چشم اندازهفته نامه

کاوش در فناوری خودران؛ آیا انسانیت واقعا در حال نابودی است؟

یک عده می‌گویند هوش‌مصنوعی ما را نابود می‌کند، عده دیگر می‌گویند ناجی ما خواهد بود. اما آیا نتیجه آن اهمیتی دارد؟ این نگاهی متفاوت به ظهور خودروهای خودران است.

مدت‌ها است که در پدال اخبار گوناگون را با برچسب خودران پوشش می‌دهیم. خودروهایی که به‌لطف کمک شرکت‌هایی مانند انویدیا در تلاش‌اند تا دنیای خودرو را تصاحب کنند و انسان را به مرحله بعدی زندگی متمدنانه‌اش ببرند. بیشتر کسانی که این حرف را می‌زنند انسان‌های معتدل و میانه‌روی یا مدیران نامعتادل شرکت‌های بزرگی مانند تسلا هستند که علاقه فراوانی به رشد صنعت دارند. برخی می‌گویند که مهم است انسان به هر قیمتی پیشرفت کند (و دقیقا همین کار را هم کرده و می‌کند) و برخی دیگر در برابر این ایدئولوژی ایستادگی می‌کنند و از مفاد اخلاق انسانی صحبت می‌کنند؛ دریغ از این مهم که دفتر مفاد اخلاقی انسان، به ما اجازه انجام هر کاری را می‌دهد.

خودروی خودران از کجا آمد؟

یک بار به واژه خودرو (Automotive) توجه کنید؛ «خود» به‌علاوه «رو» چیزی را توصیف می‌کند که خودش می‌رود. پس از زمانی که این واژه اختراع شد، انسان‌ها تصور می‌کردند که این وسیله خودش حرکت می‌کند و کاربر انسانی برای حرکت دادن آن فعالیت کمتری انجام می‌دهد. البته که تصور ناقص انسان ۱۰۰ یا ۲۰۰ سال گذشته به اسب و قاطر محدود بوده و همین که «خودرو» برای حرکت کردن نیاز به محبت، علوفه و نازکشیدن نداشت، آن را خودکار و خودرونده تصور می‌کرد. انسان نهایتا مجبور شد تمام وقتی را که صرف مراقبت از اسب می‌کرد، به سفت‌کردن پیچ‌ومهره موتور و بدنه خودرو مطعوف کند اما به همین هم راضی بود. خودرو بر خلاف اسب نمی‌مرد؛ انگار این اختراع فلزی با آرزو و میل به جاودانگی هم ارتباط داشت.

با گذشت زمان و آغاز عصری که به‌لطف مایکروسافت، اینتل و… متحول شد، دوباره تنبل شدیم. لوازم هوشمند تقریبا تمام کارهایمان را از راه دور انجام می‌دادند. انسانی مدرن شدیم که درعین تنوع رنگارنگ فناوری دچار روزمرگی شد؛ روزمرگی ناشی از بحران‌های سیاسی و اقتصادی متعدد که باری دیگر را بر شانه‌های انسان مدرن گذاشتند. این انسان مدرن و متمدن که شب را با نگرانی مالی به صبح رسانده بود، برای رسیدن به محل کارش سوار خودروی خود می‌شود و می‌گوید: چه می‌شد اگر این آهن‌پاره خودش مسیر را طی می‌کرد تا بتوانم کمی بیشتر بخوابم! و این بود که ماموریت خلق خودروی خودران آغاز شد. حداقل می‌توان احتمال داد که نخستین کسی که با آغاز قرن ۲۱ میلادی روی این پروژه متمرکز شد، چنین حالی را تجربه کرده است!

گذشته یا آینده؟

شاید تعجب نکنید اگر بدانید که این «آژانس پروژه‌های پیشرفته دفاعی آمریکا» بود که نخستین مسابقه تولید محصول خودران را به‌شکلی کنترل‌شده آغاز کرد. بعد هم شرکت‌های بزرگ برای «حرکت انسان به مرحله بعد» به آن متعهد شدند و ایلان ماسک ظهور کرد و خودروهای برقی همه‌گیر شدند و در آخر به جایی رسیدیم که می‌بینید. پیشرفت فناوری خودران یک دوگانگی میان گذشته‌پسندان و لذت‌گرایان در برابر آینده‌پسندان و فناوری‌گرایان ایجاد کرد؛ آن هم با چاشنی مباحثه‌های غیرقابل‌درک. چرا غیرقابل درک؟ چون همان‌طور که یک نوجوان ۱۶ ساله هیچ‌گاه هیجان شنیدن خبر شکسته‌شدن رکورد سرعت توسط مک‌لارن F1 را درک نمی‌کند، یک مرد ۵۵ ساله هم متوجه لذت سواری پورشه ۹۱۱ در بازی فورتزا هورایزن نمی‌شود. هر چند این مثال شامل همه نمی‌شود اما هدف آن است که روشن کنم با دو جبهه طرف هستیم.

گذشته‌گرایان حق دارند که بگویند: هوش‌مصنوعی و خودروهای خودران، انسان را از لذت دور می‌کنند و عصری سرد و ماشینی را آغاز خواهد کرد؛ چرا که اگر به شرکت‌های بزرگ باشد، همین الان هوای تنفس مردم را اشتراکی می‌کنند و از آن بنر تبلیغاتی می‌سازند. همان‌طور که از سرآغاز این فناوری هویدا است، خودرو و وسایل‌نقلیه خودران در زمینه‌های نظامی استفاده گسترده خواهند شد. چیزی هم جلودار آن نیست. اینکه در آینده دقیقا چه اتفاقی می‌افتد بر کسی پیدا نیست؛ حتی برنامه‌ریزهای بزرگ جهان هم از حصول برنامه‌هایشان اطمینان کامل ندارند. اما آیا این دلیلی برای بدبینی است؟

اگر از من بپرسید می‌گویم نه! هر چند خیلی از ما ایرانی‌ها دوست داشتیم در عصری زندگی کنیم که کشورمان ابرقدرت جهان بود و بیشترین فناوری این کره خاکی آن تولید و بهره‌وری می‌شد اما اگر واقع‌گرایانه با مسئله برخورد کنیم، حقیقتا از اینکه می‌توانیم در روزهای گرم تابستان پشت یک جعبه نورانی به نام تلویزیون بنشینیم و بستنی خنک بخوریم لذت می‌بریم. این راحتی، موهبت و دستاورد فناوری است که امروزه مهمان خانه‌های ما شده. اگر بتوانیم برای لحظه‌ای نیمه پر لیوان را ببینیم، شاید فناوری‌هایی مانند خودروهای خودران هم بتوانند دری را برایمان باز کنند که تا الان بسته بوده است. شاید بتوان خطرات جانی مشاغل سنگین را با آن کاهش داد یا دیگر شاهد صحنه شاخ‌به‌شاخ پراید و ۴۰۵ نبود.

اما آیا نگرش ما اهمیتی دارد؟

باز هم پاسخ من منفی است. انسان‌ها اگر با دستگاه‌های هوشمند هم یکدیگر را سربه‌نیست نکنند، باز راه‌ها و ابداعات جدیدی برای این کار پیدا می‌کنند. انسان مدرن آنقدر خلاق است که می‌تواند درباره کشتن و کشته‌شدن فیلم «اره» را تا ۱۰ قسمت ادامه دهد و هنوز هم مشتری داشته باشد. پس چه با فناوری خودران و چه بدون آن، صنعت و پیش‌تازان آن، همین راه را خواهند رفت. آن‌ها فناوری را تا جایی که بتوانند و منابع داشته باشند جلو خواهند برد و مرزها را در هم خواهند شکست. تنها می‌توان امید داشت که سود آن‌ها در آرامش، صلح و زندگی لذتبخش انسانی باشد. بسیاری از ما با خودروهای برقی هم مشکل داشتیم اما پای این محصولات به کشور ما هم باز شده است. شاید دیر، اما بالاخره خودروهای خودران به ایران خواهند آمد. ۶۰ سال پیش آرزوی مردم شهرهای کوچک تماشای تلویزیون بود اما حالا تقریبا همه به شبکه‌های اجتماعی هم دسترسی دارند.

خودرو خودران کاری هوندا / honda autonomous car

اشتباه نکنید، این فقط رشد کشور ما نیست؛ بلکه پیشرفت انسانیت به سمت جلو محسوب می‌شود. تجربه تاریخی نشان داده که فناوری سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم رشد پیدا می‌کند؛ چون سازندگان و مبلغان آن برای درآمدزایی به توسعه و رواجش نیاز دارند. حال اگر این سازنده، قدرتمند و موثر هم باشد، می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی خود کمک کند.

فناوری سیلی ناخواسته است که می‌تواند مهار شود و موجب آبادانی هم شود. از دست من و شما هم کاری برنمی‌آید مگر آنکه به یک تصمیم‌گیرنده بزرگ، مخترع یا ثروتمند آگاه تبدیل شویم. به همین دلیل می‌گویم شاید بهتر است دوگانگی را کنار بگذاریم و با پذیرش لذت‌های گذشته و آماده‌شدن برای آینده، از لحظاتی که در این میانه‌ داریم استفاده کنیم. به این امید که شاید روزی به خودمان، تفکراتمان و تصمیم‌هایی که امروز گرفتیم افتخار کنیم… . نظر شما چیست؟

در این‌باره بیشتر بخوانید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. D.H

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    دوستان من کاری به موضوع این مقاله ندارم یک موضوع بسیار مهمی در کشور گریبان گیر مردم هست وآن اینکه مسئله خودرو هست ببینید در همه‌ی کشور های جهان مسئله خودرو در وضعیت بسیار خوبی قرار داره منظورم این هست که قیمت ها عادلانه و به اندازه صحیحی است نه اینکه ۲۰ الی ۲۵ برابر قیمت جهانی بله الان ما داریم خودرو هارو ۲۰ برابر قیمت جهانی می خریریم چرا ؟به این دلیل که حمایت های بی جا و نادرست از مافیا خودرو سازی داخلی داره میشه نمی دونم چرا کسی به این موضوع به این مهمی توجه نمیکنه داریم با پول یه بنز s500 مدل ۲۰۱۳ یه پژو پارس مدل ٩۵میخریم یه سری به بازار خودرو کشور های حاشیه خلیج همیشه فارس بزنید خوب کلا مشهود هست قیمت هارو آدم میبینه واقعا ناراحت میشه بخدا دیگه نمی دونم چی بگم لکسوس lx570که به عنوان مثال بیان میکنم در امارات فوق تمیزش مدل ۲۰۱۳ دو ملیارده همون خودرو در داخل ایران بالای ۳۰ ملیارده دیگه نمی دونم چی بگم فقط از دوستان خواهش مندم که به این مسئله گله کنن وا ز سایت ارزشمند پدال و به خصوص آقای اشتری خواهشمندم به این مسأله گله کنن و دوستان رو هوشیار کنن این و بدونید تا واردات خودرو بدون قید و شرط به طور کامل باز نشه و تعرفه ها کاملا عادلانه و منصفانه نشه قیمت همینی خواهند بود که هست و بازار همین طور در کما بستری خواهد بود واقعا برای این اوضاع گله مند و ناراحت هستم دیگه نمی‌دونم که چه بگم باز میگم قضاوت باشما …
    #واردات خودرو #

    موافقم 7
    مخالفم 4
  2. زیزیگولو

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    هشدار ایلان ماسک درباره خطرناکتر بودن هوش مصنوعی از انرژی هسته ای

    👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

    https://www.instagram.com/reel/C7oOGJiogN5/?igsh=MTFlejZrZzVzdzJyNw==

    موافقم 4
    مخالفم 3
  3. Amirmohammad

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (561 ديدگاه)

    قطعا در حال نابود شدن هست با این وضع،برای مثال همین سیستم خودران،احتمالش هست که مسافر دچار مشکل جسمی یا امنیتی یا هرچی بشه که اگر راننده ای بود میتونست کمک کننده باشه ولی این سیستم خودران جدای از احتمال خطای بالا فاقد چنین ویژگی هست

  4. علی جردن

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1946 ديدگاه)

    پلیس رباتیک و هوش مصنوعی
    خودروی هوش مصنوعی رباتیک
    کارگر رباتیک و هوش مصنوعی
    آشپزخانه رباتیک و هوش مصنوعی
    آمبولانس خودران و هوش مصنوعی
    و…

    انسان باید ماننده پیامبران کتاب به دست باشه و فقط مطالعه کنه علوم های بزرگ تر کشف کنه.

    موافقم 7
    مخالفم 4
    1. JaMsHiD-R1988

      ۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2442 ديدگاه)

      سلطان هزاران هزار نفر بیکار میشن
      حالا میگی شغل جدید به وجود میاد اما برای ساخت بخش نرم افزاری و سخت افزاری ربات هم از ربات استفاده میشه

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1946 ديدگاه)

        اگه برای ساخت بخش نرم افزاری و سخت افزاری ربات هم از ربات استفاده میشه دیگه چی میخوای از زندگی؟ لم بده رو مبل سنگین ترین کارت ورق زدن صفحه های کتاب باشه چقدر چیزای جدید کشف میشه میتونی تصور کنی؟ انسان نیروی مکانیکی نیست انسان نیروی درون جمجه است که با توسطش تونسته تا الان به کره ماه مریخ قدم بزاره
        میدونی چقدر سرمایه های انسانی بخاطر نبود تکنولوژی رباتیک در کارخانه ها وقتشون هدر میره؟
        بنظرم ربات ها بجای انسان ها کار کنن و انسان ها دنبال پیشرفت روز افزون باشن فقط.

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. JaMsHiD-R1988

          ۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2442 ديدگاه)

          درسته ولی نه ایران

          بعدش خطرات و دست دولت برای کنترل مردم بسیار بسیار راحت تر میشه
          ماشین برقی بشه ، فکر کن یکی میخواد فرار کنه . پلیس با یه دکمه ماشینشون خاموش می‌کنه !
          یا هر کس که ماشینش خلافی زیادی داشته باشه ، یه دکمه می‌زنه ماشینه خودش پا میشه می‌ره پارکینگ پلیس !
          بعدش تخلف سرعت و سرعت زیاد هم امکان پذیر نیست
          اصلا میگی این کارا برای آدمای بی فرهنگه
          باشه
          ولی دیگه چرا باید ماشین به اطلاعات من دسترسی داشته باشه؟

        2. امین

          ۷ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (93 ديدگاه)

          انسان چیزی فراتر از درون جمجمه هست

  5. محمد

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    برای هشتاد ، نود درصد مردم خودرو یه وسیله هست که اونا رو از نقطه الف به نقطه ب ببره و علاقه دارند اینکار رو ایمن و راحت براشون انجام بده خود من که به رانندگی خیلی علاقه دارم ترجیح میدم توی شهر ، ترافیک یا آب و هوای نامساعد یکی دیگه برام رانندگی کنه یا اسنپ میگیرم شما حتی اگه ماشین لذت بخشی برای رانندگی هم داشته باشید توی شهر نه قانونی نه اخلاقی و نه عملی با توجه به ترافیک روز افزون از ماشین نمیتونید لذت ببرید و به عنوان شهروندی شاهد مرگ دوستان و مردم کشورش تو تصادفاتی که اکثرشون به دلیل خطای انسانی و تخلفات راننده های خاطی بوده ( جدا از کیفیت افتضاح خودرو و جاده های کشور) کاملا با ماشین خودران به شرط بلوغ فناوریش موافقم ، ماشین خودران خسته ، گرسنه ، عصبانی و هیجانی نمیشه و برای همیشه مشکل عدم رعایت قانون و خطای انسانی رو حذف میکنه ، چه دوستان ماشین باز سایت باهاش موافق باشن چه موافق همینطور که آقای صفرپور گفتن فناوری به رشد سرسام آور خودش ادامه میده و اگه زنده باشیم و سال ۲۰۶۰ یا ۲۰۷۰ که برای نوه هامون خاطره این روز ها تعریف میکنیم خداروشکر کنند که تو عصر ما نبودن که مجبور باشند خیلی از کارها رو به جای ربات ها و هوش مصنوعی خودشون انجام بدن

    1. JaMsHiD-R1988

      ۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2442 ديدگاه)

      بهشون میگیم خارجیا داشتن با آئودی R8 دونات میزدن ما هم داشتیم با شستن ۴۰۵ عشق و حال میکردیم🗿
      به هر حال که ما بدبختیم
      ته توان من در آخر زندگیم یه رنو تالیسمان باشه
      اون خارجیا هستن که باید حرص بخورن
      نه من

      موافقم 5
      مخالفم 1
  6. نانو

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    فوایدپبشرفت عمل این که جلوی جهل انسان نسبت به یکسری ازخرافات گذشته بگیره وصدرصد برای رفاه ادم ها و افزایش طول عمر ….. اما خب ضررهای هم داره مثل کم تحرکی ازبین رفتن حریم خصوصی افراد بلوغ زود کودکان

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. FairLady

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (167 ديدگاه)

    من تصویر ایده آلی که از آینده دارم ( و آرزوی خودم ) اینه که شرکت های بزرگی ( حتی خودروسازها ) به حوزه حمل و نقل عمومی وارد بشن . این شرکتا با وسایل نقلیه مجهز و تماما هوشمند و سوخت پاک ، مسافران رو در زمان کم به هر نقطه ای ، در هر زمانی از شبانه‌روز برسونن و از مردم هزینه اشتراک ناچیز بگیرن
    مردم هم که این خدمات رو میبینن کم کم از خودروهای شخصی فاصله میگیرن . ده ها هزار دلار پول برای خرید و همچنین ساعت ها و هزاران دلار پول برای تعمیر و نگهداری از خودروها هدر نمیره و همه با حداقل قیمت و حداکثر آسایش و ایمنی به مقصد میرسن

  8. دیجی

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (408 ديدگاه)

    این سیستم خودران خیلی خوبه برای مسافرت یا ترافیک ولی هیچی ببشتر از رانندگی کردن خود ادم نیست یه مشکلی که فکر کنم تو اینده پیش بیاد حک سیستم خودران توسط ادم های که دشمن یه نفر هستن بعد خارج کردن کنترل ماشین از دست راننده

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. کرگدن باواریا

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (774 ديدگاه)

    با این حجم از تصادفات و حوادث جاده ایی ، اضافه شدن سطح ۵ خودران برای ما پیداکردن سوزن در انبار کاهه نگران نباشین هنوزم میشه پشت فرمون نشست و رانندگی کرد حتی ۴۰ سال بعد

  10. KAIZEN

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    من که بشدت موافق این روند هستم
    ابزارها باید برای انسان کار کنند
    انسانها باید او وقتشون استفاده های بهتری ببرند

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD-R1988

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2442 ديدگاه)

      اونوقته که یه مشت گوشتِ رو به فاسد شدن متحرک که هیچ تحرک خاصی انجام نمیدن رو توی یه شهر با طراحی کاملا مرده و بی روح و رنگ های خنثی میبینیم

  11. BMW

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1474 ديدگاه)

    تا انسان نباشه هیچی نیست اینم میگم یه روزی دنیا دوباره برمیگرده سمت بنزینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست