در طول دههٔ ۹۰ میلادی، خودروسازان ژاپنی اوج گرفتند. در ادامه، دلیل این موفقیت را بررسی میکنیم و به تعدادی از خودروهای ژاپنی نمادین این دهه میپردازیم.
هرچند دههٔ ۹۰ میلادی دورهٔ مهمی برای کل صنعت خودروسازی بود ولی در طول این دهه، خودروهای ژاپنی در کانون توجهات بودند بهگونهای که از دههٔ ۹۰ بهعنوان دوران طلایی برای خودروهای ژاپنی یاد میشود. در موتوراسپرت، برندهایی مثل هوندا، سوبارو، میتسوبیشی و تویوتا با بزرگانی مثل فراری و پورشه سرشاخ شدند درحالیکه در جادهها نسخهٔ تولیدی همین خودروها نفس رقبا را بریدند. در آن سالها، ژاپن انبوهی از خودروهای پرفورمنس از هاچبک داغ گرفته تا سوپراسپرت تولید میکرد؛ اما چرا دههٔ ۹۰ برای خودروسازان ژاپنی اینقدر موفق بود و آیا چنین دورهای از موفقیت بازهم تکرار خواهد شد؟
ظهور خودروهای ژاپنی افسانهای در دهه ۹۰
ترکیبی از چندین عامل مختلف باعث سلطهٔ خودروسازان ژاپنی بر صنعت خودروی جهان در دههٔ ۹۰ شد. یکی از مهمترین عناصر در این راستا، نوآوری و قابلیت اطمینان بود. این ویژگیها نهتنها جایگاه هوندا را در بازار چالشبرانگیز آمریکا تثبیت کرد بلکه خودروسازان ژاپنی دیگری مثل نیسان، سوبارو و تویوتا را هم به اوج رساند. علاوه بر این، رویکرد مترقی ژاپنیها که همیشه به دنبال پیشرفت بودند، آنها در صنعت خودروسازی جهانی به موفقیت رساند. درحالیکه دیگر کشورها همچنان به تکنولوژیهای قدیمی چسبیده بودند، ژاپن از کامپیوتر برای کنترل تمام قسمتهای خودرو مثل سامانهٔ چهارچرخ محرک و دیفرانسیل بهره برد. علاوه بر این، ژاپنیها در توسعهٔ پیشرانه هم سراغ تکنولوژیهای جدیدی مثل توربوشارژر رفتند که نقطهٔ مقابل رقبای آلمانی و آمریکایی بود که همچنان به شیوهٔ سنتی حجم موتور متکی بودند. یکی دیگر از دلایل موفقیت خودروسازان ژاپنی در دههٔ ۹۰، حضور پررنگ و موفق در مسابقات بود. ژاپنیها با حضور در مسابقاتی مثل رالی WRC، رالی داکار و فرمول یک، متوجه شدند که رقابت در موتوراسپرت باعث نوآوری میشود.
افسانههای ژاپنی در دههٔ ۹۰
هرچند میتوان لیستی بلندبالا از تمام خودروهای ژاپنی مهم آن دوران تهیه کرد اما برخی از این خودروها از بقیه برجستهتر هستند.
نیسان اسکایلاین GT-R، تغییردهندهٔ بازی
پیشینهٔ GT-R افسانهای کنونی را باید در اسکایلاین GT-R نسل R32 ردیابی کرد. این خودرو با پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری V6 توئین توربویی که ۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد، دستاوردهای بزرگی را برای نیسان به ارمغان آورد. این پیشرانه در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک ATTESA، ترکیبی توقفناپذیر را تشکیل دادند و در چهار فصل مسابقات قهرمانی خودروهای تورینگ ژاپن از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳، تعداد ۲۹ پیروزی برای R32 به ارمغان آوردند. هرچند امروز اسکایلاین به نسخهٔ ریبج شدهٔ اینفینیتی Q50 و GT-R به مدلی مستقل تبدیل شده ولی زمانی که این دو نام باهم ترکیب شده بودند، جهان را به تحسین واداشتند.
سوبارو WRX، سلطه بر رالی
درحالیکه نیسان بر پیستهای آسفالت سلطه داشت، سوبارو با معرفی نسل اول ایمپرزا به دنبال فتح مسابقات رالی بود. در سال ۱۹۹۲، اولین نسخههای جادهای WRX به خیابانها آمدند و بهعنوان یک خودروی رالی برای جاده، با استفاده از تکنولوژیهای مسابقات WRC در خودروی اسپرتی که افراد عادی میتوانستند بخرند، فوراً توجه جهان ماشین را به خود جلب کردند. سوبارو اما به این هم قانع نبود و در سال ۱۹۹۴ مدل WRX STi را ارائه کرد. نام STi نقطهٔ اوج WRX جادهای را نشان میداد. این خودرو بسته به نسل و بازار، با پیشرانههای ۲ یا ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تخت توربو با ۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید میشد. این پیشرانه در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک آشنای سوبارو، خودروی نسبتاً ارزانقیمتی را خلق کرد که میتوانست در خط مستقیم سوپراسپرتها را مغلوب کند.
تویوتا سوپرا، رؤیای تیونرها
تویوتا در بین خودروهای ژاپنی اسپرت دههٔ ۹۰ سهم زیادی داشت ولی هیچکدام مشهورتر و محبوبتر از نسل چهارم سوپرا نبودند. برجستهترین ویژگی این ماشین، پیشرانهٔ 2JZ بود که به دلیل پتانسیل تیونینگ بالا شهرت پیدا کرد. سوپرا به دلیل طراحی جذاب، پیشرانهٔ قدرتمند ۳ لیتری توربو و چابکی بالا، مورد تحسین قرار گرفت و به نماد برتری خودروهای اسپرت ژاپنی تبدیل شد. نسل چهارم سوپرا همچنین به خودروی محبوب تیونرها تبدیل شد که خیلی راحت از موتور شش سیلندر آن تا ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت بیرون میکشیدند.
هوندا NSX، دقت و پرفورمنس
درحالیکه اکثر خودروهای اسپرت ژاپنی در دههٔ ۹۰ با برندهای معمولی بازار رقابت میکردند، هوندا هدف بسیار بزرگتری داشت: رقابت با فراری. بدین منظور، هوندا مدل NSX را معرفی کرد. یک سوپرکار موتور وسط که توان رقابت با بهترینهای بازار را داشت. NSX خیلی زود به نقل محافل خودرویی تبدیل شد و در نمایشگاه دیترویت آنقدر جلبتوجه کرد که تمام حواسها را از کنفرانس مطبوعاتی فورد پرت کرد. در سینهٔ NSX یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 قرار گرفته بود که با تکنولوژی VTEC، تا ۲۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این ماشین با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۵.۲ ثانیه، فراری ۳۴۸ را مغلوب کرد. NSX با وجود توانایی رقابت با سوپراسپرتهای فراری، پورشه و آستونمارتین، از امکانات رفاهی لوکس و راحتی بالایی برخوردار بود که آن را به یک سوپراسپرت روزمره تبدیل میکرد.
مزدا RX-7، نوآوری خالص
مزدا در نسل سوم RX-7 از دانش موتوراسپرت خود برای توسعهٔ یکی از بهترین خودروهای اسپرت دهه ۹۰ استفاده کرد. پیشرانهٔ وانکل دو روتوری این ماشین هرچند تنها ۱.۳ لیتر حجم داشت ولی میتوانست ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت در کنار وزن سبک تنها ۱۳۰۰ کیلوگرمی و طراحی آیرودینامیک، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۵ ثانیهای را برای RX-7 فراهم کرد. به لطف این ویژگیها، RX-7 در نسل سوم بیش از ۸۱۱ هزار دستگاه فروخت.
میتسوبیشی 3000GT، سریع و پیشرفته
3000GT که در بازار ژاپن با نام GTO شناخته میشد، ترکیبی از تکنولوژی پیشرفته و پرفورمنس فوقالعاده را ارائه میکرد. در طول دههٔ ۹۰ سه نسل از این خودرو تولید شد که ویژگی مشترک همهٔ آنها پیشرفت تکنولوژی بود. 3000GT با پیشرانههای مختلفی تولید میشد ولی نسخهٔ VR-4 با موتور V6 توئین توربو و ۳۰۰ اسب بخار قدرت، بیشترین جذابیت را داشت. این نسخه از سامانهٔ چهارچرخ محرک و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب هم بهره میبرد تا یکی از پیشرفتهترین خودروهای اسپرت زمان خود لقب گیرد. 3000GT پرفورمنس فوقالعادهای هم داشت تا جایی که میتوانست در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر حتی هوندا NSX را هم پشت سر بگذارد.
میراث JDM دههٔ ۹۰ ادامه دارد
خودروهای اسپرت ژاپنی دههٔ ۹۰ ردپایی محونشدنی در جهان خودرو از خود بهجا گذاشتند و تأثیر آنها حتی هنوز هم در خودروهایی مثل نیسان GT-R، سوبارو WRX و هوندا سیویک تایپ R قابلمشاهده است. این خودروها مثل پیشینیان خود، همچنان از تکنولوژیهای پیشرفتهای بهره میبرند ولی بااینوجود، هرگز نخواهند توانست موفقیت ژاپنیهای افسانهای دههٔ ۹۰ را تکرار کنند. دههٔ ۹۰ دورانی طلایی را برای علاقهمندان به خودروهای ژاپنی رقم زد که با توجه به شرایط کنونی صنعت خودروسازی، بعید است که دوباره بتوانیم مشابه آن را ببینیم.
محمدهادی
۱۳ آذر ۱۴۰۳به به❤️❤️❤️
چقد دلم همچین مطلبی میخواست
دمتون گرم
net
۱۳ آذر ۱۴۰۳ژاپن خوب پیشرفت کرد و خودشو رسوند به کشورهای پیشرفته غربی ( امریکای شمالی،اروپای غربی،استرالیا ). الان ژاپن جز گروه g7 هست و جز ۷ کشور صنعتی هست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۳ آذر ۱۴۰۳از نظر قدرت اقتصادی و توانایی مهندسی که منجر به صنایع عظیم میشه، استرالیا و کانادا خیلی از ژاپن فاصله دارن
Ahmad
۱۳ آذر ۱۴۰۳اوففف سلاطین به خصوص نیسان جی تی ار
خداییش نون حلال میخورن این ژاپنیا با کم ترین قیمت بهترین چیز رو بهت میدن
محمدهادی
۱۳ آذر ۱۴۰۳چهره های نازنینی میبینم❤️❤️❤️
نیسان 200 sx هم جزو شون بود, هوندا S2000
علی Shelby
۱۳ آذر ۱۴۰۳تک تکشون جذاب و خفنن
hosen
۱۳ آذر ۱۴۰۳بهترین دوران واقعا همون دهه ۹۰ میلادی بود
حیف که خیلی از این اسطوره ها دیگه نیستن
توی لیست هم جای لنسر به شدت خالیه.
Cehx
۱۳ آذر ۱۴۰۳میتسوبیشی لنسر اوولوشن هم جا داشت کنارشون باشه
بخاطر همین خودرو ها عاشق خودروسازی ژاپنی شدم ولی درحال حاضر اکثرا در حال ساخت ماشین شهری و یا ورشکست شدن هستن از سال 2000 به بالا هم المانی هارو(مخصوصا پورشه ولی گرونه) انتخاب می کنم بعلاوه موستانگ امریکایی
هراکلیوس
۱۳ آذر ۱۴۰۳جای تویوتا سلیکا تواین لیست خالیه
nima.jdm
۱۳ آذر ۱۴۰۳لنسر اوولوشن چی؟
محمدهادی
۱۳ آذر ۱۴۰۳تو عکس ها هست دیگه
داداش شو بعنوان آشنایی معرفی کرده دیگه
سوبارو ایمپرزا
GT3
۱۳ آذر ۱۴۰۳از لیست بالا ، تنها هوندا و تویوتا همچنان با قدرت ادامه میدن . بقیه دیگه خیلی حرفی برای گفتن ندارند …
mickeyy
۱۳ آذر ۱۴۰۳مزدا هم الان وضعیت بدی نداره ولی بعد از تویوتا و هوندا قرار میگیره
mickeyy
۱۳ آذر ۱۴۰۳واقعا یکی از یکی دلبر تر ❤️ رقابت این ۶ کمپانی با این ۶ مدل یک رقابت سنتی در دنیای خودرو هست مثل رقابت بنز و ب ام و یا رقابت موستانگ و کامارو و چلنجر یا رقابت فراری و لامبورگینی. کاش این ۶ کمپانی این مدلها رو احیا میکردن دوباره این رقابت شکل میگرفت. البته در لیست میتسوبیشی 3000gt رو قرار دادن که در واقع رقیب اون پنج تای دیگه لنسر هست نه 3000gt
AMANTE
۱۳ آذر ۱۴۰۳دهه نود کلا دهه خیلی خوبی برای ماشین دوست ها بود.
Mazda 323
۱۳ آذر ۱۴۰۳لذت بردم
Siyavash
۱۳ آذر ۱۴۰۳دهه ۹۰ ژاپن دیگه هیچ وقت تکرار نمیشه…
JDM سابق
۱۳ آذر ۱۴۰۳یکی از رفقا خواسته بود درباره موتورای EJ سوبارو یه توضیحی درباره معایبش بگم این پست هم بهونه ای شد که این مطلب رو بذارم
اول یه توضیح مختصر درباب معرفیشون میدم
موتورای EJ در دو نسل تولید شدن
نسل اول از ۸۹ تا ۹۸
نسل دوم از ۹۹ تا الان
از ۱۵۰۰ سی سی.۱۸۰۰سی سی.۲۰۰۰سی سی، ۲۲۰۰سی سی ۲۴۰۰ سی سی دارن و دو مدل ۱۶۰۰ سی سی تو دو نسل داریم نسل های اول با حروف پایان میابند و نسل دوم با عدد تموم میشن
مثلاً EJ22F چون در انتها به F ختم شده نسل اول هست
و یا EJ207 چون در انتها به 7 ختم شده نسل دوم هست
اون عدد وسط هم حجم موتور رو نشون میده مثلاً EJ22F نسخه 2.2 لیتری هست
در انواع توربو و تنفس طبیعی دارن
نسخه های EJ20K. E20X. EJ20Y, EJ20G تو نسل اول و
نمونه های EJ205, EJ207, EJ255, EJ257 نسل دو تک توربو
و نسخه های EJ20H, EJ20R, EJ206, EJ208 تویین توربو هستن
سیلندر و سرسیلندر ها آلومینیوم و بوش ها چدن، میلنگ و شاتون فورج اما پیستون ها تو نسخه های NA چدنی و نسخه های توربو هایپریوتکتیک هستن به جز چند مدل مثل EJ20G و EJ20k و EJ207 فورج هستن
بلاک ها هم از نوع اوپن دک یا semi close deck یا close deck هستن
حالا این سه تا یعنی چی بذارید با عکس توضیح بدم
https://biaupload.com/do.php?imgf=org-14846c89fd541.jpg
ما کلوز دک رو تا سال ۹۴ نسخه های اولیه توربو مثل EJ20G, EJ20K داشتیم
از سال ۹۵ تا ۲۰۰۱ ما Open deck رو داشتیم
و از ۲۰۰۱ تا الان هم semi close Deck رو داریم
که جلوتر معایبشون رو بهتون میگم
در حال حاضر نسخه های محبوب و در دسترس محبوب تیونر ها EJ207 و EJ257 هستن
البته EJ207 مختص بازار ژاپنه
توربو ها هم ساخت شرکت IHI و میتسوبیشی هستن
این موتور ها در دو نوع SOHC و DOHC هستن
حالا اصن معایب این موتورها چیه
اول از همه جای رینگ کمپرس پیستون میشکنن دلیلش اینکه رینگ ها نزدیک تاج پیستونن اینکار باعث میشه کمپرس مستقیما با رینگ برخورد داشته باشه و جای رینگ و بشکونه
دوم یاتاقان زدن و یا چرخوندن
میتونم کلا سیستم روغنکاری این موتور آشغال به تمام معناست
این مشکل یاتاقان زدن به این دلیل پیش میاد که لوله توری روغن که روغن و از کف کارتل جمع میکنه در وهله اول کوتاه و سپس نحیفه شکل کارتل هم به گونه ای نیست که روغن رو سمت لوله روغن نگه داره نحیف بودن لوله روغن باعث ترک خوردنش و نشتی روغن میشه جدا از اون کارتل هم حجم زیادی از روغن و دربر نمیگیره
ضعف بعدی واشر سرسیلندر هست
ببینید ما همین ضعف رو توی موتورای XU7 هم داریم
تو نسخه های اوپن دک و سمای کلوز دک
چون آب زیره واشر سرسیلندر جریان داره به مرور زمان واشر میپوسه و از عایق بندی خودش درمیاد
متأسفانه نسخه های کلوز دک که این مشکل رو ندارن تو اواسط دهه نود توقف تولید خوردن و بلوک تمیزشون گیر نمیاد
یه ضعف دیگه هم دارن
اونم بخاطر همین اوپن دک بودنشون هست واسه تیون تو حالت استوک خوب نیستن چون دوره سیلندر آزاده امکان ترک خوردنش زیاده بخاطر همین براشون فیکسچر میذارن
فیکسچر اون قسمت خالی بین لبه های بلوک تا سیلندر پر میکنه
در آخر بگم توضیحات رو خیلی خلاصه کردم چون خیلی بیشتر از این بودن
JaMsHiD-B
۱۳ آذر ۱۴۰۳خیلی عالی و خوانا و مفید
خیلی ممنون🙏
JDM سابق
۱۴ آذر ۱۴۰۳سپاسگزارم
اگر چیزی کم بود خودتون ببخشید دیگه
JaMsHiD-B
۱۳ آذر ۱۴۰۳مشکل لوله مکش روغن با نمونه های افتر مارکت درست میشه نه؟
JDM سابق
۱۴ آذر ۱۴۰۳بله صد در صد
حتی شرکتهایی نظیر KBM و GI کیت ترمیم فشار روغن برای موتورهای EJ سفارش دادن که شامل یه کارتر مجزا یه لوله و توری روغن یه سینی روغن و یا حتی اویل پمپ افترمارکت میشه
𝒢_𝓉ℴ𝓊𝓇𝒾𝓃ℊ
۱۳ آذر ۱۴۰۳پیام نیست چرا؟
amir
۱۴ آذر ۱۴۰۳فشارش میره بالا از حال میره واسش خوب نیست
🥇M🏆 Bavaria///👑
۱۴ آذر ۱۴۰۳انتخاب های اول من، نیسان و هوندا👑👑
هوندا nsx نسل اول، اولین خودروی خیابونی دنیا با شاسی تمام آلومینیوم بود.
تموم ماشینای تو لیست چند نوآوری مهم بهمراه شجره نامه غنی رالی دارن👏👏
یه چیز جالب بگم، کمپانی نیسان اولین کمپانی بود که دکمه های کنترلی روی فرمون رو وارد خودروسازی کرده بود. البته مدل خودرو یادم نیست ولی تو یه منبع قابل اعتماد خونده بودم. کلا ژاپن هم نوآوری های فراوونی تو خودروسازی داشته و دارد و کمتر از اروپا نیست…