در این مطلب به پیشینه و تعدادی از مشهورترین خودروهای سهدر تاریخ نگاهی خواهیم داشت یعنی خودروهایی که یک سمت دو در و سمت دیگر یک در دارند.
در طول تاریخ خودروسازی، خودروهای زیادی با طراحی غیرمعمول درها ساخته شدهاند. از خودروهای یکدر گرفته تا درهای غیرمتعارف مثل گالوینگ، مصادیق مدلهایی که کاملاً با خودروهای دودر یا چهار معمولی متفاوت هستند کم نیست. بااینحال، یک نوع طراحی در عجیب وجود دارد که در طول تاریخ کمتر موردتوجه و مورداستفاده قرار گرفته است. موضوع بحث ما خودروهای سهدر هستند اما ابتدا باید تعریف خودروی سهدر را مشخص کنیم زیرا در بسیاری از کشورها، به هاچبکهای دودر با احتساب در صندوق، خودروی سهدر گفته میشود و بر این اساس، به هاچبک چهاردر هم خودروی پنجدر میگویند. در اینجا اما منظور ما خودروهایی است که بدون احتساب در صندوق، صرفاً برای ورود به کابین سه در دارند.
تاریخچه خودروهای سهدر
خودروهای سهدری که در اینجا بدان میپردازیم، مدلهای غیرمتعارفی هستند که یک سمت دو در و سمت دیگر یک در دارند. این نوع طراحی در اولین بار در سالهای بین دو جنگ جهانی ظاهر شد یعنی زمانی که برخی خودروهای فرانسوی و آمریکایی با سهدر به بازار عرضه شدند. بااینحال، پس از جنگ جهانی دوم، خودروهای سهدر برای حدود چهل سال از بازار ناپدید شدند تا اینکه در اواخر دههٔ ۸۰ دوباره بازگشتند. البته حتی در آن زمان هم این خودروها چندان محبوب نبودند و به همین دلیل، این شیوهٔ طراحی درها هیچگاه متداول نشد.
هیوندای ولوستر
ولوستر که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ تولید شد، جدیدترین نمونه از خودروهای سهدر بود. این ماشین عناصر طراحی کوپه و هاچبک را باهم ترکیب کرده بود. نسل اول ولوستر در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۱ رونمایی شد و با پیشرانههای ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۴۰ اسب بخاری و ۱.۶ لیتری توربوشارژ ۲۰۰ اسب بخاری به بازار آمد. در سال ۲۰۱۸، نسل دوم ولوستر با حفظ همان طراحی سهدر غیرمتعارف معرفی شد. در این نسل نسخهٔ پرفورمنس N هم ارائه شد. دلیل اصلی هیوندای برای انتخاب این نوع طراحی، ایمنی بیشتر بود زیرا سرنشینان عقب امکان پیاده شدن از سمت خیابان را نداشتند.
فورد فییستا اوربا
فییستا اوربا کانسپت عجیبی از نسل دوم فورد فییستا بود. این خودرو برای ترددهای کوتاه شهری طراحی شده بود و بدین منظور ویژگیهای خاصی داشت که اصلیترین آنها طراحی سهدر بود. اوربا در سمت سرنشین، دو در معمولی داشت که از فییستا چهاردر گرفته شده بودند اما در تکی سمت راننده بزرگتر بود و امکان دسترسی به صندلیهای عقب را فراهم میکرد. از این طریق، فورد طراحی هاچبک دودر و چهاردر را باهم ترکیب کرده بود. فییستا اوربا همچنین از ویژگیهای دیگری مثل سیستم کمک پارک، بازکن برقی در پارکینگ از داخل و حتی یک یخچال در صندوق بار هم بهره میبرد. بااینحال، فییستا اوربا تولید نشد و در حد یک نمونهٔ کانسپت باقی ماند.
میتسوبیشی مینیکا لتوس
مینیکا لتوس (Lettuce به معنای کاهو) با نام عجیبی در سال ۱۹۸۹ به بازار آمد. این خودرو در دستهٔ کی کار قرار داشت و از یک پیشرانهٔ ۵۵۰ سیسی با ۵۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. لتوس بهعنوان خودرویی ارزانقیمت با هدف استفاده برای خریدهای روزانه طراحی شده بود تا جایی که میتسوبیشی از طریق همکاری با سوپرمارکتهای زنجیرهای Seiyu، لتوس را برای فروش در سوپرمارکت عرضه میکرد. هدف اصلی میتسوبیشی، مادران دارای فرزند بود که در سطح شهر به خرید مواد غذایی میپرداختند و طرح سهدر برای این هدف مناسب بود زیرا در صندلی عقب ایمنی بیشتری برای کودکان فراهم میکرد. در زمان عرضه، ۶۰ درصد از خریداران لتوس از زنان بودند.
ساترن SC کوپه
نسل دوم ساترن SC در سال ۱۹۹۷ به بازار آمد و دو سال بعد، این برند جنرال موتورز یک در کوچک را به سمت راننده اضافه کرد. این در برعکس باز میشد و صرفاً زمانی که در راننده باز بود امکان باز کردن آن وجود داشت زیرا دستگیره آن در داخل قرار داشت. این راهحل، به کوپهٔ اسپرت ساترن کارایی بیشتری بخشید و باعث دسترسی آسانتر به صندلیهای عقب میشد. نسل دوم SC با یک پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری چهار سیلندر عرضه میشد که در دو نسخهٔ SC1 (تک میلسوپاپ) با ۱۰۰ اسب بخار قدرت و SC2 (دو میلسوپاپ) با ۱۲۴ اسب بخار قدرت قابل انتخاب بود. ارائهٔ SC سهدر تا زمانی که تولید ساترن سری S در سال ۲۰۰۲ خاتمه یافت ادامه داشت.
مینی کلابمن
هنگامیکه مینی تصمیم گرفت در سال ۲۰۰۷ نام کلابمن را احیا کند، برای افزایش جذابیت این مدل، طرحی غیرعادی را انتخاب کرد. کلابمن هم مثل ساترن SC یک در سوم کوچک داشت که برعکس باز میشد. عجیب اینکه این در اضافی چه در نسخههای فرمان راست و چه فرمان چپ، همیشه در سمت راست خودرو قرار داشت. این موضوع در بازارهای فرمان راست کاملاً خطرناک بود زیرا صندلی راننده بهاندازهٔ صندلی شاگرد به جلو خم نمیشد و سرنشین عقب چارهای جز پیاده شدن از سمت خیابان نداشت. بااینحال، کلابمن تا سال ۲۰۱۵ با همین شکل تولید شد تا اینکه نسل دوم آن با طرح چهاردر معمولی به بازار آمد.
علی جردن
۳۰ آذر ۱۴۰۲ای کاش رانا هاچ بک سه در تولید شه مطمئنم با آپشن سقف شیشه ایی و دنده اتوماتیک و شیفتر پشت فرمان تو این چینی بازار خوب می فروشه
۳۰ آذر ۱۴۰۲حق
ولی نه تو چینی بازار
پانوراما هم واسه ماشینای ایرانی خوب نیست چون سقف ژله ایه
MehdiTurbo
۳۰ آذر ۱۴۰۲خداییش تو خودروهای سه درب ولوستر مخصوصا نسل اخرش طراحی جذابی داشت
هیوندا باید جنسیس کوپه و ولوستر ادامه میداد شاید تو یه دورانی که کوپه دیگه طرفدار نداره اکثرا دارن حذف میشن ولی همان تعداد فروش کمم میتونه خودش تبلیغ یه شرکت باشه حالا سر یه خودرو سود نکنه عوضش تبلیغ براش
مثل کامرو مثل ائودی تی تی جنسیس کوپه برای هیوندا و … همون فروش کم خودش جهت نمادی و تبلیغاتی داره
اکثر خودروها شکل هم شدن بنز بی ام و را میبینی بیرون و داخل کپ هم فقط سایزا فرق کرده بقیه ام همینطور شدند همش برای سود بیشتر یه زمانی سری پنج و سه و شیش هر کودوم یه اثر هنری جدا بودن الان کپی پیست شده ان
NAVID۰۰۹۸
۳۰ آذر ۱۴۰۲ولوستر هم مثل باقی کرهایها یه خودروی مضخرف در بُعدِ استهلاک و خرابی بود همینطور که بازارشم میبینید با قیمتهایی به نسبت پائین بر حسبِ مدل سال !!!!
بد سواری ، زیروبند تعطیل ، متریال داخلی فاجعه ، لَش شدن اتاق و …. که دقیقاً مثل جنسیس کوپه شد وضعیتش !
هیچ خودروسازی هنوز نتونسته به مانند اروپاییها و بخصوص فولکس هاچبک قرص و محکم بسازه و در این صنعت هر کشور و شرکت درسته طیف مختلفی محصول میزنه اما تخصصش در ساخت هر کلاس بیشتر از بقیه هست ، مثل چی ؟!
مثل آمریکا با پیکاپ و ماسلکارهاش !
مثل ژاپن با SUV ، کراساوور ، سدانهاش !
مثل ایتالیا با سوپراسپرتهاش !
مثل آلمان با سدانهای لوکسش !
مثل انگلیس و لاکچریسازیهاش !
مثل فرانسه با هاچبک سازیهاش !
مثل چین با لگنسازیهاش !
مثل ایران با شُلهزرد سازیهاش !
مثل کره با مرباسازیهاش !
هر کدوم از کشورها در ساخت یک کلاس تخصص بیشتری نسبت به دیگران دارند و این قضیه در صنایع و کالاها هست !
پس دوستان بیایید با هم دوست باشیم و به هم عشق بِوَرزیم که این دنیا گذراست و ما هم به دَمی بندیم / یلداتون مبارک🌹🌹🌹🌹❤.
Amir
۳۰ آذر ۱۴۰۲NAVID۰۰۹۸ بعید میدونم کسی بخواد باهات دوست بشه حد اقل بین کاربرای اینجا، چون با کامنتا و نظراتی که معمولا سطحی و تکراری و اشتباهِ
اگه مقداری روی خودت کارکنی و خودت را اصلاح کنی شاید
البته نباید با توجیه اشتباهات خودت را بندازی گردن چیزای دیگه کره بد و هیچِ ژاپن بد و هیچ تره و چین بد تره و هیچ تر تره از این حرفا نه، این ها هم همش بهونست
چون کسی نمیتونه پشت جملات خودش را پنهان کنه
REZA
۱ دی ۱۴۰۲تخصص آمریکا علاوه بر پیکاپ و ماسل کار در SUV و آفرودر هم هست
البته خود پیکاپ های آمریکایی هم از صد تا آفرودر بهتر عمل کردن
تخصص ژاپن هم همون کراس اوور و سدان اقنصادیه
بقیه نظرت هم که هیچ
REZA
۱ دی ۱۴۰۲تخصص آمریکا علاوه بر پیکاپ و ماسل کار در SUV و آفرودر هم هست
اروپا هم همینطور درسته،
البته درمورد آمریکا خود پیکاپ های آمریکایی هم از صد تا آفرودر بهتر عمل کردن
تخصص ژاپن هم همون کراس اوور و سدان اقنصادیه
بقیه نظرت هم که هیچ دیگه
ALI.S
۸ دی ۱۴۰۲NAVID داداش به احترام اون تعداد دیدگاههایی که داری تو رو خدا کمتر از اینجور نظرات بذار!
فرزاد
۳۰ آذر ۱۴۰۲بهترین پیشنهاد بود بجای وانت سازی خلاقیت قشنگی می شه
تنوع خوبی می شده با حذف ۲۰۶ از خط تولید رانا هاچبک سه در رقیب ۲۰۷ و سیتروئن c3 می شه
amir
۳۰ آذر ۱۴۰۲والا حالا راناپلاس جدید با پاناروما و تیوفایو پلاس و یه عالمه آپشن اسمی درپیت تازه یه ذره طرفدار پیدا کرده ملت میخرن همیشه جزو کم سود ترین و بدفروش ترین های ایران خودرو بوده
حسین
۳۰ آذر ۱۴۰۲رانا پلاس پانوراما دو درب اتومات با موتور ملی توربو ۲۰۰ اسبی!
چه شود ، مخصوصاً اگر ارزان تر از ۲۰۷ باشه😍
علی جردن
۱ دی ۱۴۰۲حسین حسین حسین
𝐀𝐥𝐢
۳۰ آذر ۱۴۰۲جلوی میتسوبیشی مینیکا لتوس خیلی شبیه پراید
Arash IV
۳۰ آذر ۱۴۰۲بین همشون ولوستر قشنگ تر بود
Blue
۳۰ آذر ۱۴۰۲چون جدیدتر از همشون بود
sina
۳۰ آذر ۱۴۰۲میدونم جای این کامنت اینجا نیست ولی خواستم بگم خوب میشه اگه اخبار مسابقات موتور جی پی رم پوشش بدین مث فرمول وان
مثلا پیوستن مارک مارکز به دوکاتی بعد از ده سال حضور تو هوندا و شیش تا قهرمانی.
تشکر
AHMADREZA
۳۰ آذر ۱۴۰۲فیات 500 هم یه نمونه داشت اگه اشتباه نکنم
Amirreza.M
۳۰ آذر ۱۴۰۲ایده ساترن برای خودرو های کوپه کاربردیه جالب بود
حسین
۳۰ آذر ۱۴۰۲حالا که ۲۰۶ بازنشسته شده کاش با پلتفرم تارا یک هاچ بک دو درب طراحی بشه با موتور ef7+ توربو و دنده پشت فرمان برای جوانان !
همایون
۲ دی ۱۴۰۲درود بر دوستان
سالها پیش یک مدل استیشن مسکویچ روسی هم بود که سه در بود ما یکی داشتیم همیشه خراب بود