىک دود کردن . نعره موتور و…………
افسوس که همىشه خوبا زود مىرن و با رفتنشون بى ارزشها هستن که مى مونن و ىکه تازى مىکنن
PaRHaM
۲۷ مرداد ۱۳۹۶واقعا حیف شدن وایپر و اس اس☹??
ونوم اف ۵
۲۷ مرداد ۱۳۹۶به نظرم حالا که اس اس فروشش در حال رشد بود شورلت یه مقدار صبر میکرد در مورد وایپر هم که دیگه باید خون گریه کرد
(ali(chevy nova
۲۷ مرداد ۱۳۹۶دوستان امروز هم مىخوام به واسطه ى اونکه تو این مطلب از ماشین هاى امریکای هم مطلبى هست در مورد یه ماشىن دیگه براتون صحبت کنم و 2 تا نظر سنجى هم بذارم
امروز دوستان مىخوام براتون از تىپ هاى مختلف شورولت نوا که تو اىران ونتاژ شد بگم
شورولت نوا از سال 1355 تا 1371 تولىد شد که البته مدلاهاى 1371 خىلى کم ىاب هست و همه دنده اى بودن به رنگ کرم و تودوزى قرمز
شوى نوا در تىپ هاى c3.c5. c6 در اىران تولىد شد
امکانات به این صورت بود
C3- مدل پاىه بود با حداقل امکانات با گىربکس دستى پشت فرمون و صندلى یه تىکه جلو با شىشه هاى دستى
C5- مدلى بود با دنده دستى روى کنسول و صندلى 2 تىکه خلبانى و شىشه هاى برقى
C6- تمام امکانات مدل c5 رو داشت اما گىربکس اتوماتىک رو داشت بجا دنده اى
موتور شورولت نواهاى مونتاژ اىران همه 6 سىلندر بودن و حجمشون 250 اىنچ بود و مجهز به کاربراتور تک دهنه راچستر بودن
قدرت این موتور 115 اسب و گشتاورش هم 260 نىوتن بود که گشتاور بالاى هستش
موتور شورولت نوا از موتورهاى سخت جونى هستش که زنجىر تاىم نداره و حسن بزرگش هم همىنه
از خوبى هاى دیگه این موتور اونکه بخاطر سادگىش به هىچ عنوان خراب نمىشه
این موتور سال 1954 معرفى شد ولى بخاطر کارکرد خوبش تا سالهاى 1984 هم رو محصولات مختلف شورولت تولىد شد و حتى نسخه ى وانتىش که شاتون هاى بلندى هم داشت و حجمش 292 اىنچ بود به وانتهاى 6 سىلندر شورولت قدرت مىداد
(ali(chevy nova
۲۷ مرداد ۱۳۹۶خوب برسىم به نظر سنجى امروز
1. Mercury Marquis 1971 لاىک
2. Chrysler new yorker 1971 دىس لاىک
(ali(chevy nova
۲۷ مرداد ۱۳۹۶نظر سنجى بعد
1. cadillac fleetwood 1934 لاىک
2. chrysler imperial 1933 دىس لاىک
AMIR SCHUMACHER
۲۷ مرداد ۱۳۹۶.
از تموم شدن فولکس ها ناراحت نشدم چون بهترشون داره میاد ، سیسی و توارگ با آرتئون و اطلس جایگزین خواهند شد
اسمارت هم که در قالب نسخه ی الکتریکی فروش بسیار خوبی رو تجربه خواهد کرد.
ماشینی که نبودش واقعا دلم رو به درد میاره «دوج وایپر» هست. شخصیتی که وایپر داشت منحصر به خودش بود و به راحتی با کوروت مقایسه و گاهی پیروز میشد. کوروت و وایپر مثل ۹۱۱ و AMG-GT بودند. ۲ رقیب قَدَر . حیف شد. کوروت و وایپر ۲ سوپراسپرت تمام عیار بودند و در سطحی بالاتر از ماسل کار ها رقابت میکردن. الان کوروت تنها شده.
.
احتمالش خیلی کمه قلب افسانه ای ۸/۴ لیتری V10 دوباره شروع به تپش کنه. احتمالا اگر وایپر احیا بشه حجم موتورش کاهش پیدا خواهد کرد. امیدوارم مدیران FCA برای تولید نسل بعد وایپر (حتی با موتور کوچکتر) برنامه داشته باشن و افعی خوش خط و خال رو زنده نگه دارند.
همیشه دوستت خواهم داشت افعی جان ، امیدوارم
قدرتمندتر از قبل برگردی ❤❤❤
معین
۲۷ مرداد ۱۳۹۶ولی بگما
کمپانی میگه ما دیگه وایپر نمیسازیم
بعده یه سال میاد میگه یه مدل خاص ازش داریم میسازیم (قیمت سه برابر)
MAHDI . TUNING
۲۷ مرداد ۱۳۹۶سرجیو مارکیونه همون شخصی بود که گفت ساخت کراس اوور فراری یعنی به من شلیک کنید ولی الان اومده با استقبال میسازش
امیدوارم درباره وایپر و خصوصا نسل اینده چارجر و چلنجر که خیلی نگران کنندس هم مثل حرفای قبلیش بشه
(ali(chevy nova
۲۷ مرداد ۱۳۹۶مهدى راس مىگ
سرجىو مارچىونه بارها ضد و نقىض حرف
بهترىن نمونش هم همىن مثالى که مهدى در مورد فرارى زد
در کل رو حرفهاى مارچىونه نباىد حساب کرد
Hemichan
۲۷ مرداد ۱۳۹۶“یه مدل خاص ازش داریم میسازیم (قیمت سه برابر)” کاش واقعا یه مدل خیلی گرونتر بسازه همه چیشو ارتقاع بده
حتی استفاده از سوپرشارژر
نت
۲۷ مرداد ۱۳۹۶عشقم از سال دیگه تولید نمیشه خیلی ناراحتم.زیباترین سدان جهان از لحاظ طراحی داخلی وبیرونی گرنجور نسل قبلی بود حیف شد.اونایی که گرنجور از نزدیک ندید عکس شماره 5 عکس گرنجور نسل قبلی هست ببینید خداوکیلی چقدر این ماشین زیباست.الکی به من منفی ندید واقعا زیباست گرنجور . کاری به کیفیت رانندگی گرنجور ندارم فقط طراحی داخلی وبیرونی این ماشین هیوندای گرنجور 2017 نسل قبلی واقعا نمیدونم چی بگم ….از چراغ عقب متصل به هم زیباش بگم که همه دارن ازش کپی میکنند از چراغ جلو و جلوپنجره زیباش بگم از سقف سانروف بزرگ خوشکلش بگم……رینگ زیبا و روکش صندلی زیبا و خط قوص زیبا اطراف شیشه دربها.تنها ماشینی که کسی نمیتونه از طراحی داخلی و بیرونی ازش ایراد بگیره همین هیوندای گرنجور 2017 نسل قبلی و هیوندای سانتافه اسپرت 2018 هست
ACR VIPER
۲۷ مرداد ۱۳۹۶داداش گرنجور از لحاظ زیبایی و وقار حیچ وخت مثه کدنزا نبوده
البته این نظر شخصی بنده ست
ونوم اف ۵
۲۷ مرداد ۱۳۹۶من یه لایک به نت دادم اونم بخاطر عشق واقعی که به گرنجور نسل قبلی داره وگرنه با نظرش مخالفم
charger
۲۸ مرداد ۱۳۹۶عشق تو به گرنجور از عشق زلیخا به یوسف خالص ترهدایشالا بهش برسی دهن ما رو سرویس کردی
MAHDI . TUNING
۲۷ مرداد ۱۳۹۶خیلی ماشینا بودن که رفتن و برگشتن مثل چلنجر که بعد چند سال برگشت یا سوپرا
اره بعضی ماشینا جایگزین بهتری دارن اما وایپر نه
دیمن تو جاده بهتره اما برای پیست طراحی نشده
البته موفقیت ها و برتری های کوروت باعث شد بیشتر به سراغ کوروت برن و وایپر فروشش بیاد پایین
به هر حال من به برگشتش امید دارم
فولکس کار درستی کرد اطلس و ارتئون هست
و اما لنسر EVO دیگر خودروی دوست داشتنی من
درسته سوبارو WRX هم دوست دارم و جایگزین خوبی براش هست اما بازم نبود لنسر ناراحت کنندس کاش میتسوبیشی نیوفیس می داد بیرون
فقط امیدوارم سوبارو مثل میتسو نکنه
از علاقم به میتسوبیشی کم شده اما بازم ماشینای خوبی داره و بازم خوشم ازش میاد
کسی می دونه لنسر هم تو ایران میمونه و به سرنوشت پژو دچار میشه یا تو ایران هم تعطیل میشه؟
MAHDI . TUNING
۲۷ مرداد ۱۳۹۶البته منظورم اینه که تو ایران تولید یا مونتاژ میشه یا این که فروشش به پایان میرسه
ACR VIPER
۲۷ مرداد ۱۳۹۶واقعا یکی از غم انگیز ترین خداحافظی ها مربوط به وایپر عزیز هست واقعا دلم براش تنگ میشه
خدا کنه دوج چند سال دیگه نسل بعدی اینو با بهترین طراحی و پرفورمنس تولید کنه یا اینکه مثه کوروت تبدیل به مدل موتور وسط بشه
نت
۲۷ مرداد ۱۳۹۶اینفینیتی xq70 هم واقعا طراحی بیرونی فوق العاده زیبایی داره مخصوصا از نمای عقب ولی طراحی داخلی اینفینتی xq70 زیبا نیست. زیباترین کراس اور اینفینیتی همین مدل xq70بود حیف شد که این کراس اور زیبا و وحشی دیگه تولید نمیشه
(ali(chevy nova
۲۷ مرداد ۱۳۹۶مهدى و acr viper عزیز
دوستان رفتن viper برا طرفدارهاش سخته و ناراحت کننده اما با برگشت تولىد Ford gt کمى مىتونه این موضوع رو کم رنگ تر کنه
از خصوصىات خوب viper موتور 10 سىلندر تنفس طبىعىش بود که بزرگ ترىن موتورى هست که بعد جنگ جهانى دوم رو یه ماشىن تولىد انبوه عرضه شده بود
این موتور 880 نىوتن گشتاور تو دور پاىىن بدست مىاورد و 640 اسب قدرت داره
شانسى که داشتم سال 92 از نزدىک موتور 10 سىلندرش رو دیده بودم که یه شخصى از امریکا وارد کرده بود و مىخواست رو یه ماشىن ببنده برا مسابقات درگ
MAHDI . TUNING
۲۷ مرداد ۱۳۹۶خوشا به حالت
من که موتورای توربو زیاد دیدم ، امریکایی هم فقط 4 سیلندر
(ali(chevy nova
۲۷ مرداد ۱۳۹۶مهدى بهتر از اون مىدونى چى بود؟
این موتور چون گشتاور بالاى تولىد مىکنه ماشىنى که این موتور مىخواست روش سوار بشه تحمل اون گشتاور رو نداشت دفرنسىالش برا همین با صاحب گاراژ رفتم پىش حسىن خرمشهرى که از مکانىکهاى معروف امریکایی هست تو کرج تا کمکمون کنه
اگه بدونى چه خبر بود
جلوى گاراجش یه محوطه بزرگ هست و پر بود از انواع بلىزر. کامارو. ترانس ام و نوا
توى گاراجش هم بالاى 10 تا موتور 8 سىلندر بود مثل 350 .454 و……..
MAHDI . TUNING
۲۷ مرداد ۱۳۹۶به این میگی بهتر؟
این هایپر بهتره
ونوم اف ۵
۲۷ مرداد ۱۳۹۶علی جون درست میگه موتور وایپر بالاترین گشتاور رو داره توی تنفس طبیعی ها
ACR VIPER
۲۷ مرداد ۱۳۹۶مرسی علی جان
حمیدرضا
۲۷ مرداد ۱۳۹۶وایپر و لنسر تاسف برانگیزن البته باقی خودروهام کمی ناامید میکنه ادمو از اینکه چرا سلیقه خودروسواری از کیفیت بالا به ارتفاع بالا تغییر کرده ولی خوب هر خداحافظی سلامبه شروعی جدیده
دلم برا اون اس اس تنگ میشه
Hemichan
۲۷ مرداد ۱۳۹۶16 سال تمام ..
تنها سوپر اسپورتی که تو این سالها به معنای واقعی طرفدارش بودم تولیدش داره متوقف میشه
اسطوره به یاد ماندنی وایپر
FERRUCCIO LAMBORGHINI
۲۷ مرداد ۱۳۹۶.
یادمون نره وایپر با کمک لامبورگینی ساخته شد ???
وایپر = فرزند گرایسلر و لامبورگینی
MAHDI . TUNING
۲۷ مرداد ۱۳۹۶واقعا؟
فکر کنم نسل قبلش همکاری هایی با دایمر داشتن
ولی لامبو فکر نکنم میشه بیشتر توضیح بدی من نمیدونم
AMIR
۲۷ مرداد ۱۳۹۶اگر اشتباه نکنم توی یک نسل از وایپر از موتور لامبورگینی استفاده شده
FERRUCCIO LAMBORGHINI
۲۸ مرداد ۱۳۹۶.
اون چلنجر بود که با همکاری و به درخواست دایملر احیا شد نه وایپر.
فردا اگر عمری برام باقی باشه براتون در یک مقاله ی جدید توضیح میدم تا اگر مطالبم به درد بخوره سایر دوستان هم استفاده کنند
این صفحه دیکه قدیمی شده و کسی سر نمیزنه.
mohammad_FM 480
۲۷ مرداد ۱۳۹۶خب هیچکدوم دور از انتضار نبودن .
ولی وایپر حیف شد ):
شاهین پسر
۲۸ مرداد ۱۳۹۶دوج باید بگرده دنبال ی مدل جایگزین وایپر بیاره
وایپر واقعا حیفه.قیافه خشنی داره
Alireza.GT86
۲۹ مرداد ۱۳۹۶قلبم واسه لنسر و وایپر درد گرفت ، البته چند تای دیگه رو هم دوست دارم ولی این دوتا واقعا حیفن! میتسوبیشی…!
کاررا
۳ شهریور ۱۳۹۶و پراید و نیسان آبی و 405 کماکان تولید خواهند شد… تا قیام قیامت
USA & JAPAN
۵ شهریور ۱۳۹۶حیف به دوج وایپر و لنسر
ارش
۱۲ شهریور ۱۳۹۶واقعا برای وایپر ناراحت شدم امید وارم دوج یه مدل جایگزین یا ارتقا یافته و یا … رو بسازه
ارش
۱۲ شهریور ۱۳۹۶ارزا رو هم واقعا دوس داشتم اگه نخواهیم وارد بازار المانی ها و اون بالا ها بشیم ارزا یکی از بهترین ماشینای ایران بود البته باز خوبه که هنوزم تولید میشه به امید روزی که محدودیت بالای 2500 برداشته بشه