در مطلب پیشین 5 کانسپت برتر را معرفی کردیم حالا نوبت به ۵ کانسپت بد و البته عجیب است که به خاطر اشتباهات مختلفی که در طراحی آنها وجود دارد در خاطر ما ماندگار میشود. اگر خودروسازان به دنبال بازخورد کانسپت تولیدی خود باشند، بیشک سراغ این خودروها نمیروند. امیدواریم که خودروسازان از فکر تولید این خودروها بیرون بیایند و یا حداقل روند تولید را با سبک و سیاق دیگری در پیش بگیرند.
The 5 Worst Concept Cars That Should Never See Reality۵. لکسس LF-SA کانسپت آیا حتی خودرویی که در ذهنتان تصویر میکنید جلوپنجره دوکیشکل بزرگی دارد؟ لکسس در LF-SA با جلوپنجره دوکیشکل بزرگ به دنبال طراحی اسمی اسپرت بود، اما با این طراحی، جلوپنجره را بیشازحد بزرگ در نظر گرفت. Lexus LF-SA Concept اگر کلاس خودرویی و سایز این خودرو را هم در نظر بگیرید متوجه میشوید که تنها جلوپنجره دوکیشکل این کامپکت جمعوجور قسمت جلویی خودرو را پوشانده است. لکسس که در سالهای اخیر یکی از شجاعترین خودروسازان بوده در جشن سالگرد ۲۵ سالگی خود این کانسپت عجیب را با خود به نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ آورد. طراحی ریسکی این خودرو شاید مناسب ذائقه مشتریان اروپایی باشد و شاید هم نه، یک شکست از قبل پیشبینیشده. درنهایت لکسس LF-SA احتمالاً یکی از ریسکیترین کانسپت های سالهای اخیر باشد که بهتر است به تولید نرسد.
۴. سیتروئن توبیک کانسپت به نظر شما توبیک یک سواری است یا یک اتوبوس پیشرفته؟ توبیک در هر کلاسی که قرار بگیرد در کنار دیگر کانسپت های نامناسب این خودروساز فرانسوی هیچگاه نباید به تولید برسد؛ اما نکتهای که نمیتوان از آن گذشت طراحی عجیب رینگهاست که به خاطر تطبیق با طراحی درهای این خودرو به شکل عجیبی شارپ شده است.
Citroën Tubik Concept
Citroën Tubik Concept
به نظر میرسد که طراح تسلیم این طراحیشده و حتی بهجای استفاده از گلگیرهای منحنی شکل ترجیح داده که گلگیرهای روی رینگ خودرو را شارپ و زاویهدار طراحی کند.
۳. سایون هاکو کوپه کانسپت کمپانی خودروسازی تویوتا معمولاً کانسپت های فوقالعادهای میسازد اما شرکتهای تابعه این برند کانسپت های عجیبوغریبی میسازند. در کنار کامپکت جمعوجور لکسس یعنی LF-SA، سایون هاکو کوپه کانسپت هم در لیست قرارگرفته و امیدواریم این خودرو هم روند تولید را در پیش نگیرد. Scion Hako Coupe Concept خوشبختانه به نظر میرسد که هاکو هیچوقت روند تولید را در پیش نگیرد چراکه این خودرو در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و هنوز پیشرفتی در این زمینه مشاهده نشده است. البته این خودرو از برخی جهات واقعاً قابلقبول است و ویژگیهای خوبی دارد، شیشه جلو و شیشه پیوسته کناری و پشتی دید وسیعی دارد اما استایل کلی این کانسپت که از خودروی xB الهام گرفتهشده و از بعضی عناصر آن استفاده کرده، نتیجهی برعکسی داشته و به پکیجی وحشتناک تبدیلشده است. با تولید iA و iM در خط تولید این کمپانی به نظر میرسد که سایون بازخورد و نقد این خودرو را بهخوبی دریافت کرده است.
۲. فیات FCC4 کانسپت تصمیمگیری انتخاب رتبهی اول یا دوم برای این کانسپت کار واقعاً دشواری بود. این کراس اور عجیبوغریب در نمایشگاه سائوپائولو سال گذشته توسط فیات رونمایی شد. با توجه به اینکه اطلاعات این کانسپت دیگر در سایتهای خبری این خودروساز پیدا نمیشود به نظر میرسد که حتی خود فیات هم از رونمایی این خودرو پشیمان شده و وجود آن را انکار میکند. Fiat FCC4 Concept این خودرو ترکیبی از تمام کلاسهای خودرویی محبوب بازار است. این کانسپت یک کوپه چهار درب است که با استایل کراس اور شکلگرفته است، فضای باری که برای FCC4 در نظر گرفتهشده بهاندازهی یک پیکاپ است اما فضا با شیشه پوشیده شده است. اگر این کانسپت را تا حالا از نزدیک ندیدهاید با توجه به توقف روند تولید آن به نظر نمیرسد که دیگر هیچوقت آن را ببینید.
۱. ب ام و ۳.۰ CSL هامیج کانسپت شاید قرار دادن کانسپت ب ام و در قعر بدترینها کار احمقانهای به نظر برسد، اما بسیاری از علاقهمندان به صنعت خودرو با این تصمیم موافقاند. وقتی تصاویر و تیزرهای این کانسپت از خودروساز آلمانی به بیرون درز کرد همهچیز هیجانانگیز بود; اسپویلر تهاجمی عقب، کیت بدنهی عریض و رنگ زرد مخصوص مسابقات داکار BMW 3.0 CSL Hommage اما وقتی این خودرو بهصورت کامل رونمایی شد، کانسپت چنگی به دل نمیزد و نگاه اول تبدیل به نگاه دوم نمیشد. اگر صادقانه این کانسپت را بررسی کنیم میبینیم که گلگیرهای جلویی که تا بالای کاپوت نقش بسته کاملاً بیمعنی هستند. معلوم نیست که ب ام و چگونه از طراحی موفق M4 به طراحی این هیولا رسیده است. یکی از کارشناسان، طراحی این خودرو را “گربهماهی تغییر شکل یافته ” نامیده و به نظر اصطلاح مناسبی را به کار بسته است چراکه باوجود فرم طراحی و آینههای خاص و براق بامو، میتوان ریش و سبیل را هم برای این خودرو متصور شد.
اگر بخوایم واقعیت رو بگیم، کانسپت بی ام دبلیو واقعا از نظر طراحی، فوق العاده است، حالت تهاجمی بالایی داره و یک ماشین بسیار سوپر اسپرت را از نمای جلو تداعی میکنه. حتی نمای جلو هم حالت عضلانی به خودش گرفته که خیلی جالبه. کانسپت های فیات و لکسوس هم جالب هستند مخصوصا لکسوس که حالت تهاجمی و عضلانی فوق العاده ای گرفته، به نظر من اگر اینها تولید شوند، میلیونها برابر از طراحی افتضاح و گران ماشینهایی مانند مینی کوپر، مینی ماینر و این ماشینهای چرند، بهترند، ولی میرن چی تولید می کنن: (مینی ماینر) بعد هم میگن ای ملت فهمیده، 400 میلیون، 500 میلیون بدید این ماشینهای مزخرف رو بخرید ما رو پولدار کنید، البته این رو هم میگن که این ماشینها متفاوت ترین ماشینهایی هستند که در عمرتون دیدید، با خرید این ماشینها که مفت نمی ارزن، تفاوت را احساس کنید، به نظرم نویسنده این مقاله، باید بره مینی ماینر و امثالهم رو تحلیل کنه.
الان بی ام و بده خیلی هم خوب و تمیز کار شده و تا سالهای بعد همین طرز جمع شدن گلگیرها رویه تمامی اتومبیل ها اضافه میشه من نمیدونم نویسنده محترم چه جوری روش شد اینو جز پنج تای بد بزاره و از همه بدتر اینکه بدترین هم انتخاب کنه نمیدونم چی بگم والا
مسلما کانسپت هایی که به مرحله نمایش عمومی می رسند، از فیلترهای مختلفی عبور می کنندتا عاری از هرگونه مشکلی باشند، اما همون طور که در مطلب هم قید شد ب ام و بعد از طراحی M4 با طراحی CSL 3.0 گامی به عقب برداشت. در نظر داشته باشید که CSL 3.0 ای که در سال 1973 به تولید رسید تبدیل به یکی از بهترین خودروهای تاریخ ب ام و شد. اما به نظر شما این کانسپت جدید موفقیت نیاکان خود را تکرار می کند؟ گذشته از مباحث فنی که توسط کارشناسان بررسی میشه شاید در انتخاب این لیست سلیقه شخصی هم دخیل باشه. به نظر شما بدترین کانسپت های تولیدی چه خودروهایی هستند؟ در هر حال برای این که جایگاه خودروهای ب ام و رو خوب ببینید مطلب بهترین های تاریخ ب ام و در آینده ای نزدیک نشر می شه، شاد باشید.
CSL 3.0 که زمان معرفیش جز بهترین کانسپت های دنیا شد خود طراحان بی ام وه گفتند تمام تکنولوژی نوآوری مهندسی و …. رو که بی ام وه تا کنون داشته رو این کانسپت پیاده کرده اصلا چنین چیزی نمیشه غیرممکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! من زیاد با بی ام وه نیستم ولی این یه ماشین اشتباهی تو لیست جا دادین
خود نویسنده هم گفت…..طراحی این بی ام و….واسه بعضیا خشگله واسه بعضیا نه……نمونش من….از نظر من این واقعا بدترین کانسپت بی ام و هست…..هر چقدرم تکنولوژی داشته باشه…..شما خودت فرض کن….اگه اینو تولید کنن….تو میری بخریش؟
ALiHidden
۸ مرداد ۱۳۹۴لکسس – فیات – بی ام و خوبن که :|
"Amir"
۸ مرداد ۱۳۹۴این ماشینا به این خوشگلی و جذابی ، بر چه مبنایی انتخابشون کردن؟
milad
۹ مرداد ۱۳۹۴ب ام و به هین خوشکلی..
Xman
۱۹ مرداد ۱۳۹۴لابد سلیقه!
Aston Martin
۸ مرداد ۱۳۹۴هیچ کدومشون سدان یا کوپه نیستن.نکته در خور تاملیه
M Power
۹ مرداد ۱۳۹۴این ماشینا بیشتر فضایین تا زمینی مخصوصا همین سه تایی که علی میگه
سجاد
۹ مرداد ۱۳۹۴خودشون هم اولش همین فکر رو میکردن . . .
rapbaz
۸ مرداد ۱۳۹۴2 تا مطلب اخرتون عالی بود اقا مهدی
ممنون♥
Carbonado Aventador
۸ مرداد ۱۳۹۴BMW و لکسوس فوق العاده قشنگ بودن!!!!!
بعدش کانسپت ها زشن نیستن فقط چون برای آینده هستن یکم قابل درک برام عموم مردم نیست!!!!!
احمد باقری
۸ مرداد ۱۳۹۴اگر بخوایم واقعیت رو بگیم، کانسپت بی ام دبلیو واقعا از نظر طراحی، فوق العاده است، حالت تهاجمی بالایی داره و یک ماشین بسیار سوپر اسپرت را از نمای جلو تداعی میکنه. حتی نمای جلو هم حالت عضلانی به خودش گرفته که خیلی جالبه. کانسپت های فیات و لکسوس هم جالب هستند مخصوصا لکسوس که حالت تهاجمی و عضلانی فوق العاده ای گرفته، به نظر من اگر اینها تولید شوند، میلیونها برابر از طراحی افتضاح و گران ماشینهایی مانند مینی کوپر، مینی ماینر و این ماشینهای چرند، بهترند، ولی میرن چی تولید می کنن: (مینی ماینر) بعد هم میگن ای ملت فهمیده، 400 میلیون، 500 میلیون بدید این ماشینهای مزخرف رو بخرید ما رو پولدار کنید، البته این رو هم میگن که این ماشینها متفاوت ترین ماشینهایی هستند که در عمرتون دیدید، با خرید این ماشینها که مفت نمی ارزن، تفاوت را احساس کنید، به نظرم نویسنده این مقاله، باید بره مینی ماینر و امثالهم رو تحلیل کنه.
amir.z
۹ مرداد ۱۳۹۴خدا وکیلی…..اگه برند بی ام روی این ماشین نبود…..شما اصن بهش نگاه میکردین؟خدا وکیلی……الان همینو کمپانی لادا میزد…..همه میگفتن وای چقدر ماشین زشتیه و……
شایان
۸ مرداد ۱۳۹۴الان بی ام و بده خیلی هم خوب و تمیز کار شده و تا سالهای بعد همین طرز جمع شدن گلگیرها رویه تمامی اتومبیل ها اضافه میشه من نمیدونم نویسنده محترم چه جوری روش شد اینو جز پنج تای بد بزاره و از همه بدتر اینکه بدترین هم انتخاب کنه نمیدونم چی بگم والا
مهدی نیک سیرت
۹ مرداد ۱۳۹۴مسلما کانسپت هایی که به مرحله نمایش عمومی می رسند، از فیلترهای مختلفی عبور می کنندتا عاری از هرگونه مشکلی باشند، اما همون طور که در مطلب هم قید شد ب ام و بعد از طراحی M4 با طراحی CSL 3.0 گامی به عقب برداشت. در نظر داشته باشید که CSL 3.0 ای که در سال 1973 به تولید رسید تبدیل به یکی از بهترین خودروهای تاریخ ب ام و شد. اما به نظر شما این کانسپت جدید موفقیت نیاکان خود را تکرار می کند؟
گذشته از مباحث فنی که توسط کارشناسان بررسی میشه شاید در انتخاب این لیست سلیقه شخصی هم دخیل باشه. به نظر شما بدترین کانسپت های تولیدی چه خودروهایی هستند؟
در هر حال برای این که جایگاه خودروهای ب ام و رو خوب ببینید مطلب بهترین های تاریخ ب ام و در آینده ای نزدیک نشر می شه،
شاد باشید.
سبحان
۸ مرداد ۱۳۹۴به غیر از سایون بقیه به عنوان کانسپت، بد هستن واقعا؟!
اگه قراره همه ی کانسپتا بعد ها تولید انبوه بشن این مطلب قابل قبوله! که همه می دونیم چنین نیست.
Ali mtr
۸ مرداد ۱۳۹۴به جز scionهمشون خوبن البته باید بگم اتوگاید واقعا مزخرف و لوسه یکى از برنامه هاشون رو دیدم واقعا چرت بود
4matic
۸ مرداد ۱۳۹۴CSL 3.0 که زمان معرفیش جز بهترین کانسپت های دنیا شد خود طراحان بی ام وه گفتند تمام تکنولوژی نوآوری مهندسی و …. رو که بی ام وه تا کنون داشته رو این کانسپت پیاده کرده
اصلا چنین چیزی نمیشه غیرممکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من زیاد با بی ام وه نیستم ولی این یه ماشین اشتباهی تو لیست جا دادین
amir.z
۹ مرداد ۱۳۹۴خود نویسنده هم گفت…..طراحی این بی ام و….واسه بعضیا خشگله واسه بعضیا نه……نمونش من….از نظر من این واقعا بدترین کانسپت بی ام و هست…..هر چقدرم تکنولوژی داشته باشه…..شما خودت فرض کن….اگه اینو تولید کنن….تو میری بخریش؟
رضا
۸ مرداد ۱۳۹۴آقا لطفا ب ام و رو ازین لیست بردارین :-)
HILUX
۸ مرداد ۱۳۹۴خداییش هم بی ام و هم فیات خیلی هم جذاب اند.
AHMADREZA
۹ مرداد ۱۳۹۴اقا من اعصاب ندارم ها ب ام و رو ور دارین
خخخخخخخخ
اخه اون عشق منه که توی لیسته
علي
۱۰ مرداد ۱۳۹۴واقعا یه مطلب سلیقه ای و غیر فنی بود و أین کانسپت ها جرو بهترین ها تستند البته بجز سایون اگه کانسپت ها ساختار شکنانه طراحی نشن خودروها پیشرفت نمیکنند
ش
۱۴ مرداد ۱۳۹۴موندم چطور به بی ام و گیر دادین.دیگه ماشین دیگه ای پیدا نکردین امدین به بی ام و گیر دادین.
Xman
۲۰ مرداد ۱۳۹۴BMW بهترین بود! چرا تو این لیسته؟