موتورهای سه سیلندر دیگر فقط برای کاهش مصرف سوخت ساخته نمیشوند و امروزه در سینۀ انواع خودروها از هاچبکهای داغ گرفته تا هایپرکارهای میلیون دلاری قرار میگیرند.
ما بهعنوان عاشقان ماشین، خودروهای اسپرت را با موتور V8 میشناسیم و در سوپرکارها انتظار دیدن موتورهای V10 و V12 را داریم. برخی از ما حتی حاضریم به موتورهای V6 توربو هم بسنده کنیم اما هر چیزی زیر چهار سیلندر را کفر مطلق میدانیم. این روزها اما به خاطر کاهش آلایندگی و مصرف سوخت، خودروسازان روی به استفاده از موتورهای کوچکتر با القای اجباری یا الکتریکیسازی آوردهاند. همچنین پیشرانهها کارآمدتر شده و موتورهای کوچک از همیشه قدرتمندتر شدهاند.
به همین دلیل، طی سالهای اخیر محبوبیت پیشرانههای سه سیلندر بهطور چشمگیری افزایش پیدا کرده و این لزوماً چیز بدی نیست. تکنولوژیهای مدرن به موتورهای سه سیلندر امکان رقابت با نمونههای چهار سیلندر را داده و حتی سوپراسپرتهای سه سیلندر هم ساخته شدهاند. اندازۀ جمعوجور وزن سبک، مصرف سوخت پایین، آلودگی کمتر و ساخت ارزانتر از مزیتهای موتورهای سه سیلندر هستند که باعث شده امروزه از این نوع پیشرانه در خودروهای کوچک شهری بسیار استفاده شود.
بنابراین، هرچند موتورهای سه سیلندر نمیتوانند صدای جذاب پیشرانههای بزرگتر را داشته باشند اما نمیتوان منکر مزیتهای این پیشرانهها شد. این باعث گسترش لیست خودروهای سه سیلندر از مدلهای شهری اقتصادی و هاچبکهای داغ گرفته تا خودروهای اسپرت و هایپرکارها شده است. ازاینرو قصد داریم در ادامه با جذابترین خودروهای سه سیلندر تاریخ آشنا شویم.
بامو i8
بدون شک اولین خودرویی که باعث شد نظر علاقهمندان به خودرو به پیشرانههای سه سیلندر جلب شود بامو i8 بود. i8 هدف سادهای داشت: یک خودروی اسپرت با مصرف سوخت خودروهای کوچک. این ماشین از یک پیشرانۀ ۱.۵ لیتری توربو استفاده میکرد که از هاچبکهای گروه بامو گرفته شده و در وسط نصب شده بود. علاوه بر این، یک موتور الکتریکی هم روی محور جلو نصب شده بود تا مجموع قدرت را به ۳۶۲ اسب بخار برساند. I8 با توزیع وزن ۵۰-۵۰، در صورت استفاده از هردو موتور، بردی ۴۸۰ کیلومتری را ارائه میکرد و ازآنجاییکه خودرویی پلاگینهیبریدی بود، نگرانی از بابت تمام شدن شارژ باطری وجود نداشت. شاید i8 پرفورمنس چشمگیری نداشت اما یک خودروی اسپرت هیبریدی در زمانی بود که هیچکس جرأت ساخت چنین چیزی را نداشت.
تویوتا GR کرولا
تویوتا طی سالهای اخیر به لطف بخش گازو ریسینگ خود، به طلسم ساخت خودروهای خستهکننده پایان داده و مدلهایی برای علاقهمندان به رانندگی ساخته که یکی از آنها GR کرولا است. این خودرو ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک پیشرانۀ ۱.۶ لیتری سه سیلندر تولید و توسط یک گیربکس شش سرعتۀ دستی به هر چهارچرخ منتقل میشود. این هاچبک آتشین سه سیلندر ظرف تنها ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
تویوتا GR یاریس
اگر GR یاریس نبود، GR کرولا هم وجود نداشت. این هاچبک کوچک در اصل برای مسابقات WRC در نظر گرفته بود و بدین منظور تویوتا آن موتور ۱.۶ لیتری سه سیلندر قدرتمند و سامانۀ چهارچرخ محرک حماسی را توسعه داد اما به دلیل تغییر قوانین، تویوتا نتوانست طبق برنامهریزی وارد مسابقات شود و بنابراین این شرکت خودروی مسابقهای را به تولید رساند. پیشرانۀ سه سیلندر GR یاریس قدرت کمتری نسبت به کرولا دارد و در قویترین نسخه ۲۶۸ اسب بخار قدرت تولید میکند اما هنوز هم شتابی زیر شش ثانیه را به نمایش میگذارد.
فورد فییستا ST
متأسفانه هاچبکهای فورد نفسهای آخر خود را میکشند و فییستا ST یکی از آخرین بازماندههای هاچبکهای داغ این شرکت محسوب میشود. این خودرو از یک پیشرانۀ ۱.۵ لیتری توربو استفاده میکند که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند این موتور تنها سه سیلندر دارد اما میتواند در شرایط کاری سبک، یکی از سیلندرهای خود را غیرفعال کند تا در مصرف سوخت حتی بیشتر صرفهجویی شود. فییستا ST با گیربکس شش سرعتۀ دستی و انتقال نیرو به چرخهای جلو، ظرف ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و در رانندگی مثل یک تولهسگ پرخاشگر رفتار میکند.
فولکسواگن آپ GTI
فقط تویوتا و فورد نیستند که میتوانند هاچبکهای داغ سه سیلندر بسازند و فولکسواگن هم این کار را خیلی خوب انجام داده است. شاید آپ GTI بهاندازۀ گلف GTI یا پولو GTI جذاب نباشد اما هنوز هم هاچبک قابلتوجهی برای لذت رانندگی است. پیشرانۀ ۱ لیتری توربوشارژ این خودرو تنها ۱۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکند که هرچند رقم زیادی نیست اما آپ زیر یک تن وزن دارد و بنابراین، با اینکه ممکن است در جادههای مستقیم خیلی سریع نباشد اما قطعاً در پیچها چابکی بالایی خواهد داشت.
دایهاتسو کوپن
دایهاتسو برندی زیرمجموعۀ تویوتا است که اکثر محصولت آن فقط در ژاپن عرضه میشوند و رودستر کوپن یکی از آنها است. این خودرو از سال ۲۰۰۲ تولید میشود و هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد که سال ۲۰۱۴ معرفی شد. کوپن از یک پیشرانۀ سه سیلندر ۶۶۰ سیسی استفاده میکند. بله درست خوانید فقط ۶۶۰ سیسی! به دلیل حجم بسیار پایین این پیشرانه، کوپن تنها ۶۳ اسب بخار قدرت و ۹۲ نیوتن متر گشتاور دارد اما به لطف گیربکس پنج سرعتۀ دستی وزن تنها ۸۵۰ کیلوگرمی، رانندگی سرگرمکنندهای دارد.
کونیگزگ جمیرا
جمیرا از همه لحاظ خودروی دیوانهواری است. این یک هایپر GT چهارنفره با دو درب بزرگی است که به سمت بالا باز میشود. این ماشین از یک قوای محرکۀ هیبریدی ۱۷۰۰ اسب بخاری استفاده میکند که بخش درونسوز آن را یک موتور ۲ لیتری سه سیلندر توئین توربو با تکنولوژی سوپاپ بدون میل بادامک تشکیل میدهد و بهتنهایی ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این پیشرانه که امکان کار با اتانول را هم دارد، بهصورت طولی در وسط نصب شده و به چرخهای جلو نیرو میدهد. علاوه بر این، سه موتور الکتریکی هم در اینجا وجود دارد که شامل یکی برای هرکدام از چرخهای عقب و یکی روی میللنگ میشود. با این قوای محرکه، جمیرا ظرف ۱.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و به حداکثر سرعت ۴۱۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند.
Mr Tiger
۲۲ خرداد ۱۴۰۲I8🤩🥰🤩🥰😘😘🥰🤩😍😍 و دیگر هیچ… چقد زیباعه لعنتی… نسل بعدی سری ۸ احتمالا نزدیک به این باشه با جلو پنجره بزرگتر… سال ۲۰۲۵ با neue klasse
۲۲ خرداد ۱۴۰۲سلام من اگر پولدار بودم یک کورولا جدید میخریدم البته الان هم پولدار هستم و کورولا ۲۰۲۲ دارم اما اگر پولدار بودم کورولا ۲۰۲۳ میخریدم
jzjdm
۲۳ خرداد ۱۴۰۲منطقیه
JDM
۲۳ خرداد ۱۴۰۲انشالله اقای پولدار منم پولدارم ولی از پولام ماهانه 800 تومن میرسه تا تموم نشه
BMW
۲۲ خرداد ۱۴۰۲اتنخاب من اگه باشه کونیگزگ جمیرا و بی ام و i8 هستش
GMA
۲۲ خرداد ۱۴۰۲جمرا با کلمات غیر قابل وصفه…
Dan
۲۲ خرداد ۱۴۰۲کونیگزگ همیشه نسبت توان به حجم انجینش فراتر از زمان خودش بوده
مثلا ccx تو سال ۲۰۰۶ از موتور ۴.۷ لیتری حدود ۸۰۰-۹۰۰ اسب بخار توان میکشید (یعنی حدود ۲۰۰ اسب به ازای هر لیتر!)
آگرا بیش از ۱۰۰۰ اسب از موتور ۵ لیتری!
الانم از موتور ۲ لیتری حدود ۶۰۰ اسب بخار میشکه بیرون ، (یعنی ۳۰۰ به ازای هر لیتر!)
LEMANS663
۲۲ خرداد ۱۴۰۲عمر و استهلاک و دوام موتور هم باید در نظر گرفت
اینا خودروهایی هستن که بیشتر جنبه نمایشی و کلکسیونی یا سرمایه گذاری دارن و کسی با اینا به دل جاده نمیزنه . این ها هم صرفا اعداد و ارقامی هستن که شرکت برای به رخ کشیدن قدرت مهندسیش نشون میده ولی سودی به حال مصرف کننده نداره . چون ۹۹ درصد فقط خاک میخورن گوشه پارکینگ .
ریویرا
۲۳ خرداد ۱۴۰۲قسمت اول صحبتتون کاملا صحیحه ، اونجا که گفتی استهلاک و دوام موتور مهمه .
اما اینکه این خودرو استهلاک بالایی داشته باشه صرفا ادعا هست .
قیمت بالای این خودروهای هایپر کار به خاطر آلیاژ بسیار گران به کار رفته هست که میتونه رد لاین بالا رو تحمل کنه و گشتاور وحشتناکی رو بدون آسیب به چرخ ها برسونه .
موضوع بعدی اینکه موتور های الکتریکی این خودرو سهم عمده شتاب عجیب و غریب اون رو دارن به خاطر گشتاور های بسیااااار بالای موتور های الکتریکی . اون ۱۱۰۰ اسب بخار به تنهایی برای این شتاب اعجاب انگیز کفایت میکنه
خاص
۲۲ خرداد ۱۴۰۲کوئنیگزگ Gemera لایک
بوگاتی Galibier دیسلایک
فرزاد افشار
۲۲ خرداد ۱۴۰۲بازم تویوتا یکه تازی می کنه ابر قدرت خودرو ها
❤BMW❤
۲۲ خرداد ۱۴۰۲واقعا کونیگزگ ، یکی از شرکت هایی هست که اوج فناوری ساخت موتور رو دارن ،
۳ سیلندر ۲ لیتری ، ۶۰۰ اسب
امین
۲۲ خرداد ۱۴۰۲این کوئنیخ زگ داره چکار میکنه؟ فوق العادس
مجتبی
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ببخشید من هم عقلم کمه هم سوادم اسب بخار یعنی چه یعنی مثلا ۳۰۰ اسب بخار یعنی راسته ۳۰۰ اسب زور میزنه این بخارش چه معنی میده یعنی اسبی که بخار تولید میکنه اخه مگه اسب بخار تولید میکنه
ÀŠĤĶÀÑ
۲۲ خرداد ۱۴۰۲اسب بخار بهعنوان مقیاسی از توان موتورهای درونسوز بیشتر در صنعت خودروسازی اصطلاحی رایج است. واحد توان در دستگاه SI وات است. یک اسب بخار، بنابر تعاریف مشهور، بین ۷۳۵٫۵ تا ۷۵۰ وات است. در منابع و محاسبات مهندسی برق، یک اسب بخار برابر با ۷۴۶ وات است. تصویر اسب بخار متریک (اسب بخار). یک اسب بخار قدرت مورد نیاز برای بلند کردن وزن ۷۵ کیلوگرم (میانگین وزن یک نفر) به یک متری (۳٫۲۸ فوت) در عرض یک ثانیه است. اسب بخار متریک معادل تقریبی ۷۳۵٫۵ وات است.
منبع: ویکی پدیا
Dan
۲۲ خرداد ۱۴۰۲برخلاف تصور غالب در جامعه اسب بخار مقیاس قدرت در خودرو نیست ، بلکه مقیاس انرژی گذرنده از موتور در هر ثانیه هست(توان)
مقیاس رسمی آهنگ انرژی بر ثانیه(توان) در SI وات(watt) هست(ژول بر ثانیه)
هر اسب بخار معادل ۷۴۶ وات (0.746 کیلووات) هست
مقیاس اصلی قدرت موتور گشتاور هست
محمدامین
۲۲ خرداد ۱۴۰۲تعریف ساده اسب بخار فک کنم اینه که یه اسب در زمان بک ثانیه ۲۵۰ کیلوگرم رو ۳۰ سامت از زمین بلند کنه
سام
۲۴ خرداد ۱۴۰۲😂😂😂عالی بود ، درود بر تو که چیزی که نمیدونی رو میپرسی اتفاقا خیلی هم عاقلی ، میتونی خیلی راحت تر چیزهایی که نمیدونی رو توی گوگل سرچ کنی یا از هوش مصنوعی بپرسی.🌷
ماکان
۲۲ خرداد ۱۴۰۲سلام . انتخاب من بی ام و i8
ED
۲۲ خرداد ۱۴۰۲مقاله خوبی بود ، خیلی ممنون از سایت پدال . اونجاش که نوشته بودین هر چیزی زیر چهار سیلندر را کفر میدانیم خیلی خوب بود 😂😂 .
امیر _ اهوازی
۲۲ خرداد ۱۴۰۲بنده بی ام و. ۳۱۸
مدل ۲۰۱۸ داشتم پلاک اروند
اونم سه سیلندر بود
و شتاب عالی داشت
blackwing
۲۲ خرداد ۱۴۰۲فکر کن کونیگزگ جمرا داشته باشی و بری جمیرا دوبی دور دور کنی 😂🤌🏼
حسین دهمرد
۲۲ خرداد ۱۴۰۲موتور چهارزمانه حداقل چهار سیلندر رو دیگه باید داشته باشه. نه به خاطر قدرت، بخاطر اینکه نرمتر کار میکنه.
تو موتورسیکلت محدودیت فضا داریم زیاد مهم نیس ولی تو ماشین اندازه ی یک سیلندر چیزی رو عوض نمیکنه
JDM
۲۳ خرداد ۱۴۰۲همه اینها مخصوصا تویوتا و جمرا نشون دهنده قدرت مهنسی کمپانی هست مثلا مونالیزا اوج هنر داوینچی واقعا این برندا تو کارشون ماهر هستن قدرت مهندسی اینجا مشخص میشه
jaberi21st
۲۳ خرداد ۱۴۰۲تنها ماشینی که بینشون خیلی باحاله و دوست دارم فقط فیستا ست اصلا لامصب حتی تو بازی ها هم بهت حال میده با این موتور که عادیه و به نظر خیلی خفن نیست اما آنقدر سواری نرم و کیفیت بالایی داره که کلا محوش میشی واقعاً باید یکی ازشون خرید و برای همیشه نگه داشت.
Mm
۲۳ خرداد ۱۴۰۲سلام
ام وی ام x22 و رنو کپچر هم سه سیلندر هستند؟
matin
۲۳ خرداد ۱۴۰۲فقط ام وی ام 110 3 سیلندر😂😂