سفرهای جادهای طولانی با خودروهای جادار بسیار آسانتر میشود و در حال حاضر چه برای کسانی که به فضای بار زیادی نیاز دارند و چه کسانی که خانوادهٔ پرجمعیتی دارند، شاسیبلندهای سه ردیفهٔ زیادی در بازار موجود است که میتوان از بین آنها یکی را انتخاب کرد؛ قبلاً به تمام شاسیبلندهای سه ردیفهٔ لوکس بازار در سال ۲۰۲۲ نگاهی داشتیم و حالا سراغ مدلهای غیرلوکس رفتهایم. برخی از این خودروها عالی، برخی خوب و برخی قابلقبول هستند اما همهٔ آنها راننده و شش یا هفت سرنشین دیگر را در راحتی نسبی حمل میکنند.
شورلت تراورز
قیمت پایه: ۳۳,۷۰۰ دلار
شورلت تراورز کراساوور بسیار بزرگی است. این خودرو با ظرفیت حمل هشت نفر و ۶۵۰ لیتر فضای بار پشت صندلیهای ردیف سوم، تقریباً بهاندازهٔ تاهو جادار است اما درعینحال بهصورت ترکیبی ۱۱.۲ لیتر بنزین مصرف میکند که رقم قابلقبولی است و ظرفیت بکسل حداکثر ۲۲۷۰ کیلوگرم را هم دارد. برای این خودرو همچنین یک نسخهٔ اسپرت ظاهری بنام RS هم ارائه میشود که با تزئینات مشکیرنگ، جذابیت بیشتری دارد.
شورلت تاهو/سابربن
قیمت پایه: ۵۰,۲۹۵ دلار
شورلت سابربن که در سال ۱۹۳۵ به بازار آمد، یکی از اولین شاسیبلندهای تاریخ محسوب میشود و از آن زمان تاکنون یکی از مهمترین خودروهای بازار آمریکا بوده است. سابربن و نسخهٔ کوتاه آن یعنی تاهو در داخل بهاندازهٔ یک ون بزرگ جادار هستند. این شاسیبلندهای شاسی مستقل با سه پیشرانهٔ مختلف شامل ۵.۳ لیتری و ۶.۲ لیتری V8 بنزینی و ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل به بازار عرضه میشوند.
دوج دورانگو
قیمت پایه: ۳۶,۹۹۵ دلار
دوج دورانگو در بین علاقهمندان بهعنوان یک ماسل کار شاسیبلند شناخته میشود. هرچند برای این خودرو دیگر پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری سوپرشارژ هلکت ۷۱۰ اسب بخاری ارائه نمیشود اما موتور ۶.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی ۴۷۵ اسب بخاری در نسخهٔ SRT بهاندازهٔ کافی قدرت دارد و با ۳۹۵۰ کیلوگرم، بیشترین ظرفیت بکسل را در این کلاس فراهم میکند. ۳.۶ لیتری V6 و ۵.۷ لیتری V8 هم دیگر پیشرانههای قابل انتخاب برای دورانگو هستند.
فورد اکسپلورر
قیمت پایه: ۳۳,۷۴۵ دلار
نسل کنونی اکسپلورر همچنان به روند موفقیتهای این کراساوور فول سایز ادامه میدهد. فورد همچنین در این نسل با ارائهٔ نسخههای مختلفی مثل تیمبرلاین آفرودی و ST پرفورمنس، تنوع خانوادهٔ این ماشین را افزایش داده است. اکسپلورر در نسخههای شش یا هفتنفره با چهار پیشرانهٔ مختلف قابل خریداری خواهد بود که شامل ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو، ۳.۳ لیتری V6 هیبریدی و ۳ لیتری V6 توئین توربو در دو سطح قدرت مختلف میشود.
فورد اکسپیدیشن
قیمت پایه: ۵۴,۵۰۵ دلار
اکسپیدیشن در دو نسخهٔ استاندارد و کشیده (با نام Max) عرضه میشود که هردو بسیار جادار هستند. فورد همزمان با فیسلیفت این خودرو نسخههای جدیدی شامل تیمبرلاین آفرودی و استیلث اسپرت را ارائه کرده است. تمام تیپهای اکسپیدیشن بهصورت استاندارد با یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو ارائه میشوند اما این موتور در تیپهای پایه ۳۸۰ اسب بخار، در تیپهای میانی ۴۰۰ اسب بخار و در دو تیپ جدید تیمبرلاین و استیلث ۴۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
جیامسی آکادیا
قیمت پایه: ۳۴,۸۰۰ دلار
تمام تیپهای آکادیا بهصورت استاندارد به سه ردیف صندلی مجهز هستند اما در ردیف دوم با صندلیهای کاپیتانی یا نیمکتی قابل خریداری خواهد بود که ظرفیت حمل شش یا هفت نفر را فراهم میکند. این خودرو بهصورت استاندارد با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۲۸ اسب بخار قدرت ارائه میشود اما تیپهای بالایی مثل دنالی پرچمدار از موتور ۳.۶ لیتری V6 تنفس طبیعی با ۳۱۰ اسب بخار قدرت بهره میبرند.
جیامسی یوکان
قیمت پایه: ۵۲,۵۰۰ دلار
یوکان پسرعموی لوکستر شورلت تاهو محسوب میشود اما همچنان زیر سایهٔ کادیلاک اسکالید قرار میگیرد. این خودرو هم در دو نسخهٔ استاندارد و کشیده با نام XL عرضه میشود. پیشرانهٔ استاندارد یوکان یک نمونهٔ ۵.۳ لیتری V8 است اما موتورهای ۶.۲ لیتری V8 و ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل هم برای آن قابل انتخاب خواهد بود. نسخهٔ دنالی یوکان از تجهیزات لوکس فراوانی بهره میبرد و نسخهٔ AT4 هم تواناییهای آفرود مناسبی را فراهم میکند.
هوندا پایلوت
قیمت پایه: ۳۸,۰۸۰ دلار
هرچند هوندا پایلوت یکی از خودروهای قدیمی در کلاس خود بهحساب میآید اما هنوز هم کراساوور قابلتوجهی است. این ماشین با برخورداری از ظرفیت حمل هشت سرنشین، حداکثر استفاده را از ابعاد بزرگ خود برده است و به لطف پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 میتواند تا ۲۲۷۰ کیلوگرم را یدک بکشد. مصرف سوخت ترکیبی پایلوت در نسخهٔ محرک جلو هم ۱۰.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است.
هیوندای پالیسید
قیمت پایه: ۳۳,۶۰۰ دلار
هیوندای پالیسید و پسرعمویش، کیا تلوراید وقتی چند سال پیش وارد بازار شدند سروصدای زیادی در بخش کراساوورهای سه ردیفه به راه انداختند. هیوندای بهتازگی با یک فیسلیفت ملایم قصد دارد موفقیت پالیسید را ادامه دهد. یکی از بهترین ویژگیهای پالیسید کابین جادار آن است که نهتنها ظرفیت حمل هشت نفر را دارد بلکه حتی ردیف سوم آنهم برای بزرگسالان راحت است. پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 این ماشین هم ظرفیت بکسل ۲۲۷۰ کیلوگرم را فراهم میکند.
جیپ گرند چروکی L
قیمت پایه: ۳۸,۷۲۰ دلار
گرند چروکی L بهعنوان اولین گرند چروکی سه ردیفهٔ تاریخ، خودرویی جادار و جذاب با صندلیهای ردیف سوم بسیار بزرگ است که دو سرنشین را با راحتی نسبی در خود جای میدهند. این خودرو فعلاً با همان پیشرانههای قدیمی ۳.۶ لیتری V6 و ۵.۷ لیتری V8 عرضه میشود اما احتمالاً بهزودی جیپ موتور جدید ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی خود را هم برای آن ارائه خواهد کرد. گرند چروکی L با موتور V8 ظرفیت بکسل ۳۲۷۰ کیلوگرم را دارد.
جیپ واگنییر
قیمت پایه: ۵۸,۹۹۵ دلار
جیپ علاوه بر گرند چروکی L، بهتازگی دو شاسیبلند سه ردیفهٔ دیگر را هم به سبد محصولات خود اضافه کرده است که واگنییر و گرند واگنییر هستند. دراینبین، واگنییر برای رقابت با شورلت تاهو و فورد اکسپیدیشن در نظر گرفته شده است. این خودرو با یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 همی به بازار عرضه میشود اما بهتازگی نسخهٔ کشیدهٔ آن با موتور جدید ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو ارائه شده است.
کیا سورنتو
قیمت پایه: ۲۹,۵۹۰ دلار
هرچند سورنتو یکی از معدود کراساوورهای میان سایز سه ردیفهٔ بازار محسوب میشود اما تیپهای متنوع و قیمت مناسب، آن را به یکی از محبوبترین گزینهها در این بخش تبدیل کردهاند. البته صندلیهای ردیف سوم سورنتو چندان بزرگ نیستند اما برای کودکان مناسب خواهند بود. این خودرو بهصورت استاندارد با یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه میشود اما موتور قویتر ۲.۵ لیتری توربو و نسخههای هیبریدی و پلاگینهیبریدی هم در خانوادهٔ آن وجود دارند.
کیا تلوراید
قیمت پایه: ۳۳,۰۹۰ دلار
کسانی که کابین سورنتو را کوچک و تنگ میدانند میتوانند سراغ مدل بزرگتر تلوراید بروند. مثل پالیسید، تلوراید هم ظرفیت حمل حداکثر هشت نفر را دارد. این خودرو از همان پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 پالیسید استفاده میکند و ظرفیت بکسل تا ۲۲۷۰ کیلوگرم را دارد. تلوراید بهصورت استاندارد با انتقال قدرت محرک جلو عرضه میشود اما سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن قابل سفارش است.
مزدا CX-9
قیمت پایه: ۳۵,۶۳۰ دلار
هرچند شاید مزدا CX-9 در داخل بهاندازهٔ رقبای خود جادار نباشد اما آن را با پویایی رانندگی اسپرت و طراحی بیرونی عالی جبران میکند. تمام نسخههای این خودرو فقط با یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر توربو ارائه میشوند که ۲۵۰ اسب بخار قدرت دارد. مزدا همچنین برای مدل ۲۰۲۲ تمام تیپهای این کراساوور فول سایز را بهصورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک به بازار عرضه میکند.
میتسوبیشی اوتلندر
قیمت پایه: ۲۶,۴۹۵ دلار
میتسوبیشی اوتلندر اشتراکات زیادی با نیسان روگ دارد اما بین این دو خودرو یک تفاوت بزرگ وجود دارد و درحالیکه روگ فقط بهصورت پنجنفره عرضه میشود، اوتلندر بهصورت استاندارد به سه ردیف صندلی مجهز است که ظرفیت سرنشین آن را به هفت نفر افزایش میدهد. البته صندلیهای ردیف سوم این خودرو خیلی بزرگ نیستند ولی واقعاً بهدردبخور خواهند بود. همچنین اوتلندر علاوه بر ظرفیت سرنشین بیشتر، به همان اندازهٔ روگ عالی است.
نیسان پثفایندر
قیمت پایه: ۳۴,۶۴۰ دلار
نسل جدید نیسان پثفایندر یعنی از خودروهایی است که بیشترین بهبود را نسبت به نسل قبلی خود داشته است. بزرگترین پیشرفت خودرو تجهیز به گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک جدید بجای آن CVT نفرتانگیز است. بااینحال زیر کاپوت پثفایندر همچنان همان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 قرار گرفته که ۲۸۴ اسب بخار قدرت تولید میکند تا خودرو بتواند حداکثر ۲۷۲۰ کیلوگرم را بکسل کند.
نیسان آرمادا
قیمت پایه: ۴۹,۱۵۰ دلار
شاسیبلند فول سایز نیسان آرمادا برای مدل ۲۰۲۱ بهروزرسانی بزرگی را تجربه کرد اما زیر پوست آن همچنان همان شاسی دوستداشتنی پاترول با قابلیت آفرود بالا وجود دارد. این شاسی با سیستم تعلیق مناسب، روی مسیرهای ناهموار میدرخشد و سواری آرامی را فراهم میکند. بااینحال، پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V8 آرمادا تشنهٔ بنزین است و حرکات بدنهٔ خودرو در پیچها زیاد است.
سوبارو ایسنت
قیمت پایه: ۳۲,۷۹۵ دلار
ایسنت بزرگترین خودرویی است که سوبارو تاکنون به بازار عرضه کرده است. این خودرو به سه ردیف صندلی با حداکثر ظرفیت هشت نفر مجهز است. برای این کراساوور ژاپنی فقط یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تخت توربو ارائه میشود که ۲۶۰ اسب بخار قدرت دارد و ظرفیت یدک کشی تا ۲۲۷۰ کیلوگرم را فراهم میکند. مثل تمام محصولات سوبارو، ایسنت هم بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است.
تویوتا هایلندر
قیمت پایه: ۳۵,۸۳۵ دلار
تویوتا هایلندر یکی از محبوبترین کراساوورهای سه ردیفهٔ بازار است. هرچند صندلیهای ردیف سوم این خودرو کمی از رقبا کوچکتر است اما هنوز هم فضای زیادی برای خانوادهها دارد. هایلندر همچنین علاوه بر موتور ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی، در یک نسخهٔ هیبریدی هم ارائه میشود که مصرف سوخت بسیار خوبی دارد. نسخهٔ فیسلیفت این ماشین با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بسیار بهتر برای مدل ۲۰۲۳ در راه است.
تویوتا سکویا
قیمت پایه: ۵۹,۷۹۵ دلار
نسل کاملاً جدید تویوتا سکویا پس از پانزده سال سرانجام بهتازگی به بازار آمده است. این خودرو فقط با یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری توئین توربوی هیبریدی ارائه میشود که مصرف سوخت کمتری نسبت به رقبا خواهد داشت. هرچند در سکویای جدید خبری از سیستم تعلیق مستقل در عقب و صندلیهای ردیف سوم جادار نیست اما هنوز هم برای حمل پنج نفر یا هفت نفر برای چند دقیقه مناسب خواهد بود.
فولکسواگن تیگوآن
قیمت پایه: ۲۶,۴۹۰ دلار
فولکسواگن تیگوآن با اختلاف تنها ۵ دلار میتسوبیشی اوتلندر را پشت سر گذاشته و ارزانترین شاسیبلند سه ردیفهٔ حال حاضر بازار محسوب میشود. همهٔ نسخههای محرک جلوی این خودرو بهصورت استاندارد به صندلیهای ردیف سوم مجهز هستند اما در نسخههای چهارچرخ محرک این صندلیها ارائه نمیشوند. زیر کاپوت این کراساوور آلمانی هم یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۸۴ اسب بخار قدرت قرار میگیرد.
فولکسواگن اطلس
قیمت پایه: ۳۲,۵۶۵ دلار
فولکسواگن اطلس مطابق سلیقهٔ آمریکاییها طراحی شده است و حتی در کارخانهٔ این شرکت در تنسی ایالاتمتحده تولید میشود. برای کسانی که جاداری کابین را در اولویت دارند، اطلس با کابین بزرگ و ظرفیت حمل هشت نفر، گزینهٔ بسیار مناسبی خواهد بود. این خودرو در آمریکا با پیشرانههای ۲ لیتری چهار سیلندر توربو و ۳.۶ لیتری VR6 تنفس طبیعی قابل خریداری است. نسخهٔ کوچکتر و پنجنفرهٔ اطلس هم با نام کراس اسپرت ارائه میشود.
mahdi-es17
۲۱ خرداد ۱۴۰۱نظر سنجی شاستی بلند آمریکایی 👍بقیه محصولات 👎؟؟؟
viper2
۲۱ خرداد ۱۴۰۱صد در صد امریکاایی .
بین اینا واقعا انتخاب سخته .
مازیار
۲۱ خرداد ۱۴۰۱کلا فلسفه ساخت و مصرف شاسی بلند آمریکایی
و بقیه دنیا اونقدر تفاوت داره که مقایسه شون
اصلا راحت نیست
دکتر استاپ
۲۱ خرداد ۱۴۰۱اصلا تاهو رو که آدم میبینه طراحی بقیه به چشمش خسته کنندست
با اینکه خودم ژاپنی فنم
Humer
۲۲ خرداد ۱۴۰۱محموله اش رو چند روز پیش دیدم لامصب
معنی ابهت رو با اون فهمیدم
وای تازه سابربن یا یوکان یا اسکالید ووووووو
کلا امریکایی ها خدای ابهت هستند
TML BN
۲۱ خرداد ۱۴۰۱این نظر واقعا غلطه چون هم ژاپنی و هم آلمان ها هم خیلی suv های خوب و همینطور کراس های خوبی دارن و در خیلی زمینه ها بهتر از آمریکایی عمل میکنن
TML BN
۲۱ خرداد ۱۴۰۱و حتی کرلس های کیا هم واقعا فروش بالایی داخل آمریکا و کانادا دارن
مخصوصا اسپورتیج و تلوراید
viper2
۲۱ خرداد ۱۴۰۱داداش بحث بهتری و برتری نیست بحث ابهته . وگرنه بخوای حسابش کنی اونا ماشیناشون اینننننقققددددددرررررر خوبه که همینجوری یکیشو به ما بدن با کله میریم براش .واقعا الان اینا همشون ایمن هستن همشون اپشن دارن همشون شتاب دارن دیگه همشون کاملا فقط بحث سلیقس . ولی خب کلا شاسی بلند امریکایی بهتره . اول امریکا بعد ژاپن
javadhy
۲۱ خرداد ۱۴۰۱شاسی بلندای آمریکایی برای اکثریت مردم بهتر و کاربردی تر و ارزون ترن ولی در بحث شاسی بلند های پرفورمنس و سوپر لوکس آمریکا هیچ جایگاهی نداره
viper2
۲۲ خرداد ۱۴۰۱تا حدودی درست میگید . ولی خب معمولا امریکایی ها ماشین های راحت تری و حالت گهواره ای مانند دارن . سوپر لوکس هم اگه منظور شما رولررویس هست که درسته . ولی در کل شاسی بلند امریکایی با توجه به ملاک های من برتری دارن و بعدشم ژاپنی
فورد
۲۱ خرداد ۱۴۰۱الان اینا غیر لوکس هستن
mahdi-es17
۲۱ خرداد ۱۴۰۱لوکسشون چیه خدا میدونه
Muty
۲۲ خرداد ۱۴۰۱انصافا در کلاس فول سایز امریکایی ها حرف اول را میزنند
این رد کردن سایرین نیست، از نظر رتبه ای عرض کردم
شما رخ فول سایزهای امریکایی همین پست را ببین و مقایسه اش کن با چپ و پلاغ های دیگه :-)
Reza Waffen SS
۲۱ خرداد ۱۴۰۱تویوتا سکویا
مرتضی
۲۳ خرداد ۱۴۰۱فقط فقط ماشینهای امریکایی که حرف اول در خوشگلی و ظرافت و قدرت میزنن بعدش ماشین لنجورو بعدش تویوتا
HamiD
۲۱ خرداد ۱۴۰۱دورانگو و پایلوت واقعا فیس غیر قابل تحملی دارن! خیلی قدیمی بنظر میرسند …
انتخابم تاهو …
مازیار
۲۱ خرداد ۱۴۰۱تیپ یوکان یه چیز دیگست
و چقدر تنوع شاسی بلند آمریکایی زیاده
JDM lover
۲۱ خرداد ۱۴۰۱سابربن ، یوکان و واگنیر
انتخاب های من هستن
ممد ژانگولر
۲۱ خرداد ۱۴۰۱نگاه کنید تو این لیست حضرت یوکان دنعلی چقدر استوار و محکم ایستاده و داره میگه من همیشه خوبم و بقیه دارن حسرتشو میخورن
AMANTE
۲۱ خرداد ۱۴۰۱با در نظر گرفتن دو مطلب قبلی درباره ی تویوتا سکویا، قراره جنگ بشه.
انتخاب خود من بین این ها، قیمت مناسب کیا تلوراید، لوکس تر جی ام سی یوکان.
HAMID
۲۱ خرداد ۱۴۰۱تاهو و اطلس
meysam
۲۱ خرداد ۱۴۰۱میتسوبیشی با اون قیمت و اون استایل واقعا خیلی خیلی گزینه خوبیه
انتخاب من میتسوبیشی
علی
۲۱ خرداد ۱۴۰۱اگه بحث سر فول سایز باشه، انتخاب خودم تاهو هست
ولی اگه فول سایز نخوام، قطعا هایلندر رو برمیدارم
RezaRs
۲۱ خرداد ۱۴۰۱یوکان دنالی اولتیمت و سکویا کپستون خیلی کابینشون لوکس و خوبه
یوسف
۲۱ خرداد ۱۴۰۱و ما اینجا برای خرید یک مثلا شاسی بلند چینی پنجاه هزار دلار پول میدیم.
راستش انتخاب از این لیست خیلی سخته، گزینه های خوب زیادی هستند.
ماشین دوست
۲۱ خرداد ۱۴۰۱شاسی بلندای جدید چینی اصلا یه دنیای دیگن
نسل جدید فیدیلیتی و دیگنیتی رو که آدم میبینه مدهوش میشه
من که فیدیلیتی و دیگنیتی رو به پورشه ترجیح میدم.
البته رامین خیلی از شاسی بلندای چانگان تعریف میکنه ولی من جدیداشو از نزدیک ندیدم. خدا میدونه اونا دیگه چی هستن.
شاسی بلندای چینی ظاهر بهتر و آپشن های بیشتر از شاسی بلندای این لیست دارن.
Erfan
۲۱ خرداد ۱۴۰۱تبریک میگم شما تونستید با مقایسه دیگنیتی و ماکان جامعه ایران رو به بعد جدیدی برسونید با تبریک.
با همین عقاید میخوایم پیشرفت بکنیم.
ماکان
۲۱ خرداد ۱۴۰۱سلام . من از بین اینها اول جی ام سی یوکان را خیلی دوست دارم و بعد هم واگنییر و بعد هم هیوندای پالیسید و کیا تلوراید .
Ferrari
۲۱ خرداد ۱۴۰۱به فولکس واگن اطلس و هوندا پایلوت و
نمیگن فضای سرنشینای عقبش تنگه ولی
به تویوتا سکویا که میرسه ….
new RAMIN
۲۱ خرداد ۱۴۰۱1= جیپ واگنییر
2= جیپ گرند چروکی L
3= کیا تلوراید
4= هیوندای پالیسید
5=https://www.instagram.com/p/CW_LOYpjKPu/
6=https://www.instagram.com/p/CUKw66ppSN-/
7=https://www.instagram.com/p/CYZT14aBp4Z/
شماره 5تیگوان هست شماره 6هم اکسپلورر و7هم خودتون ببینید.برسی رو ببینید ونمرات هم ببینید…شاید شماره 8 نتونه دربرابر رقباش پیروز بشه…اما فاکتور قیمت بیاد وسط(فول آپشن) اونموقع هست که میفهمیم اوضاع خیلی خیطه!
ماشین دوست
۲۲ خرداد ۱۴۰۱شماره 8 رو اصلا ننوشتی چیه؟
new RAMIN
۲۲ خرداد ۱۴۰۱((شاید شماره ۸ نتونه دربرابر رقباش پیروز بشه))
اشتباه تایپی شد. منظورم شماره7بود.
R@m!n
۲۱ خرداد ۱۴۰۱اول از همه بگم که سرم درد گرفت از این حجم انتخاب یعنی اگر خریدارم نباشی بالاخره قلابت به یه کدوم گیر می کنه.
حالا که بحث سر سکویا داغه راجب باتری این ماشین هم صحبتی بشه که باعث بروز به هم خوردن طراحی داخل شده و چرا تویوتا همچنان از باتری متال هیبرید استفاده می کنه ؟؟
در حال حاضر برای محصولات هیبریدی دو نوع متداول لیتیوم یون و متال هیبرید استفاده میشه. باتری های لیتیوم یونی از کربن و لیتیوم بسیار واکنش پذیر ساخته شدن که می تونن انرژی بیشتری رو ذخیره کنن. باتریهای هیدرید فلز نیکل از هیدروژن برای ذخیره انرژی استفاده میکنند و نیکل و فلز دیگری (مانند تیتانیوم) روی یونهای هیدروژن درپوش نگه میدارن.
چهار مبحث اصلی راجب باتری ها مورد توجه هست
اول هزینه: باتریهای نیکل متال هیدرید، فناوری ارزانتر و قدیمی تری هستند در حالی که فعلا هزینه تولید سلولهای لیتیوم یونی مقداری گرون تر هست که کمپانی ها دارن تلاش می کنن قیمت تموم شده رو بیارن پایین.
دوم وزن: باتری های متال هیرید بزرگتر و سنگین تر از باتری های لیتیوم یون هستن و جای بیشتری هم می گیرن و باعث افزایش وزن و به هم خوردن تعادل می شن.
سوم قدرت: باتریهای لیتیوم یون و NiMH در واقع میتوانند انرژی رو مقداری بیشتر را نگه دارن اما سلولهای لیتیوم یونی رو میشه با سرعت بیشتری شارژ و تخلیه کرد. لیتیوم یون همچنین «اثر حافظه» چندانی ندارد، که زمانی رخ مید که باتری قبل از خالی شدن کامل شارژ بشه این می تونه ظرفیت باتری رو کاهش بده. باتریهای لیتیوم یونی نسبت به باتریهای متال هیریدی کمتر تحت تأثیر اثر حافظه قرار میگیرند.
چهارم دوام: تنها مزیت باتری متال هیدرید همین هست که مقداری بیشتره و تحت دمای بالا و شرایط جوی پایدارتره اما الان باتری های لیتیوم یون بهبودهای زیادی رو تجربه کردن.
تویوتا تو محصولاتش از این باتری ها استفاده می کنه و همه چی رو فدای هزینه ساخت کمتر و دوام نسبی کرده. واقعا نمی دونم دیگه چقدر میخواد رو محصولات سود بگیره که حتی محصولات بالای 50k هم اینکارو می کنه.
mos
۲۱ خرداد ۱۴۰۱تویوتا تو محصولاتش بسته به نوع و کاربرد اون ماشین از هر دوی این باتری ها استفاده میکنه، تو سکویا استفاده از نیکل متال هیدرید منطقی تره هم بخاطر واکنش پذیری کمتر و در نتیجه ایمنی بیشتر هم بخاطر هزینه تولید که برای این ماشین خیلی مهمه و هم بخاطر اینکه خیلی ها از این محصول برای اورلند و کمپینگ استفاده میکنن پس پایداری پرفورمنس باتری تو دما های مختلف و دوام مهمه.
حتی اگر تو سکویا از لیتیوم یونی هم استفاده میشد قرار نبود تغییر “چشمگیری” تو فضا ایجاد کنه برای سایر هایبرید ها هم که در زیر ماشین فضای کافی هست هیچ تفاوتی ایجاد نمیکنه.
ضمنا تکنولوژی این باتری با ۲۰ سال پیش یکی نیست نیکل متال هیدرید های جدید تویوتا دو قطبی هستن و تا ۱.۵ برابر چگالی بیشتری دارن.
R@m!n
۲۱ خرداد ۱۴۰۱چند ماه دیگه اکسپدیشن هیبرید با باتری لیتیوم یون عرضه میشه که کوچک تره و اینکه بگیم تغییری ایجاد نمیشه راستش منتظرم ببینم چی میشه ولی فکر کنم فورد قطعا اینکار تویوتارو تکرار نمی کنه.
الان باتری های لیتیوم یون خیییلی خیییلی پیشرفت کردن و از لحاظ پایداری عملکردم می بینیم که تو اکثر محصولات هیبریدی استفاده میشه و مشکلی نداشته نمونش F-150 هیبرید که عملکردش تحت شرایط مختلف تحسین برانگیز بوده.
یعنی دوام انقدر مهمه که باید این چیزارو فدا کنی ؟؟؟ من فکر نمی کنم بخاطر دوام باشه. تویوتا سالی 10 میلیون ماشین می فروشه چرا نباید یه ذره حاشیه سودشو بیاره پایین. ناسلامتی داریم راجب تویوتا حرف می زنیم.
mos
۲۲ خرداد ۱۴۰۱فورد هم به احتمال زیاد مجبور میشه پک باتری رو بزاره زیر یا پشت ردیف سوم، چون تو اف-۱۵۰ پک باتری پشت فضای زیر صندلیه ولی چون توی اکسپدیشن صندلی ردیف دوم باید حرکت کنه بعید میدونم بشه گذاشت همون جا.
حالا باید دید چی میشه.
همش بخاطر دوام نیست خیلی مسائل دیگه مثل سرمایه گذاری هایی که انجام شده میتونه علت استفاده از نیکل متال باشه، باتری های جامد تویوتا تا سال ۲۰۲۵ آماده استفاده تو ماشین تولیدی میشن از الان هم ۲ تا کارخونه تو آمریکا و ژاپن با همکاری پاناسونیک و شرکت های تامین کننده فقط برای تولید این باتری داره ساخت میشه. و این طور که خودشون گفتن اول قراره تو خودروهای هایبرید و پلاگین هایبرید ازش کنن و بعد تمام الکتریکی چون این جوری امکان استفاده تو ماشین های بیشتری هست.
خب به نظرت برای تویوتا که تا الان از نیکل متال استفاده کرده و مشکلی نداشته صرفه اقتصادی داره بیاد فقط برای چند سال این همه هزینه کنه تا لیتیوم یون رو جایگزین نیکل متال کنه؟؟ نه فقط تویوتا هر شرکت دیگه ای این شرایط رو داشت این کار رو نمیکرد.
در نهایت هم استفاده از لیتیوم یون جای نیکل متال واقعا باعث پیشرفت و تفاوت چشمگیری نمیشه ولی باتری جامد یه پیشرفت بزرگ نسبت به هر دو تای اینا محسوب میشه.
genius
۲۱ خرداد ۱۴۰۱جی ام سی آکادیا همین امروز با دلار ۳۲۰/۰۰۰ ریالی افتضاح اگه بدون پول زور و گروکشی گمرکی میومد قیمتش برابر با فیدیلیتی چینی بی رگ و ریشه و بدردنخور بهمن میشد و این یعنی خاک بر سر سبک زندگی ما…
رامتین
۲۱ خرداد ۱۴۰۱کلا علاقه ای به شاسی بلند ندارم و هیچوقت گزینه خریدم نبوده. یک bmw m4 cs (خصوصا نسل قبل) را مثلا با ولوو XC90 عوض نمیکنم. خصوصا وقتی کروک و سقف هاردتاپ داشته باشه. گرچه برای یک استاد دانشگاه زیاد جالب نیست با اینجور خودرو وارد دانشگاه بشه!
از پدال میخوام یک نظرسنجی انجام بده ببینیم درصد علاقه دوستان در کدام سگمنت هست؟ بنظرم میتونه جالب باشه. البته از نظر من در کل کشور بخواهیم نظرسنجی کنیم کراس اورها احتمالا در صدر باشند.
پدرام
۲۱ خرداد ۱۴۰۱برای اینکه حس و حال اس یووی بیشتری منقل بشه به نظرم خیلی مهمه که طراحی ها سبک جعبه ای داشته باشن مثلا هوندا پایلوت و سوبارو ایسنت و مزدا cx-9 این حس رو منتقل نمی کنن
فرامرز
۲۱ خرداد ۱۴۰۱خدایا چرا ما توی ایران به دنیا اومدیم؟
با این قیمت ها الان توی ایران باید جک و تیگو و فیدلیتی و اینجور شتر گاو پلنگ های بی رگ و ریشه با موتور ۱/۶ سوار بشیم
واقعا چرا 🤦♂️🤦♂️
Behnam1012
۲۱ خرداد ۱۴۰۱تو این لیست یوکان و سوکیا بیشتر از بقیه می پسندم
samurai
۲۱ خرداد ۱۴۰۱اول سکویا ادم کیف میکنه از این ماشین باکیفیت کابینشم هم عالیه
دوم هم مزدا چون باهاش خاطرات خوبی دارم
ولی بازم هیچی لندکروز نمیشه
حسین
۲۲ خرداد ۱۴۰۱واقعا محدوده 25 تا 35 هزار تنوع شاسی بلند خیلی زیاده آخه تیگوان با اون اصالتش هم قیمت تیگو 5 تو ایران اکثرشون هم حساب کنی با این قیمت جهشی دلار تو محدوده یک میلیارد یا کمتر هستن اون وقت چه ماشینهای هم . محصولات جی ام سی اونقد بزرگن که تو کشوهای همسایه آدم مبینه از ابهت و عظمتشون میترسه
سیدمهران+میرابوالقاسمی
۲۲ خرداد ۱۴۰۱مزدا عشقه
sggvkvfe
۲۲ خرداد ۱۴۰۱کیاسورنتو نسل قبلیش خیلی لوکس بود ولی نسل جدیدش تبدیل به یک ماشین اقتصادی شده
وحتی نسل قدیمیش خیلی شبیه سانتافه بود ولی الان نیست
The 911
۲۳ خرداد ۱۴۰۱واگنیر و یوکان، البته دوتاشون مدل لوکس دارن که هردو خیلی جذابن
حسن
۲۳ خرداد ۱۴۰۱فقط و فقط جیپ گرند واگنیر
البته ناگفتهنباشه شاسی بلندای آمریکایی بهترین تو دنیان
علی
۲۴ خرداد ۱۴۰۱تو این کلاس اول آمریکا دوم ژاپن سوم اروپا
حمیدرضا
۲۴ خرداد ۱۴۰۱اوت لندر با دلار 34000 حدودا نهصد میلیون من هیچ من نگاه من تاسف
eri
۲۱ مهر ۱۴۰۲شاسی بلندهای ژاپنی رو که میبینم اصلا حالم خوب میشه. خیلیییییییی باحالن