سال ۲۰۲۴ به پایان رسیده است و حالا میتوانیم با مرور آمارهای فروش، ببینیم کدام خودروسازان این سال را با موفقیت پشت سر گذاشته و کدامیک با مشکل مواجه بودهاند.
برندهها
جنرال موتورز
فروش جنرال موتورز در سال ۲۰۲۴ در بازار آمریکا با افزایشی ۴ درصدی به ۲.۷ میلیون دستگاه رسیده است. این بهترین آمار فروش جنرال موتورز از سال ۲۰۱۹ تاکنون محسوب میشود و هر چهار برند شورلت، کادیلاک، بیوک و جیامسی سال گذشته را با رشد فروش پشت سر گذاشتهاند. بدین ترتیب، جنرال موتورز موفق شده همچنان عنوان پرفروشترین خودروساز بازار آمریکا را حفظ کند. فروش خودروهای الکتریکی این شرکت نیز در سال ۲۰۲۴ جهش فوقالعادهٔ ۱۲۵ درصدی داشته است.
کراساوورهای سابکامپکت
درحالیکه هاچبکها و سدانهای کوچک در بازار آمریکا بسیار کمتر شدهاند، افزایش کراساوورهای سابکامپکت نشان میدهد که هنوز تقاضای زیادی برای خودروهای ارزانقیمت وجود دارد. در سال ۲۰۲۴ شورلت ترکس پیشتاز این بازار بوده و فروشی ۲۰۰ هزار دستگاهی را تجربه کرده است که افزایش چشمگیر ۸۴ درصدی را نشان میدهد و به سومین خودروی پرفروش شورلت پس از سیلورادو و اکوئناکس تبدیل شده است. همتای لوکستر ترکس یعنی بیوک انویستا هم با فروش ۵۱,۳۱۶ دستگاهی، پس از انکور GX به دومین محصول پرفروش بیوک تبدیل شده است. فروش تویوتا کرولا کراس با ۳۱ درصد افزایش به ۹۳,۰۲۱ دستگاه و فروش هوندا HR-V با رشد ۲۴ درصدی به ۱۵۱,۴۶۸ دستگاه رسیده است. نیسان کیکس، سوبارو کراسترک، هیوندای کُنا و فولکسواگن تائوس نیز همگی افزایش فروش را تجربه کردهاند.
پیکاپهای میان سایز
هرچند پیکاپهای فول سایز همچنان پرفروشترین خودروهای بازار آمریکا هستند ولی پیکاپهای میان سایز هم در سال ۲۰۲۴ پیشرفت کردهاند. فروش شورلت کلرادو در این سال با ۳۸ درصد افزایش به نزدیک ۱۰۰ هزار دستگاه رسیده و برادر لوکس آن یعنی جیامسی کانیون هم ۳۸,۲۱۵ دستگاه فروخته که نشان از افزایشی ۷۰ درصدی دارد. فروش نیسان فرانتیر با افزایش ۱۷ درصدی به ۶۸,۱۵۵ دستگاه رسیده و فورد رنجر هم ۴۶,۲۰۵ دستگاه فروخته که ۴۳ درصد رشد را نشان میدهد. البته در این بین دو استثناء هم وجود دارد. هرچند تویوتا تاکوما همچنان پیشتاز این بخش است ولی فروش آن با کاهشی ۱۸ درصدی به ۱۹۲,۸۱۳ دستگاه رسیده و جیپ گلادیاتور هم با افت ۲۴ درصدی تنها ۴۲ هزار دستگاه فروخته است.
خودروهای سواری فولکسواگن
فروش فولکسواگن در بازار آمریکا در سال ۲۰۲۴ افزایشی ۱۵ درصدی داشته است. مطمئناً رشد فروش ۸ درصدی شاسیبلندهای فولکسواگن به این موضوع کمک کرده است ولی دلیل اصلی افزایش فروش این شرکت آلمانی، خودروهای سواری بودهاند. فروش جتا با افزایش چشمگیر ۵۲ درصدی به ۷۱,۸۲۹ دستگاه رسیده درحالیکه گلف GTI با فروش بیش از ۱۱ هزار دستگاه و گلف R با ۴,۱۹۶ دستگاه، به ترتیب ۴۹ درصد و ۳۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.
لینکلن
لینکلن سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشته است. فروش این برند لوکس افزایشی ۲۸ درصدی را تجربه کرده که دلیل اصلی آن دو مدل بروز شده بودهاند. نسل دوم ناتیلوس با ظاهر شیک و نمایشگر سراسری داخلی، ۳۶,۵۴۴ دستگاه فروخته که ۵۰ درصد افزایش را نشان میدهد. فروش اویاتور نیز که در سال ۲۰۲۴ فیسلیفت شد، با ۶۲ درصد افزایش به ۲۵,۲۳۵ دستگاه رسیده است. کراساوور کوچک کرسیر هم بیشتر از سال قبل فروخته و در سبد محصولات لینکلن، فقط نویگیتور با کاهش فروش مواجه شده است.
کراساوورهای الکتریکی
خودروهای الکتریکی زیادی در سال ۲۰۲۴ به بازار آمدند ولی تعداد کمی از آنها توانستند از همان ابتدا فروش بالایی را تجربه کنند. فروش شورلت بلیزر EV در اولین سال حضور کامل در بازار از ۲۳ هزار دستگاه فراتر رفت و مدل ارزانتر اکوئناکس EV ارزانتر از بهار ۲۰۲۴ به بازار آمد تا پایان سال موفق به فروش ۲۸,۸۷۴ دستگاه شده است. بااینحال، هردو کراساوور الکتریکی در پس برادرخواندهٔ ژاپنی خود یعنی هوندا پرولوگ قرار گرفتهاند که روی پلتفرم اولتیوم جنرال موتورز ساخته شده و ۳۳ هزار دستگاه فروخته است. علاوه بر این، فروش هیوندای آیونیک ۵ با ۳۱ درصد افزایش به ۴۴,۴۰۰ دستگاه و فروش موستانگ Mach-E با رشد ۲۷ درصدی به نزدیک ۵۲ هزار دستگاه رسیده درحالیکه دوقلوهای تویوتا bZ4X و سوبارو سولترا هم با افزایش فروش قابلتوجهی مواجه شدهاند. حتی فروش کادیلاک لیریک لوکس هم با ۹ هزار دستگاه افزایش به ۲۸ هزار دستگاه رسیده است.
بازندهها
فولکسواگن ID.4
با وجود افزایش فروش کراساوورهای الکتریکی، فولکسواگن ID.4 در لیست بازندهها قرار گرفته است زیرا صدور فراخوان به خاطر خرابی دستگیرهٔ درهای عقب که میتوانست باعث باز شدن ناخواستهٔ درها شود، موجب توقف فروش این خودرو شد و درنتیجه در سهماههٔ چهارم سال گذشته تنها ۶۴۶ دستگاه از ID.4 در آمریکا به فروش رسید. به همین دلیل، فروش این خودرو در سال ۲۰۲۴ با کاهشی ۵۵ درصدی به ۱۷,۰۲۱ دستگاه رسیده است.
استلانتیس
در سال ۲۰۲۴ در آمریکا فروش تمام برندهای استلانتیس بهجز فیات که ۱,۵۲۸ دستگاه فروخته کاهش پیدا کرده است. به دلیل کنار رفتن مدلهای رنگید و چروکی و کاهش فروش گرند چروکی و گلادیاتور، فروش جیپ ۹ درصد کمتر شده و خروج سدان ۳۰۰ از خط تولید نیز فروش کرایسلر را ۷ درصد کاهش داده است. فروش آلفارومئو هم ۱۹ درصد کمتر شده زیرا توناله نتوانست افت تقاضا برای مدلهای جولیا و استلویو را جبران کند. فروش رم نیز ۱۹ درصد کمتر شده ولی دوج با کاهش فروش ۲۹ درصدی بدترین شرایط را داشته است زیرا چارجر و چلنجر کنار رفتهاند. بهطورکلی، فروش استلانتیس در آمریکا در سال ۲۰۲۴ با ۱۵ درصد کاهش به ۱.۳ میلیون دستگاه رسیده است.
آئودی
آئودی برخلاف فولکسواگن، در سال ۲۰۲۴ در بازار آمریکا شرایط خوبی را تجربه نکرده است. فروش این شرکت با کاهشی ۱۴ درصدی از ۲۲۸,۵۵۰ دستگاه سال ۲۰۲۳ به ۱۹۶,۵۷۶ دستگاه رسیده است. در بازار آمریکا اکثر خودروهای آئودی با کاهش فروش مواجه بودهاند و تنها یک مدل رشد فروش قابلتوجهی داشته است. این خودرو Q3 است که با فروش ۲۲,۱۸۹ دستگاه، ۴۵ درصد افزایش را تجربه کرده است. غیر از مدلهای A5، A6 و Q4 E-Tron که افزایش فروش جزئی ۲ تا ۴ درصدی داشتهاند، فروش تمام محصولات دیگر آئودی در سال ۲۰۲۴ کمتر شده است.
خودروهای الکتریکی مرسدس بنز
هرچند فروش مرسدس بنز در سال ۲۰۲۴ در آمریکا با ۹ درصد افزایش به ۳۲۴,۵۲۸ دستگاه رسیده است اما خودروهای الکتریکی این برند به یک شکست تمامعیار تبدیل شدهاند. طی سال گذشته، فروش EQB در آمریکا ۳۶ درصد و فروش EQE حدود ۳۹ درصد کاهش پیدا کرده است. ناامیدکنندهترین عملکرد را نیز EQS داشته که فروش آن با کاهشی ۵۲ درصدی به تنها ۶,۹۶۳ دستگاه رسیده است.
سدانهای کادیلاک
هرچند مدلهای CT5-V بلکوینگ و CT4-V بلکوینگ سدانهای اسپرت بسیار جذابی هستند ولی این خودروها بخش بسیار کوچکی از فروش کادیلاک را تشکیل میدهند. هرچند CT5 سال گذشته فیسلیفت شد ولی این بهروزرسانی نتوانست جلوی کاهش ۲۰ درصدی فروش به ۱۴,۸۶۱ دستگاه را بگیرد. فروش CT4 نیز که فیسلیفتی را تجربه نکرده، با ۳۲ درصد کاهش به تنها ۶,۲۰۸ دستگاه رسیده است.
شاسیبلندهای بنزینی شورلت
با وجود استقبال بازار از بلیزر EV و اکوئناکس EV، شاسیبلندهای بنزینی شورلت چندان موفق عمل نکردهاند زیرا غیر از ترکس، فروش تمام شاسیبلندهای بنزینی این شرکت در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کرده است. بلیزر ۲۰ درصد، سابربن ۱۶ درصد، تاهو ۵ درصد و تریلبلیزر ۶ درصد کاهش فروش را تجربه کردهاند. حتی عرضهٔ نسل جدید تراورس هم نتوانسته جلو کاهش فروش ۱۴ درصدی آن را بگیرد. فروش اکوئناکس نیز ۲ درصد کمتر شده است ولی عرضهٔ نسل جدید این دو مدل به بازار طی سال جاری میتواند شرایط را بهتر کند.
بامو XM
XM را باید بزرگترین شکست کارنامهٔ بامو طی سالهای اخیر دانست. فروش این خودرو در سال ۲۰۲۴ بهعنوان اولین سال حضور کامل در بازار آمریکا با ۱۴.۷ درصد کاهش به تنها ۱,۹۷۴ دستگاه رسیده است تا به کمفروشترین محصول بامو تبدیل شود. در حالی XM طی ۱۲ ماه کمتر از دو هزار دستگاه فروخته است که این شاسیبلند گرانقیمت طی ۹ ماه حضور خود در بازار در سال گذشته ۲,۳۱۵ دستگاه فروخته بود.
فرشید
۲۰ دی ۱۴۰۳چقدر زشته اون بی ام و :( طراحیش یه جورایی شلوغ بی هدف گیج بهم ریخته زشت اسباب بازی طور بد سلیقه و شبیه شوخیه نه یه ماشین جدی و گرون قیمت. طراحی یه سری از ماشین های چینی از این حرفه ای تر و شکیل تره. یعنی خااااااااااااک…
ALISAN 2008
۲۰ دی ۱۴۰۳داداش گلمون چینی دوس داره ، داش تاحالا XM رو از نزدیک دیدی؟ ندیدی ، چون اگه میدیدی پشمات میموند خودت میریختی
اصلا دوس نداری نگا نکن
اگه کسی به تو XM داد تو قبول نکن ، بگو من پرایدمو میخوام ،طراحی بهتری داره و از همه مهم تر شبیه اسباب بازی نیس
Cehx
۲۰ دی ۱۴۰۳XM فاجعه ی طراحی بود اینو من و اونو بقیه نمی گن همه می گن از یه جایی نظر من و تو و اون نیست این نظر همگانیه و همه قبول دارند این ماشین در طراحی فاجعه است
froG-driVer
۲۰ دی ۱۴۰۳من که دوستش دارم و کمتر شدن فروشش(تاکید میکنم کمتر شدن،نه کم بودن)هیچ جوره تو کتم نمیره!!!
JaMsHiD-B
۲۰ دی ۱۴۰۳داداش شما سلیقه ات متفاوته و قابل احترام
ولی نود و نه درصد مردم میگن این ماشین اونقدر زشته که اگه بهش بگیم فُک در حال زایمان به فُک توهین کردیم
ممد ژانگولر
۲۰ دی ۱۴۰۳متاسفانه نمیدونم خبر دارین یا نه ولی لوس آنجلس و هالیوود و کالیفرنیارو از دست دادیم . مرحله بعد حجوم آمریکاییها به خرید خانه های منطقه ۲۲ تهران و ثبت نام پراید دوگانه سوز .حواستون باشه قیمتها رو به بالاست
محی
۲۰ دی ۱۴۰۳بازار رقابتی به این میگن،دیر بجنبی تموم میشی،باعث میشه سعی کنی بهترین عملکرد رو داشته باشی
۲۰ دی ۱۴۰۳اصلا مهم نیست برای من
فقط انگلستان
۲۰ دی ۱۴۰۳واقعا چرا خیلی از شرکت ها خودروهای برقی رو خیلی غیرعادی طراحی میکنن و همشون یه جورایی شبیه سفینه هستن کلا چیزی به اسم دلنشینی توشون وجود نداره اگه طراحیشون شبیه خودروهای بنزینی عادی بود مطمئنا بیشتر پذیرفته میشدن.
Blue
۲۰ دی ۱۴۰۳آیرودینامیک برای پیمایش بیشتر
Cehx
۲۰ دی ۱۴۰۳یکی از مشکلات من هم همینه که میان جلو پنجره رو بصورت ناشیانه میبندن و ماشین رو تخم مرغی طراحی می کنن ولی برای پیمایش بیشتر در خودرو های برقی بسیار آیرودینامیک در پیمایش تاثیر داره که حتی اگر دقت کنی رینگ های این ماشین ها هیچ سوراخی نداره که هوا بره توش
علی ریحانی
۲۰ دی ۱۴۰۳چرا بالای تیتر خبر نمینویسید که آمار فروش خودرو در بازار آمریکا!
مگه ما یه ایالت از آمریکاییم که فقط مینویسید آمار فروش در سال ۲۰۲۴
BlackWing
۲۰ دی ۱۴۰۳یعنی یکی از بیخود ترین ماشین های چند سال اخیر همین XM بود ، امیدوارم زودتر این فضاحت و آبرو ریزی رو از خط تولید خودشون حذف کنن!
Titanium
۲۰ دی ۱۴۰۳دوستان پدال ماشالا هارو آماده کنید بیاد
ولی خیلی خوشحالم لینکلن داره پیشرفت میکنه
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۰ دی ۱۴۰۳آدم تعجب میکنم از اشتباهات بعضی کمپانیها.اولیش استلانتیس ببینید چه بلایی سر شاخهاش آورده.جیپ که همیشه کار رو برای کمپانی در میآورد دچار کاهش شدید فروش شده.خوب دلیل روشنه نسل قبل گرند چروکی که حتی نسخه هیبرید هم نداشت ولی به واسطه مدلهای پرفورمنس محشرش همه جا حرفش بود از نسخه srt با وی۸ همی ۴۸۵ اسبی و نسخه بی نظیر ترک هاوک با ۷۰۷ اسب قدرت و نسخه آفرودش و گزینه وی۶ و وی۸ میان رده اما حالا که پلتفرم جدید داره این هم بروز شده و تو کلاسش عالیه ولش کردن یه گوشه نمیدونه با کی باید رقابت کنه.کدیلاک هم آنقدر غرق الکتریکی سازی شده فراموش کرده رو سدانهاش باید بیشتر مانور بده فیس لیفت ct5 که محشره و یه نظر من زیباترین سدان جهانه مخصوصا بلک وینگش ولی ct4 حسابی گرد کهنگی روش نشسته مخصوصا نمای داخلش که یه مانیتور کوچیک گذاشته تو عصر داشبوردهای دیجیتال.به نظر من در نبود کامارو نسخه کوپه با وی۸ تنفس طبیعی میتونه کولاک بکنه یا حداقل رو همین سدان یه وی۸ ۵۰۰ اسبی سوار کنن.