چشم اندازهفته نامه

نگاهی به خودروهای سه‌در، طراحی غیرمعمول از مینی کلابمن تا هیوندای ولوستر

در این مطلب به پیشینه و تعدادی از مشهورترین خودروهای سه‌در تاریخ نگاهی خواهیم داشت یعنی خودروهایی که یک سمت دو در و سمت دیگر یک در دارند.

در طول تاریخ خودروسازی، خودروهای زیادی با طراحی غیرمعمول درها ساخته شده‌اند. از خودروهای یک‌در گرفته تا درهای غیرمتعارف مثل گالوینگ، مصادیق مدل‌هایی که کاملاً با خودروهای دودر یا چهار معمولی متفاوت هستند کم نیست. بااین‌حال، یک نوع طراحی در عجیب وجود دارد که در طول تاریخ کمتر موردتوجه و مورداستفاده قرار گرفته است. موضوع بحث ما خودروهای سه‌در هستند اما ابتدا باید تعریف خودروی سه‌در را مشخص کنیم زیرا در بسیاری از کشورها، به هاچ‌بک‌های دودر با احتساب در صندوق، خودروی سه‌در گفته می‌شود و بر این اساس، به هاچ‌بک چهاردر هم خودروی پنج‌در میگویند. در اینجا اما منظور ما خودروهایی است که بدون احتساب در صندوق، صرفاً برای ورود به کابین سه در دارند.

تاریخچه خودروهای سه‌در

خودروهای سه‌دری که در اینجا بدان می‌پردازیم، مدل‌های غیرمتعارفی هستند که یک سمت دو در و سمت دیگر یک در دارند. این نوع طراحی در اولین بار در سال‌های بین دو جنگ جهانی ظاهر شد یعنی زمانی که برخی خودروهای فرانسوی و آمریکایی با سه‌در به بازار عرضه شدند. بااین‌حال، پس از جنگ جهانی دوم، خودروهای سه‌در برای حدود چهل سال از بازار ناپدید شدند تا اینکه در اواخر دههٔ ۸۰ دوباره بازگشتند. البته حتی در آن زمان هم این خودروها چندان محبوب نبودند و به همین دلیل، این شیوهٔ طراحی درها هیچ‌گاه متداول نشد.

هیوندای ولوستر

ولوستر که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ تولید شد، جدیدترین نمونه از خودروهای سه‌در بود. این ماشین عناصر طراحی کوپه و هاچ‌بک را باهم ترکیب کرده بود. نسل اول ولوستر در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۱ رونمایی شد و با پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۴۰ اسب بخاری و ۱.۶ لیتری توربوشارژ ۲۰۰ اسب بخاری به بازار آمد. در سال ۲۰۱۸، نسل دوم ولوستر با حفظ همان طراحی سه‌در غیرمتعارف معرفی شد. در این نسل نسخهٔ پرفورمنس N هم ارائه شد. دلیل اصلی هیوندای برای انتخاب این نوع طراحی، ایمنی بیشتر بود زیرا سرنشینان عقب امکان پیاده شدن از سمت خیابان را نداشتند.

فورد فی‌یستا اوربا

فی‌یستا اوربا کانسپت عجیبی از نسل دوم فورد فی‌یستا بود. این خودرو برای ترددهای کوتاه شهری طراحی شده بود و بدین منظور ویژگی‌های خاصی داشت که اصلی‌ترین آن‌ها طراحی سه‌در بود. اوربا در سمت سرنشین، دو در معمولی داشت که از فی‌یستا چهاردر گرفته شده بودند اما در تکی سمت راننده بزرگ‌تر بود و امکان دسترسی به صندلی‌های عقب را فراهم می‌کرد. از این طریق، فورد طراحی هاچ‌بک دودر و چهاردر را باهم ترکیب کرده بود. فی‌یستا اوربا همچنین از ویژگی‌های دیگری مثل سیستم کمک پارک، بازکن برقی در پارکینگ از داخل و حتی یک یخچال در صندوق بار هم بهره می‌برد. بااین‌حال، فی‌یستا اوربا تولید نشد و در حد یک نمونهٔ کانسپت باقی ماند.

میتسوبیشی مینیکا لتوس

مینیکا لتوس (Lettuce به معنای کاهو) با نام عجیبی در سال ۱۹۸۹ به بازار آمد. این خودرو در دستهٔ کی کار قرار داشت و از یک پیشرانهٔ ۵۵۰ سی‌سی با ۵۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. لتوس به‌عنوان خودرویی ارزان‌قیمت با هدف استفاده برای خریدهای روزانه طراحی شده بود تا جایی که میتسوبیشی از طریق همکاری با سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای Seiyu، لتوس را برای فروش در سوپرمارکت عرضه می‌کرد. هدف اصلی میتسوبیشی، مادران دارای فرزند بود که در سطح شهر به خرید مواد غذایی می‌پرداختند و طرح سه‌در برای این هدف مناسب بود زیرا در صندلی عقب ایمنی بیشتری برای کودکان فراهم می‌کرد. در زمان عرضه، ۶۰ درصد از خریداران لتوس از زنان بودند.

ساترن SC کوپه

نسل دوم ساترن SC در سال ۱۹۹۷ به بازار آمد و دو سال بعد، این برند جنرال موتورز یک در کوچک را به سمت راننده اضافه کرد. این در برعکس باز می‌شد و صرفاً زمانی که در راننده باز بود امکان باز کردن آن وجود داشت زیرا دستگیره آن در داخل قرار داشت. این راه‌حل، به کوپهٔ اسپرت ساترن کارایی بیشتری بخشید و باعث دسترسی آسان‌تر به صندلی‌های عقب می‌شد. نسل دوم SC با یک پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری چهار سیلندر عرضه می‌شد که در دو نسخهٔ SC1 (تک میل‌سوپاپ) با ۱۰۰ اسب بخار قدرت و SC2 (دو میل‌سوپاپ) با ۱۲۴ اسب بخار قدرت قابل انتخاب بود. ارائهٔ SC سه‌در تا زمانی که تولید ساترن سری S در سال ۲۰۰۲ خاتمه یافت ادامه داشت.

مینی کلابمن

هنگامی‌که مینی تصمیم گرفت در سال ۲۰۰۷ نام کلابمن را احیا کند، برای افزایش جذابیت این مدل، طرحی غیرعادی را انتخاب کرد. کلابمن هم مثل ساترن SC یک در سوم کوچک داشت که برعکس باز می‌شد. عجیب اینکه این در اضافی چه در نسخه‌های فرمان راست و چه فرمان چپ، همیشه در سمت راست خودرو قرار داشت. این موضوع در بازارهای فرمان راست کاملاً خطرناک بود زیرا صندلی راننده به‌اندازهٔ صندلی شاگرد به جلو خم نمی‌شد و سرنشین عقب چاره‌ای جز پیاده شدن از سمت خیابان نداشت. بااین‌حال، کلابمن تا سال ۲۰۱۵ با همین شکل تولید شد تا اینکه نسل دوم آن با طرح چهاردر معمولی به بازار آمد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۸ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    ای کاش رانا هاچ بک سه در تولید شه مطمئنم با آپشن سقف شیشه ایی و دنده اتوماتیک و شیفتر پشت فرمان تو این چینی بازار خوب می فروشه

    موافقم 23
    مخالفم 98
    1. ۳۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      حق
      ولی نه تو چینی بازار
      پانوراما هم واسه ماشینای ایرانی خوب نیست چون سقف ژله ایه

      موافقم 44
      مخالفم 7
      1. MehdiTurbo

        ۳۰ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2362 ديدگاه)

        خداییش تو خودروهای سه درب ولوستر مخصوصا نسل اخرش طراحی جذابی داشت
        هیوندا باید جنسیس کوپه و ولوستر ادامه میداد شاید تو یه دورانی که کوپه دیگه طرفدار نداره اکثرا دارن حذف میشن ولی همان تعداد فروش کمم میتونه خودش تبلیغ یه شرکت باشه حالا سر یه خودرو سود نکنه عوضش تبلیغ براش
        مثل‌ کامرو مثل ائودی تی تی جنسیس کوپه برای هیوندا و … همون فروش کم خودش جهت نمادی و تبلیغاتی داره
        اکثر خودروها شکل هم شدن بنز بی ام و را میبینی بیرون و داخل کپ هم فقط سایزا فرق کرده بقیه ام همینطور شدند همش برای سود بیشتر یه زمانی سری پنج و سه و شیش هر کودوم یه اثر هنری جدا بودن الان کپی پیست شده ان

        موافقم 41
        مخالفم 9
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۳۰ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (10479 ديدگاه)

          ولوستر هم مثل باقی کره‌ای‌ها یه خودروی مضخرف در بُعدِ استهلاک و خرابی بود همینطور که بازارشم میبینید با قیمت‌هایی به نسبت پائین بر حسبِ مدل سال !!!!
          بد سواری ، زیروبند تعطیل ، متریال داخلی فاجعه ، لَش شدن اتاق و …. که دقیقاً مثل جنسیس کوپه شد وضعیتش !

          هیچ خودروسازی هنوز نتونسته به مانند اروپایی‌ها و بخصوص فولکس هاچبک قرص و محکم بسازه و در این صنعت هر کشور و شرکت درسته طیف مختلفی محصول میزنه اما تخصصش در ساخت هر کلاس بیشتر از بقیه هست ، مثل چی ؟!
          مثل آمریکا با پیکاپ‌ و ماسل‌کارهاش !
          مثل ژاپن با SUV ، کراس‌اوور ، سدان‌هاش !
          مثل ایتالیا با سوپر‌اسپرت‌هاش !
          مثل آلمان با سدان‌های لوکسش !
          مثل انگلیس و لاکچری‌سازی‌هاش !
          مثل فرانسه با هاچبک‌ سازی‌هاش !
          مثل چین با لگن‌سازی‌هاش !
          مثل ایران با شُله‌زرد سازی‌هاش !
          مثل کره با مرباسازی‌هاش !

          هر کدوم از کشورها در ساخت یک کلاس تخصص بیشتری نسبت به دیگران دارند و این قضیه در صنایع و کالاها هست !

          پس دوستان بیایید با هم دوست باشیم و به هم عشق بِوَرزیم که این دنیا گذراست و ما هم به دَمی بندیم / یلداتون مبارک🌹🌹🌹🌹❤.

          موافقم 24
          مخالفم 50
        2. Amir

          ۳۰ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (9 ديدگاه)

          NAVID۰۰۹۸ بعید میدونم کسی بخواد باهات دوست بشه حد اقل بین کاربرای اینجا، چون با کامنتا و نظراتی که معمولا سطحی و تکراری و اشتباهِ

          اگه مقداری روی خودت کارکنی و خودت را اصلاح کنی شاید
          البته نباید با توجیه اشتباهات خودت را بندازی گردن چیزای دیگه کره بد و هیچِ ژاپن بد و هیچ تره و چین بد تره و هیچ تر تره از این حرفا نه، این ها هم همش بهونست
          چون کسی نمیتونه پشت جملات خودش را پنهان کنه

          موافقم 31
          مخالفم 8
        3. REZA

          ۱ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (8 ديدگاه)

          تخصص آمریکا علاوه بر پیکاپ و ماسل کار در SUV و آفرودر هم هست
          البته خود پیکاپ های آمریکایی هم از صد تا آفرودر بهتر عمل کردن

          تخصص ژاپن هم همون کراس اوور و سدان اقنصادیه
          بقیه نظرت هم که هیچ

          موافقم 15
          مخالفم 2
        4. REZA

          ۱ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (8 ديدگاه)

          تخصص آمریکا علاوه بر پیکاپ و ماسل کار در SUV و آفرودر هم هست
          اروپا هم همینطور درسته،
          البته درمورد آمریکا خود پیکاپ های آمریکایی هم از صد تا آفرودر بهتر عمل کردن

          تخصص ژاپن هم همون کراس اوور و سدان اقنصادیه
          بقیه نظرت هم که هیچ دیگه

          موافقم 11
          مخالفم 2
        5. ALI.S

          ۸ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (260 ديدگاه)

          NAVID داداش به احترام اون تعداد دیدگاه‌هایی که داری تو رو خدا کمتر از اینجور نظرات بذار!

    2. فرزاد

      ۳۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (43 ديدگاه)

      بهترین پیشنهاد بود بجای وانت سازی خلاقیت قشنگی می شه
      تنوع خوبی می شده با حذف ۲۰۶ از خط تولید رانا هاچ‌بک سه در رقیب ۲۰۷ و سیتروئن c3 می شه

      موافقم 9
      مخالفم 8
    3. amir

      ۳۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      والا حالا راناپلاس جدید با پاناروما و تیوفایو پلاس و یه عالمه آپشن اسمی درپیت تازه یه ذره طرفدار پیدا کرده ملت میخرن همیشه جزو کم سود ترین و بدفروش ترین های ایران خودرو بوده

      موافقم 13
      مخالفم 3
    4. حسین

      ۳۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3001 ديدگاه)

      رانا پلاس پانوراما دو درب اتومات با موتور ملی توربو ۲۰۰ اسبی!
      چه شود ، مخصوصاً اگر ارزان تر از ۲۰۷ باشه😍

      موافقم 4
      مخالفم 13
      1. علی جردن

        ۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        حسین حسین حسین

        موافقم 7
        مخالفم 1
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1543 ديدگاه)

    جلوی میتسوبیشی مینیکا لتوس خیلی شبیه پراید

    موافقم 22
    مخالفم 3
  3. Arash IV

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (114 ديدگاه)

    بین همشون ولوستر قشنگ تر بود

    موافقم 15
    مخالفم 4
    1. Blue

      ۳۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (384 ديدگاه)

      چون جدیدتر از همشون بود

      موافقم 8
      مخالفم 1
  4. sina

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    میدونم جای این کامنت اینجا نیست ولی خواستم بگم خوب میشه اگه اخبار مسابقات موتور جی پی رم پوشش بدین مث فرمول وان
    مثلا پیوستن مارک مارکز به دوکاتی بعد از ده سال حضور تو هوندا و شیش تا قهرمانی.
    تشکر

    موافقم 10
    مخالفم 5
  5. AHMADREZA

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (877 ديدگاه)

    فیات 500 هم یه نمونه داشت اگه اشتباه نکنم

    موافقم 6
    مخالفم 2
  6. Amirreza.M

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (301 ديدگاه)

    ایده ساترن برای خودرو های کوپه کاربردیه جالب بود

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. حسین

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    حالا که ۲۰۶ بازنشسته شده کاش با پلتفرم تارا یک هاچ بک دو درب طراحی بشه با موتور ef7+ توربو و دنده پشت فرمان برای جوانان !

    موافقم 2
    مخالفم 10
  8. همایون

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درود بر دوستان
    سالها پیش یک مدل استیشن مسکویچ روسی هم بود که سه در بود ما یکی داشتیم همیشه خراب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا