در جهان خودرو پیشرانههای منحصربهفردی مثل پنج سیلندر، W12، وانکل و… وجود دارند که در حال حاضر هرکدا فقط توسط یک خودروساز تولید میشوند.
فولکسواگن هفتهٔ گذشته فیسلیفت کراساوور اطلس را معرفی کرد که از جهتی اتفاق مهمی را به همراه داشت: حذف پیشرانهٔ VR6. موتورهای VR6 که ابداع فولکسواگن بودند و فقط توسط این شرکت تولید میشدند، حالا از بازار آمریکای شمالی هم بهطور کامل حذف شدهاند و فقط در چین ارائه میشوند. این یعنی اگر فولکسواگن به ساخت موتورهای VR6 پایان دهد، این پیشرانههای منحصربهفرد رسماً منقرض خواهند شد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم ببینیم چه پیشرانههای منحصربهفرد دیگری در جهان وجود دارند که فقط توسط یک خودروساز تولید میشوند.
آئودی: پنج سیلندر خطی
موتور پنج سیلندر خطی زمانی ترکیب نسبتاً متداولی بود یا لااقل از امروز متداولتر بود اما در حال حاضر فقط آئودی همچنان این نوع پیشرانه را ارائه میکند. موتور پنج سیلندر آئودی که از طریق مسابقات رالی مشهور شد، از میراثی غنی برخوردار بوده و جوایز متعددی کسب کرده است. موتورهای پنج سیلندر خطی صدای بسیار منحصربهفردی دارند که شبیه V10 است و گشتاور زیادی تولید میکنند که به نرمی ارائه میشود. آئودی در حال حاضر موتور ۲.۵ لیتری پنج سیلندر خود را فقط در مدلهای RS3، TT RS و RS Q3 ارائه میکند درحالیکه این پیشرانه در سینهٔ کوپرا فورمنتور هم قرار گرفته است. بااینحال، این موتور دوستداشتنی به پایان عمر خود نزدیک شده است زیرا با برنامههای آئودی برای الکتریکی شدن در دههٔ آینده، بهزودی باید با موتور پنج سیلندر خداحافظی کنیم.
بنتلی: W12
در دنیای خودروهای فوق لوکس، خریداران ممکن است موتور V12 را بسیار متداولتر بدانند اما بنتلی این نوع موتور را با ترکیب دیگری ارائه میکند. پیشرانهٔ W12 با ارائهٔ قدرت فوقالعاده نرم و صدای دوستداشتنی، سالها است که یکی از اصلیترین ویژگیهای محصولات این برند بریتانیایی بوده است. این موتور هماکنون در همهٔ محصولات بنتلی ارائه میشود اما جذابترین عملکرد آن را میتوان در مدلهای کانتیننتال GT اسپید و فلاینگ اسپور دید. مثل اکثر پیشرانههای حجیم، W12 بنتلی هم دیگر عمر زیادی نخواهد داشت و انتظار میرود مدل تولید محدود بتور آخرین محصول جدید بنتلی باشد که با این موتور ارائه میشود. برند فوق لوکس گروه فولکسواگن در حال سرمایهگذاری روی هیبریداسیون است و درنهایت به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد.
بوگاتی: W16
تقریباً برای کل جهان خودرو، دوازده سیلندر حد نهایی ساخت پیشرانه محسوب میشود اما بوگاتی استثنای جهان خودرو است و از شکستن محدودیتها و تعیین استانداردهای جدید لذت میبرد. به همین دلیل، وقتی این برند توسط گروه فولکسواگن احیا شد، یک نیروگاه ۸ لیتری شانزده سیلندر با چهار توربوشارژر توسعه داد. در طول دو دههٔ گذشته، قدرت این موتور از ۱۰۰۰ اسب بخار در ویرون به ۱۶۰۰ اسب بخار در شیرون سوپراسپرت افزایش پیدا کرده است. موتور W16 بوگاتی که در دو مدل اصلی و تعداد بیشماری مدلهای خاص و تولید محدود استفاده شده است، واقعاً با تمام موتورهای تاریخ غیرقابل مقایسه است و شاید این همان دلیلی باشد که مرگ قریبالوقوع آن را بسیار غمانگیزتر میکند. بوگاتی میسترال که سال گذشته معرفی شد، آخرین مدلی است که از موتور W16 استفاده میکند زیرا جانشین شیرون به پیشرانهٔ هیبریدی جدیدی مجهز خواهد بود.
مزدا: وانکل روتاری
از یک دهه پیش که تولید مدل RX8 خاتمه یافت، مزدا دیگر خودرویی تولید نمیکند که در آن موتور وانکل یا روتاری چرخها را به حرکت درآورد ولی ماه گذشته، نسخهٔ جدیدی از کراساوور MX-30 با موتور وانکل بهعنوان افزایشدهندهٔ برد معرفی شد. این کار کراساوور مزدا را به خودرویی پلاگینهیبریدی با برد کلی ۶۵۰ کیلومتر تبدیل کرده است. پیشرانهٔ وانکل موردبحث یک موتور کاملاً جدید تک روتوری با تزریق مستقیم سوخت و حجم تنها ۰.۸۳ لیتر است که ۷۴ اسب بخار قدرت تولید میکند. البته مدیران مزدا هنوز هم رؤیای ساخت یک خودروی اسپرت جدید با موتور وانکل را در سر دارند و ثبت تجاری این طرح نشان میدهد که توسعهٔ آن در حال انجام است اما برای طرفداران موتور وانکل، تولید همان MX-30 R-EV هم خبر خوبی خواهد بود.
فیات: دو سیلندر
پیشرانههای دو سیلندر در موتورسیکلتها بسیار متداول هستند اما در خودروها موتورهای کمیابی به شمار میروند. درواقع، موتورهای دو سیلندر هماکنون آنقدر نادر شدهاند که فقط فیات هنوز از آنها استفاده میکند. پیشرانهٔ دو سیلندر فیات قبلاً در محصولات دیگر برندهای متعلق به این خودروساز ایتالیایی مثل آلفارومئو میتو هم ارائه میشد اما هماکنون فقط در فیات ۵۰۰ و پاندا استفاده میشود. فیات این موتور کوچک را TwinAir نامیده است و آن را در نسخههای ۱ لیتری تنفس طبیعی با ۶۰ اسب بخار قدرت و ۰.۹ لیتری توربو با ۱۰۵ اسب بخار قدرت ارائه میکند. با الکتریکی شدن فیات ۵۰۰، این موتور دو سیلندر هم احتمالاً از بین خواهد رفت اما کسانی که فرصت رانندگی با TwinAir را داشتهاند صدای بینظیر آن را به یاد خواهند آورد.
Hadi
۲۹ بهمن ۱۴۰۱خاص ترینشون همون وانکل (روتاری) مزدا که واقعا شاهکاره و صدای درجا کار کردنش هم زیباست و مانند نفس کشیدن یه موجود زندس 👌🏼
امیدوارم مزدا نسل جدید RX-7 رو بسازه…
Amiro
۲۹ بهمن ۱۴۰۱میگم یه سوال رولزرویس و s میباخ هم مگه w12 نیستن پس چرا حرفی ازشون نیومده؟
GMA
۲۹ بهمن ۱۴۰۱رولزرویس و میباخ V12 هستند نه W12
aMiRsHaYaN
۲۹ بهمن ۱۴۰۱نه رولزرویس v هست همینطور مایباخ
Hadi
۲۹ بهمن ۱۴۰۱همونطور که دوستان گفتن اونا V12 هستن نه W12 فرقشون هم اینه از ترکیب دو موتور V شکل ساخته شدن و آرایش W گرفته…
Amir
۲۹ بهمن ۱۴۰۱منم دوست دارم مزدا نسل جدید RX-7 رو بسازه ولی می ترسم که مثل نسل قبلیش شاهکار نباشه
Amir
۲۹ بهمن ۱۴۰۱منم خیلی دوست دارم مزدا نسل جدید RX-7 رو بسازه ولی می ترسم که مثل نسل قبلیش شاهکار نباشه
علی
۲۹ بهمن ۱۴۰۱فیات از موتور ۹۰۰ سی سی ، ۱۰۵ اسب بخار میگیره!! مقایسه کن با ۱/۸ لیتری پژو که ۱۰۰ اسبه!! دمت گرم فیات
رهگذر
۳۰ بهمن ۱۴۰۱نه که الان ۱.۶ های توی ایران ۵۰۰ اسب قدرت میدن🖕
رهگذر
۳۰ بهمن ۱۴۰۱نه که الان ۱.۶ های توی ایران ۵۰۰ اسب قدرت میدن🖕
محمدهادی
۲۹ بهمن ۱۴۰۱احسسسنت
هیشکی صدای زوزه ی تیز و گیرای وانکل 787b در مسابقات لمان رو فراموش نمیکنه
وقتی به حرکت در میومد صداش در تمام پیست مثل یک کنسرت عظیم پخش میشد و همه به وجد میومدن
کاش یبار پشت اون ۷۸۷ مسابقه یی میشستم و دورموتور رو تا ۱۱هزار بالا میبردم و بعد یه تعویض دنده ی بسیار سریع با گیربکس سکانسی مسابقه یی ش انجام میدادم تا تغیرات صدای موتور رو تماشاچیان عاشق به نظاره بنشینن و عشششق و هیجان از تو چشاشون بپاچه کف آسفالت پیست فوجی اسپیدوی
Mani
۲ اسفند ۱۴۰۱موتور ۷.۳ جگوار و ۵.۵ هشت سیلندر سابر c9 هم عالی بودن
ایبو
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲موهای تنم سیخ شد حاجی:)
GMA
۲۹ بهمن ۱۴۰۱بسیار عالی
سپاس جناب دهقان
خیلی دنبال چنین مطلب جذابی بودم..
HS
۲۹ بهمن ۱۴۰۱خدا شاهده همین امروز داشتم Forza Motorsport 4 بازی میکردم و پشت مزدا RX7 نشسته بودم و پیش خودم گفتم کاش پدال یه مقاله از این موتور بذاره
:))))
R@min
۲۹ بهمن ۱۴۰۱جای موتورهای سری K هوندا خیلی خالیه.
رو چهار سیلندر ۳۰ سال قبل دور موتور ده هزارتایی داشتن.
Brembo
۲۹ بهمن ۱۴۰۱موتور ۹۰۰ سی سی توربوی فیات کاملا رقیب مستقیم سلاطین جاده های ماست با ۱۰۵ اسب :)
تازه گفته صدای بی نظیر هم داره . سلاطین ما بیشتر صدا ضجه زدن موتور بدبخت رو میده .
محمدهادی
۲۹ بهمن ۱۴۰۱بخاطر متریال ریخته گری ظعیف ماشینای ماست داداش
سرسیلندرها آشغال
آلیاژ موتور افتضاح
ریخته گری افتضاح
رینگ و سوپاپ ها فاجعه
خب ماشین صدا یه آشغال جم کن خیابونی میده دیگه
تو کف یه ماشین پرفورمنس واقعی تو مملکت موندیم
رهگذر
۳۰ بهمن ۱۴۰۱مطمئنی نمیخوای یه لگن دیگه رو سلطان جلوه بدی🖕
❤BMW❤
۲۹ بهمن ۱۴۰۱https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/02/1108912.jpg
هیجان انگیز و دلپذیره 🤩
محمدهادی
۲۹ بهمن ۱۴۰۱پسر انگار شلنگ های موتور هم از جنس کربنه
فقط همین یه قطعه رو مقایسه کنید با شلنگ های سوخت و مایعات موتورهای ما…
حسین دهمرد
۲۹ بهمن ۱۴۰۱شلنگ؟ حاجی اینا هوا رو از اینترکولر به مانیفولد هوا میرسونه و بله دقیقا از فیبر کربنه.
محمد
۲۹ بهمن ۱۴۰۱وانکل مزدا❤️
❤BMW❤
۲۹ بهمن ۱۴۰۱https://www.pedal.ir/seat/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%da%a9%d9%88%d9%be%d8%b1%d8%a7-%d9%81%d9%88%d8%b1%d9%85%d9%86%d8%aa%d9%88%d8%b1-vz5-2021/
فورمنتور هم کع عاشقشم ،
واقعا ماشین جذابیه
MC20
۲۹ بهمن ۱۴۰۱خیلی دوست دارم در مورد آرایش سیلندرها سر صبر و مفصل ، تمام چیزهایی که تا الان فهمیدم رو بگم ، اما متاسفانه الان مجالش نیست … امیدوارم آینده فرصتش پیش بیاد … فقط اشاره کنم تعداد و آرایش درست سیلندرها دقیقا منطبق با آرایش عناصر سازنده عالم هستی هست … برای همین بین شرکت ها اختلاف نظر در باب تعداد و آرایش سیلندرها وجود داره … یک نکته دیگر هم بگم بی ام و نابغه موتور سازیه که I6 رو به V6 بدل نکرده و همچنان اصرار به I6 داره و V8 حداقل آرایش درست برای موتور V شکل هست و V12 متعادل ترین و بهترین آرایش سیلندر هست تا ابد … دم شما گرم با این مقاله ، دقیقا ذهنیت این روزهای من هست …
محمدهادی
۲۹ بهمن ۱۴۰۱خب رفیق مازراتی باز ای کاش آی شش های نابغه ی موتور سازی هم در این مطلب زده میشد میعشششقیدیم دیگه
آقا مطلب رو ویرایش کنید آی شیش سلطاااان باواریا جاموند
MC20
۲۹ بهمن ۱۴۰۱BMW رازهای زیادی با خودش داره ، عجیبه واقعا … یک جا برای اولین بار در دنیا در سری 50i ، میاد توربو رو درون HOT V قرار میده ، بعد نمی تونه حرارت رو کنترل کنه ، استهلاک اونقدر زیاد میشه که به 2 سال نرسیده با انجام اصلاحات جدی ، کد جدید موتور معرفی می کنه … با این افتضاح ، این جا باید منطقا ازش نا امید بشیم ، اما بعد میفهمیم BMW ، تقریبا تنها شرکتیه که ادعا داره و اثبات کرده بهترین آرایش برای 6 سیلندر ، ساختار خطی هست ، بعد می ریم از جاهای خوب خوب کنکاش می کنیم می بینیم کاملا حق با BMW هست … انگار از اون بالا بالاها یکی به بیمر تقلب رسونده … آرایش 6 سیلندر خطی BMW سری 35i ، در ایران روی 535i و X6 35i هست و 306 اسب توان داره اما فقط با اضافه کردن یک داون پایپ تا 326 اسب ازش خروجی می گیرند … به نظرم اگه بگیم سری 35i جزو 5 موتور برتر تاریخ بیمر هست گزاف نگفتیم … هرکی داره خدابراش نگه داره … طلاست …
mahdi-es17
۲۹ بهمن ۱۴۰۱M15 توربو 😂
Mohamad
۲۹ بهمن ۱۴۰۱نه اون شاهکار هنوز تولید میشه خدا رو شکر میتونیم از صداش لذت ببریم هنوز 😂😂😂😂
امیر
۲۹ بهمن ۱۴۰۱نسخه تنفس طبیعی TWIN AIR اگه اشتباه نکنم حدود 85 اسب قدرت داره و حدود 110 گشتاور
علی جردن
۲۹ بهمن ۱۴۰۱وضعیت ایران جوریه که حتی شنیدن صدای عشق موتور w16 بوگاتی واسه ایرانیا شده آرزوی محال محدودیت های واردات خودرو رو بردارین بزارین ثروتمندا پولاشونو راحت تو ایران خرج کنن خیابونا از زشتی و یکنواختی دی لایت ۲۰۷ سفید درمیاد چندتا ماشین اسپدپرت خوب ببینیم لابلای این ماشین های سفید مسخره
TESLA
۲۹ بهمن ۱۴۰۱پیشرانه های ۱۲ سیلندر ۶/۷۵ لیتری رولزرویس رو فراموش کردید ، کم لرزش ترین و ساکت ترین پیشرانه دنیا هست که به حدی لرزش نداره که روش سکه میزارن نمیافته یا با اینکه ۱۲ سیلندر هست اما صدایی که به دسیبل تولید میکنه از خیلی هیبریدی های کوچک هم کمتره
❤BMW❤
۲۹ بهمن ۱۴۰۱فک کنم ساخت بیامو اس
sina
۲۹ بهمن ۱۴۰۱خاص ترینشون موتور مزداست واقعا.
جای موتور VTec هوندا هم خالی بود بعنوان بزرگترین موتورساز دنیا از خودرو تا موتورسیکلت و قایق و جت و چمن زن :)
Reza Waffen SS
۲۹ بهمن ۱۴۰۱فقط W16 بوگاتی 👌
مهران میرابوالقاسمی
۲۹ بهمن ۱۴۰۱مزدا عشقه
وی
۲۹ بهمن ۱۴۰۱چی میشد rx7جدید با همون صدای رب رب و پرفورمنس خفن میومد و دنیای ماشین بازیو میترکوند 🤩
همین طور اسکای لاین با اون طرح پیشنهادی که چند وقت پیش اومد
علی
۳۰ بهمن ۱۴۰۱انتخاب من w16 بوگاتی 😍.