خودروسازان بزرگ و مشهور جهان کار خود را از کی آغاز کردند و اولین محصول آنها چه بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سوالات، این سری مطالب پدال را دنبال کنید
کارل بنز اولین خودروی جهان را در سال ۱۸۸۵ ساخت و ازآنپس هزاران شرکت شکل گرفتند که تلاش میکردند در این صنعت نامی برای خود دست پا کنند. از این شرکتها اما تعداد کمی جان سالم به دربردند و به خودروسازان بزرگ و مشهوری تبدیل شدند. حال طی سری مطالب در چهار قسمت قصد داریم با اولین خودروی تمام خودروسازان بزرگ جهان آشنا شویم.
مرسدس بنز، ۱۸۸۶
همهچیز از اینجا شروع شد. اولین خودروسازی که خودروی درونسوز ساخت. کارل بنز اولین خودروی خود را در سال ۱۸۸۵ ساخت و در ژانویهٔ ۱۸۸۶ آن را به ثبت رساند اما نام مرسدس از سال ۱۹۰۱ مورداستفاده قرار گرفت. اولین خودروی کارل بنز که موتورواگن نام داشت، سهچرخه بود و از یک پیشرانهٔ تک سیلندر ۹۵۴ سیسی با ۰.۷۵ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. بنز در سال ۱۸۹۳ نیز اولین خودروی چهارچرخ خود را با نام ویکتوریا ساخت که به پیشرانهٔ ۱۷۴۵ سیسی با ۳ اسب بخار قدرت مجهز بود.
پژو، ۱۸۹۱
پژو در سال ۱۸۴۲ فعالیت خود را با ساخت دستگاه آسیاب قهوه آغاز کرد و ۴۰ سال بعد به ساخت دوچرخه روی آورد. در سال ۱۸۹۱ پژو اولین خودروی خود را ساخت. این یک خودروی چهارچرخ با پیشرانهٔ دو سیلندر V شکل بود که در عقب نصب شده و چرخهای عقب را از طریق زنجیر به حرکت درمیآورد. در سال اول تنها پنج دستگاه از این خودرو ساخته شد اما این تعداد در سال ۱۸۹۲ به ۲۹ دستگاه رسید. در سال ۱۹۰۰ نیز تولید سالانهٔ پژو به ۵۰۰ دستگاه رسید.
فورد، ۱۸۹۶
هنری فورد اولین خودروی آزمایشی خود را در سال ۱۸۹۶ ساخت. از این خودرو که با نام فورد چهارچرخه شناخته میشود، فقط یک نمونه ساخته شد. سپس در سال ۱۸۹۹ فورد کمپانی خودروسازی دیترویت را تأسیس کرد که در سال ۱۹۰۱ به کمپانی هنری فورد تغییر نام داد. فورد اما با سرمایهگذاران شرکت اختلاف پیدا کرد و در سال ۱۹۰۳ شرکت جدیدی بنام کمپانی فورد موتور را تأسیس کرد. اولین محصول این شرکت، فورد مدل A بود که در جولای ۱۹۰۳ به بازار آمد.
رنو، ۱۸۹۸
لوئیس، مارسل و فرناند رنو در سال ۱۸۹۹ شرکت خودروسازی رنو را تأسیس کردند درحالیکه یک سال قبل پروتوتایپ خودرویی بنام Voiturette تایپ A را ساخته بودند. این خودرو به پیشرانهای با یک اسپرت بخار قدرت مجهز بود و میتوانست به سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت برسد. تایپ A بعداً به پیشرانهٔ قویتر ۵ اسب بخاری مجهز شد و تا سال ۱۹۰۳ به تولید رسید.
فیات، ۱۸۹۹
شرکت خودروسازی فیات در سال ۱۸۹۹ تأسیس شد و اولین کارخانهٔ خود را در سال ۱۹۰۰ افتتاح کرد. در آن سال فقط ۲۴ دستگاه خودرو تولید شد. اولین خودروی فیات 4HP نام داشت که در ابتدا به پیشرانهٔ دو سیلندر تخت ۶۷۹ سیسی مجهز بود اما بعداً این موتور با یک نمونهٔ ۸۳۷ سیسی جایگزین شد. فیات فعالیت خود را فقط با ۳۵ نفر نیروی کار آغاز کرد که این تعداد تا سال ۱۹۰۸ به ۲,۷۰۰ نفر رسید.
اوپل، ۱۸۹۹
آدام اوپل در سال ۱۸۶۲ شرکتی را برای ساخت چرخخیاطی تأسیس کرد و در سال ۱۸۸۶ فعالیت خود را به ساخت دوچرخه تبدیل کرد. او در سال ۱۸۹۵ درگذشت اما همسر و پنج پسرش فعالیت صنعتی را ادامه دادند و اولین خودروی اوپل را در سال ۱۸۹۹ معرفی کردند. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱۵۴۵ سیسی تک سیلندر با ۳.۵ اسب بخار قدرت مجهز بود و در نسخههای دو یا چهارنفره ارائه میشد. فروش خودروی اوپل اما خوب نبود و در سال ۱۸۹۹ فقط ۱۱ خریدار پیدا کرد که این تعداد در سال ۱۹۰۰ به ۲۴ رسید. اوپل در سال ۱۹۳۱ توسط جنرال موتورز خریداری شد.
بیوک، ۱۸۹۹
ازآنجاییکه فورد رسماً در سال ۱۹۰۳ تأسیس شد، بیوک قدیمیترین خودروساز در حال فعالیت آمریکا محسوب میشود. این شرکت در سال ۱۸۹۹ تأسیس شد اما تولید سری خود را تا پیش از سال ۱۹۰۴ آغاز نکرد. مدل B اولین محصول بیوک بود که با پیشرانهٔ دو سیلندر تخت ۲۶۰۵ سیسی و ۱۶ اسب بخار قدرت تولید میشد. از این خودرو در سال اول فقط ۳۷ دستگاه فروخته شد اما در سال ۱۹۰۸ تولید سالانهٔ بیوک به ۸,۸۰۰ دستگاه رسید.
کادیلاک، ۱۹۰۲
زمانی که هنری فورد شرکت خودروسازی اول خود را ترک کرد، سرمایهگذاران به دنبال انحلال شرکت بودند اما «هنری مارتین لیلاند» که بهعنوان مهندس در الدزمبیل فعالیت میکرد، توانست آنها را جهت ادامهٔ فعالیت شرکت متقاعد کند. بدین ترتیب، در سال ۱۹۰۲ از طریق سازماندهی مجدد کمپانی هنری فورد، شرکت جدیدی تأسیس و نام کادیلاک برای آن انتخاب شد. اولین محصول این شرکت نیز با نام مدل A، بر اساس طراحی هنری فورد مربوط به زمانی که در شرکت حضور داشت شکل گرفت. این خودرو به یک پیشرانهٔ تک سیلندر ۱۶۰۹ سیسی مجهز بود که زیر صندلی عقب نصب شده بود.
رولزرویس، ۱۹۰۴
مهندس هنری رویس یک ماه پیش از آنکه بهطور اتفاقی با یک اشرافزادهٔ ثروتمند بنام چارلز رولز آشنا شود، اولین خودروی خود را در سال ۱۹۰۴ ساخت. از اینجا همکاری این دو نفر آغاز شد که به تأسیس شرکت رولزرویس در سال ۱۹۰۶ انجامید. اولین خودروی این شرکت به یک پیشرانهٔ دو سیلندر ۱۸۰۹ سیسی مجهز بود اما در پایان سال ۱۹۰۶ رولزرویس اولین خودروی هشت سیلندر خود را تولید کرد.
آئودی، ۱۹۱۰
«آگوست هورچ» اولین شرکت خودروسازی خود را در سال ۱۹۰۴ با نام خودش تأسیس کرد اما بعداً با اعضای هیئتمدیرهٔ شرکت درگیر شد و در سال ۱۹۱۰ شرکت جدیدی بنام آئودی را بنیان گذاشت. اولین محصول این شرکت تایپ A نام داشت که به پیشرانهٔ ۲۶۱۲ سیسی چهار سیلندر مجهز بود و تنها ۱۴۰ دستگاه از آن ساخته شد.
آلفارومئو، ۱۹۱۰
آلفارومئو که در سال ۱۹۱۰ تأسیس شد، در اصل Anonima Lombarda Fabbrica Automobili نام داشت که به دلیل طولانی بودن، مخفف شد و شرکت رسماً آلفا نام گرفت. سپس بعدازاینکه «نیکولا رومئو» در سال ۱۹۱۵ این شرکت را تصاحب کرد، نام آن را در سال ۱۹۱۸ به آلفارومئو تغییر داد. اولین محصول این شرکت اما در سال ۱۹۱۰ با نام ALFA 24 HP به بازار آمده بود. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۴.۱ لیتری چهار سیلندر مجهز بود و تا سال ۱۹۱۴ تولید شد.
اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت دوم)
اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)
اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت پایانی)
ادامه دارد…
علی
۲۷ مرداد ۱۴۰۲رولزرویس از ۱۲۰ سال پیش بلد بوده چجوری باید ماشین منحصربفرد تولید کنه
(Ali(chevynova
۲۷ مرداد ۱۴۰۲فورد ، بیوک و کادیلاک
اصالت چه میکنه
ماشالاه
amir
۲۷ مرداد ۱۴۰۲خیلی خوبی تو😂😂😂
(Ali(chevynova
۲۷ مرداد ۱۴۰۲معلومه
مگه شکی داشتی؟
فرشاد
۲۷ مرداد ۱۴۰۲انگار نه انگار مرسدس قبل از اینا و کل دنیا شروع کرده
(Ali(chevynova
۲۷ مرداد ۱۴۰۲فرقش اونکه مرسدس الان تمام آلمانی نیست و جیلی و بایک توش سهامدارن اما فورد و کادیلاک و بیوک همچنان برا امریکان
مازیار
۲۷ مرداد ۱۴۰۲اگه اینا قبل مرسدس شروع کرده بودن که کلهم باید جمع می کردیم از سایت می رفتیم فرشادجان
(Ali(chevynova
۲۷ مرداد ۱۴۰۲از لندروور و جگوار چه خبر؟
هنوز برا هندوستانن؟
فرشاد
۲۷ مرداد ۱۴۰۲بحث سال ساخته نه جلسه هیئت مدیره گرچه اگه سهام دست خودش بودتو شعرات همینه
اما مالک بودن و سهام دار بودن فرق داره
بیوک هم گرچه زود شروع کرده اما الان ارزش اون موقع رو نداره
اولین ماشین دنیا ساخت مرسدس تکرارکن
هرموقع زیرش میزان سهام هم نوشت اظهانظر کن
مازیار
۲۷ مرداد ۱۴۰۲کامنت هات خفیف تر از اونه که قابل به جواب باشه، تا اینجاش هم هرچی گفتم پشیمونم. گذشته از اون چی بگم که بهت نگفته باشن؟ جز اینکه خوش باش با توهماتت
حسام
۲۷ مرداد ۱۴۰۲علی تو حداقل برخلاف کاربر تسلا جواب ریپلای هارو میدی بگو ببینم از ترول بازی و ماشاالله گفتن چی نصیبت میشه ؟😂 چند سال پیش مطالب آموزشی از خودرو های آمریکایی میزاشتی هرچند همشونم کپی از ویکی پدیا و گاهی اوقات اشتباه بودن ولی بازم از این ماشاالله کردنا بهتر بود مرد حسابی بچه نیستی که🤣
Sina
۲۷ مرداد ۱۴۰۲میگم این همه اصالت اصالت میکنی از *آمرییکَن*
بعدشم میگی فلان شرکتها زیر نظر کشورهای دیگه شدن…
یه سوال ازت دارم
مگه ماشین های آمریکایی رو سرخ پوست ها میسازن خو آخه عقل کل چیزی به اسم اصالت آمریکایی وجود نداره آمریکایی ها همون نوادگان آلمانی ها ایرلندی ها اسپانییا و انگلیسی ها هستن که بلند شدن رفتن اونجا تازه هرچی هم تلکنولوژی دارن توی جنگ جهانی دوم یا انگلیسی ها بهشون دادن یا اسرای و مهاجرای آلمانی با خودشون بردن اونور الانم که کلی هندی و چینی ریخته توی تاسیساتشون
خود ترامپ که ته آمریکایی بازیو اصالت بازیه ننه باباش متولد انگلستانن
والا ما ندیدیم یه نوه بیا پز هیکل و قیافه شو به بابابزرگی بده که همه رو از همون بابا بزرگه به ارث برده
مغزت واقعا معیوبه
خود من که ماشین مورد علاقه م دوج دورانگو هستش اونم چون هم عشق حال جوونی توشه هم خوانوادگیه هیچ وقت ادعاهای تورو ندارم ماشین آمریکایی نه تکنولوژی آلمانی رو داره نه دوام ژاپنی
اصالتم بذار در کوزه آبشو بخور اون زمان که پژو ماشین میساخته تویوتا تو کار ساخت شرت و زیر پوش بوده و نمیدونسته ماشین چیه الان تویوتا کجاست پژو کجاست
علیرضا
۲۷ مرداد ۱۴۰۲👏👏آفرین بلاخره یکی این موضوع مطرح کرد
علیرضا
۲۷ مرداد ۱۴۰۲البته تویوتا با سیاست امریکا بالا اومد همین الان کل نیرو نضامی ژاپن امریکای کل اقتصاد ژاپن مال امریکاست تویوتا هیوندای و کیا به لطف امریکا آدم شدن
بزرگ ترین بارزشون مال امریکاست سبک طراحی خودرو های کره ای و ژاپنی امریکای پسند بوده هست از موهاوی تا کمری همش برای بازار امریکا طراحی شده از زمان که بمب هیروشیما باعث شکست ژاپن شد امریکا از ترس کمنیستی شدن ژاپن به ژاپن کلی وام داد تا ژاپن از نو ساخته شه
میثم
۳۱ مرداد ۱۴۰۲آدم عقب مونده زیاد داریم که هیچ جوره نمیسه قانع شون کرد، ولی جدا خیلی از کامنتت خوشم اومد دمت گرم! ✌🏻
abbas
۲۷ مرداد ۱۴۰۲اون موقع فورد و بیوک اونارو دادن بیرون
برو ی سرچ کن ببین بنز همون تاریخ چی میساخته
مجتبی .
۲۷ مرداد ۱۴۰۲چقدر سرعت پیشرفت وتکامل ماشینا سالهای اول سریع بوده!! ولی فلسفه بعضیا توهمون تولید اولشون آشکار بوده. رنو جمع وجور ورولزرویس اشرافی.
نویدی
۲۷ مرداد ۱۴۰۲طراحی و ظاهر ماشینای پژو از همون روز اول خوب بوده.
اولین خودروی چهار چرخ رو هم پژو ساخته!
چه قدمتی داره!
از این همه قدمت و تجربه و فناوری،یه ۴۰۵ ایرانی-چینی به ما رسیده.
یوسف
۲۷ مرداد ۱۴۰۲به نظر میاد رنو اولین خودروساز تاریخ بوده که از جلوپنجره استفاده کرده و اینکه رولزرویس از همون اولین مدلش چشمگیر و بسیار لوکس بوده، اولین مدلش بعد از 120 سال هنوز بسیار زیبا و لوکسه.
lelewed933
۲۷ مرداد ۱۴۰۲من آلفا رو دیدم یاد ماشین پدر استرلینگ تو کارتون رامکال افتادم
یادش بخیر
مازیار
۲۷ مرداد ۱۴۰۲رولزرویس از همون اولین مدل راهش جدا بود و تا آخرین مدل هم همینطوره
معنی و مفهوم کامل اصالت
slr300
۲۷ مرداد ۱۴۰۲اصالت با لاکچری بودن یکی نیست
رولزرویس همیشه لاکچری بوده ولی حرف اصالت که میشه هیچکس جز مرسدس نمیتونه پز بده
مازیار
۲۷ مرداد ۱۴۰۲با قدمت هم یکی نیست
مازیار
۲۷ مرداد ۱۴۰۲اصالت تعابیر متعددی میتونه داشته باشه از جمله تکیه و تمرکز بروی هدفی خاص و جدا نشدن از مسیر اون هدف
مثل فراری مثل رولزرویس مثل رنجروور
(Saeed(peugeot
۲۷ مرداد ۱۴۰۲چه قدمتی داره خودروسازی فرانسه … و چقدر جالب که خودرو اون زمان یه ساخته عجیب غریب و کاملا جدید برای حمل و نقل بوده ؛ و یهو ۴سال بعد مرسدس بنز کبیر ۱۸۸۶ به فاصله هر ۲ یا ۳ سال یه شرکت خودروسازی احداث شده ….۱۸۹۱ پژو ۱۸۹۶ فورد …..
پژو قدمتش از خیلی از امروزی ها بیشتره و قطعا فراز و نشیب داشته ، الان که یه طراحی تاپ میزنه ؛ بعضی دوستان میگن چه خفن شده پژو !!!! اگه رزومه این شرکت و بخونن ؛ با هایپر کار ساختن پژو هم شوکه نمیشن …..چون به پژو میرسه
علیرضا
۲۷ مرداد ۱۴۰۲تقریبا میشه گفت اولین خودرو دنیا که یکم به شکل امروزی باش رو پژو ساخت جالبه از موتور وی شکل استفاده میکرد.
( الان یک سریا که فقط ۴۰۵ ایرانیزه سوار شدن میگن پژو آشقاله)
Blue
۲۷ مرداد ۱۴۰۲مگه خود مرسدس قبل ادغام با بنز خودروساز مستقل نبوده؟ چون یه جا خوندم مدیرعامل مرسدس خود آقای مایباخ بوده که تو دهه ۱۹۲۰ با بنز ادغام شد
علیرضا
۲۷ مرداد ۱۴۰۲بنز فامیلی کارل بنز بود مرسدس اسم دخترش
SLR _ 722
۲۷ مرداد ۱۴۰۲سلام دوست عزیز .
مرسدس دختر کارل بنز نبود بلکه فامیلش ینیکل بوده و پس از ادغام بنز با شرکتی که همین آقای ینیکل مدیر اون بوده اسم مرسدس به نام شرکت اضافه شده
هوشنگ بایی
۲۷ مرداد ۱۴۰۲درسته که اختراع اولین خودرو با موتور درونسوز توسط کارل بنز انجام شد ولی قبل از اون ماشینهای بخار ویا حتی برقی نیز وجود داشت ،در مورد ۴چرخ هم قبل از کارل بنز مورد استفاده قرار میگرفت درست بعد از یکسال از اختراع موتور درونسوز کارل بنز اولین موتور دیزل توسط کوتلیپ دایملر (شرکت دایملر گزل شافت)اختراع شد که بعدها سهام شرکت بنز رو خرید وشرکت دایملر بنز رو تاسیس کرد که بعد به مرسدس بنز تغییر کرد .ولی کسی که بیشترین تاثیر را در صنعت خودرو سازی داشت بدون شک هنری فورد بود که اتومبیل رو از یه کالای لوکس و غیرقابل دسترس برای اکثر مردم ،تبدیل به یه کالای مصرفی کرد و انقلابی در این ضمینه ایجاد شد.
18:45
۲۷ مرداد ۱۴۰۲آقا هوشنگ عزیز اختراع اولین پیشرانه دیزلی دنیا توسط رودولف دیزل مشهور بوده نه گوتلیب دایملر!!
حتی فامیلی آقای دیزل هم روی این پیشرانه هست!
رودولف دیزل هم مخترع آلمانی بوده…
ولی این مطلب کاملا درسته که میگن اولین خودروی سواری دنیا(کامیون و اتوبوس نه)با پیشرانه دیزلی که رنگ خیابونا رو دید و زیاد هم ازش تولید شد، توسط مرسدس بنز بوده…
هوشنگ بایی
۲۷ مرداد ۱۴۰۲دقیقا درسته دوست عزیز ولی اولین مورد استفاده از پیشرانه دیزل توسط دایملر بود بازم تشکر میکنم از یادآوری جنابعالی
18:45
۲۸ مرداد ۱۴۰۲🙏🌹🌹
Enzo Ferrari 2008
۲۷ مرداد ۱۴۰۲واقعا مطلب خیلی خوبی بود
آقای دهقان ممنون
Bagher
۲۷ مرداد ۱۴۰۲اولین فرمان به صورت دایره ای انگار مال بیوکه
18:45
۲۷ مرداد ۱۴۰۲به به ممنون از امیر عزیز مطلب فوق العاده ای بود. 🙏🌺🌺🌺
البته اگه خیلی به عقبتر برگردیم، اختراع خودرو توسط فرانسوی ها صورت گرفت و در حقیقت چون با پیشرانه احتراقی نبود، کمتر جایی ازش نام بردن و فقط همه از مرسدس نام میبرن. گویا یجورایی فقط یه ماشین باید با موتور احتراقی نام خودرو به خودش بگیره که اصلا این برداشت درست نیست!
درست مثل اختراع اولین لیموزین دنیا که توسط فرانسوی ها ابداع شد و خیلیا خیال میکنن که توسط آمریکا بوده!
حتی ساخت اولین خودروی موتور وسط جاده ای تاریخ هم توسط فرانسوی ها و اگه اشتباه نکنم خودروی کمپانی ” ماترا جِت” صورت گرفت و فرانسوی ها دوران خوش خیییلی زیادی داشتن!
راستی یادتون نره که اولین خودرو با سیستم تولید انبوه قاره اروپا هم ساخت فرانسوی ها و توسط سیتروئن بوده! آقای آندره گوستاو سیتروئن (مؤسس کمپانی سیتروئن) طی سفری که توسط کارخونه فورد و ملاقات با هنری فورد داشته، سیستم تولید انبوه فورد رو الگو برداری میکنه و وارد قاره سبز برای اولین بار میکنه!
حالا که صحبت از سیتروئن شد، اینم بگم که بدونین اولین هاچبک تاریخ هم ساخت سیتروئن، این غول نوآوری و نابغه قرن بیستم خودروسازی بوده! این خودروی هاچبک، اسمش تراکشن آوانت بود. سیتروئن تراکشن آوانت تو سبک بدنه های مختلفی از جمله کوپه و کابریولت هم تولید شد، اما بدنه هاچبک اون اولین هاچبک تاریخ هست.متاسفانه بعضی جاها نوشته توسط رنو ابداع شد، اما هاچبک سیتروئن چنددهه قبلتر از هاچبک های رنو ساخته شد و دقیق تر باید نگاه کرد.
حالا هم که خیال نکنین دارم از فرانسوی ها مدام دفاع میکنم بهتره یه چیز جالبی از اولین سیستم خط تولید انبوه خودروسازی براتون بگم! همه جا متاسفانه نوشته شده که این هنری فورد بود که اولین سیستم تولید انبوه رو به خودروسازی هدیه کرد، اما حقیقت اینجاست که قبل از فورد، این کمپانی آمریکایی الدزمبیل بود که خط تولید رو راه انداخته بود و منتها کمتر بهش بها داده شد!! درواقع هنری فورد، نقاط قوت بیشتری به این سیستم وارد کرد و بیشتر ازش نفع برد و چون همیشه نام فورد یجورایی ارجحیت بیشتری داشت، این سیستم ابداعانه رو زدن به نام این کمپانی ولی همیشه تحقیق بیشتر و نگاه دقیقتر به تاریخ، کشفیات جدیدتری رو بهمراه داره…
ممنون از دوستان که تحمل کردن و خوندن مطلب رو. بازم ممنون از آقای دهقان عزیز که همیشه مطالبش چه تو دنیای مجله های مطبوعاتی مثل (ماشین) و چه تو دنیای مجازی فوق العاده ظاهر شده… 🙏🌹🌹
امیر دهقان
۲۷ مرداد ۱۴۰۲اراتمندم، لطف دارید
slr300
۲۷ مرداد ۱۴۰۲اولین خودرو که می فرمایید یک گاری بود که جلو اون یک دیگ اب بود و با بخار کار میکرد و در ضمن باید بگم در زمان تست بدلیل عدم کنترل درست به دیوار برخورد کرد
امیر محمد
۲۸ مرداد ۱۴۰۲ماترا همونی نیست که پشتش چراغاش شبیع پیکانه؟
همایون
۲۷ مرداد ۱۴۰۲نکته جالب اینکه طی ۴ سال خودروها از یک کالسکه چرخ دار تبدیل شدن به فورد a و که تقریبا اولین چهره منحصر بفرد خودروها بود خیلی زود پیشرفت کردن مثل اینروزها که یه رنسانس غم انگیز از بنزینی به برقی در جریانه که داره ظاهر خودروهارو تغییر میده
Farhan
۲۸ مرداد ۱۴۰۲لذت بردیم
Genius
۲۹ مرداد ۱۴۰۲فقط پارس خودروی ما .اولین خودروها لندروور و جیپ شهباز و سیمرغ و الآن ساینا سهند!!!ماشاالله به این همه کمدی کار کردن مسئولان
ابوالفضل
۸ شهریور ۱۴۰۲فقط به صندلی مدل های آمریکایی (فورد و کادیلاک و بیوک) دقت کنید اصلا یه پا مبل بوده برا خودش
از همون موقع دنبال راحتی سرنشین بودن
چند سال بعدش در رولزرویس هم همین قابل مشاهدس
Star
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳اون موقع که بنز با هندل روشن میشد، کادیلاک رو ماشینش استارت برقی داشت.
اون موقع که ژاپن دنده دستی تولید میکرد، اولدزموبیل دنده اتومات داشت.