به دست آوردن سهمی از بازار خودروی ایالاتمتحده کار بسیار سختی است و در طول تاریخ خودروسازان زیادی نتوانستند در بازار این کشور موفق شوند.
اسمارت آخرین برند خودروسازی بود که در پایان سال ۲۰۱۹ از بازار ایالاتمتحده خارج شد. این آخرین نامی است که در لیست طولانی برندهای ناموفق در بازار آمریکا میبینیم. برخی از این شرکتها اطلاعات کافی در مورد خریداران آمریکایی نداشتند، برخی به دلیل مشکلات کیفی شکست خوردند و گاهی هم خودروسازان به دلیل شرایطی خارج از کنترل خودشان نتوانستند در این بازار مهم موفق شوند. در ادامه با مهمترین خودروسازانی آشنا خواهیم شد که به دلایل مختلفی در آمریکا شکست خوردند.
لانچیا سالهای ۱۹۵۶ تا ۱۹۸۲
خودروهای لانچیا در طول دههٔ ۵۰ ابتدا از طریق واردکنندگان مستقل و سپس شبکهٔ توزیع فیات در ایالاتمتحده عرضه شدند اما هیچکدام از این خودروها در آمریکا فروش بالایی را تجربه نکردند و در سال ۱۹۵۹ تنها ۸۵۳ دستگاه فروختند. لانچیا در اواخر دههٔ ۶۰ در آستانهٔ نابودی قرار گرفت و نهایتاً به امپراطوری فیات پیوست. بازسازی لانچیا با تولید محصولات جدید چند سال طول کشید و این شرکت که در اوایل دههٔ ۷۰ بازار آمریکا را ترک کرده بود، در سال ۱۹۷۵ با مدل بتا دوباره به این کشور بازگشت. بااینحال، این شروع مشکلات بزرگتری بود که درنهایت لانچیا را مجبور به ترک آمریکا کرد. بتا با مشکلات بزرگ فنی و زنگزدگی، تصویر این برند ایتالیایی را کاملاً خراب کرد. ۱۹۷۹ آخرین سالی بود که خودروهای لانچیا به ایالاتمتحده وارد شدند و هرچند این شرکت در سال ۱۹۸۱ یک بار دیگر به این کشور بازگشت اما تنها یک سال بعد برای همیشه از بازار ایالاتمتحده خارج شد.
سیتروئن سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۷۴
پس از جنگ جهانی دوم، توجه سیتروئن به بازار آمریکا جلب شد اما در ابتدا شروع کُندی داشت و در سال ۱۹۵۰ تنها ۱۳ خودرو در این کشور فروخت. DS که در سال ۱۹۵۷ برای بازار آمریکا معرفی شد، در طول دههٔ ۶۰ به موفقیت نسبتاً مناسبی دست پیدا کرد اما سیتروئن در ایالاتمتحده از سبد محصولات ناقصی رنج میبرد و فاصلهٔ بین مدلهای دو سیلندری مثل 2CV و DS خیلی زیاد بود. سیتروئن قصد داشت این خلأ را با معرفی GS پر کند که در اوایل دههٔ ۷۰ راهی بازار آمریکا شد اما زمانی که NHTSA فروش خودروهای مجهز به سیستم تعلیق قابل تنظیم را در آمریکا ممنوع کرد، این برنامهها لغو شد زیرا خودروهای کوچکتر سیتروئن برای بازار آمریکا مناسب نبودند و توسعهٔ تعلیق فولادی هم برای GS بسیار هزینهبر بود. درنتیجه، سیتروئن در سال ۱۹۷۴ بازار آمریکا را ترک کرد.
رنو سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۸۷
اولین حضور جدی رنو در بازار آمریکا در سال ۱۹۴۹ رقم خورد یعنی زمانی که یک شرکت وارداتی در نیویورک اقدام به عرضهٔ 4CV کرد. رنو حدود یک دهه بعد خود توزیع محصولاتش در آمریکا را به دست گرفت و اقداماتی برای آمریکایی کردن خودروهایش انجام داد. این تلاشها نتیجه داد و فروش رنو در سال ۱۹۵۸ در آمریکا به ۶۵ هزار دستگاه رسید که ۵۷ هزار دستگاه آن فقط مدل دوفین بود. فروش دوفین اما در اوایل دههٔ ۶۰ به دلیل مشکلات کیفی و رکود بازار آمریکا کاهش یافت و رنو هرگز نتوانست به شرایط قبل بازگردد. همکاری با شرکت آمریکن موتورز نیز بجای بهبود اوضاع بیشتر به رنو لطمه زد. سرانجام این شرکت زمانی که در سال ۱۹۸۷ سهام خود در AMC را به کرایسلر فروخت، بازار آمریکا را ترک کرد.
روور سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۱ و ۱۹۸۰
روور P4 در سال ۱۹۵۰ اندکی پس از معرفی در انگلستان، وارد آمریکا شد. این حرکت طی سالهای بعد با خودروهای لوکس دیگری مثل ۲۰۰۰ ادامه پیدا کرد اما همهٔ این مدلها از کیفیت پایین رنج میبردند و به همین دلیل روور در سال ۱۹۷۱ بازار آمریکا را ترک کرد اما در سال ۱۹۸۰ دوباره با مدل هشت سیلندر ۳۵۰۰ به این کشور بازگشت. قیمت این خودرو از ۱۵,۹۰۰ دلار معادل حدود ۵۹ هزار دلار سال ۲۰۲۴ آغاز میشد و بین بامو سری ۳ و سری ۵ قرار میگرفت. نظر خریداران اما به این خودرو جلب نشد و روور پس از فروش تنها ۴۸۱ دستگاه از ۳۵۰۰، در همان سال ۱۹۸۰ از بازار آمریکا خارج شد.
پژو سالهای ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۱
پژو بیش از بسیاری از رقبای خود در بازار آمریکا دوام آورد. حضور این شرکت در ایالاتمتحده با ۴۰۳ در سال ۱۹۵۸ آغاز شد که بسیار بیشتر از دیگر خودروهای اروپایی آن زمان با ذائقهٔ آمریکاییها سازگاری داشت و فروش آن در سال ۱۹۵۹ به ۱۵,۷۸۷ دستگاه رسید. پژو شروع خوبی داشت و به نظر میرسید در بازار شلوغ آمریکا جایگاهی برای خود دستوپا کرده است. این شرکت سعی کرد با عرضهٔ مدلهای بزرگتر مثل ۴۰۴ و ۵۰۴، مسیر موفق خود در آمریکا را ادامه دهد اما زمانی که ۵۰۵ قدیمی در دههٔ ۸۰ به تنها محصول پژو در آمریکا تبدیل شد، این استراتژی نتیجهٔ عکس داد و ۴۰۵ نیز برای نجات پژو در آمریکا خیلی دیر به بازار آمد. به همین دلیل، فروش پژو از ۲۰ هزار دستگاه در دوران اوج خود در سال ۱۹۸۴ به تنها ۲,۲۲۳ دستگاه در سال ۱۹۹۱ رسید که آخرین سال حضور این برند در آمریکا بود. هرچند پژو قصد داشت تا سال ۲۰۲۳ دوباره به بازار آمریکا بازگردد اما پس از ادغام PSA و FCA این برنامهها لغو شد.
مرکور سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰
فورد برای رقابت با خودروسازان اروپایی مثل بامو و آلفارومئو در بازار آمریکا از بخش آلمانی خود استفاده کرد. بدین منظور، برندی بنام مرکور ایجاد شد و اولین خودروی آن XR4Ti بود که نسخهٔ ریبج شدهٔ فورد سییرا XR4i بازار اروپا محسوب میشد. از این خودرو ۸,۹۷۴ دستگاه در سال ۱۹۸۵ و ۱۴,۳۱۵ دستگاه در سال بعد فروخته شد. بااینحال، بعداً فروش مرکور کاهش پیدا کرد و افزودن مدل بزرگتر اسکورپیو که همان فورد اسکورپیوی بازار اروپا بود هم کمکی نکرد و فروش مرکور در سال ۱۹۹۰ به ۲,۶۲۲ دستگاه رسید. بازاریابی ضعیف نقش مهمی در عدم موفقیت مرکور داشت و از سوی دیگر، کسانی که خواهان جایگزینی برای بامو بودند معمولاً سراغ نمایندگیهای لینکلن-مرکوری که خودروهای مرکور را عرضه میکردند نمیرفتند.
سوزوکی سالهای ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۲
هرچند خودروهای سوزوکی در دههٔ ۸۰ با برند شورلت در آمریکا عرضه میشدند اما این شرکت زمانی که در سال ۱۹۸۶ مدل سامورایی را به بازار فرستاد با برند خودش وارد آمریکا شد. سوزوکی در طول دههٔ ۹۰ در ایالاتمتحده با تمرکز روی خودروهای کوچک و ارزان فعالیت میکرد اما این استراتژی به رشد شرکت ژاپنی پایان داد زیرا بازار این خودروها در آمریکا بهتدریج کوچک شد. در دههٔ ۲۰۰۰، سوزوکی با عرضهٔ خودروهای بزرگتری مثل XL-7 و حتی پیکاپی بنام اکواتور بر اساس نیسان ناوارا، سعی کرد جایگاه خود را در بازار آمریکا ارتقاء دهد. سدان کیزاشی آخرین تلاش این شرکت برای ماندن در بازار ایالاتمتحده بود اما هیچکدام از این اقدامات نتیجه نداد و بخش آمریکایی سوزوکی در سال ۲۰۱۲ اعلام ورشکستگی کرد.
دایهاتسو سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲
در دههٔ ۸۰، خودروسازان بزرگ ژاپنی مثل نیسان، هوندا و تویوتا در آمریکا عملکرد فوقالعادهای داشتند و این موفقیت دایهاتسو را بر آن داشت که در سال ۱۹۸۸ با مدل شاراد وارد بازار آمریکا شود. بعداً نیز شاسیبلند کوچک راکی به سبد محصولات آمریکایی دایهاتسو اضافه شد اما هیچکدام از این خودروها موفق عمل نکردند و فروش شرکت در سال ۱۹۹۱ با ۴۱ درصد کاهش به ۸,۹۶۳ دستگاه رسید. دایهاتسو نهایتاً در سال ۱۹۹۲ به حضور در بازار آمریکا پایان داد. جالب اینکه هیوندای یکی از دلایل شکست دایهاتسو در آمریکا بود زیرا بسیاری از خریداران، دایهاتسو را با هیوندای اشتباه میگرفتند و ازآنجاییکه خودروهای هیوندای بسیار بیکیفیت بودند، لطمهٔ بزرگی به تصویر دایهاتسو وارد شد.
دوو سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲
دوو در سال ۱۹۹۹ با معرفی سه خودروی نوبیرا، لانوس و لگانزا در نمایشگاه نیویورک و احداث ۱۵ نمایندگی در ۹ ایالت، به دنبال حضوری پررنگ در بازار آمریکا بود. این خودروها هرچند در سالهای اول خوب بودند اما با بالا رفتن سن بسیار غیرقابلاعتماد میشدند تا جایی که خریداران از پاره شدن تسمه تایم و بیضیشکل شدن تدریجی رینگها گلایه داشتند. ازاینرو، دوو در سال ۲۰۰۲ پس از فروش ۱۶۰ هزار دستگاه، بازار آمریکا را ترک کرد. البته ازآنجاییکه گروه دوو در پی بحران مالی ۱۹۹۷ آسیا بخش خودروسازی خود را در سال ۲۰۰۱ به جنرال موتورز فروخت، عرضهٔ محصولات دوو مثل کالوس و لاستی با برندهای شورلت و سوزوکی در آمریکا ادامه پیدا کرد.
اسمارت سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹
هرچند دایملر به دلیل عدم محبوبیت خودروهای کوچک در آمریکا ابتدا قصد عرضهٔ خودروهای اسمارت را در این کشور نداشت اما بعداً نظر خود را تغییر داد و در سال ۲۰۰۸ واردات نسل دوم فورتو را به ایالاتمتحده آغاز کرد. زمانبندی دایملر برای این کار بسیار درست بود زیرا در آن سالها قیمت سوخت بهطور سرسامآوری افزایش پیدا کرد و آمریکاییها دوباره به خودروهای کوچک و کممصرف علاقه نشان دادند. بااینحال، به محضی که قیمت سوخت کاهش یافت، خریداران بهسرعت به سمت خودروهای بزرگتر بازگشتند و از محبوبیت فورتو کاسته شد. نسل سوم فورتو که در سال ۲۰۱۴ به بازار آمد حتی بدتر عمل کرد و فروش آن در سال ۲۰۱۸ به تنها ۱,۲۷۶ دستگاه رسید. به همین دلیل، اسمارت در پایان سال ۲۰۱۹ از بازار آمریکا خارج شد و هرچند هماکنون با همکاری جیلی به تولید خودروهای الکتریکی بزرگتری میپردازد اما قصد بازگشت به بازار آمریکا را ندارد.
🤡
۳ خرداد ۱۴۰۳این ماشینای اسمارت تو جی تی ای بود که بدترین ماشین بازی بود باهاش تصادف کوچیک میکردی درجا از ماشین پرت میشدی بیرون و میمردی
جرمی کلارکسون
۳ خرداد ۱۴۰۳مشکلی نیست ولوو بخر دیگه نمیمیری
پیام
۳ خرداد ۱۴۰۳اتفاقا چنین متنی که نشون میده هیوندای از اون موقع تا الان چه قدر پیشرفت کرده عالیه! البته برای کسایی که قدرت فهم داشته باشن! الان یه کشتی به اسم G90 داره که کیفیت و راحتیش فوق العادست!!! قطعا من G90 رو به لکسوس ترجیح میدم.
پیام۲
۳ خرداد ۱۴۰۳هرجور مایلی
amir
۳ خرداد ۱۴۰۳بخاطر همینه که همرده جی نود در لکسوس که ماله چند ساله قبله و از جی نود قدیمی تره آمارش دو برابره جی نوده؟ آها فهمیدم
۳ خرداد ۱۴۰۳یادم هست خیلی ماشین چرتی بود
اشغال به تمام معناست نه تنها ایمنی نداشت بلکه سرعت هم نداشت پراید از اون بهتره ولی ماشینی هست که زیاد جا نمیگیره و ماشین خوبیه برای شهرهای شلوغ ولی به درد آمریکا نمیخوره
froG-driVer
۳ خرداد ۱۴۰۳پژو ۴۰۵ درآمریکاا!چه سمی بشه🤣🤣
۴ خرداد ۱۴۰۳الان تو اوراقیای آمریکا هم 405 پیدا نمیکنی
JaMsHiD
۳ خرداد ۱۴۰۳هیوندای یکی از دلایل شکست دایهاتسو در آمریکا بود زیرا بسیاری از خریداران، دایهاتسو را با هیوندای اشتباه میگرفتند و ازآنجاییکه خودروهای هیوندای بسیار بیکیفیت بودند، لطمهٔ بزرگی به تصویر دایهاتسو وارد شد.
اصالت کره :
حتی اسم شم که کپی از هوندا و حتی آرمشم که کپی از هوندا بود به بقیه ضرر رسوند . جنسیس هم که کپیه بنتلیه . صنعت کره همش کنیه همش
بیشترین تعداد سرقت . سه و سه دهم میلیون فراخوان برای آتش سوزی . نبود ایموبلایزر . استفاده از کودکان برای تولید قطعات بدنه . هیچی ندارم بگم …
پیام
۳ خرداد ۱۴۰۳جمشید یه نگاهی هم به الان بنداز حاجی! مثل پیرمردهای نود ساله همش تو گذشته نباش!! 😂😂😂😂😂😂 بیچارهترین انسان ها اونایی هستن که همش از گذشته حرف میزنن. اینا کسایین که قطعا آینده رو از دست میدن چون تو گذشته جا موندن. البته قطعا تو جمشید نیستی و امیر هستی چون با ادبیاتت آشنا هستم!
۳ خرداد ۱۴۰۳برادر شایعه شده از شما استفاده میکردند قطعات بدنه هیوندای و کیا را تولید کنند چون برادری که جوابشو دادی گفته از کودکان برای تولید قطعات بدنه هیوندای استفاده میشه
برادر جمشید راست میگه چون از برادر پیام برای ساخت قطعات بدنه استفاده میشد
amir
۳ خرداد ۱۴۰۳آینده چیست؟
آینده هیوندای دو صورته
یا استقبال از برقی ها باز هم کمتر میشه و همونطوری که فورد و جنرال موتورز و بنز با وجوده برقی های خوب مجبور شدن از توسعه برقی های جدید عقب نشینی کنن هیوندای هم دوباره بر میگرده به دوران بنزینی های انفجاریش
یا درصورت ادامه استقبال از برقی ها با ورود بقیه کمپانی ها هیوندای دیگه لات کوچه خلوت نیست و دوباره برمیگرده به دوران بنزینی هاش که مردم سایر برند هارو بهش ترجیح میدادن و مجبور میشه دوباره بی کیفیت تر از سایر برند ها و با قیمت کمتر کار کنه
…..
datsun
۳ خرداد ۱۴۰۳این یه تیکه از متن قدرتش از بمب اتم بیشتر بود واسه کره ی ها
amir
۳ خرداد ۱۴۰۳داتسون جان گروه هیوندای همیشه ماشین های ارزان تر و بی کیفیت تر از بقیه بوده و به سبب قیمت میفروخته
همینطور که الانم هست
Kato
۳ خرداد ۱۴۰۳ازآنجاییکه خودروهای هیوندای بسیار بیکیفیت بودند، لطمهٔ بزرگی به تصویر دایهاتسو وارد شد.😁😁😁😁😁😁😁😁
Blue
۳ خرداد ۱۴۰۳فقط دلیل شکست دایهاتسو 😑😑😑
javad-bmw
۳ خرداد ۱۴۰۳جالب اینکه هیوندای یکی از دلایل شکست دایهاتسو در آمریکا بود زیرا بسیاری از خریداران، دایهاتسو را با هیوندای اشتباه میگرفتند.
اون دوستانی که اشتباه گرفتند سواد نداشتند که مطالعه کنن و بفهم این یه چیز دیگه هست،عجیبه🤔
سوشیانت
۳ خرداد ۱۴۰۳این نشون میده که آمار فروش اهمیتی نداره نظر یه متخصص خیلی با ارزش تر از نظر مردم معمولیه
( سلام داداش چطوری سابق )
۳ خرداد ۱۴۰۳یعنی هیوندای به خاطر خوش نامی نه ها به خاطر بدنامی و شوم بودنش اون موقع ، یه برند رو بدبخت کرد 😂
datsun
۳ خرداد ۱۴۰۳احتمالا هیوندا رو هم با هوندا اشتباه گرفتن وگرنه اونم کسی نمیخیرد (:
Kurosh33
۳ خرداد ۱۴۰۳یعنی مثلا کجای دایهاتسون شبیه هیوندایی هست؟ ولی به نظر من الان دیگه صنعت کره خیلی با کیفیت شده.
علیرضا
۳ خرداد ۱۴۰۳مسخره ترین دلیل برای دایهاتسو و سیتروئن بود سیتروئن در بازار امریکا فروش خوبی داشت پژو هم همینتور حتا در سری بازی gta از gta 3 تا سن اندرس میشد نسخه استیشن پژو ۴۰۴ تو بازی دید دلیل اصلی خروج پژو وجود برند های ژاپنی بود پژو باید هزینه زیادی برای توسعه محصولات خودش در بازار امریکا انجام میداد اما پژو این کار نکرد
Taha Ayoobi
۳ خرداد ۱۴۰۳جالب بود ممنون.
برام سواله چجوری هیوندای رو با دایهاتسو اشتباه میگرفتن.
اینم خیلی برام سوال بود که کلاسیک های هیوندای به درد میخورم یا نه که فهمیدم نه.
گاس فرینگ
۳ خرداد ۱۴۰۳هیوندای اکسل تا جایی که میدونم موتورش با پراید مشترکه ولی قطعات ظاهری به مشکل خواهی خورد تا جایی که دیدم چراغ خطر ۱۳۲ روش انداخته بودن
امیر مازندران
۳ خرداد ۱۴۰۳خب یه نگاه به فروش مدل های آمریکایی تو سایر کشورها هم بیاندازید بد نیست مثلا چرا کشورهای عربی بیشتر دنبال جنس ژاپنی هستند اروپا هم که اکثرا ماشین ساخت خودشون استفاده میکنن ماشین آمریکایی نهایت تو آمریکا شمالی پر طرفدار باش ولی این کمپانی ژاپنی هستن که همه جا حضور دارن
سوشیانت
۳ خرداد ۱۴۰۳مردم انقدر بی سواد بودن که هیوندای رو با دایهاتسو اشتباه میگرفتن!!! همین نشون میده که آمار فروش مهم نیست
Taha Ayoobi
۳ خرداد ۱۴۰۳امیر، تو همین قمش عرب ها جی ام سی و شورلت و دوج و جیپ سوار میشن.
آرین
۴ خرداد ۱۴۰۳ماسین لوکس اینایه تو گفتی ولی همه حداقل یه بار تویوتا خریدن
زیزیگولو
۳ خرداد ۱۴۰۳شاید سی چهل سال پیش کمپانی فرانسوی پژو جایگاهی بین خوردروسازی جهان داشت ولی الآن این شرکت تقریباً بین ۲۰ کمپانی برتر دنیا جایی نداره و البته فرانسه هم دیگه جایگاه سابق خودشو تو صنعت خودروسازی نداره و البته این حرفا نشون دهنده بی کیفیتی خودروهای تولیدی فرانسه نیستش …………….. الان سالهاست که ایران و خودروسازی ایران شده جولانگاه کمپانیای فرانسوی و انگار مردم ایران راهی واسه رهایی از چنگال این خودروسازی درجه دو ندارن
محمد
۶ خرداد ۱۴۰۳اصلا بعد ورود جدی فرانسوی ها به ایران بدبخت شدن و دیگه مثل سابق نشدن.
تنشون به تن ما خورد بدبخت شدن.
گاس فرینگ
۳ خرداد ۱۴۰۳جنرال موتورز شیره دوو رو کشید مثل ساب
ده سال قبل از اواین معرفی جلوپنجره پوزه ببری کیا توسط پیتر شرایر محصولات دوو طراحی جلوپنجره خاص خودشون رو داشتن که به سبک لوگوی دوو بود که جنرال موتورز در اولین حرکت این سبک جلوپنجره رو انداخت دور
! i M α η δ υ α R
۳ خرداد ۱۴۰۳{{{ جالب اینکه هیوندای یکی از دلایل شکست دایهاتسو در آمریکا بود زیرا بسیاری از خریداران، دایهاتسو را با هیوندای اشتباه میگرفتند و ازآنجاییکه خودروهای هیوندای بسیار بیکیفیت بودند، لطمهٔ بزرگی به تصویر دایهاتسو وارد شد … }}}
دیگه چی واسه گفتن می مونه …
حالا کره ای ها ماشین بلد نیستند بسازند ولی در عوض غذاهای بسیار خوشمزه و گران قیمتی دارند …
گران ترین غذا ها در دنیا غذاهای کره ای هستند …
سرزمین سویا سس …
jalopy
۳ خرداد ۱۴۰۳عجب دلیل مسخره ای بوده برای سیتروئن
سوال اصلی اینجاست که اسم دایهاتسو و هیوندای که اصن به همدیگه نمیخورن چطوری اشتباه گرفتن ؟
اینطوری باشه همه خودرو های ژاپنی باید تو آمریکا شکست خورده باشن که
BMW
۳ خرداد ۱۴۰۳یاد رنو بخیر
عیسی
۵ خرداد ۱۴۰۳خوب است یک مقاله در مورد حضور گذشته و حا حاضر اتومبیلهای مشهور و موفق اروپایی ولوو ، بنز ، بی ام دبلیو ، آئودی و اپل و…در بازار آمریکا نوشته شود تا از بازار آمریکا اطلاعات به روزی داشته باشیم ، تشکر